برپایی آیین هایی متناسب با عیدانه ی غدیر

آئین دریاست برکه

آئین دریاست برکه

از ادوار گذشته رسم بر این بوده است که در این روز خاص مردمان برای تبریک عید به نزد سلاله پاک حضرت رسول (ص)و ائمه اطهار(ع) می شتافتند و این روز را با آنها به شادمانی می گذراندند و به حرمت ائمه اطهار، به منسوبین آن بزرگواران، تبریک می گفتند. همه  اتفاقاتی که در این روز می افتاد موکول و معطوف به این بود که یا جمعی از مردم به نزد علمای دین می رفتند، یا سادات و افراد بزرگ هر محله را مدنظر قرار می دادند و به دیدارش می شتافتند و یا این که اگر کسی منتسب به حضرت رسول و ائمه اطهار می بود سعی می کردند به زیارت آنها بشتابند و این روز خوب را به آنها تبریک بگویند؛ در حقیقت یک نوع ابراز محبت و دوستی بین عامه و قاطبه مردم با خاندان حضرت رسول بود.

این بخشی از آن آئین بزرگ است که همه ساله و در همه زمان ها مردم، مخصوصأ شیعیان سعی می کنند و دوست دارند که برای این روز خاص برگزار کنند. یک بخش مودت و دوستی و یک بخش هم پاس داشت آن شعائر و رسیدن و توجه به آن شعائری که مخصوص این روز خاص است؛ بله صحبت از روز غدیر خم است، روزی که دین کامل شد.

برای نخستین بار اهالی دشت سبزی که بخش اعظم از مردمش را سادات تشکیل می دهند سعی کردند که با حضور تمام سادات در این روز خاص، به سمت برگزاری مراسم آئینی رفته و بر اساس شعائری که در حوزه غدیر وجود دارد مراسم باشکوهی را برگزار کنند. مراسمی که شاید به جرأت بتوان گفت که تاکنون در هیچ یک از ادوار گذشته برگزار نشده است؛ قرار است سادات این روستا و افراد منتسب به سادات این روستا که که در شهر و اطراف و اکناف هستند گرد هم بیایند و مراسم روز غدیر خم را در مسجد روستا به صورت یک آئین برگزار کند.

برنامه های خاصی برای این روز ویژه در نظر گرفته اند؛ سادات در مسجد گرد هم می آیند و مردم به نزد آنها می روند و این روز خاص را جشن می گیرند. قرار است آئین های بسیار دیدنی در این روز برگزار شود، آئین هایی که همیشه در ادوار مختلف این روستا وجود دارد و سعی شده است این آئین ها متناسب با روز غدیر بازخوانی و بازنمایی شود.

جشن" دریاست برکه" در حقیقت اتفاقی است که قرار است همزمان با عید غدیر خم در روستای پادر امکان ظهور و بروز یابد. تمام عزیزان منتسب به خانواده جلیله سادات یک ستاد ویژه ای را تشکیل داده اند و از ادارات و نهادهای مردمی شهرستان هم یاری طلبیده اند و کمک گرفته اند. با تکمیل شدن این خبر و اطلاعاتی که در خصوص جشنواره خواهیم داشت پیشرفت و اطلاعات جدید را در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت.

به نقل از سایت " فرهنگ سبزوار"

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما