آیا شعار نمایندگان سبزوار در جذب سرمایه گذاران ، عملی می شود؟

یوسف بهمن آبادی یکی از وبلاگ نویسان روستایی سبزوار و از خبرنگاران و نویسندگان برخی نشریات تهران است.
وی تحصیل کرده رشته  علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاه تهران است و  به خاطر عشق خالصانه به زادگاه خود سبزوار شهر دیرینه های پایدار و روستای پدریش بهمن آباد  تا کنون در وبلاگ روستای بهمن آباد مطالب فراوانی پییرامون این شهر و روستای کهن منتشر کرده است. از جمله مطلبی است که وی چند روز گذشته پیرامون وظیفه و نقش نمایندگان سبزوار در زمینه جلب سرمایه گذاران به این شهر در وبلاگ روستای بهمن آباد منتشر کرد.
وی در این مطلب چنین نوشته است :
برنامه نمایندگان سبزوار مبنی بر جلب سرمایه گذاران، چقدر محقق می شود؟
آیا نمایندگان سبزوار خواهند توانست، سرمایه گذاران سبزواری و غیر سبزواری را برای سرمایه گذاری در مناطق مختلف این شهرستان، جلب کنند؟
همان گونه که می دانیم، انتخابات مجلس نهم انجام شده و آقایان "علی سبحانی" و "محسنی ثانی" به عنوان نمایندگان سبزوار توسط مردم انتخاب شده اند. در ماه های آینده نیز این افراد به عنوان نمایندگان منتخب مردم به مجلس نهم راه پیدا خواهند کرد. حال، باید ببینیم این آقایان تا چه اندازه نقش خود را در قالب "نمایندگان واقعی" ایفا خواهند کرد.
آقای سبحانی در اظهارات اخیر خود، از "دعوت از تمام سرمایه گذاران و نخبگان اقتصادی برای توسعه صنعتی و  استقرار بنگاههای اقتصادی و واحدهای تولیدی در منطقه سبزوار"، سخن به میان آورده است. به گزارش سایت سبزوار ما، وی گفته است: به طور حتم، استقرار این واحدها نیازمند حمایت ویژه خواهد بود و ما نیز از هر گونه همکاری و همراهی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد و طبیعی است که سایر مسوولان شهرستان نیز همسو با رهنمودهای رهبر گرانمایه انقلاب آنان را یاری خواهند کرد.
سبحانی  همچنین، در ادامه افزوده است: در سال جاری بیشترین تلاش خود را به ایجاد فضای جذاب برای توسعه صنعتی و جلب اعتماد سرمایه گذاران برای حضور در طرح های مهم اقتصادی منطقه سبزوار معطوف خواهیم کرد.
این بیانات آقای سبحانی  که همزمان با سال نام گذاری شده به سال  تولید ملي و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، می تواند نوید بخشی برای تحول منطقه سبزوار شود و با جلب سرمایه گذاران در ساخت این منطقه، توسعه مطلوبی ایجاد شود تا  در نتیجه، این منطقه نیمه محروم بتواند با فعالیت های تولیدی، حرکتی مثبت در اشتغال فراهم کند و زمینه ساز مهاجرت ساکنان شهرها به وطن اصلی خود شود.
بدون شک، نمایندگان سبزوار  برای تحقق این مهم باید پاشنه کفش های خود را محکم بکشند و با تلاش پولادین، زمینه حضور سرمایه گذاران را فراهم کنند. این امر میسر نمی شود جز اینکه حرف ها به عمل تبدیل شود و تنها در حد واژه های زیبا و عامه پسند محدود نماند.
نویسنده : یوسف بهمن آبادی
منبع : وبلاگ روستای بهمن آباد
از نگاه مجله اینترنتی اسرارنامه و در تأیید و تکمیل مطلب تحلیلی همشهری عزیزمان آقای بهمن آبادی توجه به جذب  سرمایه گذاران در دو بخش خصوصی و دولتی ، حلقه مفقوده و نقطه ضعفیست که در طول دهه های گذشته در توسعه صنعتی سبزوار وجود داشته است.
به طوری که در سبزوار و شهرها و روستاهای اطراف آن به عنوان اولین مرکز بازرگانی ، سیاسی و جمعیتی شمال شرق کشور پس از مشهد مقدس تا سالهای اخیر تنها شاهد تعداد کمی از سرمایه گذاری های کلان دولتی یا خصوصی در زمینه صنعتی بوده ایم.
این درحالی است که بخش خصوصی درسبزوار در سایر زمینه ها نظیر فرودگاه سازی ، هتل سازی ، ورزش ، بازرگانی و بهداشت و درمان بسیار موفق عمل کرده است.
یکی از دلایلی که در همه این سالها هیچ رغبتی برای سرمایه گذاری صنعتی توسط بخش خصوصی و دولتی در سبزوار وجود نداشت عدم فراهم بودن زیرساخت های مناسب صنعتی بود اما در چند سال اخیر بسیاری از زیرساخت ها درسبزوار فراهم آمده است .به گونه ای که هم اکنون با فراهم شدن برخی امکانات زیرساختی نظیر وجود فرودگاه بین المللی ، کشیده شدن راه آهن به سبزوار ، وجود دانشگاه های مهم مرتبط با صنعت از جمله دانشگاه صنایع و معادن ، نفت و پتروشیمی ، فنی و مهندسی ، عبور خط لوله 48 اینچ انتقال گاز ، احداث آزادراه حرم تا حرم ، احداث بزرگراه ترانزیتی آسیای میانه از مسیر سبزوار ، تأسیس منطقه ویژه اقتصادی و ... شهر و روستاهای ناحیه سبزوار به تدریج به مستعد ترین مناطق برای سرمایه گذاری های صنعتی در شمال شرق کشور تبدیل می شوند.
البته در این میان کلان شهر مشهد با فاصله زیاد  به لحاظ توسعه یافتگی صنعتی از دیگر شهرهای استان خراسان ، جایگاه خاص خود را دارد.
دراینجا نکته مهم این است که توجه داشته باشیم طبق اعلام نمایندگان و مدیران شهری سبزوار و مطالبی که در رسانه های محلی منتشر شد ، در حدود دو سال گذشته سرمایه گذاران بخش خصوصی اقبال خوبی به سرمایه گذاری های کلان صنعتی در سبزوار نشان داده اند.
به طوری که شروع به احداث برخی پروژه های مهم صنعتی نظیر مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی ستاره خراسان به عنوان تنها پالایشگاه نفت و تولید بنزین در شرق کشور ، شروع به احداث کارخانه اولین کارخانه تولید پودر P.C.C در خاورمیانه در شهرک صنعتی شماره یک سبزوار ، افتتاح شهرک صنعتی شماره 2 سبزوار با کلنگ زنی کارخانه سبک سازان و ...گوشه هایی از استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی از صنعت سبزوار را نشان می دهد.
عبدالحمید علی آبادی مدیرعامل شرکت پارس هستی آسیا نیز مدتی قبل در مراسم کلنگ زنی کارخانه تولید پودر با اهمیت P.C.C در سبزوار از فراهم شدن زمینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت دیار سربداران ابراز خرسندی کرده بود و سخنرانی پرشور وی در آن جلسه با یک تیتر جذاب در وبسایت دکتر محسنی ثانی منتشر شد.
وی دراین سخنرانی گفته بود سالهای سال از سبزوار قهر کرده بود اما ، اینک به دعوت نمایندگان سبزوار و سایر مسئولین این شهر عزیز ، دارد سرمایه اش را به شهر مادریش بازمی گرداند. شما می توانید برای مطالعه این مطلب در وبسایت دکتر محسنی ثانی روی پیوند زیر کلیک کنید:

عاشق شما هستم

اما اینک پس از برگزاری انتخابات 90 باید دید ، روند جذب سرمایه گذاری های  جدید صنعتی وادامه پروژه های شروع شده قبلی در سبزوار چگونه پیش می رود.
دراین زمینه خبرنگاران و رسانه های محلی شهرستان نقش مهمی دارند. چنان که روزنامه نگار همشهریمان آقای یوسف بهمن آبادی این کار را از وبلاگ خود شروع کرده است.
حالا مردم و به ویژه رسانه های محلی باید پیگیر این موضوع باشند که آیا سرمایه گذاران بخش خصوصی که در زمستان سال گذشته با یک تبلیغات بسیار گسترده از سوی نمایندگان و مدیران ارشد شهرستان ، به سبزوار آمدند و پروژه هایی نظیر کارخانه سبک سازان و کارخانه پودرP.C.C   و مجتمع پتروشیمی را کلنگ زنی کردند و نیز تیم سرمایه گذاری مهندس طوفانی که از پیشرفت های امیدوارکننده مجتمع پتروشیمی وپالایشگاهی ستاره خراسان خبرداده بودند ، آیا همچنان پیگیر به پایان رساندن پروژه های صنعتی و بسیار مهم خود در سبزوار هستند ؟ آیا با مشکلاتی مواجه شده اند ؟
آیا حمایت های مسئولین به ویژه نمایندگان از این پروژه ها شعارهای زیبای تبلیغاتی بود ، یا حقیقتاً و عملاً حمایت های موثری از صنعتگران سبزواری به عمل می آورند ؟
نکته مهم دیگر این است که همه مردم و به ویژه خبرنگاران شهرستان ، پیگیر موضوع احداث نیروگاه هزارمگاواتی برق سبزوار باشند .
نیروگاهی که تا کنون حتی یک بار کلنگ زنی شده اما ، اجرای آن به تأخیر افتاد سپس در سال 90 چندبار تا پای کلنگ زنی رفت وحتی اخبار آن رسانه ای شد ، لیکن هنوز هیچ خبری رسمی از آن نیست. این نیروگاه  هزارمگاواتی برق که درصورت راه اندازی ، یکی دیگر از مهمترین زیرساخت های صنعتی منطقه سبزوار محسوب می شود ، هم اکنون به جای یک زیرساخت صنعتی تبدیل به یک معمای صنعتی در شهرستان سبزوار شده است. قبلاً در همین مجله موضوع این نیروگاه هزارمگاواتی را در مطلب کارنامه یک ساله شهرستان سبزوار با تفصیل بیشتری مورد بحث قرار دادیم . برای مطالعه این اطلاعات روی پیوند زیرکلیک کنید:

بررسی کارنامه یک ساله شهرستان سبزوار

نکته ای دیگر دراین مبحث این است که به گفته وبلاگ نویس روستای بهمن آباد در توسعه  صنعت سبزوار صنعتی و افزایش سرمایه گذاری های صنعتی در این شهرنمایندگان که در ایام انتخابات شعارهای هیجان انگیز و بسیار جذابی دراین زمینه سرمی دادند ، نقش اساسی دارند. لیکن این تنها نمایندگان نیستند که می توانند موثرواقع شوند ، بلکه سایر مدیران شهرستانی از جمله فرماندار ، شهردار ، اعضای شورای شهر ، رئیس اداره صنایع و معادن ، رئیس شهرک های صنعتی سبزوار ، دانشگاه ها ، خبرنگاران  و اصحاب رسانه ، بانک های سبزوار و سرمایه داران سبزواری نقش و وظایف مهمی دارند.
اگر می خواهیم در شهری توسعه یافته زندگی کنیم باید بدانیم توسعه هدیه ای نیست که از بیرون یا از طریق یک  یا چند مدیر ارشد به شهرمان هدیه شود ، بلکه توسعه موهبتی است که هریک از مردم و مسئولین باید در راستای رسیدن به آن نقش خود را ایفا کنند.
در پایان خاطرنشان می شود  دیگر وبلاگ نویس خوب همشهریمان قاسم ملا بهمن آبادی نیز اخیراً موضوع نقش نمایندگان در توسعه وپیشرفت یک شهر را با نگاه و قلمی طنز آمیز مورد توجه قرار داده است. که این مطلب قاسم ملا هم اکنون در بخش حوض هشت پایه همین مجله منتشر شده است. برای ورود به آن بخش روی اینجا کلیک کنید.

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
پیشرفت صنعتی سبزوار زمینه ساز توسعه پایدار
نظرت را بنویس
comments

مخاطب

آقایان نماینده امتحان همدلی شروع شد مدت زمان امتحان چهارسال !!! هفتم خرداد ماه سال هزار سیصد ونود ویک نهمین امتحان همدلی نمایندگان شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای ، خوشاب و در آینده ای نزدیک شهرستان های ششتمد و داورزن آغاز گردید . یکی از بارزترین ویژگی های دو نماینده منتخب دوره قبل دکتر محمد رضا محسنی و حاج علی بروغنی همدلی ، همراهی و اتفاق نظر ایشان بود که اگر دستاورد ارزشمندی در طول دوره تصدی مسئولیت ایشان برای شهر به وقوع پیوست در سایه همین همدلی و اتحاد بود و اما حالا که مهندس سبحانی جایگزین بروغنی در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گردیده است باید دید این اتحاد و همدلی تداوم خواهد داشت یا خیر ؟؟ اهمیت این سوال در اینجاست که یکی از موجبات همدلی در دوره ی قبل که کار را آسان و قابل پیش بنی کرده بود و دلیل محبوبیت بروغنی در انظار عموم بیان می شد مردم سالاری، ارزشی بودن ، صداقت و به طور کل پایبند بودن به اخلاق بوده است. هشتمین دوره ی نمایندگان مردم سبزوار در مجلس دوره ی تحقق برخی از آمال دست نایافتنی مردم سبزوار در سایه ی آرامش و پرهیز از جنجال بود ، گرچه هر دو نماینده منتخب مردم در مجلس نهم که حائز رای چشمگیری شده اند مسلما از لحاظ ویژگی های اخلاقی مطلوب بوده اند که شایسته ی این جایگاه شناخته شده اند لکن خصوصیات شخصی اخلاق نیز شرطی اصلی است که باید دید این عزیزان را میتواند با یکدیگر همراه و همدل کند ؟؟ فارغ از ویژگی های شخصی این نکته ی بسیار مهم است که در دوره گذشته هر دو نماینده بومی شهر سبزوار بودند ویژگی مهمی که خود دلیلی برای اتحاد بشمار می رفت ، ویژگی که در دوره های قبل محقق نگردیده بود و منشا برخی تعصبات منطقه ای و در نهایت بروز اختلاف گردیده بود . این دوره نیز نمایندگان منتخب ما از یک منطقه نمی باشند که امید میرود دستخوش این تعصبات نگردیده و همانطور که پس از اخذ رای و قبل از شروع بکار در مجلس و نزول اجلال بر کرسی های سبز بهارستان شعار همدلی و همراهی و اتحاد را می سرودند در تحقق این هدف مهم که بالاترین خواسته ی مردم ماست موفق و سربلند باشند . پس باید به ایشان عرض نمود آقایان نماینده امتحان همدلی تان شروع شد .برایتان آرزوی موفقیت داریم . سید حسین دلبری

محمود

برای اینکه بتونیم استان بشیم که واقعا و به حق هم در این چند سال اخیر کاهای خوبی در این راستا شده،باید صنعت قوی داشته باشیم که انشاا... محقق میشه و اگر به این هدف برسیم نیازی به تبلیغات هم نخواهیم داشت و استان میشیم.

شهاب سنگ

فکر نکنم عملی شه. خودتون گفتید شعار. شعار ، شعاره. ولی اگر بخوان می تونن . چون هردو نماینده این دوره هم سطح سواد وتجربه خوبی دارن. اگر بخوان...

مصطفی

یکی از مهم ترین دلایل فرار سرمایه داران از سبزوار همین عدم حمایت مسئولین محلی از آنها بود. حال امید است با اعلام حمایت نمایندگان محترم ، مسئولین دیگر نیز نه تنها مانند سابق در اجرای این فرایند سنگ اندازی نکنند بلکه حمایت همه جانبه ای از تمام سرمایه داران و کلا سرمایه گذاری در دیار سربداران به عمل آورند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما