دربلنداي تاریخی ترین آباده ی خراسان کهن

فريد خراسان، يگانه ی علماي خراسان

سید حسین سبریزی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
به مناسبت روزی که باید فرید خراسان را برای آینده ای که روشن باشد تکریم نمود او باید نماد فرهنگ و توسعه این دیار کهن برگزیده شود. این اندک نوشتار برای اویی ست که به شایستگی باید پاس داشت. 
 
جمالِ جان این خطّه را گر بخواهی بنگری باید صورخیال را به جولان درآوری تا که شاید اندکی از جانِ جمال بهره گیری و سبک پرواز، پر طیران خود را بر گرد یگانه های مردمان این دیار کشیده و توتیای چشم روزگاران نمایی. 
فريد خراسان، ابن فندق، يگانه علماي خراسان، حكيم و آداب دان ايران، رياضي دان بزرگ عهد را، گر پرسشگری نامش ظهيرالدين ابوالحسن علي ابن ابي القاسم زيدبيهقي است
و نبشتن می‌آغازد به نام حضرت دوست به سپاس حضرتش که «دلایل واضحه و براهین راجحه بر عزت و وحدانیت او امانت گواهی به حق و صدق می‌گذارند».
و حضرت عشق او را به چکاد نبشتن می رساند و چنانکه به دیدار پیر دانا، استاد معمر می‌پرسد از معنای بیتی از حماسه به لطف، و او به ذوق پاسخ می‌دهد به عدل. بی‌گمان خیام هم دیده است در بشره‌ی فرید جوان اسباب بزرگی که التفات داشته است به او. قوتی آمده است از دیده ی حکیم عمر خیام که دوباره و چندین و چند باره به سر نوشتن می‌رود و یادداشت‌ها می‌گیرد تا مگر کتابتها کند تاریخ این خطّه را.
و این چكيده عمر اوست بيش از٨٠ كتاب بی بدیل و بی جایگزین. كه سوگمندانه برخي از آنها از بين رفته و از تتمه آنها مي توان به كتب تاريخ بيهق کمنظیر در تاریخ، معارج نهج البلاغه از نخستین شروح بر این کتاب نفیس ربانی و بسیاری دیگر ذکر یاد کرد.
بيهقي، يگانهحكيمِ خراسان، کوه رخشان علم و معرفت، دربلنداي تاریخیترین آبادهی خراسان کهن" ششتمد" در سينه مشتي خاك آرام گرفته است. 
خدایش رحمت کناد
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما