کوشش جدید دکتر سلیمانی پژوهشگر میراث فرهنگی

یادی از دراویش سبزوار

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
محمودرضا سلیمانی پژوهشگر میراث فرهنگی و رئیس سابق اداره میراث فرهنگی شهرستان سبزوار به تازگی در پیج اینستاگرامی خود با انتشار عکس هایی از درویش کربلایی علی کلاته یکی از دراویش قدیمی سبزوار، از نوشتن مقاله ای درباره دراویش خبر داده و از مخاطبانش نیز خواسته است جهت تکمیل این مقاله به او کمک کنند.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، در این پست محمودرضا سلیمانی که با استقبال زیادی از جانب دنبال کنندگان پیج او مواجه شده و نظرات متعددی را به دنبال داشته است، دراویش به مثابه نمودی از اقتصاد فرهنگی معرفی شده اند و حالا باید دید این پژوهشگر سبزواری در مقاله خود که زمان و محل انتشار آن را مشخص نکرده است، چگونه به تشریح این دیدگاه می پردازد.
 
گفتنی است نظردهندگان این پست خبر از بیماری این روزهای درویش علی کلاته داده اند. هر چند اسرارنامه اکنون در حال حاضر نمی تواند هیچیک از این اطلاعات را تأیید یا رد کند، اما گفته می شود او آخرین درویش باقی مانده در سبزوار است که زمانی تعدادی از آن ها با لباس و ابزار و شمایل خاص خود در سطح شهر سبزوار حضور می یافتند و با خواندن مدح و منقبت امام علی(ع) مردم سبزوار به طور داوطلبانه و به اندازه توان و نیت قلبی خود به آنان کمک نقدی می کردند.
 
با وجود این حضور ملموس دراویش در گذشته نه چندان دور سبزوار اکنون بسیاری از شهروندان سبزواری از جمله خود نگارنده این سطور، شناخت درستی از سبک زندگی و آداب و سنن آنان ندارند و اگر فرصت دسترسی به آخرین درویش باقی مانده نیز که گرفتار بیماری و سالخوردگی شده است، از بین برود، دیگر ممکن است به آسانی پرونده یک آیین و یک نماد فرهنگی و اجتماعی در دیار سربداران برای همیشه بسته شود. 
 
لذا در این روزگار بی توجهی و غفلت ورزی های مستمر و مداوم، جای خالی پژوهش های معتبر در این رابطه احساس می شود و لذا این اقدام دکتر سلیمانی می تواند بسیار ارزشمند و ماندگار بشود.
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما