اعضای محترم شورای شهر سبزوار :

از شهر چه خبر؟

دارالمومنین سبزوار در حدود دو ماه اخیر و پس از شروع به کار چهارمین دوره شورای اسلامی شهر ، با موضوع مهم و سرنوشت ساز تعیین شهردار جدید خود مواجه شده است.

اعضای شورا اینک در اولین روزهای کاری خود با یکی از سخت ترین و مهمترین عرصه های تصمیم گیری روبه رو هستند که ممکن است در طول تمام مدت فعالیتشان در این جایگاه ، هرگز به تصمیمی مهمتر از این برنخورند.

این عرصه ای  است که انتخاب صحیح یا اشتباه شورای شهر در آن ، تأثیر بسیار زیادی بر روند توسعه شهر تاریخی سبزوار و همچنین بر ارزیابی مردم دیار سربداران از عملکرد منتخبین خود در شورای چهارم خواهد گذاشت.

اینک یکی از مخاطبان عزیز و نویسندگان افتخاری مجله اینترنتی اسرارنامه ، به همین مناسبت یادداشت جالب توجهی را به رشته تحریر در آورده و برای انتشار در اختیار مجله اینترنتی اسرارنامه قرار داده است.

این همشهری دلسوز با اسم مستعار "مفتح" در متن یادداشت خود ضمن اشاره به بعضی کارکردهای مهم ملی و منطقه ای دارالمومنین سبزوار در گذشته و امروز ، به اعضای محترم شورای شهر یادآوری کرده است ، که در انتخاب شهردار چنین شهری ، می بایست با نگاهی ملی وارد عمل شوند و تمام دقت و جدیت خود را برای انتخاب سریع و صحیح شهرداری با وجهه  و توانمندی ملی برای دارالمومنین سبزوار به کار گیرند.

اینک مجله اینترنتی اسرارنامه به انتشار این مطلب می پردازد :

اعضای محترم شورای شهر سبزوار

«از شهر چه خبر؟»

«از شهر چه خبر؟»یکی از اصطلاحات رایج میان سبزواری هاست ، که عمده کاربرد آن مربوط به وقتی است که دو یا چند همشهری سبزواری در بیرون از این شهر به یکدیگر می رسند و در این موقع معمولاً همین اصطلاح «از شهر چه خبر؟» رابه کار می برند.

 به قول زنده یاد استاد محمود بیهقی در کتاب" سبزوار شهر دانشوران بیدار" حتی اگر دو سبزواری در لوس آنجلس به هم برسند اولین کلامی که سبزواری ساکن در لس آنجلس از سبزواری از راه رسیده می پرسد ، «از شهر چه خبر؟» است.

وقتی در کتاب استاد محمود بیهقی با این مطلب روبه رو شدم ، به تفکر عمیقی فرو رفتم به خصوص با اتفاقات این چند دهه اخیر در شهرما که باعث شده سبزوار از برخی استانداردهای شهری تا حدودی عقب بیافتد . حالا اگر مردم سبزوار در قدیم یعنی تا همین چند دهه قبل فقط سبزوار را شهر مهم خراسان می دانسته اند[1] که می توان نام شهر را روی آن گذاشت ، تصور غلو آمیزی نبوده است . چرا که با کمی مطالعه و تأمل در وضعیت چند دهه قبل خراسان ، در می یابیم ، شاخص های شهری سبزوار در برخی از موارد حتی از مشهد پیشی داشته و شاید بتوان ادعا کرد که مشهد در بعضی زمینه ها برای تأمین مایحتاج خود نیازمند توانمندی های سبزوار بوده است که متأسفانه روند تمرکزگرایی که از زمان رضاخان آغاز گردید ، شهرهای اقماری جایگزین شهرهای اقلیمی گردید و روز به روز این روند باعث تمرکز بیشتر امکانات در شهرهایی چون مشهد ، تهران ، اصفهان ، .... و کاهش نفوذ و رونق اقتصادی شهرهایی چون سبزوار شد.اما این فقط می توانست یکی از عوامل بیرونی کاهش نفوذ اقتصادی و رشد و بالندگی کافی در حد شأن دارالمومنین سبزوار باشد.

به جز عامل بیرونی پیش گفته به عنوان یکی از دلایل عقب افتادن سبزوار از برخی پیشرفت هایی که شایسته این شهر بود ، دلیل مهمتر این عقب ماندگی در داخل شهر و در میان اختلافاتی رخ می نماید که در چند دهه اخیر موجب زوال توانایی و استعداد منطقه گردیده است ، که خوشبختانه در این چند سال اخیر با رویکرد مثبت و وحدتی که بین مسئولین به وجود آمده این معضل تا حدودی مرتفع شده است.

شهر سبزوار الحمدالله ، شهری نخبه پرور و دارای مستعدترین نیروهایی است که در حال حاضر در اقصی نقاط ایران دارای مهمترین پست های مدیریتی با عملکردی مثبت بوده و هستند . اما متأسفانه وقتی به حوزه مدیریت داخل سبزوار رجوع می شود شاهد یک رقابت ناسالم و خشن هستیم که انگار تنها با حذف طرف مقابل خاتمه می یابد. و این باعث شده که نیروهای نخبه و مستعد سبزوار در بیرون از سبزوار به خوبی بدرخشند ولی در سبزوار جولانگاهی برای خود نبینند.

امروز سبزوار در انتظار انتصاب یکی دیگر از مدیران شهری توسط شورای منتخب چهارم می باشد. که سرنوشت شهر در این برهه مهم تاریخی منوط به انتخاب درست و به جای اعضای محترم این شوراست.

اگر نگاه دوستان ما در شورای شهر سبزوار ، بزرگ و فراگیر باشد خواه نا خواه انتخاب آنها گزینه ای است در سطح یک نیروی ملی . چرا که نباید به سبزوار در سطح شهرهای همجوار نگاه شود بلکه ، جایگاه سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی سبزوار در حال حاضر با تمام بی مهری هایی که صورت گرفته باز هم جایگاهی بالاتر از سطح استان خراسان رضوی و درواقع جایگاهی ملی است که در عین حال ویژگی بارز اجتماعی مردم منطقه نیز کار مدیران ارشد شهری را در سط ملی خطیر کرده است که اگر یک مدیر با تدبیر و تجربه کارآمدی بالایی انتخاب شود به راحتی می تواند با یک برنامه ریزی مدون این توانمندی های بالقوه شهر را در کوتاه ترین زمان ممکن به توانمندی های بالفعل تبدیل نماید و رونق اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی شهر را به حدی که شایسته سبزوار باشد ، برساند.

انتخاب چنین مدیری برای دستگاه مهم شهرداری سبزوار ، وظیفه مهمی است که در مقطع کنونی بر دوش اعضای شورای چهارم شهر گذاشته شده است.

اعضای محترم این شورا باید بدانند ، سبزوار همینک نیازمند یک مدیر بومی با وجاهت و توانمندی هایی در سطح ملی است که قادر باشد با وحدت درونی از امکانات ملی برای توسعه شهر بهره مند شود و تنها متکی به منابع و امکانات داخلی نباشد.

اینک وقت آن است که از اعضاء محترم شورای شهر سبزوار بپرسیم :

شما که درمرکز مسائل و رویدادهای شهری سبزوار هستید ، از شهرمان چه خبر؟

نویسنده : مفتح

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ابراز رضایت آیت الله مکارم شیرازی از عملکرد شهردار سبزواری

 


توضیحات:

1- سبزوار یکی از 7 شهرستان اولیه خراسان  بزرگ است که در سال 1316 در ضمن اجرای اولین قانون تقسیمات کشوری  در کنار شهرهای مشهد ، گناباد ، قوچان ، بیرجند ، بجنورد و تربت حیدریه به عنوان یکی از 7 شهرستان اولیه این استان پهناور معرفی شد و در نقشه جای گرفت [منبع] . لازم به ذکر است ، در آن زمان که مشهد هنوز رشد غول آسای چند دهه اخیر را تجربه نکرده بود ، مشهد و سبزوار در بسیاری از زمینه های توسعه یافتگی رقبای جدی یکدیگر محسوب می شدند. به طوری که اولین بیمارستان مدرن خراسان با نام حشمتیه با همت و پیگیری دکتر قاسم غنی وزیر وقت فرهنگ و بهداری ایران در سبزوار راه اندازی شد و مشهد چندسال بعد صاحب بیمارستان به سبک نوین شد. [منبع]

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما