راه آهن سبزوار کوتاه ترین پروژه ریلی کشور

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
وبسایت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور زیر نظر وزارت راه و شهرسازی لیستی از  پروژه های ریلی در دست احداث خود را منتشر کرده است که شامل 17 پروژه در سراسر کشور می شود که در بین همه آن ها پروژه اتصال سبزوار به شبکه، به طول 45 کیلومتر، کوتاه ترین مسیر ریلی در دست احداث کشور است.(منبع)
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه بعد از سبزوار، پروژه اسفراین – نقاب نیز با 57 کیلومتر در جایگاه دومین پروژه ریلی کوتاه کشور قرار دارد.
 
در نقطه مقابل راه آهن شیراز – بوشهر – عسلویه به طول 644 کیلومتر طولانی ترین پروژه ریلی در حال احداث کشور در حال حاضر است و پس از آن پروژه چابهار – زاهدان با 580 کیلومتر طول در جایگاه دومین پروژه طولانی ریلی کشور قرار دارد.
 
بر مبنای همین گزارش در حال حاضر 4731 کیلومتر مسیر ریلی در سرتاسر کشور در دست احداث است که سهم منطقه شمال شرق ایران تنها سه مسیر کوتاه ریلی شامل سبزوار – سلطان آباد به طول 45 کیلومتر، اسفراین – نقاب به طول 57 کیلومتر و خواف – هرات به طول 77 کیلومتر، مجموعاً 179 کیلومتر است.
 
البته در بروشور تازه ای که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در دی ماه 97 منتشر کرده است، طول پروژه راه آهن سبزوار 48 کیلومتر عنوان شده که این به خاطر تغییرات اندکی است که در مسیر این پروژه ایجاد شد و در واقع اطلاعات قبلی وبسایت شرکت ساخت و توسعه نیز نیز احتمالا در ویرایش های بعدی، اصلاح خواهد شد.
 
به هرحال نظر به اینکه پروژه راه آهن سبزوار – سلطان آباد به طول 45 یا 48 کیلومتر، کوتاه ترین مسیر ریلی کشور است، انتظار می رود با جدیت و پیگیری نمایندگان و مسئولان شهرستانی و استانی، هرچه زودتر آرزوی دیرینه مردم غرب خراسان رضوی برای برخورداری از راه آهن تحقق یابد.
 
اما طبق اعلام همین وبسایت، اجرای پروژه راه آهن سبزوار – سلطان آباد از سال 90 در دوران دولت دهم و عمر مجلس هشتم، به صورت رسمی آغاز شده و اکنون در سال 97 هنوز به پایان نرسیده است.
 
این در حالی است که رئیس جمهور حسن روحانی در سفر اردیبهشت ماه 97 خود به استان خراسان رضوی در جمع مردم سبزوار قول تکمیل پروژه راه آهن این شهر را با صراحت اعلام کرد و هر دو نماینده و فرماندار شهرستان نیز تا کنون بارها درباره روند احداث مسیر ریلی سبزوار اظهار نظر کرده و وعده هایی جهت تسریع در این پروژه داده اند.
 
حالا به تدریج به پایان عمر مجلس دهم نزدیک می شویم و در یک سال و چند ماه باقی مانده به انتخابات سال 98 کم کم زمزمه های تشکیل ستادهای غیر رسمی انتخاباتی نامزدهای احتمالی کمابیش به گوش می رسد. احتمالا میزان پیشرفت کوچکترین پروژه ریلی کشور محک خوبی برای اندازه گیری میزان کارآمدی نمایندگان و مسئولان اجرایی کنونی شهرستان در این بزنگاه حساس پیش رو باشد.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما