فرودگاه سبزوار با تجربه چندین پرواز خارجی، شایسته عنوان بین المللی است

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
فرودگاه سبزوار به عنوان تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی که پروازهای آن غیر از اهالی سبزوار، مورد استفاده مردم همه شهرستان های همجوار از جمله، نیشابور، کاشمر، بردسکن، جوین، جغتای، خلیل آباد، خوشاب، داورزن و ... و حتی از استان های همجوار قرار می گیرد، به خاطر انجام چندین پرواز برون مرزی به دو کشور خارجی در سالهای گذشته، شایسته دریافت عنوان بین المللی است، اما معلوم نیست چرا مسئولان مربوطه در شهرستان و استان، از دادن این عنوان به فرودگاه سبزوار دریغ می کنند؟
 
گفتنی است در حال حاضر عنوان بین المللی بر سر در برخی فرودگاه های دیگر کشور نصب شده است که تا کنون حتی یک پرواز خارجی هم نداشته اند. به طور مثال تنها فرودگاه استان خراسان شمالی از این نوع است که بدون هیچ پرواز خارجی تا به این لحظه، عنوان بین المللی را بر سردر خود ثبت کرده است. همچنین فرودگاه شهرستان شاهرود در استان سمنان به تازگی فقط یک پرواز 45 نفره به نجف در کشور عراق انجام داده است و به خاطر همین یک پرواز عنوان بین المللی بر روی تابلو این فرودگاه نصب شده است که این موفقیت نشان از تلاش و پیگیری مسئولان این استان ها و درک اهمیت این موضوع از جانب آن هاست. اما فرودگاه سبزوار تا کنون تجربه انجام 44 پرواز برون مرزی به دو کشور خارجی را داشته است و همین حالا نیز طبق گفته روشن بین رئیس فرودگاه،  به لحاظ شرایط فنی امکان برقراری پروازهای خارجی از این فرودگاه وجود دارد.
 
نخستین پروازهای خارجی فرودگاه سبزوار در سال 85 در مسیر دمشق پایخت کشور سوریه برقرار شد. که طبق آمار منتشر شده در ماهنامه اماری شرکت فرودگاه های کشور، در آن سال327 نفر مسافر در این مسیر جابه جا شدند. 
 
همچنین فرودگاه سبزوار در سال های 90 و 91 نیز تجربه برقراری چند پرواز برون مرزی دیگر به سمت دومین مقصد خارجی خود را به دست آورد و به ترتیب در سال 90 با انجام 4 پرواز به مقصد بغداد پایتخت کشور عراق 611 نفر مسافر را جابه جا کرد و در سال 91 با انجام 38 پرواز دیگر در همین مسیر موفق به جابه جایی 5298 نفر مسافر شد. بنابراین سبزوار هم به لحاظ سابقه انجام پروازهای خارجی و هم تعداد پروازها و مسافران جابه جا شده از فرودگاه های دیگری که در این متن اشاره شد، جلوتر است. اما چرا مسئولان در اختصاص عنوان بین المللی به این فرودگاه فعال غرب خراسان رضوی غفلت کرده و یا خساست به خرج داده اند؟
 
البته درد ما فقط یک اسم روی یک تابلو نیست. اما اگر این تغییر اسم روی تابلوها و در اسناد و ساختارهای اداری کشور، منشأ اعتبار مادی و معنوی ویژه برای یک فرودگاه و دریافت بودجه ها و توجهاتی بیشتر بشود، مسلماً برای مردم سبزوار نیز مهم است که فرودگاه شهرشان که واقعا از یک دهه قبل تجربه انجام چندین پرواز واقعی را با دو کشور خارجی داشته است، به نام بین المللی شناخته شود.
 
در مرحله بعدی این مهم است که فرودگاهی که واقعا ظرفیت های لازم را داشته و قبلا نیز نشان داده است، و به عنوان یک سرمایه عظیم ملی در منطقه محسوب می شود، چرا در حال حاضر در رکود است و نه تنها مسیر و مقصد جدیدی به پروازهای آن اضافه نشده، بلکه همان پروازها و مقاصد خارجی قبلی نیز متوقف شده است؟ در حالیکه مردمان این خطه همچنان مانند گذشته مشتاق اهل بیت و در آرزوی زیارت قبورشان به ویژه درعتبات عالیات هستند. بنابراین به نظر می رسد هم استفاده از عنوان بین المللی و هم برقراری مجدد پروازهای خارجی به ویژه در مسیرهای زیارتی عتبات عالیات از ظرفیت ها و ضرورت های غیر قابل انکار تنها فرودگاه غرب خراسان رضوی است.
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما