همصدا با شیارهای تپه دامغانی و غرور جریحه دار شده تاریخ / محوطه باستانی جای کاشت هویج و شلغم نیست

کانال تلگرامی هدهد سبزوار در یکی از جدیدترین یادداشت های خود، به موضوع شخم زدن تپه باستانی سبزوار پرداخته است. اسرارنامه بدون تأیید یا رد تمام محتوای درج شده در این یادداشت و تنها به قصد اطلاع رسانی از دیدگاه یک شهروند سبزواری نسبت به بعضی از مهمترین مسائل شهر خود، مطلب جدید کانال هدهد را منتشر می کند:
 
هدهد سبزوار: چند روز قبل پایگاه خبری عصر سبزوار پرده مصیبتی دیگر در ارتباط با یکی از آثار مهم تاریخی منطقه غرب خراسان و شهرستان سبزوار برداشت.
 
به گزارش عصر سبزوار، تپه دامغانی سبزوار با قدمت تمدنی چند هزارساله شخم زده شد و به زیر کشت رفت. به همین راحتی.
 
حالا اصلا مگر یک محوطه باستانی با چنین قدمت و اهمیتی به همین راحتی باید رها شود و هیچ مراقب و نگهبانی هم نداشته باشد که هر کس دلش خواست، تراکتور بردارد و به جان آن بیافتد و لابد شلغم و هویج در خاک آن بکارد؟
 
واقعا مسئولان شهرستان سبزوار کجایند و مشغول چه کارهای مهم تری هستند که اینطور بی خیالانه اجازه می دهند غرور تاریخ غرب خراسان جریحه دار شود؟
 
چند وقت قبل هم که چادر حسینیه قنادها در آتش سوخت. آقایان شما را بخدا آیا اصلا اعتقادی به گردشگری و حفظ میراث فرهنگی دارید؟ درست در زمانی که مرتباً گفته می شود جوامع توسعه یافته بخش زیادی از درآمدهای کشورهای خود را از محل گردشگری دریافت می کنند و درست در همان زمانی که شهر همسایه ما محوطه تاریخی شادیاخ را که متعلق به دوران بعد از اسلام است و قدمتی بسیار کمتر از تپه دامغانی سبزوار دارد، به خوبی احیا می کند و یافته های تا حال حاضر را در معرض دید می گذارد و برای فصل های جدید مطالعاتی و کاوشی آن نیز بودجه های تازه دریافت می کند ، چرا تپه دامغانی سبزوار باید به زیر تراکتور یک مالک کج سلیقه برود و شیارشیار شود؟
 
دانشگاه های سبزوار کجا هستند و چه می کنند؟ با این همه دم و دستگاه و دب دبه و کب کبه چرا نتوانسته اند در راستای نگهداری و احیای یکی از مهمترین آثار تاریخی منطقه غرب خراسان موثر واقع شوند؟
 
رسانه ها و خبرنگاران سبزوار کجایند؟ 
 
وقتی در سال ۹۴ با سر و صدا و تبلیغات رسانه ای زیاد شروع به کاوش تپه دامغانی کردند ، دورش را حصار کشیدند و مأموران نیروی انتظامی را در آنجا مستقر کردند و برایش بازدید گذاشتند و در طول دو روز هزاران نفر از آن مکان بازدید کردند، اصلا کسی فکرش را هم نمی کرد که همه آن کارها موقتی و گذرا باشد و تب مسوولان عزیز شهرمان خیلی زود بخوابد و تپه دامغانی طوری فراموش شود که حتی شورای تأمین شهرستان زورش بیاید دو مأمور را برای مراقبت از این اثر تاریخی ارزشمند در آنجا مستقر کند و اینقدر این تپه باستانی رها شود که یک مالک ناآگاه به راحتی و با فراغ بال برود و زمین آنجا را در سر فرصت شخم بزند!!!
 
واقعا که سر همه مسوولان عزیزمان به سلامت! سر خبرنگارانمان به سلامت. سر دانشگاه هایمان هم به سلامت که چه زیبا نقش و وظیفه شان را در رابطه باجامعه ایفا کرده اند!
 
البته امروز در خبرها آمده بود که سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفته: طی قراردادی که با دانشگاه حکیم سبزواری منعقد کرده ایم قرار است این دانشگاه طرح راهبردی تپه دامغانی های سبزوار را تهیه کند.
 
این خبر از جنس همان شعر معروف نوش دارویی و بعد از مرگز سهراب آمدی است. میراث فرهنگی محترم و دانشگاه گرامی که سبزواری ها کلی پُز بودنت را می دهند، بعد از این همه سال تازه حالا که تپه شخم زده شد به فکر تهیه طرح راهبردی آن افتاده اید؟ میراث فرهنگی ضعیف و بی قدرتمان هم که بماند به جای خود.
 
اگر قدرتی میداشتم به عنوان یک شهروند سبزواری شخصا یقه تک تک مسوولان بی بخار و ناکارآمد را می گرفتم و از آن ها می پرسیدم آقای فرماندار، آقای رئیس اداره میراث فرهنگی، آقای شورای شهر، آقای شهردار، آقای نیروی انتظامی، آقای رئیس دانشگاه فلان و بهمان و … شما چه کاره اید در این شهر؟ چرا به این راحتی اجازه می دهید ثروت ملی مردم غرب خراسان به حال خود رها شود و رو به تخریب و تاراج بگذارد؟
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما