سبزوار قطب ورزشی شرق کشور است:

اکثر رشته های ورزشی پایه در سبزوار حضور دارند


دارالمومنین سبزوار از گذشته های دور تا کنون همواره به عنوان یکی از شهرهای مهم و اثرگذار  ایران و به ویژه سرزمین خراسان در اکثر زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و مذهبی محسوب می شده است.
در دوره کنونی علاوه بر اینکه همه نقش های دیرینه فوق برای سبزوار حفظ شده و حتی گسترش یافته ، یک نقش و جایگاه با اهمیت جدید نیز برای این شهر تعریف شده است که جذابیت های خاص خود را دارد.
سبزوار اینک در کنار مرکزیت دانشگاهی ، اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و مواصلاتی خراسان ، به قطب بی رقیب ورزشی شمال شرق کشور نیز تبدیل شده است.
واضح ترین نمونه از جایگاهی که سبزوار در دهه های اخیر در ورزش کشور به دست آورده ، نام گرفتن این شهر به عنوان مهد هندبال ایران است.(منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3)

حتی در سال 92 نیمی از اعضای تیم ملی هندبال ایران را ورزشکاران تیم های سبزوار تشکیل می دهند.
در همین رابطه خبرگزاری فارس چنین نوشته است :
22 بازیکن در اردوی تیم ملی هندبال/ نصف تیم ملی سبزواری شد.
یازده بازیکن حاضر در این اردو بازیکنانی هستند که در تیم باشگاهی ثامن‌الحجج سبزوار زیر نظر رافائل، سرمربی کنونی تیم ملی فعالیت می‌کردند.
(منبع)


با این حال هرچند ، عمده شهرت ورزشی سبزوار به دلیل برخورداری از تیم های قوی هندبال در سطح کشور از چند دهه گذشته تا کنون است ، اما این شهر به ویژه در سال های اخیر در زمینه سایر رشته های ورزشی نیز حرکت های خوبی انجام داده و هم اکنون توانسته است علاوه بر مهدهندبال ایران ، به عنوان قطب مطرح اکثر زمینه های ورزشی در شرق کشور نیز شناخته شود.

یکی از زمینه های که تیم های ورزشی سبزوار در آن به خوبی ظاهر شده اند ، رشته کشتی است. به طوری که  در دو سال اخیر تیم های سبزواری در زمینه کشتی با چوخه و کشتی آزاد کشور قهرمانی هایی پی در پی را کسب کرده اند که حتی باعث رونق گرفتن و  حیثیت و اعتبار ورزش خراسان شده است.
به طوری که خبرگزاری فارس ، در جریان یکی از قهرمانی های سبزوار نوشت :
ثامن الحجج سبزوار از حیثیت کشتی خراسان رضوی دفاع کرد
منبع : خبرگزاری فارس


گفتنی است ، هرچند قهرمانی های متعدد سبزوار در ورزش کشتی در حدود دو سال اخیر و با حمایت های مفید موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج به وقوع پیوسته و باعث شهرت هرچه بیشتر ورزش سبزوار در کل کشور شده ، اما حرکت زیرساختی برای داشتن تیم های افتخارآفرین کشتی در این شهر از 6 سال قبل یعنی در سال 1386 آغاز گردیده است.

این ادعایی است که اقای اسحاق الهی مسوول هیئت کشتی شهرستان سبزوار اخیراً در مصاحبه ای مفصل با وبسایت خبری سبزوار نیوز مطرح کرده است.

طبق اظهارات آقای الهی خوشبختانه در حال حاضر شمار زیادی از جوانان و نوجوانان ورزش دوست سبزواری که در نتیجه موفقیت های اخیر تیم های ورزشی شهرشان از روحیه و اعتماد به نفس بالایی برخوردار شده اند با وجود مشکل کمبود برخی امکانات ، در حال تمرینات پی در پی در رشته کشتی هستند تا امیدهای آینده سبزوار و قهرمانان بعدی کشور در این زمینه باشند.
شرح کامل این گفتگوی مسوول هیأت کشتی سبزوار با خبرنگار سبزوارنیوز که یکی از پایگاه های معتبر و با سابقه خبری در غرب خراسان رضوی است ، را می توانید در پیوند زیر مطالعه نمایید :

کشتی سبزوار از سال 86 متحول شده است.


بررسی خبرها و گزارش های ورزشی شهرستان سبزوار در رسانه های ملی و محلی نشان از آن دارد که سبزوار علاوه بر هندبال و کشتی همینک در آستانه تبدیل شدن به یک قطب مطرح در اکثر رشته های ورزشی در شرق کشور است و این در نتیجه تلاش و پشتکار جوانان ورزش دوست ، مسوولان ساعی و البته حمایت های موثر بخش خصوصی است.

به طوری که بازهم پایگاه خبری سبزوارنیوز مدتی قبل از رونق گرفتن سایر تیم های ورزشی در سبزوار خبرداده است.
در این خبر آقای علیرضا حلاجیان مدیر تیم های پایه ای باشگاه فرهنگی ورزشی فوتسال سبزواراعلام کرده است : مدتي پيش پيرو صحبت هاي دكتر ميرعلي و آزاد منجيري مسئول تربيت بدني سبزوار در خصوص فعاليت تيم هاي پايه اي قرار شد اقداماتي انجام شود كه بالاخره اين امر محقق شد و تيم هاي فوتسال ، واليبال و بسكتبال در سبزوار قدم هاي نخستين را برداشت.(منبع)


شنا هم از دیگر ورزش های پایه است که سبزواری ها از آن غافل نمانده اند.
این واقعیتی است که چندی قبل حضور دوربین و خبرنگار "سبزوارنیوز" در محل مجموعه آبی ارمغان پرده از آن برداشته است.

مجموعه ای که بنا به متن توصیفی یکی از خبرنگاران سبزوارنیوز : « نونهالان و نوجوانان بی شماری در محل استخر مشغول فراگیری شنا آن هم در حد قهرمانی هستند. چهره هایی که حالا برای خودشان در استان مستعد خراسان رضوی، نام و نشانی دست و پا کرده اند.»(منبع)
دکتر محمدحسین اقبالی مدرس ارشد فدراسیون شنا، شیرجه و واترپولو جمهوری اسلامی ایران نیز در بازدید از مجموعه آبی ارمغان سبزوار گفته است : « سبزوار، دارای پتانسیل مناسبی است و می تواند در آینده برای ورزش کشور در همین رشته سخت و فشرده، قهرمانی نیز افتخار آفرین باشد.(همان منبع)

بنابرآنچه تا کنون گفته شد و نیز با توجه به اینکه فعالیت های ورزشی یکی از سالم ترین و مفیدترین فعالیت هایی است که جوانان هر جامعه می توانند انجام دهند و ورزش علاوه بر ایجاد روحیه شادی و نشاط در میان جوانان حتی می تواند به شهرت و درآمدزایی اقتصادی برای شهرهای دارای تیم های مطرح ورزشی منجر شود ، امید می رود که مردم ، مسوولان ، ورزشکاران و ورزش دوستان و البته رسانه های محلی خطه سربداران از استعدادهای ورزشی موجود در غرب خراسان رضوی نهایت حمایت را به عمل آورده و سعی کنند با جلب مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در ورزش سبزوار ، نقش و جایگاه ورزشی این شهر در چنددهه اخیر در خراسان و کشور را تثبیت کنند.

خوشبختانه امکانات زیرساختی نیز برای گسترش و رونق تیم های ورزشی در سبزوار فراهم است.

ورزشگاه 15 هزارنفری سربداران که هم اکنون در حال ساخت است و فقط در مراکزاستان های کشور وجود دارد یکی از مهمترین زیرساخت های ورزشی سبزوار است.
این ورزشگاه اولین ورزشگاه بزرگ استان خراسان رضوی بعد از ورزشگاه ثامن الائمه مشهد می باشد.

سبزوار همچنین به دلیل برخورداری از دانشکده دولتی تربیت بدنی به عنوان یکی از یازده دانشکده موجود در دانشگاه حکیم سبزواری در زمینه علمی و دانشگاهی نیز استعدادهای لازم برای رونق تیم های ورزشی را دارد.

امکانات جانبی دیگری نظیر وجود فرودگاه بین المللی ، وجود هتل و مراکزاقامتی مناسب و وجودسرمایه بانکی کافی نزد مردم سبزوار از زیرساخت های دیگری است که می تواند رفت و آمدها و سرمایه گذاری های ورزشی در سبزوار را قوت ببخشد.

در پایان امیدواریم فعالیت های ورزشی نه فقط در سبزوار بلکه در کلیه شهرها و مناطق کشورعزیزمان ایران روز به روز در حال رونق و گسترش باشد.


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
موفقیت های ورزشی سبزوار شانس نیست ، شکوفایی استعدادهای طبیعی است.
نظرت را بنویس
comments

محمدمهدی

میرعلی گفته بود قراره تیم والیبال و فوتبال بیاره ، اما چرا خبری نیست ازش. سبزوار به خوبی تواناییشو داره فقط باید یکی باشه اولین چراغو روشن کنه. دراین بین کی بهتر از میرعلی که هم سرمایه داره هم عاشق سبزواره و به شهر زادگاهش واقعا عشق می ورزه.

مجتبی

جون هرکی دوست دارید به مسولین بگید پروازای فرودگاه سبزوارو افزایش بدن.شهر ما دائما محل رفت و آمد بازیکنان و مربیان خارجی (چه از شهرهای دیگه ایران چه از خارج از کشوره) افت داره . حداقل سبزوار می تونه به تهران روزی دوتا و به به اصفهان هفته ای دوتا پرواز داشته باشه چون بچه های تیمای هندبال سبزوار نصفشون اصفهانین و راه اصفهان تا سبزوار واقعا دور و کویریه. اینام که درآمداشون خوبه راحت میشه پرواز به اصفهانو برقرار کرد تازه پیش این رافائل خیلی افت داره که دائما برای اومدن به سبزوار باید بره مشهد از مشهد بیاد سبزوار

حمیدرضا

این نظر قبلی تابلو بود که داره تبلیغ استخر شنای ارمغانو می کنه اسرارنامه یعنی چه طور شد که نفهمیدی این یک تبلیغه؟به خدا خیلی معرکه ای

7321.............0938

من خودم بیشتر وقتا از استخر ارمغان استفاده می کنم واقعا خیلی فضای خوبیه حرف نداره. تمیز و استاندارده
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما