این بار سلوج نرفته است

چهره ی رنج در جای خالی سلوچ

زیستن رنج بار است . به قول زنده یاد محمد حجازی1 تنها چیزی که به رنج زیستن می ارزد آزادی است . قرآن کریم هم می فرماید: انسان در رنج آفریده شده است2 .هرچند به نظر امیلی دیکنسون3 رنج عنصری تهی دارد و این چنین نیز هست . اما کمتر انسان هایی می توانند از حلقه ی هلاکت بار و خار گون تفکرات زائد رهایی یابند.

 غالبا در آتش خواستن ها می سوزیم و در خارزار رنج ها زخمی و فرسوده می شویم . دیو رنج در هر دوره ی زمانی چهره عوض می کند. اگر در روزگار سلوچ این دیو یک چشم و دوشاخ ساده به نام های فقروگرسنگی داشت در دوره ی حاضر چشم ها و شاخ های بی شمار دارد شاخ هایی که نوک تیز و زخم تراشش به پشت وپهلوی هر کسی در هر موقعیتی می رسد .

 استاد محمد جعفر مصفا4 در کتاب تفکرات زائد دست هر جویای معرفتی را گرفته او را درون دهلیزهای ذهنیت و عینیت چرخانده و دست آخر دست در دست پیر بلخ او را به سرزمین های روشن دانایی رهنمون می سازد .

  اینکه دیو رنج از چه زمان، به چه شکلی و چگونه بی سروصدا لگد به در روح وروان ما زده و بی اجازه وارد چهار دیواری وجود ما می شود  مجال دیگری می خواهد .  این مکتوب را با شروع داستانی نانوشته به نام سلوچ روزگار ما به پایان می برم .

مرگان  که سر از بالین برداشت  سلوچ نرفته بود .

_ عمل عمل عمل! آخه اول دماغ لعنتی ...!؟

دیشب را یادش آمد. اصلا چرا  باید هزینه های عمل زیبایی به حساب او نوشته شود ؟

ابراو هم مثل هر شب سر سفره ی شام داد زده بود : نمی خورم از هر چه پیتزاس بدم می آید! عباس هنوز از پارتی شبانه برنگشته است. هاجر چند ماهی است افسردگی گرفته ،حساس است و تو دار . گوشی مرگان صدا داد .حوصله نکرد از جا بلند شود .لابد این پیام است . ( با سلام ، وقت جلسه ی بعدی برای مشاوره امروز ساعت 6 بعد ازظهر.) با بی حوصلگی چشم هایش را می بندد. دوست دارد این بار که سراز بالین بر میدارد سلوچ رفته باشد .

 نویسنده: محمد ابراهیم اکبری

 

برای مطالعه مطالب بیشتر از این نویسنده سبزواری به آدرس های موجود در بخش کوچه پس کوچه پیوندها در انتهای همین صفحه مراجعه کنید.

 

برای مشاهده تصاویری از همین نویسنده هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.


توضیحات:

1-       حجازی ، محمد – نویسنده معاصر 1279 شمسی تهران

2-       سوره ی مبارکه ی بلد آیه 4

3-       امیلی دیکنسون –شاعر آمریکایی –قرن نوزدهم میلادی

4-    مصفا محمد جعفر 1312 شمسی –خمین – نویسنده ، مولوی شناس

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ویترین طلایی اسرارنامه

اضداد در نظام آفرینش

در امتداد ماجراهای سبد کالا

نظرت را بنویس
comments

نسیم

کتاب بسیار زیبایی بود من بیشتر قسمتاشو که میخوندم بغضم میگرفت از زندگی دردناکشون
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما