نقد و نظری بر عملکرد نشریه محلی همدلی

نشریه محلی همدلی که چندماهی است فعالیت خود را در شهرستان سبزوار شروع کرده است ، یک نشریه محلی پرمخاطب به نظر می رسد که در همین مدت کوتاه توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.
به همین خاطراعضای هیئت تحریریه مجله اینترنتی اسرارنامه سبزوار طبق روال گذشته خود به نقد و بررسی عملکرد این نشریه محلی پرداخته اند که در ادامه به اطلاعتان می رسد :
همدلی نشریه ای است که در همین مدت کوتاه که از انتشار اولین شماره های آن می گذرد به خوبی توانسته است جای خود را بین مردم شریف شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب و بخش های داورزن ، ششتمد و روداب باز کند ، به نظر می رسد تصمیم برآن دارد که با صراحت تمام و با رعایت همه ی اصول اخلاق خبرنگاری در هر شماره به تعدادی از مسائل روزمردم سرزمین سربداران بپردازد.
همدلی تیزبینانه کمبودها را می بیند و شجاعانه این نقاط ضعف را به اطلاع همگان می رساند و البته منصفانه دست آوردهای غرور آمیز مردم و مسئولان این خطه سرافراز را نیز در نظر می گیرد و بدون هیچ گونه مبالغه ای به انتشارشان همت می گمارد.
نگاهی به آرشیو نشریات همدلی که به دست هیئت تحریریه اسرارنامه رسیده است نشان از آن دارد که این نشریه محلی به خوبی و با توجه به نسبت وجود نقاط قوت و ضعف در سرزمین سربداران توجه برابری به تمام این موارد دارد.
به عنوان مثال در هریک از شماره های این نشریه می توان موارد بسیاری را که صراحتاً عملکرد مسئولین شهرستانی را مورد نقد قرار داده است مشاهده کرد :
قصه پرغصه چالش های سبزوار از زبان شهردار(همدلی / شماره 8/دی 90)
صفر، سهم جاده مرگ آفرین جغتای – برغمد از بودجه ملی (همدلی / شماره 7/دی 90)
انتقاد پنبه کاران روداب : محصول مارا امسال کیلویی 300 تومان ارزانتر از پارسال می خرند (همدلی / شماره 6 / دی 90)
استمداد از نمایندگان سبزوار و دولت برای نجات زیره سبز- انقتاد یک تاجر سبزواری نسبت به کاهش سطح زیر کشت و تولید محصول زیره سبز در سبزوار- (همدلی / شماره 5 / آذر 90)
شماره 4 همدلی به دست اسرارنامه نرسیده است.

فرماندار: نبود کتابخانه مرکزی در سبزوار یک نقیصه فرهنگی است(همدلی / شماره 3 / آذر90)
تردد تراکتورهای خطر ساز با رانندگان بدون گواهینامه در جوین (همدلی / شماره 2 / آبان 90)
تکرار کمبود گاز مایع مشکلی که هرسال مردم و مسئولان سبزوار رارنج می دهد(همدلی / شماره 1 / آبان 90)

در نقطه مقابل همدلی دست آوردهای مثبت و موفقیت های مردم و مسئولان خطه سرفراز سربدران را نیز از قلم نمی اندازد بلکه تا کنون به خوبی سعی کرده است به تمام این موارد نیز اشاره نماید. درست برخلاف برخی رسانه های خبری موجود در شهرستان که به صورتی واضح و کاملاً به پیروی از برخی اهداف نامبارک انتخاباتی تنها اقدام به انتشار نقاط ضعف و دست آوردهای منفی مردم سبزوار می کنند. رسانه هایی که حتی به شکاف دیوار هم گیرمی دهند ، تا از آن طریق بتوانند با تخریب برخی چهره ها و زیرسئوال بردن تمامی اقدامات مثبت آنان ، برای نامزدهای دلخواه خود در انتخابات آتی رأی جمع کنند.
همدلی اما از این آسیب در امان مانده است.و به خوبی نقاط قوت و امیدوارکننده عمل و رفتار مردم و مسئولین سبزوار را دیده و به انتشارشان پرداخته است.
مجدداً نگاهی به آرشیو نشریات همدلی که به دست اسرارنامه رسیده است می اندازیم تا موفقیت های سبزوار را از نگاه این نشریه وزین محلی مورد بررسی قرار دهیم:
بخشدار(داورزن) : همدلی و تأثیرگذاری نمایندگان مردم سبزوار در مجلس منجر به ایجاد زیرساخت ها در داورزن شده است.(همدلی/ شماره 8/ دی 90)
مدیر مشارکت های مردمی شهرداری سبزوار: امروز بین نمایندگان مجلس و مدیران سبزوار اختلاف و تنشی وجود ندارد.(همدلی/شماره 7/دی 90)
محسنی ثانی با توجه به زیرساخت ها:سبزوار قابلیت استان شدن را به دست آورده است.(همدلی / شماره 7/ دی 90)
مدیرعامل شهرک های صنعتی سبزوار: زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی سبزوار فراهم است(همدلی / شماره 6/ دی 1390)
ماشین آلات و تجهیزات پالایشگاه ستاره خراسان (سبزوار)آماده انتقال به داخل کشور(همدلی /شماره 6/دی 90)
سبزوار رکورد دار تقسیمات کشوری (همدلی / شماره 5 / آذر 90)
امام جمعه خوشاب : اگر زحمات نمایندگان نبود تأسیس شهرستان های جدید (جوین ، جغتای و خوشاب) به نتیجه نمی رسید (همدلی / شماره 5 / آذر 90)

متأسفانه شماره 4 همدلی به دست اسرارنامه نرسیده است.
 (همدمنطقه ویژه اقتصادی ، سکوی پرش سبزوار به سوی توسعه پایدار (همدلی / شماره 3/ آذر 90)
بروغنی نماینده سبزوار ، جوین ، جغتای و خوشاب : شهرستان سبزوار از 6 استان کشور بزرگتر است(همدلی / شماره 3 / آذر90)
سبزوار پس از سالها انتظار به شبکه ریلی کشور متصل می شود(همدلی / شماره 2 / آبان90)
توسعه شریانهای اقتصادی در سبزوار شتاب گرفته است (همدلی / شاره 2 / آبان 90)
همدلی و همفکری مسئولان ، عقب ماندگی 50 ساله سبزوار را جبران کرده است (همدلی / شماره 1 / آبان 90)
5 رشته دکترا ، کارشناسی ارشد و کارشناسی به رشته های دانشگاه تربیت معلم افزوده شدلی / شماره 1 / آبان 90)
البته وجود همه این نقاط قوت در کار نشریه همدلی به این معنا نیست که نمی توان هیچ انتقادی را به این نشریه محلی وارد کرد:
بلکه به نظر می رسد جای مباحث فرهنگی و اجتماعی کافی در این نشریه خالیست. ما در این نشریه موارد کمتری از معرفی مفاخر و چهره های ارزشمند محلی سبزوار را می بینیم.
این نشریه خوشنام محلی بیشتر متکی به متن های جدی خبری است که اغلب قشر فرهیخته و پر مطالعه جامعه را برای مطالعه تمام مطالب این نشریه جذب می کند ، در حالی که از زاویه ی متن های طنز آمیز وگزارش های تصویری نیزمی توان برخی مسائل را مورد بررسی قرار داد و مخاطبین بیشتری را در جمع خوانندگان یک نشریه اضافه کرد.این در حالی است که بررسی های اسرارنامه نشان می دهد که همدلی بیشتر در بین قشر عظیم دانشگاهی و فرهنگی خطه پرافتخار سربداران جای خود را باز کرده است و هنوز نتوانسته است بین کودکان و نوجوانان و سایر افرادی که از تحصیلات دانشگاهی برخوردار نیستند به خوبی باز کند.
انتقاد دیگر به همدلی نحوه ضعیف توزیع این نشریه در سطح شهرهای سبزوار ، جوین ، جغتای و خوشاب بسیار ضعیف است. به شکلی که بسیاری از مردم ممکن است تا کنون حتی یک شماره از این نشریه را ندیده باشند. در حالی که گاهی مشاهده می شود در یک محل دیگر چندین نسخه از یکی از شماره های همدلی روی هم انباشته شده باشد.
اما در مجموع از آنجایی که به نظر می رسد نقاط مثبت عملکرد نشریه همدلی بسیار بیشتر و پررنگ تر از نقاط منفی آن است هئیت تحریریه اسرارنامه سبزوار ضمن عرض تبریک به دست اندرکاران این نشریه آرزو می کند در شماره های بعدی همدلی شاهد ارتقاء هرچه بیشتر کیفیت این نشریه محلی باشیم. و نیز از شما مخاطبان گرامی دعوت می کنیم که اگر شما نیز تا کنون موفق شده اید این نشریه محلی را مطالعه کنید ، نقاط قوت و ضعف آن را در قسمت نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید. مطمئن باشید اگر نظرات ارسال شده حاوی توهین به اشخاص یا ارزش های مذهبی ، ملی و محلی نباشد در همین محل نمایش داده خواهد شد.
مجله اینترنتی اسرارنامه که از ابتدا تنها به عشق سرزمین پرافتخار سربداران وبه امید موثر واقع شدن در عرصه اطلاع رسانی معتبر و صریح به مردم این منطقه پابه عرصه رسانه ای شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای و خوشاب گذاشته است از همان نخستین روزهای شروع به کار ، یکی از سیاست های خود را حمایت از فعالیت های سازنده خبری و اطلاع رسانی های معتبر و مستقل در شهرستان های نامبرده قرار داده است.
در همین زمینه پیش از این در بخش رویدادهای همین وبسایت عملکرد نشریه سربداران را مورد نقد و بررسی قرار داده بودیم.
درآینده نیز در همین بخش به نقد و بررسی عملکرد چند مورد از معتبرترین رسانه های خبری شهرستان خواهیم پرداخت.
به نظر شما کدام یک از نشریات یا وبسایت های خبری شهرستان معتبرتراز بقیه است ؟
با ما در ارتباط باشید.
کد : 5715

نظرت را بنویس
comments

امید فروتن

با سلام مجدد احتمالا تعبیر جملات ابتدایی بنده را خوب متوجه نشدید. من وجود مفاخر و هنرمندان را نه تنها تأیید بلکه این سابقه را با شرایط موجود و حمایت ها برابر ندانسته و به همین دلیل از استان نشدنش سخن گفتم. در مورد طراحی نشریات هم چون خودم در این وادی در سایر استان ها فعالیت دارم، سخن گفتم. البته تلاش اهل رسانه این شهر و استعداد آنها را هم منکر نمی شوم. ولی همیشه برای پیشرفت باید همه جا را در رصد داشت. نه فقط مشهد یا تهران را، تهرانی که فقط سرمایه دارند و ادعا. به عنوان مثال همان نشریه سربداران با مطالب خوب و جالبی که دارد با یک صفحه آرایی نا مناسب( البته نسخه ویژه شماره 74 دست منه) انگیزه ای برای خواندن مطالب باقی نمیگذاره. و در مورد همین نشریه بهتر بود همین چهار صفحه را به صورت چهار رنگ چاپ و توزیع کنند. بعد هم اینکه اگه قابل باشیم بنده هم یکی از هنرمندان سبزواری ام و حتی همه جا هم به این موضوع افتخار می کنم. ولی باید پیشرفت کرد. به هر حال در شهرستان افراد توانمند در تمامی زمینه ها یافت می شود و بایستی از وجود آنها هم بهره برد. لطف کنید اگه امکانش هست به صورت شخصی به ایمیلم پیام بدین تا بیشتر صحبت کنیم. منتظرم. با تشکر..

امید فروتن

با سلام. اول اینکه با وجود مفاخر و آدم های بزرگی که سبزوار داشته و شاید هم الان داشته باشد شهرستان شدن هم برای آن زیاد است چه برسد به اینکه استان شود با این اوضاع و احوالش.. دوم اینکه انتقاد مثبت پایه و اساس هر نشریه ای است منتها باید از گروهی خاص طرفداری نشود. بنده خودم سال هاست که تو مطبوعاتم و کار خبری انجام می دم. کل نشریات شهرستان از نظر طراحی صفر که چه عرض کنم زیر صفر است. محتوایش حالا بماند... در پایان هم در جواب ان خانم... داشتن سابقه لازمه محبوب شدن یه نشریه بین مردم نیست. شاید این نشریه همدلی بهتر بوده خوب. البته تا الان هیچ نسخه ای از این نشریه به دستم نرسیده تا نظر بدم. ولی میبینمش. و اینکه دم همه سبزواری ها گرم.

محمود

اگر می خواهیم استان شویم که بر اساس یک تحلیل منطقی نیز به چنین امر مهمی واقف می شویم و آنرا حق خود می دانیم،باید بر اساس عقلانیت عمل کنیم و از تخریب بپرهیزیم،باید از داشته های خود بیشتر بگوییم و نقایص غافل نشویم. به امید سبزواری آباد و استانی در آینده نزدیک.

1111

واقعا که آقا! معلومه اصلا هیچ نظارتی بر مطبوعات نداشته اید و روی هوا یک حرفی زدید شما از نشریه سربداران تعریف کردید و تمجید در حالی که اصلا شاید یکبار هم به ان نگاهی ننداخته اید. این مطلب را هم بخوانید برایتان مفید خواهد بود: http://sbds.mihanblog.com/post/116

مجله اینترنتی اسرارنامه سبزوار

سلام فاطمه خانم عزیز! این که اینهمه دعوا ندارد! شما به تعدادی دیگر از انتقادات واردشده به نشریه همدلی اشاره کردید که از چشم ما پوشیده مانده بود. از جمله اینکه مدیر مسئول یا سردبیر و یا هیئت تحریریه این نشریه مشخص نیستند. اما به نظر ما این خیلی انتقاد بزرگ و مهمی نیست.مهم این است که ببینیم همدلی چه میگوید؟ در ضمن ما همه جور مطلب در این نشریه دیده ایم نه فقط حمایت از یک شخص خاص که نام بردید. به نمونه هایی از خبرهای متفاوت همدلی در بالا اشاره کرده ایم.مگر شمامخالفتی با این حرف دارید؟ در ضمن همدلی هم نشریه است دیگر ! از آن منظر که دارد در فضای رسانه ای شهر نشر پیدا می کند. پس می توان گفت نشریه همدلی... ما که اتفاقاً هم به نشریات وهم به وبسایت های خبری دیگر پرداخته ایم و گفته ایم بازهم خواهیم پرداخت ! مثلاً سربداران را در همین وبسایت حدود یک هفته قبل نقد کردیم. اما خورشید کویر که خیلی وقت است انتشارش متوقف شده و فرهنگ سبزوارهم که اصلاً به صورت مرتب انتشار نمی یابد. اگر هم انتشار پیدا می کنند و ما خبرنداریم لطف کنید و اطلاع بدهید تاانشاالله به آن هاهم بپردازیم. درپایان از شما دعوت می کنیم مطالبتان را درحوزه خبر ،نقد ،تحلیل وبررسی مسائل سبزوار ، جوین ،جغتای ، خوشاب ، داروزن ،ششتمد و روداب برای ما ارسال کنید.مطمئن باشید اگر درآن به اشخاص یا ارزش های مذهبی ، ملی و محلی توهین نشده باشد ،در همین مکان انتشار داده خواهد شد. خوش آمدید. به امید دیدار مجدد

فاطمه

سلام برادر واقعا خسته نباشيد ! شما چگونه خود را اهل رسانه ميدانيد ، در حاليكه مطالبي تحت عنوان همدلي ( كه مشخصا براي آقاي ........تبليغ مي كند) را نشريه ميدانيد؟!!! ميشود بما بگوييد اين جزواتي كه شما اسمش را نشريه محلي گذاشته ايد ، مدير مسول ش چه كسي است ؟ ! يا سردبير و يا هيئت تحرير آن  چه كساني هستند؟ اصلا مي شود بگوييد مجوز آن از كجاست ؟/؟؟ شما نشريات پر سابقه و پر تيرا‍‍‍‍‍زي مثل سربداران - نشريه خورشيد كوير _ نشريه فرهنگ سبزوار ، را نديده ايد آنوقت اين نشريه ي تبليغاتي را بدروغ محبوب مردم جلوه ميدهيد....
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما