در آزمون مهم انتخاب شهردار :

اعضای شورای شهر سبزوار محبوب مردم یا مدیون مردم؟

خبرهای منتشر شده در میان عموم مردم و رسانه های محلی دیار سربداران حکایت از آن دارد ، که اعضای چهارمین دوره شورای شهر سبزوار ، پس از یک دوره طولانی از انفعال و بلاتکلیفی در امر انتخاب شهردار این شهر ، سرانجام  بر آن شده اند ، که وظیفه مهم خود در این زمینه را به انجام برسانند.

در همین راستا در چند روز گذشته اسامی افرادی که برای تکیه زدن بر کرسی شهرداری سبزوار ، نامزد شده اند ، نیز انتشار پیدا کرده است.

بر همین اساس مجله اینترنتی اسرارنامه ، به عنوان یک رسانه تحلیلی منطقه سبزواربزرگ ، بر آن است تا در ادامه این مطلب به نوبه خود چند درخواست و توصیه ای راکه شاید مد نظر بسیاری از مخاطبان گرامی این سایت باشد در رابطه با انتخاب صحیح شهردار به اعضای محترم شورای شهر یادآوری کند :

         1-انتخاب شهردار مناسب به منزله «یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد» :

اعضای محترم شورا باید به این نکته توجه داشته باشند که هرچند انتخاب شهردار مناسب تقریبا مهمترین وظیفه این نهاد موثر شهری است ، اما  در عین حال اولین وظیفه نیز محسوب می شود که پس از آن ، وظایف مهم دیگری نیز برای این شورا وجود دارد که نباید قربانی تعلل شورائیان در انجام اولین وظیفه شان بشوند.

در واقع انتخاب شهردار به منزله این شعر معروف «یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد» است. و هنوز پس از انجام این وظیفه است ، که مراحل مهم بعدی یعنی دوره ای که شهردار جدید باید طی یک بازه زمانی (حداقل چند هفته تا چند ماه) هماهنگی های لازم را با اعضای شورا به دست بیاورد و نقش خود را در عمل به عنوان شهردار دارالمومنین سبزوار یکی از مهمترین شهرهای شمال شرق کشور با نقش ها و کارکردهایی فرامنطقه ای ، پیدا کند.

و تازه بعد از آن است که وظایف مهم بعدی شورا در نظارت و سیاست گذاری و وظایف شهرداری در اجرا صحیح امور شهری آغاز می شود.

لذا هر چند به خرج دادن دقت برای انتخاب بهترین گزینه شهرداری ، بسیار ضروریست ، اما در عین حال سرعت عمل در انجام اولین وظیفه و برداشتن اولین گام نیز به نوبه خود اهمیت بالایی دارد و اتفاقا هرچه انجام این تصمیم مهم ، زمان بیشتری به طول بیانجامد ماجرا ابعاد بیشتر و حساسیت های فراوان تری پیدا می کند که تصمیم گیری اعضای شورا را سخت تر خواهد کرد.

لذا اسرارنامه امیدوار است شورائیان بتوانند هر چه سریعتر از این خوان اول که به همین راحتی سه ماه از عمر شورای چهارم را بر سر آن گذاشتند ، عبور کرده تا مردم سبزوار بتوانند نتیجه کار را ببینند و نیز حالا که زمان زیادی برای انتخاب شهرداربه طول انجامیده است ، امید می رود حداقل شهردار خوب و قابل قبولی انتخاب شود تا خدای ناکرده طوری نشود که بعدا عموم مردم که صاحبان اصلی شهر هستند ، با دلخوری و ناامیدی بگویند: آفتابه لگن هفت دست ، شام و ناهار هیچی!

در این میان به ویژه وظیفه آن دسته از اعضای شورای شهر ، که در برکناری حسین مقصودی شهردار پیشین ، نقش داشته اند ، سنگین تر است . زیرا برکناری مدیری که با وجود برخی انتقادات ، انصافا ، مدیری پرایده ، پرتلاش و پردست آورد برای شهر سبزوار بود ، به دلیل پاره ای از انتقادات در عملکرد ، زمانی اقدام صحیحی محسوب می شود که مخالفان و منتقدان وی بتوانند به سرعت مدیر بهتری را جایگزین وی کنند. در غیر این صورت به قول آن اصطلاح شیرین سبزواری ، شهری که مدیر سابق خود را از دست داده و مدیر جدیدی به دست نیاورده ، در واقع از همان «نیم لِک لِک»1 قبلی هم محروم شده است. کما اینکه ، عملکرد حسین مقصودی برای شهر سبزوار ، بدون مبالغه بیش از این به اصطلاح «نیم لِک لِک»ها بود.

       2-ضرورت پرهیز اعضای شورا از کینه توزی ، انتقام جویی و خدای ناکرده قدرت نمایی و منفعت طلبی شخصی در امر انتخاب شهردار:

اعضای شورای شهر سبزوار باید دقت کنند ، که مبادا در امر خطیر انتخاب شهردار دچارآفت منفعت طلبی های شخصی ، قدرت نمایی و یا حس کینه توزی ، رقابت و انتقام جویی نسبت به دیگر اعضا دچار شوند. و مثلا اگر از جانب سایر اعضای شورا گزینه مناسبی برای تصدی سمت شهرداری معرفی شد  که به طیف سیاسی یا گروه دوستان آنان نزدیک نبود اما شایستگی لازم برای به دست گرفتن سمت شهرداری سبزوار را داشت ، ازخودگذشتگی کرده و برای پیشرفت شهری که مسوولیت سنگین رأی اعتماد مردم آن را بر دوش خود دارند ، به گزینه مناسب برای سبزوار رأی مثبت دهند.

در اینجا همه اعضای شورا به نوعی در خطر مبتلا شدن به این آفت ها قرار دارند.

چه آنهایی که از منتقدان شهردار پیشین و برکنار کنندگان او بودند که ممکن است با برکنار کردن شهردار قبلی ، قصد نمایش قدرت و اثرگذاری خود را بر امور شهری داشته باشند و چه آنهایی که از موافقان شهردار سابق بوده اند و ممکن است پس از برکناری شهردار پیشین ، دچار احساس کدورت و میل عدم همکاری موثر با سایر اعضای شورا را داشته باشند.

 

        3 -  ضرورت انتخاب شهرداری با وجاهت و کارکردی در سطح ملی برای شهر سبزوار :

در همین روزها که شورا در آستانه انتخاب شهردار جدید سبزوار قرار گرفته است ، نام  اشخاصی که برای تکیه زدن به این سمت نامزد شده اند ، نیز دهان به دهان بین مردم سبزوار و در رسانه های این شهر زمزمه می شود.

براساس آخرین اطلاعات شورای 13 نفره شهر حدوداً 10 نامزد اصلی را تا کنون برای نشستن بر صندلی شهرداری سبزوار ، در نظر گرفته است که هریک از آنها به نوبه خود افرادی محترم و ارزشمند هستند. و اسرارنامه هیچ گونه قضاوت مشخصی درباره نقاط قوت یا ضعف احتمالی هیچ یک از این افراد نمی کند.

اما به طور کل به نظر می رسد برخی از نامزدهای اصلی (با احتمال رأی آوری بالا) که تا کنون برای سمت شهرداری سبزوار در نظر گرفته شده اند ، در حد کارمندان ساده و معمولی بعضی ادارات و ارگان های شهر سبزوار هستند که گویی بیشتر به دلیل رابطه دوستی و بعضی لابی ها (نه لزوما لابی های غیرقانونی) با یک یا چند نفر از افراد شورا ، نامزد دریافت این پست شده اند.

حال آنکه شأن و مرتبه شهر سبزوار بدون اغراق در حدی است که نیاز به مدیری با وجاهت و توانمندی هایی در سطح ملی دارد.

آنچه اینجانب به عنوان یکی از اعضای تحریریه اسرارنامه ، از شأن و مرتبه دارالمومنین سبزوار می گوید ، صرفا بر اساس احساسات کور ناسیونالیستی و تعصب شهردوستی مطلق نیست. چرا که نویسنده به خوبی از وجود برخی مشکلات نظیر بیکاری ، جرائم ، بروکراسی های اداری ، کسالت ها ، کمبودها و .... در شهر سبزوار آگاهی دارم. و حتی با خبرم که برخی خبرنگاران رسانه های محلی یا استانی سبزوار ، هنگام نقد عملکرد یک مسئول یا نماینده یا نهاد حقوقی ، از سر بی دقتی یا بی تعهدی یا  علاقه فراوان به افزایش مخاطبان رسانه خود به هر قیمتی ، به گونه ای عمل می کنند که در واقع بیش از نقد عملکرد آن مسئول ، به ریختن آبروی شهر و زخم زدن بر حریم حرمت مادر خود (شهرسبزوار) می پردازند.

اما با وجود آگاهی از همه این کاستی ها و ناملایمات ، اسرارنامه معتقد است ، نباید تنها نیمه خالی لیوان را نگریست و از جنبه های مثبت و پتانسیل های منحصر به فرد  و ارزشمندی غافل شد که از پسِ عبور هزاره های متوالی از حیات با شکوه دارالمومنین سبزوار ، این شهر و نواحی اطرافش  را به صفت ها و لقب های شایسته ای نظیر شهر دیرینه های پایدار ، شهر دانشوران بیدار ، ریشه فرهنگی خراسان ، بیهق(بهترین نواحی)، موزه یادمان های هزاران ساله ، مهد هندبال ایران ، پایتخت نثر فارسی ، سرزمین سربداران و پایتخت نخستین حکومت مردمی وشیعه 12 امامی در ایران و .... رسانیده است.

به هرحال امروز نیز با نگاهی همه جانبه نگر در می یابیم ، شهر سبزوار ، تنها یک شهر با کارکرد استانی در محدوده استان خراسان رضوی نیست. بلکه :

الف) این منطقه به دلیل برخورداری از چندین دانشگاه معتبر ملی ، سالانه پذیرای هزاران دانشجوی غیربومی از شهرها و استان های مختلف از نقاط دور و نزدیک کشور است.

ب) همچنین از دیگر کارکردهای ملی  و حتی فراملی شهر سبزوار می توان به نقش و شهرت ورزشی این شهر به واسطه برخورداری از تیم های قدرتمند و افتخارآفرینی در رشته هایی نظیر هندبال ، کشتی ، ورزش های پهلوانی ، پرورش اندام و ... اشاره کرد. همین نقش ورزشی باعث شده درطول سال رفت و آمدهای ورزشی زیادی به صورت تیمی یا انفرادی از همه نقاط کشور به سبزوار انجام شود و نیز نام این شهر به همراه پیروزی های فراوان و البته بعضی شکست هایی که در رقابت های ورزشی طبیعی است ، مکررا در رسانه های ملی ایران مطرح گردد .

ج) همچنین برگزاری یک یا چند همایش ، جشنواره ، کنگره و سمینار علمی ، فرهنگی ، هنری یا مذهبی و سیاسی در هر سال ، بازهم باعث آن می شد که شمار زیادی از متخصصان علمی و یا اصحاب فرهنگ و هنر از سرتاسر کشور به این شهر بیایند و با نام سبزوار آشنا شوند.

د) مشاهیر برجسته سبزوار که تقریبا اکثر آنها به عنوان قله های دست نیافتنی و تکرار نشدنی در زمینه کاری خود محسوب می شوند و محبوبیت و شهرتی منحصر به فرد دارند نظیر استاد محمود دولت آبادی(بزرگترین نویسنده معاصر ایران)(منبع) ، دکتر شریعتی (نویسنده هنرمند ،معلم بزرگ و متفکر آزاداندیش معاصر ایران)، دکتر بسکی (پدر طبیعت ایران) ، دکتر سید احمد سیادتی (پدرطب اطفال ایران) ، پروفسور حسن امین (استاد سبزواری رئیس جمهور کنونی ایران در دانشگاه اسکاتلند) ، استاد حمید سبزواری(شاعر لحظه های ناب انقلاب) حکیم حاج ملاهادی اسرار سبزواری (بزرگترین فیلسوف اسلامی ایران در چند قرن اخیر)خواجه ابوالفضل بیهقی (پدر نثر داستانی ایران) ، ملاحسین واعظ کاشفی (بنیانگذار روضه خوانی عاشورایی به زبان فارسی در ایران) ، خواجه ابوالفضل بیهقی (پدر نثر داستانی و نمایشی ایران) و ... نام سبزوار را در گستره ملی و حتی فراتر از آن در سطح جهان مطرح می کنند و همه ساله شمار زیادی از مریدان و علاقه مندان این شخصیت ها را به شهر زادگاهشان می کشانند ، نیز وجاهت و جایگاه با اهمیتی به سبزوار در شمال شرق و حتی در کل کشور می بخشند.

و ....

البته باید تصریح کرد که جایگاه ملی شهر سبزوار ، قطعاً هنوز با شهرهایی نظیر تهران ، مشهد ، اصفهان و شیراز تفاوت زیادی دارد ، اما بدون شک حداقل در میان بیش از 30 شهرستان استان خراسان رضوی سبزوار براساس آنچه گفته شد ، پس از مشهد ، با وجاهت ترین و مشهورترین شهر شمال شرق کشور در گستره ملی و فراملی است.

گذشته از این ها بسیاری از فرزندان دارالمومنین سبزوار همینک یا در گذشته در سرتاسر کشور به سمت های مهمی دست یافته و به خوبی ایفای نقش کرده اند . به گونه ای که می توان سبزواری ها را یکی از پایه های مهم در اداره کشور دانست که اسرارنامه قبلا در مطلبی مستقل به این مدیران موفق سبزواری در سطح کشور اشاره کره است.(برای مطالعه این مطلب هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.)

با آگاهی از چنین شرایطی اینک برای شهروندان  دارالمومنین سبزوار بسیار عجیب و غیرقابل قبول است که می بینند نمایندگانشان در شورا برای سپردن مدیریت شهر دیرینه های پایدار با قدمتی حداقل 5 هزارساله و حتی براساس برخی منابع 12 هزارساله (منبع) ، نامزدهایی در سطح کارمندان معمولی بعضی ادارات را معرفی کرده اند که هرچند همه آن ها به جای خود محترم هستند ، اما انتخاب نابه جایشان به این سمت مهم در شهری چنین با عظمت ، هم ظلمی به شهر و هم به خود این افراد است که ممکن است به دلیل مشکلاتی که پیش خواهد آمد ، حرمت قبلی خودشان نیز از بین برود.

نمونه ای از این موضوع را در روزهای اخیر در بعضی رسانه های محلی شهرستان مشاهده کرده ایم که ده ها نظر موافق یا مخالف که اغلب با توهین ها و تهمت های بی سند و مدرک از جانب اشخاصی عمدتا با هویت های نامعلوم همراه است ، نسبت به بعضی ازاین گزینه ها ارسال شده است.

هرچند به طور کل شاید هرگز نتوان در هیچ کجای ایران وجهان ، مدیری را پیدا کرد، که هیچ منتقد و مخالفی در کارخود نداشته باشد ، اما به هرحال بعضی اوقات اختلاف نظرات و انتقادات آنقدر زیاد و غول آساست که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.

در نتیجه به نظر می رسد شورای چهارم شهرسبزوار واقعا در اولین و مهمترین تصمیم تصمیم خود با چالشی اساسی مواجه شده که نشان می دهد این شورا از بینش و هوشیاری کافی در پیدا کردن بهترین نامزدهای تصدی شهرداری سبزوار از بین این همه سبزواری های موفق و آزمون پس داده ، محروم بوده است.

آنچه امروز شورا را تهدید می کند ، علاوه بر شماری از آفت ها که در بالا به آنها اشاره شد ، گیرافتادن در یک دایره دید محدود محلی و مقطعی است.

یعنی شورائیان پاک از یاد برده اند که دنبال انتخاب شهرداری نباشند که مثلا فقط امور اداری و روزمره امروز شهرداری و شهر سبزوار را طبق میل آنها ، اداره کند ، بلکه به دنبال شهرداری باشند که چشم اندازی بلندمدت برای شهر سبزوار داشته باشد. ایده ها و پروژه هایی را مطرح کند که در راستای احیا  و تقویت نقش ملی دارالمومنین سبزوار در سطح کشور باشند و بدون شک چنین مدیری می بایست شخصیتی دارای وجاهت بالای علمی ، فرهنگی و مدیریتی و ترجیحا دارای حدی از شناخته شدگی در سطح ملی باشد تا بتواند در مسیر انجام پروژه های خود با لابی گری ها و ارتباطات فراشهرستانی به اخذ امکانات و فرصت های جدید برای دیار سربداران بپردازد.

*    *    *

به هرحال سخت ترین و در عین حال اولین تصمیم بنیادین اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار ، این روزها چون آزمونی سرنوشت ساز در پیش روی آنهاست و هنوز هیچ کس نمی داند ، آقایان قاسم حسین زاده ، حسین کارگری ، جلال تعصبی ، علی ارغیانی ، کاظم کرامت ، حسن نعمت شاهی ، مهدی فوجی ، مسعود پسندیده ، مهدی مقصودی ، حسین بروغنی ، حسن زارعی ، محمدرضا قلعه نوی ، اسدالله نورنهنگ ، سیزده عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر سبزوار پس از سپری کردن این آزمون محبوب قلب های مردم سبزوار خواهند شد یا مدیونشان؟!

نویسنده : ضمیر سبز کویر


توضیحات:

1- نیم لِک لِک : یک اصطلاح رایج در گویش سبزواری به معنای مقدار اندک ، آبِ باریکی در جوی

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

اعضای محترم شورای شهر سبزوار ، از شهر چه خبر؟

نظرت را بنویس
comments

ابراهیم

اعضای شورای قبلی بسیار برای شهرمون خوب کار کردند امیدوارم اعضای جدیدی هم که این دوره اضافه شدند بتونند با اعضای سابق به توافق و تفاهم برسند تا شهری برتر از نیویورک داشته باشیم. بله ما میتوانیم/خواستن توانستن است/شوراهامون هم عالین

طرفدار دکتر طالبی

باسلام. وقتی شهردارسابق وارد انتخابات شورای شهر شد ولیستی 13نفره که اسامی اقایان تعصبی ،حسین زاده ،زارعی، کرامت ،ارغیانی و....را بین کارگران خدمات شهری(رفتگران)توزیع کرد انتظاراتی داشت(برنامه ریزی)که دوباره به عنوان شهردار انتخابش کنن.ولی فکر نمیکرد افراد مستقلی هم هستند که نمیزارن از بیت المال دوباره استفاده ابزاری شود.دوم اینکه شهردارشدن و شهرداری چی داره که این همه اقای مقصودی اصرار یز شهردارشدن داره؟واین دلیلی خواهد بود برتخلفاتی که ایشان منکر ان هست.سوم.اقای مقصودی مدعی ست که چند پیشنهاد فرمانداری داره .دولت دکتر روحانی شخصی که برای دکتر قالیباف تبلیغ میکرده و حتی سخنرانی و کمک مالی نموده را هیچ وقت فرماندار نخواهد کرد بالاخره ستاددکترروحانی هم درسبزوار فعال بود. چون که این قدر حب قدرت ایشان رو گرفته بود که مطمين بود شهردار خواهد ماند.خداوند همه را هدایت کند.

شورای شهر شخصیت خیلی بزرگ واسه شهرداری نمیخواد.

ما که پاک از این شورای بی عرضه نا امید شدیم. یعنی پیدا کردن شهردار خوب برای سبزوار از بین این همه گزینه خوب این همه باید سخت بگیرن اینا کاربلد نیستن و دنبال منافع خودشونن اگرنه به اون سختیم نیست دیگه

وحید

دوستان عزیز میتوانند جهت نظرسنجی انتخاب شهردار به سایت سلام سربدارمراجعه کنند و با انتخاب دکتر طالبی شهردار شهرمان را انتخاب کنیم.

پرنده

اوننظر سنجی که توزرد از آب در ا ومد!

به نظر من این همه جلسه و ارائه دیدگاه ها ی9نفر واسه انتخاب شهردار یک برنامه ریزی گول زننده است که اخر کار یه نفرشهردار میشه که اصلا جزو گزینه ها نبوده است.حالا ببینیند.

سیتیزن

چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است... مقصودی که خودش را به این شهر اثبات کرد فعالترین شهردار سبزوار دیگه بحث سر چیست فقط خدا می داند ... سبزوار داشت با یک جانی می گرفت حیف وصد افسوس برای نبودنش در این 3 ماه...

سمیه بخشی

باسلام.به نظرم از بین کاندیداهای شهرداری آقای دکتر طالبی شایسته تر از دیگران می باشد.فردی ست مدیر که به نیروهای جوان اطمینان داردوشناخت کامل از شهرو شهرداری دارد.برنامه دارد.اینده نگر است.دلسوز شهر است.امیدوارم اعضای محترم شورای شهر به ایشان رای دهند.

تاوپلج

آی هوار،وخزه بیایه که درن موبرن!

سبزواری

با سلام خدمت اهالی اسرار نامه اعضای شهر اینبار هم محبوب مردمند اگر اقای مقصودی یا بالاتر از ایشان در شان سبزوار مثل اقای حسینی وحتی بالاترمثل اقای کرباسچی و.. را انتخاب کنند و مدیونند اگر از اقای مقصودی کم کار تر وپایین تر به لحاظ کاری انتخاب کنند

فرشید دولت آبادی

باسلام.سبزوارشهرداری میخواهد که مدیری در سطح ملی هم باشد.دوره جدید ریاست جمهوری ادامه راه اصلاح طلبان میباشد واین فرصتی است که میتوان از توان مدیریت دکترطالبی که تا معاون وزیر هم سابقه اجرایی دارد استفاده کرد.ولی مشکلی که وجوددارد اینست که ترس دارد از این که انتخاب دکترطالبی همانند انتخاب مهندس تولیت شود.چون که توان اجرایی این دو فرد از سابقه و توان همه اعضای شهر بیشتر است.وبایددکتر اطمینان خاطر به اعضا شورا بدهدکه دوران مهندس تولیت تکرارنخواهد شد.

همشهری

سلام.مطلب جامع وکاملی بود.درزمان برکناری شهردارقبلی ودرحین رای گیری فقدان سایتهای دلسوزبرای شهربشدت احساس میشد.متاسفانه فقط نیمه خالی لیوان رو دیدن وشهردراین اوضاع ومخمصه گرفتارشد.هرچندکه شهردارنقاط ضعفی مثل همه انسانها داشتندولی درمجموع جو کلی شهردار رو می پسندیدند.

سئوال اساسی

اسرارنامه الان اگه تو طبق ادعای خودت جلوی نظرات تهمت و توهینومیگیری یا به قول گفته خودت پاسخ میدی بهشون پس اون نظر توهین امیز به اقای پسندیده چیه که تایید کردی و جوابم ندادی.

باز رفتی سراغ پاچه خواری ! نه یک جا دو سه جای متنت علنا تعریف های اغراقی از عملکرد مقصودی در کردی. ببین عامو اگه میخوای پاچه خوار باشی باش ولی دیگه یک ذره عقلم خوب چیزیه. اقلا واسه یکی پاچه خواری کن که فایده داشته باشه.مقصودی دیگه مهره سوخته است. اولش تو شورا 6 نفر باهاش موافق بودن حالا شدن 3 نفر یعنی اینقدر قدت تحلیلت پایینه که نمی فهمی واسه کی و کجا دون بپاشی؟ فاتحه ما سبزواریا خوندس با شما رسانه ها دخاو

پرهیزگار

خواهش میکنم دوستان نظردهنده دیگه اینجا حداقل بداخلاقی نکنن.اون کسی که درباره اقای پسندیده این اظهار نظر زشتو مطرح کرده باید بدونه دیگه دوره ین خاله زنک بازیا گذشته و هیچ کس با نظرات نظرردهنده مجهول الهویه ای که اصلا معلوم نیست به چه دلیل با یک شخص دشمن شده ، تحت تاثیر قرار نمی گیره ضمنا این حرفا به اندازه کافی در بقیه سایتا گفته شده اینجا اگه میاید نظری میدید فقط برای این باشه که به تحلیل بهتری از موضوع مهم انتخاب شهردار سبزوار برسیم از اسرارنامه هم خواهش میکنم جلو انتشار نظراتی که صرفا توهین و بیان اتهامات ثابت نشده استو بگیره. در چنین فضایی اصلا نمیشه به تصمیم درست رسید

نیم لک لکو خوب اومدی. برکناری حسین مقصودی فقط رزه قدرتنمایی اقای پسندیده بود.ولی بخت باهاش یار نبود. چون رزه قدرت نمایی وقتی تکمیل میشه که بعدش یک نیروی خوبم بتونی بذاری اینجوری که فقط فحشو ناسزای مردمو خرید واسه خودش

امیر مسکنی

مدیرانی که شهر را به اغما برده اند بعید است بدون دریافت امتیاز شهردار جدید را معرفی کنند...
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما