بررسی تحلیلی فعالیت های رسانه ای در سبزوار شهر دیرینه های پایدار

رسانه ها ابزارقدرتمندی برای انتقال ارزش ها ، حفظ میراث فرهنگی ، مخابره اخبار ، اطلاع رسانی مشکلات مردم  به مسئولین ، اطلاع رسانی عملکرد مسئولین برای مردم وحتی جریان سازی های اجتماعی هستند.
در یک بررسی که توسط مجله اینترنتی اسرارنامه سبزوار انجام شده وقبلاً چکیده ای از آن به اطلاع شما مخاطبان گرامی رسیده است ، معلوم شد
امروز سبزوارشهردیرینه های پایدار به عنوان بزرگترین مرکز جمعیتی ، سیاسی و فرهنگی استان خراسان رضوی بعد از مشهد مقدس از وبسایت های خبری و تحلیلی بسیاری برخوردار است و یکی از کانون های اصلی فعالیت های مجازی در استان خراسان رضوی محسوب می شود.و این موضوع نشان دهنده ی عمق  توجه مردم این خطه به رسانه ها وامر خطیر اطلاع رسانی است.
البته از یک شهر دانشگاهی و فرهنگی جز این هم انتظار نمی رود. چرا که معمولاً اداره کنندگان و کاربران رسانه ها به ویژه رسانه های مدرنی مانند وبسایت های خبری از اقشار با فرهنگ جامعه هستند. 
برخورداری ازقشر با اهمیت فرهیختگان اجتماعی امروز یکی از امتیازات و توانمندی های غیرقابل انکارسبزوار محسوب می شود چرا که این شهر به لطف خدا و همت مردمان پرتلاش خود دردهه های اخیر از چندین دانشگاه بزرگ و معتبر دولتی و غیردولتی برخوردار گردیده که نمونه هایش را تنها در مراکز استان ها می توان یافت. به همین خاطرهمه ساله تعداد زیادی اساتید ، چهره های علمی و جوانان دانشجو و ... از شرق و حتی سرتاسر کشور به خطه سربداران جذب می شوند تا با استفاده از امکانات دانشگاهی فراهم شده در این دیار پرافتخار به تحصیل و تحقیق و پژوهش  های علمی و فرهنگی بپردازند.چنین است که اینک سبزوار به پشتوانه همین نقش دانشگاهی خود توانسته است در کنار شهرهایی مانند مشهد ، کرمان و یزد هدایت فرهنگی و اجتماعی جوانان منطقه شرق کشور را به نیکی برعهده بگیرد.
اما در امر هدایت فرهنگی رسانه های ارتباط جمعی نقش عمده ای را بازی می کنند. و وجود این رسانه ها در جوامع مختلف با میزان توسعه یافتگی این جوامع همبستگی مثبت دارد.
یعنی به میزانی که یک شهر یا جامعه توسعه یافته تر باشد ،از رسانه های بیشتری برخوردار است و در نقطه ی مقابل وجود رسانه ها نیز به شرط آنکه رسالت خود را به درستی و به دور از غرض ورزی های مختلف انجام دهند ، به توسعه  جوامع منجر می شود.
رسانه های ارتباط جمعی از یک نگاه به سه دسته ی سمعی و بصری ، الکترونیکی ، دیجیتالی ، نوشتاری و ...می توان تقسیم بندی کرد.
 
در این میان وبسایت های خبری که مبحث مورد نظر پیرامون آنهاست یکی از انواع رسانه های ارتباط جمعی محسوب می شوند.
چنان که درابتدا گفته شد مردم فهیم خطه پرافتخار سربدان به خوبی از ضرورت وجود وبسایت های خبری آگاهند. چنان که امروز می توان وبسایت های خبری وتحلیلی زیادی را با محوریت سبزوار و بخش ها و روستاهای این شهرستان پیدا کرد که حتی برخی از  این وبسایت های پرمخاطب بازدید کنندگانی از سرتاسراستان و کشور دارند.
بررسی های اسرارنامه نشان از آن دارد که هم اکنون هشت وبسایت خبری تحلیلی ، سبزوار فرهنگ ، سبزوار پیام ، سبزوار نیوز ، سبزوار آنلاین ، سبزوار امروز ، سبزوار فردا ، سلام سبزوار- که موقتاً تعطیل شده است- و البته مجله اینترنتی اسرارنامه سبزوار و ... در عرصه اطلاع رسانی مجازی دیار پرافتخار سربداران فعالیت می کنند که وجود این تعداد وبسایت خبری و تحلیلی با این حجم گسترده از کار در کل شهرستان های استان خراسان رضوی کم نظیر می باشد.
مخاطبان گرامی اسرارنامه می توانند، اگروبسایت خبری دیگری پیرامون سبزوار  و شهر و روستاهای آن سراغ دارند که دراین نوشته از قلم افتاده است، با یادآوری نام این وبسایت ها به تکمیل بررسی های انجام شده توسط اسرارنامه یاری برسانند.
البته موارد گفته شده به جز وبسایت های خبری و تحلیلی وابسته به ادارات ،  اشخاص ، موسسات و نهادهای گوناگون سطح شهرستان از جمله دانشگاه ها و ... است. همچنین وبلاگ های شخصی که توسط جوانان سبزواری تهیه شده اند و به اطلاع رسانی پیرامون اخبار شهرو روستاهای سبزوار می پردازند و تعدادشان بسیار زیاد است در این بررسی ها مد نظر قرار نگرفته اند.
جایگاه منحصر به فرد سبزوار در انجام فعالیتهای رسانه ای مجازی در خراسان رضوی تا بدان حد است که دیگر شهرستان های بزرگ و با اهمیت این استان از جمله تربت حیدریه ، کاشمر و قوچان و ... با داشتن یک یا دو وبسایت جامع و معتبر خبری تحلیلی با فاصله ای زیاد از سبزوار در رتبه های بعدی فعالیت های رسانه ای خراسان رضوی قرار دارند.
حال مسأله اینجاست که آیا با وجود این تعداد از رسانه های خبری اطلاع رسانی کافی در مورد دست آوردهای مردم و مسئولین ، معضلات ، ارزش ها ، فرهنگ عمومی و ... سبزوار به خوبی صورت می گیرد یا هنوز نقاط ضعف و ابهام بسیاری در فعالیت های اطلاع رسانی شهرستان سبزوار وجود دارد ؟
کدام یک از وبسایت های خبری نام برده شده در امر ارتباط برقرار کردن با مخاطبین خود موفق تر بوده اند؟
کدام یک از وبسایت های مورد ذکر توانسته است به اشاعه فرهنگ و ارزش های منطقه سربداران و خودباوری مثبت جوانان این خطه سرافراز کمک برساند ؟
 
کدام یک از وبسایت های خبری گفته شده مخاطبان بیشتری را جذب کرده اند ؟
هریک از این وبسایت ها در لایه های پنهان مدیریتی خود ممکن است به کدام حزب ، شخص یا گروه وابسته باشند ؟
اخبار و رویدادهای کدام نقطه شهری ، بخش یا روستا توسط وبسایت های خبری شهرستان بهتر و بیشتر از سایر نقاط پوشش داده می شود ؟
پاسخ به تمام این سئوالات موضوعیست که تحلیل گران مجله اینترنتی اسرارنامه در روزهای سعی خواهند نمود ، درحد توان خود به آن ها بپردازند. تا قبل از آن شما گرامیان می توانید با نوشتن عقاید خود در قسمت نظرات همین مطلب عقاید خود را در زمینه سئوالات پرسیده شده  به اطلاع سایر مخاطبان عزیز اسرارنامه برسانید.مطمئن باشید درصورتی که این نظرات حاوی توهین به اشخاص و ارزش های مذهبی ،ملی و محلی نباشند ، بدون هیچ گونه سانسوری در همین مکان به نمایش در خواهند آمد.
نویسنده : ضمیر سبز کویر
کد : 6768

مجله اینترنتی اسرارنامه حامی فعالیت های رسانه ای در دیار پرافتخار سربداران
 
 
 
 

 

نظرت را بنویس
comments

محسن

فکرمیکنم خود شهر مشهد هم هفت هشت تا وب سایت خبری نداشته باشه در این مورد هم بررسی کردید رسانه ای که مختص شهر مشهد باشه نه کل خراسان رضوی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما