حاشیه ای بر یک عکس انقلابی

روز جمعه دهم خرداد ماه 98 همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان بسیاری از مردم روزه دار سبزوار بار دیگر به خیابان آمدند تا مناسبت روز قدس را که به فرمان امام راحل در چند دهه اخیر همواره با حضور جمع زیادی از مردم ولایی ایران برگزار شده است، گرامی بدارند.
 
از این راهپیمایی عکس ها و تصاویر زیادی در رسانه های خبری غرب خراسان رضوی منتشر شده است که همه به جای خود دیدنی و ارزشمندند، اما در این بین تصویری از یکی از هنرمندان عکاس سبزواری بیش از بقیه توجه مرا به خود جلب کرد. 
 
عکسی که در صفحه اینستاگرام سید محسن مهری یکی از عکاسان برجسته و ارزشمدار دیار سربداران منتشر شده و در مرکز آن کودک نونهالی را می بینیم که با صلابت و اقتداری خاص سرپا ایستاده و پرچم مقدس ایران را در دست خود بالا نگاه داشته است.
 
کودکی که در گام دوم انقلاب امیدهای بسیاری به او و هم نسلانش می رود و آمادگی و حضور آنان بهترین تضمین بقا و  ادامه مسیر ایران سرافراز است.
 
اما همه نقطه عطف این عکس فقط این کودک نونهال نیست. بلکه دو بانویی که پشت سر او در تصویر مشاهده می شوند، اگرچه به نظر می رسد در محفلی زنانه نشسته اند و شاید به سرعت بسیاری از تفکرات کلیشه ای درباره دور همی های زنانه به ذهن برخی تماشاچیان این عکس خطور کند، اما واقعیتی که در لایه بعدی آن وجود دارد، این است که این کودک در دامان همین بانوان پرورش یافته و اینک استوار و محکم رو به عرصه اجتماع ایستاده و با پرچمی در دست خود را آماده ماموریتی بزرگ می بیند.
 
ماموریتی برای وطن، با عزم و اراده ای که اگرچه اکنون کودکانه است، اما به لطف تربیتی صحیح و هدفمند روز به روز بر استحکام آن افزوده خواهد شد تا روزی که به اراده ای پولادین تبدیل شود. مانند همه شهدا و رزمندگان و جهادگرانی که برای آزادی و استقلال وطن جنگیده و یا به هر شکل دیگری جان  فشانی کرده اند.
 
گویی عکاس هنرمند چه در ضمیر آگاه و چه در ضمیر ناخودآگاه خود سعی کرده است با این عکس دو پیام مهم را  به مخاطبان خود یادآوری کند. اول اینکه که زنان در هرحال نقشی محوری در هر حرکت اجتماعی دارند و در تحولات و دهه های اخیر ایران اسلامی نیز نمی توان جایگاه آنان را نادیده گرفت و دوم اینکه نباید از کودکان به عنوان آینده سازان این سرزمین غافل شد و باید آن ها را به درستی دید و در تربیتشان کوشید و از همین حالا میدان را برایشان مهیا نمود و رویشان حساب کرد.
 
کد: 5050
 
برای بزرگتر شدن تصویر روی آن  کلیک کنید
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما