از تجربه تلخ بيکاري و مهاجرت تا چشيدن طعم شيرين توليد ثروت از طريق صنايع تبديلي و گردشگري

 
علي نورآبادي
 
❇️چندي پيش کانال عصر سبزوار، نظرسنجي اي درباره عوامل پيشرفت سبزوار انجام داد. در اين نظرسنجي پرسيده شده بود: 
"به نظر شما تقويت کدام يک از موارد زير مي تواند باعث رشد و پيشرفت سبزوار شود؟
صنعت 55 درصد
تجارت و بازرگاني 13 درصد
کشاورزي و دامداري 12 درصد
گردشگري 20 درصد"
هر چند براي کسب نتايج دقيق تر و فهميدن بهتر نظر مردم بايد تحقيق بيشتري انجام شود اما اگر همين نظرسنجي را ملاک، قرار دهيم؛ 55 درصد شرکت کنندگان در اين نظرسنجي، صنعت را اولويت اول براي رشد و پيشرفت سبزوار دانسته اند. اين گونه نظرسنجي ها و تحقيق ها در صورتي اثرگذار خواهد بود که درست تحليل و در نهايت عملياتي شود. تذکر چند نکته درباره اين نظرسنجي شايد کمکي باشد براي تحليل و درک بهتر نظرات مردم. اين که چرا 55 درصد شرکت کنندگان در اين نظرسنجي، صنعت را مهم ترين عامل پيشرفت سبزوار مي دانند، دو عامل مي تواند داشته باشد: 
 
1️⃣ در 10 ساله گذشته، سبزوار هميشه با برخي شهرهاي همسايه و يا ديگر شهرهاي مراکز استان مقايسه شده است که از نظر صنعتي از سبزوار جلوتر بوده و وضع بهتري داشته اند. در اين سال ها، مدام تکرار شده که سبزوار از نظر صنعتي از اين شهرها عقب افتاده است و علت پيشرفت نکردن آن هم صنعتي نشدن آن است. اين مسئله آنقدر تکرار و تکرار شده است که به عنوان مهم ترين علت کمبودها و عقب افتادگي سبزوار در ذهن و زبان مردم جاي گرفته است. به عبارت ديگر مردم، وقتي سبزوار را با برخي شهرهاي همسايه مقايسه مي کنند به خاطر صنعتي نشدن و نداشتن صنايع قابل توجه، نوعي کمبود و عقب ماندگي در اين زمينه احساس مي کنند. از طرف ديگر اين احساس کمبود و عقب افتادگي، حالتي رواني هم براي مردم ايجاد کرده است و آن چشم و همچشمي با اين شهرها و تلاش براي رسيدن به آنهاست. مردم و مسئولان سبزوار در سال هاي گذشته، با مقايسه بين اين شهرها هميشه تلاش کردند که از نظر صنعتي خود را به سطح آنها برسانند. که البته به دلايلي چندان هم موفق نبودند. 
 
2️⃣ يکي ديگر از مهم ترين عوامل اين که شرکت کنندگان در اين نظرسنجي، صنعت را اولويت اول پيشرفت سبزوار دانسته اند، آن است که ديگر ظرفيت ها و فرصت هاي پيشرفت براي مردم معرفي نشده است. متاسفانه در 30 - 40 سال گذشته مجموعه مديريت شهري (از فرمانداري گرفته تا شهرداري و شوراي شهر و تا ميراث فرهنگي و ديگران) تقريبا هيچ کاري براي شناسايي و معرفي ظرفيت ها و فرصت ها و امکانات منطقه سبزوار نکرده است. مثلا اداره ميراث فرهنگي در زمينه احياي آثار تاريخي و رونق گردشگري شهرستان چه کره است؟ سبزوار از نظر جغرافيايي و آثار تاريخي و فرهنگي، موقعيت کم نظيري دارد اما از نظر گردشگري تقريبا هيچ جايگاهي ندارد. منطقه سبزوار از نظر کشاورزي، دامداري و گياهان دارويي ظرفيت هاي زيادي دارد اما جهاد کشاورزي يا اداره صنعت براي شناساندن، طراحي و ايجاد صنايع تبديلي در اين زمينه ها چه اقداماتي داشته اند؟ نه تنها مردم حتي به جرات مي توان گفت بسياري از مسئولان هم ظرفيت ها و فرصت هاي منطقه سبزوار را نمي شناسند. کم کاري و کوتاهي در معرفي ظرفيت ها و فرصت هاي منطقه سبزوار يکي از غفلت هاي بزرگ ما در سه چهار دهه گذشته بوده است. با وجود اين، بايد به مردم حق داد به جز صنعت، ظرفيت هاي ديگر سبزوار را براي رشد و پيشرفت نشناسند و کاري نکنند. به هر حال منطقه سبزوار ظرفيت ها و فرصت هاي زيادي در حوزه هاي کشاورزي، دامي، تجاري، گردشگري و فرهنگي دارد اما همه اينها مغفول مانده است. اگر مردم و مسئولان اين ظرفيت ها را مي شناختند و آنها را فعال کرده بودند قطعا 55 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجي، حوزه صنعت را مهم ترين عامل پيشرفت سبزوار انتخاب نمي کردند و يا حداقل تعداد کمتري از شرکت کنندگان به اين حوزه راي مي دادند.
 
3️⃣ اشتباه نشود، غرض از اين يادداشت ناديده گرفتن حوزه صنعت نيست بلکه توجه دادن به ديگر ظرفيت ها و فرصت هاي سرمايه گذاري براي رشد و پيشرفت منطقه است. شکي نيست که در حوزه صنعت هم بايد ظرفيت هاي شهرستان را فعال کرد مانند صنايع تبديلي. مثلا سبزوار سالهاست که رتبه هاي برتر توليد مرغ و ماهي را در استان دارد و يا منطقه سبزوار، توليد کننده بسياري از محصولات کشاورزي و دامي است اما هنوز يک کارخانه توليدات غذايي ندارد. به خاطر نبودن صنايع تبديلي، بسياري از توليدات و محصولات دامي و کشاورزي منطقه سبزوار يا فاسد مي شود و يا به صورت خام براي فرآوري به کارخانه هاي مشهد و ديگر شهرستانها فرستاده مي شود. بنابراين نبايد تک بعدي ديد. معمولا براي سرمايه گذاري در هر شهر يا منطقه اي سه عامل در نظر گرفته مي شود؛ مواد خام، بازار فروش و ظرفيت ها و مزيت هاي نسبي منطقه. مجموعه مديريت شهري سبزوار بايد با در نظر گرفتن نيازها، ظرفيت ها، توانايي ها و امکانات براي سرمايه گذاري در منطقه سبزوار برنامه ريزي و اقدام کند. مسئولان بايد زمينه هاي کسب و کار در اين زمينه ها را براي ورود مردم و جوانان فراهم کند. 
 
❇️خلاصه اين که مردم سبزوار هنوز زيبايي هاي ميراث فرهنگي را نديده اند و مزه درآمد پاک و سالم گردشگري را احساس نکرده اند. فعالان اقتصادي و دلسوزان شهرستان هنوز طعم شيرين سرمايه گذاري و توليد ثروت در حوزه هاي گردشگري، کشاورزي، دامداري، تجاري و فرهنگي را نچشيده اند. مهم ترين کار مجموعه مديريت شهري و مسئولان سبزوار اين باشد که بايد زمينه هاي سرمايه گذاري و توليد ثروت از طريق اين حوزه ها را براي مردم فراهم کند. اگر جوانان سبزوار طعم شيرين کسب و کار و در حوزه هاي گردشگري، تجاري، کشاورزي، دامپروري و فرهنگي را بچشند قطعا ديگر طعم تلخ بيکاري، مهاجرت و آوارگي در شهرهاي ديگر را تجربه نخواهند کرد. اگر مردم و بويژه جوانان اين مزه ها و طعم ها آشنا شوند قطعا خودشان آستين ها را بالا مي زنند و در اين حوزه ها فعال مي شوند. 
  https://t.me/barayesabzevar🆔
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما