مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی سبزوار خبر داد:

خانم های سبزواری هم می توانند راننده اتوبوس باشند

بانوان ایرانی تا کنون موفق شده اند در عرصه های مختلف اجتماعی حضور فعال و پررنگی داشته باشند. یکی از این عرصه ها رانندگی اتومبیل است که به ویژه در چند سال اخیر شاهد استقبال روز افزونی از جانب خانم ها برای وارد شدن به جمع رانندگان انواع وسایل نقلیه بوده ایم.

درهمین رابطه اخیرا رئیس سازمان اتوبوس رانی سبزوار که یکی از شهرهای بزرگ و قطب فرهنگی و دانشگاهی شمال شرق کشور است ، از مجاز بودن رانندگی اتوبوس برای بانوان سبزواری خبر داده است.

محمد پورکاوه در گفتگو با سبزوار نیوز با تاکید بر این مطلب که هیچ منعی برای استفاده از رانندگان خانم در سازمان اتوبوسرانی به لحاظ قانونی وجود ندارد اظهار داشت: هنگامی که خانم ها می توانند برابر مقررات دارای گواهینامه پایه یک شوند این حق برای آن ها محفوظ است تا در اتوبوس های بین شهری نیز فعالیت کنند.

وی به فعالیت خانم ها در ناوگان حمل و نقل بین شهری و جاده ای در شهرهای بزرگ اشاره کرد و گفت: سازمان تابع مقررات است قوانین منعی را برای عدم استفاده از بانوان در اتوبوس های بین شهری و جاده ای قائل نشده با این حال خانم هایی که بخواهند وارد این فاز شوند باید بحث های فرهنگی را نیز در نظر بگیرند.

پورکاوه  ادامه داد: تاکنون ما هیچ درخواستی مبنی بر رانندگی خانم ها در ناوگان اتوبوسرانی نداشته ایم با این حال قانون تفکیک جنسیتی قائل نشده در صورتی که سازمان متقاضی خانم در این خصوص داشته باشد از شرایط برابر با رانندگان آقا برخوردار خواهد شد

         منبع : سبزوارنیوز

 

لازم به ذکر است ، رانندگی فعالیتی است که در گذشته عمدتاً یک کار مردانه تلقی می شد  و حتی همین حالا نیز در برخی جوامع سنتی رانندگی انواع وسایل نقلیه همچنان در انحصار آقایان است.

اما در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان و همچنین در برخی کشورهای اسلامی نظیر ایران سالهاست تصور مردانه بودن رانندگی از بین رفته و زنان با حضور موفق خود در رانندگی انواع وسایل نقلیه ثابت کرده اند که ممکن است تفاوت هایی در نوع رانندگی آقایان و خانم ها باشد ، اما به طور کل عملکرد زنان در رانندگی بهتر یا بدتر از مردان نیست واساسا هیچ تفاوتی در این زمینه میان زنان و مردان وجود ندارد.

البته درایران از میان انواع وسایل نقلیه تنها رانندگی اتومبیل های سواری برای زنان رواج یافته و رانندگی دیگر انواع وسایل نقلیه از قبیل  وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس ، یا اتومبیل های سنگین نظیر کامیون و همچنین موتورسواری برای بانوان ایرانی چندان جا نیافتاده و رواج پیدا نکرده است.

اما موارد معدودی از بانوان ایرانی در سال های اخیر برای اولین بار این جسارت را به خودداده اند که رانندگی دیگر انواع دیگر وسایل نقلیه به جز اتومبیل های سواری را نیز امتحان کنند.

به عنوان مثال می توان به این موارداشاره کرد :

آرزو محمدی کیا راننده اتوبوس BRT در تهران

فاطمه رجبی راننده ترانزیت (کامیون)

 

موتورسواری بانوان در ایران (1) ، (2) ، (3)


گفتنی است در سایر کشورهای جهان در مورد رانندگی زنان سیاست های متفاوتی اعمال می شود که این سیاست ها در طیف گسترده ای از منع و محدودیت کامل رانندگی برای زنان در بعضی کشورهای عربی نظیر عربستان (منبع) ، تا حق رانندگی زنان در ناوگان های حمل و نقل عمومی نظیر مترو در دبی  (منبع)  ، یا حتی خلبانی هواپیما درکشورهایی نظیر ترکیه  ، ایران و کشورهای اروپایی و آمریکایی (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3)و .... قرار می گیرند.

مقوله رانندگی هر چند نمی تواند در زمره ارزش های اساسی برای یک زن یا حتی برای یک مرد قرار بگیرد اما قطعا به عنوان یک حق پیش پاافتاده و اولیه شهروندی محسوب می شود که ممنوعیت آن برای هریک از دو جنس زنان یا مردان با هیچ دلیل علمی و منطقی قابل قبول و توجیه نیست.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نگاهی تحلیلی به نقش و جایگاه زن در عرصه اجتماعی ایران

نظرت را بنویس
comments

ezzat

واقعا زنها با روحیه ای که خدا بهشون هدیه داده آفریده شدن واسه اینکه بگن ما هم مثل مردها هستیم؟ ما هم میتونیم کار زمخت انجام بدیم؟ ما هم زن هستیم همونطوری که مرد رو با قدرت و ابهت مرد خطاب میکنن؟ چرا باید زن وقتی بخواد مثل مرد فریاد بکشه نمیتونه و بجاش جیغ میکشه؟ اینو که دیگه دست خودش نیست و نمیتونه عوض کنه!! خلقت زن همراه لطافت هست و باید آرامش رو به اطرافیانش هدیه بده تا خیلی بیشتر از اون به خودش برگرده. خب وگرنه جابجا کردن نقش زن و مرد و تبلیغ اون (همین کاری که شما داری انجام میدی) زندگی رو یکسره زهره مار میکنه و بی نتیجه بودن زندگی در سالهای پایانی عمر خیلی بزرگتر و خردکننده تر خودش رو نشون میده. زن باید زن بودن خودش رو اونطور که بهش موهبت شده نشون بده. اینطوریه که زن، زن هست. نشون دادن زن زن با تبدیل شدنش به مرد افول میکنه و مهمترین دلیل زندگی یعنی آرامش بکلی از زندگی ها پاک میشه.

علی

به رئیس اتوبوس رانی بگین لطفا این زیرپایی ایستگاه های اتوبوس رو درست کنه و یه فکری هم به سایه بون ایستگاه ها بکنه که موقع بارندگی کلا صندلی ها خیس هستند، اکثرا خانوم ها در ایستگاه ها ی اتوبوس منتظر می ایستند و معمولا قد خانوم ها کوتاه تر است ، و اگر دیده باشید پای اکثر مردم به زمین نمیرسد چون زیر پایی و زیر سازی ایستگاه ها درست نشده، چون ادرس سایت اتوبوسرانی سبزوار را پیدا نکردم از شما خواهشمندم این مساله رو به سمع نظر اتوبوسرانی برسانید، چون ایستگاه ها غیر اصولی ساخته شده و در بعضی ایستگاه ها حتی صندلی های ان را کنده اند که اگر به همان سبک سابق درست میشد خیلی بهتر بود

کاظم

راننده اتوبوس داخل شهر اشکالی نداره ولی برای جاده خوب نیست خانم ها راننده بشن.به نظر من خوب نیست یعنی. چون ممکنه مثلا یک وقتی پیش بیاد که اصلا مسافر خانم نباشه تو اتوبوس بعد اگه زن راننده باشه مسافرا همه مرد باشن در یک مسیر طولانی خوب نیست داخل شهر ولی عملش فرق میکنه
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما