استان شدن سبزوار ، نیشابور و تربت حیدریه با رمز اتحاد

یکی از نمایندگان مردم غرب خراسان رضوی در جدیدترین جلسه شورای اداری شهرستان سبزوار از لزوم تلاش برای ارتقاء منطقه به استان سخن گفته است.
رمضانعلی سبحانی که روز یکشنبه در محل معاونت استانداری و فرمانداریسبزوار حاضر شده در بخش هایی از سخنانش گفته است : با توجه به توسعه و توانمندی های بالقوه و بالفعل سبزوار و اضافه شدن دو شهرستان جدید به آن ، بایستی ارتقای منطقه به استان پی گیری شود.
موضوع تشکیل استان های جدید به ویژه در شمال شرق کشور سالهاست که به یکی از مباحث داغ سیاسی و اجتماعی منطقه تبدیل شده است.
اما این پرونده تا کنون حرکتی بسیار کند و پرفراز و نشیب داشته است. با این حال یک چیز مشخص این است که تقسیم این استان از مطالبات مردم بسیاری از شهرهاست و در نتیجه نمایندگان و مسئولین مربوطه باید نهایت تلاش خود را برای تحقق این آرزوی مردم انجام دهند. واین تلاش از جانب مسئولین نباید تنها به اشاره در جلسات سخنرانی عمومی و نزد خبرنگاران محدود شود. بلکه هریک از نمایندگان محترم باید به صورت جدی این موضوع را در فعالیت های خود در مجلس شورای اسلامی پیگیری کنند و پس از مدتی گزارشی از عملکردشان به مردم ارائه نمایند.
شنیدن وعده تقسیم استان خراسان رضوی از سوی نامزدهای مختلف انتخاباتی و مسئولین گوناگون سالهاست برای مردم این مناطق به یک عادت تبدیل شده است . اما این بار با توجه به اینکه همه زیرساخت های لازم در منطقه غرب خراسان رضوی از مدت ها قبل فراهم آمده ، باید نمایندگان و مسئولین بلندپایه شهرستان آخرین گام های خود را با قدرت و جدیتی هرچه تمامتر بردارند.
اختلافات بین شهرهای همسایه یک معضل مهم 
شاید یکی از مهمترین دلایل بروز کندی در پرونده تقسیمات سیاسی کشور و تشکیل استان های جدید ترس از بروز اختلافات و آشوب های منطقه ای باشد که ممکن است در شهرهای مختلف به ویژه شهرهایی که داعیه مرکز استان شدن دارند ، ایجاد شود.
این اختلافات در استان خراسان رضوی ممکن است بین شهرهای سبزوار و نیشابور بر سر مرکزیت استان خراسان غربی ،و یا بین نیشابور و تربت حیدریه بر سر مرکزیت استان خراسان مرکزی ایجاد شود.که هیچ یک قبول نمی کنند در استانی جدیدالتأسیس زیرمجموعه شهر رقیب خود شوند.
چنین است که امروز مشاهده می کنیم شهرهای بزرگی چون سبزوار ، تربت حیدریه و نیشابور و شهرها و مناطق اطراف آنها در خراسان رضوی با وجود اینکه همین حالا از بسیاری از استان های کشور در برخی ملاک ها جلوتر هستند و از مدت ها قبل انتظار تشکیل استان های مستقل خود  را کشیده اند همچنان به عنوان زیرمجموعه استان بزرگ خراسان رضوی باقی مانده اند. استانی که در حال حاضر با داشتن 28 شهرستان – و به زودی با اضافه شدن چندشهرستان دیگر- بیشترین تعداد شهرستان ها را در بین استان های کشور دارد . و ضمناً شهر مشهد که مرکزیت این استان را برعهده دارد خود به عنوان دومین کلان شهر کشور با جمعیت چندمیلیونی درگیر مشکلات و معضلات فراوانی است که هرگز نمی تواند مدیریت خوب و منصفانه ای نسبت به سایر نواحی اعمال نماید.
از آنگذشته فاصله زیاد شهر مشهد تا برخی نقاط استان عملاً موجب زحمت مضاعف مردم برخی نواحی برای دسترسی به مرکز استان خود شده است. خصوصاً اینکه شهر مشهد در گوشه شمال شرقی این استان پهناور قرار گرفته و همین موضوع باعث شده نواحی غربی و جنوبی خراسان به عنوان دورترین مناطق از مرکز شناخته شده و بیشترین آسیب ها را از این جهت دریافت دارند. این خود به مرور سبب بروز بی عدالتی های سیاسی و اداری شده است که به ویژه مناطقی نظیر داورزن ، سبزوار ، بردسکن ، جغتای ، بجستان ، گناباد ، خلیل آباد ، کاشمر ، جوین ، ششتمد و خواف و خوشاب بیشترین ضرر را از آن متحمل شده اند.
همه این موضوعات باعث شده تقسیم هرچه سریعتر استان خراسان رضوی به استان های جدید به شکل یک اقدام ضروری جهت برقراری عدالت سیاسی و اجتماعی جلوه کند و هرگونه تأخیر در انجام این مهم ، منجر به افزایش بی عدالتی ها گردد.
وحدت  راهبرد اساسی برای تسریع در تقسیم خراسان رضوی 
برخلاف همه دیدگاه های موجود که بر رقابت و تنش شهرهای بزرگ استان خراسان رضوی با یکدیگر تأکید می کنند مسئله اینجاست که به نظر می رسد اصولاً شهرهای سبزوار و نیشابور یا نیشابور و تربت حیدریه بیش از آن که رقیب یکدیگر باشند ، باید به عنوان شهرهای همسایه و مشترک المنافع عمل کنند.
 چرا که در موقعیت فعلی به واقع استان شدن هریک از این شهرها به شدت به همکاری و تفاهم دو طرفه مردم و مسئولین محلی بستگی دارد.خصوصاً شهر نیشابور که به خاطر قرار گرفتن در مرکزی ترین نواحی استان و نداشتن هیچ گونه مرز مشترک با دیگر استان های کشور اصولاً تا زمانی که تکلیف تربت حیدریه  و سبزوار مشخص نشود نمی تواند هیچ گونه داعیه ای برای استان شدن داشته باشد. و اگر هم در این مقطع مردم و مسئولین عزیز نیشابور برای استان شدن شهرشان تلاش کنند ، در واقع دارند به صورت غیرمستقیم برای روشن شدن تکلیف سبزوار و تربت حیدریه و استان شدن این دو شهر نیز می کوشند.
و همین موضوع یعنی نقطه سرآغاز اتحاد و همدلی بین شهرهای دوست و همسایه. با این وصف اگر نیروی مردم ، نمایندگان و مسئولین مناطق غرب ، جنوب و مرکز خراسان رضوی با یکدیگر جمع شود و همه با هم پیگیر موضوع تقسیمات سیاسی در خراسان رضوی باشند دیگر دلیلی برای دولت ها باقی نمی ماند که دراین امر مهم تعلل کنند. 
تشکیل سه استان جدید در شمال شرق کشور محبوب ترین گزینه مردمی
در صورت اتحاد شهرها ، نمایندگان خراسان رضوی درمجلس می توانند از دولت بخواهند به جای برنامه ریزی برای تأسیس استان های جدید در طول سالهای متوالی ، از همان ابتدا تشکیل سه استان را به صورت همزمان در شمال شرق کشور مد نظر قرار دهد. طرحی که در دهه 80 نیز می توانست صورت گیرد و به جای تأسیس دو استان خراسان شمالی و جنوبی ، با تلاش نمایندگان استان و جلب موافقت مجلس می شد 5 استان جدید ایجاد کرد.
اینک نیز تشکیل سه استان جدید به صورت همزمان در منطقه نامبرده هرچند هزینه بر است اما غیرمنطقی نیست . تنها با نگاهی گذرا بر تعدد استان های کوچک و کم جمعیتی که دردهه های گذشته در سرتاسر کشور ایجاد شده اند ، به این موضوع پی می بریم که شرق ایران هنوز ظرفیت فوق العاده ای برای تشکیل چندین استان جدید دارد.
لذا امید می رود که با پیگیری جدی مسئولین و نمایندگان و اتحاد مردم منطقه در آینده ای هرچه زودتر تأسیس سه استان سربداران (خراسان غربی) به مرکزیت سبزوار خراسان مرکزی یا شرقی به مرکزیت تربت حیدریه و خراسان مرکزی یا بینالود به مرکزیت نیشابور را جشن بگیریم.
 
نویسنده : ضمیر سبز کویر

خاطر نشان می شود ، پیش از این نیز مجله اینترنتی اسرارنامه بحث های مفصلی را در زمینه تقسیمات سیاسی خراسان رضوی مطرح کرده است.که با استقبال و نظرات متفاوت مخاطبین گرامی مواجه شده است. برای آشنایی با تاریخچه این بحث داغ در اسرارنامه می توانید به مقاله دو قسمتی همه چیز برای مرکز استان شدن سبزوار فراهم است و بخش نظرات مراجعه کنید. که در مجموع هر دو قسمت خود با حدود 3 هزار بازدید تا به این لحظه و دریافت حدود 150 نظر از مخاطبین گرامی درجایگاه یکی از پربازدیدترین مطالب این وبسایت قرار گرفته است. همچنین قسمت دوم این مقاله از نخستین روزهای انتشار تا همین حالا پر توصیه ترین مطلب اسرارنامه بوده است. (مراجعه شود به بخش توصیه شده ترین ها) 
هم اکنون شما نیز می توانید با مراجعه به یکی از مقالات نوشته شده در زمینه استان شدن سبزوار و نیشابور و ارسال نظرات خود دیدگاه هایتان را در تاریخچه این مبحث ثبت نمایید.
در ادامه پیوند تعدادی از این مطالب درج خواهد شد:

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

نظرت را بنویس
comments

مرتضی

سلام با تقسیم دوباره خراسان رضوی موافقم البته فعلا که خبری در دولت یازدهم نیست و از اینکه فردوسیها تا این حد از بیرجند ناراحتن متاسفم والا کاره ای نیستیم ما بیرجندیها چون مسئولین غیر بومی هستن چرا فحششو به ما میدن نمیدونم و اگه مسئولین فردوس حقشونو از استانداری نه از ما بیرجندیها نمیتونن بگیرن چه ربطی به ما داشت نفهمیدم در ضمن 1316 در جنوب خراسان فقط دو شهرستان بیرجند و گناباد وجود داشته فردوسی عزیز شما بعدها از گناباد جدا شدید و کلام آخر خراسان جنوبی بدون فردوس 40 هزار نفری هم استان بود بعدها الحاق شدید شرمنده

بحث مدیریت تقسیمات کشوری چیزی نیست که در این جور جاها مورد بررسی قراربگیره اکثر نظراتی که ارسال شده احساسی هستند و به اصل موضوع بی اعتنا هستندمراکز دانشگاهی و اداری و سیاسی و نظامی باید در این مسائل نظربدند و رسانه ها اگرهم خواستند ورود پیدا کنن به این بحثا باید یک جوری باشه که باعث اختلافات شهرای همسایه نشن بعضی از سایتای سبزوار و نیشابور متاسفانه خیلی ناشیانه وارد میشن به این موضوع اسرارنامه هم اصل مطالبی که مینویسه معمولا خوبه ولی دربخش نظراتش معمولا ازادی بیش از حدی قائل میشه و بعضی نظراتی که ارسال میشه از سوی مخاطبان واقعا نظرات خوبی نیست و میتونه باعث درگیری و اختلاف بشه به نظرمن مدیریت اسرارنامه باید روی نظرات حساسیت بیشتری به خرج بده و کنترل داشته باشه

جوکار

عزیزان چرا نمیخواهید این حقیقت محض راباورکنید استان شدن سبزوار به خاطر دوربی بیشتر ازمشهد و قرارداشتندرنقطه مرزی استان نه تنها منطقی ترین و ممکن ترین گزینه است بلکه به نفع همه استهم مردم سبزوار و دیگر شهرهای غرب استان نجات پیدامیکنند از این استان پرجمعیت که تبعیضهای زیادی گذاشته میشود بین مرکز استان ودیگر شهرستانها هم مردم نیشابور راحت میشیوند از این چشم و هم چشمی همیشگی بین دو شهر واختلافات و مقایسه های نابه جا و کارشکنیها بیایید به جای دعواها کار عاقلانه را بکنید یعنی باهم توافق کنید اول سبزوار استانشود ونیشابور زیرمجموعه سبزوار باشد و بعد از مدتی نیشابور هم علم جدا شدن را بربیافرازد و به بهانه اینکه در بعضی ازامور از شهرمرکز استان جلوتر است و حق استان بودن مستقل را داردبه حق خود برسد والسلام بیشتر از این هم خودتان را سر این بحثها علاف نکنید

نیشابورنیوز

سلام لطفا سایت نیشابور نیوز به آدرس neyshaburnews.ir رو به لیست پیوند هاتون اضاف کنید تا یک تبادل لینک هم انجام شود

leyla ebrahimi

به نظر من هر سه شهر سبزوار ، تربت حیدریه و نیشابور شایستگی استان شدن رو دارن و با توجه به جمعیت ، وسعت و تعداد شهرستان های خراسان رضوی اگرقرارباشه استان جدیدی درکشور تشکیل بشه حتما باید ا ین تقسیمات در خراسان رضوی باشه ولی چون برای دولت دشواره که یک باره هزینه تشکیل سه استان جدید رو بده، 2 استان خراسان غربی به مرکزیت سبزوار یا نیشابور یا خراسان مرکزی به مرکزیت تربت حیدریه یا نیشابور محتمل تره

فکرکنم اگه زودترمنطقه ویزه اقتصادی سبزوارراه بیافته تاثیر مثبتی داره بر استان شدن سبزوار خواهشا پیگیری کنید ببینید مسئولان چیکارکردن برای منطقه ویزه؟ شهر رقیبمون چند وقت قبل شنیدم نماینده شون داره برای تاسیس منطقه ازاد اقتصادی تلاش میکنه البته راه درازی دارن ولی اگه ما همینطوری دیربجنبیم ممکنه ازما جلو بزنن

استان سربداران فخر ایران سبزوارما لایق بهترین ها

کارشناس علوم سیاسی کارمند وزارت کشور

دوستان در موضوعات تقسیمات کشوری بعضی موضوعات بی جهت و بی دلیل به عنوان ملاک های تشکیل استان شدن و مرکز استان شدن یک شهر مطرح شده اند. این یک تصور عوامانه است که صنعتی بودن ، دانشگاهی بودن، ورزشی بودن، کشاورزی بودن ، تاریخی بودن و و و و و و و بسیاری دیگر از این جور امتیازات ملاک های مهمی برای استان شدن شهرهاست بگذارید خیال شما سبزواری ها و نیشابوری های عزیز راراحت کنم در تقسیمات سیاسی مهمترین هدف ها توزیع امکانات اداری و سیاسی به طور عادلانه در مناطق مختلف کشور است داشتن فاصله مناسب از مراکز کنونی، داشتن جمعیت مناسب در یک منطقه (حداقل یک میلیون نفر) دو عامل اصلی هستند و بقیه موارد هرچند امتیازاتی محسوب می شوند اما بیشتر دل خوش کنی هستند وگرنه تاثیر خیلی زیادی ندارندو حتی بعضی هایشان میتوانند مانع استان شدن یک شهر هم باشند در استان خراسان بزرگ از همان اول که طرح تقسمیات درحدود 40 سال قبل مطرح شده شهرهای سبزوار، بجنورد، بیرجند و تربت حیدریه به تناوب مورد توجه قرار گرفته اند و گاهی فقط در مطالعات مختلف اولویت هایشان تغییر میکرده است که سرانجام دو مورد از این شهرها موفق شدند استان شوند و سبزوار و تربت حیدریه باقی مانده اند درباره نیشابور هم کلا بهتر است هموطنان نیشابوری وقت خود را سر موضوعی که محال است هدر ندهند. البته در حال حاضر محال است شاید بعدها شرایط تغییر کند ولی فعلا تا شهرهای تربت حیدریه و سبزوار مدعیان جدی و سرسخت استان شدن هستند وکوتاه هم نمی ایند استان شدن نیشابور غیرممکن است و از لحاظ امنیتی هم برای منطقه تهدید زا خواهد بود ادامه این وضعیت به ضرر همه شهرهای خراسان رضوی است ارادتمند همه شما کارشناس علوم سیاسی و کارمند وزارت کشور 18/5/94

کارشناس ارشد روابط سیاسی از مجلس

سلام وتشکر از دوست عزیز سبزواری با نام کارشناس علوم سیاسی کارمند وزارت که خیلی مبتدیانه دلایل خود رامطرح کردید. دوست عزیز مهمترین اولویت در تقسیمات بحث زیرساخت وزیربناهای طبیعی است که از هرلحاظ شهرها باافزایش جمعیت وتوسعه فیزیکی دچار مشکل نشوند وسرمایه های دولت عزیز به هدر نرود.وهزاران دلیل دیکر که شما حتی یک مورد از آن را ذکرنکردید.با نظر سنجی که اخیرا به عمل آمده نیشابور وتربت حیدریه بیشترین امتیاز را برای مرکزیت دارند.

منصف

به نظرمن شما احتمالا از عقده ای به نام احساس حقارت رنج می برید که اینطور راحت به دیگران توهین می کنید.

فرح هفت آبادی از فیروزه

قابل توجه کسی که میگه نیشابور 3 تا شهر داره باید بگم این شهر فیروزه است که 4 تا شهر با فاصله زیاد ازهم داره . 1.فیروزه 2.گرماب 3.همت آباد 4.بار تربت حیدریه هم کدکن رو از نیشابور گرفته و الان داره ناشکری میکنه شهر های نیشابور : 1.نیشابور 2.خرو 3.دررود 4. قدمگاه رضوی 5.دیزباد سفلی 6. عشق آباد 7.چکنه شهرک های نیشابور: 1. شهرک امام 2. شهرک امام رضا 3. شهرک قدس 4. شهرک ده حسینی که میشه 11 تا نقطه با فاصله از مرکر نیشابور که میتونن شهرستان بشن. سبزوار هم حتما داره ولی من نمی دونم ... ششتمد جوین نقاب داورزن سبزوار ... هرچی باشه دعوا بین دو تا بزرگ تره کوچک ترا براشون جیزه که دخالت کنن.

هم استانی

جالبه..!! نیشابور با همت آباد و خرو و دیزباد سفلی ادعای استان شدن داره!، اونوقت تربت حیدریه با شهرستانهای بزرگ اطرافش مثل کاشمر، گناباد، خواف، تایباد و چندین شهرستان دیگه ادعای استان شدن نداشته باشه!! فکر کنم برا نیشابور با این نیمچه شهرهای اطرافش جیز باشه که ادعای استان شدن داشته باشه و خودشو با تربت و سبزوار مقایسه نکنه...!!

عاشق تربت حیدریه

سبزواریا و نیشابوریای بدبخت چرا بر سر افکار خامتون دعوا میکنید؟فقط تربت حیدریه میتونه استان بشه چون یه عالمه شهر داره که زیر مجموعش میشن. ولی سبزوار فوقش 4تا شهر داره نیشابور فوقش 3تا داره

نیشابوری

..............

یکی مثل همه

هرچی استان کمتر دزدی واختلاس کمتر .پس استان کمتر دردسر کمتر

اینو خیلی ناشی اومدی اسرار نامه!مصداق ( به زعم خودت )تحلیل بالا همون مثل یکی به نعل و یکی به میخ زدنه. توی تیتر حرف از اتحاد میزنی ،،،،وسط گفته هات القا میکنی که نیشابور نباید داعیه ای برای استان شدن داشته باشه،،، اخرش هم خوش و خرم آرزو میکنی (خیلی شیک و مجلسی )مرکزیت سه تا شهرو جشن بگیری.بنظر بنده اگه شما داعیه مرکز استان شدن دارید پتانسیلهای محکم و متقن تری داشتین و دارین که ازش استاده کنین به جای این تحلیل سخیف

مهران ادیب

یعنی باید با شما فقط با زبون فحش و ناسزا صحبت کنن تا به صداقت یک نوشته پی ببری؟ الان کجای این متن یکی به نعل و یکی به میخ زدنه؟ می تونی دقیقا یک نمونه حرفتو نشون بدی در این مقاله چرا بعضی از مردم مثل شما در مقابل حرف حق می ایستید و برای اینکه حرف حقو قبول نکنید هزارجور آسمون و ریسمون می بافید به هم اخه این مقاله که چیز بدی نگفته اخرشم اتفاقا خیلی خوب تموم شده. چه طوری تموم می شد خوب بود به نظر شما؟ فحش میداد؟ میگفت نیشابور اصلا توانایی استان شدنو نداره؟ تازه اومده بی طرفانه تموم کرده مقاله رو اینکه خوبه چرا الکی بهانه می گیرید؟ نقد شما اتفاقا خیلی ناشیانه بود تازه دلایل برتری سبزوارم برای استان شدن توی لینکای اخر همین مقاله درج شده . می بینی که با یک رنگ سبز نوشته شده لینکم داره در دو قمست نوشته همه چیز برای مرکز استان شدن سبزوار فراهم است که اتفاقا دلایل خوبی رم بیان کرده برای اون زمان که نوشته الان این دلایل بیشترم شده بیا اگه از اونجا نتونستی بری دلایل برتری سبزوارو برای استان شدن بخونی من ادرسشو برات میذارم از این ادرسو کپی کن توی قسمت آدرس بار صفحه اینترنتت برات باز میشه یک مقاله دو قسمتیه: http://www.asrarnameh.com/interviews.php?id=58

علی

درود. اول خراسان غربی به مرکزیت سبزوار ، بعد خراسان مرکزی به مرکزیت تربت حیدریه و بعد هم بینالود به مرکزیت نیشابور.

جهان بشریت

با سلام ودرود فراوان خدمت دوستان عزیز. استان شدن با هدف تمرکز زدایی و محروم زدایی صورت میگیرد با توجه به جمعیت 3میلیونی مشهد و با توجه به تمرکز بودجه در این شهر ومحرومیت شدید در شهرهای دوردستی نظیر خواف،گناباد،جوین،جغتای وغیره وهمچنین بعد زیاد مسافت اکثر شهرهای استان با مشهد به نظر میرسد تاسیس استان هایی تازه تاسیس امری معقول است به امید آنروزی که با تاسیس 3 استان جدید ونوظهور شاهد کاهش بی عدالتی ها ومحرومیت ها باشیم.

ایران آباد

با سلام و خسته نباشید خدمت تمام هموطنان عزیز... ای کاش قبل از اینکه به داشتن خیام و عطار و حکیم شهرمان ببالیم، میشد که به داشتن اخلاق، منش ، کردار ، رفتارو فرهنگمان بالید..اما متاسفانه از منش این بزرگان چیزی به ارث نبرده ایم. تا وقتی که مردمان یک شهر طرز تفکر خود را اصلاح نکنن،هیچ شهری لیاقت استان شدن ندارد.با تفکر درست باید به سمت پیشرفت و استان شدن پیش رفت.نه اینکه با استان شدن به سمت تفکر درست... دوستان عزیز...رفتار شما جز اینکه همبستگی را در بین هموطنان شهرهای ایران از بین ببرد هیچ سودی ندارد...فراموش نکنیم که قبل از اینکه نیشابوری،سبزواری،تربتی،تهرانی و...باشیم، همگی ایرانی هستیم.از یک آب و خاک و سرزمین... به امید داشتن ایرانی سربلند و با فرهنگ.سپاس

سبزواری

من با نظر شما هموطن ایرانی عزیز کاملا موافقم. به عنوان یک سبزواری هرچند به شهر خودم عشقی خاص می ورزم اما نیشابور ، تربت حیدریه ، کاشمر ، مشهد و دیگر نقاط خراسان و ایران را نیز دوست دارم و فکر میکنم عده ای متعصب دارند از فضای خوب ازادی بیان در اسرارنامه سواستفاده میکنند که متعلق به هرکجا باشند باید از خودشان خجالت بکشند زیرا در اصل مقاله که حدودا دو سال قبل توسط اسرارنامه منتشر شده است هیچ توهینی نمیبینم به شهری و به جایی شده باشد و کسانی که در اینجا با هم درگیر شده اند بی جنبه بودن خود را نشان داده اند. درود بر تمام سبزواری ها و نیشابوری ها و خراسانی های با فرهنگ درود بر اسرارنامه عزیز و منصف

خراسان مرکزی

سلام دوستان من از یکی از شهرستان های خراسان مرکزی نظر می فرستم و تا یک سال قبل از اینکه تربت حیدریه قرار است مرکز استان خراسان مرکزی باشد ناراحت بودم ولی الان که در این سایت می بینم نیشابوری ها چه رفتار زشتی دارند و چه کولی بازی هایی برای استان شدن در میاورند خیلی خوشحالم که اگر قرار باشد خراسان ر ضوی تقسیم شود زیر نظر تربت حیدریه قرار میگیریم نه نیشابور بااین رفتارهای دهاتی مسلکشان نیشابوری های عزیز زشته این کارایی که میکنید خوب مرکز استان شدن به زور که نمیشه می بینید که از هیچ طرف مردم شهرهای همسایه باشما نمیجوشن و قبولتون ندارن دیگه چرا خودتونو به زور تحمیل میکنید؟ از سمت غرب که سبزواری ها پشتشونو کردن به شما دارن تند تند با سرعت نور جلو میرن و زمینه استان شدن شهرشونو فراهم میکنن از جنوب که تربت حیدریه و کاشمر خودشون شهرهای بزرگی هستن و با امکاناتی که دارن بعیده زیر بار گزاف مرکزیت نیشابور برن تازه ما مردم شهرهای مرکز خراسان رضوی با استان شدن نیشابور اصلا موافق نیستیم چون هیچ دردی از مادوا نمی کنه و فاصله اش برامون با فاصله مشهد برابره چه برسه که جاده های مشهد خیلی امن تر و استانداردتره و راه اهنم داره از مشهد به سمت شهرماه ولی از نیشابور راه اهن نداریم پس اگه تربت حیدریه استان بشه که حرفی نیست وگرنه ما زیر نظر نیشابور نمیایم از شرقم که مشهد همسایه تونه که خودش داره نیشابورو میخوره از شمالم که کوههای بینالود مانع ارتباط نیشابور با شهرهای شمال خراسان میشن پس دیگه نیشابوریهای عزیز بهتره بشینن سر جاشون و به حق خودشون قانع باشن و یک حومه خوب و اروم برای مشهد بشن که اینم کم افتخاری نیست

نیشابور شهر من

بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد همشهریان گلم نیشابوری های عزیز بعضی از نظراتی که در اینجا ارسال کرده اید واقعا در شان شهر عزیز و با کرامت سبزوار نیست و فقط میزان عقده و اطلاعات کم و توهمات خودبرتربینی بعضی از ما را نشان میدهد. من ابایی ندارم از اینکه با شجاعت به عنووان یک نیشابوری اعتراف کنم سبزوار هم در طول تاریخ هم در دوره حاضر همواره چندین پله از شهر ما جلوتر بوده است اگر بی انصافی نکنیم و یک طرفه به قاضی نرویم قطعا خودمان هم تصدیق میکنیم سبزوار همواره پرچمدار حرکت های مهم خراسان و شرق ایران بوده پس امروز اگر ما درک درستی از موقعیت واقعی سبزوار نداشته باشیم و فقط در توهمات خود سیر کنیم، ره به هیچ کجا نخواهیم برد و اگر بخواهیم با سبزوار مبارزه کنیم گام های خود را به سمت نابودی نزدیک تر کرده ایم. راه پیشرفت نیشابور امروز در نزدیکی و برقراری اتحاد با سبزواری هاست حتی اگر شده غرور را کنار بگذاریم و به عنوان شهر زیرمجموعه سبزوار در استان سربداران باشیم تا در یک استان کوچک تر شرایط و فرصت برای استان شدن شهر خودمان زودتر جور شود. پس بیایید رقابت های ناسالم را کنار بگذاریم توهم خودبرتر بینی هیچ دردی از ما دوا نمی کند بیایید یک بار هم که شده بپذیریم ما نیشابوری ها فقط حرف می زنیم و شعار می دهیم و سبزواری ها بیشتر عمل میکنند. بیایید بپذیریم اگر خواهان توسعه هستیم توسعه را از بیرون به شهرمان هدیه نمی کنند خودمان باید فکرمان را فرهنگمان را توسعه دهیم و کمبودهای شهرمان را برطرف کنیم و با داشتن یک رفتار دوستانه با شهرهای همسایه به جای وجهه جنگجویی و بی فرهنگی یک چهره متمدن و صلح طلب از شهرمان نیشابور در اذهان عمومی بسازیم و لازمه رسیدن به این توسعه کنارگذاشتن دشمنی ها و کدورت ها با شهرهای همجوار و حرکت ارام ومعقول ومنطقی است.افزایش مطالعه وبالابردن اطلاعات عمومی و دانش تاریخی یکی دیگر از این رازهاست ولی برعکس تا هر زمان که بخواهیم با شهرهای همسایه در بیافتیم اخر و عاقبتمان از امروز هم ناخوشایندتر خواهدشد.

پوریا

شما سبزواری ها و نیشابوری ها همتون دهاتی هستید شما رو چه به مرکز استان شدن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

سبزواری

آقا پوریا فرهنگ اصیل و با عظمت سبزوارو همه دنیا می شناسن فکر نکنم شم جایگاهی داشته باشید که بخواید دهاتی یا شهری بودن سبزوارو تعیین کنید قدیمی ترین تمدن خراسان با قدمت 12 هزارساله در سبزوار شکل گرفته و بعدا همه شهرهای امروزی خراسان از گوشه و کنار سبزوار بزرگ کهن پدید اومدن سبزوار محل وقوع بسیاری از رویدادهای شاهنامه فردوسی بوده و با تاریخ اساطیر ایران پیوند نزدیک داره در عصر مفرغ این شهر تمدنی داشته که با سایر تمدن های آسیایی اون زمان در ارتباط بوده یکی از سه آتشکده مهم ایران باستان با نام آذربرزین مهر در سبزوار تاسیس شده و بعد از اسلام هم با وجود همه فشارهایی که بعضی حاکمان سنی مذهب کشور به خاطر شیعه بودن سبزوار به این وارد کردن همواره مرکز علم و فرهنگ و تحولات سیاسی و اجتماعی شرق ایران بوده و در دوران سربداران پایتخت اولین حکومت شیعه ایران شده بعد از انقلاب اسلامی ایران اولین سریال فاخر تاریخی ایران درباره تاریخ سبزوار که همون سربداران باشه ساخته شده و الان هم که دارید می بینید در همه زمینه های فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی ، ورزشی ، اقتصادی و دانشگاهی و علمی اولین شهر خراسن بعد از مشهده تیم های ورزشی سبزوار در جهان مطرح هستند و بزرگان سبزوار از جمله دکتر شریعتی و حکیم سبزواری و ابوالفضل بیهقی شهرت فراتر از مرزهای ایران دارند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بزرگداشت شریعتی و کنگره سربداران به سبزوار میاد دیگه با این تفاصیل هیچ جایی برای زیاده گویی افرادی مثل شما باقی نمی مونه که بخواید میزان شهری یا روستایی بودن سبزوار رو تعیین کنید که همه جهان در مقابل عظمت و فرهنگ دیرینه این شهر سر تعظیم فرود می آرن و بدون سبزوار چه شهری باشه چه روستایی همه دنیا خراسانو با سبزوار می شناسن !!!

ملک

معلوم نیست که آقا پوریا از کجا هستند ولی می خوام بگم علی رغم تموم کینه ورزی های سبزواری ها علیه نیشابوری ها نمیشه حقیقت رو کتمان کرد که نیشابور و سبزوار ریشه خراسان هستند و اگه این دو شهر دهاتی باشند پس کل خراسان از دهاتی هم پایین تر هستند و اگر هم شما از شهری غیر خراسان هستی به شما توصیه می کنم تاریخ رو مطالعه کنی تا ببینی نیشابور از دیرباز شهر علم و فرهنگ ایران بوده و هست و سبزوار هم یکی از نخستین شهرهای شیعه بوده و زمانی که این دو شهر بوده اند شهرهای شما از کوره دهات هم بدتر بوده است.

جوابیه

آقا پوریا نمیدونم خود شما کجایی هستید ولی برای چی میگی نیشابوری ها و سبزواری ها دهاتی هستند؟ حالا من به نیشابوریا کار ندارم.خودشون باید جواب بدن ولی سبزواری ها مگه چی کار کردن که باید بهشون توهین کنید؟ اینکه یک مردمی توی سایتای شهر خودشون از حق و حقوق خودشون حرف بزنن و استان شدن سبزوارو که حق مسلمشونه و سال های سال در اثر بی عدالتی و کارشکنی و نالایقی بعضی مسوولان در شهرستان و استان به تأخیر افتاده رو پیگیری کنن دهاتی بودنه؟ فقط جهت اطلاع شما عرض کنم نزدیک به نیمی از جوونای خراسان تو دانشگاه های سبزوار تحصیل کردن. شایدخود شمام یکی از دانشجویان دانشگاه های سبزوار باشید بعیده به مردم چنین شهری بشه گفت دهاتی!

نظر مردم

فکر کنم رای های مثبت و منفی که به نظرات داده میشه به خوبی نشون میده که استان شدن کدوم شهر از نظر عموم مردم طرفداران بیشتری داره. توی رای های مثبت ومنفی امکان هیچ دخالتی وجود نداره از طرف مدیریت سایت و در نتیجه کاملا ملاکای خوبیه برای نتیجه گیری. اینجا اینطور که دارم میبینم استان شدن سبزوار طرفداران زیادی داره نسبت به استان شدن نیشابور که تقریبا اکثرا باهاش مخالفن حالا شایدم به خاطر جمعیت بیشتری باشه که قراره تو استان سربداران به مرکزیت سبزوار قرار بگیرن

مسلم

آقا معلم نیشابوری کاملا مشخص هست که سبزواری نیستی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

شایسته

اقای مسلم شما مگه مفتش هویت افرادید؟ چرا به همین راحتی شخصیت دیگرانو زیر سوال می برید؟ حرف هایی که جناب معلم نیشابوری زدن خیلی واقع بینانه است و با عقل و منطق جور در میاد.گیرم که نیشابوری باشن یا نباشن مهم اینه که حرفشون درسته. من که به دلم نشست و بهشون رای مثبت دادم.

معلم نیشابوری

سلام بر همه خوانندگان عزیز این سایت و به خصوص این مطلب که با اینکه مدت زیادی از انتشارش میگذرد هنوز تنور بحثهای ان داغ است و درود به همه سبزواری های عزیز که فضای ازادی بیان و گفتگوی خوبی را در سایت اسرارنامه عزیز فراهم اورده اند من به نوبه خودم به عنوان یک معلم نیشابوری که چندین سال خادم فرهنگی ان شهر بوده ام از رفتار بعضی همشهریانم که به تقلب و تزویر متوسل شده و جعل نام های سبزواری در این سایت تهمت هایی را به اسرارنامه و مردم شریف سبزوار وارد میکنند عذرخواهی میکنم و متاسفم که این رفتار زشت دروغگویی و فریب دادن خود که قبلا فقط در فضای داخلی بعضی سایت های نیشابور رواج داشت حالا به خارج از نیشابور عزیزمان هم کشیده شده و این چیزها نشانه های واضح زوال فرهنگی است که در چندقرن اخیر به طور متصل گریبان نیشابور و نیشابوریان را گرفته است چه زشت که به دروغ متوسل شویم. دوست عزیزی که از طرز بیانات به خوبی پیداست همشهری خودم هستی از نیشابور ولی با توسل به کینه و حیله با اسم «سبزوارعزیز«نظر فرستاده ای و تهمت زده ای به نظر من بهترین پاسخ به شما همین است که اسرارنامه فقط نظرتان را به نمایش گذاشته و حتی یک پاسخ مختصر هم به شما نداده است. امان از این تعصب خشک که سالهاست ابروی نیشابور را برده اولین سالهایی که به خدمت در حرفه مقدس معلمی درامده بودم یکی از موضوعاتی که همیشه انشا میگفتم به بچه هایم توصیف شهر و دیارشان بود و لذت می بردم که بچه های نیشابور چه قدر خوب از تاریخ شهرشان میگویند و از طبیعت شهرشان می گویند در انشاهایشان اما چند سال که بدین منوال سپری شد دیدم هربار که این موضوع را انشا میگویم به بچه ها حرفها همان حرفهای تکراری است ده سال بعد هم نوجوانان راهنمایی نیشابور همان انشاهای تکراری و پرطمطراق ده سال قبل را نوشتند بی انکه ذره ای باور داشته باشند. کم کم پی بردم لنگشی بزرگی در کار است. یک جور بوی ایستایی و رکورد در شهر عزیزمان به مشامم رسید که افسوس واقعیت داشت. نیشابوری که روزی مرکز تمدن ایران بود حالا به شهری غرق شده در تاریخ تبدیل شده است و چیزی برای افتخار کردن در دوره کنونی ندارد و ما نیشابوریهای امروز باید در مقابل نسلهای بعدمان سرافکنده باشیم که فقط رکود برایشان گذاشتیم اما عزیزان که میدانیم میخوانید اینجا روی سخنم با شما همشهریان گلم است که هیچ وقت در سایت های شهرخودمان نظراتم را نمی فهمید و همیشه هرچه میگویم متهم می کنید که سبزواری هستم حال انکه این کوتاهی فکر شماست که فکر می کنید لاجرم همه دویست هزارنفر جمعیت نیشابور باید مثل شما فکر کنند و هیچ نظر مخالفی نباید باشد اری روی سخنم با شماست که جنگ و حساسیت را شهرهای همسایه را به همراهی و همدلی ترجیح میدهید به دروغ متوسل می شوید از ازادی بیان و ادب رسانه ای که در سایت های سبزوار مثل اسرارنامه وجود دارد سواستفاده میکنید و هرچه میخواهید میگویید بدانید به خدا باور دارم که این کارهای شما ضربه مهلک تری به ابروی نیشابور میزند ما هرچه مثل انشای یکطرفه بچههای راهنمایی هی بیاییم خودمان از عظمت و افتخار نیشابور بگوییم و خودمان ادعا کنیم که درجهان شهرمارا می شناسند و در این توهم غرق شویم که نیشابور شهرت جهانی دارد و عزت خدایی دارد وقتی که چندکیلومتر ان طرف تر شهرهای همسایه ما را قبول ندارند و اینجور برای ضربه زدن به نیشابور دست به یکی میکنند و حتی روستاهای خودمان از بدنه نیشابور جدا می شوند و یکی به تربت حیدریه می پیوندد و چندتا به سبزوار و هرچه میکنیم که برگردند دیگر حاضر نیستند به خاک نیشابور باز گردند، یعنی همه انچه ادعا میکنیم کشکی بیش نیست و شهرت ومحبوبیت جهانی در حالی که سبزوار و تربت حیدریه و کاشمر و فیروزه و سایر شهرهای همسایه در خراسان از نیشابور رو بر می گردانند فقط توهمی ساده لوحانه ا ست ما در این سالها خیلی بد عمل کرده ایم همیشه در دعوا و حساسیت با شهرهای دیگر بوده ایم ولی دیگر بیایید تمام کنید باور کنید نیشابور برای پیشرفت نیاز دارد که رضایت سبزوار و تربت حیدریه را به دست اورد البته ان ها هم به نیشابور نیازدارند ولی واقعا باید بپذیریم نیشابور امروز در جایگاهی نیست که بتواند برای سبزوار خط و نشان بکشد و اینجور کوری خواندن ها حرفهای بی پشتوانه ایست که فقط برای دلگرمی است. چرا باید گول بزنیم که نیشابور شهرت جهانی دارد در حالی که این تیم های ورزشی سبزوارند که دائما در رقابت های ملی یا اسیایی جام های قهرمانی را بالای سرشان می برند و از نیشابور هیچ نام و نشانی نیست.چرا باید فکر کنیم نیشابور مشهور و محبوب است درحالی که این دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار است که شانه به شانه فردوسی مشهد در شمال شرق ایران می درخشد و قطب علمی و پزوهشی این منطقه است حال انکه دانشگاه نیشابور با دو سه رشته ساده تازه سه سال است که تاسیس شده! چرا باید فکر کنیم نیشابور در معادلات کشور اثرگذار است حال انکه فرودگاه مرز مجاز هوایی و منطقه ویزه اقتصادی و استادیوم 15 هزارنفره و رفت و امد دائمی وزرا و ... برای سبزوار است و سهم ما تنها شعارهایی پوچ که در این سالها برخی سودجویان در دهان ما نیشابوری ها انداختند تادر افتخاراتی خیالی و پوشالین غرق شویم و نفهمیم دنیا دست کیست. چرا باید حرف از تمدن و تاریخ و فرهنگ بزنیم در حالی که سبزوار با سربدارانش جور همه تاریخ و فرهنگ خراسان را کشیده و ما قبل از ان هم حیاتی طولانی داشته که نیاز به انکار ما نیست چرا باید به مشاهیر نیشابور ببالیم در حالی که چندین سال است 28 اردیبهشت ماه را در تقویم کشور به نام خیام نامگذاری کرده ایم اما نمی توانیم وزیر فرهنگ و ارشاد را برای بزرگداشت خیام به نیشابور بکشانیم اما سبزواری ها به خوبی می توانند وزیر را برای شریعتی به شهرشان ببرند. اینها همه یعنی نفوذ یعنی برش سبزواری ها و همچنین یعنی عظمت فکری و محبوبیت دکتر شریعتی اما من یقین دارم خیام نیشابور ی هم چیزی از شریعتی کم ندارد زیرا خیام هم مانند شریعتی از شهرت بین المللی برخوردار است و حتی مجسمه اش را در سازمان ملل نصب کرده اند. اما پس چرا خیام نیشابوری به چشم نمی اید و شریعتی اینقدر مطرح است.ایا غیر از این است که ما نیشابوری ها فقط به حرف زدن و شعاردادن عادت کرده ایم و سبزواری ها عمل میکنند؟ ده سال قبل را به یاد بیاورید. زمانی که حرف تقسیمات سیاسی خراسان مطرح بود. ان زمان فاصله بسیار کمی بین سبزوار و نیشابور وجود داشت. نیشابور صنعتی بود و سبزوار دانشگاهی. این تنها فرقشان بود. اما حالا نیشابور صنعتی هست. اما چه فایده؟ اسم و مزایای صنایع نیشابور برای مشهدی هاست و الودگی های محیطی و مکیدن یک سره اب های سفره های زیرزمینی برای نیشابور.اما ایا دیگر چه چیزی به شهرمان اضافه شده در این ده سال؟ حالا به سبزوار نگاه کنید. بدون تعارف سبزواری ها در همین ده سال خوب رشدی کرده اند. فرودگاهشان افتتاح شد، راه اهنشان را پیگیری کردند و به مرحله اجرا رساندند،شهرستان های اقماری ایجاد کردند که حالا حداقل 5 شهرستان برای استان شدن در خودشان دارند.ورزششان را دوباره رونق بخشیدند.سربداران را دوباره علم کردند تا با برگزاری کنگره بین المللی ان هم با ریاست وزیر فرهنگ عظمت و شکوه تاریخ سبزوار را به رخ همه ما بکشند و ما فقط در این سال ها در نیشابور حرف زدیم و شعار دادیم. چندین سایت و نشریه کاغذی در نیشابور هست اما دریغ از یک ستون کوتاه برای دلسوزانی مانند بنده که بخواهد دو کلمه مطلب انتقادی بنویسد همه با این بهانه که چون سبزواری ها گوش به زنگند و هر مطلب انتقادی که علیه نیشابور بنویسیم سبزواری ها بعدا علیه شهرمان استفاده میکنند فضای رسانه های نیشابور را بسته و به یک مکان تعریف و تمجیدهای پوشالی تبدیل کرده اند.طوری که من فرهنگی بعد از این همه سال گچ تخته خوردن و تجربه کسب کردن باید طومار حرف هایم را به سایت های سبزواری بیاورم که حداقل می دانم بدون جهت گیری و تعصب نظراتم را منتشر میکنند. همشهریان عزیز نیشابوری بیایید دست از تعصب بی پشتوانه و جدال همیشگی با شهرهای همسایه برداریم و از درون به فکر نیشابورمان باشیم.یعنی نخواهیم با تخریب کردن شهرهای دیگر موقعیت نیشابور را برتری ببخشیم بلکه بیایم سعی کنیم چنان خود را بالا بیاوریم که دیگر شهرها راهی جز دیدن نیشابور و پذیرش اهمیت ان نداشته باشند. باور کنید همه آن چیزهایی که امروز خیلی بعید به نظر می رسد اصلا غیرممکن نیست. فقط باید ما نیشابوری ها به باور برسیم و باید در این مسیر سختی که در پیش داریم رقابت و دشمنی با شهرهای همسایه را کنار بگذاریم. اصلا چه اشکالی دارد که به جای دعوای همیشگی با سبزواری ها یک بار بیاییم سبزوار را الگوی حرکت و پیشرفت نیشابور کنیم؟ شهری که در دل کویر در عرض ده سال چنین توانست فاصله ای نجومی با نیشابور پیدا کند و دوران با شکوه گذشته اش را در زمان سربداران احیا کند. حالا درست است که در نیشابور نمی توانیم تاریخ را تغییر دهیم و مانند سبزوار سربدارانی خلق کنیم برای شهرمان اما امروز را که می توانیم از فرصت ها استفاده کنیم.می توانیم اگر مردم سبزوار با تلاش خود در حال پیگیری احداث راه اهن هستند تا محرومیتشان در این زمینه را تمام کنند ما هم پیگیر فرودگاهمان باشیم. می توانیم اگر سبزواری ها فرهنگسرای بزرگی در حال احداث دارند که فروغ فرهنگسرای سیمرغ نیشابور را خاموش میکند حداقل ما هم افلاک نمای شهرمان را راه اندازی کنیم می توانیم اگرسبزواری ها دائما در ورزش های کشتی و والیبال و هندبال جام های قهرمانی را در ایران و اسیا درو میکنند و بالای سر می برند ما هم حداقل به ورزش صخره نوردی جوانان شهرمان پر و بالی بدهیم تا حداقل در استان این ورزش به نام نیشابور شناخته شود. بله همه این کارها را می توانیم بکنیم فقط نیازمند همت و برنامه ریزی و پرهیز از جنجال و حساسیت برانگیزی در شهرهای همسایه است. عزیزانم عذرخواهی من را بپذیرید که صحبتم به درازا کشید. میدانم که شاید بعضی از شما همشهریان نیشابوری که همیشه خواننده سایت اسرارنامه هستید مرا لعن و نفرین کنید که چرا این حرف ها را دریک سایت متعلق به سبزوار گفته ام اما حق بدهید. چون وقتی جلو نظراتم را در سایت های نیشابور می گیرید و یا هرچه می نویسم به سبزواری بودن متهمم میکنید بنده هم ناچار می شوم از سر دلسوزی و اینکه باید حتما صدایم را به گوش مسوولان درخواب رفته و بعضی متعصبان بی منطقه شهرم برسانم از فضای ازاد سایت های سبزوار از جمله اسرارنامه استفاده کنم خلاصه با همه اینکه حرفم طولانی شد من خیلی حرف ها را در این مجال کوتاه نتوانستم بگویم اما همین مقدار هم اگر مورد توجه قرار گیرد جای شکرش باقی است. بازهم به سبزواری های عزیز به خصوص مدیران این سایت وزین و حرفه ای تبریک و احترام عرض میکنم و جدا اعلام میکنم به خراسانی بودن خود به خاطر افتخاراتی نظیر همسایگی با مشهد مقدس حرم مطرح رضوی و همسایگی با سبزوار دیار سربداران افتخار میکنم و ارزو دارم روزی هرسه شهرهای سبزوار و کاشمر و تربت حیدریه و نیشابور به حق تاریخی خود یعنی استان شدن برسند. امیدوارم روزی برسد که نیشابور هم به چنان توسعه و جایگاهی دست یابد که دیگر شهرهای خراسان هم به آن افتخار کنند. زیرا ظرفیتش را دارد فقط باید کمی روی ان کار کرد.

خراسان کهن

به نظر من تایید نظرات مختلف موافق و مخالف در این سایت نشان دهنده روحیه بالای انتقادپذیری و فرهنگ بالای سبزواریها به خصوص در سایت پرطرفدار اسرارنامه است.حتی نظراتی که به خود مدیریت سایت تهمت زده شده مثل این نظر قبلی که کاملا معلوم است یک فرد نیشابوری اسم خود را تغییر داده و با اسم سبزوارعزیز نظر فرستاده اما بازهم اسرارنامه بدون ترس و تردید این نظرات را تایید میکند یعنی از خود باکی ندارد و این جور تهمت ها به این سایت نمی چسبد و همه می فهمند این جور نظرها از جانب خود نیشابوریها اب میخورد. پس یعنی عزیزان نیشابوری این تغییر اسم دادن ها و با اسامی جعلی نظر فرستادن ها فایده ای به حالتان ندارد.کارهای جلف و سبکی را که در بعضی سایت های متعصب نیشابور انجام می دهید به دیگر سایت های خراسان نکشانید تا بیشتر ابرویتان نرود. درمیدان مقایسه و رقابت ای کاش با اخلاق و صداقت وارد شوید وگرنه با دروغ و نیرنگ کاری از پیش نمی رود

سبزوارعزیز

باسلام از خیابان ولی عصر شرقی سبزوارهستم. بنده درنیشابور درس خوانده ام ویکی از فاملهامون نیشابوریه .من به شخصه معتقد هستم این همه در سطح ملی وبین المللی نیشابور شهرت خوبی داره درست هستش وواقعا جزئ بهترین شهرهای جهان حساب میشه .من به شما همشهریان سبزواریم پیشنهاد میدم یه سفرکوچیک به نیشابور برین تا به حرف من برسید .نیشابور را تمام دنیا میشناسن ولی شهرمون سبزوار رو حتی داخل ایران هم نمیشناسند .امیدوارم روزی برسه که سبزوار هم مثل نیشابور معروف به خوبی بشه .

سجاد

آره جون خودت شما ادعا کردی و ما هم باور کردیم سبزواری هستی! دروغگویی تا کی؟ تا کجا؟ خوب شما که نیشابوری هستید چرا به زور میخواید وانمود کنید از سبزوارید؟ مگه نیشابور خودتون چه عیبی داره که کتمان میکنید هویتتونو. خجالت می کشید؟ خوب پس اگه خجالت میکشید بگید نیشابوری هستید و خودتونو به جای سبزواری ها جا می زنید دیگه چرا اینقدر ادعای استان شدن نیشابورو دارید؟

استیری

با سلانم به همه همشهریان غیور و مهربانم . همه میدونیم که ازنظر همه کشور سبزوار از جایگاه رفیعی برخورداره ومرکز استان شدن حداقل شایستگی شهرمونه . ولی حالا ما باید به اراجیف شهر مجاورمون گوش کنیم و باهشمون کل کل بیخودی کنیم . باور کنید اگه همون اول طبق نظر کارشناسی دولت وقت میرفتیم زیر نظر بجنورد الان خیلی راحت تر میتونستیم جدا شیم و استان جدید تشکیل بدیم و این قدر هم همسلیه هامونو حساس نمیکردیم

آذربرزین مهر سبزوار

علی آقا من فکر میکنم اگر مسوولان دو شهر هم جابه جا میشدن این موضوع شانسی برای نیشابور ایجاد نمی کرد چون نیشابور استعدادهای لازم برای استان شدنو نداره. شاید یک دلیل اینکه مسوولان نیشابوری به نظر شما اکثرا ضعیف بودن به همین دلیل بوده که اصلا در برنامه ریزی های کلان کشورهم قرا رنیست به نیشابور به عنوان یک شهر مستقل و مهم نگاه بشه. نیشابور در کنار چناران و فریمان و سرخس به عنوان یکی از شهرهای اقماری کلانشهر مشهد در نظر گرفته شده به همین دلیل بعضی از سرمایه گذاری های کلان صنعتی با بودجه دولت در دهه های اخیر در نیشابور انجام شد چون نیشابور باید قطب صنعتی میشد تا تامین کننده نیازهای مصرفی کلانشهر مشهد باشه و به خودی خود در سیاست گذاری های کلان کشور این ظرفیت برای نیشابور در نظر گرفته نشده که مرکز استان بشه یا حتی یک شهر مهم در خراسان باشه خودتون هم می بینید الان نیشابور در همه زمینه های دانشگاهی ، فرودگاهی ، جاده ای و حتی اقتصادی وابسته به شهرهای اطراف به خصوص مشهد و سبزواره حتی در زمنیه اقتصادی هم با اینکه صنایع بزرگی نظیر مجتمع فولاد خراسان در نیشابور ساخته شده اما دفاتر مرکزی این صنایع در مشهد مرکز استان خراسان رضوی هستن و این نشون میده دولت از ابتدا هم تصمیم نداشته نیشابور رو به عنوان یک شهر مستقل و مهم نگاه کنه. دولت جلوی شهرستان شدن بخشهای بزرگ و پرجمعیت نیشابور رو هم گرفته تا این شهر نتونه ادعای مستقل بودن و مرکزیت داشتن برای جای خاصی رو داشته باشه.چون سبزوار و تربت حیدریه هم که اصلا با نیشابور کنار نمیان و اونقدرم بزرگ هستن که کسی نتونه این شهرارو به زور زیرمجموعه جایی که خودشون نمیخوان بکنه نیشابور حتی فاقد دانشگاه های معتبر در سطح ملیه و حتی دانشگاه های موجود این شهر نمی تونن حوزه برگزاری کنکور کارشناسی ارشد باشن درست در مقابل این وضعیت نیشابور، شهر سبزوار به دلیل ظرفیت های بالایی که در زمینه های مختلف داشته سالهاست سرمایه گذاری های اساسی در این شهر شکل گرفته و الان می بینید که تنها فرودگاه فعال شهرستان های خراسان بعد از مشهد در سبزواره تنها دانشگاه های معتبر ملی که سابقه سه دهه دارن در سبزواره منطقه ویزه اقتصادی جاده های متعدد مواصلاتی و ... شهرستان های اقماری متعدد از هر طرف در شمال و جنوب و غرب و شاید حتی در شرق نشون میده سبزوار کاملا اماده شده تا مرکز یک استان مستقل باشه پس می بینید که در این مساله زیاد شانس مطرح نیست ظرفیت های خود شهرها مهمتره.

علی

با سلام فکر کنم یه جور بد شانسی تو این 2 شهر هست باور دارید اگر مسئولان سبزوار و مردم سبزوار در 20 سال پیش تو نیشابور بودند الان نیشابور قبل از بجنورد و بیرجند استان می شد؟

محسن

درسته که شاید شهر نیشابور از این بابت که مدیران ضعیفی داشته بدشانسی اورده ومدیران سبزواری معمولا لایق تر از مدیران نیشابوری بودن ولی یک خوش شانسی مهم دیگه ای که برای نیشابور وجودداره و هیچ کدوم دیگه از شهرای بزرگ خراسان از جمله سبزوار وتربت حیدریه وکاشمر از اون برخوردار نیستن روهم فراموش نکنید اونم نزدیک بودن نیشابور به مشهده که باعث شده نیشابور به عنوان یک شهر اقماری برای دومین کلانشهر کشور به حساب بیاد و به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاری های صنعتی دولت برای شهر مشهد در نزدیکی نیشابور انجام گرفته مثلا فولاد خراسان یا ایران خودرو خراسان که هردو به هوای مشهد ساخته شدن و متعلق به مشهدن اما چون مکان احداثشون به نیشابورنزدیکه برای مردم نیشابور اشتغال زایی کرده.حالا بگذریم که این صنایع نیشابورو به مشهد وابسته کردن و همین وابستگی مانع بزرگی بر سر راه استان شدن نیشابوره ولی حداقل از مزیت اشتغالزاییش مردم نیشابور استفاده میکنن در حالی که این شانس نصیب بقیه شهرهایی که گفتم نشده.و مردم این شهرها برای احداث یک واحد صنعتی در شهر خودشون باید جون بکنن وهزارجور نقشه بکشن و سیاست پیاده کنن تا سرمایه گذاران خصوصی رو در بخش صنعت جذب کنن اما خوب همونطور که گفتم سرمایه گذار دولتی خیلی راحت برای مشهد و شهرهای اقماری اطرافش از جمله فریمان و چناران و نیشابور سرمایه گذاری های کلانی میکنه که این از خوش شانسی مردم این شهرهاست به خاطر اینکه زیرسایه کلانشهر مشهد قرار گرفتن

فرشته کاظمی

از دولت روحانی میخواهم اگر واقعا ا عتدال گرا هستید برای ایجاد تعادل بین دو قسمت شرق و غرب کشور که در غرب ده ها استان داریم و در شرق فقط 5 استان داریم زمینه استان شدن سبزوار را که همه شایستگیهای لازم را دارد فراهم کنید شهری با جمعیت بیشتر از بعضی مراکز استانها دارای فرودگاه با پروازهای خارجی دارای دانشگاهایی معروف مثل حکیم مردم با ایمان و قدیمی ترین شهر خراسان که همه شهرهای امروزی که بعضی هایشان رقیب سبزوار شده اند قبلا جزیی از خاک سبزوار بوده اند و نتیجه میگیریم که حق تاریخی سبزوار است استان شود اگر شما دولت اعتدال گرا هستیددر همه زمینه ها نه فقط شعار گرا

ملوندی

آفرین به شما جوان نیشابوری محترم و با فکر. من با اینکه سبزواری هستم اما به حرف حساب شما رای مثبت دادم چون حرف حساب را هرکس بگوید باید بشنوی و احترام بگذاری. دکتر علی شریعتی اسطوره دوران معاصر است که هرکسی در هر زمانی که یک ذره هم با اثار و افکار ان بزرگمرد اشنا باشد شیفته اش خواهد شد.فرقی هم نمی کند چه نیشابوری چه سبزواری چه تهرانی همه کسانی که اهل مطالعه باشند او را دوست دارند

جوان نیشابوری

همشهریای نیشابوری و هم استانی های سبزواری به جای دعوا با شهرای همسایه بیاید هرکدوم برای پیشرفت شهر خودتون کار کنید که اخر سر اگر استانم نشدید حداقل پیشرفت کرده باشید ضمنا من خودم تو دانشگاه تربیت معلم سبزوار درس خوندم و نسبت به این شهر احساس دین می کنم خیلی از جوونای نیشابوریم می شناسم که دوران قبل از کنکور یکی از دانشگاه های ایده الشون دانشگاه تربیت معلم سبزوار بوده یعنی بعد از دانشگاه های تهران و مشهد به اولین جایی که فکر میکردن دانشگاه های سبزوار بوده چون یک واقعیته که همونجور که نیشابور توی صنعت مطرحه سبزوار توی جنبه دانشگاهی و علمی مطرحه و علاوه بر اینها شخصیتایی مثل دکتر شریعتی و محمود دولت ابادی که از سبزوار حرکت کردن انقلابی در ادبیات و اندیشه ایران ایجاد کردن که خداییش قابل احترامن و به نظرمن چکیده همه بزرگان خراسانن و ارادت قلبی که من خودم و خیلی دیگه از جوونای نیشابوری به شریعتی داریم باور کنید حتی به خیام خودمون نداریم چون جایگاه ممتاز دیگه ای پیش همه جوونای ایرانی داره. نمونه بارزش اینکه من در سبزوار و خیلی دیگه از شهرهای کشور نگاه کردم ندیدم حتی یک خیابان یا میدان یا مکان عمومی به نام خیام باشه. اما در نیشابور و همه شهرهای ایران به نام دکتر شریعتی خیابان و میدان و کتابخانه و حتی بعضی وقتا همه اینا با هم هستند. و این نشانه ایست که ما پی ببریم عظمت فکری ان مرد بزرگ که از منطقه سبزوار بود تا چه حد است و حقیقت را باید گفت بدون انکار و کتمان پس دعوا کردن این مردم این دو شهر سر استان شدن اشتباست و من خودم هیچ وقت حس دشمنی با سبزوار نداشتم از اسرارنامه هم به خاطر صبوری و ادبی که درپاسخ به بعضی نظردهنده های هتاک داره ممنونم اما خواهش می کنم دوستان عزیز دیگه این بحثا رو تموم کنید

مگه دولت عقلشو از دست داده که کویر لوتی مثه سبزوارو استان کنه.شهری رو استان میکنن که تمدن و فرهنگی چند هزار ساله داره و صنعتی باشه و ادامای پیشرفته و با کلاسی داشته باشه.سبزوار با طبیعتی که داره احتمال داره بشه مرکز پرزرش شتر در ایران

نیوشاپوهر

باسلام .مدیریت اسرارنامه عزیز چرا با تبلیغات توخالی وتوهین به مفاخر وتاریخ وتمدن شهرهای دیگه قصد دارید مردم خوب سبزواررا فریب دهید .وسعت نیشابور به اندازه ایی بوده که برخی از شهرهای اطراف رو ازجمله سبزواررا دربرمیگرفته .درواقع پشتوانه تاریخ وتمدن نیشابور آثار واشیاء عتیقه وسکه ها وکتب تاریخی است .وقتی که سازمان ملل تندیس خیام نیشابوری رو درمحوطه خودش نصب میکنه ووقتی که یونسکو نیشابوررا شهرپایدار ایران معرفی میکنه ووقتی که دراروپا وامریکا وسایر نقاط دنیا اسم نیشابور ومفاخرآن را برروی موسسات علمی خود میگذارند وهنوز دردانشگاههای دنیا فرمول ریاضیات ومثلث خیام تدریس میشه وهمه ایرانیان روزشمارشون تقویم خیام هست وخیلی از موزه های دنیا از ژاپن گرفته تا فرانسه وامریکا وخیلی جاهای دیگه بااشیائ عتیقه نیشابور مزین شده بی دلیل نیست .حالا کارما به جایی رسیده که شخصی مثل شما که مدیریت یک وب نوشتی بنام اسرارنامه رو دارید بجای اینکه به نیشابور افتخارکنید برعکس هرکاری که از دستتون برمیاد برای تخریب فرهنگ وتمدن این شهرانجام میدهید ومردم خوب سبزواررا هم به همراهی از خودتون ترویج میکنید .البته فرهنگ وتمدن نیشابور که تمام دنیا با آن اشنا است چیزی نیست که به وسیله شخصی مثل شما مورد تعرض قرار گیرد .

با افتخار «سبزوار»

هم استانی به قول خودت نیوشاپوهوری عزیز مگه اسم نیشابور چه خجالتی داره که شما خجالت می کشید اسم رایج این شهرو بگیدو اینقدر زبونتو می چرخونی که به جای نیشابور بگی نیوشاپوهور؟ اعتماد به نفس داشته باش

نیوشاپوهر

باسلام به اسرارنامه عزیز که برگرفته ازنام یکی از آثار عطار نیشابوری است .میشه لطف کنید وراجب فرهنگ وتمدن توضیح دهید وتصاویر مربوط به مدارک وآثار فرهنگ وتمدن سبزوار را برای عموم به نمایش بگذارید وقدری راجب پیشینه سبزوار که جطوری واز کجا وبه وجودآمده ودرچه چیزی درسطح استان بعد از مشهد میباشد .

نیوشاپوهر(نیشابور)

باسلام .لطفا یه مورد از توانمندیهای سبزوار برای مرکزیت استان را میشه بفرمایید .

سارا

خیلی خوب بود

میلاد

با بودجه ضعیف دولت و این همه مشکلات اقتصادی که غربم تحریماشو کم نکرده خیلی هیچکدومتون امیدوار به استان شدن نباشیدنیشابور و سبزوار حالا حالا ها مهمون خراسان رضوی هستن

سال نو مبارک به امید استان شدن هر سه شهر سبزوار و تربت و نیشابور توی این سال جدید که بهار اومد و عید به جای دشمنی ها روی هم رو ببوسید

وجدانا زیر و رو نکش اسرارنامه شما سبزواریای سیاست باز خوب دارید در یک حرکت برنامه ریزی شده منسجم و طولانی مدت رو مخ نیشابوریا رژه میرید میخواید کاری کنید که به بعضی وادی ها وارد بشن که تو چاه پشیمونی بیافتن و برگشتی هم نباشه فکرکنم الان جوونای متعصب و کم فکر نیشابور اونقدر که بعد از خوندن مطالب پرآب و تاب شما ولع دارن فرودگاه و هتل بسازن فراموش کردن امایش سرزمینی نیشابورو در نظربگیرن. اونم امایشی که نه چندتا ادم متعصب و احساسی برمبنای تاریخ هزارسال قبل ترسیم کردن بلکه امایش واقعی که براساس مختصات امروز خراسان و نیشابور تنظیم شده و هم قابل اجراست و هم واقعا برای توسعه شهرنیشابور مفیده مثلااز دید هر کارشناس جغرافیا امایش واقعی سرزمینی نیشابور امروز به عنوان یک شهر اقماری مشهد برای هتل های مجلل و فرودگاه مناسب نیست.نیشابوریا راحت می تونن از فرودگاه مشهد استفاده کنن درسته که مفهومش پذیرش وابستگی به مشهده اما در عمل فایده اش که فرقی نداره الان که نیشابور فرودگاه نداره فکر می کنن اگه بسازن چه قدر مسافر پشت درش صف کشیدن ولی بعد می بینن اون همه سال سرمایه و وقتو صرف پروزه ای کردن که نیاز اصلی شهرشون نبود و برای هتل هم خیلی ازدلسوزای نیشابور میگن باید اقامتگاه های پذیرایی و تفریحی با ظرفیت چندساعت پذیرایی از میهمانان در خانه های سنتی نیشابورساخته بشه که فوقش یک شبم بعضی از مسافرا اگر خواستن بمونن و بخوابن نه هتل های مجلل چون هتل درنیشابور جواب نمیده نیشابور یک ساعت تا مشهد فاصله داره ممکنه گردشگران جاده تهران- مشهد سرراه برای بازدید از ارامگاه خیام و عطار و کمال الملک به نیشابورم برن که همه این ارامگاه ها در یک باغ جمع هستند و بازدید از همشون با استراحت و نماز و غذا و ... دو سه ساعت طول میکشه و غیراز اون جاذبه خاص دیگه ای که خیلی برای گردشگرا مشهور باشه و بتونه با هزاران جاذبه گردشگری مشهد رقابت کنه ، در شهر نیشابور نیست درنتیجه هیچ کس در نیشابور فقط برای دیدار باغ خیام و عطار اقامت کامل یک شبانه روزی نمیکنه. درایران هرگردشگر داخلی و خارجی که چه از طریق جاده چه خط اهن چه فرودگاه به خراسان رضوی سفرمیکنه هدف و مقصد اصلیش مشهده. به غیر از یک روز خیام که معمولا همایش های استانی برگزار میشه بقیه روزای سال حتی روز عطار که دیدیم امسال با حدود فقط سی چهل نفر برگزار شد ، هیچ گردشگری که سمت خراسان میاد نمیگه میخوام برم نیشابور میگن میریم مشهد یعنی اسم نیشابور کلا رفته زیر سایه کلانشهر مشهد تازه نیشابورم بیان بعدا ازش با اسم کلی سفر مشهد یادمیکنن البته فقط اونایی که خودشون اصالتا نیشابورین و درواقع به دیدن فامیلا و قوماشون میان نه برای دیدن خودشهر نیشابور که ا ین جور مسافرا هم برای همه شهرها هستن و معمولا اقامتگاه شخصی دارن خودشون یا فامیلاشون و نمیرن هتل. درنتیجه هرسرمایه گذاری که در نیشابور هتل اونم هتل بزرگ با سرمایه زیاد بزنه بعد از مدتی کمرش میشکنه و هزاربار خودشو فحش میده و به بقیه میگه که در این شهر سرمایه گذاری نکنید.البته بعضی هاشونم همون مراحل اول پی به اشتباه بودن سرمایه گذاریشون می برن و مثل هتل خیابون امام خمینی کارشون به مشکل برمیخوره ولی شما با زیرکی دارید هی مخ جوونای متعصب نیشابوری رو که می دونید همیشه مطالبتونو میخونن شستشو میدید الان دیگه موفق شدید فرودگاه و هتل های چندستاره رویایی و دانشگاه های بزرگ مثلا دانشگاه بین المللی خیامو جزمطالبات اصلی نیشابوریا کنید. خواسته های بزرگی که نیشابور ظرفیتشو نداره و اگرم با اصرار مردم بالاخره یک روزی موفق بشه بسازه جوونای فعلی دیگه پیر و دلسرد شدن تازه اون موقع باید فکر کنن برای فرودگاهمون در محاصره این همه فرودگاه دیگه با سابقه چند دهه قدیمی تر باید چه طوری مسافر جذب کنیم؟ چه طوری مسافرارو قانع کنیم رسیدنشون به مشهد رو یک شبانه روز به تاخیر بندازن و درحالی که فقط یک ساعت تا مشهد شهری با اون همه جاذبه های گردشگری ، شهر امام رضا و حرم مطهر ، شهر پدیده رویایی شاندیز شهر پارک ملت ، شهر پارک وکیل آباد و کوهستان پارک شادی، شهر بازارای بین المللی ، شهر الماس شرق ، شهر طوس ، شهر فردوسی ، شهر موزه آستان قدس رضوی ، شهر کتابخانه آستان قدس رضوی ، شهر موزه نادری ، شهرروستاهای ییلاقی زشک و ابرده و سرآسیاب و حصار و ...، شهر شهر سد طرقبه و کارده و بند گلستان ، شهر اون همه هتل های چندستاره جور و واجور که تبلیغاتشو بارها درتلویزیون دیده ... فاصله دارن به خاطر یک باغ عطار و خیام و یکی دوتا موزه معمولی و چندتا بنای تاریخی که در هر شهری پیدا میشه ، از گردشگرا توقع داشته باشیم مثلا 24 ساعت توی نیشابور توقف کنن!!! مثل اینکه یک نیشابوری پاشه از اینجا بره شمال برسه کنار دریای خزر اما توی وان آب شنا کنه! بنابراین نه هتل ، نه فرودگاه و نه خیلی از چیزای دیگه ای که شما به نظر من عمدا اینقدر توی اسرارنامه روشون تمرکز کردید و دارید به نیشابوریا کوچه غلطی می دیدید هیچکدوم نیازای اصلی امروز نیشابورنیستن. نیشابوریا متاسفانه رفتاراحساسی شدیدی دارن و از روی منطق رفتار نمیکنن اگرنه برنامه ای که برای توسعه شهرهای مختلف هست با هم فرق میکنه. شهرهای اقماری مثل رودهن ، لواسان ، شهریار ، پردیس دراطراف تهران و چناران ، فریمان ، نیشابور ، گلبهار ، شاندیز و طرقبه دراطراف مشهد باید یک برنامه مناسب موقعیت خودشون در جوار کلانشهرها داشته باشن و شهرهای مستقل مثل کاشان ، سبزوار ، تربت حیدریه ، شاهرود ، کاشمر ، گناباد و ... برنامه های خاص خودشون . و هرکدوم از اینها بخواد از روی دست اون یکی دیگه تقلید کنه محکوم به شکسته و تلاشی که شما ها دارید میکنید اینه که نیشابوریا رو به سرمایه گذاری در مسیرهایی سوق بدید که مثل بردن زیره به کرمونه. ساختن فرودگاه در نیشابور وسط این همه فرودگاه دیگه از شرق مشهد از غرب سبزوار از جنوب کاشمرو تربت حیدریه وگناباد از شمال بجنورد ، ساختن هتل در حالی که نیشابور شهر بین راهییه نه مقصد اصلی گردشگری ، ساختن دانشگاه های بزرگ درحالی که تعدادداوطلبین ورود به دانشگاه داره سال به سال کمتر میشه و تاوقتی که سیاست های افزایش جمعیت جواب بده و باز داوطلبین دانشگاه ها زیاد بشن بعضی دانشگاه های تازه تاسیس مثلا دانشگاه نیشابور که شهرت و اعتباری ندارن در کشور بایدچند سالی خاک بخورن و درواقع سرمایه های مردم نیشابور بازهم به فنا میره شما با این مطالبتون باعث شدید جو بدبینی علیه بعضی مسئولین دلسوز و زحمت کش نیشابور ایجاد بشه چون توقع مردمو تغییر دادید. الان همه دارن به نمایندهای نیشابور اعتراض میکنن چراشهرمون فرودگاه نداره چرا دانشگاه نداره چرا هتل نداره چرا شهرستان اقماری نداره تا اون بندگان خدا مجبورشن همش با درخواستایی غیرمنطقی پیش مسئولین کشور برن و جواب نه بشنون و روحیه مردم نیشابور هر روز تضعیف بشه چون دارن برای چیزایی تلاش میکنن که ظرفیتشون ندارن و هیچ وقت نمی تونن بهش برسن حداقل تا سالهای طولانی خلاصه همه اینارو گفتم تا بدونید همه ساده نیستن. البته قبول دارم که بیشتر کسانی که اینجا نظرگذاشتن ساده ان.اگرنه نمیذاشتن یک مقاله یک صفحه ای ساده دو سال طول بکشه بحثاش و این همه بازدید و نظر براش بیاد ولی بالاخره توی نظردهنده های ........ دو تا ادم زرنگم پیدا میشن که دستتو بخونن.و همیشه بدون دست بالای دست بسیار است

رباطی

چرا نظرم تایید نشده الان چندروزه فرستادم

اقا این دعواها فایده نداره مگه شما ها فکر کردید وزارت کشور میاد براساس ادعاهای شما تصمیم میگیره ببینید چه قدر وقتتونوهدر دادید تا حالا برای بحث دراباره اینموضوع برید حداقل یک کار سازنده بکنید برای شهراتون

اسرارنامه فکر کردی خیلی زرنگی یا فکر میکنی ما خیلی فهممون کمه شما دقیقا دارید علیه نیشابور کار می کنید ولی ظاهرتونو دوستانه نشون میدید فقط خواستم بهت بگم که فکر نکنی کسی نیست بفهمه رذالتتونو ولی شایدبتونید اینجوری ابروی نیشابورو ببرید و مردم این شهرو تو سری خور کنید ولی خودتونم ابروتون میره چون همه می فهمن چه نیتای پلیدی دارید و میخواید برای استان شدن شهر خودتون شهر همسایه تونو له کنید به ما چی کار دارید خوب برید استان شیدمن خودم دانشگاه شهرشما درس خوندم دوسان خوبی هم از بین سبزواریا داشتم که باهاشون هیچ حس کینه ای نداشتم و اگه خبردارشم سبزوار استان شده خوشحال میشم چون بعدش نوبت نیشابورم میرسه ولی مطالب شما جوریه که اگه کسی بخونه فکر میکنه نیشابوراونقدر ضعیفه که صدسال دیگه هم نمی تونه استان بشه ولی خودتونم می دونید که نیشابور استعدادشو دارهکه زود کمبوداشو جبرانکنه تا بتونه استان بشه من که دلم میخواد هر سه تا شهر به زودی استان بشن شماهام بهتره دعا کنید جای دعوا

علی

آقای اسرارنامه پاسخت در پاسخت به رضا باید بگم که اینکه گفتی حرفای رضا فرهنگ شهرماست باید بگم رضا درست گفته سری به نیشابور بزنید تا فرهنگو از ما یاد بگیرید.

نیشابوری

آقا دیگه بسه بیکار نیستم وقت ارزش مندمو تو این سایت هدر بدم درسته سبزوار تو بعضی موارد از نیشابور سرتره ولی به ماچه چون ما هرچه تو این سایت مطلب قراربدیم مسئولا که توجه نمی کنن و فکر کنم این 2 شهر اصلا مرکز استان تا 20 ساله دیگه هم نشن به هر حال از نیشابوریان میخوام وقت ارزش مندشونوتو این سایت که همش طرف شهرشو میگیره و به سودشه که ما هی مطلب قراربدیم هدر ندن به فکر توسعه شهر خودمان باشییم.با تشکر ازنیشابوریان.

رباطی

اوف نیشابوریا انگار اجازه استان شدنشونو از سبزوار میخوان خوب اگه اینقدر توهم ورتون داشته فکر میکنید شایسته استان شدنید برید از وزارت کشور پیگیری شید. ای شیطونا نکنه خودتونم میدونید ظرفیتای نیشابور اندازه سبزوارنیست واسه استان شدن

صفا

نیشابوریا شیوه شون اینه که فقط با سر و صدا کردن خودشونو به عنوان یکی از گزینه های استان شدن مطرح کنن اگرنه خودشون میدونن که شانسی برای استان شدن ندارن من با چندتا نیشابوری صحبت کردم همه وقتی حرف از استان شدن شهرشون میشه به خصوص اگه بدونن من سبزواریم میگن تا شما باشید نیشابور نمی تونه استان بشه بعضیاشونم شوخی میکنن میگن شما سبزواریای حسود نمیذارید خوب وقتی دیگه خود نیشابوریا به این باور واطمینان رسیدن که شهرشون نمی تونه استان شه معلومه که اونایی که ا ینجا دارن این همه بحث میکنن فقط هدفشون مطرح کردن اسم نیشابور کنار سبزواره تا سر زبونا بیافته

هم استانی مشهدی

سبزواریای عزیز توصیه میکنم اصلا با این نیشابوریا بحث نکنید من خودم یک مشهدیم و با نیشابوریای زیادی برخورد داشتم.تجربه ای که به دست اوردم اینه که بسیار لجباز و متعصبن اونم تعصب بیجا. گاهی یک جوری بحث میکردن که انگار فکرمیکردن الان نیشابور از مشهدم جلوتره تو ذهنشون پراز تفکرات متعصبانه است وکسی که با تعصب بحث میکنه باهاش به نتیجه نمیرسی استان شدن یا نشدن شماربطی به نیشابوریا نداره یعنی درواقع اونا کاری نمی تونن بکنن پس شما بی خیال این کل کلا شید و به تلاش خودتون ادامه بدید

فیروزه رنگ و رو پریده

عجب گندی به آبروی نیشابور خورده تو این بحثا فکر کنم دیگه اگه همه روزای تقویم بشن روز ملی نیشابور این گندی که اینجا خورده به ابروشون پاک نشه یعنی با این همه ادعا و بااین همه لشگرکشی دائمی به سایتای سبزوار بعد از دو سال هی هرچی سعی میکنن دلیل بیارن که نیشابور بهتر از همه شهرای خراسانه هی بقیه خراسانیا قبولشون نمی کنن اخه بهتری که به ادعا نیست به امکاناته به فرودگاهیه که نیشابوریا 50 ساله تو له له موندن واسه یکیش به دانشگاه ها و مراکز با سابقه علمیه که نیشابور قابل مقایسه نیست با سبزوار به مرکزیت سیاسی و اداری که ندارن . یعنی مرکز کجان؟ کدوم شهرستانا؟ به تیمای مطرح ورزشیه که اسم شهرشونو مثل سبزوار تو ایران و جهان مطرح کنن که ندارن به اعتدال هواست که هرچند تابستوناش خوبه ولی زمستوناش اگه سگو بزنی از لونش درنمیاد تو اون یخ بندونا به صنعته که صنایع عمده نیشابور مال مشهده چون تو شهرای اقماری کلانشهراهمیشه صنایع سنگین ساخته میشه تا بازار مصرف کلانشهرو تامین کنن نیشابورم فقط تو این زمینه شانس اورده به مشهد نزدیکه به هتله به گردشگریه که نیشابور پیش پای سبزوار لنگ می اندازه. فقط سالانه همین دانشگاه حکیم سبزواری چندین همایش وکنگره ملی و منطقه ای برگزار میکنه که ده ها شخصیت برجسته در زمینه های مختلف هی میان سبزوار و چندروزی مهمونن کی نیشابور این جایگاهو داره؟ خوب دیگه اینا و هزاران حرف دیگه دلایل واضحی هستن که چرا نیشابور عقب افتاده شده و مردم هیچ کدوم از شهرای خراسان برای نیشابور پشیزی به عنوان مرکزیت قائل نیستن. مردمی که درس و دانشگاهشون یک جای دیگه است کنکورشون یک جای دیگه است ورزششون یک جای دیگه است بازارای تجاری و اقتصادیشون یک جای دیگه است ، فرودگاهشون و امکانات جاده ایشون یک جای دیگه است دیگه برای چی باید به نیشابور اعتنا کنن؟ فوقش نیشابور در نظر خراسانیان به خاطر عطار و خیام یک دهکده گردشگری درحومه مشهد محسوب میشه.که اونم قربونش برم مشهد دیگه اونقدر در زمینه گردشگری هم قدرتمند شده که دیگه جاذبه های نیشابور واقعا به چشم نمیاد و واقعا نیشابور حومه مشهد حساب میشه به خصوص اگر این فرودگاه جدید مشهد بیاد بین دو تا شهر احداث بشه دیگه ساخت و سازهای جانبی هم کنارش ایجاد میشه و بعد از مدتی نیشابور کلا هویت یک شهر مستقلو از دست میده مثل توس و نوغان و سناباد که اوایل دهکده های جدایی بودن در اون ناحیه ولی الان شدن محلات مشهد نیشابورم اگه به این زودی محله مشهد نشه یک شهرک نزدیک مشهد میشه از طرفی چون مثل کرج هم نیست که جمعیت 2 میلیونی داشته باشه که خودش بتونه زود یک استان شه و رقیبای قدرتمندیم مثل سبزوارو تربت حیدریه و کاشمر و قوچان داره که مرکزیت نیشابورو قبول ندارن اصلا و نمی ذارن این شهر زودتر از اونا استان شه و خودشم مرز مشترکی با جاهای دیگه نداره و محاصره شده توسط شهرهای رقیب دیگه و چون اخلاق مردمشم بده به جای دوستی و اتحاد از در دشمنی و خودبرتربینی با مردم بقیه شهرا دراومدن همیشه و کسی حاضر نیست باهاشون همکاری کنه دیگه واقعا نیشابور فاتحه اش خونده است. با این رشد غول آسا و پرزرق و برق مشهد ، دیگه نیشابور معدن فیروزه که چه عرض کنم اگه معدن طلا و الماسم می داشت جلوه شو درمقابل مشهد از دست می داد چه برسه که الان مشهدیها تو جهان فیروزه رم به نام خودشون کردن

sajad

فقط نییییششششابببووووررررر.هرچه صنعتی متعلق به نیشابوره.جمعیت مازیاده.اب وهوای خوب وقرارداشتن درکوه های زیبای بینالودکه خودهمین باعث به وجودامدن جاذبه های خوب گردشگری میشود که خود همین باعث جذب توریست واقتصاد خوب دران منطقه میشود.ماشاا...دارای تاریخ گهربار ومردمی غیور مند میباشدفقط تنهامشکل مانبود یک فرودگاه میباشد.

وجدان

ای بابا مذاکرات هسته ای بالاخره در ژنو تموم شد مذاکرات شما سبزواریها و نیشابوریها هنوز تمام نشده. برای دو گروه متاسفم یکی نیشابوریا که اینقدرتعصبوشون بازیچه شده اینجاو نمی فهمن دارن چه کمکی به گرم شدن بازار اسرارنامه میکنن با این نظراتشون یکی برای اسرارنامه که خیلی موذیه این همه وقته داره از تعصب و انرزی جوونای خام نیشابور سواستفاده میکنه تا بازدیدای این سایتو هی ببره بالاتر ومحبوب کنه تو گوگل اون بیچاره هام نفهمن تو چه دامی افتادن اخرشم چه اشی چه کشکی کدوم استان شدن دوساله دارید دعوا می کنید سر چیزی که اصلا تو اوضاع فعلی کشور محاله اتفاق بیافته خدا همتونو تو این دم سال نویی شفا بده اسرارنامه تو هم انصافا یک مقدار وجدان داشته باش اینقدر نیشابوریا رو داغ نکن سر کار بذار می بینی که چه جدی هم میگیرن انگار اینجا صحن سازمان ملله

کویر غیرت

یعنی از نظراتی که اینجا فرستاده شده معلومه نیشابوریا کف کردن هرچی فکر می کنن به عقلشون نمیرسه سبزوار چه طوری می تونه در طول تاریخ همیشه از نیشابوریا سر باشه حتی دوره هایی که نیشابور پایتخت بوده هم افتخاری برای این شهر نیست با اون حکومت های ننگینی که تو این شهر بودن و تاریخ ننگ آلودش الانم که به جزصنعتشون که اونم وابسته به مشهده هیچی حساب نمیشن تو کشور

شاهرودی

نه سبزوار نه نیشابور فقط شاهرود میتونه استان بشه:فرودگاه-راه آهن-دانشگاههای بزرگ-وسعت نزدیکی به تهران فقط جمعیت شاهرود نسبت به این 2 شهر کمه که اونم ملاک نیست مثل اردبیل و.............

بی آبی

آخه بدبختا اگه نیشابور نباشه شما کویرنشینان چطوری میخواین مشکل بی آبی تونو برطرف کنین؟

رضا

جواب 1 :اوه اوه حالا مگه دانشگاهتون چی تحفه ایی هستش که اینقدر بهش می نازی عزیز، مگه جوانان شهر سبزوار برای تحصیلات دانشگاهی راهی کجا خواهند شد؟!!! آیا به نظرت میرن آکسفورد یا نه میرن MIT؟؟؟!!! .قطعا یا نیشابور یا دیگر شهرهای استان پسر(دختر) خوب....یه چیز دیگه هم بهت بگم و اون اینه که هیچ وقت از روی باد معده قضاوت نکن. جواب 2 : خب قربون شکلت اولا تعداد شرکت کنندگان کنکور ارشد نسبت به کارشناسی خیلی کمتره و دوما اگه کنکور ارشد تو نیشابور برگزار می شد که شما مجبور می شدین بیاین نیشابور ولی مطمئن باش اگه همچین روزی پیش بیاد ما هیچ وقت منتی روی شما نمی ذاریم بیاین راحت کنکور بدین...یا اگه تو سبزوار کنکور برگزار نمی شد مجبور بودین واسه کنکور بیاین مشهد ولی چون مسافت سبزوار تا مشهد 4 ساعته ولی نیشابور 2 ساعت، بهتون لطف کردن جایی رو برای برگزاری کنکور دادن این دلیلی نمیشه که شما بیجا حرف بزنی ....من بهت گفتم از روی باد معده قضاوت نکن جواب 3 : خب عزیز دلم مقامات بلند پایه معمولا بلیط مشهد رو میگیرن تا یک سری هم به امام رضا(ع) بزنن دیونه که نیستن بلیط سبزوار رو بگیرن بعدش برن مشهد میگم خودمونیم حالا فرودگاهتون در سال چندتا پرواز داره که اینقدر بزرگش کردین...حتما اینم یادتون رفته که خلبان ها واسه گذراندن دوره آموزشی میان تو مرکز آموزشی خلبانی نیشابور که تو جاده باغروده ......بازم از روی تعصب و باد معده حرف زدی ها جواب 4 : درباره هتل ها باید بگم که شما که بی خبری چرا از روی باد معده حرف میزنی؟ پس اینا چین : هتل کمال الملک، هتل جهانگردی ،هتل ارم و ....تازه میخوای مکان های دیدنیشو بگم بیا مکان های توریستی و گردشگری نیشابور آب انبار نیشابور آتشکده آذربرزین‌مهر آرامگاه امامزاده غریب آرامگاه بانو بی بی شطیطه آرامگاه بانو بی بی صالحه\ آرامگاه سعید بن سلام مغربی آرامگاه عطار نیشابوری آرامگاه عمر خیام آرامگاه فضل بن شاذان نیشابوری آرامگاه کردوخان آرامگاه کمال‌الملک اردوگاه فرامرزی شهید رجایی(اردوگاه باغرود) ارگ اسحاق آباد رباط خرو افلاک ‌نمای خیام بازار تاریخی نیشابور بخش باستانی خسروآباد بقایای شهر کهن نیشابوربرج آسیاب بقعهٔ امامزاده محمد محروق بنای قدمگاه بنای گنبد کلیدر تپه ترباباد خانهٔ امین‌الاسلامی دژ باستانی بازه چنار دهکده چوبین نیشابور سردابهٔ ماروسک شادیاخ قلعه دختر دهنهٔ حیدری قلعه دمیرخان رباط خرو دیدنی‌های طبیعی آبشار بار برفریز بقیع آبشار بوژان چنگه بز آبشار خرو دربهشت درخت جوز آبشار درود دیزباد آبشار رود طاغان قدمگاه گرینه چشمه‌ها چشمه گرماب طاغونکوه چشمه خم ترکان قله‌ها کوه بینالود کوه شیرباد دیگر مناطق کال شور معدن فیروزه درختان کهنسال نیشابور آسیاب‌های آبی زبرخان باغ نشاط دیدی بازم از روی باد معده گفتی جواب 5 : حالا شما هم توی یک زمینه ای قوی باشین که فردا روز ازتون پرسیدن سبزوار چی داره یه چیزی برا گفتن داشته باشین که بگین تیم ثامن الحجج سبزوار داریم...حالا مگه هروقت که تیمتون قهرمان میشه بازیکناش سبزوارین؟ نه قربونت همشون بازیکنای تیم ملی هستن که با پول آوردینشون مگه غیر از اینه جواب 6 : اولا بعد از قوچان و فریمان نیشابور رتبه سوم است مثل سبزوار گرم و خشک نیست. و اگه از نیشابور مشهد اومده باشی باید بگم از نیشابور تا مشهد جاده دوطرفه و بسیار امن است مخصوصا تو فصل بهار جاده خیلی قشنگه...اگه جاده های نیشابور ناامنه پس جاده های سبزوار که قتلگاه هستش دیگه نزار بگم جاده خوشاب – سبزوار یا روداب- سبزوار در سال چقدر کشته میده و ناامنه تازشم فقط جاده های سبزوار ناامن نیست بلکه شهرشم ناامنه طوری که شبا هرکس هرکس جرات بیرون اومدن از خونشونو ندارن، چقدر زورگیری،تجاوز به عنف،قتل کافی نیست؟....من نمیدونستم تو سبزوار اینقدر وضع خرابه و توی فصل زمستونش فوق فوقش اگه یک نرمه بارونی بیاد که چون تو گفتی فهمیدم آخ آخ پس کشاورزی تون در چه وضعیه ؟!!! جواب 7 : میگم یه جوری قضیه رو بیان میکنی و بعد بزرگش میکنی که فقط تو ایران نیشابوره که با مشکل آلودگی هوا مواجه شده نه قربونت آلودگی هوا امروزه یک مسئله ی همه گیر شده ولی با این وجود فقط کافیه از هم استانی های عزیز بپرسی که تو استان خراسان بهترین آب و هوا مربوط به کجاست تا جوابتو بگیری ... این که تو نیشابور واحدهای صنعتی زیادی هست خب یه نعمتیه و امیدوارم سبزوار هم یه روز به این صنایع بلکه بیشتر هم برسه ما که بخیل نیستیم در ضمن گفته بودی در ناامیدی بسی امید است باید بگم ماشاا...هزار ماشاا... نیشابور اینقدر مسافر داخلی و خارجی داره که نیازی نیس مردمش با تاکسی اونم با اون وضعیت خراب جاده های سبزوار بکوبن بیان سبزوار واسه مسافر کشی مگه از جونشون سیر شدن ولی بجاش از نیشابور تا مشهد مسافرکشی میکنن....اینکه جونای نیشابور بلند میشن بیان سبزوار مسابقه ببینن به خاطر شور و علاقشون به ورزشه و برای شما هم که خوبه پس چرا منت میذارین؟ مثل جونای شما خوبه که میان نیشابور هرگندوکثافت کاریه انجام میدن. واقعا از اینکه اینقدر به نیشابوری ها توهین میشه متاسفم و تا بوده همین بوده که بی گناه و مظلوم مورد هجوم و حمله قرار بگیره

قلعه نویی

آخی نیشابوریا دیگه اینم نگن چی بگن؟ طفلکیا با وجود شهرایی مثل سبزوار همه امیداشونوبرباد می بینن البته ازاولشم امیداشون باطل بود

علی

فقط نیشابور.فقط فرهنگ.فقط شور جوانان.فقط...................

سمیرابانو

کسی که با اسم فرض محال نظر فرستادید واقعا دستتون درد نکنه خیلی باحال نوشته بودید واقعا هم راست بود هم خنده دار. به خصوص اخرش که کتابو معرفی کرده بودید. نویسنده ارمان پوچستانی انتشارات وهم فصل دست نیافتنی کلی خندیدم تازه شدم تو این خستگیای خونه تکونیای اسفند

فرض محال

قابل توجه نیشابوری هایی که اینقدر ادعا دارند تصورکنید الان نیشابور استان شده به سبزواریای باغیرتم قرص بیهوشی دادن تو عالم بیهوشی سبزوار مثلا شده زیرمجموعه استان نیشابور بعد دیگه کار از کار گذشته و تموم حالا از فردا مردم استان نیشابور چه وضعیتی خواهند داشت؟ 1- جوانان از خودشهر نیشابور و دیگرشهرهای استان برای تحصیلات دانشگاهی راهی سبزوار خواهند شد. 2-بهمن ماه می شود موقع برگزاری کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری باز جوانان از خود شهر نیشابور و دیگر شهرهای استان برای ارائه کنکور یا به مشهد می روند یا به سبزوار می آیند 3- قرار است تعدادی از میهمانان بلندپایه سیاسی و یا چهره های علمی دانشگاهی فرهنگی و یا صنعتگران به نیشابور که مثلا مرکز استان است سفر کنند آن ها مجبورند بلیط هواپیمای مشهد یا سبزوار را تهیه کنند و به مشهد و یا سبزوار وارد شوند چون نیشابور فرودگاه ندارد 4- تعدادی توریست و گردشگر به استان می آیند شب برای خوب، چون نیشابور هتل ندارد ، باید ماشین بگیرند و به مشهد یا سبزوار بیایند تا در هتل های این شهرها اقامت کنند 5- یک مسابقه ورزشی قرار است در استان برگزار شود. چون نیشابور ورزشگاه بزرگی ندارد ، باید از ورزشگاه سربداران سبزوار و استادیوم 15 هزار نفری فوتبال این شهر که بزرگترین ورزشگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد است استفاده کنند 6- زمستان است. نیشابور مثل اکثر اوقات سردترین آب و هوای استان را دارد. کوه های صعب العبور بینالود در فاصله کمی از شمال نیشابور در برف و بوران اسیر شده اند و راه های ارتباطی منتهی به نیشابور یا کاملا بسته یا لغزنده و مه گرفته است. بیچاره مردم شهرهایی که مرکزشان نیشابور باشد اگر همان روزها با ادارات کل استان کار ضروری داشته باشند باید جانشان را به کف دست بگیرند و دل به جاده های مرگ بار نیشابور بدهند حال آنکه در همین روز جاده های سبزوار در دشتی گسترده و امن با افق دیدی وسیع از هر طرف (شمال ، جنوب ، غرب ، شرق و ...) آغوش خود را به سمت مسافران باز کرده اند. فوق فوقش در اطراف سبزوار باران نرمی درحال باریدن است.که آن هم زیبایی زمستان است 7- استان شدن نیشابور باعث شده رشد جمعیت این شهر افزایش یابد.و از دیگر نواحی استان هم به نیشابور مهاجرت کنند.همچنین مسافرت های اداری نیز از دیگر شهرهای استان به نیشابور افزایش یافته.تردد اتومبیل ها در خیابان ها زیاد شده . نیشابور از قبل هم شهری صنعتی بوده است. هر روز مجتمع های عظیم صنعتی نظیر مجتمع فولاد ، شهرک صنعتی خیام ، نیروگاه سیکل ترکیبی و .... منابع آبی دشت نیشابور را از دل زمین می مکند و به استفاده می رسانند و از بالا دود و آلودگی پس می دهند. روند تخریب طبیعت نیشابور بدین ترتیب سرعت می گیرد. آب دشت نیشابور به واسطه صنایع سنگینی که احداث شده همین الان هم افت زیادی پیدا کرده است.آن موقع به واسطه افزایش جمعیت شرایط بحرانی تر هم می شود. فرض می کنیم الان 50 سال گذشته است.صنایعی که در نیشابور ایجاد شد هرچند چندهزارنفری را مشغول به کار کرد . اما منابع طبیعی نیشابور را به باد فنا داد. چهره نیشابور مثل اراک و اهواز در دود و دم نشسته است و هر روز در اخبار صدا و سیما از نیشابور هم در کنار چندشهر آلوده ای یاد می شود که بهتر است نیمی از جمعیت زنده آن برای زنده ماندن بیشتر زندگی خود را در خانه ها محبوس کنند. * * * اما در ناامیدی بسی امید است. عده ای از مردم نیشابور با خوشحالی در جاده به سمت سبزوار حرکت می کنند زیرا منتظر مسافرانی هستند که قرار است از طریق فرودگاه سبزوار برسند و به همین بهانه برای چند ساعتی میهمان دیار سربدارانند. عده ای از جوانان نیشابور با خوشحالی در جاده به سمت سبزوار حرکت می کنند زیرا می خواهند تماشاچی رقابت حساس تیم هندبال یا کشتی یا والیبال یا ... استانشان که با اسم سبزوار و در ورزشگاه سبزوار برگزار می شود باشند.و با شوق و حرارتی جانانه همراه با ریتمی خاص فریاد بزنند دود دو دورود دو سبزوار دود دو دورود دو سبزوار ... عده ای دیگر از جوانان نیشابور با خوشحالی در جاده به سمت سبزوار می کنند زیرا در کنکور رتبه خوبی به دست آورده اند و افتخار دارند به مدت 4 سال در یکی از دانشگاه های معتبر دولتی و با سابقه سبزوار تحصیل کنند. گردشگرانی که با عجله از مزار خیام و عطار بازدید کرده اند در جاده با خوشحالی به سمت سبزوار حرکت می کنند زیرا قرار است شب را اقامتی آرام در زیر آسمان تمیز و پرستاره دکتر علی شریعتی و محمود دولت آبادی درهتلی مجلل در دارالمومنین سبزوار داشته باشند و به آلبوم موسیقی سربداران گوش کنند. تیتر یکی از نشریات صبح نیشابور نوشته است: به نام ما و به کام دیگران... * * * واییییییییییییییییییییییییییییی خدای من یعنی همه این ها را در خواب دیدم؟ چه خواب مسخره ای بود! آخر کدام قرص بیهوشی هست که بتواند این همه سبزواری با غیرت را در آن واحد به بیهوشی بکشاند تا نیشابور قبل از سبزوار استان شود و سبزوار را هم زیرمجموعه خود کند و سبزواری ها هم به راحتی اجازه بدهند؟ منبع:کتاب(((خواب های آشفته یک جوان نیشابوری))) / نویسنده آرمان پوچستانی / انتشارات : وَهم / فصل دست نیافتنی صفحه 1983244/

ایرانی

جناب ایران اول از همه میشه بپرسم شما دقیقا از کجای ایرانی؟ اخه تو هرجای ایران که نگاه می کنم امتیازات با این (ز) نوشته میشه نه با اون (ض) ! یک جای دیگه نظرتم افاضات فرمودی در جزءهمون امتیازات نیشابور نوشتی راه اهن خوب!!! میشه بگی منظورت دقیقا از راه اهن خوب چیه؟ مگه راه اهن بدم داریم؟ مثلا این راه اهن نیشابورشما از جنس طلاس؟ مثلا سرعتش بیشتره؟ برای شما تخم مرغ دو زرده می کنه؟ میشه یک نمونه راه اهن بدم نشون ما بدی تا ما بدونیم دقیقامنظورت از راه اهن خوب چیه؟ والله تاجایی که ما خبر داریم نیشابور تا پارسال ایستگاه مخصوص راه اهن داشت که از پارسال ایستگاه راه اهن نیشابور برچیده شد و به جاش در تربت حیدریه قرار گرفت یعنی دیگه تو ایستگاه راه اهن تهران حدود یک ساله به جای نیشابور اسم تربت حیدریه میاد یعنی اسم نیشابور از اولم که تو فرودگاه های تهران نبود از راه اهنم که حذف شد با این حال و توضیحات بهتر نبود همون اسم نیشابورو روخودت میذاشتی تا وقتی کسی میاد این ادعاهای خنده دارتو میخونه حالا بگذریم از اون غلط ضایع املایی به همه ایرانیانخنده؟!

ایران

فقط نیشابور.امتیاضات نیشابور/جمعیت بیشتر {بعدازمشهددومین شهر}.داشتن یک راه اهن خوب ازسالیان پیش.داشتن اب وهوایی خوب وجاذبه های گردشگری{ودرضمن بگم که اتفاقا برای یک استان داشتن جاذبه های تاریخی بسیار مهم است}.داشتن مشاهیری بسیار بزرگ که اخیرایکی ازبزرگان راتندیسش {خیام} درمقر سازمان ملل گذاشته شده است.داشتن صنعت بسیار خوب {بعداز مشهد}. امتیازات سبزوار/ورزش خوب .فرود گاه.چندتامشاهیر که به اندازه ی ما نیستند.ودانشگاه. کلا نیشابور لایق استان شدن.یاعلی

یه گنابادی

سلام ظاهرا مدیریت محترم سایت اسرار نامه متوجه منظور بنده کم ترین به خوبی نشده اند من می گویم اگر تقسیم مجدد خراسان رنگ واقعیت داشت لا اقل تا حالا باید خراسان مرکزی تشکیل می شد و این بنده کم ترین خدای ناکرده چنین منظوری نداشته ام که سبزوار یا نیشابور جلوی تاسیس استان خراسان مرکزی را گرفته اند حاشا و کلا چون در توانشان هم نیست که بخواهند در برابر تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت محترم خدای ناکرده سربه اطاعت فرود نیاورند منظور این بنده کم ترین این بوده است که این حرف ها رنگ و بوی واقعیت ندارند و بیش تر به درد تبلیغات نامزد های انتخاباتی آن هم در هنگام انتخابات و قبل از مشخص شدن نتیجه آرا می خورد و به قول خود شما این مطالب حدود دو سال است که بر روی سایت اسرار نامه قرار گرفته است و در مدت این دوسال هیچ منبع موثق کشوری ای این قول را حتی به صورت شفاهی نداده است به نظر من به جای تلف کردن وقت خود در این گونه مقولات بی نتیجه به فکر اعتلای خراسان باشیم گرچه تقسیم مجدد خراسان به اعتلای آن کمک بی شائبه ای می کند ولی وقتی می بینیم خبری نیست ، جز وقت تلف کردن چیزی عایدمان نمی شود

یه گنابادی

سلام حالا نیشابور و سبزوار با اختلاف دارن چرا خراسان مرکزی تشکیل نمیشه ؟خراسان مرکزی تاسیس بشه زودتر از سبزوار و نیشابور ایرادش چیه؟چرا مردم جنوب خراسان رضوی در آتش اختلاف نیشابور و سبزوار باید بسوزند؟شما ها اگر اختلاف دارید مشکل خودتونه سر مرکزیت خراسان مرکزی که اختلافی نیست پس چرا تشکیل نمی شه؟ها سخنانی است که کاندیداهای محترم نزدیک انتخابات می شود مطرح می کنند واگر بعداز موفقیتشان در انتخابات چیزی در این رابطه از آن ها بپرسی حتی ممکن است خدا را هم بنده نباشد تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

علی

آقا کی گفته تاسیسات صنعتی نیشابور مربوط به مشهده؟خیام الکتریک نیشابور بزرگترن تولید کننده کلید و پریز در ایران-بینالود-گرینه-جلگه-فولاد شهرک صنعتی و................همه مال نیشابور است.

از دیار خیام

مگه داشتن فرودگاه برای استان شدن ملاکه که همش فرودگاهتونو به رخ ما نیشابوری ها می کشید مگه تربت حیدریه یا چندی از مراکز استانهای دیگه فرودگاه دارن که استان شدن؟پس اگه داشتن فرود گاه ملاک نیست نیشابور میتونه با استفاده از دیگر مزایایش که دوستان دیگه اشاره کردند استان بشه درمورد نبودن شهرستان در حوزه نیشابور هم باید گفت که بزودی 4 شهرستان به حوزه نیشابور می پیوندند.در ضمن ما نیشابوری ها هرچی بگیم شما چون سایت محلی سبزوارید از شهر خود و تربت حیدریه دفاع میکنید در ضمن همه می دانند شما سبزواری ها با نیشابوریان مشکل دادرید نه ما.بعد هم چه عیبی دارد که 3 شهرستان مرکز 3استان بینالود-خراسان مرکزی-وخراسان غربی شوند و شهرستانهای اطراف هم مطیع خود نکنند به جز شهر هایی که خود مایلند.

دروغ میگه این بنده خدا مشهدی نیست نیشابوریه رک و راست گفتم که حرفی توش نباشه . مشهدی ها چی کاردارن تو این بحثا دخالت کنن؟ با اسم و مشخصات جعلی تو اینترنت نظر دادن که کاری نداره! نیشابوریای عزیز مرد باشید خودتون باشید

از شهر امام رضا

اگر بخواهم به عنوان یک مشهدی به شما نمره بدهم 0 است من نه طرفدار نیشابورم نه سبزوار ولی اینگونه فرهنگو قبول ندارم.

نیشابور

با سلام خدمت اسرار نامه باید در جواب شما گفت که نیشابور برخلاف عقاید شما از گزینه های مناسبی نظیر جمعیت بیشتر نسبت به سبزوار و تربت حیدریه-ایستگاه راه آهن-مناطق توریستی و............برخوردار است و دارای 4 مرکز تجاری بزرگ:قریشی-مروارید-الماس سنتروشارستان در حال احداث است همچنین پروژه ساخت2هتل 4 ستاره که در مرحله پی ریزی است و بزودی2شهرستان جدید:زبرخان-میانجلگه تخت جلگه هم که شهرستان شد درضمن کاشمر هم اعلام آمادگی برای پیوستن به نیشابور را کرده و بزودی دانشگاه های نیشابور هم احداث و یا ارتقا میابند بنابراین نیشابور مشکلی برای استان شدن ندارد.

مهدي

با سلام. اگه دقت كرده باشين منم روي نظر شما صحه گذاشتم و در نظر قبلي توي خط پنجم و ششم گفتم كه استان شدن تربت حيدريه و سبزوار معقول به نظر ميرسه.يعني اضافه شدن دو استان ديگه! سبزوار براي شهرستان هایی نظیر داورزن ، جغتای ، جوین و ... كه شما فرمودين و تربت حيدريه براي شهرستان هايي مثل خواف ؛ گناباد ؛ بجستان ؛ كاشمر ؛ فيض آباد محولات ، كدكن ؛ رشتخوار و زاوه و ... كه من بهشون اشاره كردم ميتونن گزينه هاي مناسبي براي سهل شدن مشكلات مردم اين مناطق باشن. البته درسته كه با توجه به سياستي كه مراكز و ادارات شهرستان هاي تربت حيدريه و سبزوار و نيشابور از حالت ادارات معمولي خارج شده و تبديل به معاونت استان شده اند مشكلات مردم راحت تر حل ميشن ولي بازم خيلي كاستي مشاهده ميشه.بهترين راه استان شدن سبزوار و تربت حيدره به نظر ميرسه. خلاصه كلام اينكه مگه شهرهايي مثل تربت حيدريه و سبزوار چي از استان هايي مثل البرز و قم و مركزي كمتر دارن؟ وسعت ؟ امكانات؟ موارد تاريخي؟ امكانات رفاهي؟ و.... در حق مردم خراسان خيلي اجحاف شده و ميشه وبهتره مسئولين كمي دل نگران تر نسبت به شرق كشور و توسعه اين قسمت از كشور باشن. ممنون

مهدي

با سلام. همونطور كه فرمودين تربت حيدريه و سبزوار واقعا بهم چسبيده نيستن. فاصله اي در حدود 340 كيلومتر واقعا زياد به نظر ميرسه.البته اين فاصله از مسير تربت حيدريه به سمت بخش بايگ و سپس كوهسرخ كاشمر و به طرف ميان بر مسير بردسكن به نيشابور محاسبه شده كه از مسير شهر ششتمد وارد سبزوار ميشه . كه اگه بخوايم مسير اصلي تربت حيريه به سبزوار رو حساب كنيم چيزي در حدود بالاي 370 كيلومتر فاصله بين اين دو شهر است ( مسير تربت حيدريه - كاشمر - بردسكن -ششتمد-سبزوار رو ميگم) با اين نتيجه گيري ميشه گفت كه استان شدن تربت حيدريه و سبزوار بسيار معقول به نظر ميرسه. در مورد نيشابور همونطور كه قبلا گفتم بخاطر وجود اين شهرستان در منطقه اي بين مشهد كه از قديم الايام مركز استان بوده و حرفي توش نيس و از طرفي سبزوار و تربت حيدريه ميشه گفت كه در يك منطقه بن بست قرار داره و استان شدن اين شهرستان عجيب به نظر خواهد رسيد چون شهرهاي زير مجموعه كمي براي اين شهرستان باقي خواهد موند!!!! و بهتره بگم كه هيچ يك از شهرستان هاي سبزوار و نيشابور نميتونن شهر هاي قسمت جنوبي استان خراسان جنوبي رو تحت پوشش قرار بدن و يه جور فاصله زياد از شهرهاي جنوبي تا سبزوار و نيشابور به وجود مياد كه باز هم باعث آسايش و راحتي مردم اين شهر ها براي مراجعت به مركز استان نميشه. و گزينه تربت حيدريه معقول به نظر ميرسه. با تشكر از شما

مهدي

باسلام و خسته نباشيد . در مورد نيشابور دقيقا درست فرمودين.اين شهر هيچگونه جاي توسعه ندارد ولي شهرهايي مثل تربت حيدريه كه ميتواند بسياري از شهرهاي جنوبي و شرقي استان را زيرپوشش قرار دهد ( از جمله تربت جام ؛ خواف ؛ گناباد ؛ بجستان ؛ كاشمر ؛ فيض آباد محولات ، كدكن ؛ رشتخوار و زاوه و...) و نيز سبزوار به جهت هم مرز بودن با استن سمنان و زير نظر گرفتن شهرهايي مثل بخش كوهسرخ كاشمر ؛ ششتمد ؛ جوين ؛ جغتاي ، روداب ؛ داورزن و... ) ميتوان اميد بر پيشرفت مردم استان خراسان رضوي داشت. هدف افزوده شدن دو استان ديگر به مركزيت تربت حيدريه و سبزوار واقعا كار مناسبي براي مردم استان ميباشد. ممنون

کاردا

سلام اگه يه نگاه به نقشه بالا بيندازين واقعا خنده داراست که سه شهر چسبده بهم نيشابور - سبزواروتربت استان بشن وشمال خراسان (قوچان درگز - کلات - نوخندان چاپشلو چناران و چکنه ) را نگاه کنيد البته سبزوار قابليت استان شدن رو دارد ولي دوشهر ديگر...

آذربرزین مهر سبزوار

دوست خوبم جناب خیام نظرات خوبی داشتید من استفاده کردم واقعا اگر افراد درگیر در این جور بحث ها به جای توهین کردن به همدیگر بپرهیزند و توانمندیهای همدیگر را هم ببینند خیلی بهتر است و حداقل اگر نتیجه ای به دست هم نیاید ولی اقلا اعصباشان هم خورد نمیشود فقط چند نکته را خدمت شما عرض کنم ان هم اینکه سبزوار هم به شرک خدا از شخصیتهای برجسته ای مانند دکتر شریعتی ، محمود دولت آبادی ، بیهقی ، حاج ملاهادی سبزواری و ... برخوردار است و درباره اب و هوا و جمعیت یک مقدار باید منصفانه تر نظر بدهید. درباره جمعیت تفاوتی که در کل منطقه سبزوار بزرگ و نیشابور بزرگ با در نظر گرفتن جمعیت همه شهرستان هایی که جدا شده اند ولی موقع استان شدن در حوزه سبزوار یا نیشابور قرار می گیرند تفاوت جمعیت نیشابور و سبزوار کمتر از 20 هزارنفر است در حالی که این هردو منطقه تا حدحساب نیاز که یک میلیون نفر است بیشتر از 500 هزارنفر جمعیت کم دارند. در نتیجه در مقابل این همه کمبودجمعیتی که این دو منطقه تا یک میلیون نفر دارند تفاوت 20 هزارنفر خیلی به چشم نمی اید تازه اگر لب مرز یک میلیون هم بودند باز تفاوت 20هزارنفر مهم نبود درباره اب و هوا هم حرف شما کلی بیان شده و ملاک بهتر بودن اب و هوا را نفرموده اید اگر منظورشما چنددرجه خنکتر بودن نیشابور در تابستانهاست نسبت به سبزوار این موضوع در عوض در زمستانها به نفع سبزوار است چون روزهای یخبندان و سرمای این شهر و بسته بودن جاده ها به دلیل برف و باران کمتر است در نتیجه مشکل کمتری برای مردم شهرهایی ایجاد می کند که قرار است زیرمجموعه سبزوارباشند و راحتترمیتوانند رفت و امد کنند من با درنظرگرفتن همه این حرفها فکر می کنم نیشابور و سبزوار واقعا با هم تفاوت چندانی ندارند و بیشتر شبیهند تا متفاوت و برابرهستند فقط باید دولت انشاالله نظرمساعد به این دو شهر بکند

آذربرزین مهر سبزوار

اسرارنامه عزیز من سه مرتبه هم نظرم را فرستادم در پاسخ به این نظردهنده قبلی با اسم خیام بود هربار همان مراحلی را طی کردم که دفعات قبل هم رفته بودم و الان هم دارم همین مراحل را میروم چیز بدی هم نگفته بودم در نظرم انتظار نداشتم تایید نشود اگر قراربه این باشد که نظراتی که توهین امیزهم نیست تایید نشود ادم انگیزه اش را برای شرکت در این مباحثه از دست میدهد چون نظرات قبلیم خیلی مفصل بود و و وقت زیادی برای تنظیمش گذاشته بودم

آذربرزین مهر سبزوار

مدیریت محترم اسرارنامه چرا بنده چند بار نظر فرستادم تایید نشده هنوز

خیام

سلام به شهرهمسایه یعنی سبزوار.دوستان ماهمه دریک کشوریم ان هم ایران وفرهنگ مردم ایران جای تحسین دارد .مانبایداز سردعوا بایکدیگر حرف بزنیم بلکه باید بااحترام سخن گفت.نیشابور دارای یک ویژگی هایست وسبزوار هم دارای یک ویژگی هایی.فقط تنهامسئله این است که باید باهم اتحاد داشت نه دعوا.درست است سبزوار دارای ورزشی خوب درسطح کشور. فرودگاه.تاریخی وفرهنگی خوب.دانشگاه هایی مطرح .دارای اشخاصی مطرح درطول تاریخ و....اما نیشابور دارای فرهنگ وتاریخی خوب مثل شما.جاذبه های گردشگری.دارای راه اهن.صنعت خوب.جمعیت بیشتر.دارای اشخاص برجسته نظیر خیام وعطار و... .اب وهوای بهتر و..... .اگر سبزواری عزیزی نکته ای دارد لطفا بگوید.یاعلی.

بهنام

آذربرزین مهر سبزوار

من از ا ین مدت که نظراتم را ارسال کرده ام برداشت کرده ام که فضای سوتفاهم خیلی بدجور بین سبزواریها و نیشابوریها به وجود امده طوری که کوچک ترین حرف و نظر غیرتوهین امیزی را هم حتی توهینی علیه خود برداشت می کنند اما بنده واقعا قصد توهین نداشته ام از اول فقط دیدم اینجا واقعا بحث داغ شده است امدم که در این گفتگوی داغ دو طرفه به دور از جنجال واقعا به بحث درباره نقطه نظرات یکدیگر بپردازیم. نیشابوریهای عزیز هم بهتراست کمتر نازکدل باشند و نازکدلی کنند وقتی خودشان دایما در سایتهایشان این حرف ها را مطرح می کنند و علیه سبزوار می نویسند نباید وقتی دو کلام حرف حساب در سایتهای سبزوار درج میشود این همه ناراحت شوند چیزی که عوض دارد گله ندارد همین سه چارهفته قبل بودکه در سایت ............. یک مطلب جدیددرباره استان شدن نیشابور زدند که در نظراتش به سبزوار توهین کردند وهرچه خواستند نوشتند این هم ادرسش برای اینکه خودتان بروید ببینید و قضاوت کنید: ........................................................... اتفاقا من چندتا نظر از همین نظراتی که اینجا فرستاده ام برای انجا هم فرستادم ولی تایید نکردند و کار را به بن بست کشاندند.امدم اینجا بدون اینکه توهینی بکنم نظراتم را گفتم اما هیچ جواب درست و حسابی ندادند فقط مثل این فردی که با اسم شادیاخ نظر گذشته انگار فقط توهین کردن بلدهستند.خلاصه من اینجاسوالاتم را پرسیده ام و اگر نیشابوریهای عزیزی که می خوانند جوابی داشته باشند من شخصا خیلی مایلم حرف انان را هم بشنوم و دلایلمان را با هم درمیانبگذاریم درباره شهرهایمان

خراسان

این نیشابوریام از بس تو سرما و کولاک و راه بندون کوههای بینالود موندن مخشون منجمد شده دیگه از کار افتاده . بدبختا! اخه یکی نیست از نیاکان نیشابوریا بپرسه دیگه جای بهتر نبود که شما رفتید تو اون موقعیت بد اب و هوایی و طبیعی شهرساختید؟ که الان باید اینقدر نسلهای بعدتون مشکل داشته باشن و توسری خور باشن حالا اب و هوای بدنیشابور که تو زمستونا کلا زندگی ادمو مختل میکنه بماند شهرشون رو بدترین گسلهای زلزله ایران قرار گرفته که چندبار تو تاریخ کاملا ویرونه شده اخه اینم شد مکان یابی؟ با این وضع نیشابوریا بایدم به چارتا کارخونه ای که دولت به هوای کلانشهر مشهد تو شهرهای اطراف از جمله نیشابور ساخته بنازن چون خود نیشابور که چیزی برای افتخار کردن و بالیدن نداره باید به همین چیزا مثل کارخانه ایران خودرو مشهد و شهرک صنعتی بینالود مشهد بنازن اونقدر موقعیت جغرافیایی نیشابور بده که هرچی سعی می کنن و نقشه می کشن نمی تونن یک فرودگاه بسازن که دیگه تو دوران فعلی اگه شهری فرودگاه نداشته باشه انگار یک روستاست فرودگاه ها وسیله ارتباطی یک شهر با جهانن مثل بندرها هستن که در قدیم شهرهای بندری زود اباد و پررونق میشدن حالا باز خدا رو شکرسبزوار نزدیک نیشابور هست که هم با اب و هوای اروم و معتدل در طول اکثر ایام سال هم با زمین وسیع و هم با امکاناتی مثل فرودگاه بین المللی دانشگاه های بزرگ ورزشگاه ها و سایر امکانات شهری میتونه نیاز نیشابوریا رو برطرف کنه اینقدر عقده نداشته باشن

شادیاخ

ازبس توی کویرموندیدمختون پوکیده..طفلکی ها!!!!بایدهم به فرودگاهی بنازیدکه توسط کمک های مردمی درست شده...مثل گداهاتوی شهرچرخیدیدوپول جمع کردیدتایه باندفرودگاه بسازید.اخی معلومه دولت خیلی هواتونوداشه!!!بریدخداروشکرکنیدکه اب نیشابورهست..وگرنه همتون ازتشنگی له له میزنید!!!

آذربرزین مهر سبزوار

سلام من در تاریخ های 9 دی و 12 دی چندتا سئوال از دوستان نیشابوری که مدعی شایستگی نیشابور برای استان شدن هستند پرسیدم و چنددلیل برای عدم شایستگی نیشابور برای مرکز استان شدن مطرح کردم که هنوز دوستان نیشابوری با اینکه بعد از ان نظرات زیادی فرستاده اند ولی نتوانسته اند جواب قانع کننده ای به من بدهند. حالا با اینکه هنوز جواب های قبلیم را نگرفته ام یک موضوع جدید مطرح می کنم که دلایلم کاملا ثابت شود ببینید عزیزان یکی از ملاک های استان شدن شهرها موقعیت مناسب طبیعی است اما نیشابور به لحاظ طبیعی از انجایی که یک منطقه به شدت زلزله خیز است که در طول تاریخ سابقه چندین زلزله مهیب را داشته است اصلا شهر مناسبی برای استان شدن و مرکزیت سیاسی و اداری شهرهای اطراف نیست. البته بیشتر مناطق ایران روی خط زلزله هستند از جمله سبزوار ولی نیشابور وضعیت بحرانی تری دارد به طوری که اخیرا تعداد زیادی از سایت ها و مطبوعات کشور درباره خطر وقوع زلزله ای شدید در نیشابور هشدار داده اند و گفته اند چون نیشابور سابقه وقوع چندین زلزله مهیب را داشته که همه شهر ویران شده اما الان چند قرن است زلزله ای اساسی در این شهر به وقوع نپیوسته انرزی زمین در ان به شدت ذخیره شده و احتمال بازگشت زلزله ای ویرانگر در نیشابور زیاد است به همین دلیل این شهر برای گزینه های مرکزیت سیاسی و اداری گزینه مناسبی نیست مثلا خیلی از سایت ها و روزنامه های کشور از جمله تابناک ، خبرگزاری مهر ، روزنامه ابتکار ، چند هفته قبل در همین زمینه مخصوصا اینجور نوشته اند که خواهش می کنم حتما کامل بخوانید خط های بعدی را: نقل قول: (((تهران، تبریز، مشهد، نیشابور، بیرجند، جیرفت و تربت حیدریه و کرمان شهرهایی هستند که از نواحی پر جمعیت آنها گسل‌های فعالی عبور می‌کنند همچنین در نوار حاشیه منطقه دشت لوت توان لرزه‌زایی بالایی را انتظار داریم به نحوی که شهرهای پیرامون دشت لوت (مانند بشرویه، بیرجند، فردوس، بم، گلباف) توان لرزه‌زایی بالایی دارند. شهرهای پرلرزه و تمرکز جمعیت دکتر زارع با تاکید بر اینکه اگر از خطر زلزله ناشی از گسل‌های شمال تهران، تبریز و گسل‌های اطراف مشهد و در نتیجه از ریسک بالای رخداد زمین لرزه صحبت می‌شود به دلیل جمعیت بالاتری است که بر روی یا در کنار این گسل‌ها در شهرهای پر جمعیت در این نواحی زندگی می‌کنند، اظهار داشت: بر روی گسل شمال تهران حدود 2 میلیون و 300 نفر، بر روی گسل تبریز حدود 400 هزار و در نزدیکی گسل \"گیو\" و در نزدیکی بیرجند حدود 200 هزار نفر زندگی می‌کنند ضمن آنکه در مشهد و حومه آن حدود 5 میلیون نفر ساکن هستند که باید نگاه دقیق‌تری به این مناطق صورت گیرد.او بر اهمیت بازگشت زلزله‌ها در این مناطق تاکید کرد و گفت: گسل نیشابور به طول 74 کیلومتر در زمین لرزه‌های 1270 و 1405 میلادی با گسیختگی سطحی همراه بوده است به گونه‌ای که در زلزله سال 1209 میلادی شهر نیشابور کاملا ویران شده است و زمین لرزه 1389 میلادی در کوه‌های بینالود سبب ویرانی نیشابور و تعداد زیادی روستا شده است. بنابراین در محدوده مشهد و نیشابور حدود 624 سال است که زلزله مهم نداشتیم .)))) پایان نقل قول حالا دیدید عزیزان. نیشابور به لحاظ طبیعی هم برای مرکز استان بودن شهر مناسبی نیست. همه طبیعت که فقط اب و هوا و وضعیت بارندگی و دما و درخت و سبزه نیست. ویزگی زلزله خیز بودن یا نبودن هم یک موضوع طبیعی است که نیشابور در این زمینه وضعیت بدی دارد

محسن

یکی از دلایل دشمنی نیشابوری ها با سبزواری ها در اینه که نیشابوری ها در اصلی ترین ملاک های توسعه یافتگی در مقابل سبزوار کم میارن. من دارم می بینم دوستانم چندین دلیل آوردن که ثابت می کنه نیشابور در جغرافیای سیاسی و اداری و فرهنگی امروز خراسان جایی نداره. نیشابور شهری که عمر دانشگاه های ملی این شهر به بیش از سه چهارسال نمی رسه و در حالی که سبزوار از حداقل سه دهه قبل دانشگاه ملی داشته صنایع نیشابور همه صنایع متعلق به مشهدن که هرچند برای نیشابوری ها اشتغال زایی کرده ولی در عوض حیات اقتصادی نیشابور رو به مشهد وابسته کرده و الان اگر نیشابور بخواد خودشو از مشهد جدا نشون بده نمی تونه چون شغل مردم این شهر وابسته به صنایع مشهده مثلا تعداد زیادی از مردم نیشابور در شهرک صنعتی بینالود مشهد یا کارخانه ایران خودرو مشهد مشغول به کارن اینها یعنی وابستگی نیشابور به شهر مشهد یکی دیگه از دلایل دشمنی نیشابوری ها با سبزواری ها ضعف تاریخی و فرهنگی نیشابور در مقابل سبزواره در واقع نیشابور بیشتر یک تاریخ و فرهنگ ساختگی داره و اصالتی در فرهنگ این شهر نیست.برخلاف سبزوار که خودش یک شهر ریشه ای در تاریخ و فرهنگ خراسان و ایرانه مثلا شما اگر نگاه کنید یکی از مفاخر و مشاهیری که نیشابوری ها معرفی می کنن کمال الملکه . اما کمال الملک کاشانیه که سالها در تهران زندگی کرده و در اخر عمر به نیشابور تبعید شده چون ا ون زمان نیشابور یک منطقه دورافتاده با شرایط سخت محسوب می شده حالا من سئوال دارم اگر نیشابور واقعا شهریه که فرهنگ و تاریخش اصیله چرا کمال الملک رو که فقط به این شهر تبعید شده و اونجا مرده به عنوان مشاهیر و مفاخرشون و جاذبه های گردشگریشون معرفی می کنن؟ یک نمونه دیگه اش عطارکدکنیه. عطار همونطور که از اسمش پیداست در کدکن تربت حیدریه متولد شده و خانواده اش در اونجا هستند اما خودش در بزرگسالی چون اون زمان نیشابور مرکزیت داشته و آباد بوده به این شهر رفته و باز عطار هم در نیشابور کشته شده پس به این نتیجه می رسیم که عطار هم در واقع نیشابوری نیست. اما نیشابوری ها سعی می کنن خودشونو به این شخصیت بچسبونن نمونه دیگه شیخ حسن جوری سربداریه. اگر در همه کتاب های تاریخی بخونید هیچ جا صفت نیشابوری رو برای شیخ حسن جوری ننوشته اما خود نیشابوری ها در وبلاگ هاشون می نویسن شیخ حسن جوری نیشابوری این درحالیه که حتی اگر شیخ حسن جوری نیشابوری باشه باز خودش شاگرد شیخ خلیفه مازندرانی بوده و در قیام سربداران بیشتر پیرو محسوب میشه تا پیشرو از اون گذشته چرا سربداران سبزوار رو پایتخت خودشون کردن؟ پس می بینیم که سه تا از مهمترین چیزهایی که نیشابوری ها سعی می کنن به خاطر اونا فرهنگ خودشونو ثابت کنن اصلا در اصل نیشابوری نیستن فقط می مونه خیام. که مقام علمی خیام خیلی کمتر از حاج ملاهادی سبزواریه. همونطور که می بینید در خراسان دانشگاه بزرگی در سبزوار به نام حکیم سبزواری نامگذاری شده اما اسم خیام فقط روی یک دانشکده غیرانتفاعی در مشهد گذاشته شده . این یعنی خیام چندان وزنه علمی بزرگی نیست. البته خدماتی به علم ریاضیات کرده وتقویم رو هم تنظیم کرده اما این که چندان مهم نیست چون قبل از خیامم بالاخره تقویم وجود داشته اینطور نیست که خیام مخترع تقویم باشه فقط تقویم دقیق تری نسبت به قبلی ها ساخته.اگرنه ملت های جهان خیلی قبل از خیام تقویم داشتند.از جمله تقویم قمری در کشورهای اسلامی یا تقویم مایایی در بعضی ملل اولیه نکته بعدی اینکه نیشابوری ها فقط در یک چیز قوی هستند اون هم تبلیغاته. یعنی با فن و فنون تبلیغاتی چندین ساله دارن به بقیه القا می کنن که نیشابور شهر با ارزشیه اما هیچ رویداد تاریخی نیشابور ارزشمندتر از قیام سربداران سبزوار نیست. تازه سبزوار در پنج هزارسال قبل از میلاد تمدنی بسیار قدیمی داشته که در عصر مفرغ بوده تمدنی که در اون زمان با مناطق آسیای میانه ارتباط داشته اما از حیات نیشابور در اون دوره ها هیچ خبری نیست. حالا از تاریخ و فرهنگ کم اهمیت نیشابور که بگذریم در همین دوره فعلی هم این شهر چیزی محسوب نمیشه و هویت مستقلی نداره. الان نگاه کنید سبزوار چندساله چندتا از بخش های مهمشو شهرستان کرده و هنوز هم بعد از مشهد قدرت اول استان خراسان رضوی در زمینه دانشگاهی ، تاریخی ، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی و اداری محسوب میشه. اما نیشابور به حدنصاب های لازم برای جدا کردن بخش های بزرگ و پرجمعیتی مثل زبرخان و سرولایت نرسیده. البته بعضی ها هم معتقدند نیشابوری ها خودشون دوست ندارند زبرخان و سرولایت و عشق آباد شهرستان بشن چون بیشتر امکانات نیشابور در این مناطقه و اگر اینها از نیشابور جدا بشن نه وسعت سرزمینی برای نیشابور باقی می مونه و نه امکاناتی.و نیشابور احساس وابستگی به بخش های خودش می کنه برعکس سبزوار که مستقل و آزاده یک دلیل مهم دیگه اگر نیشابور واقعا شهر با اهمیتیه چرا نتونسته یک فرودگاه برای خودش دست و پاکنه؟ الان حتی گنابادهم داره فرودگاه می سازه.پس چرا نیشابور بی فرودگاهه؟ خلاصه برای اینکه ثابت بشه بهتون که نیشابوری ها چه قدر در مقابل بقیه شهرهای خراسان به ویژه سبزوار احساس کمبود می کنند همین دلیل کافیه که خودتون ببینید اینقدر دلشون پره که دارن سعی می کنن با توهین به سبزوار جایگاه خودشونو ثابت کنن اما نمی دونن که هرچی این رفتارها رو انجام بدن خوار و ذلیل تر میشن

مردی از دیار خیام عطار کمال الملک بازم بگم

آره تو که راست میگی وقتی که سبزواری بیکار 10 تا حرف بدتر از این میگه اشکالی نداره ولی وقتی یک نیشابوری غیور یک حرفی می زنه سرکوبش میکنین . از من به شما نصیحت سایت پوشالیتون ببندید اسرررررررررررررررررررررار نامه واقعا که اسم برم

مسکن سرگیجه اسرارنامه

به این سرگیجه بگید که آدم که از کار خودش، سرش گیج نمیره. آدم که آمار کار خودشو داره و میدونه که به چه قیمتی این آمار رو بدست اورده، فقط به یه دلیل میتونه سرش گیج بره، اونم این که بخاد بازم با اون روش های قبلی خودش، خودشو تبلیغ کنه.

فرزند نیشابور

واقعا که متاسفم شما سبزواری ها چه قدر بی منطقید فکر نمی کردم اینقدر فکرتان سطح پایین باشد من یک حرف کاملا منطقی زدم و اسرارنامه هم جواب داد فکر نمی کردم باز بعد از ان باز این همه نظرات بی سر و ته بفرستید. ولی کلا بدانید اگر همه دنیا را هم داشته باشید چون طبیعت خوبی ندارید و منابع آبی شهرتان نصف نیشابور هم نیست شهرتان شانسی برای پیشرفت ندارد . هرجا بخواهد مرکز استان یا پایتخت شود اولین نیازش اب است.حالا باز بیایید ده ها خط چرندیات تایب کنید حرف من همین بود والسلام

سرگیجه

وای سرم گیج رفت. اینجا چه خبره؟! چه همه نظر و چه بحث داغی بیشتر از این خوشم اومد که بااینکه این سایت سبزواریه هر دو طرف سبزواری و نیشابوری توش هستن ونظرات خودشونو ارسال کردن ماشاالله فکر کنم به خاطر همین فضای ازاد و محترمانه است که الان دارم می بینم 10109 نفر از این صفحه بازدید کردن که واقعا رقم بالاییه برای سایتهای محلی

کریمی

بازم که نیشابوری ها دارن حرفو به بی راهه می کشونن! آقا سعید اگر اسرارنامه رسانه آزادی نیست پس شما و خیلی های دیگه چه طوری از اول بحث تا ا ینجا تونستید این همه نظرات مخالف بفرستید؟ نه اسرارنامه جان اتفاقا خوب داری پیش میای . همین بخش پرسش و پاسخ های اسرارنامه هم اتفاقا برای من یکی از جذابیت های این سایته. توی نظرسنجیتونم که شرکت کردم به گزینه نظرات مخاطبان و پاسخ های اسرارنامه رای دادم اتفاقا تو بین نیشابوریام خیلی تاثیرگذاشتی سایت ................ داره خودشو تیکه پاره میکنه از روش های شما تقلید کنه و دقیقا مطالبی به تقلید از شمامنتشر میکنه که اصلا ذره ای موفقیت به دست نمیاره. همینطوری بتاز که خوب میتازی.نفس نیشابوریا بریده نمیتونن برسن به گردت.ایول دمت گرم.

سعید

اگه واقعا رسانه ی آزادی چرا خودتون رو کوچک می کنید و در زیر کامنت ها نظر یک جانبه خودتون رو می نویسید بذارید خود افراد بحث رو پیش ببرند!!!

نسیم سبزوار

چه حرفای بی ربطی زدن این نیشابوری ها همیشه با این جور حرفای بی ربط زدنا می خوان از زیر واقعیت ها در برن اخه کی میاد نیشابورو بی فرودگاه استان کنه اگه قرارباشه نیشابور استان بشه کلی رفت و امد اداری در اون شهر ایجاد میشه که باید توسط سفرهای هوایی انجام بگیره مثلا استاندارا و مدیران کل که دائم باید برن تهران و با پایتخت یا دیگر شهرها و مراکز مهم کشور در ارتباط باشن و ارتباط داشته باشن یا کارشناسان و بقیه که نمی تونن 10 ساعت راهو با قطار یا با اتوبوس یاب ا ماشین شخصی برن و بیان اینطوری باید نصف روزای کارشونو توی جاده ها بگذرونن اگرم قرارباشه هی برن از فرودگاه مشهد استفاده کنن که دیگه چه فایده از این استان شدن نیشابور؟ دوباره همون تمرکزگرایی دوباره همون وابستگی به مشهد دوباره همون شلوغی و ترافیک جاده های منتهی به مشهد . پس دیگه عملا استان شدن نیشابور نه فایده داره نه کسی بهش فکر می کنه

آذربرزین مهر سبزوار

سلام بر همه عزیزان بعد از اینکه نیشابوری ها نتوانستند جواب قانع کننده ای به اخرین نظرات من بدهند و انگار خودشان قبول کرده اند که نه صنایعی که در نیشابور هست امتیاز خاصی برای این شهر محسوب می شود چون این صنایع در اصل متعلق به مشهد هستند که در شهرهای اطراف این کلان شهر کشور تاسیس شده اند و نه آب و هوای نیشابور که حالا حسابی الوده شده است امتیازی برای این شهر است و نه راه اهن نیشابور که حالا دارد برای سبزوار هم احداث می شود فایده ای برای استان شدن نیشابور دارد ، حالا من جلوه های دیگری از ویزگی های مثبت سبزوار برای استان شدن و دلایلی از عدم شایستگی نیشابور براای استان شدن را شرح می دهم شکوه جهانی سبزوار در عرصه ورزش: سبزوار بر بام آسیا ایستاد http://www.bornanews.ir/Pages/News-152085.aspx ثامن الحجج سبزوار قهرمان والیبال نشسته آسیا شد http://isna.ir/fa/news/92092416630/%D8%AB%D8%A7%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%AC%D8%AC-%D8%B3%D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D9%87%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C تیم هندبال زنان ثامن الحجج سبزوار قهرمان لیگ برتر کشور شد http://www.irna.ir/fa/News/80949069/%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DB%8C/%D8%AA%DB%8C%D9%85_%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D9%84_%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86_%D8%AB%D8%A7%D9%85%D9%86_%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%AC%D8%AC_%D8%B3%D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%A7%D8%B1_%D9%82%D9%87%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%84%DB%8C%DA%AF_%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1_%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1_%D8%B4%D8%AF سبزوار قهرمان رقابت های مرشدی کشور شد http://basirsabzevar.com/index.php/varzesh/item/667-2013-09-21-14-32-57 سومین قهرمانی متوالی ثامن سبزوار در لیگ برتر کشتی آزاد http://www.wrestlingnews.ir/iran/iran-news-wrestling/301-samen-liga.html همه این افتخارات فقط در طول یک سال برای سبزوار به دست آمده و موفقیت های قهرمانی سبزوار در سال های گذشته را هم اگر حساب کنیم همه می بینند که این شهر واقعا یل ورزش ایران است و از این راه که اتفاقا ارزش بالایی هم دارد شهرتی جهانی به دست اورده . قهرمانان ورزش جهان داوران سرشناس و مقامات ورزش ایران هر ماه و هر هفته در جریان برگزاری مسابقات یا تمرینات ورزشی تیم های ثامن الحجج به سبزوار می ایند که عمدتا هم از فرودگاه سبزوار استفاده می کنند برای رفت و امد به تهران و برعکس اما نیشابور کلا در این جریانات گم است و در مقابل سبزوار ذره ای هم محسوب نمی شود و نیشابور حتی از ذره ای شهرت در زمینه ورزشی در استان خراسان هم محروم است چه برسد در ایران و در جهان واز این بابت هم اگر نگاه کنیم باز می بینیم مسلما شهری مثل سبزوار که اینقدر برای ورزش ایران افتخار افریده و اینقدر نامش در جهان مطرح شده شایستگی بیشتری برای استان شدن دارد تا شهر گمنامی مثل نیشابور البته گمنام که گفتم منظورم توهین کردن نبود. بیان یک واقعیت است چون واقعا نیشابور در مقابل سبزوار گمنام است.

ابراهیم

آخه نیشابوری رو چه به نظر دادن و حرف زدن.نیشابوری رو چه به فرودگاه؟تو همون ریل قطارتون موندید نمیدونید باهاش چکار کنید هنوز نمیدونید ریل قطار موازیه.نیشابوری رو چه به دانشگااااااااااااااااااه. نیشابوری رو چه به استااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان شدددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددن\ قصد توهین به نیشابوریای عزیزو ندارما وجدانا واقعیتو گفتم و خب طبعا واقعیت هم گاهی تلخه دیگه.

حکیمی_این مطلب رو یک وبلاگ نیشابوری گذاشته توجه کرده اید!!!!!

آیا کسی که خود را به خواب زده است می توان بیدار کرد؟ قضیه تقسیم امکانات در خراسان از ابتدا بر این قانون من در آوری استوار بوده که هر چه دورتر بهتر !یعنی چه:یعنی اینکه در همین استان خراسان رضوی شهرهایی هستند که به واسطه همین قانون و اظهار نیازمندی و خوار و خفیف کردن خودشان یک سری امکانات برای شهرشان دست و پا کردند و چون سنت زیبای کشور ما صدقه و رفع محرومیت می باشد روی همین اصل به این گونه شهرها که هیچ گونه استعداد ذاتی نداشتند این امکانات تعلق گرفت که کمی جنبه مدنیت و شهرنشینی پیدا کنند و اما قصه نیشابور قصه ی شهری با مردمان دارای عزت نفس می باشد که هیچ گاه دست نیاز به سوی هیچ موردی برای گرفتن امکانات دراز نکرده است چرا که هرگونه امتیاز و امکاناتی را با توجه به بزرگی و عظمتش حق ذاتی خویش می داند اما ماجرا از جایی جالب می شود که از روحیه مردم نیشابور سو استفاده شود جایی که به بهانه نزدیکی به مشهد احداث فرودگاه در نیشابور به تعویق می افتد و یا به واسطه همین امر دهان جسارت روستا_ شهرای غرب نشین نیشابور باز می شود که نیشابور به دلیل نزدیکی به مشهد نباید استان شود و یا تعویق تاسیس دانشگاه سراسری نیشابور تا همین چند سال پیش به بهانه نزدیکی به مشهد و ... اما به همشهریان عزیز و فرهیخته و با عزت شهرمان عرض می کنم که این مسئله به بهانه ای برای پوچگرایان بی مایه و ذلیلان غرق در عظمت نیشابور تبدیل شده است به آمار زیر توجه کنید تا بهانه های واهی آنان را در یابید(با استفاده از سایت فرودگاه های کشور و اطلاعات تقسیمات کشوری و همچنین نظر یکی از همشریان در پورتال روزنه) 1-اولا در زمینه تاسیس استان به مرکزیت نیشابور (ابر شهر) در این ضمینه جالب است بدانید استان هایی به فاصله کمتر از مشهد و نیشابور تشکیل شده اند برای مثال: -استان البرز به مرکزیت کرج به فاصله 30 کیلومتر تا تهران -استان چهار محال و بختیاری به مرکزیت شهرکرد به فاصله 104 کیلومتر تا اصفهان و همیچنین استان هایی به فاصله تقریبی نیشابور و مشهد مانند: استان گلستان به مرکزیت گرگان به فاصله 129 کیلومتر تا ساری مرکز استان مازندارن استان قم به فاصله 130 کیلومتر تا تهران و ... 2-بعضی استان ها به هنگام تاسیس دارای فرودگاه در فاصله نزدیک نبودند مانند قزوین و قم 3-در کشور خیلی از فرودگاه ها در فاصله ای کمتر یا تقریبا برابر با فاصله نیشابور و مشهد ساخته شده یا در حال ساخت یا مطالعه می باشند برای مثال: 1-فرودگاه شهر کرد تا فرودگاه اصفهان به فاصله 104 کیلومتر 2-فرودگاه کلاله تا گرگان و گنبد کاووس به فاصله نزدیک 120 کیلومتر (جدیدا احداث شده است) 3-فرودگاه در دست مطالعه و احداث قم تا فرودگاه امام (ره) 4-فرودگاه در دست مطالعه مراغه تا تبریز با فاصله 127 کیلومتر 5-فرودگاه خوی تا ارومیه به فاصله 130 کیلومتر و... قصد این مطلب آگاه ساختن همشهریان غیور از توطئه نازیبا غرب نشینان خودپسند تو خالی است ، آنان که چون عادلانه توانایی رویایی با دومین ،بزرگترین و آبادترین کانون جمعبتی،سیاسی و اقتصادی شمال شرق کشور پس از مشهد مقدس، یعنی نیشابور بزرگ را ندارند دست به چنین ترفند های کهنه و پوسیده می زنند تا شاید با نمادها و امکانات پوشالی که از سر لطف مسئولان عزیز کشورمان نصیبشان شده کمی بر عقده های فرو خفته خود فایق آیند اما ره به جایی نخواهند برد چون هیچ گاه یک روستا_شهر یارای یکسان سازی خود با مایه فخر ایران و شهر پایدار ایرانی نیشابور بزرگ نخواهد داشت. فقط برای اعتلای ابر شهر

خاک عالم

یک مشت آدم بیکار علاف ای خاک عالم ...

آذربرزین مهر سبزوار

من به این دوستمان با اسم فرزند نیشابور باید عرض کنم شما که ظاهرا طرز فکرتان یک اب پاک تر از بقیه همشهریانتان است بگویید اصلا چرا فکر می کنید نیشابور هم یکی از گزینه های مرکز استان شدن است؟ا گر دلیل صنایع رامی اورید ، اتفاقا صنایع نیشابور دلیلی بر مرکز استان نشدن این شهر است. چون اولان صنایع مهم نیشابور همه صنایعی هستند که متعلق به مشهدند و اصل تشکیلاتشان در مشهد است و مثل همه کلان شهرها تا چندین کیلومتر اطراف مشهد صنایعی احداث شده که متعلق به ان شهر است حالا شاید بپرسید اگر متعلق به مشهد است چرا در نیشابور ساخته شده و در خود مشهد ساخته نشده ؟دلیل واضیح است چون کلان شهرها به دلیل الودگی و رشد سریعی که دارند نباید در فاصله نزدیک انها صنایعی را ساخت و ضمن اینکه صنایع قبلی را هم به جاهای دورتر انتقال می دهند مثل کارخانه خسروی مشهد را که به شهرک صنعتی نیشابور اوردنداما اسمش و مالکیتش عوض نشد البته صنایعی که در نیشابو رایجاد شده برای این شهر سود هم دارد همین که جوانان نیشابوری را مشغول به کار کرده و امار بیکار ی نیشابورپایین امده سود خوبیست اما به درد مرکزاستان شدن نیشابور نمیخورد چون این شهر را بیش از حد به مشهد وابسته کرده و الان نیشابور مثل یک شهراقماری است در نزدیکی دومین کلانشهر بزرگ کشور واینطوری صنعتی بودن فایده ای به حال استان شدن نیشابور ندارد تازه بقیه شهرهای خراسان هم رشد صنعتی خوبی را در چند سال گذشته تجربه کرده اندمثلا الان صنایع منطقه جوین که هیچ ربطی هم به مشهد ندارند به نسبت وسعت و جمعیت کم این شهرستان ، تقریبا با صنایع نیشابور برابری می کند. کارخانه جمکو کارخانه قند و کشت و صنعت و فولادی که دارد در منطقه جوین ساخته می شود که یکی از 8 طرح فولاد کشور است سبزوار هم صنایعی دارد که در شهرک صنعتی یا خارج از شهرک های صنعتی این شهر تاسیس شده اند و مثل کارخانه سیمان هستند که به قطب تولید سیمان در شرق کشور تبدیل شده.که نیشابور عمرا در صنعت سیمان کشور جایی ندارد.اما سیمان کارخانه سبزار به ترکمنستان و بعضی از کشورهای اسیایی هم صادر می شود که این نشان دهنده نقش صنعتی سبزوار است که با همت مردم منطقه به دست اورده نه به خاطر اینکه مثل نیشابور نزدیک مشهد بوده و دولت سرمایه گذاری کرده بقیه شهرهای خراسان هم مثل تربت حیدریه و گناباد و چناران وفریمان و سرخس هم به سرعت در حال صنعتی شدن هستند و بزرگترین پروزه فولاد شرق کشور الان در تربت حیدریه در حال ساخت است که دست فولاد نیشابور را هم از پشت می بندد یا پالایشگاه گاز خانگیران سرخس ببین چه قدر ادم را مشغول به کار کرده و چه شهرتی در کشور به دست اورده پس معلوم است که کل صنعت نیشابور را در جیبش می گذارد پشتش هم استان قدس رضوی است که وقتی بخواهد خوب حمایت می کند از پروزه ها پس دیگر دلیل صنعتی بودن برای مرکز استان شدن نیشابور کاملا منتفی است چون از این نظر نیشابور غیر از وابسته شدن به مشهد مزیت خاص دیگری ندارد اگرهم دلیل اب و هوا را می اورید برای استان شدن نیشابور که خیلی دلیلتان ابکی است چون پس شهرهایی مثل قم سمنان زاهدان یزد بیرجند که همه کویری تر از سبزوار هستند چه طوری استان شدند؟ قم حتی ابش شور است اما مرکز استان شده باز سبزوار نه به اندازه قم کویری است و نه ابش شور است یا همین سمنان در استان سمنان شهر سمنان که چندین سال است مرکز استان شده هم از شاهرود کم جمعیت تر است هم یک شهر کاملا کویری است اما شاهرود خیلی اب و هوای معتدلی دارد که از نیشابور هم تمیزتر و بهتر است اتفاقا شاهرود صعتی هم هست اما سمنان مرکز استان شده و اصلا اب و هوای خوب ربطی به مرکز استان شدن یک شهر ندارد تازه اب و هوای نیشابور انقدرها هم که شما کر می کنید خوب نیستت چون صنایع سنگین مشهد در اطراف این شهر هستند در زمستان ها هوای نیشابور بسایر الوده می شود فقط چون شهر کوچک و کم اهمیتی است و به عنوان شهر اقماری مشهد حساب می شود در اخبار هواشناسی الودگی هوای نیشابور را جداگانه اعلام نمی کنند بلکه مشهد را که می گویند منظورشان به همراه حومه یعنی نیشابور است از دلایل دیگری که در نظر قبلیتان به ان اشاره کرده اید این است که نیشابور 60 سال است راه اهن دارد. خوب سبزوار هم دارد راه اهنش را از سمت سلطان اباد می کشد از هر زمان هم که راه اهن سبزوار کشیده شود دیگر چه فرقی می کند نیشابور 60 سال قبلتر راه اهن داشته یا 1 سال قبلتر ؟ مگر در این سالها راه اهن نیشابور بچه کرده و زیاد شده خوب همان یک خطی که از صدقه سری مشهد و تهران کشیده شده الان هم همان یک خط است و در نتیجه 60 ساله بودن یا 1 ساله بودن راه اهن نیشابور یک دلیل من دراوردی است که نیشابوری ها برای اینکه جبران نداشتن فرودگاهشان را بکنند که هیچ وقت هم نمی توانند بسازند به ان چسبیده اند خلاصه دلایل زیادی دارم که اصلا مطرح کردن نیشابور برای مرکز استان شدن همزمان با سبزوار و تربت حیدریه از اول اشتباه بوده و گزینه ای نیستکه فعلا بشود روی ان کار کرد.اما الان دیگر نوشته ام طولانی شد و بیشتر از این وقت ندارم بنویسم همین چند مورد را شما اگر می توانی جواب بده. خود شما هم اگر نتوانستی از بقیه همشهریان نیشابوریت کمک بگیر اگر توانستی درباره این سه موضوع که ادعا می کنید امتیازات نیشابور برای مرکز استان شدن است دلیل قانع کننده بیاورید و ثابت کنید که واقعا امتیازند من تسلیم می شوم اگر نه باز چند روز دیگه می ایم و بقیه دلایلی را که نیشابور نمی تواند مرکز استان شود برایتان می گویم تا صد در صد بهتان ثابت شود ادعای استان شدن نیشابور برای شما در حال حاضر توقع بی جایی است که فقط باعث ابروریزی برای خود نیشابور می شود

فرزند نیشابور

از اینکه نظرم را تایید کردید و پاسخ مودبانه ای دادید ممنونم. حرفای شما هم درباره تقسیم مرحله ای خراسان درست است.اما اجازه بدهید جزئیات موضوع را به نمایندگانمان در مجلس و دولت بسپاریم.بالاخره شاید صلاح دیدند هر سه استان را با هم ایجاد کنند.در کل ممنونم که نظرمرا تایید کردد متشکرم

فرزند نیشابور

ببینید برادران من این حرف اسرارنامه را قبول دارم و تعصب هم به خرج نمی دهم وقتی حرفی درست است باید قبولش کرد. که اسرارنامه گفته استان شدن سبزوار و نیشابور با اتحاد به دست می اید من هم قبول دارم بدون تعصب چون دولت اگرهم فکری برای تقسیم این استان بکند همین که ببیند اینقدر اختلاف وجود دارد منصرف می شود و می رود پی کارای دیگر ولی اگر متحد باشیم بهتر می توانیم دولت را قانع کنیم بارای اینکه متحد باشویم باید به همدیگر و امتیازات شهرهای مدیگر احترام بگذاریم شما می گویید شهرتان دانشگاهی است . ما قبول داریم سبزوار واقعا در زمینه دانشگاهی شهرخوبی است و عملکرد عالی داشته و دانشگاه حکیم سبوزاری که بنده خودم چند سال قبل در ان درس خوانده ام واقعا در کنار فردوسی مشهد در این منطقه از کشور معروف است و جایگاه معتبری دارد و نیشابور واقعا در این زمینه باید به مسیر حرکت سبزوار نگاه کند شما می گویید شهرتان از امتیاز فرودگاه بین المللی برخوردار است که برای استان شدن مهم است آن هم قبول اصلا چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. بله سبزوار چنندین سال است فرودگاه دارد و نیشابور از این امتیاز محروم است. شما می گویید شهرتان از قدیمی ترین شهرهای خراسان است و محل اتشکده اذربرزین مهر بوده و اولین حکومت شیعه را در زمان سربداران تشکیل داده بازهم قبول. اینها دیگر چیزی نیست که کسی بتواند مقابلش بایستد سربداران که کلی سند و کتاب تاریخی دارد اتشکده هم که مکانش پیدا شده و پزوهشگران اروپایی هم که امده بودند به ایران برای همین مورد ان را بررسی کردند و تایید کردند باشد نوش جانتان ان را هم بنده قبول دارم شما می گویید یل ورزشی خراسان هستید و حتی در کشور و جهان هم مشهورید ان را هم ما قبول داریم اما اگر بی انصافی نکنیم نیشابور هم واقعا امتیازات و امکاناتی دارد که در هیچ شهر دیگر خراسان نیست. فکر می کنید صنایع عظیمی که در نیشابور وجود دارد قابل مقایسه با صنایع اندک سبزوار است.من از وجود کارخانه سیمان و کابل خودرو و جمکو سبزوار خبر دارم اما ایا هیچ کدام از صنایع سبزوار حریف فولاد خراسان می شود؟ اب و هوا و طبیعت نیشابور را سبزوار دارد؟ در زمینه تاریخی هم نیشابور چیزی از سبزوار کم نمی اورد هر دو شهر در بعضی دوره های تاریخی ایران پایتخت بوده اند هر دو شهر دیرینه و قدیمیند. و نیشابور روزگاری به عنوان یکی از 4 شهر مهم خراسان بوده است نیشابور چندین دهه است که از راه اهن برخوردار است حالا من خبر دارم سبزوار هم دارد راه اهنش را می سازد اما نیشابور که از 60 سال قبل راه اهن داشته چه بگوید پس بیایید بی انصاف نباشید و قبول کنید نه همه خوبی ها در سبزوار جمع است و نه همه ضعف ها در نیشابور بلکه به مصداق ان حرف قدیمی ها هر گل یک بویی دارد و هریک از این شهرها رنگ و بوی خود را دارد که به نوبه خودش مهم است پس بیایید به جای رقابت کردن بر سر استان شدن زودتر شهرهایمان نسبت به شهر دیگر برای استان شدن همزمان شهرهایمان تلاش کنیم.چون تا وقتی سبزواری ا و نیشابوری ها برای استان شدن شهر خودشان فقط تلاش کنند با حسادت و سنگ اندازی شهر دیگر مواجه می شوند و تلاششان بی فایده باقی می ماند تعارف هم نداریم هر دو شهر واقعا اگر بخواهند ی توانند علیه هم کارشکنی کنند که اینگونه فقط انرزی و نیروی خود را هدر می دهند من از اسرارنامه خواهش می کنم نظرم را کامل تایید کند چون فکر نمی کم توهینی کرده باشم و فقط حقایقی را که دارم می بینم بیان کرده ام وقلبا دشمنی ای با سبزوار ندارم و ار رفتار بعضی همشهریانم که دائا علیه سبزواری ها حرف می زنند یا در سایت ها مطالب تحریک امیز می نویسند دلخورم و گاهی خودم همین حرف ها را به انها گفته ام اما کو گوش شنوا به شما سبزواری ها هم می گویم هر چند بعضی از شما هم می دانم که لجبازید و گوش نخواهید کرد اما از من گفتن وانجام مسئولیت دیگر عرضی ندارم خواهش می کنم نظراتم را کامل نمایش دهید تا در این گنجینه نظرات فراوان مردم نظر من هم به یادگار ثبت شود ممنون و متشکرم

فرزند سبزوار

باعث تاسف است که همشهریان سبزواری بانام فرزند نیشابور وسرزمین عطار و... دست با همکاری مسول ایت وب نوشت دست به دروغ گویی نسبت به شهر بزرگ وعظیم نیشابور میزنید .بروید در اینترنت قدری راجب آثار واشیا وتاریخ شهر سبزوار ونیشابور تحققیق کنید.من به عنوان یه سبزواری متاسفم .

اثبات برتری سبزوار دوست داشتنی بر .......

سلام بر عزیزان پرتلاش اسرارنامه که هر روز بیشتر می گذرد بیشتر به اهمیت و عمق کار شما پی می برم الان شما از وقتی این یادداشت را منتشر کردید آب در لانه مورچگان ریخته اید و خواب و آرام ........... های متوهم را بر هم زده اید که همه کسانی که علاقه مند پیگیری این مباحث هستند دیدند در این یک سال و نیم گذشته چه کارها که نکردند و کار را به سایت های دیگر شهرهای استان هم کشاندند و خلاصه .......شان را به زمین و آسمان زدند و بلکه کوبیدند که این مقاله شما را خنثی کنند و نتوانستند حالا که فهمیدند با کولی بازی نمی شود کاری پیش برد رو به سمت رفتارهای فرهنگی تری اورده اند و مثلا دارند سعی می کنند با یادداشت هایی شبیه این مطلب شما به شما پاسخ بدهند اما عمق کم سوادی و بی منطقی و توهمشان حتی از لابه لای همین کار مثلا فرهنگی هم پیداست دیشب طبق عادت و محض خنده رفتم به سایت ................. تا جدیدترین توهمات منتشر شده در آن را بررسی کنم و در پایان ساعات کاری و بعد از خستگی یک روز کاری کمی با همکاران بخندیم و شاد شویم که دیدم سایت ................... بعد از یک سال و نیم از انتشار این مقاله در سایت شما یک یادداشت کاملا تقلیدی و کاملا کم عمق منتشر کرده اند که صد در صد معلوم است آنقدر نگاه نویسنده به مطلب سایت شما بوده که نتوانسته به تحلیل مستقلی از خود برسد حتی از کنار مهمترین موضوع تقسیمات سیاسی خراسان رضوی یعنی سبزوار طوری رد شده که انگار سبزواری ها تابع نیشابورند! خلاصه از این خوش خیالی و توهم .......... ها دیشب کلی با همکاران شرکت خندیدیم و من خواستم در همان سایت جوابی بدهم دیدم جواب دادن فایده ندارد چون آنها خودشان هم جواب خود را می دانند فقط خواسته اند خود را به نفهمی بزنند که پیش ما کم نیاورده باشند و وقتی کسی خود را به نفهمی می زند دیگر چه جوابی می توان به او داد؟اما فقط امروز همین اول صبحی برای اینکه به شما خسته نباشید بگویم و اطمینان بدهم که کارتان خیلی بالا گرفته و اثرات عمیقی برجای گذاشته اید و همچنین برای خندیدن و شاد شدن شما و مخاطبانتان متن یادداشت کذائی در ................. را رسال می کنم.نویسنده این یادداشت پیشنهاد محوری خود را برای تقسیم استان خراسان رضوی بر استان شدن دو شهر نیشابور وتربت حیدریه متمرکز کرده.که تربت حیدریه همانطور که شما در این مقاله بیان کرده اید کاملا منطقی است و اصلا رقابتی هم با سبزوار ندارد و نمی تواندداشته باشد چون حوزه های جغرافیاییشان خیلی از هم دور است.مگر اینکه به خاطر بحث کدکن نیشابور بخواهد با تربت حیدریه رقابت کند.که آن هم هیچ ربطی به سبزوار ندارداما وقتی در پیشنهاد محوری خود از استان شدن نیشابور نام می برد آدم واقعا خنده اش می گیرید به این همه بلاهت و ساده لوحی نویسنده ....................که آیا واقعا فکر می کند سبزوار زیر مجموعه نیشابور می شود؟ یا مخاطبان ........................خود را ابله فرض کرده و گفته این همشهریان ................. من که با این همه توهمی که دارند ، چیزی حالیشان نمی شود بگذار یک چیزی بپرانم یک چند روزی خودمان با خودمان خوش باشیم! حالا متن این مقاله طنز را برایتان میفرستم اگر صلاح دیدید منتشر کنید تا خوانندگان اسرارنامه هم شاد شوند .فقط کافی است برای پی بردن به جنبه های طنز آمیز این یادداشت وقتی دارید آن را می خوانید این سئوال را در ذهنتان از خود بپرسید:آیا سبزوار زیرمجموعه نیشابور خواهد شد؟ سایت ..........................: 23/9/92 تقسیم مجدد خراسان رضوی چرا و چگونه؟(وفاق و همدلی) استان خراسان رضوی یک از پهناورترین و پرجمعیت ترین استان های کشور با تعداد شهرستان زیاد است که به دلیل وجود بارگاه منور امام رضا(ع) سالانه میزبان میلیون ها زائر است و در این میان شهر مشهد به دلیل رشد روز افزون و تبعاتی که به واسطه این رشد و همچنین به دلیل پاسخگویی به نیاز های بی شمار زائرین دارد در آینده ای نزدیک با مشکلاتی عدیده روبرو خواهد شد(کما اینکه هم اکنون هم اداره چنین شهری خود به اندازه اداره چندین استان کشور می باشد )لذا باید برای این امر فکری شود از طرفی استان خراسان رضوی دارای شهرستان هایی بزرگ و معتبر در سطح ملی و جهانی است مانند نیشابور و تربت حیدریه که مدیریت این شهرستان ها هم به فراخور از چند استان کوچک کشور با سختی های بیشتری مواجه است و از طرفی توجه صرف به مشهد مقدس شاید مانع از رسیدگی مطلوب به شهرستان های خیلی کوچک استان شود لذا اگر این شهرستان های کوچک در استان هایی جدید به مرکزیت نیشابور و تربت حیدریه در آیند علاوه بر عادلانه شدن تحقق امکانات از خیلی از مزایای دیگر نیز بهره مند می گردند لذا در این امر دو روش متصور است: 1-دیدگاه اول-به شهر مشهد به عنوان یک شهر ملی و بین المللی نگریسته شود و تمامی امکانات اعم از مذهبی و گردشگری در این شهر فراهم شود و ادارات کل و سازمان ها که امروز به یکی از معضلات مشهد از جهت عبور و مرور زیاد هم استانی ها و ترافیک شهری و خیلی از مشکلات حاشیه نشینی برای مشهد شده است به فراخور زمینه به شهرستان های نیشابور و یا تربت حیدریه منتقل شود تا زمینه خدمت رسانی بهتر و هم چنین رشد کلاس شهری مشهد به عنوان شهر بین المللی و پایتخت معنوی ایران فراهم شود و هم شهرهای بزرگ خراسان بتوانند نقش خود را دراین زمینه به خوبی ایفا کنند. 2-دیدگاه دوم-تقسیم استان خراسان رضوی به 3 یا در شرایط بسیار مطلوب به 4 استان –با توجه به تقسیم بندی های غرب کشور که استان های زیادی تشکیل شده این امر در شمال شرق با شهرستان های بزرگ نیز قطعا امکان پذیر است لذا باید خواستار تشکیل استان های زیر باشیم و این امر با اتحاد شهرستان های بزرگ خراسان قطعا امکان پذیر است و نیازمند یک دلی و تلاش نمایندگان و مردم این شهرستان ها می باشد الف-استانی به مرکزیت نیشابور ب-استانی به مرکزیت تربت حیدریه ج- استانی به مرکزیت قوچان و یا سبزوار و در نهایت هم دلی و وفاق این امر را تحقق خواهد بخشید آدرس : ................................................................................ خلاصه من به سایت .......... و نویسنده این مقاله خورده نمی گیرم چون سطحشان همان است و قبلا هم ثابت شده است.دلم برای مخاطبان و نظردهندگانش می سوزد که مجبورند چه مطالب کم عمق و ساده لوحانه ای را بخوانند و هر روز همین چیزها را دنبال کنند که شاید کم کم سطح فکر و تحلیل مخاطبان سایت .............. دیگر در همان اندازه افت کند و پایین بماند و چند سال بعد شاهد درجا زدن وعقب ماندن بیش از پیش ........................ باشیم چون مردم متعصب و رسانه های متوهم این شهر در حال حاضر از دیدن واقعیت ها و ارائه تحلیل های درست و عمیق و منطقی محرومند و در نتیجه آینده ناامید کننده ای در انتظار ..................است.

شهروند

درودبرسبزواری که نیشابوری ها حسرت دانشگاه ها وسایرچیزهاشو میخورند

مجید مختاری

مجله محترم اسرارنامه یک کلام خدمتتان عرض می کنم و دیگر بیشتر تصدی اوقات نمی کنم. به نظر اینجانب اصلا نیازی نیست تا این حد به نیشابوری ها جواب بدهید.زیرا اینجور نیست که نیشابوری ها ندانند دربرابر عظمت علمی ، فرهنگی و تاریخی سبزوار پشیری محسوب نمی شوند بلکه فقط می خواهند با ایجاد درگیری بین نیشابور با سبزوار عظمتی کاذب برای شهر خود بسازند و بگویند نیشابور آنقدر مهم است که رقیب سبزوار محسوب می شود. بعضی نظراتی که ارسال می کنندکاملا معلوم است که نویسنده نیشابوری خود به خوبی پی به سفلگی و بی مایگی شهرش برده است اما برای اینکه خود را از دسته نیاندازد ، ادعاهایی بی معنی درمقابل سبزوار بیان می کند. این دیدگاه بنده بود از انچه در بخش نظرات این سایت مشاهده کردم و از اینکه می بینم اینقدر با حوصله زحمت کشیده و به همه نظرات پاسخ داده اید ممنونم.بنده دیگر به این صفحه مراجعه نخواهم کرد چون ذاتا اهل بحث و درگیری نیستم. لذا لازم نیست به نظرات بنده پاسخ دهید . موفق و موید باشید.

parvane

حرفتون متین اما خیلی جالبه برن یه سری به دانشگاهاشون بزنن که از خیلی رشته ها محرومه مثلا همین رشته ای که من میخونم زبان پیام نورش تازه امسال اورده و بچه های نیشابوری کتاباشونو میان از اینجا میگیرن بعد به کانون علم لقب میدن خودشونووووو

سبزوار خاستگاه علم و فرهنگ

به اونی که توچندتا نظر قبلی مدعی شده نیشابور پیشگاه علم\r\nنیشابور چه جوری پیشگاه علمه که الان یک دانشگاه درست و حسابی نداره؟ کدوم دانشگاه نیشابور میتونه به دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار قابل مقایسه باشه؟ اون زمانم که نیشابور مدارس نظامیه داشت کار افراد غیرنیشابوری بود که چون نیشابوریکی از مراکز حکومت بود اومدن مدرسه نظامیه در این شهر ساختن ولی ربطی به مردم نیشابور نداشت

ام البلاد خراسان

اصلا خیلی باحال جواب میدی دیدنت برام ارزو شده گفتی لهجه ی سبزواری شیرینه بعدشم احیای دوباره نیشابور دیگه چه صیغه ایه نیشابور تا حالا هزار بار احیا شده شما عددی نیستید که نیشابور بخاد با شما بجنگه در ضمن من نگفتم که نظرات منو تایید یا چاپ کنی اصلا تو کی هستی که بخای تایید یا رد کنی انقدم سمج نباش تا یه جمله مینویسم زرتی برمیداری انشا مینویسی

پایتخت سربداران پایتخت غیرت ملی

یعنی حقا من به عمرم آدمای ................. تر از این نیشابوریا ندیدم. بدبختا از بس هیچی ندارن دیگه سطح خودشونو فهمیدن و می دونن نمی تونن با سبزوار رقابت کنن برای همین رفتن تازگیا شروع کردن به گیردادن به شهرای کوچیکتر و دور تر اینا دعوا و جنگشون فقط با سبزوار نیست به تربت حیدریه و گناباد و کاشمرم رحم نمی کنن برید به این دو تا ادرس من دیگه هیچی نمی گم بقیه رو خودتون تا تهش بخونید: انعکاس توهین بی ادبانه سایت های نیشابور به گناباد در سایت صبح گناباد که ظاهرا یکی از سایت های حرفه ای شهر گناباده که ظاهرا مخاطبان زیادی داره وقدرت نفوذ زیادی برخورداره چون بعدا همین سایت باعث شد نیشابوریای مجبور بشن از مردم گناباد معذرت خواهی کنن: http://www.sobhegonabad.com/index.php/%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A8%D8%B1/463-2013-10-16-09-21-38 اینم انعکاس پشیمانی و ندامت نیشابوریا از توهینی که به گنابادیا کردن: http://www.sobhegonabad.com/index.php/%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A8%D8%B1/463-2013-10-16-09-21-38 به نظرمن حقا مردم گناباد مقتدرانه و هوشمندانه عمل کردن نه مثل شما که همش از ترس اینکه بین مردم شهرای خراسان اختلاف نیافته به بهانه توهین امیز بودن نظراتو حذف می کنید یک بار که گنابادیا برخورد قاطع کردن نیشابوریا دیگه به عمرشون جرأت نمی کنن با گناباد رقابت کنن و دور و بر این شهر بپلکن ولی شما حقا من تاسف می خورم که کاش شمام یک مقدار از این نرم خ ویی ودایه مهربان تر از مادریتون دست بر می داشتید و یک ضرب شصتی به نیشابوریا وارد می کردید.ولی حقا اسراراگه از شما برنمیاد برخورد قاطع کنید حداقل این نظرمنو تایید کنید چون میدونم همیشه نیشابوریا میان اینجا این صفحه رو میخونن فکرکنم جواب خوبیه به همه اراجیفشون

ام البلاد خراسان

نه داداش نا امید نیستم مگه الان شما ...

ام البلاد خراسان

هم وطن گرامی سبزواری بیا تا ......

علی گنابادی

اقا این .......... رو بدیم نیشابور که بینالود یه کم بزرگ بشه

سبزوار دیار علم ، ایمان و معرفت

اسرارنامه خیلی بی غیرتی اگر این نظرمم تایید نکنی.\r\nتا یک نیشابوری یک نظر می فرسته زود تایید میکنی ولی به سبزواری ها که میرسه تایید نمی کنی.تو فکر کنم اخیرا تغییر جهت دادی به جای اینکه مال سبزوار باشی داری واسه نیشابوریا کار می کنی شاید خریدنت.کاری نداره که لابد ارزون فروختی مشتری شدن\r\nچرا نظرات قبلیمو منتشر نکردی؟ \r\nحالا تو منتشر نکردی دیگه نیشابوریا خوب شدن دیگه دست از جنگ جویی و دعواگری همیشگیشون با سبزوار و بقیه مردم خراسان برداشتن؟ نمی بینی هنوز تو همین اسرارنامه دارن چه توهین ها به سبزوار می کنن . یا مگه ندیدی چه مطلب توهین امیزی نسبت به گناباد منتشر کردن که سایتای گناباد و مردمش همه جواب دندانشکنی به نیشابوریا دادن که نیشابوریا رو عقب نشوندن پس وقتی می بینی زبون خوش جواب نمیده باید راه های دیگه ای هم تجربه کنی.

حمیدرضا عاشق نیشابور دوست داشتنی

تو عددی نیستی که بگی اینطور هستند یا نیستن زمانی که دانشگاه تربیت معلم بودم جوابتو حسابی دادم

سبزواری

اوه اوه اوه اوه این نیشابوری ها چه از خود راضی و از خود متشکرن! دل آدم به شور میاد! خدانکنه اینا با این طرز فکرشون که خیال می کنن بقیه شهرهای خراسانو خریدن خدانکنه مرکز استان بشن اگر بشن با مردم شهرهای زیرنظرشون مثل برده ها رفتار می کنن.

یک ایرانی

دوستان نیشابوری و سبزواری خواهش می کنم به جای دعوا کردن با هم کمی منطق داشته باشید امکان استان شدن نیشابور به دلیل نزدیکی زیاد به مشهد منتفی است. شاید خود مردم نیشابور در فضای بسته و محدود این شهر و رسانه های آن برای خودشان دلایلی دارند که فکر می کنند براساس این دلایل نیشابور حتما باید استان شود و توانایی استان شدن را دارد اما وقتی این موضوع مهم یعنی تقسیم خراسان رضوی در وزارت کشور و مجلس و دولت مطرح می شود دیگر کسی به دلایل متعصبانه مردم سبزوار یا نیشابور توجه نمی کند بلکه شرایط و موقعیت ها را می سنجند. و وقتی بنا به سنجیدنشرایط و موقعیت ها باشد نیشابور به دلیل اینکه فاصله خیلی کمی تا مشهد دارد عملا استان شدن این شهر فرق چندانی به حال بقیه مردم خراسان نمی کند و چون مدعیان دیگری هم در خراسان رضوی هستند که با داشتن فاصله بیشتر تا مشهد امکانات و توانمندی های مشابهی با نیشابور دارند یا حتی از نیشابور در بعضی زمینه ها پیشرفته ترند لذا هرگز استان شدن نیشابور عملی نیست.یعنی فعلا عملی نیست و خراسان باید حداقل دو مرحله دیگر تقسیم شود و شهرهای دورتر و مراکز مهم اداری و سیاسی کنونی نظیر سبزوار ، تربت حیدریه ، گناباد و کاشمر از خراسان رضوی جدا شوند تا با تغییراتی که در نقشه سیاسی و اداری استان ایجاد می شود امکان ا ستان شدن نیشابور هم فراهم آید پس شما هم لطفا با دلایل متعصبانه خودتان در اینجا با هم درگیر نشوید و دل ضد انقلاب را شاد نکنید.چون دشمن با هوشیاری تمام منتظر این است که در جایی مشاهده کند بین مردم شهرهای کشور سر یک موضوع اختلافی ایجاد شده تا با روش های موذیانه خود همان را گسترش دهد و مردم را به جان هم بیاندازد. ما ایرانی و مسلمانیم و این رفتارهایبچه گانه و متعصبانه واقعا برای ما زشت و غم بار است.به خصوص از مردم شهرهای خراسان انتظار خیلی بیشتری می رود.

پیشنهاد به اسرارنامه برای استفاده از فرصت ها

اسرارنامه شما پیشنهاد میکنم از این فرصتی که به دست اوردید برای ایجاد اتحاد و تسریع در تقسیمات سیاسی خراسان رضوی استفاده کنید.یک ظرفیت خیلی خوبی است در سایت شما ان هم اینکه مورد اعتماد مخاطبان خود قرارگرفته اید و توانسته اید و مثلا در اینجا که بین سبزواری ها و نیشابوری ها سر استان شدن بگومگو شکل گرفته است هر دو طرف این فضا را پذیرفته اند و با ازادی بیان و خیال راحت نظرات خود را ارسال می کنند حالا همینطورکه اسرارنامه توانسته در زمینه تقسیم استان خراسان رضوی ذهن مخاطبان علاقه مند خود را درگیر کند و به خصوص با زیرکی نیشابوری ها را به این چالش کشانیده که تلاش کنند تا خود را به سبزواری ها اثبات نمایند و بدین ترتیب خود به خود جایگاه بالاتر سبزوار نسبت به نیشابور یا دیگر شهرها در لابه لای همین بحث ها ثابت شده است اگر با همین زیرکی اسرارنامه در موضوعات فراگیرتر دیگری نظیر حفظ محیط زیست - حمایت از حیوانات ، ترویج سبک های سالم زندگی و موارد دیگری از این قبیل ورود پیدا کند و مثلا در ذهن مردم خراسان برای بحث مشکلات زیست محیطی یا خطرات زندگی ناسالم شهری چالش ایجاد کند می تواند به مرور زمین تاثیرات مثبتی در حل بعی مشکلات مبتلابه روز برجای گذارد. خلاصه این پیشنهادی از جانب بنده به عنوان یک معلم ساده درمقطع دبستان شهرستان داورزن بود و امیدوارم موردتوجه هیات تحریریه مجله اسرارنامه قرار گیرد. متشکرم / خدا نگهدار

نیشابور پیشگاه علم

سبزواریهای متمدن بدنیست یه مقداری از تمدن خودتون رابه دنیا عرضه کنید تا همه دنیابفهمند شما چقدر متمدن وفرهیخته هستید .زمانی که درنیشابور کشتی وفوتبال وبسکتبال ووالیبال حرف اول رامیزد شماها که تیله بازی هم بلد نبودید وتوبیابونها دنبال سوسک ومارمولک وموش میگشتید وزمانی که درنیشابور نظامیه وکلیسا ها ودانشگاهها وکتابخانه ها وچند ده هزار نفرسواد داروجود داشت شماها که اصلا نمیدانستید سواد چی هست .شما هر گوشه ایی ازنیشابور را کاوش کنید به آثار واشیائ وتمدن باستانی میرسید ولی در سبزوار .... الان درنیشابور ورزشهای هوایی وجدید که دردنیا به روز میباشد رونق دارد که هزارسال دیگه شما سبزواریها به آن نمیرسید .یه موسسه اعتباری که بابت تبلیغات خودش درسبزوار رقابت ورزشی برگزار میکند فرهنگ ورزشی شما نیست .یه امتحان ساده .بیایید ازتمام مردم کشور بپرسید کی حاضره بیاد ودریکی از شهرهای نیشابور وسبزوار ساکن بشه ببینید پاسخ چیه .بیایید درنیشابور بپرسید چقدر سبزواری ترک دیارکرده وشهرمتمدن سبزواررا رها کرده ودرنیشابور ساکن شدند.

نی نیوز

همین برای شما بسه که دیگه اراجیف ننویسید http://neynews.net/1392/07/12/%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%B3%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%B1-%D8%AA%D8%A7-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86/

آقا بیژن برو سر خودتو شیره بمال. تابلوه که سبزوار ی نیستی . واقعا دلم برای نیشابوری ها میسوزه ببین چه قدر اعتماد به نفسشون پایینه که وقتی میان تو سایتای سبزوار هویت خودشونو انکار می کنن و چون از نیشابوری بودنشون خجالت می کشن خودشونو سبزواری معرفی می کنن.

کوشکی

من به شخصه یک سبزواریم و هیچ مشکلی با مردم نیشابور ندارم.شوهرخواهرم نیشابوریه و از زمانی که به فامیل ما پیوسته به یکی از بهترین دوستانم تبدیل شده. اوایل البته گاهی می رفت سمت این گونه بحث ها که از شهر خودش تعریف کنه اما ما اجازه ندادیم این بحث ها در محیط خانوادگیمان شکل بگیره و باعث کدورت بشه چون واقعا ما داخل یک کشوریم و شهرهای همسایه هستیم که هرکدام از شهرها به جای خودش امکانات و افتخارات فراوانی داره و اصلا مقایسه درست نیست و خیلی زشته که بخواهیم با هم سر این جورمسائل اختلاف داشته باشیم.پدرم همان اوایل که یک بار این مباحث مطرح شد و شوهرخواهرم که نامش مرتضی است می خواست در مقابل سبزوار از نیشابور تعریف کند پدرم جلوی برق را همان اول گرفت وگفت نیشابور شهرتوست و دوستش داری و ما هم سبزوار شهرمان است و دوستش داریم بنابراین هرکدام مسائل شهر خودمان برایمان ارزشمند است و روی ان تعصب داریم و نباید بخواهیم برتری و امکانات شهرمان را به رخ دیگری بکشیم که هرجایی برای خود یک امتیازاتی دارد و باز یک ویزگی های بدی هم دارد و این کار اشتباه است که بین شهرها مقایسه کنیم و باعث اختلاف می شود مرتضی بچه عاقلی بود و این نصیحت پدرمو به گوش گرفت و ازون زمان به بعد دیگه هیچکدوم از ما در روابط فامیلی که داریم وارد این فضا نمی شیم که بخوایم شهرخودمونو به رخ بکشیم. برای ما فرقی نمی کنه نیشابوراستان شه یا سبزوار مهم اینه که مشهد مرکز استان نباشه و از دست مدیریت ضعیف مشهدی ها نجات یدا کنیم امااگه به قیمت اختلاف بین سبزوار و نیشابور باشه بهتره هیچکدوم استان نشن و زیر نظر همون مشهد باقی بمونن.

خراسانی

مگر قرار است در دور جدید فعالیت هایتان فقط نظرات سایت را به روز رسانی کنید؟ الان من دو سه هفته است از زمانی که اعلام کرده اید دوباره شروع به کار خواهید کرد دارم هی به اینجا می آیم و فقط می بینم که نظرات جدید را تأیید کرده اید که البته ظاهرا نظرات هم خیلی جدید نیست و همه مال چندماه پیش است. لطفا به روز تر باشید و اگر قرار است واقعا دوباره فعالیتتان را شروع کنید زمان دقیقش را به ما بگویید و اینطور مخاطبانتان را در بی اطلاعی قرار ندهید.این می تواند یکی از اولین اصول احترام به مخاطب باشد.

ش ن

چیش مگویی حج آقا؟

سبزوار و تربت حیدریه در دهه 1390 نیشابور در دهه 1400 قوچان و گناباد در دهه 1410 استان می شوند.

نیشابوری های عزیز چرا میاید توی سایتای سبزوار هویت خودتونو انکار می کنید. چرا از خودتون خجالت می کشید. خوب بگید نیشابوری هستید مگه چه اشکالی داره.همه شهرها یک سری نقاط ضعف دارن ادم که نباید به خاطر عدم برخورداری شهرش از فرودگاه و دانشگاه و هتل و تاریخ و فرهنگ غنی ، نداشتن مشاهیر درست و حسابی و ... از نیشابوری بودنش پشیمون بشه. شما هم خیلی چیزا دارید که اگر بخواید می تونه به دردتون بخوره از جمله نزدیکی به مشهد که فاصله کم شهر شما تا مشهد به خوبی این امکانو میده که خیلی راحت به عنوان یک شهر اقماری برای کلان شهر مشهد به حساب بیاید و از مزایاش استفاده کنید.این نزدیکی به کلان شهری مثل مشهد برای شهری نیشابور که به صورت مستقل خودش توانمندی خاص و هویت مستقلی نداره امتیاز بزرگیه. قدر این امتیازو بدونید و ازش استفاده کنید.

نیشابوری ها به 7 چیز سبزوار حسادت می کنند : 1- تاریخ و فرهنگ سبزواربه خصوص نهضت سربداران 2- دانشگاه های سبزوار ، 3- فرودگاه سبزوار ، 4- فاصله سبزوار از مشهد ، 5 موفقیت های ورزشی سبزوار 6- مرکزیت فرهنگی سبزوار در میان شهرهای خراسان ، 7- مشاهیر سبزوار مانند محمود دولت آبادی ، علی شریعتی ، بیهقی، حکیم سبزوواری و ....نیشابور هرگز توان رقابت با سبزوار را ندارد-

بیژن

متاسفانه از سال 83 که بجنورد و بیرجند استان شدن سبزوار هیچ پیشرفتی نکرده و تو همون حال و هوای سابقش است من که یک جوان سبزواریم هیچ امیدی به ا ستان شدنش ندارم نیشابور خیلی پیشرفت کرده در همین مدت متاسفانه باید اعرتراف کنم شرایط طوری است که نیشابور از سبزوار جلو زده و هر دم باید منتظر خبر استان شدن نیشابور باشیم. بعضی امکانات شهرما هم فقط شعار و گزارش پرکنی برای مسولان است. همین فرودگاه با هفته ای 4 پرواز واقعا هیچ توجیهی و هیچ نقشی در توسعه سبزوار ایفا نمی کند.دانشگاه ها هم که همه شهرها با هم برابر شده اند و یکی دو تا دانشگاه را هر دهات و شهر کوچکی دارند فقط موضوعاش فرق می کنند. با این روند استان شدن سبزوار یک روند محال و غیر ممکن است . کاش در هر جایی متولد می شدم غیر از سبزوار

جعفر بازقندی

دومین موردی هم که می خواهم یاداوی کنم این است که چرا راه های ارتباطی سبزوار با روستاها و شهرهای اطراف اینقدر ضعیف است؟ شما به راه سبزوار تا روداب و راه سبزوار به جغتای نگاه کنید که هر دو مسیر هم پراز کامیون های ترانزیتی کارخانه های سیمان است اما خیلی راه های ضعیف و ناامنی است و همین شاید باعث احساس فاصله بیشتر بین مردم شهرها شود و تفرقه ایجاد کند باید راه سازی در اولویت برنامه های مسولان سبزوار باشد

جعفر بازقندی

از زحمات سایت محترم اسرارنامه و مسولان و خبرنگاران عزیز ان متشکرم.لطفا پیگیری کنید که چرا پروازهای فرودگاه سبزوار علی رغم وجود مجوز قانونی انطور که اقایان نماینده و مسولان ادعا می کنند به مقاصد پرمسافری از قبیل حج و عتبات عالیات برقرار نمی شود؟اگر این پروازها برقرار شود بازار خیلی خوبی دارد زیرا هرسال تعداد زیادی از همشهریان به حج مشرف می شوند.و برای استان شدن سبزوار هم عامل مهمی است البته فرودگاه سبزوار همین الان هم تاسیرات مثبت خود را در معادلات منطقه گذاشته و واقعا سبزوار را از بقیه شهرهای رقیب نظیر نیشابور که فاقد فرودگاه است متمایز کرده و برتری ویزه ای داده اما اگر پروازهای بین المللی هم به صورت روتین برقرار شود تاثیر چند برابر خواهد شد

محمدرضا

با سلام خدمت شما مدیر با فرهنگ سبزوار!دوست عزیز مثل اینکه از بازی با کلمات و شیوه ی نگارشت خیلی لذت میبری؟چند سوال به شیوه ی خودت میپرسم جواب بده:1_در کامنتی که دوست سبزواری خودش رو به روشنی نیشابوری معرفی کرده به اسم((از دیار نیشابور زادگاه خیام به دیار دارالمونین سبزوار دیار سربداران)) در جواب چرا به نیشابور توهین کردید و نوشته اید در گذشته ها مردمانی با فرهنگ بوده اند؟چرا به روشنی به مردم نیشابور توهین می کنید و فکر میکنید فرد زرنگی هستید که با بازی با کلمات و لحن صحبت و شیوه ی نگارش قلمت به صورت نامحسوس حرف دلت و نوع تفکرت رو پنهان کنی؟باشه شما مدیر محترم پسر زرنگ تشریف دارید.2_چرا دنبال این هستید که بین مردم نیشابور و کاشمر و تربت حیدریه تفرقه اندازی کنید؟در بخشی از پاسخت نوشتی که نیشابور بعد از سبزوار و تربت حیدریه و کاشمر دولت های بعدی نیشابور را نیز استان کنند!خب به روشنی مشخصه که اگه نیشابوری ها بخواهند جوابی بدهند که چرا ما آخر بیان شدیم باید خودشان را با دیگر شهرهای ذکر شده مقایسه کنند و زیرساخت ها و کمبود ها را بیان کنند تا خودشان را اثبات کنند که این چیزی جز به وجود امدن ناخواگاه تفرقه بین مردم این شهرها!.حال اینکه مردم این شهرها دارای توانمندی های بسا بیشتر از سبزوار هستند که پس از این شهرها سبزوار شاید بتواند استان شود...((در پایان این زرنگ بازی ها رو ما زمانی که پایتخت طاهریان بودیم کهنه کردیم به شعور خوانندگان توهین نکنید...))

آرزو و آرمان

دوستان نیشابوری عیب نداره که شهرتون در حال حاضر لیاقت استان شدنو نداره. مهم تلاش وپشتکار جانانه شماست.این همه تلاشتون برای استان شدن نیشابور و رقابت کردن باشهرهای مهمتر مثل سبزوار و تربت حیدریه خیلی خوبه. ارزو بر جوانان عیب نیست همچنین نقل معروفه که میگن عاقبت جوینده یابنده است.پس اینقدر تلاش کنید و ارزو کنید تا بالاخره در دهه های اینده نیشابورم بتونه لیاقت استان شدنو به دست بیاره.این خیلی سخته قبول دارم حتی سخت تر از ساخت فرودگاه که 40 ساله ارزوشو دارید و هنوز موفق نشدید. اما بالاخره همه سختی ها یک راه حلی دارن و بالاخره قابل برطرف شدنن شما فقط تلاش خودتونو ادامه بدید.

شما راست میگی یک فرودگاه درجه دو و تازه تاسیس داری اما اونقدر مغزت کوچک هست که نمیتونی ببینی نیشابور از زمان رضاخان دارای راه آهن وصنعت حمل و نقل ریلی است ولی سبزوار شما بیشتر از 50سال است که در حسرت دیدن قطار در شهرتان است

سها

نیشابوری ها یک چند مطلب عرض می کنم خوب در موردش فکر کنید براتون خوبه. شما الان چندساله که دارید تلاش می کنید با دروغ و تبلیغات بی پشتوانه برای شهرتون ابهت سازی کنید اما دیگه چون مردم بقییه شهرهای خراسان زرنگ بودن این اجازه رو به شما ندادن که بتونید الکی ادعای برتری و سروری بی دلیل خودتونو از طریق روشای تبلیغی سر زبونا بندازید. حالا کار برعکس شده دقیقا از همون روشا که شما فکر می کردید فقط خودتون بلدید بقیه هم یادگرفتن و دارن استفاده می کنن و از این به بعد نه تنها نیرنگای قبلیتون خنثی میشه بلکه اثرات بسیار منفی هم براتون خواهدداشت. پس دیگه خواهشا سعی نکنید ما رو رنگ کنید حناهاتون دیگه رنگ نداره

سها

قابل توجه هم استانی های نیشابوری : چندماه قبل شروع کرده بودید به اعتراض و طومار امضا کردن برای اینکه دانشکده علوم پزشکی نیشابور بتونه به دانشگاه ارتقا پیدا کنه اما براساس آخرین خبرایی که دارم دانشکده علوم پزشکی تازه تأسیستون هنوز دانشکده است و هیچ ارتقایی پیدا نکرده و شما در این زمینه از تربت حیدریه هم عقب افتادید. چه برسه به سبزوار و گناباد که سالهاست دانشگاه علوم پزشکی دارن. خوب حالا این خبر رو بخونید تا از آخرین پیشرفت های پزشکی و بهداشتی سبزوار بهتر خبردار بشید: انجام نخستین عمل رادیولوژی مداخله ای استان در سبزوار برای نخستین بار در خراسان رضوی عمل رادیولوژی مداخله ای در مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی واسعی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با موفقیت انجام شد. به گزارش صبح سبزوار، دکتر آرش خامنه ای باقری فوق تخصص رادیولوژی مداخله ای که این عمل را انجام داد گفت: این عمل به روش رادیولوژی مداخله ای بر روی خانمی ۴۵ ساله که مبتلا به خونریزی های شدید بود و درمان های دارویی جواب نمی داد و حاضر به برداشتن رحم خود در عمل جراحی نبود صورت گرفت. وی با بیان اینکه روش آمبولیزاسیون شریان های رحمی روش نوینی در درمان خونریزی های زنان و همچنین پس از زایمان می باشد اظهار داشت: این روش در سال ۲۰۰۳ برای نخستین بار در امریکا انجام شد و سپس در سال ۲۰۰۷وارد تکس های پزشکی دنیا گردید و ۳ سال قبل نیز در تهران بر روی بیماران انجام شد . دکتر خامنه ای باقری افزود: پس از افتتاح بخش آنژیوگرافی بیمارستان واسعی تصمیم به اخذ رشته فوق تخصص رادیولوژی مداخله ای توسط بنده صورت گرفت که پس از گذراندن دوره یک سال ونیمی این روش در سبزوار به اجرا درامد تا دیگر نیازی به ارجاع بیماران به تهران نباشد عملی که در مشهد نیز تا جایی که بنده اطلاع دارم صورت نمی گیرد و بیماران آن به بنده معرفی می شود. این فوق تخصص رادیولوژی مداخله ای با مثبت ارزیابی کردن عمل انجام شده گفت: این عمل یک ساعت و نیم به طول انجامید و بسته به طول شریان های رحمی ممکن است از نیم تا یک نیم ساعت بطول بینجامد. وی مزایای این عمل را که از طریق سوراخ کردن نیم سانتی بدن بیمار انجام می گردد را بهبودی سریع ب

سها

قابل توجه هم استانی های نیشابوری : ورزش یعنی سلامتی ، ورزش یعنی نشاط عمومی واجتماعی ورزش یعنی جوانی و شادابی و در اگر قرار به مقایسه در زمینه ورزشی باشد سبزوار کجا و نیشابور کجا؟!!! رئیس هیات پهلوانی: سبزوار سرآمد پرورش مرشدان کشور است سبزوار- رئیس هیات پهلوانی و زورخانه ای سبزوار از فعالیت 45 مرشد در این شهرستان خبر داد و گفت : سبزوار در پرورش مرشدان در کشور سرآمد است . [سبزوار سرآمد پرورش مرشدان کشور است] استاد سید حسن نقیب زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر 10 باستانی کار نیز در حال گذراندن دوره های لازم هستند تا به جمع مرشدان سبزوار بپیوندند. وی با اشاره به کسب مقام اول کشوری مرشدان سبزواری در سال گذشته و نیز افتخاراتی که مرشدان این شهرستان در مسابقات و جشنواره های مختلف کسب کرده اند، گفت : سبزوار مهد مرشدان کشور است. وی همچنین اظهار داشت : در حال حاضر 00 باستانی کار در رده های سنی نونهالان تا بزرگسالان در هفت زورخانه سبزوار ورزش می کنند. استاد نقیب زاده با قدرانی از رییس هیات مدیره و مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج (ع) به عنوان اسپانسر گفت : در حال حاضر با حمایت های این موسسه در همه زورخانه های سبزوار آموزش رایگان به علاقمندان ارایه می شود. رییس هیات پهلوانی و زورخانه ای سبزوار اظهار داشت : در رقابت های لیگ برتر کشور در ورزش زورخانه ای تیم ثامن الحجج (ع) متشکل از 10 ورزشکار که چهار نفر آنان سبزواری است در رقابت ها شرکت می کند. وی با اظهار اینکه رقابت های لیگ با شرکت 10 تیم به صورت رفت و برگشت انجام می شود ،افزود : تیم ثامن الحجج سبزوار اولین مسابقه خود را در 14 شهریورماه برگزار می کند. وی همچنین از اهدا حدود هزار متر زمین در توحید شهر توسط شورای اسلامی سبزوار به هیات باستانی این شهرستان برای احداث زورخانه خبر داد و گفت : این زورخانه در روز ولادت امام رضا (ع) کلنگ زنی می شود. رییس هیات پهلوانی و زورخانه ای سبزوار ادامه داد : با بهره برداری از این زورخانه ، سبزوار برای میزبانی مسابقات کشوری آماده می شود . http://www3.bandarabbas.irna.ir/fa/News/80791537/%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DB%8C/%D8%B3%D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%A7%D8%B1_%D8%B3%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF_%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4_%D9%85%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D9%86_%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1_%D8%A7%D8%B3%D8%AA

محمدرضا از نیشابور

آتیش همه این جنگ و دعوای طولانی مدت از زیر سر چندتا آدم متعصب از شهرهای نیشابور و سبزوار بلند میشه. ولی اکثر مردم این شهرها اینجوری نیستن. من خودم به عنوان یک نیشابوری توی 4 سالی که در دانشگاه آزاد سبزوار درس خوندم با چشم خودم دیدم که سبزواری ها مردمی شریف هستند که میشه درکنارشون خیلی خوب درس خوند و کار و زندگی کرد. نیشابوری ها هم همینطورن بیشترشون. شما هم خواهشا به اراجیف متعصبانه و ........... سایت هایی مثل روزنه نیشابور توجه نکنید این سایت اونقدر کارش ضایع است که خود ما نیشابوریا نمی خونیمش و برای مطالبش اهمیت قائل نمیشیم.شما هم مبنای قضاوتتونو در مورد نیشابوری ها سایتی مثل روزنه قرار ندادی. از اسرارنامه هم به خاطر اعتدالش و به خاطر رعایت ادب رسانه ای تشکر می کنم. ای کاش محدوده فعالیتتونو از سبزوار فرارت ببرید و در رابطه با بقیه شهرهای خراسانم فعالیت کنید.اون چندتا مطلبی که تا حالا در مورد نیشابور نوشتید واقعا به من حال داد.دست حق به همراهتون محمدرضا از نیشابور دانشجوی ترم آخر کامپیوتر در دانشگاه آزاد سبزوار

فیروزه مشهد

عمدتا نظرات نیشابوری ها وقتی امار و اطلاعاتی ارائه می دهند فاقد منبع است در حالی که سبزواری ها معمولا منابع حرف های خود را به صورت شفاف و واضح ارائه میدهند. نیشابوری ها همچنین از امکانات و افتخارات دیگر شهرها هم به نفع خود استفاده میکنند که این فقط نشان دهنده عجز و ضعف نیشابور است . مثلا رضای متعصب نیشابور ادعا کرده نیشابور از شرق ایران خود رو دارد حالا ببینیم نسبت کارخانه ایران خود رو با نیشابور چیست؟ در معرفی کارخانه ایران خودرو خراسان به نقل از سایت رسمی این کارخانه می خوانیم که این کارخانه در مالکیت صنعتی مشهد می باشد و در نزدیکی شهر جدید بینالود احداث شده که شهر جدید بینالود یکی از شهرهای اقماری وابسته به مشهد است و در حوزه سیاسی و اداری شهرستان مشهد واقع شده و اتفاقا همه ساکنان فعلی و آینده این شهر از کارگران و کارکنان ایران خودرو و دیگر صنایع این منطقه خواهند بود و در نتیجه ایران خودرو برخلاف تصور نیشابوری های متوهم هیچ ربطی به نیشابور ندارد. بخش هایی از متن معرفی کارخانه ایران خود را خودتان درادامه می تواند مطالعه کنید: شرکت ایران خودرو خراسان(سهامى خاص) اولین و بزرگ ترین مجموعه خودروسازى پس ازانقلاب است که به دست متخصصان گروه صنعتی ایران خودرو ساخته شده و بیش از ٨٠ درصد ماشین‌آلات و تجهیزات آن ساخت صنعتگران ایرانى است. این شرکت در تاریخ پنجم دى ماه ٧٩ تاسیس ودرمورخه ششم دى ماه ٧٩ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتى مشهد با هدف استفاده از پتانسیلهای اقتصادی و صنعتی منطقه شرق کشور در زمینه صنعت خودرو در مساحتی به وسعت 760 هکتار در کیلومتر 55 جاده مشهد http://ikkco.info/~ikkco/index.php?option=com_content&view=article&id=22&Itemid=79

نوبرونه !!!

هیچ وقت فکر نمی کردم مردم نیشابور به عنوانی یکی از شهرهای خراسان اینقدر جنگجو و دعواگر باشند. نیشابوری ها طوری رفتار می کنن که انگار از بقیه شهرهای خراسان طلب دارند. انگار نوبرشو آوردن. حالا نوبر چی رو آوردن نمی دونم والله ! نوبر فرودگاه نداشته رو ، نوبر دانشگاه های تازه تأسیسی رو که سبزوار و تربت و مشهد و گناباد سالهاست دارند!!! در صنعت هم که دیگه معلوم شد نیشابور جایگاه سابقو نداره.فولاد که مال خراسانه و دفتر مرکزیش هم در مشهده نه در نیشابور ، شهرک صنعتی خیام هم که در بخش زبرخانه. تازه الان همه شهرهای خراسان شهرک صنعتی دارن . دیگه زمانی نیست که نیشابوری ها بخوان به خاطر دوتا کارخونه که اونم دولت ساخته نه مردم این شهر اینقدر به بقیه فخر بفروشن و فکر کنن چه خبره! همین سبزوار الان داره در 40 کیلومتری شمالش مجتمع فولاد به عنوان یکی از 8 طرح مهم فولاد کشورو تأسیس میکنه. http://www.sobhesabzevar.com/?p=4011 فرقی هم نمی کنه که این فولاد مکان جغرافیایی احداثش در شهرستان جوینه چون جوین هم جزئی از سبزوار بزرگه و برای همینم اسم این کارخانه به عنوان سبزوار ثبت شده و تازه وقتی نیشابوری ها از الان دلشونو به فرودگاه بین المللی جدید مشهد که شاید تا 20 سال دیگه در فاصله 35 کیلومتری تامشهد و 75 کیلومتری تا نیشابور و با نام فرودگاه امام رضا مشهد (نه به نام فرودگاه نیشابور)ساخته شه خوش کردن ، سبزوار که دیگه حق داره به ساخت پروژه فولاد در نزدیکی شهر سبزوار با نام همین شهر افتخار کنه. ولی متأسفانه این نیشابوری هایی که من می بینم اصلا گوششون بدهکار حرف حساب نیست.و فقط دوست دارن پرخاشگری و جنگ جویی و دعواگری نسبت به سبزوار و بقیه شهرهای خراسان کارشونو پیش ببرن.اگر نگاه کنید می بینید در حالی که بقیه شهرهای خراسان معمولا با آرامش و صلح دارن مسیر خودشونو پیش می رن نیشابوری ها نصف ایام سال در حال اعتراض کردن و به راه انداختن آشوب و امضا کردن طومار واسه مسائل مختلف و بعضی وقت ها مسائلی پوچ و سطحی هستن که اصلا ارزش اعتراض کردن و طومار امضا کردن نداره. اما این نیشابوری ها می خوان هرچی زیرو که حقشون نیست به زور به دست بیارن امااینطوری بیشتر ضرر میکنن چون با مقاومت شدید دیگران مواجه میشن و حتی حق و حقوق واقعیشون هست رو هم به دست نمیارن. مثلا اینقدر روی استان شدن که اصلا حق نیشابور نیست و هیچ شایستگی برای استان شدن نداره و نیازش هم به دلیل نزدیک بودن به مشهد نسبت به سبزوارو تربت حیدریه و کاشمر برای استان شدن کمتره پافشاری کردن که حتی فراموش کردن بخش های بزرگشونو به شهرستان ارتقاء بدن تا مثل الان برای استان شدن نیازمند شهرستان های دیگه مثل سبزوار و کاشمر و تربت حیدریه نباشن که اونا هم مطمئنا مسائل خودشون براشون اولویت داره و هرچند هر کمکی که بتونن برای کمک به جبران عقب ماندگی های نیشابور می کنن ولی بالاخره انتظار استان شدن نیشابور انتظار بیجا و مضحکیه. چون نیشابور چیزی برای برتری نسبت به این شهرها نداره که بخواد مرکز استانشون بشه.

کلاغ پر ، عطار پر ، فیروزه پر ، صنعت نیشابورم پر

قابل توجه نیشابوری ها در ارتباط با موضوع صنعت : الکی دلتونو به صنعتی بودن نیشابور خوش نکنید. دیگه اون دوران گذشت. چون دیگه این شهر در همین چند سال گذشته جایگاه دومی خودشو در صنعت خراسان رضوی از دست داد و چناران و تربت حیدریه و جوین و زبرخان بالا دست نیشابور بلند شدن. 1- بزرگترین شهرک صنعتی شمال شرق کشور در چناران ساخته و تکمیل شد: http://shabestan.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=0&Id=132651&Mode= 2-مجتمع فولاد تربت حیدریه بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور است http://www.yjc.ir/fa/news/4478410/%D9%85%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%B9-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%D8%AA-%D8%AD%D9%8A%D8%AF%D8%B1%D9%8A%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%D9%8A-%D8%B4%D8%B1%D9%82-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA 3- نبض صنعت خراسان در جوین می تپد http://www.mohseni-mr.ir/home/archives/4137 4- شهرک صنعتی خیام دومین شهرک صنعتی خراسان است که در شهر خرو در بخش زبرخان نیشابور قرار دارد.برای همین هم نیشابوری ها از شهرستان شدن زبرخان می ترسند چون احساس می کنن اگر زبرخان شهرستان بشه دیگه هیچی ندارن و حتی همین الان پیش این بخش خودشون کم آوردن.واقعا هم نیشابور خودش به تنهایی چیزی نداره چون اصلا وسعتی نداره همه چیزای نیشابور در بخش های تابعه شه که اونا هم هنوز شهرستان نشده دارن ساز اختلاف و جدایی از نیشابوری ها رو کوک می کنن و میونه خوبی با نیاشبوری ها ندارن همین چند وقت قبل بود که رئیس شورای شهر خرو به حضور و اشتغال کارگران نیشابوری در شهرک صنعتی خیام خرو اعتراض کرده بود و خواسته بود که خود جوون های شهر خرو در این شهرک مشغول کار بشن. http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=2&year=1388&month=12&day=6&id=2888809 (یعنی واقعا نیشابوری ها تا کی می خوان اینقدر آویزون دیگران باشند حتی آویزوون بخش های خودشون که تا الآن باید ده بار شهرستان می شدن ولی هنوز ناکام موندن)

وارث خون سربداران

اسرارنامه کجایید؟ دیگه دارم ازتون ناامیدمی شم؟ چرا یک مدته هیچ خبری ازتون نیست؟ نه مطلب جدیدی منتشر میکنید نه نظراتومنتشر می کنید.من خیلی نظر براتون فرستادم هر کس دیگه بودقهر می کرد باهاتون که نظراتشو اصلا تایید نمی کنید اما من هنوز به پامنتظرتون نشستم نگاه کنید وفاداری رو جون من . پس شمام کمی معرفت به خرج بدید و اقلا یک جواب خشک و خالی بدید . ای بابا

ریوندی

انگار این رشته خیلی سر دراز دارد.همینطوری که با اسکرول بار پایین می رفتم دیدم اصلا تموم نمیشه.ضمنا نظرات و بحث ها هم خیلی تکراری و شبیه به هم شده که بعضی هاش ارزشی نداره دیگه ، پیشنهاد می کنم دیگه بخش نظراتشو ببندید.و این مطلبو به بایگانی بفرستید. با تشکر

نیشابور در آمپاس

میگم سبزواری ها خوب نیشابوری ها رو در آمپاس گذاشتن ها! دقت می کنید اصلا آتیش دل نیشابوری ها سرد نمیشه. از وقتی این مطلب منتشر شده همینجور تو سوز وگدازن. خوب حقم دارن. حرف حساب که جواب نداره! نیشابوری ها بی خودی توهم زدن و فکر می کنن که می تونن مرکز استان بشن امادریغ از یک ذره شایستگی. نیشابور واقعا حقش نیست استان بشه سبزوار و تربت حیدریه و حتی کاشمر شایسته تر از نیشابور هستن برای استان شدن.

منوچهر از تهران (فرزند سبزوار)

از اینکه می بینم مدتیه سایتتون تعطیله واقعا متأسفم. سایت شما بهترین سایت سبزوار بود.من سالهاست در تهران ساکنم و همیشه با شوق وهیجان به خوندن سایت شما می اومدم . نظراتشم دنبال می کردم الان هم که نیستید دوست ندارم باور کنم برای همیشه تعطیل کردید هی به خودم دلداری می دم که باز بعد از مدتی سایتتون راه اندازی میشه. آرزو می کنم همینطور باشه.لطفا دوباره شروع به کار کنید. درپناه خدا باشید بچه های گل اسرارنامه

منوچهر از تهران(فرزند سبزوار)

نیشابور اگر حرفی برای گفتن در مقابل سبزوار داشت مردمش اینطور دوسال دنبال یک مقاله سایتای سبزوار نمی افتادن به اعتراض کردن. شما بدونید و مطمئن باشید اینهمه پیگیری نیشابوری ها از این سایت و مقاله به خاطر ترسشون از سبزواره چون می بینن که توانایی استان شدنو ندارن میان با شانتاژ و سرصدا راه انداختهن میخوان خودشونو از دسته نندازن. ولی فایده براشون نداره. دمتون گرم و خدا قوت به همه بچه های باحال سبزوار به خصوص اسرارنامه ای ها

خراسانی

دوستان حتما دفترچه کنکور سراسری 92 را در هر سه زیرگروه ریاضی فیزیک ، علوم تجربی و علوم انسانی بررسی کنید.و مطلبی منتشر کنید در این زمینه نیشابوری ها با این همه ادعای پیشرفت و توسعه به جز دانشگاه پیام نور و آزاد که در همه شهرهای کوچک بزرگ هست در دانشگاه های دولتی فقط دو رشته دارد و اصلا با سبزوار قابل مقایسه نیست. حتی گناباد و قوچان هم وضعشان از نیشابور بهتر است. سایت شما خیلی در نیشابور اثرگذار است . مطلبی در این زمینه بنویسید بلکه این نیشابوری ها به خود بیایند و به جای دعوا و جنگ با سبزوار بروند به فکر مشکلات شهر خود باشند.

خواهان عدالت

دردنوشته یک نیشابوری در رابطه با عقب ماندگی فرهنگی و دانشگاهی نیشابور: عدالت را در دفترجه انتخاب رشته كنكورامسال ديديم. شهر سبزوار با جندين دانشكاه روزانه وده ها رشته عالي مانند پزشکی ومهندسی وهمچنین شهرهایی مانند کازرون وتربت و...ولي نيشابور يك دانشكاه با دو رشته معمولي !!! درست است که شهر سبزوار هم به لحاظ پیشینه تاریخی و هم به لحاظ موقعیت کنونی همواره از نیشابور پیشتاز بوده . این هم قبول که نام قدیم سبزوار بیهق بوده است و بیهق به معنی بهترین ناحیه است . این هم قبول که سبزوار پایتخت حکومتی مثل سربداران بوده که با غرور و غیرت خود د ر مقابل هجوم بیگانگان مغول ایستادند اما اما بالاخره نیشابور هم یک شهر پرجمعیت در خراسان است. و نباید به خاطر نقاط ضعفی که در تاریخ این شهر هست ٰ مردم امروزی آن را مجازات کرد. مثلا درست است که نیشابور یک زمانی در زمان هجوم ترکان سلجوقی به ایران ٰ پایتخت این حکومت شد . این هم قبول که نیشابور در زمان طاهریان هم پایتخت ایران شد و هرچند طاهریان از تیر و ترکه سپاهیان مإمون عباسی قاتل امام رضا(ع) بودند اما بالاخره نمی توانیم بخشی از تاریخ کشورمان را انکار کنیم. نمی توان که نیشابور را به خاطر این جرم ها از نقشه ایران حذف کرد. مهم اینجاست که مردم نیشابور بالاخره تغییر شیوه دادند و بعد از سماجت های فراوان خود در طول تاریخ برای مبارزه با مذهب تشیع ٰ خودشان در نهایت به تشیع گرویدند و امروز مردمی مومن و شیعه محسوب می شوند.پس عدالت نیست که بنا به جرمی که نشابوریان قدیم مرتکب شده اند نشابوریان امروز را مجازات کنیم. این را هم توجه کنید که نیشابور یک زمانی دارای مدارس نظامیه بود. هر چند همین نظامیه ها را هم یک دانشمند غیر نیشابوری به نام خواجه نظام الملک توسی در نیشابور و تعدادی دیگر از شهرهای ایران بنا کرد و منابع تاریخی آغاز انحطاط تمدن اسلامی را از همین نظامیه های نیشابور دانسته اند که در آن ها با تعصب خاصی تنها سعی می شد علوم مربوط به اهل تسنن تدریس شود و به طور کل علوم منطقی و فلسفی و تجربی ممنوع بود اما به هرحال با همه این نکات منفی آن زمان نیشابور یک شهر علمی محسوب می شد در ایران پس چرا امروز باید به لحاظ دانشگاهی تا ا ین اندازه شهری ضعیف و عقب مانده باشد؟ انتظاری که مردم نیشابور از حکومت های امروز ایران دارند این است که با عدل علوی با نیشابور برخورد کنند . و اجازه بدهند نیشابور اگر نه جلوتر از سبزوار حداقل همپای این شهر در مسیر توسعه فرهنگی و دانشگاهی حرکت کند. اما با این توضیحات حالا شما قضاوت کنید ٰ ايا امكانات كشور عزيزمان درست توزيع شده تکند فقط در امر اختصاص امکانات و تإسیس دانشگاه ها ٰ پیشینه تاریخی و فرهنگی شهرها ملاک قرار گیرد. شاید بعضی از مردم یک شهرمثل نیشابور در گذشته هرچه قدرهم که بد بوده باشند ٰ خدا حالا به آنها فرصت توبه از گناهان داده باشد. پس آیا سزاست فرزندان نیشابور امروز در این سختی و محرومیت قرار داشته باشند؟ آیا رواست فرزندان نیشابور برای تحصیلات عالیه به سبزوار و مشهد و تهران و سایر شهرهای بزرگتر مراجعه کنند مشکلات غربت وخطرات ایاب وذهاب که بارها در اثر تصادف دانشجویان بیگناه جان خود را از دست دادنددر حالی که اگر استعداد علمی بچه های نیشابور از سبزوار کمتر است شاید بخشی از آن به خاطر بی عدالتی دولت در تخصیص امکانات علمی و دانشگاهی به نیشابور باشد. اگر نه هیچ جا ثابت نشده که استعداد و ضریب هوشی نیشابوری ها واقعا از سبزواری ها و سایر مردم خراسان پایین تر باشد. واین برنامه ریزی غلط دولت است که امکانات را فقط به یک شهر اختصاص دهند ما می گوییم ایران سرای من است فرقی بین سبزوار ونیشابور نیست ولی اگر همین دانشگاههایی را که در سبزوار تاسیس کردند در نیشابور تاسیس می کردند وهیچ رشته ای به سبزوار نمی دادند آیا عادلانه بود؟ مسلما خیر / اقلا چندین رشته معتبر به نیشابور می دادند اکنون تربت و قوچان وگناباد وغیره دانشگاه دارند ولی نیشابور با این همه جمعیت خبری نیست دوستان عزیز من شوخی نمی کنم اینها واقعا فاجعه است . این همه تبعیض واقعا فاجعه است یک شهر مثل نیشابور در اوج محرومیت و شسهر دیگری مانند سبزوار و مشهد و تربت در فاصله های 100 کیلومتری در اوج پیشرفت روز افزون !!! هموطن گرامی اگر حرفم را باور نمی کنید به دفترچه های انتخاب رشته امسال مراجعه کنید وعمق فاجعه را خودتان ببینید به خدا قلبم به درد آمد وقتی دیدم سبزوار بعد از برخورداری از دانشگاه های بزرگ و با سابقه ای مثل حکیم سبزواری ٰ با چندین دانشکده مختلف و پردیس بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری ٰ و دانشگاه های دیگری مثل علوم پزشکی با سابقه 25 ساله و دانشکده های دولتی دیگری مثل علوم قرآنی ٰ حالا امسال در دفترچه کنکور سراسری دانشگاه ها ٰ دارای دانشگاه فن آوری های نوین هم شد. واقعا شاخ درآوردم تبعیض تا کجا تا چه اندازه. به همشهریان نیشابوری من خرده نگیرید اگر کاهی از کوره در می روند و نظراتی توهین آمیز ارسال می کنند. این فریادهایی است که از حلقوم و حنجره مردمی ستم دیده برمی خیزد.پس لطفا سبزواری ها و کاشمری ها و تربتی های عزیز به جای اینکه پاسخ نیشابوری ها را بدهید اگر راست می گویید بیایید به ما کمک کنید تا بتوانیم کمی از حقوق خود را بعد از تحمل قرن ها محرومیت و عقب ماندگی به دست بیاوریم. این التماس و عجز بنده را به عنوان یک هم استانی بپذیرید و کمک کنید.با همکاری با یکدیگر بهتر می توان مسیر پیشرفت را پیمود اما اگر نیشابور همینطور عقب مانده باقی بماند جلو پیشرفت بقیه شما را هم خواهیم گرفت. این خط این هم نشان./

سعید

اسرارنامه عزیز درود چرا حدود سه ماهی است که کلا تشریف ندارید؟ نه در بخش نظرات هستید نه در زمینه انتشار مطالب جدید؟ سایت خوب و دلسوزی مثل شما حیف است که تعطیل شود و مخاطبانش از مطالعه مطالب تحلیلی دقیق و پرمحتوا ، محروم شوند. امیدوارم این تعطیلی مثل دوره های قبل موقتی باشد و باز به زودی شاهد به روز رسانی اسرارنامه باشیم. بدرود

شیخ حسن جوری سربداری

ازت خوشم میاد اسرارنامه یک مطلب کوتاه نوشتی نیشابوری ها رو دو سال دنبال خودت انداختی شب و روزو ازشون گرفتی.اصلا داغشون سرد نمیشه. از همه بر و بچه های باحال سبزوارم ممنونم که اینقدر با همت در این بحثا شرکت کردن و اقتدار و شکوه سربدارانی سبزوارو نشون دادن.

محمد رضا

در پاسخ به دوستانی که درباره ی پرتال جامع خبری نیشابور رو نمیدونستن این ادرسش:http://www.rovzane.com

محمد رضا

با سلام.در بین بحث برای استان شدن این مطلبو هم بخونین بد نیست.با ارتقا شهرداری نیشابور با گذشت زمانی اندک پروژه ی میدان باغرود تقاطع غیر هم سطح امام رضا(ع) اینم آدرس پیج برا مطالعه:http://neyshabur.blogfa.com/post/198 دوستان میدونن که قبل از اینم بزرگترین زیرگذر ریلی کشور هم در نیشابور افتتاح شده بود...

منصوره باغشنی

ای خدا یعنی کی می خواد جهالت شما تموم بشه. چرا نمی فهمید سبزوار و نیشابور هر کدوممشونم که استان بشه به نفع هردو شهره.حداقلش اینه که یک رقیب مهم از پیش پای اون یکی شهر دیگه برداشته میشه. شما با این حساسیتهای بی جا که نسبت به هم داریدخودتون باعث عقب موندگی شهراتون میشید.

خداداد رحیمی

از مطالب خوبی که در این صفحه منتشر کرده اید بی نهایت ممنون و سپاسگزارم.البته اگر نظردهندگان محترم از هر شهر و منطقه ای که هستند سعی کنند بدون تعصب نظر ارسال کنند فضای دوستانه تری ایجاد می شود و می توان به نتیایج بهتری رسید. به عنوان یک برادر کوچکتر از همه دوستان بزرگوار درخواست می کنم نظرات خود را بدون توهین و بدون هرگونه نیش و کنایه نسبت به دیگر مردم شهرهای خراسان ارسال کنند. موفق و پایدار باشید. به امید روزی که نقشه استان سربداران عزیز را روی نقشه ایران مشاهده کنیم.

پریم

پیش به سوی استان شدن سبزوار . همشهریای گلم هدف نزدیکه فقط کمی دیگه تلاش لازم داره. براساس آخرین خبرایی که من دارم برای مشهد قراره فرودگاه جدید ساخته بشه احتمالا این فرودگاه در مسیری حدفاصل جاده مشهد به نیشابور ساخته میشه.البته مطمئنا بیشتر نزدیک مشهد ساخته میشه تا نزدیک نیشابور اما به هرحال اگر در چنین جایی بین مشهد و نیشابور ساخته شه برای همیشه شانس نیشابور برای ساخت فرودگاه از بین میره و وابستگی نیشابور به مشهد از قبل بیشترمیشه.و دیگه نمی تونه ادعای استان شدن کنه و دردسر سبزوار برای استان شدن کمتر میشه.

دولت آبادی

تبریک میگم.مقاله تون حسابی گرفته.نمونه کامل یک مطلب داغ ژرنالیستی. من دانشگاه تهران رشته جامعه شناسی درس می خونم یک مبحثی داشتیم در مورد رسانه ها و تأثیرات اونا بر اجتماع بود.قرار شد کنفرانس بدیم من که از قبل با سایت شما اشنا بودم توی کنفرانسم عمدا چندتا مثال از اثرگذری نشریات و سایتای محلی مطرح کردم که یکیش سایت شما بود و همین چندتا مقاله استان شدنتون که این همه مدت این همه نظربراش اومده. بعد از فرصت استفاده کردم و با کمی شیطنت و شوخی سایت شما به خصوص این صفحه رو تو کلاس معرفی کردم و رو تخته آدرسشو نوشتم بچه ها هم با شوخی به استاد اعتراض کردن که این داره سواستفاده می کنه. استادم خندید و گفت این موضوع استان شدن شهرها توی ایرانم تا حالا کلی تلفات و خسارات داده. بعد گفت باید تب استان شدنم در در ردیف بلایای و حوادث مهلک قرار بگیره. تو کلاسمون اتفاقا دوتا نیشابوریم داریم یکیشون دختره و طفلکی اصلا توی این باغ این حرفا نیست و خیلی آرومه یکیشونم که پسره دوست خودمه و چیزی زیادی نتونست بگه اینو گفتم که کیف کنید و بدونید کارتون حسابی موثر بوده. انشاالله همیشه با همین قدرت فعال باشید

پیرایش

اقا کجایید؟ یک ماهه نیستید! ما دلمون تنگ شده حسابی براتون. دیگه حتی نظراتم تایید نمی کنید.این چه وضعشه؟ کلی نظر فرستاده بودم واسه بعضی مطالبتون .راستی نمی دونم خودتون توفکرش بودید یا نه فکر کنم دهم یا دوازدهم تیر سالگرد درگذشت استاد محمودبیهقیه. الان چند روز دیگه وقت دارید اگه بشه گزارشی مطلبی در مورد بنده خدا تنظیم کنید خیلی عالی میشه. چون ایشون حق بزرگی به گردن همه سبزواری ها دارن.

تربت کوه

سبزواریها و نیشابوریهای عزیز تربت حیدریه نه جمعیتی داره و نه تاریخی ،لطفا پای تربت و وسط نکشید، تربت حیدریه خوشحال میشه که هر دو شهر تون استان بشه ،نه شیشه میشکنه نه بانک آتیش میزنه ولی از حد و حدود خودش دفاع میکنه و اینو مد نظر داشته باشین که کدکن جز جدا ناپذیر تربت حیدریه است و شاید در زمانی جز نیشایور بوده ولی از آغاز سده سیزده هجری قمری به تربت پیوسته و اسحاق خان قرایی حاکم وقت تربت تمامی اراضی کدکن از نیشابوریها خریداری میکنه و کدکن با تمام پیوندهای که با نیشابور داشته به تربت پیوسته است. (http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1694377) موفق باشید و امید به تاسیس خراسان غربی و خراسان بینالود

یک نکته هم جهت اطلاع : قدیمی ترین بیمارستان خراسان بعداز بیمارستان های مشهد در سبزوار ساخته شد.بیمارستان حشمتیه باحدود 80 سال قدمت که به دلیل قدمت خیلی زیاد دیگه چندسال قبل واقعا ساختمان هاش فرسوده شده بود و به همین دلیل تخریب شد تا بازسازی بشه .الان هم مراحل اخر کار ساخت این بیمارستان در هفت طبقه با امکانات مدرن روز هست که بعداز افتتاح بلندارتفاع ترین بیمارستان شهرستان های خراسان خواهد بود و در بسیاری از زمینهها نیاز شهرستان های غرب ، مرکزو جنوب خراسان رضوی از رفتن به کلان شهر مشهد برطرف میشه جوینی ها ، خوشابی ها ، جغتایی ها ، داورزنی ها ، بردسکنی ها ، نیشابوری ها ، فیروزه ای ها و... که الآن برای بعضی از بیماری ها به مشهد مراجعه میکنند میتوننددر همین سبزوار نزدیک به خودشون وبا هزینه کمتر درمان بشن. در حال حاضر در شهر سبزوار 5 بیمارستان وجودداره که سه مورد از این بیمارستان ها دولتی وعمومیه ، یک مورد دولتی امامتعلق به تأمین اجتماعی است ویک مورد هم خصوصی است.با اسم بیمارستان آریا که بعضی از جراحی ها نظیر زیبایی وعمل چشم و...در اونجا انجام میشه. البته این 5 بیمارستان فقط در شهر سبزوار هست اگرنه حوزه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در شهرهای زیرنظر این دانشگاه بیمارستان های بیشتری داره.از جمله در جوین،جغتای و... اما امکانات بیمارستانی نیشابور اصلا به اندازه سبزوار نیست.البته طبیعی هم هست چون اکثرنیشابوری ها به دلیل نزدیکی راه برای درمان به مشهد یا سبزوار مراجعه می کنند و دانشگاه علوم پزشکی هم چون تازه و درحد خیلی کوچک در نیشابور تأسیس شده ، هنوز نتونسته امکانات مناسب دراین زمینه رو برای نیشابوری ها مهیا کنه.

نارضایتی مردم زبرخان از مدیریت نیشابوری ها

اوضاع نیشابور خیلی وخیمه . هیچ امیدی به استان شدن و توسعه نیشابور نیست. مردم نیشابورم خودشون این موضوع رو فهمیدن . به خصوص مردم بخش زبرخان نیشابور سالهاست که از نیشابور بیزارن و فقط منتظر این هستن که بالاخره بعد از سالها سنگ اندازی و کارشکنی و یا ناتوانی نیشابوری ها در شهرستان کردن بخش زبرخان ، هروقت بالاخره هر وقت شهرستان شدن برای همیشه نیشابور رو پشت سر بگذارن و دیگه بهش نگاه هم نکنن. همین که مردم بخش مستعد و پرجمعیت زبرخان می بینن که بخش های بسیار کوچک تر و محروم تری مثل داورزن و خوشاب در سبزوار یا مهولات در تربت حیدریه سالهاست که تونستن شهرستان بشن اما ، بخش زبرخان هنوز همونطور بخش باقی مونده و مردم این شهر به حقوق خودشون در زمینه داشتن فرمانداری و بقیه امکانات و امتیازات شهرستان های مستقل نرسیدن باعث میشه از مدیریت نیشابوری ها بدشون بیاد و احساس کنن نیشابوری ها عمدا جلو شهرستان شدن زبرخان رو می گیرن تا بتونن از توانمندی های این بخش در زمینه گردشگری ، صنعتی ، کشاورزی و جمعیتی بیشتر سوءاستفاده کنن. به همین دلیله که مردم شهر خروین (خرو) یکی از شهرهای بزرگ بخش زبرخان از چندین سال قبل با نیشابوری ها اختلاف دارن و حتی در تهران درمقابل مجلس شورای اسلامی علیه نماینده و فرماندار نیشابور دست به اعتراض خیابانی زدند متن خبر زیر رو که چندسال قبل در روزنامه اعتماد منتشر شده کامل بخونید تا ببینید مردم بخش زبرخان چه دل پرخونی از دست نیشابوری ها دارند و از کی دارن همینطوری برای شهرستان شدن اعتراض می کنن اما نیشابوری ها هنوز اجازه ندادن مردم این بخش به آرزو و حق دیرینه شون برسن. مردم‌ خروين‌ نيشابور خواستار رسيدگي‌ به‌ مشكلات‌ خود شدند با تجمع‌ مقابل‌ مجلس‌ جمعي‌ از مردم‌ خروين‌ و برجين‌ نيشابور با تجمع‌ مقابل‌ مجلس‌ از رييس‌ جمهور خواستار رسيدگي‌ به‌ مشكلات‌ خود شدند. به‌ گزارش‌ فارس‌ تجمع‌كنندگان‌ كه‌ تعدادشان‌ به‌ 50 نفر مي‌رسد خواستار تبديل‌ شهر خروين‌ به‌ شهرستان‌، احداث‌ جاده‌ نيشابور به‌ مشهد از طريق‌ ارتفاعات‌ بينالود، احداث‌ فلكه‌ جاده‌ نيشابور به‌ مشهد در وسط‌ شهر خروين‌ و بررسي‌ و شناسايي‌ تضييع‌ كنندگان‌ حقوق‌ مردم‌ اين‌ شهرستان‌ هستند. تجمع‌كنندگان‌ با حمل‌ پلاكاردهايي‌ حاوي‌ اعتراض‌ به‌ فرماندار و نماينده‌ نيشابور، خواستار ملاقات‌ با غلامعلي‌ حداد عادل‌ رييس‌ مجلس‌ هستند. معترضان‌ تاكيد مي‌كنند تا زماني‌ كه‌ به‌ خواسته‌هاي‌ ما رسيدگي‌ نشود در مقابل‌ مجلس‌ مي‌مانيم‌. منبع : روزنامه اعتماد . شماره 1063 . 10/12/84 . صفحه 3 (ايران)

سهیلا شریفی

من دو سال دوران کاردانیم رو در دانشکده فنی دخترانه نیشابور درس خوندم و دو سال کارشناسی ناپیوسته ام رو در سبزوار هر دو شهر رو به یک اندازه دیدم و چون دوستان مشترک تو هردو شهر زیاد دارم الان بعد از چندسال که از فارغ التحصیلیم گذشته هنوز گاهی یک سر می زنم هر دو شهر خوب و تاریخی هستن. نیشابور به لحاظ سرسبزی از سبزوار جلوتره این واقعیته که نباید کسی باهاش مخالفت کنه ولی سبزوار به لحاظ فرهنگی و توسعه یافتگی از نیشابور جلوتره. یک بار بچه های داشکده فنی نیشابور به همراه دانشگاه آزاد یک همایش علمی برگزار کردند دوتا از میهمانان مدعو که از تهران بودن از طریق فرودگاه سبزوار اومدن خراسان و از طریق فرودگاه مشهد برگشتن تهران.چون واسه اومدنشون از فرودگاه مشهد بلیط نبود ولی برای سبزوار جای خالی داشت ضمنا من دوستان نیشابوری و سبزواری زیادی دارم الان که این بحث های داغو اینجا دیدم باورم نمیشه این قدر بین سبزواری ها و نیشابوری ها سر استان شدن رقابت شدید باشه. تو خود سبزوار و نیشابور که بودم چیزی متوجه نشدم اینجام به همه طرفین درگیر در بحث میگم زیاد برای استان شدن با هم دعوا نکنید فکر می کنید کرج از وقتی استان شده فرقی به حالش کرده؟ والله کرج همونیه که بود و هیچ فرقی به حال ما نکرده. منم از همینجا به فاطمه محروقی ، لیلا جنتی ، سمیرا سلطان پور ، فهیمه خسروجردی و فاطمه فیضی از همین جا اگه می خونن درود میگم. (بچه ها هنوز وقتی یاد فاطی قشقرق می افتم از خنده روده بر میشم) خخخخخخخخ ((((((((----- : ا ایشاالله همتون استان شید جیــــــــــــــــــگرا

کاملاً موافقم . درکل نیمه شرقی کشور برای استان شدن هیچ شهری شایسته تر از سبزوار و تربت حیدریه نیست. که با هم رقابتی هم ندارند. اگر فقط جوانان پرشور و انرژی و قدرتمند ای دو منطقه آرزوی دیرینه خود را باور کنند ، شکی نیست که به زودی استان سربداران به مرکزیت دارالمومنین سبزوار و استان خراسان مرکزی به مرکزیت تربت حیدریه تأسیس می شود و برای همیشه مردم شهرهای غرب ، جنوب غرب ، جنوب و مرکز خراسان رضوی از زیر بار مدیریت تبعیض آمیز مشهدی ها نجات پیدا می کنند.

سیدناصر

برتری سبزوار بر نیشابور از هر لحاظ ثابت شده و اصولا چیزی نبوده که بخواد اثبات بشه چون واضحه . فقط چون نیشابوری ها همیشه نسبت به سبزوار احساس ضعف می کردن خیلی روی معرفی تاریخ و فرهنگشون کار کردن تا وانمود کنن نیشابور باارزش تره. اما من در کل تاریخ نیشابور وقتی مرور می کنم چیزی که برتری نشون بده نمی بینم. جز چند مرحله که مورد تجاوز و غارت قرار گرفته و پایتخت حکومت های بیگانه شده.

محمدی از نیشابور

انقدر نگین اتشکده مال سبزواره.انجمن جهانی زرتشتیان هم قبول داره که اتشکده برای ابر شهر ساخته شده بوده. آتشکده آذر برزين مهر خراسان آتشکده آذربرزين مهر يکی از سه آتشکده مقدس ايران است (آذر گشسب - آذر برزين - کاريان ) که در شهر نيشابور يا ابرشهرخراسان قرار دارد . در پهلوی به نام آتور بورگين ميتر خوانده می شود به معنی آتش مهر بالنده است . تاريخ ساخت آن بسيار کهناست به طوريکه به زمان اشو زرتشت باز ميگردد و در بند 8 از فصل 17 بندهش آمده است : آذربرزين مهر تا زمان گشتاسب درگردش بوده و پناه جهان تا اينکه اشو زرتشت اسپنتمان دين آورد و گشتاسب شاه دينش را پذيرفت آنگاه گشتاسب آتش مقدس را درکوه ريومند در آذر برزين مهر قرار داد. http://www.dinebehi.com/pe/index.php/2012-05-27-20-27-59/145-2012-05-29-05-43-48

jeneral

مطالب و کامنتها رو کامل خوندم با توجه به گفته‌های وزیر کشور یکی از شرایط استان شدن باید جمعیت استان حداقل یک میلیون نفر باشه آمار جمعیت شهرهای خراسان رضوی در سرشماری سال ۱۳۹۰ خراسان مرکزی(تربت حیدریه :210 - خواف 122 - گناباد :80.7 - بجستان 30.6: - تایباد :108-زاوه 71.6: - رشتخوار :60.6 -مه‌ولات : 49 باخرز :53.5) جمعا :786 هزار نفر استان سربداران(سبزوار :320 -بردسکن :73 -جوین :54 -خلیل آباد :49 -جغتای :48 -خوشاب :38) جمعا :582 هزار نفر کاشمر :157هزار نفر و به نظر من کاشمر باتوجه به فاصله نزدیک و داشتن فرودگاه مشترک با تربت به احتمال فراوان زیرمجموعه خراسان مرکزی قرار میگیره و جمعیت خراسان مرکزی 943 هزار نفر خواهد شد

آذربرزین مهر سبزوار

یک بنده خدایی همچی با اعتماد به نفس تو نظرات قبلی نظر گذاشته بود (( قالیباف سردار ایران ، امید نیشابور )) بهش میگم اولا قالیباف نیشابوری نیست و مشهدیه . و اصالت پدریش به طرقبه مشهد برمی گرده . اما فقط مادرش از روستاهای نیشابوریه که اونم سردار قالیبافو تو نیشابور به دنیا نیاورده و قالیباف توی مشهد به دنیا اومده خودشم همه جا خودشو مشهدی معرفی می کنه.پس بیخودی دلتونو صابون نزنید و به خودتون امیدکاذب ندید. از اون گذشته دیروز دیدیم که که مردم در حماسه 24 خرداد به کی رأی دادن و اراء آقای قالیباف یک سوم آرا آقای روحانی بود. باور نمی کنی الان یک سری به سایتای خبری بزن و اوضاع خیابونای تهران و مشهد و سبزوار و بقیه شهرهای بزرگو رصد کن تا ببینی برای انتخاب نزدیک به 20 میلیونی آقای روحانی همین الان چه شور و شوقی توی خیابونا به پاست. بیچاره ها چه امیدی بسته بودید که لابد قالیباف رئیس جمهورمیشه و همه استانداردارو زیر پا می گذاره و نیشابورو استان میکنه!!! اما متاسفم که حتی امیدهای کاذبتونم همیشه محکوم به ناامیدیه. جهت اطلاع شما دوست عزیز بنده هم الان دارم میرم خیابون تا به کارناوال های شادی پیروزی آقای روحانی بپیوندم شما هم بشین به این فکر کن که اگه می تونستید 13 میلیون دیگه برای آقای قالیباف رای جمع کنید ، الان می تونستید شما هم خوشحال باشید. خخخخخخخخخخخ بوق بوق بوبوق بوق بوق بوق بوبوق بوق .....

از دیار نیشابور زادگاه خیام سلام به دارالمومنین سبزوار دیار سربداران

از دیار نیشابور زادگاه خیام به دیار سبزوار پایتخت سربداران سلام عرض می کنم . بعد از مدتها که این مباحث را دنبال کردم با اینکه خودم نیشابوری هستم اما اعتراف می کنم که درحال حاضر سبزوار بهترین گزینه برای استان شدن را دارد. بارها این حرفها را در سایتهای شهر خودم گفته ام ومتاسفانه یا نظراتم را تایید نکرده اند یا بدبینانه برخورد کرده و فکر کرده اندمن یک سبزواری هستم. اما در فضای سایت شما این ازادی بیان وجود دارد که من نیشابوری بتوانم گلایه هایم را از مسولان شهرم واز بعضی از مردم بی بخار و بی انگیزه شهرم مطرح کنم.و از فرصت اثرگذاری سایت اسرارنامه در نیشابور بهره بجویم و به همشهریانم بگویم شما را به خدا بجنبید و نیشابور را از این عقب ماندگی امروزی نجات دهید. ما واقعا چه چیزی داریم ؟ تنها دلخوشی نیشابور در حال حاضر جمعیت است که انهم با شهرستان شدن بخش های تابعه جمعیتمان از سبزوار و تربت حیدریه کمتر می شود. درمورد استان شدن هم من فکر میکنم استان شدن حق شهری است که مجموعه شایستگیهای لازم به لحاظ سیاسی - اداری - فرهنگی - تاریخی واقتصادی داشته باشد. ودر حال حاضر هر چند نیشابور به لحاظ فرهنگی و تاریخی با سبزوار برابر است اما از جنبه اداری واقتصادی ومواصلاتی واقعا سبزوار سالها جلو افتاده است. فقط وجود چندین شهرستان اقماری - جمعیت بیشتر درمحدوده استان سربداران نسبت به استان نیشابور - فاصله بیشتر از مراکز فعلی استان و مرکزیت مواصلاتی وفرودگاهی امکاناتی است در سبزوار هست ومتاسفانه نیشابور شهر عزیز و توانمند من به دلیل غفلت و بی توجهی مسولانمان در طول سالهای دراز از این امکانات محروم مانده است.از همین جهت باید حالا حق به حق دار برسد و هرچند با استان شدن سبزوار موافقم اما باید حق نیشابورهم باایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای استان شدن در سالهای اینده داده شود وما نیشابوریها هم باید درس بگیریم از حدود دو دهه غفلت و بی توجهیمان. از فضای سایت اسرارنامه ممنونم. تنها سایتی است که درآن می توان عمیق وتحلیلی به مسائل نگاه کرد.حداقل از سایت های شهر بنده بهتر است.که فقط غرورکاذب وتوهم در انها بیداد می کند و باعث شده مسولان شهرمان فکر کنند خیلی کارشان درست است. زنده باد اسرارنامه

دوستدار همیشگی شما

سلام هر وقت یک مدتی غیبت میکنید فرصت پیدا می کنم مطالب قبلیتونو با دقت بیشتری مرور کنم.واقعا خوشحالمکه توی شهرما همچین رسانه پویا و عمیقی هست.اسرارنامه تأثیر مثبت خودشو در سبزوار وهمه شهرهای غرب خراسانگذاشته منتبریکمیگم به همه کسانی که در اینسایت زحمت میکشن

امید یک دوست

سلام D: ارزو بر جوانان عیب نیست . اگه دعا کنین شایییید یک روزی سبزوارم استان شد . دعا کنید مشکلی نیست آقا کسی تا حالا ندیده تو سایت یه شهر ، به خود اون شهر توهین شه. :D حالا تو اومدی لینک سایت های سبزواری رو میدی با اینا شدیم 75 میلیون ایییییییی خـــــــــــــــــــدا

نيما

شما سبزواري ها به يك فرودگاه مينازيد كه اون هم زيان آور است؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سامان

چقدر این مردم شهر ما عقده استان شدن دارند همشهریان فکر نان باشید خربزه آب است دلم به حال همشهریان ساده خودم میسوزد همه مان را سرکار گذاشته اند بنابر اطلاعات موثق قرار است شم آباد استان شود و سبزوار شهر درجه یک زیرمجموعه اش. گویا ده کوره ابارش هم قراره به شهر ارتقاء یابد

فردوسی

هیچ وقت شهر های دیگه ی استان خراسان جنوبی نمیتونن ظلمی که بیرجندیها نسبت به مردم فردوس میکنندو درک کنن ولی اگه مردم فردوس تا الان که هیچی نگفتن فقط به خاطر نجابتشونه.فردوسی ها نمیزارن بیرجندیا هر ....... بخوان با شهرمون بکنن تا الانم هرچی کارخانه تو فردوس داره افتتاح میشه فقط با پول خود فردوسی هاس و همش مال بخش خصوصیه ن با بودجه ی استان مثل کارخانه ی شمش منیزیم فردوس که سومین کارخانه تو جهان و اولین تو خاورمیانس و کارخانه ی فراز پلی مر که بزرگترین کارخانه ی لوله های پلی اتیلن تو ایرانه و...!همه ی ی شهرهای استان ما به جز فردوس با غیرت همه تو سری خور بیرجندیها هستن.تا ما جوونای فردوسی هستیم هیچکی نمیتونه فردوسو از پیشرفتش عقب بندازه!

مرتضی

سلام به هم استانی عزیز فردوسی که خوب ما رو فحش داد دوست عزیز یک استان رو استاندار و مدیران کل میگردونن نه مردم بیرجند ما مشکلی هم داریم به همینجا ها مراجعه میکنیم مدیران هم که همه غیر بومی حق شما رو مادبیرجندیها خوردیم بعدشم استان ما بدون شما هم استان بود مگر غیر این بوده در تقسیمات کشوری تاریخ و گذشته جایی نداره امکانات الان مهمه دوست من شهرستان فردوس فقط40 هزار نفر جمعیت داره حتی از شهرستاهای جدید هم کمتر و این همه ادعا

ابوالفضل خیرابادی از نیشابور

مث اینکه سرتون خیلی شلوغه. نظراتو در تایید میکنین. این به نفع شما نیست.

ابوالفضل خیرابادی از نیشابور

سلام و خسته نباشيد. اينطور که بنظر مياد شما هم مثل بقيه همشهري هايون دچار توهم کذايي شديدي شديد. واقعا که در اوج گريه ادم رو به خنده واميداريد. ((به هرحال نيشابور نيز همواره پابه پاي سبزوار يکي از شهرهاي مهم خراسان بوده)) شما کجاي تاريخ نيشابور سراغ اين جمله رو داريد؟ البته با احتساب چندين و چند بار خرابي کامل که باعث جابجا شدن شهر شده اعم از زلزله و حمله بيگانگان،بازهم قابل مقايسه نبوده. بد نيست کمي روشنتون کنم. نيشابور در طول تاريخ يکي از بزرگترين مراکز دانش اسلامي، و موطن بسياري از دانشمندان، شعرا، صوفيان و ديگر بزرگان بوده‌است، و به عنوان نماد تاريخ و فرهنگ ايران مطرح شده‌است. www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1109101 تا جايي که بيشتر انديشمندان اروپايي خيام رو نماينده تفکر شذق ، در غرب معرفي ميکنن. حالا شما بيا عطاالملک جويني ،ملاحسين واعظ کاشفي، دکتر قاسم غني يا بيهقي يا صدنفر ديگر رو نام ببر. اينکه بعضي از سبزواريها به خود اجازه ميدن روي نيشابور اسم زشت ديگه اي بگذارن و شما هم نظرشون رو به نمايش بزاريد چيزي از اسم و اوازه اين ابرشهر که نامگذاريش در کتاب فرهنگ اساطير ايراني، ص.??? و به زبان مانوي و پهلوي ذکر شده، کم نميکنه.فقط و فقط شان و منزلت خودتون را پايين مياريد. چه در دوران قباد ساساني و چه در دوره‏هاي اموي و عباسي ابر شهر ناميده ميشده. تا اينجا اسمي از نيشابورِ در کنار سبزوار!!!!!!!!!!!!!!!!!!! نشنيده ايم. يا در اوايل دوران عباسي به ام‏البلاد خراسان معروف بوده. ويا در سفرنامه ناصر خسرو نوشته شده :شهري که توانايي برابري با پايتخت مصر را داشته، نيشابور بوده‌است. سده پنجم و حديثي از نبي مکرم اسلام که ميفرمايند: «بهترين شهرهاي خراسان، نيشابور است» و «نيک شهري است نشابور».(نقل از ابن جريح و ابراهيم بن طهمان از تابعين) بنوشته بسيارس از مورخين مثل ابن ‏رسته، مقدسي، اصطخري، ابن‏ حوقل و ياقوت حموي : شهر نيشابور يک فرسنگ در يک فرسنگ بوده و بازار و ميادين و دکاکين و کاروانسراهاي بسيار داشته‌است که از لحاظ اقتصادي «انبارگاه مال‏التجاره فارس و کرمان و هند يعني ولايات جنوبي و همچنين ري و جرجان و خوارزم‏» بوده‌است. همونطور که ميدونيد در زمان قرون وسطي خراسان بزرگ به چهار قسمت تقسيم ميشده و هر ربعي به مرکزيت يک شهر بزرگ: نيشابور، مرو، هرات و بلخ. تا اينجا هم اسمي از نيشابورِ در کنار سبزوار!!!!!!!!!!!!!!!!!!! نشنيده ايم. توصيفي ديگر از تاريخ نويس مشهور : اين شهر از قاهره قديم (فسطاط) بزرگتر و از بغداد جمعيتش بيشتر و از بصره جامعتر و از قيروان عاليتر بوده و ?? محله داشته و ?? خيابان اصلي و مسجدي ممتاز و کتابخانه‏اي با شهرت جهاني و يکي از چهار شهر شاهي امپراطوري خراسان بوده‌است. فردوسي بزرگ در شاهنامه به توجه به قدمت نيشايور و در به قدرت رسيدن کيکاووس ميگه: بيامد سوي پارس کاووس کي// جهاني به شادي نو افکند پي/ فرستاد هر سو يکي پهلوان// جهان‏دار و بيدار و روشن‏روان/ به مرو و نشابور و بلخ و هري// فرستاد هر سو يکي لشکري. اين اينده اي که شما در موردش حرف ميزنيد ممکن هست تا 100 سال اينده هم اتفاق نيوفته. رقابت با يزد کرمان و کاشان رو عرض ميکنم. البته ارزو کردن هيچ مشکلي داره اما به شرطي که مايه خنده مخاطب نشه. محض اطلاع ميگم که شهرک کاشي و سراميک شماره يک يزد با قرارگيري 35 کارخانه کاشي و سراميک بعنوان صادر کننده به 70 کشور دنيا در خاورميانه نظير نداره. خود بزرگ بيني تا چه حد؟ يا با کارخانه سايپاي کاشان ميتونيد رقابت کنيد؟ بسي مايه خنده ما شديد! در مورد صنعت نيشابور هم اگر بخش هايي که قراره به شهرستان ارتقا پيدا کنند حساب نکنيم بازهم نيشابو دومين قطب صنعتي استان محسوب ميشه و اين يعني اقتصاد صنعتي نيشابور تقريبا دوبرابر سبزواره. شهرک صنعتي (اکر اشتباه نکنم) عطار نيشابور که در فاصله 20 کيلومتري جاده سبزوار قرار داره ،با مشارکت سرمايه گذار چيني بزرگترين کارخانه توليد کاشي و سراميک خاورميانه رو درحال ساخت داره. کارخانه توليد فولاد نيشابور که سومين قطب توليد فولاد کشور رو در اختيار داره.که با بهربرداري فاز دوم دومين ، توليد کننده فولاد کشور ارتقا پيدا ميکنه. يا همين کارخانه اگزوز خودرو خراسان،همينطور شهرک صنعتي کريم اباد.همينطور نيروگاه سيکل ترکيبي نيشابور که برق خود سبزوار و مشهد رو تامين ميکنه.همینطور کارخانه شرکت صنایع خیام الکتریک.همینطور جهان الکتریک.همینطور فیروزه الکتریک.که اکثر محصولاتشون صادراتی هست.همینطور کارخانه شرکت ایران شرق. اینقدر فرافکنی لازم نیست.نیشابور حتی بعد از تقسیم شدن هم دومین قطب صنعتی استان هست.اگر مثل همیشه پای چناران رو وسط نکشید. بحث چناران رو بزارید برای موقعی که طرح هاش اجرا شد. قابل توجه مدیریت سایت تنها شهری که تواناییِ برابری با قاهره را داشت، نیشابور بود. سفرنامه ناصر خسرو موفق و پیروز باشید،انشاالله

فرهاد چاه جویی

شما مطمئن باشید فردوس به هر استانی ملحق بشه اعتراض می کنه چون مردمش انتظار دارن به اندازه مرکز استان بودجه داشته باشن و من به عنوان یه نهبندانی که جز محروم ترین نقاط کشور هست از تشکیل خراسان جنوبی تو این 8 سال راضی هستم و فردوس به هرجایی دوست داره ملحق بشه اگه فکر می کنند وضع بهتری پیدا می کنند و توهین به مردم بیرجند کار اشتباهیه چون تقسیم بودجه در استان به 200 هزار نفر بیرجندی ارتباطی نداره!!! سبزوار هم لیاقت مرکز استان شدن داره و من سه تا از بهترین دوستای دوران دانشگاهم در بیرجند سبزواری بودن اگه از این سایت بازدید می کنند بهشون سلام می کنم (بهرآبادی ، صالحی نیا ، کیقبادی) واقعا مردم با مرام و با انصافی داره.

قالیباف سردار ایران امید نیشابور

فقط نیشابور شمام خیالبافی بیخودی نکیند در انتخابات ریاست جمهوری امسال سردار قالیباف به احتمال زیاد رای میاره اونم که از طرف مادری اصالت نیشابوری داره و همسرشم نیشابوریست دیگه کار تمومه نیشابور استان میشه خدا می دونه که حقشه ...

رودمعجن تربت

***** به نام خداوندبخشایشگر***** با سلام و عرض خسته نباشید خدمت مدیریت محترم سایت. بنده از روستای رودمعجن شهرستان تربت حیدریه وساکن مشهد مقدس هستم.اینجانب تمامی نظرات دوستان را به همراه پاسخ های هوشمندانه شما رامطالعه کرده وسپس جهت حمایت از زادگاه خویش به درج این مطلب پرداختم. من هیچ ادعایی در هیچ زمینه ای ندارم اما اطلاعات عمومی نسبتا زیادی به گفته اطرافیان دارم. به صورت خیلی واقع بینانه در چند بخش به گفتمان می پردازم الف/ توانمندی های شهرستان تربت حیدریه//1.تولید کننده 84.3 زعفران خالص جهان که می تواند پشتوانه اقتصادی خوبی برای این استان در صورت تاسیس باشد2.موقعیت جغرافیایی نسبتا مطلوب باحد متوسط بارش سالانه ی330میلیمتر که از حد متوسط استان که225 میلیمتر میباشد بالاتر است ودر جایگاه4بارشی استان قرار دارد ومی تواند به کشت وزرع این استان کمک کند.3.قرارگرفتن برسر راه ارتباطی جنوب-مشهد که از سمت جنوب وبندرعباس تنهاجاده ی یک طرفه کشور از سمت جنوب به سمت مشهد میباشد4. قرار گرفتن بر سر راه اهن تهران- مشهد به سمت هراتوقندهار وکابل که نقش مواصلاتی دارد.5.وجود منابع عظیم سنگ اهن وگچ ووجود کارخانه های فولاد وورقه ی المینیوم وبزرگترین کارخانه ی قند شرق کشور به طور مشترک با فریمان واز افتخارات این شهرستان این است که بر خلاف اکثریت قریب به اتفاق استان های کشور که سنگ اهن خود را به رندان اصفهانی می فروشند این شهرستان این فرایند را در داخل خوداستان انجام میدهد.6.بحث جمعیتی ونیروی کار هر استان که باوجود اگاهی نسبی دست به تحقیقات وسیع وگسترده در کتاب جغرافیای اطلس کار ونیروی انسانی ج.2 استان خراسان.زدم به این باور ویقین رسیدم که استان خراسان مرکزی به محوریت تربت حیدریه دارای جمعیت بیشتری نسبت به استان دیگر است ودارای جمعیت بالغ بر56 درصد روستایی میباشد7. این استان دارای مرز خارجی نیز میباشد ب/انتقاد یا نوعی نصیحت از این بنده حقیر به مدیریت محترم سایت پر بازدید و پر محتوای اسرارنامه// 1.به ظن بنده شما سعی دارید نظر هم استانی های غیور و بافرهنگ نیشابوری را از شهر بسیار زیبای سبزوار با ان مردم فهیم و مهمان نوازش دورساخته و به حساب رقیب شهر خود رااز میدان استان خراسان غربی به در کرده وبه سمت چالش و کینه توزی به سمت شهرستان تربت حیدریه ومردمان همسایه دوستش سوق دهیدتا برسر تشکیل استان مرکزی دو رقیب وجود داشته باشد وشما بتوانید باخیالی اسوده و بی رقیب به تشکیل استان خود بپردازید.2/باید این نکته را در نظر داشت که موقعیت جغرافیایی شهرستان نیشابور به طوری است که فرهنگ نزدیکی با مردمان سمت غرب وشمال غرب استان دارند و از همین جهت مردمان تربت اشنایی بیشتری با سنت ها و اداب ورسوم مردم دلاور وخونگرم جنوب استان دارند وراحت تر در صدد برقراری ارتباط با انان بر می ایند ج/ واما مساله ی شهر دیدنی ومهمان نواز کاشمر. شهر کاشمر1ازلحاظ زبان عامه واداب ورسوم وفرهنگ های اجتماعی نزدیکی بیشتری باشهرستان تربت حیدریه دارند2نزدیکی ان با تربت حیدریه و وجود جاده ای پر از پیچ وخم بین این شهرستان ودیگر شهرستان ها ووجود کوه های چهل تی و کوه سرخ این شهرستان را در دشت تربت-کاشمر محصور کرده است.3 وجود فرودگاه مشترک در دشت شادمهر نیز مزید بر علت پیوند این دو شهرستان با یکدیگر است. ///// ازاین که به عرایض اینجانب گوش فرا دادید بسیار مشعوف وسپاس گزارم وامید وارم بالحنی دوستانه ومنطقی به این موضوع پرداخته باشم. به امید ظهور منجی دو عالم. والسلام علیکم ورحمته اله وبرکاته/////.

رودمعجن تربت

برادران وخواهران خراسانی مهم این است که ما ایرانی هستیم.

خراسان مرکزی

با سلام و خسته نباشید خدمت دست اندر کاران محترم اسرارنامه؛ سلام ویژه می گم به مردم خونگرم فردوس، بحث اختلافات در خراسان جنوبی بین فردوس، بشرویه، طبس و برخی مناطق دیگر با بیرجند کم و بیش به گوش می رشد، و اینکه مردم فردوس از زمان تشکیل خراسان جنوبی مخالف الحاق به این استان بودند و صرفا به دلیل برخی ملاحظات این امر صورت گرفته، به امید تشکیل هرچه زودتر استان خراسان مرکزی و الحاق فردوس به آن؛ همچنین تشکیل استان خوب خراسان غربی

فردوسی

مردم فردوس خواهان جدایی هرچه سریعتر از خراسان جنوبی هستند و خواهان پیوستن به استان خراسان مرکزی به مرکزیت تربت حیدریه هستند و درباره ی مرکزیت سبزوار هم حق با سبزواری هاست که مرکز استان خراسان غربی شوند.بیرجند در حق ما فردوسی ها ظلم بسیاری کرده به نظر من بیرجندیها ادمای ......................رسیده ای هستند که میخواهند با بالا کشیدن حق مردم فردوس به توسعه ی شهر خودشان برسند.فردوس شهریه که در سال 1316 شهرستان شده و از بیرجند خیلی جلوتره ولی بیرجندیها مثل........... به شهر ما زدند.باید بدانید که با کشف معادن عظیم اورانیوم و احداث غریب به اتفاق نیروگاه هسته ای در فردوس باید به این شهر بسیار قدیمی و مهم رسیدگی بیشتری از جانب دولت و مرکز استان شود

مصطفی از سبزوار

آخه مگه نیشابورم شهر حساب میشه که بیایم راجبش جدل کنیم آخه مگه توش ...... داره که بیایم راجبش گفت و گو کنیم آخه سبزوار که 999................99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 با نیشابور فرق داره نیشابوریا برن یه 999 سال بعد از استان شدن سبزوار بیان شاید برای اونا یک کاری بکنیم

بهروز

به فامیل: پ ن پ پیش آ گور باید مرکز استان بشه با تبلیغات؟؟؟؟؟؟؟؟ بی فرهنگها برید اول اسم شهرها رو یاد بگیرید بعد بیاید نظر بدید.عقده ایها همیشه میگن سبزه وار.البته حق هم دارید چون از دنیا عقبید سرتون مثل کبک تو برف بی فرهنگها

فامیل

اگر شما توانستید سبزه وار را با این مسخره بازی ها و هوچی گری ها مرکز استان کنید. من، کل کشورهای خاورمیانه را تبدیل به یک کشور متحد و جزیره تنب کوچک را پایتخت خاورمیانه می‌کنم. واقعیت با تبلیغات خیلی فرق دارد جان برادر!

از دیار قطب الدین حیدر

با سلام و احترام: ابتدا تشکر می کنم از صاحب امتیازان و طراحان مجله اسرار نامه که در بحث فرهنگی تلاش زیادی انجام می دهند. سپس متأسفم برای مخاطبینی که در این صفحه شخصیت و شأن مردم شهرهای هم ولایت خود را زیر سؤال می برند. بنده بیشتر متن های فوق را مطالعه کردم و متوجه این نکته شدم که تا زمانیکه فرهنگ و شعور ارتقاء نیابد هرگز به هدف خود که طرح تفکیک استان خراسان رضوی می باشد دست نمی یابیم و این افزایش فرهنگ و شعور به شعار این مجله که استان شدن تربت حیدریه - سبزوار - نیشابور با رمز اتحاد است برمی گردد. آرزوی مردم هر خطه اینست که در کشور خود صاحبنام باشند اما این آرزو در خراسان رضوی با کنارکشیدن یک شهر به نفع دو شهر دیگر ممکن می باشد.شاید متن اینجانب کمی مفهومی باشد اما مردم این دیار باید فهمیده باشند که خود را باید از این طرح کنار بکشند تا این ایده عملی شود و الا این کار تا ابد ناشدنی خواهد بود. به امید روزی که این هدف عملی گردد

پیرایش

آره منم خیلی وقته فهمیدم نیشابوری ها کلاً تو کار ارائه اطلاعات غلط هستن. توی جمعیت ، توی فاصله شهرها ، توی دانشگاه ها ، توی صنایع ، توی فرهنگ و تاریخ و ... کلاً زیاد جدی نگیریدشون.

عبدالله

اسرارنامه جان این بیچاره که با اسم از دیار خیام نظر گذاشته ، همه این حرف ها واین آمار و ارقام دروغ و این استدلال های غیرمنطقی رو مطرح کرده که آخر از سبزواری ها بخواد کاشمرو به نیشابور بدن. ولی من می گم ، دوست عزیز نیشابوری نمی خواد کاشمرو از سبزوار گدایی کنی.کاشمر خودش یک شهر مستقل وجداست و تاریخ شهرستان شدن کاشمر با نیشابور برابره و هر دو در سال 1329 و سیزده سال بعد از سبزوار شهرستان شدن. حالا دیگه این با خود کاشمری هاست که دلشون بخواد برن با نیشابور یا نرن و اصلاً نه ما سبزواری ها برای کاشمری ها تعیین تکلیف می کنیم و نه نیشابوری ها می تونن به ذهن کاشمری ها تلقین کنند که وابستیگی خاصی به نیشابور دارن! اما به نظر من بهتره نیشابوری ها برای استان شدن اینقدر آبروی خودشونو نبرن .

از دیار خیام

چرا شما وقتی صحبت از جمعیت نیشابور و سبزوار میشه و میبینید که نیشابور(فیروزه ،قدمگاه رضوی،و...)جمعیتش میشه 476هزار نفر و سبزوار(جوین ،جغتای .و...) جمعیتش میشه 460هزار نفر پای بردسکن رو وسط می کشید .بردسکن چه ارتباطی با شما داره .نماینده مجل اونا با کاشمر است.اگه بهانه این که شما می گید کاشمر نمی تونه جز استان بینالود باشه فاصله است(چون فاصله کمتری با تربت داره )خوب بردسکن خیلی نزدیک تراست به تربت تا سبزوار فاصله بردسکن با سبزوار حدود 120کیلو متر و با تربت 80 کیلومتر. اما ما که بخیل نیستیم بردسکن با استان شما .پس شما هم که راست می گویید که اهل مجادله نیستید با اتحاد کاشمر با ما مخلفت نکنید. خود شما هم خوب می دانید که مردمان نیشابور و کاشمر از نظر فرهنگی خیلی به هم شبیه هستند و در ضمن مراودات اقتصادی زیادی هم باهم دارند.

عشق سبزوار

با سلام خدمت دوستان .سبزوار واستان شدن آن به خیلی سالها پیش بر میگردد واقعا از زمانی که سمنان استان شد سبزواریها ادعای استان شدن راداشتند که الحق هم ادعای بجایی بود چون ان زمان هم شرایطش را نسبت به دیگر شهر ها داشت ولی به خواسته خود نرسیدند انشالله این خواسته بعد از این همه انتظار که خیلی از بزگترها به ارزویشان نرسیدند نصیبب مردم نجیب وبا گذشت سبزوار گردد .به امید آنروز ...انشالله

H@med

سلام اسرارنامه همین که حرف همه مردم سبزوار رو میزنی، همین که با منطق به بعضی ها میفهمونی الکی دارن دل خودشون رو به استان شدن خوش میکنن،بس است. آخه آقای مهم اگه مهم بودن به اسم بود که الان ...:دی ابتدا بگم که کاش میوه فروشی، مسافرکشی و... رو زیر سوال نمیبردید، ولی من خودم نیشابورم، والا اونقدری که من تو نیشابور گاری میوه و مسافرکش دیدم که همه جای شهر ولو هستن، سبزوار ندیدم!!! اینو همیشه به دوستان نیشابوری هم میگم. وقتی همه جای نیشابور از بازارو مثلا جاهای باکلاس شهر بساط نشینان و گاری داران ولو هستن شایدم بشه استباط کرد که تاریخ با قدمتی داره و همچنان رسم قدیم رو حفظ کرده. گرچه فکر نمیکنم معیار استان شدن تعداد میوه فروش و مسافرکش یک شهر باشه و فقط کافیه قبل تایپ کردن ذره ای فکر کرده و بعد بنویسید(اگرچه تفهاوت ها باید در جایی خودش رو نشون بده آقای با اصالت :دی )

مهدی

سبزوار استان میشه خدا میدونه که حقشه به لطف یزدان وبچه های بالا سبزوار استان میشه...

مهم

در تهران و شیراز و اصفهان و اراک و چابهار و ... هم میوه فروش و زیره فروش و مسافرکش هست. آن چیزی که منظور من بود، خودتان گرفته اید... حالا شما هر طور که دلتان می خواهد فرافکنی کنید. بقیه اش مهم نیست.

بهروز

زین پس بجای واژه بیگانه نیشابور واژه پارسی نیش آ گور را به کار ببندیم تا بفهمند این دوستان بی فرهنگ سبزوار درست است نه سبزه وار.عقده ای شدن همسایه عزیزمون

پیرایش

خوشم اومد اسرارنامه خوب جوابتو داد جناب مهم خان! جواب منم هموناس که اسرارنامه گفت . نخود نخود نیشابوریان بروند به خانه خود ...

مهم

سبزه واری ها فکر می کنند زرنگند. اما با یکی به نعل زدن و یکی به میخ آنهم به این شیوه مفتضح، فقط سطح نگرش خودشان را بیشتر از پیش به دیگران نشان می دهند. مرکزیت استان با مسافرکشی و زیره فروشی و داد زدن در میدان تره بار و گوجه فروشی در وانت خیلی فرق دارد آقای پیرایش.

پیرایش

نیشابوری ها هرچه قدر به زمین آسمون زدن فایده نداشت. سبزوار همه شرایط به نفعشه. نیشابور یک تیم ورزشی نداره تو کشور ، یک فرودگاه نداره دو تا شهرستان اقماری نداره چه طور می خواد استان شه. طفلکی ها بهانه شونو کردن تاریخ نیشابور حالا انگار بقیه جاها از پشت کوه اومدن و هیچ تاریخ و هویتی ندارن. تازه اصلاً من نمی فهمم تاریخ چه ربطی به استان شدن شهرها داره. مگه سازمان ملل که رفت توی آمریکا ساخته شد ربطی به تاریخ و تمدن آمریکا داشت؟ اگه اونطوری بود باید سازمان ملل تو فلسطین که یکی از قدیمی ترین سرزمین های جهانه یا تو ایران یا حتی عربستان و افغانستان ساخته می شد به جای آمریکا که تاریخ 500 ساله داره. یک چیز دیگه هم هست که این جنگ افروزی نیشابوری ها که همش می رن علیه سبزوار مطلب توی سایت های مختلف منتشر می کنن به ضرر خودشون تموم شد. چون وقتی دو طرف درگیر دعوا باشن مقصر هردوشونن . فکر کنم این نیشابوری ها .............................................

حامی استان سربداران

آره خودم اون مطلبو دیده بودم و براتون همون موقع نظر هم فرستاده بودم.بااسم دیگه. این فقط محض اطلاع خوانندگان این صفحه بود. چون دیدم بیچاره نیشابوری ها این همه وقت سر کار بودن تا به زور ثابت کنن اول نیشابور استان میشه بعد سبزوار ، به همین وسیله به همه عزیزان نیشابوری اعلام می کنم که هرچی بافتید تموم شد رفت. هیچ کس هیچ جای کشور قبول نداره که نیشابور بتونه به این زودی ها استان بشه. و در عوض استان سربداران به مرکزیت سبزوار دیگه چیزی تا تشکیلش نمونده. خدارو شکر همه امکاناتشم هست. به نظرم این بهترین نتیجه گیری از این بحث باشه.

حامی استان سربداران

سلام سال نو بر همه خوانندگان این نظر مبارک باشه. آقا بالاخره بعد از این همه مدت چک و چانه زدن و دعوای نیشابوری ها با سبزوار سر مرکز استان شدن شاهد از غیب رسید دیگه فکر کنم بعد از این هیچ حرف و حدیث اضافه ای جایز نباشه. سایت های کشور یک مطلب مهم درباره استان های جدید کشور منتشر کردن که در منطقه شمال شرق کشور فقط یک استان تشکیل خواهد شد اونم استان سربداران به مرکزیت سبزوار و نیشابوری ها فعلاً باید منتظر باقی بمانند.شاید ده سال دیگه نوبت به نیشابورم برسه تا اون زمان نیشابوری ها وقت دارند فرودگاه بسازن ، دانشگاه ملی ایجاد کنن ، شهرستان های جدید تأسیس کنن ، به وضعیت شهرشون برسن و یک کم رنگ و بوی مرکزاستان شدن بدن به شهر شون ، تیم ورزشی قدرتمند ایجاد کنن ، اوضاع بهداشتی و درمانی شهرشونو ارتقاء بدن و ... ولی وقتی این مطلبو خوندم خیلی حال کردم فهمیدم توی بقیه کشورم سبزوارو برای استان شدن شایسته تر می دونن از نیشابور توصیه می کنم بقیه هم بخونن: http://jahannews.com/vdcfcvd0xw6deta.igiw.html

علی از نیشابور

........................ ....................... ......................

از دیار خیام

سلام بر اسرار نامه. یک سوال از شما دارم که جواب آن یک کلمه بیشتر نیست. جواب آن برای من خیلی جالب ومهمه. شما با اینکه نیشابور و سبزوار دو استان جداگانه شوند موافقید؟ ببینید ما وشما هیچ وقت به تفاهم برای یک استان شدن نمی رسیم.چون اگر می رسیدیم اۀان اوضاع هر دو شهرستان متفاوت بود.از طرفی اختلاف و تخریب همدیگرهم در این ده سال جواب نداد. حداقل بیایید هر دو شهرستان جداگانه وبدون هیچ ارتباطی با هم برای ارتقا تلاش کنیم. وقتی که افغانستان 34استان دارد کشور پهناور و با فرهنگ ایران به نظرمن تا داشتن40استان به خوبی ظرفیت دارد. استان سزبداران: سبزوار ،جوین ،جغتای ،خوشاب،داورزن، ششتمد و رودآب جمعیت کل در سال آخرین سرشماری(1390):460هزار نفر و 7نقطه شهری استان بینالود:نیشابور ،فیروزه ،زبرخان ،عشق آباد،سرولایت جمعیت کل در سال آخرین سرشماری(1390):479هزارنفر و9 نقطه شهری مردم با شعور و با فرهنگ کاشمر هم هر جا که خواستند. این دیگر دعوا ندارد.

حامد لطفی

پس شما نقش دایه مهربان تر از مادر رو دارید؟؟؟؟؟؟؟

ایرانی

نيشابور دومين قطب صنعتي خراسان رضوي است خراسان رضوي - مورخ دوشنبه 1387/11/07 شماره انتشار 17188 در سي امين سالگرد انقلاب اسلامي شاهد آنيم که ۳ واحد صنعتي قبل از انقلاب به ۳۵۸ واحد صنعتي و معدني در نيشابور رسيده و اين منطقه را به دومين قطب صنعتي خراسان رضوي تبديل کرده است. به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع و معادن خراسان رضوي حسين بيدکي رئيس اداره صنايع و معادن نيشابور ضمن بيان اين خبر افزود: واحدهاي صنعتي مذکور شامل صنايع غذايي، غير فلزي و فلزي، شيميايي و سلولزي، نساجي و چرم، ماشين سازي، برق و الکترونيک و صنايع معدني مي باشد که با حجم سرمايه ۳ هزار و ۴۱۰ ميليارد ريال راه اندازي و هم اکنون ۱۱ هزار و ۳۴۳ نفر به طور مستقيم در آن ها مشغول به کار هستند. وي سپس به تشريح فعاليت بخش معدن در سه دهه انقلاب پرداخت و گفت: در اين بخش نيز شهرستان رشد قابل توجهي داشته است به طوري که در قبل انقلاب تنها ۳ معدن فعال بوده اما امروز شاهد فعاليت ۳۰ معدن که بيش از ۲۵۰ نفر در آن ها مشغول به کار مي باشند هستيم. رئيس اداره صنايع و معادن شهرستان نيشابور در ادامه از صدور ۶۳۲ جواز تاسيس و موافقت با اجراي ۹۸ طرح توسعه طي اين مدت خبر داد و گفت: در صورت راه اندازي اين طرح ها ۲۲ هزار و ۸۵۰ نفر ديگر نيز در بخش صنعت مشغول به کار خواهند شد.حسين بيدکي همچنين در گزارشي از اجراي طرح هاي آمايش صنعتي و معدني در اين شهرستان گفت: در قالب طرح هاي آمايش، براي اجراي سه طرح بزرگ صنعتي و معدني شامل دو طرح فولاد سازي و يک طرح قطعه سازي خودرو ۲ هزار و ۲۱۰ ميليارد ريال تسهيلات مصوب و با اعطاي هزار و ۳۷۰ ميليارد ريال براي ۹ طرح مکمل در زمينه هاي صنايع غذايي، فلزي، ماشين سازي و شيميايي موافقت شده است که پيش بيني مي شود با راه اندازي اين طرح ها ۷۷۰ نفر به طور مستقيم مشغول به کار شوند. شهرستان نيشابور به لحاظ صنعتي دومين شهر صنعتي استان بعد از مشهد و به لحاظ كشاورزي قطب اول كشاورزي استان مي باشد . اين شهرستان همچنين با توجه به سابقه تاريخي طولاني و همچنين برخورداري از موهبت هاي طبيعي مانند وجود بلندترين قله استان ( قله بينالود) داراي جاذبه هاي گردشگري فراواني مي باشد كه هر ساله پذيراي خيل گردشگران خارجي و داخلي است .در بخش صنعت وجود كارخانه هاي بزرگ توليدي و صنعتي كه در راس همه انها مجتمع فولاد خراسان قراردارد به اين شهرستان چهره اي صنعتي بخشيده است . در عين حال وجود آب و هواي معتدل كوهستاني در شمال شهرستان و گرم و خشك در جنوب باعث تنوع اقليمي گسترده و بالطبع توليد محصولات زراعي و باغي فراوان در اين ديار گشته است كه اين شهرستان را قطب توليد محصولات كشاورزي استان قرارداده است . http://www.khorasan.ir/tabid/1353/Default.aspx

ایمان

مثل کاشمر مثل اسفراین است در زمان تقسیم خراسان بزرگ سبزوار ادعا می کرد که با اسفراین و سبزوار و نیشابور و کاشمرو بردسکن یک استان تشکیل می دهد ولی به دلیل اینکه چندشهر اطراف بجنورد بود اسفراین به خراسان شمالی منتقل شد جالب اینکه تمام ادارات و بانکها و. . .. اسفراین زیر نظر سبزوار بودن اگر روزی استان خراسان رضوی تقسیم شود بدون برو برگرد سبزوار و تربت حیدریه مرکز استان می شوند مگر مانند سالهای قبل دستهایی در کار باشد که نخواهد سبزوار را به حق خودش برساند که انهم معلوم است

آیدین غفوری

آره واقعاً نیشابور خیلی نیازمند شهرهای اطراف از جمله کاشمره. چون چند وقت پیش تو همین سایت خودتون قسمت نظرات خوندم الان یادم نیس کجا بود ، خوندم که نیشابوری ها رفتن توی یک برنامه محلی در شهرنیشابور آقای خباز نماینده سابق کاشمرو دعوت کردن و بنده خدا رو اونجا خِفت کردن گفتن درمورد نیشابور و پیوند تاریخی نیشابور و کاشمر حرف بزن ، اون بیچاره هم توی شهر غریب بین اون همه نیشابوری متعصب مجبور شده بود یک سری اظهار نظرات بکنه که البته معلوم بود همش تعارف ایرانی بود و به لحاظ اثرگذاری بر مسائل استان هیچ کارکردی نداشت. دمتون گرم. نظراتتونم تحلیلیه. هرچند وقت یک بار میام به این صفحه سر می زنم چون می دونم هنوز نظرات جدید ادامه داره.خوب موضوعاتو ریشه یابی می کنید من خوشم میاد . از همه مهتر اینه که ادب از هر دوطرف در این مجله رعایت میشه.و کمتر شاهد فحش و فحش کاری هستیم.

1114

به هرحال هشدار من سرجاشه ، چون فکر می کنم حتی اگر می خواهید خیلی اخلاقی و اسلامی هم عمل کنید باز نباید اینقدر در برابر توهین هایی که نیشابوری ها به سبزوار می کنند آرام و ساکت باشید. بالاخره هرچیزی یک حدی داره. وقتی از خودشون نمی فهمن باید یک جوری بهشون حالی کنیم. مهربانی و بزرگواری کردن با این آدمای حقیر پر روترشون می کنه.

عبدالله

پاسخ به حامد لطفی ایراداز خودته اقا حامد. چون مطالب اینجا هم منبع داره هم منطق.اگر نمی تونی بپذیری یعنی منطق نداری منبع داشتن و نداشتن هم برات فرقی نمی کنه.

علی ازخراسان

حقارت راخودتان دارید که هر کاری کردید سرتان به سنگ خورد راه اهن وبانک را تخ ریب کردی چیزی نماسید روستاهای نیشابور به دلیل ضعف نمایندگانش راجدا کردید بازهم چیزی گیرتان نیامد بخشها راشهرکردید که اینبار بد جوری رودست خوردید ومردم این مناطق تمایلی ندارند حالا احوالات خودرابه بقیه نسبت می دهید ضعف واقعی دروجود خودتان است که ندانستید چه کار دارید می کنید دچار توهم خود برتر بینی شده اید هرچند که اغز قدیم گفته اند ان چیز که عیان است چه حاجت به بیان است در مورد توهین هرکس حرفی به نیشابور زده معلوم است که قبلا این حرفها وصفات راداشته که حالا به بقیه نسبت می دهد نیشابور هیچ وقت دررقابت صحیح کم نمی اورد به شرطی که صحیح باشد ضعف واقعی در رودست خوردنتان از مشهد است بهتر است بیشتر فکر کنیداگرسبزوار بعد از مشهد مرکزیت دار د پس چرااز بایگ سبزوار کاشمر مازندران درگز کلات مشهد مه ولات بردسکن بجستان درنیشابور ساکن هستند هرچند که مثل همیشه سفسطه می کنید

علی از خراسان

انچه بارز است استان های جدید به نفع همه است یکی از سایت های سبزوار اعلام کرده 79درصد مردم جغتای تمایلی به اینکه جزو استان سبزوار باشند ندارند فرودگاه وقتی فایده دارد که شهر های اطراف چنین چیزی نداشته باشندنه اینکه شاهرود مشهد درفاصلهی نزدیک به که یکی ازانها تعطیل شده سبزوار فرودگاه دارند درضمن هنوز فولاد وسیمان سبزوار که دراصل فولاد وسیمان جوین وجغتای است هنوز افتتاح نشده دررمورد شهرقم اصلا شهر اقماری ندارد درضمن مردم زبرخان هیچ مشکلی با نیشابور ندارند مردم فیروزه هم هنوز هرجا می روند خود رانیشابوری می دانندویزد ایلام سمنان جمعیت 1 میلیون را ندارندفرمانداری کل یهنی شخص ریس جمهور فرماندار را انتخاب کند فرودگاه مدرس اصلا قابل توجیه نیست بیمارستان کاشمر وتوسعه ی بیمارستان 9 دی اولویت دارند

حامد لطفی

دوستان به قول شما نیشابوری فقط به منظور رصد انواع دشمنی شما با نیشابور به بازدید سایت شما می پردازند.

سبزوار ریشه فرهنگی خراسان

جواب به (علی از خراسان) : اتفاقاً اینکه در این نقشه جلو اسم کاشمر علامت سوال گذاشته شده خیلی خوبه یعنی به کاشمری ها احترام گذاشته شده که خودشون تصمیم بگیرن در کدوم استان باشن. هرچند کاملاً مشخصه کاشمری ها اگه فاصله مد نظرشون باشه به تربت از همه نزدیک تر و اگه امکانات و روابط فرهنگی و توسعه مد نظرشون باشه ، سبزوار براشون بهترین گزینه است. و کلاً نیشابور برای کاشمر یک شهر خنثی و زینتی است. واقعاً نیشابور کلاً در دوره کنونی در خراسان نقش و کارکرد خاصی ندارد که بقیه شهرها بخواهند آن را مرکز خود قبول کنند. کارخانه هایش هم که همه در بخش زبرخان است که تا شهرستان شود صنعت نیشابور هم افت می کند. اما بازم نویسنده سبزواری به کاشمری ها حق داده خودشان انتخاب کنند. بهتر از سایت های نیشابور است که از چند سال قبل تا به حال خودخواهانه کاشمر را در نقشه خراسان مرکزی به مرکزیت نیشابور ترسیم کرده اند. یعنی نیشابوری ها کلاً برای نظر و عقیده کاشمری ها محل نمی گذارند و فکر می کنند کاشمری ها غلام حلقه به گوش نیشابوری ها هستند که بدون هیچ اختیاری دراستانی به مرکزیت نیشابور در بیایند. نه عمو جان برو خاطر جمع باش تازه خود کاشمری ها تا یکی دو سال دیگه که فرودگاهشون ساخته بشه ادعای مرکز استان شدن می کنن و نیشابور هم باید بره زیرمجموعه کاشمر بشه. پس برو کنار بذار باد بیاد.

1114

من به همه مردم خراسان هشدار می دم نیشابوری ها که در رقابت صحیح کم آوردن و به دلیل نداشتن زیرساخت های لازم از جمله فروگاه ، دانشگاه ، راه های مواصلاتی ، منطقه ویژه اقتصادی ، افتخارات تاریخی مثل سربداران و بیهق و مرکز شیعه بودن و نداشتن شهرستان های اقماری ، و تجزیه صنعت بعد از شهرستان شدن بخش زبرخان واقعاً در مقابل ما سبزاری ها احساس ضعف می کنن. به همین دلیل به شکل های مختلف به تزویر و روش های تفرقه افکنانه رو آوردن . مثلاً با اسم های جعلی که خودشونو سبزواری و جوینی و جغتایی معرفثی می کنن برای سایت های مختلف در منطقه سبزوار بزرگ نظر می گذارند تا بین مردم ما اختلاف بندازند .مراقب باشید. گول نخورید. در همین اسرارنامه هم نیشابوری ها می آیند با اسامی دروغی خود را سبزواری معرفی می کنند تا نظرات توهین آمیز علیه سبزوار ارسال کنند. اگر این روش زیاد ادامه بدن باید ما هم مقابله به مثل کنیم.

حامد لطفی

من هیچ وقت حرفای شما رو نپذیرفتم پون نه منبع دارید و نه منطق!

بیدخوری

سلام مجدد. از زمانی که با این سایت آشنا شده ام تقریباً هر هفته ای یک یا دو بار می آیم و مطالب به خصوص بخش نظرات را می خوانم. به نظرم خیلی داغ و جذاب است اما کاش هر دو طرف بحث یاد بگیرند بیشتر به هم احترام بگذارند و یا اصلاً با هم بحث نکنند. همین هفته قبل دو تا از دانش آموزانم درکلاس (قبل از رفتن بنده به کلاس) سر یک موضوع که هیچ کدام کوتاه نیامده بود و هر دو طرف هم تقصیر داشتند ، چنان با هم دعوا کرده بودند و یکی از انا در دعوا که یکی از آنها زخمی شده بود و هنوز پدرو مادرهایشان در رفت و آمد به مدرسه هستند و حتی نزدیک بود کار به شکایت کشیده شود که فعلاً این موضوع منتفی شده. اما می خواهم نتیجه بگیرم حالا اگر بزرگترهایمان چنین به جان هم بیافتند و حق را ناحق کنند و با هم لجبازی کنند ، چه طور از بچه های مدرسه ای انتظار حق پذیری و ادب را داشته باشیم؟ کاش از این فضای خوب که در اسرارنامه سبزوار پیش آمده برای اعتلای مسیر بحث ها و رسیدن به نتایج سازنده استفاده شود و از این کلک ها که با اسم های قلابی به همدیگر فحش بدهید و یا علناً با هم دعوا کنید ، پرهیز شود. فراموش نکنید که ما ایرانی و مسلمان هستیم. از توجهتان ممنونم.

علی ازخراسان

درکار شما همین بس که وقتی حرف از استان شدن کاشمر می زنید جلوش علامت سوال وتعجب می گذارید البته این قبیل کارها زیاد است مثلا اتشکده ی اذر برزین مهر درداورزن است اصلا معلوم نیست داورزن در دورهی ساسانیان وجود خارجی داشته یا نه درمورد سلجوقیان همه مثل شما نیستند که بدون تحقیق حرف بقیه را قبول کنند حتی حکیم توس هم اشتباه کرده برای ایمطالعه بیشتر کتاب تاجیک ها اریاییها فلات ایران نوشتهای میرزا شکورزاده رابخوانید استان های جدید یک اولیت مهم است ولی هر گونه توهین غیر قابل قبول است چراکه طرف مقابل می تواند یکی رابا هزار تا جواب دهد درمورد شاخص های توسعه تراکم جمعیت نیشابور بیش از سبزوار است صنایع بیشتری هم دارد گردشگری بیشتری دارد تولیدات دامی وزراعی بیشتر بروید امارهای سازمان های مربوطه رانگاه کنید حال خودتان راقبول دارید به کنار اسفراین نگذاشت روستاهایش به خوشاب الحاق شود حال چطور می خواهد جزئ استان سبزوار باشد

علی ازخراسان

خود گویم وخود خندم من مرد هنرمندم اری فقط خودتان راخودتان قبول دارید مانیشابوری ها خیلی نمایندگان بیمسئولیتی داریم مردم چند روستا اگر سبزوار را می خواستند چرا رای خود رادر روستاهای دیگر بخش فیروزه ریختند سرنوشت فرودگاه سبزوار هم مشابه فرودگاه شاهرود به تعطیلی خواهد کشید شهر تربت حیدریه بعد از دفن قطب الدین حیدر به وجود امد وقبل از ان وجود خارجی نداشت بخش مشکان وروستاهایی مثل مهر شاهی ودولت اباد درگذشتهای نه چندان دور جزئی از نیشابور بودهاند وهمین بس که هنوز لهجهای نیشابوری خود راحفظ کردهاند نیشابور ان قدر دست اورد های علمی داشته ودارد که برهمگان مبرهن است درضمن فکر نکنید خیلی زرنگید حرف از اتحاد زدهاید ولی برای خود اولیت قائل شده تاسبزوار استان شودبعد بااین توجیه که فیروزه بردسکن میامی واسفراین نزدیکترند به سبزوار انها جزئی از سبزوار شوند ولی از قدیم گفتهاند که شتر درخواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه و اش به همین خیال باش

بهروز

به نوغانی عزیز::::: 239000نفر قبول تازه 239000 نفر با جمعیت روستاهاتونه که بهش اضافه شدند 279000 نفر که میفرمایید جمعیت تمام نقاط شهری شهرستانه نه فقط شهر نیشابور توجه بفرمایید نقاط شهری نه نقطه شهری

بهروز

به دوست عزیزمون محمد علی:::: اسم اینجا سبزوار نه سبزه وار کلا شما همتون مشکل داریدا اول اسم شهر رو یاد بگیر بعد اظهار نظر کن خوبه ما هم بگیم نیه شاپور؟؟؟؟؟ خب ما نمیگیم نیه شاپور بجاش میگیم نیشابور چون ما که بی فرهنگ و عقده ای نیستیم که از اسم شهرتونم بترسیم

نیشاگور (نیشابور قدیم)

دیدی گفتم اسرارنامه خان. اینا لیاقت احترام ندارن. از این به بعد هر وقت ببینم اومدن به سبزوار گفتن سبزه وار منم میام یک نظر می دم و به نیشابور می گم نیشاگور یک چیز دیگه هم بگم خیلی دیگه زمان تأیید و پاسخگویی به نظراتت طولانی شده. حوصله آدم سر میره. مجبور نیستی همه نظراتو خودت جواب بدی . بدون جواب تأییدشون کن خودمخاطبا جواب بدن.

ابوالفضل خیرآبادی از نیشابور

واقعا متاسفم بخاطر این توهین های آبکی که فقط وفقط نمایانگر شخصیت منفی و متزلزل بعضی از شما سبزواریهاست. اگه میخواهید از شهرتان دفاع کنید و توانمندیهاش رو به رخ نیشابوری ها بکشید لزومی نداره که به تخریب نیشابور بپردازید. همه میدونن وقتی که شخصی جواب منطقی در برابر مساله ای نداشته باشه مجبور به تخریب طرف مقابل میشه.حالا از هر راهی که باشه. نمونه واضح شرایط امروز کشور و سیاستمداران. وبعد اینکه شما نظرات رو با کمی و کاستی جواب میدید یا اطلا نظر رو درج نمیکنین و یا فقط جوابشو درج میکنین. ((چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است)). اگر می خواستم فقط به یک شهر در جهان سفر کنم، شک ندارم که آن شهر، نیشابور است. فکر می کنم رازهای همه ی عالم در همین شهر باشد. خورخه لوئیس بورخس نویسنده، شاعر و ادیب معاصر آرژانتینی از برجسته‌ترین نویسندگان آمریکای لاتین

شاخ

وحشی، خودتی و .....................................

خراسانی

با عرض سلام و وقت بخیر خواستم خدمت اهالی محترم اسرارنامه و سبزوار تبریک عرض کنم! در خبرها خواندم که تعداد معاونت های فرمانداری سبزوار و نیشابور به سه معاونت ارتقا پیدا کرد: " به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد محسن مظفری عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برابر پیگیری‌های انجام شده تعداد معاونان فرمانداری‌های نیشابور و سبزوار نیز مانند تربت‌حیدریه به سه معاونت افزایش یافته است. وی افزود: اجرای این تغییر ساختار از سوی «امور ساختارهای نظام اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور» ابلاغ شده است. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان‌رضوی گفت: بر این اساس هر کدام از فرمانداری‌های یاد شده، دارای سه معاونت سیاسی و امنیتی، برنامه‌ریزی و اداری و مالی، فنی و عمران می‌شوند." این هم لینک خبر: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911115001348

خراسان مرکزی

با عرض سلام حضور اهالی اسرارنامه و مخاطبانش، از مطالب و تحلیل های جامع و مفصل تان سپاسگزارم. خواستم مطلبی را جهت روشن شدن اذهان رسانه محترم اسرارنامه و خوانندگان عزیز عرض کنم. این مطلب به نوعی یادآوری و تذکر می باشد. درباب نام گذاری استان خراسان مرکزی، چند وقتی است که اهالی محترم نیشابور این نام را بر منطقه خود گذاشته و نیشابور را با نام خراسان مرکزی قلمداد می کنند، متاسفانه بارها مشاهده شده در همین سایت نیز این نام به منطقه نیشابور اطلاق شده است؛ از اهالی نیشابور گله ای نیست، چون آنها به فکر ترفیع نام، مقام و موقعیت شهر و منطقه خود هستند، آنها این نام را پس از تقسیم خراسان بزرگ برای مطرح کردن و مهم جلوه دادن نیشابور به نوعی جعل کرده اند، اما آنچه واقعیت بوده و در حافظه تاریخی مردم و منطقه می باشد، خراسان مرکزی از قدیم الایام به منطقه شامل شهرستان های مرکزی خراسان بزرگ شامل تربت حیدریه، گناباد، کاشمر و شهرستانهای اقماری آنها اطلاق شده است، همانطور که در سال 83 در بحث تقسیم خراسان بزرگ به 5 استان،این منطقه به نام استان خراسان مرکزی پیشنهاد گردید. شاید از آنجا که نیشابور در مرکز خراسان رضوی قرار گرفته، بتوان نام \"خراسان رضوی\" مرکزی را به نیشابور اطلاق کرد، اما به هیچ وجه این منطقه از نظر جغرافیایی در خراسان بزرگ، خراسان مرکزی نبوده و نیست. امیدوارم دست اندرکاران خوب و زحمت کش اسرارنامه در باب این موضوع دقت و عنایت بیشتری داشته باشند تا نیشابور این نام را با زیرکی و با چراغ خاموش از منطقه خراسان مرکزی به سرقت نبرد! پرتلاش و موفق باشید

علي از سبزوار

نيشابوري عزيز من يك سبزواريم كه شما وشهر تان را خيلي خوب ميشناسم ....! شما بالا بري پايين بياي حقيقت را نمي توانيد عوض كنيد ما سبزواريها كه به شما بدي نكرديم ولي شما نيشابور تا توانسته ايد غير منطقي حرف زديد ما خواستيم استان بشويم شما اعتراض كرديدولغو شد به سبزوار معاونت استانداري دادند شما هم معاونت استانداري خواستيد عزيزان من جعميت ووسعت سبزوار كه از قديم در آمار به عنوان وپرجعميت ترين وبا وسعت ترين و بعد از مشهد مقدس در خراسان بزرگ بوده والان هم هست بنده كه زياد نيشابور تردد دارم با عنايت به اينكه هر چه روستا اطراف نيشابور بوده وصل شهر كرديد باز هم خواهش ميكنم كه قبول كنيد غير از جعميت و وسعت از خيلي چيزها مثل تجارت-معدن-ورزش- مراكز درماني- مراكز دانشگاهي- كشاورزي - صنعت در آينده- جاده هاي كه از جنوب وشمال از غرب وشرق وجاده ترانزيتي شمال شرق به سبزوار متصل مي شوند- فرودگاه بين المللي- راه آهن در حال احداث - موقعيت جغرافيايي مناسب از لحاظ مركزيت استان - و بافت زيباي شهري و غيره بنابراين واقعيت را درك كنيم وبي دليل حرف نزنيم الاايحال همدان دور است و كدو نزديك اگر قبول نداريد بياييد و ببينيد . با تشكر فراوان

نوغانی

سرزمین سربداران عزیز و روزنه گرامی مگر شما آمار استانداری را قبول ندارید شهر نیشابور بدون محدوده های اضافه شده به شهرداری 239000 نفر و شهر سبزوار 231000 نفر هست .ولی با محدوده جدید شهرداری 279000 نفر .در این سایت به تفکیک 72 شهر استان جمعیت قید شده است.http://www.khorasan.ir/amar/tabid/219/Default.aspx

بهروز

با سلام البته الان طبق شنیده ها نیشابور (خود شهر نیشابور) 270 تا 280 هزار نفر هست طبق گفتته خودشون 4 یا 5 روستا که در حومه نیشابور بودن الان جزو حوزه شهری نیشابور شدن و خب یه 70-80هزار نفری بهشون اضافه شده البته اگه 5روستا بگیریمو طبق اعلام خودشون تو وبلاگاشون جمعیت این 5 روستا روی هم رفته 50000نفر بوده باشه سوال اینجاست که بطور میانگین هر روستا 10000 نفر جمعیت داشته؟و اگه 10000نفر جمعیت هر روستا بوده چرا هر روستا به شهر ارتقا پیدا نکرده؟ بنظر من این جمعیت اضافه !!!!! الان باری روی دوش شهر و شهرداری و بقیه نهادهای شهری نیشابوره والان این روستاها و جمعیت یک مشکلی شده اما خب فعلا همه نیشابوری ها دارن بهش میبالند کلا بعضی از دوستان تو آمار دادن دستشو به کم نمیره مثلا یکی یه جا گفته الان دانشجو نیشایور از سبزوار خیلی بیشتره..... خب من بهش چی بگم؟ جواب ابلهان خاموشی است و بس

محمدعلی

اگر سبزه وار واقعا توان داشت جوانمردانه استان و یا هر چیز دیگری شود دست به دامن سایت هایی مثل شما نمی شد. تو را خدا هر از چند وقت یک بار نوشته ها و نظرات خودتان را مرور کنید ببینید دارید چکار می کنید؟!

علی از خراسان

درضمن سلجوقیان بازماندهی هیتالیان که اریایی های به ضور ترک شده بودند مانند اهر هریس میانه که امروزه ق رابه راحتی تلفظ می کنند در ضمن به چه عنوان انهارا فاسد اعلام کرده عبدالله طاهری سواد اموزی اجباری را انجام داد تا استعداد کسی ضایع نشود واگر مثل شما فکر کنم خواجه علی موید ضعیف وعبذالرزاق فاسد بودند ولی من مثل شما فکر نمی کنم سربداران هم سبزوار وهم نیشابور را اباد کرد وحکومت اسلامی به معنی واقعی ایجاد کردودرضمن خیلی خود را بالا می گیرید اگر نیشابور نمایندگان شایسته ی داشت این قدر راحت بخش هایش به عناوین مختلف جدانمی شدند که اینطور درموردجمعیتش حرف زده شود درطول 50سال گذشته اتفاق افتادهدر ضمن تاکنون فکر کرده اید چرا مشهد درمورد ارتقای بخشهای سبزوار به شهرستان واکنش نشان نمی دهد در حالی که اگر قرار باشد سبزوار استان شود باید سنگ اندازی کند بهتر است کمی احتیاط کنید چون دیگر غالب مردم جوین وجغتای خود را سبزواری نمی دانند چند سال دیگر بگذرد دیگر معلوم نیست ایا سبزوا یا هر شهر دیگر استان شود یا نه همان فرمانداری کل راکه در1316 درمورد سمنا ن اجرا شد بهترین راهکار درشرایط موجود است

علی ازخراسان

حرفهای شما خیلی بوی دشمنی می دهد اگر نیشابور قطب صنعتی شمال شر ق نیست پس چرا از سبزوار کاشمر تربت وحتی مشهد برای کار به نیشابور می ایند انچه که واضح است قطب صنعت شمال شرق است درموردالحاق روستاها به سبزوار باید گفت کمتر شهری مثل نیشابور این چنین مورد لطایف الحیل شهرهای همجوارش قرارگرفته که پیوسته درطول سالیان گذشته بخشهایش به شهر های همجور الحاق شده درست است که این بخشها به کشور دیگر داده نشده ولی اگر عکس قضیه اتفاق میافتاد افتاد انوقت هزار تبصره و ماده واحده می اوردید که این کار غیر قانونی است در مورد سایر جاها هم باید گفت کهخود مردم فردوس وطبس مشکلی با جدا شدن از مشهد نداشتن ولی مردم روستاهای گفته شده مشکل داشتن ومی خواهند زیر مجموعهای نیشابور باشند درموردبخش اول باید گفت که وجود دانشگاه وصنعت در دو شهر نیشابور وسبزوار چیزی بوده که مردم هردو شهر ازان نفع برده درضمن خودم هم اجدادی از سبزوار داشته ام ولی برای اتحاد گفته شده درمقاله تان باید مبنای اتحاد مرزهای فرهنگی تاریخی باشد نه زیاده خواهی کهباعث ایجاد دشمنی با سبزواریهایی شود که قبلا گفته ام چطوری بودهاند

نیشاگور (نیشابور قدیم)

ایول اسرارنامه جان . از این جوابت به ابوالفضل خیرآبادی از نیشاگور (نیشابور قدیم) خیلی خوشم اومد . اونجا که گفتی : نیشابور که در قرن بیست و یک میلادی فرودگاه ندارد باید کم کم بره تو موزه . آخه با چه رویی این نیشابوری ها این قدر ادعا دارند؟ حالا جالبه که چون هیچ کس قبولشون نداره خودشون میان با اسم های دروغکی از قول مردم شهرهای دیگه نظر می دن . اگه نیشابور محبوبیتی بین شهرهای خراسان می داشت تا الآن با این همه ادعاشون استان شده بودند. پس چرا معطلند؟ حالا استان که نمی شوند هیچ مردم شهرهای اطراف هم از بس از بدجنسی های نیشابوری ها به تنگ اومدن اسم نیشابور را نیشاگور گذاشته اند. به شما اسرارنامه و خوانندگانتان هم توصیه می کنم حالا که نیشاگوری ها به سبزوار توهین می کنند و در سایت های خودشان یا سایت های ما اسم زیبای سبزوارو تحریف می کنن و بی دلیل می نویسن (سبزه وار) شماهم از این به بعد به نیشابور بگید نیشاگور.یعنی شهری که باید برود به گورستان. تا این نیشابوری ها بفهمند یک مَن ماست چه قد کره دارد

محمد علی

آقایان اسرارنامه سبزه وار! .......... تا کی؟! عقده‌ای بازی تا کی؟! آخه مگه میشه ادم اینقدر وقیح و بی جنبه باشه. اگه با سازمان ملل هماهنگ کنم سبزه وار رو مرکز دنیا معرفی کنه راضی میشین؟! خودتون............ هستین، .............................................................................................................. .............................................................................................................. ..............................................................................................................

ابوالفضل خیرآبادی از نیشابور

خیلی ممنون که پاسخ شمارو خیلی با حوصله دریافت کردیم. در مورد فرودگاه سبزوار باید عرض کنم که طراحی و کلنگ فرودگاه قبل از انقلاب شروع شده بود و در سال 82 افتتاح شد.قریب به 28 سال طول دوران ساخت داره.چطور شما انتظار دارید که ظرف 10 سال اینده جهشی بلند داشته باشه؟؟ البته امیدوارم قضیه فرودگاه درمورد راه آهن تکرار نشه!!! موزه متروپولین نیویورک سه بخش درمورد ایران باستان و دوره اسلامی داره. که یکی از اونها مربوط به نیشابور هست. از اینکه شما درک نمیکنید اثار فرهنگی و تاریخی شهر نیشابور در تقریبا معروفترین موزه جهان چقدر میتونه به لحاظ گردشگری مفید واقع بشه نگرانم. درمورد ویکی پدیا فکر میکنم شما این گفته پیامبر مکرم اسلام(ص) رو بیاد بیارید مشکلتون حل میشه. نگاه نکنید چه کسی حرف میزنه ،ببینید چی میگه هم اینجا صدق میکنه. حالا شماهم ببینید این نوشته ای که آورده منبع داره یا نه!! خوشبختانه منابع هم بوضوح قابل روئیت هست. جمعیت نیشابور همون بود که خدمتتون عرض کردم. میتونید شخصا تشریف ببرید به سایت مرکز امار و ملاحظه فرمایید. ادرس http://www.amar.org.ir/Default.aspx?tabid=1160 جمعیت شهرستان نیشابور:۴۴۸٬۱۷۰ جمعیت شهر نیشابور و حومه: ۲۷۹,۲۴۷ جمعیت شهر سبزوار : ۲۴۲،۴۳۷ کاملا واضح و مبرهم هست که در حال حاضر نیشابور دومین قطب صنعتی استانهای سه گانه خراسان هست. ((«فصل 7- صنعت». سالنامه آماری 1388 استانداری خراسان رضوی. مشهد: وزارت کشور)) یک نگاهی به تاسیسات صنعتی نیشابور بکنید. نیروگاه برق،مجتمع فولاد،کارخانه نخریسی،کارخانه کاشی و سرامیک،قطب تولید شیر و لبنیات کشور،هنر فرشبافی(اولین،دومین و سومین قالی بزرگ دنیا کار دست نیشابوری هاست)بهترین و مرغوبترین فیروزه دنیا. چناران با کدوم صنعتش با نیشابور رقابت میکنه؟ حالا قرار است چنین و چنان بشود...انشاءالله که میشود. اگه بازم مثل فرودگاه سبزوار نشه. از اینکه سبزوار اولین حکومت محلی شیعه در ایران رو برپا کرده برای شما و ما جای بسی افتخار و مباهات داره.واقعا عرض میکنم. سیاست شما به یکی به میخ یکی به نعل تغییر پیدا کرده. یک جا میگید که نیشابوریها کارهای خوبی دراین زمینه انجام داده اند و اگر سبزواریها هم دست بکار شوند منابع غنی فرهنگی دارند که به رقابت برخیزند و ثبت جهانی کنند. یک نگاهی هم به تقویم بندازید بد نیست. روز بزرگداشت خیام و عطار رو عرض میکنم که جزو 6 مشاهیری که در تقویم روز بخصوصی برایشان ثبت شده. فکر میکنم انقدر کامل گفته باشم که بحثی نداشته باشه. بازم ممنون.لطف کنید زود به زود بروز کنید که نظرات هر بخش تخصصی تر بشه. بخش اقتصادی در موضوع اقتصادی،همینطور فرهنگی،همینطور... با تشکر

محمدرضا

نیشابور مرکزش است و اگر سبزواری ها بخواهند مرکز استان را به نام خود بزنند مردم نیشابور سبزوار را با خاک یکسان می کنند چه برسد به تربت این رو می گم تا سبزواریا ادعای مرکزیت نکنن ما اماده ایم دوباره عین سال های پیش قیام کنیم و باهاتون بجنگیم زنده باد نیشابور زنده باد جمهوری اسلامی ایران زنده با استان خراسان مرکزی

سرزمین سربداران

با سلام خیلی جالبه میگن جمعیت نیشابور279هزار حالا میگیم 280 هزار نفر کلا شهری که تا سال 85 جمعیتش 205 هزار نفر بوده و اگه هر 10 سال یک بارامار رو حساب کنیم از سال55تا85جمعیتش 100 هزار نفرم اضافه نشده چطوری تو 5 سال اینقدر جمعیتش اضافه شده عجیبه اگه یه شهر 200هزار نفری تو 5 سال اون هم با این بیکاری خراسان و مهاجرت به شهرهای صنعتی مثل مشهد وتهران که الان کلی نیشابوری تو مشهد هستندجمعیتش 80 هزار نفر اضافه بشه تو گینس ثبت میکنند ضمنا اون اماری که شما تو ویکی پدیا دیدی شاید باورت نشه من فکر کنم بیشتر از یک سال پیش دیده بودم که نوشته بودند جمعیت نیشابور 279 هزار نفر احتمالا از سال 87 جمعیت نیشابور 280 هزار نفر شده الان هم که من دارم این نظر رو میزارم جمعیتش باید حدود 430 یا 440 هزار نفر باشه البته تا یکی دو سال دیگه جمعیتش میشه یک میلیون با حومه 2 میلیون وواسه امار 95 یه کلان شهر میشه مشهد میشه حومه نیشابور برو بخواب عزیزم خیلی خسته ای حواست نیست چی میگی وگرنه اگه جمعیت یه شهری حدود یک سوم تو 5 سال اضافه بشه کلی خیابون و شهرک و منطقه اضافه میشه که مردم اون شهر این وسعت محسوس رو احساس میکنند همیشه همینطور خواب های خوب ببینی البته نه در این حد رویا باشه اسرارنامه جان من هم برای این میگم این امارهای کذب رو تایید نکنید الان خیلی از مردم سبزوار که میان این مطلب رو میخونند با خودشون فکر میکنند چه خبره 280 هزار نفر یعنی حدودا از 10 مرکز استان بیشتر حیف که ما مسلمونیم و نه دوست داریم دروغ بگیم و نه نیازی به این امارهای دروغی داریم یا علی

محمدرضا

من اهل کاشمر هستم همین قدر که از جو مردم شهرم می بینم با اینکه فاصله شهر ما با تربت کم هست ولی مردم به هیچ وجه دوست ندارند زیر نظر تربت قرار بگیرند اگه زمانی زور و تزویر دست به دست هم بده و این اتفاق بیفته و استان هایی که شما گفتید تشکیل بشه مردم کاشمر با توجه به اخلاق و مرواده ای که از قدیم الایام با نیشابور داشته اند ترجیح می دهند بین این سه شهر در استانی به مرکزیت نیشابور باشند هرچند این ما کاشمری ها به عنوان دومین شهر زیارتی استان دوست داریم زیر نظر مشهد مقدس و آقا امام رضا باشیم ولی در شرایط استان شدن این سه شهر مردم کاشمر ترجیح می دهند در استانی قرار بگیرند که نیشابور مرکز آن باشد هر چی نباشه فکر کنم نیشابور بعد مشهد دومین شهر باشه تو استانمون و از قدیم هم جز شهرهای بزرگ بوده هرچند الان مثل قدیمش نباشه.به هرحال شهر ما شهر زیارتی استان هست و شهر فرهنگی و از لحاظ فرهنگی و تاریخی و قومی هم با نیشابور بیشتر سنخیت داره.ضمنا جمعیت تربت 100 هزار یا شاید هم بیشتر از شهرهای نیشابور و سبزوار کمتر هست فکر نمی کنم مناسب باشه.

ابوالفضل خیرابادی از نیشابور

سلام. امار سال 90 منتشر شده و از اینکه مکررا این مطلب رو انکار میکنید متاسفم. بنا به اعلام نظر سایت مرکز امار ایران جمعیت شهرستان نیشابور:۴۴۸٬۱۷۰ و جمعیت شهر نیشابور و حومه: ۲۷۹,۲۴۷ منبع: نیشابورhttp://fa.wikipedia.org/wiki/ و اما جمعیت شهر سبزوار و حومه طبق سرشماری سال 90: ۲۴۲،۴۳۷ منبع: سبزوارhttp://fa.wikipedia.org/wiki/ بازهم قریب به 37 هزار نفر تفاوت جمعیت. اینکه مخاطبی گفته بودند شهر نیشابور روستاهارو هم جزو محدوده شهری کرده و در امارگیری دخیل کرده باید بگم مرکز امار با همان ملاک و معیارهایی که سبزوار را شمارش کرده نیشابور هم شمارش شده. با نظر دوستمون هم برای شما مبرهم شده که شهرک صنعتی عطار نیشابور بزرگتری در شمال شرق کشور هست. در مورد تاریخ همین بس که در یکی از معروفترین موزه های ایالات متحده بخش مربوط به نیشابور در موزه متروپولیتن نیویورک در معرض نمایش هست. ادرس اینترنتی بخش مربوط به نیشابور در موزه متروپولیتن نیویورک http://www.metmuseum.org/toah/hd/nish/hd_nish.htm غیر از ثبت نیشابور بعنوان میراث معنوی در سازمان بین المللی یونسکو و انتخاب نام پایدارترین شهر ایران برای نیشابور از طرف سازمان بین المللی یونسکو. و نیشابور از سوی یونسکو، پایتخت علوم زمین ایران نامیده شده‌. منبع:http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100004076280 عجیبه که چرا با وجود فاصله چند ده کیلومتری از راه اهن سراسری بازهم راه اهن رو جزء امکانات سبزوار میدونید. تا بحال فکر کردید با خودتون که چرا راه اهن سراسری به خودش زحمت نداده که سرش رو بطرف سبزوار کج کنه؟ صرف نداشته یا سبزوار کم اهمیت بوده؟ حقیقتا در مورد فرودگاه حق با شماس.اگه بشه اسمش رو فرودگاه گذاشت. (12 پرواز در هفته ) اینها صرفا جهت اطلاع بود. واقعا نمیدونم که این مباحث چه فایده ای داره. فکر میکنم بجز اختاف ثمری نداشته باشه. اگر لطف کنید و یک بخش یا انجمن مخصوص نیشابوری ها قرار بدی خیلی مفید واقع بشه. هم از انحصاری بودن خارج میشه و بازدید سایتتون خیلی زیاد میشه و جایگاه خوبی هم بین نیشابوری ها پیدا میکنید. جای بحث داره.

علی از خراسان

درموردتامین منابع اب استان های جدید باید گفت انچه که زیاد است راهکار است به عنوان مثال باتوجه به کوههای متعدد درمنطقه می توان وضعیت نظیر منطقه ی اب اسک ایجاد کرد یعنی درشیارهای کوهها بند زد حفر گودال برایتغذیهی سفره های زیر زمینی استفاده از کربن دی اکسید ونیتروژن منواکسید جامد برای بارور سازی ابرها که دومی بر اولی برتری دارد

علی ازخراسان

اولا من به هیچ وجه قصد توهین به کسی رانداشتم درگز پشت کوههای هزار مسجد واقع است ودرضمن این نام دربعضی جاها استفاده شده مثل پشت کوه موگویی دراستان اصفهان شهرستان فریدن دومادرمورد فرمانداری کل باید بگویم عملی استکهاگر همین لحظه انجام گیرد مشکلی ندارد چون نه استان شده که به قول شما هزینه داشته باشد کههرچند من بارها توضیح دادم که هزینه ندارد بماند درامد هم می تواند داشته باشد ومزیتی مهمی که دارد این است که اعتبارت وطرحهایی که برای این مناطق تصویب می شود بودجه اش مستقیم برای این شهرها می اید نه برای مشهد که درشهر خودش هزینه کند

بیدخوری

لطف کردید که جوابمو دادید. به روی چشم حتماً ان شاالله برنامه ریزی می کنم که شاگردانمو با سایت شما آشنا کنم و تحقیقات بیشتری براشون تعیین کنم که مطالبش از منبع سایت شما تأمین بشه. در ضمن در چند روز اخیر موفق شدم بخش های دیگه سایتتونو بخونم.از جمله مطلبی که در مورد بازنشستگان فرهنگی نوشته بودید خیلی تأثیربرانگیز بود. امیدوارم بازهم از مشکلات قشر معلم و فرهنگی جامعه قبل و بعد از بازنشستگی بنویسید. که فکر کنم خیلی زیاده. بازهم ممنون.

arash20

سلام به برو بچه های مجله اسرارنامه. کار نشریه تون خیلی بالا گرفته.به جز اینکه مردم عادی نیشابور خیلی خواننده پر و پا قرصتون شدن ، مسوولان نیشابوری هم مطالب سایتتونو زیر نظر گرفتن. تو دم و دستگاه یکی از نماینده های نیشابور یک نفر مأمور شده هر چند روز یک دفعه مطالب سایت شما رو بررسی کنه هم بخش نظراتو هم بخش مطالب جدیدو و تازه ترین تحلیل ها رو به اطلاع نماینده نیشابور و نزدیکانش برسونه. یک تعداددیگه از مسوولان ارشدنیشابور هم مستقیم و غیرمستقیم توسط نزدیکانشون سایت شما رو زیر نظر گرفتن. نپرسید از کجا می دونم که توی دهکده جهانی دونستن این چیزها سخت نیست. خیلی وقتم هست که می دونم منتها بهتون نگفتم چون نمی خواستم مغرور بشید به خودتون و فکر کنیدچه خبره . چون فتح نیشابور چیز خیلی مهمی نیست و سبزوار درطول تاریخ قبلاً موفق شده نیشابورو فتح کنه واونو زیرمجموعه خودش کنه . مثل زمان سربداران که خودتون خیلی درموردش مطلب نوشتید. شما باید طوری فعالیت کنید که همین طور که سایتتون توی نیشابور مهم شده و سر و صدا کرده توی جهان سر و صدا کنه و از سازمان سیا و موساد هم مأمور بذارن که هرروز چک کنن. فقط گفتم که مراقب باشید حواستون به اطلاعات طبقه بندی شده باشه. ضمناً تندتر به روز رسانی کنید. سرعتتون خیلی پایینه ادم حوصله اش سر می ره.

حامد لطفی

این هم یک نمونه که خواستم بدونید و دیگران رو به سنت زشت دروغ متهم نکنید . بزرگترين شهرك صنعتي شرق كشور در نيشابور احداث مي‌شود بزرگترين شهرك صنعتي شرق كشور در نيشابور احداث مي‌شود مدير عامل شركت شهرك‌هاي صنعتي خراسان رضوي اعلام كرد ‌شهرك‌ صنعتي عطار نيشابوري به عنوان بزرگترين شهرك صنعتي شرق كشور با هزار و 500 هكتار مساحت در نيشابور احداث مي‌شود. علي‌سليماني در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: با اجراي اين شهرك، شهرك صنعتي توس مشهد با 640 هكتار مساحت دومين شهرك بزرگ صنعتي استان خواهد بود. وي با اشاره به اينكه با استفاده كامل از ظرفيت شهرك صنعتي عطار نيشابور براي بيش از 42 هزار نفر فرصت شغلي جديد ايجاد مي‌شود، ادامه داد: 840 ميليارد تومان از سوي بخش خصوصي براي احداث واحد‌هاي توليدي و خريد دستگاه‌ها و تجهيزات وحدود 100 ميليارد تومان از سوي بخش دولتي براي اجراي زير ساختها دراين شهر هزينه مي‌شود.

حامد لطفی

من قید کردم می تونم منابع حرفام رو در اختیار سایت شما قرار بدم ولی شما متاسفانه به سبقه دیرین با عرض معذرت نه تنها تحمل حقیقت رو ندارید و دیگران رو به به کار زشت دروغ متهم می کنید بلکه بازهم سعی در تخریب دارید و با عرض پوزش به فحاشی روی می آورید آیا این برای شهر مومن شما و شما که ادعای دیانت دارید این چنین برخوردی صحیح است؟

بیدخوری

وقتی تمام این مقاله عمیق را با تمام نظراتش در طول چند روز خواندم حس غرور و شعف سبزواری بودن در من ایجاد شد. هیچ وقت فکر نمیکردم که یک زمان این قدر به سبزواری بودن خودم اهمیت بدهم و بنازم. به همسرم هم معرفی کردم و اوهم با اینکه اصلیت سبزواری ندارد اما از خواندن این مطلب ونظراتش خوشش آمد. واقعاً فضای انسانی خوبی در سایتتان هست.یقین دارم پشتوانه فکری و تحقیقاتی خوبی در این سایت هست که توانسته اید این چنین فضای جالبی ایجاد کنید. بله واقعاً تفاوت عمده وارزشمندسبزوار با دیگر شهرهای کشور از جمله نیشابور این است که تقریباً همه موفقیت های سبزوار حاصل تلاش و هوشمندی بالای مردم آن است. فقط حیف که هنوز همه این توانمندی های انسانی در سبزوار مورد استفاده و توجه قرار نگرفته است اما بقیه شهرهای کشور بیشتر به طبیعت شهرشان متکی بوده اند و پا را فراتر از آنچه ویژگی هی طبیعی برایشان ایجادکرده نگذاشته اند. این را هم بگوییم که این مباحثه های منطقی که در این سایت ایجاد شده و پاسخ های بی اشکال اسرارنامه باعث می شود هر فردی که بیاید واقعاً علاقه مند شود. من برای پیدا کردن موضوعات جدید تحقیق در درس جغرافیا برای دانش آموزانم درمورد تقسیمات سیاسی کشور به اینترنت آمدم و به این صفحات سایت شما رسیدم و علاقه مند شدم . شاید هر کس دیگری از هرجای کشور همینطوری وارد این سایت شود واین واقعاً آبرو و افتخار سبزوارماست که به بهترین شکل با بهترین مطالب میزبان مخاطبان خود باشد. من زیاد در سایت ها نظر نمی گذارم.این طولانی ترین نظر من است که برای سایتی ارسال کرده ام اما مطمئنم هنوز نتوانسته ام حق مطلب را در تشکر و تقدیر از شما ادا کنم . من وشوهرم هردو معلمیم . ان شاالله از این به بعد بیشتر ساییتان رامی خوانیم واز مطالب آن اگر به درد کلاسهایمان بخورداستفاده می کنیم و به شاگردهایمان تحقیقاتی می دهیم تا با کمک مطالب اسرارنامه تحقیقات خود را تکمیل کنند.

ملاهادی

چرا اسم دانشگاه حیکم سبزه واری اگر اشاره به ملاهادی سبزه واری دارد؟ نگذاشته اند دانشگاه ملاهادی سبزه واری؟ ملاهادی سبزه واری یک فیلسوف بزرگ شیعه در قرون اخیر است اما حکیم بودن ایشان چه معنی ای دارد؟ حکیم بنا بر تعاریف عامی کسی است که پزشک است. حکیم بنا بر تعارف علوم قدیم کسی است که بر همه علوم زمان خود احاطه دارد. نام دانشگاه ملاهادی سبزواری اگر منظور نام ایشان است مناسب و بزارنده است اما اگر هدف به اصطلاح با کلاس کردن نام دانشگاه است، فکر خوبی است. اما خب همیشه در ذهن آدم این موضوع مطرح می‌شود که منظور کدام حکیم سبزه وار است؟!

علی

یادداشت خیلی خوب و کاملی بود.بحث هایی هم که شکل گرفته جذاب بود و پاسخ های شما قانع کننده. من وقتی دیدیم اینقدر فضای خوبی در سایت شما برای معرفی سبزوار هست از دوستانم در دانشگاه که اغلب غیرسبزواری هستند دعوت کردم بیان بخونن به خصوص مطالب مربوط به استان شدن سبزوار با نظرات مخاطبان رو بهشون تأکید کردم بخونن وقتی چند روز بعد خونده بودن گفتن خیلی سایت خوبیه. بعضی هاشون واقعاً توانمندی های سبزوارو نمی شناختن و فکر می کردن در خراسان فقط مشهد دارای اهمیته . ما سبزواری ها هم هرچی توضیح می دادیم که سبزوار به لحاظ توسعه یافتگی واقعاً خیلی وضع خوبی داره و مهمترین شهرخراسان بعد از مشهده ، فایده نداشت. چون توی خوابگاهشون عده ای بودن که همش علیه سبزوار حرف می زدن. ولی خوب از وقتی این سایت ومناظرات شکل گرفته بین بعضی از جاها رو خوندن پی بردن که شهرما چه حرف های زیادی برای گفتن داره. از این به بعد هر وقت تو دانشگامون بین بچه ها بحث سر بگیره در مورد شهر سبزوار و بقیه جاهای خراسان با خیال راحت میگم بیان این سایتو بخونن.دمتون گرم.

حامد لطفی

شما تحمل دو کلام حرف رو ندارید نظر منو تایید نکردید!حداقل حرف منو نقض کنید.مرسی

حامد لطفی

با سلام -چند کلام جسارتا کارخانه فولاد نیشابور و کارخانه نخریسی تنها و تنها همه صنایع سبزوار رو احاطه می کنه بعد شما از یک کارخانه پتروشیمی نام میبری؟!!!ضمنا طبق آخرین اطلاعات مجوز دانشکده نفت دانشگاه نیشابور و پروژه پتروشیمی مهرگان و ارتقای ناحیه نفتی نیشابور به منطقه توسط دکتر مروی گرفته شده است .شما در ضمن اگر به سایت ایران خودرو سر بزنید مختصات جغرافیایی ایران خودرو در شهرستان نیشابور قید کرده .حالا اصلا ایران خودرو به کنار ،ضمنا شما الان سالهاست دنبال کلنگ زنی نیروگاه 500 مگاواتی هستید در حالی که بزرگترین نیروگاه شرق کشور در با ظرفیت 1100 مگاوات در نیشابور هست که برق غرب استان و استان های شمالی و شهر شما سبزوار رو تامین میکنه.از جمله کارخانه های بزرگ دیگه اگه بخوام نام ببرم کارخانه اگزوز خودرو هست که صدها تن از همشهریان شما در آن مشغول به کار هستند ، بزرگترین کارخانه بتون سازی شرق کشور در نیشابور هست ،بزرگترین شهرک صنعتی استان به نام عطار در نیشابور هست که پس از تکمیل ظرفیت شهرک های خیام و کریم آباد و کمال الملک آماده واگذاری هست.از لحاظ تیم داری شما به نظر من مجبورید یه طور سبزوار رو در کشور مطرح کنید و چه چیزی از ورزش بهتر و من به عنوان یه هم استانی خیلی خوشحالم ولی نیشابور به لحاظ فرهنگی و تاریخی در همه جای ایران و حتی جهان شناخته شده هست که خیلی از بزرگان تاریخ آرزوی دیدن این شهر رو داشتند و شبکه های خارجی همیشه از این شهر صحبت می کنند ،(اگر خواستید منابع رو مفصل ذکر می کنم )پس نیشابور نیازی به این کار نداره هرچند خیلی خوبه!از لحاظ فرودگاه همانطور که شما عزیزان 60 سال و هنوزم ادامه داره منتظر بوق قطار هستید ما هم چند صباحی واسه فرودگاه صبر می کنیم ولی مطمئنا به 60سال نمی رسه البته با این تفاوت که نیشابوریان در طی این سال ها هم از دومین فرودگاه کشور با صدها پرواز داخلی و خارجی در روز در کمترین فاصله ممکن درمشهد به راحتی همان طور که مردم قم و کرج و قزوین از فرودگاه های تهران استفاده می کنند بهره می برند.( و فعلا نیازی به یک فرودگاه با 6پرواز 50 درصد در هفته و یک پرواز بغداد که به دلیل عدم استقبال داره لغو میشه جسارتا نیاز ندارند) از لحاظ دانشگاه آنچه که مسلم است احداث دانشگاه بسیار راحت تر از آوردن صنایع ملی به یک شهر هست کما اینکه می بینیم با توجه به زیر ساخت و صنایع زیاد در نیشابور و اشباع صنعتی نیشابور هم اکنون نیشابور با توجه به این مهم به احداث دانشگاه های گوناگون می پردازد و آخرین هم شعبه خراسان دانشگاه علم و فرهنگ می باشد علاوه بر دانشگاه نیشابور،دانشگاه تربیت معلم،دانشکده علوم پزشکی ،دانشگاه فنی دختران و پسران و دانشگاه های آزاد واحد نیشابور و علوم تحقیقات،بزرگترین دانشگاه کشاورزی شرق کشور و چندین دانشکده و موسسه غیر انتفاعی و... با 27000 دانشجو. طبق آمار 90از لحاظ جمعیت هم که 100 هزار جمعیت شهرستان نیشابور بیشتر از سبزوار هست و جمعیت شهر نیشابور هم 10000 نفر بیش تر از سبزوار هست حتی اگر بخشهای زبرخان و میان جلگه جدا شوند بدون جدا شدن ششتمد و داورزن از سبزوار باز هم نیشابور جمعیت بیشتر و باز هم دوم در استان می باشد ولی اگر این دو بخش از سبزوار جدا بشن اونوقت بدتر میشه و سبزوار از رتبه سوم استان به پنجم یا ششم سقوط می کند. ا از لحاظ تاریخی هم من باب اطلاع نیشابور سه بار پایتخت ایران با حکومت مرکزی قدرتمند و اولین پایتخت ایران پس از اسلام بوده است نه پایتخت یک حکومت محلی اون هم باز پس زمینه نیشابوری(البته مایه مباحات هست این حکومت محلی شیعه یعنی سربداران) با تشکر از شما -مردم سبزوار مردمی مومن و خونگرم هستند و همجواری با ایشان مایه مباهات هر فردی است.

علی از خراسان

کاشمر کاظمین ایران سبزوار نگین سبز کویر تربت طلای سرخ نیشابور قلمندان های مرصع گناباد قنات وقنوت عناوینی که شایسته ی این شهر هاست باید گفت که دامغان گرمسار تنکابن انزلی لاهیجان قشم ابوموسی یا بانام اصلی واولیه یبوم سبز کیش لامرد فسا گلپایگان کاشان ورامین ساوه تفرش سرباز بم سیرجان رفسنجان جیرفت و...همباید استان شوند افغانستان 34 استان دارد

خرمگس‌‌شناس از دانشگاه حکیم مجهول سبزه واری

با سلام و درود بیکران خدمت سروران زحمتکش اسرارنامه سبزه وار که هر روز چون بمب فرهنگی کوچه پس کوچه های سبزه وار را پر از فرهنگ می کند. بنده یک خرمگس شناس هستم که مفتخر به دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه حکیم مجهول سبزه واری می باشم. در این مطلبتان از خرمگس صحبت کرده بودید توجهم را جلب کرد و بعد از خواندن مطلبتان به این نتیجه رسیدم که حقا سبزه وار و دانشگاه حکیم مجهول سبزه واری بهترین مکان در جهان برای شناخت خرمگس و حرفه خرمگس‌شناسی است. خوشحالم که نرفتم مدرکم خرمگس شناسی ام را از دانشگاه های خرجی بگیرم چون در سبزه وار کویر خودمان هم رشته خرمگس شناسی هست هم خرمگس های پر رو و کله خری و احمقی مثل امید برومندی. از این حرفتان هم خوشم آمد "لذا اسرارنامه با درک این شرایط و به پیروی از سیره مبارک پیشوایان دین مقدس اسلام ، سعی می کند ، نه تنها با شما مانند خودتان صحبت نکند بلکه حتی دوست داریم با پیشه کردن صبر و بردباری در حد بضاعتمان به شما کمک کنیم." این جمله خنده دارتو تحلیل نمی کنم. فقط اینو بهت بگم که سیاستمدارترین و زرنگ ترین سبزه واری ها، در کل در یک چیز مشترک هستن: "ضایع بودن" سعی کن از کاسه ای نون بخوری که بهت بیاد.

علی از خراسان

واضح تر بگویم درهمه جای دنیا تخصیص اعتبارات بر مبنای تقسیماتئ سیاسی است همانطور که قبلا گفتم تراکم ایالت درشمال شرق امریکا زیاد اسن واین منطقه تثروتمند ترین نقطهی این کشور است وباید گفت درکشور ودمان مناطقی مثل سربیشه ملکشاهی و... جمیت لازم برای شهرستان شدن راندارند ولی شهرستان هستند منظور این است که همان200میلیاردی که هر سال برای استان می اید به این صورت توزیع شود که مشهد90 میلیارد 4استان خراسان های مرکزی غربی حیدری میانکوهی 17.5میلیارد تومان وسایر خرسان ها هرکدام4میلیارد بودجه درسال1316 سمنان بهدلیل حد نصاب نرسیدن جمعیت فرمانداری کل شدو همین وضعیت هم می تواند برای مناطق ما باشدوهمانطور که گفتم تلاش مضاعف همه رامی طلبد وثمرهی این کار مستقل شدن اعتباراتازمشهد وتوسعه ورفاه برای همه است

علی از خراسان

14استان جدید خراسان غربی مرکز سبزوار شهرستان های باشتین مزینان خوشاب پیراکوه هلالی جغتای جوین ششتمدبیهق داورزن خراسان مرکزی مرکز نیشابور شهرستان های سرولایت برزنون فیروزه زبرخان عشق اباد طاغانکوه کدکن کوه سرخ بلهرات خراسان حیدری تربت حیدریه رباط سنگ بایگ رخ زاوه خراسان موسوی کاشمر بردسکن انابد خلیل اباد خراسانمیانکوهی قوچان باجگیران فاروج شهرکهنه خبوشان خراسان پشت کوهی درگز نوخندان لطف اباد چاپشلو خراسان نادری کلات زاوین خراسان طوسی طابران خراسان میانرودی چناران رادکان گلبهار گلمکان طرقبه شاندیز خراسان جلگه ای سرخس مزداوندگنبد لی خراسان مطهری فریمان قلندراباد باخرز خراسان جامی تربت جام صالح اباد جنت اباد تایباد دغارون خراسان شرقی خواف زوزن خروگرد خراسان کویری گناباد بجستان کاخک بیدخت بیلند یونسی قاسم اباد وشهرهای مه ولات ورشتخوار یابه خراسان حیدری یا خراسان های موسوی وشرقی واین امر شنی است چون المان با ان وسعت واقتصاد خصوصی این همه ایالت دارد وجمعیت برلین به6میلیون نفر هم نمی رسد

علی از خراسان

اری ازدیدگاه من باید به جای 4استان 14 استان در خراسان رضوی تشکیل شود البته باید امادهی جنگ رسانه ای روزنامه های قدس وخراسان بود که هم اکنون بر ضد طرقبه وشاندیز است روزنامه ی خراسان طوری از زاوه فیروزه داورزن گزارش چاب می کند که گویا این مناطق هیچ وجه اشتراکی باسبزوار نیشابور وتربت حیدریه ندارند البته درمورد اینکه تشکیل استان های جدید امکان ندارد باید گفت امکان دارد به شرطی که نمایندگان به وظیفه شان عمل کنندنکته ی که به صراحت باید گفت این است که نماینگان شرق کشور از ابتدا تا به امروز ضعف داشته اند واگرنه چرا ایلام با 500هزار نفر جمعیت استان باشد وسبزوار نیشابور تربت حیدریه استان نشوند دردوره ای قاجار درشهرهایی مثل سبزوار وتربت حیدریه روسها تجارت خانه داشتند این نشان از اهمیت این مناطق از ابتدا دارند ومثلا بدره درایلام باان جمعیت فرمانداری میخواهد

علی

این مقاله که فقط و فقط از استان شدن سبزوار حمایت کرده واز اقدامات غیر قانونی سبزوار مثلا در الحاق بخش های از روستاهای نیشابور به سبزوار در جهت ایجاد شهر های جدید صحبتی به میان نیامده است/

ابوالفضل خیرآبادی از نیشابور

...

علی از خراسان

باید گفت که همش صرف هزینه نیست مثلا ترکیه ازهمایش مولانا سالی 4میلیارد دلار درامد دارد درحالی که مولانا فقط برای درامان ماندن ازحمله مغول به انجا رفت حال که مشاهیر زیادی داریم که باکمی صرف هزینه درصورت استان شدن چون استانداری های جدید برای توسعه ی منطقه بودجه اختصاص می دهند ومعرفی انها به جهان می توان انتظار توسعه مناطق وکسب درامد برای کشور راداشت درادامه به برخی مثالها اشاره ی کوتاه کرده اسرار دیوانی به عربی دارد ویک فیلسوف شیعی است خیام وعطار وکمال الملک شهرتی جهانی دارند زیشه مکتب بکتاشیه که میلیونها پیرو درترکیه مصر وسوریه دارداز قطب الدین حیدر گرفته شده تفتازانی قوچانی نحوی بزرگ اگر همایشی درست برای هر کدام از مشاهیر گفته شده برگزار شود هر کدام درامدی قابل توجه برای کشور دارد این فقط یک نمونه است ازقابلیت های بالقوه که درصورت استان شدن بالفعل می شود با این حساب باید گفت که استان های جدید نه تنها هزینه ای تحمیل نکرده بلکه درامدی نیز دارد با توجه به پتانسیلی که درهمه جای کشور است می توان انتظار تشکیل استانهای ورامین دژپل هلیلرود مکران سیستان کاشان ابهر مراغه امارد طالش خراسان شاهرودی ابادان شوشتر بهبهان مهاباد لارستان گنبد قفص اهر شهریارماگوئی ساگارتی و... راداشت

علی از خراسان

درست است که بودجه زیادی برای استان های جدید لازم است اما ازدیدگاهی دیگر قضیه را می گویم همتنطور که قبلا گفتم یک سال ظلمی بسیار در حق بقیه ی استان شد لذا حتما لازم نیست هزینه هایی کهگفتید اعمال شود بلکه هر منطقه به نسبت جمعیت بودجه دریافت کند نه چون مرکز است بیش از حقش دریافت کند به واقع بودجه های بین 10و20میلیرد تومان هم بسیاری ازدردهای مناطق را دوا کرده وهزینه های زیادی هم لازم نیست درابتدای تشکیل استان ها به دلیل زیاد بودن جمعیت ووسعت هر استان نیاز به تشکیلات عریض وطویل استانی به صورت امروزی بود ودرصورت تشکیل استان های جدید نیازی به تشکیلات مستقل استانی برای ادارات گفته شده نمی باشد بلکه همین ادرات شهرستان های مرکز هم می توانند کارها رانجام دهند چون مناطق تابعه کمتری دارنددرضمن بااین کار نیازی به ادارات طویل در استانی که تقسیم می شود نیست در واقع چون استان کوچک می شود وبه جای هزینه دریک جا هزینه برمبنای جمعیت درهمه جا عادلانه مصرف گردد وبرای یک کار کوچک لازم نیست جابه جاشد وادارات طویل استانی به شکل امروز نیست که هزینه بالا داشته باشد وتبدیل فرمانداری شهر مرکز به استانداری هزینه ای به دوش دولت گذاشته نمی شود منظور همین تبدیل به معاونت استانداری است که به جای معاونت استانداری تنها اطلاق شود واگر بیشتر دقت کنید باحرفهای گفته شده هزینه یکباره زیادی به دولت تحمیل نشده بلکه نوعی جابه جایی هز ینه ازیک منطقه به منطقه ی دیگر صورت می گیرد بااین حساب تشکیل استان های جدید درهر نقطه ازکشور باعث افزایش هزینه نشده وبه برقراری عدالت درکشور منجر می شود

خرمگس مثل ................

کاش سبزواری ها ...................

علی

4استان جدید خراسان حیدری به مرکزیت تربت حیدریه وشهرهای بجستان گناباد زاوه رخ زوزن خواف خراسان مرکزی نیشابور کدکن کوه سرخ فیروزه زبرخان اسفراین خراسان غربی سبزوار جوین جغتای داورزن خوشاب خراسان میان کوهی قوچان درگز فاروج باجگیران موانع اتحاد الحاق مناطق مجاور که واکنش برانگیز است البته کدکن وکوه سرخ ازپیدایش تا50 سال پیش همواره جزو نیشابور بوده اند نباید انتظار تابع شدن مناطقی که همه ی شرایط را دارند باشیم نیشابور وسبزوار به احتمال 90درصد نفت دارند درگز هم گاز درصورت استان شدن وتاسیس پتروشیمی مشکلات مرتفع شده

.............عقده ای مثل ..................

اگر سبزوار ..............................................................

علی

ادامه افزایش استان ها نه تنها موجب افزایش هزینه های دولت نمی شود بلکه باعث کاهش ان هم می شود به دلایل زیر افزایش تراکم جمعیت درجایی مثل مشهد هزینه هایی چون الودگی هوا که هزینه های جبران ناپذیر درمانی وحتی جانی دارد هزینه ساخت مترو که چند دهه است که متروی مشهد هزینه های سنگین تحمیل می کندترافیک که هزینه بالا سوخت وهدر رفتن وقت مردم رادارد جابه جایی به مرکز استان برای کارهای ادلری کهبازهم هزینه ی مصرف سوخت دارد که درصورت استان شدن جاهایی مثل سبزوار نیشابور تربت حیدریه وقوچان این رفت وامد ها لازم نیست امروزه کیفیت اب اشامیدنی برخی نقاط مشهد تغییر کرده زمین های باکیفیت زراعی مشهد که برای کشت محصولاتی مثل هندوانه خربزه و... است تبدیل به خانه شده چرا باید این طور شود ازیک طرف دیگر عدالت لازم است یادم است یک سال برای استان 200میلیارد تومان بودجه امد مشهد حداکثر 70درصد جمعیت استان رادارد وبرهمین مبنا حداکثر 140میلیارد تومان برای مشهد باید باشد ولی177 میلیارد برای مشهد و23 میلیارد بقیه برای باقی شهر های استان این درست نیست از یک طرف استان شدن شهرهای گفته شده باعث تخصیص عادلانه ی اعتبارات باعث شناسایی استعداد های منطقه می شود مثلا همین شن وماسه درصنایع ساختمانی مثل کاشی اجر و... بسیار کاربرد دارد درصورت استان شدن اعتبار برای اشتغال زایی شناسایی استعداد ها و... همه ی مناطق صرف می شود ظرفیت های همه ی مناطق شناسایی می شود امکان بهره مندی برابر همه فراهم می شود حال بایک حساب سرانگشتی وتوجه به حرفهای نوشته شده باید فهمید تشکیل استان های جدید چه مزایایی دارد

علی

من جواب برخی کوته فکران را که جز چرندگفتن برای هموطنانشان راندارند نمیدهم من نیشابوری هستم درتهران بودم سبزواری ها به من همشهری می گفتند من می گویم در سرشماری سال1385 ایلام 500000نفر سکنه داشت این یعنی خراسان رضوی باید5استان شود قوچان ودرگز نیشابور اسفراین کوه سرخ کدکن فیروره سبزوارجوین جغتای خوشاب تربت حیدریه خواف وباقی جنوب استان 4استان جدید را تشکیل دهند این را با توجه به علایق وتاریخ مردم می گویم این برای تخصیص عادلانه ی اعتبارات لازم است این برای همه یکشور لازم تست ایالان شمال شرق امریکا مثل نیو جرسی نیویورک ماساچوست و... کوچک ولی توسعه یافته هستند واین لزوم استان شدن جاهایی مثل شاهرود چابهار دزفول ورامین و... را می رساند

بی شخصیت عقده ای مثل ................

..........................! .............

خراسانی

در مورد جمعیت استان های پیشنهادی، درست است: استان نیشابور با کمتر از 500 هزار جمعیت، استان به مرکزیت سبزوار با حدود 550 هزار جمعیت، ولی استان به مرکزیت تربت حیدریه با حدود 1 میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت می باشد! حالا بگین اول کجا باید استان بشه؟!!

منوچهر

کاظم خان شما و بعضی از دوستانتان کشتید خودتان را از بس آمدید و نتیجه سرشماری سال 90 را اعلام کردید. حالا خوب است خودتان می بینید ، شهر نیشابور و سبزوار فقط 8 هزارنفر تفاوت دارند یعنی به 10 هزار نفر هم نمی رسد برای شهرهایی که بیش از 230هزارفنر جمعیت دارند این 8 هزارنفر تفاوت عددی نیست. تازه این جواب را به بقیه دوستانتان هم که در مطالب دیگر همین سایت اظهارفضل کرده بودند گفتم به شماهم می گویم که روشن شوید: ووقتی می خواهند ملاک جمعیت در نظر بگیرند فقط جمعیت شهری که قرار است مرکز استان بشود را حساب نمی کنند همه استان را با هم در نظر می گیرند.حالا اگر باهم حساب کنید نیشابور فقط یک شهرستان فیروزه و یک شهرستان تازه تأسیس زبرخان رضوی را دارد در نتیجه باجمعیت کمتر از 500 هزارنفر واقعا صلاحیت استان شدن را ندارد. ولی سبزوار با شهرستان های بردسکن و خلیل آباد و خوشاب و جوین و جغتای و داورزن و ششتمد و احتمالاً میامی از شاهرود جمعیت بالای 530 هزارنفری دارد. پس جمعیت استان سبزوار از استان نیشابور بیشتر و در نتیجه منطقی تر است که اول سبزوار استان شود.

ریشه خراسان

به صادق که مصاحبه نماینده نیشابور در مورد تلاش برای استان شدن این شهر را ارسال کرده است / دکتر محسنی نماینده سبزوار حدود یک سال قبل مصاحبه مشابهی دراین زمینه انجام داده و منتشر کرده بود. در زمان سفر ریاست جمهوری به سبزوار هم نامه ای در همین زمینه به احمدی نژاد داد. درنتیجه خیلی دلتان را به مصاحبه آقای مروی خوش نکنید ، سبزواری ها همه راه های لازم را پیش از شما رفته اند حالا حالاها از شما جلوترند. دکتر محسنی ثانی : سبزوار آمادگی استان شدن را دارد. نماینده مردم سبزوار، جوین ، جغتای و خوشاب در مجلس گفت : شرایط لازم برای ارتقاء مناطق روستایی به شهر و شهرها به شهرستان وجوددارد.وتمام زیرساخت ها برای ارتقاء سبزوار به استان فراهم است. محمدرضا محسنی ثانی حداقل جمعیت برای ارتقاء یک منطقه به استان را یک میلیون نفر اعلام کرد وافزود : ایجاد توسعه منابع انرژی ، آزاد راه ، بزرگراه ، راه آهن ، خطوط انتقال وایستگاه های تقویت گاز و نیروگاه که در شرف انجام است شرایطی را فراهم کرده که سبزوار قابلیت ارتقاء به استان را به دست آورده است. وی قابلیت دیگر منطقه را وجود 27 هزار دانشجو و یک هزار و200 عضو هیأت علمی دانست واز اخذ مجوز فعالیتدانشگاه علوم پایه برای سطوح تکمیلی خبرداد و اظهار امیدواری کرد درآینده نزدیک چنانچه مشکلی به وجود نیاید رئیس دانشگاه علوم تحقیقات با ابلاغ رئیس دانشگاه آزاد ایران فعالیت خود را آغاز کند. وی لازمه دیگر استان شدن را برخورداری از افراد متخصص عنوان کرد وافزود : امیدواریم با حل شدن موضوع جمعیت ، در آینده نزدیک سبزوار را در قامت استان ببینیم.(نشریه همدلی)

صادق

- کلانشهر شهری است که از نظر مرکزيت دولتی و فغاليت اقتصادی يا فرهنگی بر ديگر سکونتگاهها برتری دارد. اين شهر ممکن است (((((شهر اصلی يک ناحيه))))، يک استان، يا يک کشور و گاهی پايتخت آن باشد. ( هر شهر بزرگ)

کاظم

امار سرشماری سال91 جمعیت شهرها و نه شهرستان: - شهر مشهد با ۲۷۶۶۲۵۸ نفر ۲- شهرنیشابور با ۲۳۹۱۸۵ نفر ۳- شهرسبزوار با ۲۳۱۵۵۷ نفر ۴- شهرتربت حیدریه با ۱۳۱۱۵۰ نفر ۵- شهر قوچان با ۱۰۳۷۶۰نفر

افتخار می کنم که سبزواری هستم.

کسی که با اسم (متأسفم) نظر احمقانه قبلی را ارسال کرده باید بداند کلاً باید ذاتاً برای خودش متأسف باشد با این طرز فکری که دارد. اولاً خیلی هم عالی است که میادین تره بار کشور ازمحصولات کشاورزی یک شهر پر باشد. این نشان از تولید ، کار و کوشش و البته سرسبزی و خرمی یک شهر می دهد. یعنی سبزوار برخلاف ادعای بعضی از افراد کم اطلاع و کم سواد در شهر همجوار شرقی ، که در کویری نشان دادن سبزوار اغراق می کنند ، اتفاقاً یک شهر با اقلیم مناسب برای انجام انواع کشاورزی هاست. چون طبق ادعای همین دوست عزیز ، میادین تره بار همه کشور پر است از آوازه پرطمطراق برکات و محصولات کشاورزی سبزوار . خدا بده برکت !!! دوما در صفحات اینترنت هم خدا راشاکریم و از اصحاب رسانه سبزوار از جمله دست اندرکاران شریف مجله اسرارنامه متشکریم که این بحث های خوب و منطقی را راه ا نداخته اند.تا سبزوار با وجاهت یک شهر فلسفی ، خرد گرا و با آزادی بیان واندیشه معرفی شود. شهری که اینطور مباحث سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در آن داغ است و از همه جا موافقان و مخالفان زیادی داردو خلاصه در کانون توجه است. برعکس بعضی از شهرهای دیگر در استان خراسان که با وجود اینکه ادعایشان زمین و زمان را به هم می دوزد ، اصلاً رسانه های فراگیری ندارند که مباحث جدید و خلاقانه ای مطرح کند. درنتیجه با سربلندی اعلام می کنم افتخار می کنم که سبزواری هستم.و متأسفم برای کسانی که به جای دوستی و نزدیکی بااین شهر کهن و ریشه خراسان ، با آن به دشمنی می پردازند. زنده باد سبزوار

متاسفم

متاسفم برای سبزه واری ها که آوازه فرهنگ آنها در ایران پیچیده است و حالا همان آوازه را که در میادین تره بار پرطمطراق است دارید در شبکه جهانی گسترش می دهید. از سبزه وار جز این نمی توان انتظار داشت.

صادق

ماينده مردم نيشابور و فيروزه در مجلس شوراي اسلامي گفت: نيشابور به عنوان يک کلانشهر کشور ظرفيت لازم براي استان شدن را دارد و اگر بحثي در مورد تشکيل استاني جديد در دولت مطرح باشد، ما نيز موضوع استان شدن نيشابور را پي گيري خواهيم کرد و مشکل نزديکي مسير نيز امروزه کاملاً حل شده است. «دکتر مروي» گفت: موضوع استان شدن سبزوار و نيشابور قديمي است و مربوط به اکنون نيست و يک امر کاملاً منطقي است که هر نماينده در هر منطقه و شهرستان پي گير پيشرفت و توسعه شهرستان خود باشد و ما نيز با توجه به مطالبات مردمي اين موضوع را پي گيري مي کنيم و اگر قرار باشد چنين بحثي در دولت مطرح شود حتماً پي گير موضوع خواهيم بود و اجازه نمي دهيم حقي از نيشابور ضايع شود و يقين داريم با استان شدن نيشابور رشد و توسعه همه جانبه اين شهر با سرعت چشمگيري انجام خواهد شد. دکتر مروي همچنين گفت: از جمله طرح هايي که در توسعه و گسترش نيشابور و شهرهاي درود و قدمگاه بسيار موثر است احداث جاده ميانبر و اتوبان « نيشابور- مشهد » از مسير درود و قدمگاه است که چند سال قبل شروع شد حتي بحث هاي مطالعاتي و انتخاب پيمانکار نيز انجام شد ولي به دلايلي اجراي اين طرح متوقف شد و امروزه اجراي اين طرح در دستور کار نمايندگان و مسئولان شهرستان قرار دارد و با اجراي آن ۴۰ کيلومتر مسير مشهد به نيشابور کوتاه مي شود که در توسعه همه جانبه شهرستان موثر است.(منبع روزنامه خراسان)

ehsan

پاسخ به آقای پیام اتفاقاً من پیام صلح و دوستی اسرارنامه سبزوارو قبلاً هم خوانده بودم الآن هم که شما این نظرو در موردش دادی دوباره رفتم خواندم هیچ مشکلی نداشت به نظرم. شما هم برو دوباره با دقت و بدون تعصب ورزی بخوان مشکلی توش نمی بینی. اتفاقاً اسرارنامه تو اون پیام خیلی زیرکانه مهمترین مواضع مردم خطه سربدارانو بدون تووهین به هیچ شهر دیگه ای مطرح کرده و در ضمن ابتکار عملو به دست گرفته که اینا همه خیلی خوبن به جای خود. حداقل اسرارنامه خیلی بهتر از سایت های جنگجوی نیشابور عمل کرده چون من یک مدت هرروز به بعضی از اون سایتا می رفتم و مطالبشونو دنبال می کردم تا ببینیم بالاخره می خوان به کجابرسن دیدم هر روز دارن توی مطالب ابصلیشون یا به اسرارنامه سبزوار با این همه مخاطب و طرفدار توهین می کنن و حتی اون سایت های .......................... نیشابوری حتی به سبزوار و مردم سبزوارم توهین های زیادی همیشه کردن. باز دم اسرارنامه گرم که هم پیام صلح می فرسته ، هم مواضع صحیح خودشو حفظ می کنه و خلاصه همه جوره دست نیشابوری ها تو پوست گردو می گذاره. شما هم داداش بهتره منطقی باشی . از قدیم گفتن جواب بدی را با بدی نمی دهند. حالا شما دیگه چه جور آدمی هستی که جواب خوبی را با بدی داری میدی. اینم بد که میان بعد از این همه توهین که شما به سبزواری ها کردید ، باز براتون پیام صلح و دوستی می فرستن؟ برو داداش برو (اخلاقتو خوب کن.) مخلص همه دوستان عزیز بازم برمیگردم اگه جواب داده بودید می خونم و باز اگه جواب لازم باشه درخدمتیم.

نیشابور شهر بی فرودگاه

گل گفتی اسرارنامه جان. بیچاره نیشابوری ها که درآرزو و حسرت موقعیت گذشته خود حالا به شدت برای استان شدن لَه لَه می زنند ، برای دلخوشی خود دست به هرکاری می زنند. از جمله مسخره ترین این کارها همین مصاحبه مضحک با کسی است که در طول 4 دوره حضورش در مجلس شورای اسلامی یادائماً در حال تلاش برای اتحاد با سبزوار بود یا درحال مراوده با تربت حیدریه. وحتی یک بارهم در مجلس نطقی به نفع نیشابور نکرد ، چرا که می دانست نیشابور در آینده سیاسی شمال شرق کشور هیچ شانسی ندارد. به نظر من کاشمر نه به نیشابور می پیوندد نه به سبزوار. کاشمر در استانی به مرکزیت تربت حیدریه قرار خواهدگرفت. چون فرودگاه شهید مدرس به صورت مشترک بین کاشمر و تربت برای همیشه سرنوشت این دو شهر را به هم گره داده است. از طرفی سبزوار هم بدون حضور کاشمر با حساب روی مناطق اسفراین و مناطق شرقی شاهرود می تواند جمعیت و سایر شرایط لازم را به دست بیاورد. لذا نیشابور که نه شهر اقماری دارد ونه جمعیت و نه حتی یک فرودگاه دارد که دیگر هر مرکز استانی باید داشته باشد ، به این زودی ها نخواهد توانست جایگاه خود را از شهری در حومه مشهد ، به مرکز استانی در شمال شرق کشور ارتقاء دهد. البته به قول شما یک نشریه کم مخاطب محلی مثل فرسیمرغ که توسط نامزدهای شکست خورده انتخابات نیشابور مدیریت می شوند ، بایدهم این مطالب و این مصاحبه ها را منتشر کنند.به هرحال چیزی که مفت است بازی با احساسات مردم است.اگرنه هیچ شهری با نظر مساعد نماینده سابق یک شهر دیگر در مجلس شورای اسلامی استان نشده و نخواهد شد. نیشابوری ها اگر راست می گویند برای استان شدن این کارها را انجام دهند: 1- ساخت فرودگاه (حتی اگر نتوانستند مثل سبزوار فرودگاه بین المللی بسازند اقلاً مثل کاشمر و گناباد وتربت حیدریه فرودگاه داخلی بسازند که بیشتر از این از مسیر توسعه عقب نمانند. 2- مصاحبه با نمایندگان فعلی مجلس یا مصاحبه سایر مدیران و مسئولان ارشد استانی و کشوری که از قدرت قانونی لازم دردوره کنونی برخوردارند.و ضمناً مثل ترسوها مصاحبه ها را در یک نشریه کم مخاطب محلی منتشر نکنند. اگر حرف حساب است بیایند در رسانه های ملی یا حداقل استانی حرف هایشان را منتشر کنند . هرچند هیچ چیز از چشم تیزبین سبزواری ها پنهان نمی ماند و سبزواری هایی که به قول شما خود همواره پیشرو حرکت های مختلف فرهنگی و سیاسی در شمال شرق کشور بوده اند و نیشابور را از دنبال خود داشته اند مطمئناً مثل همین حالا با تیزبینی از تمام رویدادهای نیشابور با خبرخواهند شد و اقدامات مناسب را ترتیب خواهند داد. 3- نیشابوری ها به جای این کارهای باطل کمی روی فرهنگ و عزت نفس مردم آن شهر کار کنند. تا خدای ناکرده سر بعضی موضوعات پست شکمی مانند مرغ آن رسوایی اخیر را به بار نیاورند و آبروی استان خراسان رضوی را نبرند. بنده اصلاً فکر نمی کنم دراین جنگ نرم روانی و رسانه ای که بی بی سی و سی ان ان و رادیو فردا و صدای آمریکا و ... علیه نظام جمهوری اسلامی ایران راه انداخته اند آب به آسیاب دشمن ریختن مثل آن کاری که نیشابوری ها کردند و خیلی سریع مورد استقبال سودجویان خارجی قرار گرفت ، امتیازی برای یک شهر محسوب شود. والسلام

پیام

پیام صلح و دوستی اسرارنامه سبزوار، بزرگترین سوتی سبزه وار و سبزه واری ها در طول 700 سال گذشته (بعد از سربداران و عبدالرزاق و خواجه علی موید سبزواری) بود که می‌بینم بالاخره قایمکی و طبیعی شده و یه جوری که هیچ کس نفهمه از لینک "توصیه‌شده‌ترین‌ها"تون ورداشتینش. ولله خیلی پر رو و ضایع هستین و البته خنگول. آخه جیگرای کویر! با کسی کل کل کنین که هم‌اندازش باشین! خداحافظ فسقل خان سبز کویر ................کارگر آزاد ....

نیشابوری

سلام با تشکر از شما مدیر محترم وبسایت اسرار نامه که با حرف های غیر منطقی باعث شاد شدن همشهری هاتون میشید .و به اصطلاح می خواهید ما با شما اتحاد داشته باشیم تا به ارزوی دیرینتون برسید که ان شاالله برسید البته بعید میدونم چون ما فقط باید همزمان استان بشیم واگر نه در حق شهر نیشابور ظلمی بزرگ میشه که هیچ موقع جبران نمیشه فقط همزمان این دو شهر باید استان شود لطفا سعی نکنید با حرف های (به اصطلاح خودتون منطقی )جواب منو بدید شما قصد دارید خرتون از پل که گذشت و البته بعد از موافقت نیشابوری ها دیگه سنگ اندازی کنید و نگذارید نیشابور پیشرفت کنه ما اجازه نمی دیم حقمون ضاییع شه.

سامان

خوشم میاد استاد خوچی گری هستی مثل همه سبزواری ها

توهم تاریخی

اسرارنامه عزیز! هر کسی تفش به دهن خودش شیرین است. حسابتان نمی‌کنند، پس حداقل مزه مزه کنید و لذتش را ببرید.

نیشابوری

نیشابوری ها وسبزواریها باهم برادرند و دوست اما باید بگویم بعضی از عزیزان سبزواری در حق ما کم لطفی میکنند و نیشابوری ها را انسان هایی بی منطق معرفی می کنند به امید ان که هر سه شهرستان خوب نیشابور سبزوار وشهرستان خوب تربت حیدریه مر کز استان شوند

علی

فقط جهت اطلاع: محمد رضا خباز چهره نام آشنا و نماینده پر سابقه شهرستان کاشمر در دوره های چهارم و پنجم و ششم و هشتم مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی خود با نشریه استانی فر سیمرغ موضوعاتی را درباره اتحاد و وجه اشتراکهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی شهرهای نیشابور و کاشمر به عنوان دو شهرستان همسایه خاطر نشان کرد .وی با اشاره به تعاملات تاریخی شهرهای نیشابور و کاشمر و با اشاره به اینکه یکی از نامهای قدیم کاشمر "پشت نیشابور" بوده است. مردم نیشابور و کاشمر را مردمی صبور و حلیم که اهل نزاع و درگیری با هم نیستند یاد نمود و این عامل مهم را یکی از علتهای نزدیکی و اشتراک این دو شهر دانست.که با وجود موقعیت ممتاز جغرافیایی و زیرساخت مهمی همچون راه ترانزیتی و راه آهن و ارتباط نزدیک فکری و اخلاقی در نیشابور حتی باعث جذب کاشمری ها به نیشابور نیز شده است. خباز همچنین درباره طرح تقسیم خراسان با اشاره به اینکه در آن زمان تشنج و درگیری در برخی شهرهای خراسان منجر به جان باختن جمعی از هم میهنان ما گردید و خوشبختانه در نیشابور اعتراضات به خاطر روحیه مداراجویانه مردم به بروز خشونت منجر نشد افزود من اعتقاد راسخی دارم که شایستگی های فراوانی در نیشابور وجود دارد که آن زمان درباره مرکز استان شدن نیشابور نزدیک بودن را بهانه کردند اما اکنون پی از سالها که کرج در فاصله 35 کیلومتری تهران- قم در 100 کیلومتری آن و . . . نیز استان شده اند. دیگر از این جهت نیز بهانه ای نیست نماینده سابق کاشمر همچنین با اشاره به اینکه عقیده دارم تقسیم موجب رشد میشود و کسی نمیتواند انکار کند که نیشابور که زمانی حاکمان ایران را تعیین میکرده نتواند مرکز استان باشد. افزود: لذا جا دارد نمایندگان نیشابور پس از گذشت سالها از زمان تقسیم خراسان. دوباره این خواسته را (مبنی بر مرکزیت استان نیشابور) مطرح کنند و خیلی حساب شده و با چراغ خاموش جلو بروند و پیگیری کنند و من البته امیدوارم که نیشابور به شایستگی های تاریخی خود دست خواهد یافت.

خط خطی

سلام و عرض ادب و احترام امیدوارم شما سواد کافی را برای این کار داشته باشید که این مباحث را مطرح میکگنید زیرا غلط بسیاری داشتید با امار و ارقام تغییر دادن کار درستی نیست برای حرف خود را پیش کشیدن یا اینکه واقعا نمی دانید من ادعایی ندارم همه چیز را میدانم واسه همین نقشه و کروکی و مرز استان تعیین نمی کنم که بعدا تو شرش گیر کنم 1-تربیت حیدریه جمعیت شهری کمتری نسبت به دو شهر بیرجند و بجنورد دارد سایت امار سربزنید جمعیت شهری تربت هست 120 هزار نفر و اما جمعیت کلش هم کمتر است چرا که بیرجند و بجنور د هم همان زمان ها شهرستان های اقماری از خود جدا کرده بودند 2-هر موقع در تقسیمات کشوری قرار بوده شهرستانی تبدیل به استان شود ان شهر معاونت استانداری را داشته است به جز بجنورد چون که دو استان جدا شد و همچنین اگر یک استان جدا می شد باز معاونت دست بجنورد بود 3-اگر قرار باشد تنها یک استان از خراسان جدا شود مرکزیت دست نیشابور است چرا که وقتی میشود تشکیل استانی بیش از میلیون داد چرا یک استان 500 یا نهایتا 600 هزار جدا کرد که به صرف هیچکسی نباشد البته ما هم حسود نیستیم اینکه مرکز استان بیش از یک میلیونی دست سبزوار باشد اما شرایط جغرافیایی و نزدیک تر بودن کاشمر به نیشابور حکم میکند مرکزیت مرکزیت از نیشابور باشد و کلا نیمه شرقی استاتن جدید جمعیت بیشتری و تراکم جمعیت بیشتری دارد(به مساحت و جمعیت نگاه کنید) 4-نیشابور و سبزوار دوست و برادرند و حتی سبزوار دروازه نیشابور بوده و تا همگی ما اتحاد نداشته باشیم استان جدید خراسان مرکزی به مرکزیت نیشابور که به نفع مردم سبزوار است تشکیل نمی شود. با این طرح که مناسبترین طرح است استقلال سیاسی از مشهد داریم و فاصله شما تا مرکزیت فعلی کلی کاهش پیدا میکند اما اگر مرکزیت دست سبزوار باشد که برای نیشابور و کاشمر سودی ندارد حداقل از نظر مسافتی حال انکه به دلایل امنیتی یا مصلحت کشور این کار صورت نمی گیرد تلاش کنید دو استان تشکیل شود که منطقی تر باشد- موفق و پیروز باشید

همسایه

این خط خطی حسابی اعصابش خط خطیه ها!!! ببین بیچاره دوست داره ، تاریخو و جغرافیارو اونطوری که می پسنده تغییر بده. انگار بقیه ...............نمی فهمن این ................... داره چی کار می کنه. به نظر من کلاً ولش کنید...

زهرا محمدیان

سلام خط خطی راست میگه شاید خواسته یا ناخواسته ادبیات اشتباهی در مورد نیشابور بکار می برید من الان متن شما رو به این صورت تغییر بدم شما ناراحت نمی شید : ما همچنان معتقدیم ، استان شدن نیشابور، تربت حیدریه و حتی حالا سبزوار با رمز اتحاد و به شرط تلاش همدلانه است

ایمان

با کلمه اتحاد مخالفم زیرا اتحاد یعنی یکی شدن (ایت اله مهدوی کنی در مورد انتخابات ) اینجانب هم به نظرم باید با نیشابور و تربت حیدریه ائتلاف تشکیل دهیم تا بتوانیم سه استان جدید به مرور زمان ایجاد کنیم تاکید می کنم مرور زمان زیرا بودجه و امکانات دولت در یک زمان کفاف ایجاد سه استان را نمی کند

خط خطی

سلام من با قسمت هایی از نظرات شما مخالفم اولا شهر بیرجند و بجنورد از تربت حیدریه جمعیت بیشتری دارند دوما از مرکزیت(مشهد) فاصله بسیار بسیار زیادی داشتند سوما نقشه استان خراسان از سال 1316 تغییری نکرده بود(به جز جدا شدن طبس) اما در مورد امنیتی که گفتید: مگر شما همان زمان که بیرجچند و بجنورد استاتن شدند شاهد نبودید در سبزوار چقدر شیشه بانک ها را شکستن یا نیشابور جاده را بستند تا اینکه معاونت استانداری را از خود کردند و سر و صدای سبزواتری ها بلند شد؟ نیشابور شهر ساکتی نیست ..مگر در قضیه مرغ یادتان رفت ک با یک اعتراض همه ترسیدند و مرغ در نیشابور فراوان شد در خیلی قضیه های دیگه متوجه شدید هیچ وقت نیشابور در مقابل نا حقی و بی عدالتی ساکت نیست حال اینکه خود مجله های سبزواری حتی از سخنان نماینده نیشابور در مورد تقسیم استان ها بیشتر یاد میکنند تا نمایندگان خود ! ایا این برای شما کافی نیست که اگر قرار باشد یک شهر مرکز استان شهرستان های سبزوار و نیشابور و کاشمرو.. شود آن نیشابور است نه سبزوار.و شهر های جنوبی تر استان مثل خواف و بجستان و گناباد جز خراسان جنوبی می شوند اما به دلایل امنیت و مصلحت کشور این کار صورت نخواهد گرفت ضمن اینکه یادتان باشد تنها دو شهر در خراسان رضوی تنها ظرفیت لازم برای استان شدن دارند نه سه شهر. اگر جوری ک شما میرمایید باید تعداد استان های کشور عدد 3 رقمی باشد شک نکنید

خط خطی

سلامی مجدد در مورد نظر بعدی که گویا شما قصد و منظوری از "حتی نیشابور" نداشتید باید عرض کنم این ادبیات نوشتاری از سوی شما را اصلا قبول ندارم زیرا ممکن است عده زیادی فکر کنند شما به نیشابوری ها بی عزتی و بی احترامی کردین که اینجوری میگین من د وباره نظر خودتان را میذارم جلو خودتان دوباره مطالعه کنید و اگر پذیرفتید می توانستید به صورتی بهتری بیان کنید برای ما کافی است " (به کلمه \"حتی نیشابوری ها\" دقت کنید) 1- ......اصل اینجاست که همه مردم و همه شهرهای خراسان از سبزوار و تربت و کاشمر گرفته تا حتی نیشابور همه با هم دوست و برابر و برادرند..... 2- ....همه این حرف ها ما همچنان معتقدیم ، استان شدن سبزوار ، تربت حیدریه و حتی نیشابور با رمز اتحاد و به شرط تلاش همدلانه .... " ----------------------------- --------------------------- ضمن اینکه دوست دارم بدون حاشیه بحث ادامه پیدا کنه شما همیشه سه نکگته مهم یادتون باشه 1-نیشابور و سبزوار یا با هم استان می شوند یا هیچکدام زیرا این کمیسیون امنیت ملی که مهم ترین کمیسیون است غیر این را مطمئن باشید رد میکند چون باعث درگیری می شود تا چیزی به نام "مقاله صلح بهتر است". 2-واقعیت بعدی این است که با وجود شهرستان های بزرگی مثل دزفول و..و یا شاهرود که از مرکزیت جمعیت نسبی بیشتری دارد هیچ دلیلی ندارد که شهر 120 هزار نفری تربت بشود مرکز استان و اگر هم دولت قرار باشد شهری را به مرکز استان تبدیل کند مطمئن باشید ان از 200 هزار کمتر نیست(مثل نیشابور و سبزوار) و هیچ دولتی غیر از این ریسک نمی کند چون بقیه شهرستان های کوچک تر ادعای استانی شدن میکنند. 3-نیشابور و سبزوار هر دو با شهرستانهای اقماری که از ان جدا شده یا جدا خواهند شد جمعیتش را ببینید عددی است که به تنهایی از چندین استان بیشتر است-حال اگر سبزوار در استان خود بخواهد بردسکن و میامه و یا حتی شاهرود را اضافه کند این کاملا منطقی است که استان شود و یا نیشابور بخواهد کاشمر و خلیل اباد و بینالود و حتی کدکن را کنار خود داشته باشد این هم کاملا منطقی است از نظر جمعیتی

خط خطی

سلام ممنون و سپاس که اومدید به وبلاگم سرز دید و اطلاع رسانی کردین خب اول از همه جواب اقا بهروز و مدیریت سایت اینکه گفتم تا نیشابور استان نشه سبزوار استان نمیشه کاملا درسته اما کامل این حرفم که ننوشتم متاسفانه این بود که تا سبزوار هم استان نشه نیشابور هم استان نمیشه و این دو شهرستان یا استان نمی شوند یا با هم استان می شوند

وحید

با سلام پروژه احداث راه اهن و مسیر حرم تا حرم مدتی هست که پیگیری نشده لطفا اطلاع رسانی کنید با تشکر

ابراهیم

با سلام من سری به سایت سازمان آمار زدم که متأسفانه نیشابور به دلیل اضافه کردن روستاهای اطرافش به بافت شهری و افزایش حریم شهری جمعیتش حدود 28000 نفر از سبزوار بالاتر شده که الآن به عنوان دومین شهر استان مطرحه. لطفاًتحقیق کنید ببینید صحت داره یا نه؟

حسام

حسام اتفاقا تنها جمعیت مرکز شهری است pdf این مطللب به طور کاملا جدا در سایت آمار استانداری هست همچنین pdf کامل جمعیت شهرستان ها و مجموع نقاط شهری و روستایی هر شهرستان هم هست .نکنه دارید خودتون رو به اون راه میزنید.با این عنوان هست نتایج سرشماری عمومی سال 90 به تفکیک 72 شهر استان عزیز گلم.http://www.khorasan.ir/LinkClick.aspx?fileticket=O0N00qLCJZI%3d&tabid=219&mid=14529 در ضمن سایت آمار استان:http://www.khorasan.ir/amar/tabid/219/Default.aspx در ضمن جمعیت شهرستان ها و مجموع نقاط شهری ومجموع نقاط روستایی هم نیز به طور جداگانه میباشد.لطفا حقیقیت را بپذیرید .

خط خطی

سلام من یه چیز جالب تو پاسخ مدیر سایت به مخاطبین دیدم که احساتس باید مدیر این سایت رفتار های خودش را مقابل نیشابوری های عزیز اصلاح کند در پاسخ نظر فردی به نام \"خراسان مرکزی\" مدیر سایت می نویسد: (به کلمه \"حتی نیشابوری ها\" دقت کنید) 1- ......اصل اینجاست که همه مردم و همه شهرهای خراسان از سبزوار و تربت و کاشمر گرفته تا حتی نیشابور همه با هم دوست و برابر و برادرند..... 2- ....همه این حرف ها ما همچنان معتقدیم ، استان شدن سبزوار ، تربت حیدریه و حتی نیشابور با رمز اتحاد و به شرط تلاش همدلانه .... مدیر عزیز لطفا این کارها را نکنید شاید خودتون نمی تونید احساساتتون رو کنترل کنید اما نمی دونم نیشابوری ها چه هیزم تری به شما فروختن! که به این لحن صحبت میکنید. امیدوارم شعار صلح و آشتی شعار نباشد بلکه این خراسانی بودن خودمان نقطه ای برای اتحاد باشد و حتی بعد از جدا شدن استان های خراسان (مثل خراسان شمالی و جنوبی)نیز باید این وحدت حفظ گردد

حسام

بهتره یه سر به سایت آمار استانداری بزنی تا ببینی دومین شهر واقعی استان نیشابور هست هم شهر و هم شهرستان نیشابور هرچند ما همیشه اولیم .

دانشجوی رشته حقوق

باسلام وخسته نباشید.ازشماخواسته بودم مشکل قسمت عکس نامه قسمت گالری عکسهای ویژه رابرطرف کنیدولی ترتیب اثر ندادید.لطفآمشکلش را رفع کنید .باتشکر

بهروز

خط خطی جون این حرفت: اگر نیشابور استان نشود سبزوار هم استان نمی شود هر چند که ظرفیت های لازم را دارد خب چرا؟دلیلشم بگو لطفا جرا اول باید نیشابور استان شه؟ قبلش به نقشه استان خراسان رضوی یه نگاه بندازی بد نیست

خط خطی

سلام من قبلا یکی از منتقدان اصلی مطالب شما بودم البته هنوز با بعضی هاش مخالفم. اما این نوشته جدید که بوی وحدت داشت کاملا موافقم اگه یادتون باشه منو میشناسید من از نیشابورم و زادگاه جدی من از منطقه کوه میش سبزوار است. نباید همه چیز رو واسه خودمون خواسته باشیم بدون اتحاد هیچ کاری انجام نمیشه.اما باید واقع بین باشیم.نیشابور و سبزوار شرایط استان شدن را دارند قبول..اما تربت حیدریه حداقل از نظر جمعیتی خیلی ظرفیت کافی ندارد و بدون جدا شدن تربت حیدریه نقشه استان نیشابور و خراسان رضوی جالب نمی شود و شاید تصویب نشود و اگر نیشابور استان نشود سبزوار هم استان نمی شود هر چند که ظرفیت های لازم را دارد در میان نظرات کاربران نیز بازم نظراتی رو دیدم که باعث تاسفه که بعضیا هنوز پی اختلافات هستند با امید استان شدن هر سه

ریشه خراسان

آقا یا خانم عزیز که با اسم خراسان اومدی این اراجیف را در موردسبزوار گفتی واقعاً خجالت دارد. توهین به سبزوار توهین به خراسانه. یکی از مهدهای فرهنگی خراسان سبزوار است. چه طوره که علی ذغالی را دیدید اما ابوالفضل بیهقی ، دکتر شریعتی ، حاج ملاهادی سبزواری ، نهضت سربداران - خواجه نظام الملک - حمید سبزواری -پروفسور امین و بقیه مشاهیر را نمی بینید؟ ولی بذار خیالت را راحت کنم تاریخ و فرهنگ سبزوار صد برابر از نیشابور برتری داره. تازه خیلی هم به یک کم سرسبزتر بودن نیشابور از سبزوار نبالید. اگر راست می گید نیشابور رو با چالوس - آستارا ، رامسر ، نوشهر ، ساری ، مقایسه کنید تا ببینید نیشابور خیلی با سبزوار فرقی نداره. همش از دید خودتون نگاه نکنید خوبه نظر دیگران رو هم در مورد شهرتون جویا بشید تا بهتون بگن این همه توهم شما درست نیست. چون به قول اسرارنامه کمال الملک کلاً آبی پاکی رو دست شما ریخته و نیشابور را گوشه ای ازبیابان معرفی کرده. اینم آدرس : http://www.asrarnameh.com/essays.php?id=598

خراسان

واقعا هم سبزوار جای حسادت داره با اون همه دشت های سرسبز ،صنعت شکوفا،شخصیت های تاریخی جهانی(علی ذغالی).آخه داداش متوهمم این چه حرفیه میزنی.واقع بین باش. در ضمن این بخشو تو قسمت طنز بذار یکم بخندیم

خراسان مرکزی

دوستان گرامی در مجله اسرارنامه، منظور اینجانب از مطالب عنوان شده در نوشته قبلی، همانطور که در آنجا هم مشخص است، در مورد نام گذاری منطقه است، که ظاهرا توسط دوستان بد برداشت شده و یا اینکه توسط نگارنده به درستی عنوان نشده بود که اگر اینطور بوده پوزش می طلبم. بازهم از شما دوستان تشکر می کنم. شما هم در مورد افراد، اینطور سریع قضاوت نکنید، بنده به عنوان یک شهروند تربتی همانند شما افتخار می کنم که از دیار فرهنگ و علم و ادب، خراسان هستم. به امید روزهای بهتر..

a

وخ جمع کنه!!

خراسان مرکزی

در مورد نقشه ی ترسیم شده توسط شما در باب تقسیم خراسان رضوی خواستم دو نکته را متذکر شوم: اولا با توجه به مطالب گفته شده و شواهد روشن، بدیهی است که کاشمر تابع خراسان مرکزی و تربت حیدریه است و ترسیم وضعیت این شهرستان بدین صورت، امر خوشایندی برای مردم این خطه نمی باشد. ثانیا اگر باز به نقشه ای که خودتان ترسیم کرده اید! نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که نام خراسان شرقی تناسبی با موقعیت استان ترسیم شده ندارد و همان نام خراسان مرکزی که از قدیم متعلق به این منطقه بوده و در سال 83 هم با این نام خواستار استان شدن بود،برازنده ی آن است و اگر عده معدودی این نام را جدیدا روی شهر و دیار خود گذاشته و می خواهند با جعل عنوان منطقه ی ما برای خود موقعیتی کسب کنند بدانند که با این کار راه به جایی ندارند و به جای آن بهتر است روی موقعیت و توانایی های خود مانور بدهند. بنابراین از شما بزرگواران هم خواهشمند است که برای منطقه ی ما و نام آن تعیین تکلیف نفرمایید، ما مردم منطقه بهتر نام خود را می شناسیم و شما بهتر است به جای صرف وقت جهت انتخاب نام برای منطقه ما، به فکر دیار سبزوار و سربداران باشید، همانطور که مردم منطقه خراسان مرکزی هیچ گاه برای شما سبزواری های عزیز تعیین تکلیف نکرده اند. پایدار و سربلند باشید

خراسان مرکزی

ممنون از درج نظرات ارائه شده، اینجانب هم با نظر شما کاملا موافقم که هیچ رقابتی بین تربت حیدریه و سبزوار نه در بحث تقسیم استان و نه موضوعات دیگر وجود ندارد. و مردم تربت نسبت به سبزواری های عزیز ارادت دارند، صرفا به دلیل طولانی شدن موضوع بود که این مساله مطرح نشد. شاید اگر در سال 83، اختلاف بین مردم سبزوار و نیشابور بر سر تقسیم استان نبود، همان زمان بحث استان شدن تربت هم انجام می گرفت، از این جهت منطقه تربت از اختلاف سبزوار و نیشابور متضرر گردید. در مورد وضعیت کاشمر هم قبلا توضیحاتی ارائه شد، شاید برای استان شدن سبزوار، الحاق کاشمر به آن به نفع سبزوار باشد، اما بدیهی است که منفعتی برای کاشمر ندارد، چون باز هم فاصله اش تا مرکز استان زیاد می شود و از این رو آنها ترجیح می دهند که همان تابع مشهد باقی بمانند! از طرفی به دلیل نزدیکی به تربت، این دو شهر از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و .. کاملا به هم وابسته اند و این یک مساله بدیهی است. به امید موفقیت برای همه سبزواری های عزیز

همشهری

باسلام.بنده خبری مبنی براعلام آمادگی رسمی نماینده اسفراین برای ملحق شدن به استان سربداران شنیدم.بهترنیست که مطلبی درمورد اتحادبه وجودآمده بین این 2منطقه واشتراکاتشون وفوایداینکاربرای هم استانیهای آینده(اسفراین)ویاران قدیمی بنویسین.مردم اسفراین هم دربین خودشون صحبت ازجداشدن ازخراسان شمالی وپیوستن به یاران قدمی خودشون میزنن.ممنون

خراسان مرکزی

با تشکر از مطالب سایتتون. چند نکته رو لازم دونستم خدمت دوستان عرض کنم: در بحث تقسیم خراسان رضوی، موضوع تربت حیدریه از سبزوار و نیشابور جداست، چون این دو شهر تقریبا یک موقعیت و جمعیت رو دارند و سر همین مساله است که همواره به به چشم رقیب به هم نگاه می کنند، از طرفی با اینکه چند تا از بخش هاشون به شهرستان ارتقا یافته یا قرار است ارتقا یابد، اما تربت با داشتن حداقل ده شهرستان اقماری و گستردگی جغرافیایی از شرق تا غرب و از مرکز تا جنوب استان فعلی، موقعیت کاملا متمایز و برتری دارد که جمعیتی حدود 1.5 میلیون نفر را شامل می شود. همانطور که اشاره شد، نیشابور و سبزوار به دلیل موقعیت شان همواره در همه مسائل با یکدیگر رقابت دارند، از جمله در بحث تقسینم استان و مرکز استان شدن، اما تربت هیچ رقابتی با آنها ندارد و خیلی آرام و منطقی برای رسیدن به حق خود و دیگر مردم شریف منطقه جنوب خراسان رضوی که نسبت به دیگر مناطق استان محرومیت بیشتری دارند، تلاش می کند. از جمله این تلاش ها، ایجاد زیر ساخت های اساسی از جمله دو بانده شدن جاده های اصلی منطقه، ساخت راه آهن شرق، ساخت راه آهن تربت خواف و ادامه آن در کشور افغانستان، آغاز ساخت فرودگاه شهید مدرس، تجهیز معادن عظیم سنگ آهن خواف با صدها میلیارد تومان سرمایه گذاری، دو کارخانه فولاد، نیروگاه حرارتی، دانشگاه دولتی تربت و دانشکده های گناباد و کاشمر و موارد بسیاری دیگر که در این مجال قابل ذکر نیست. بحث دیگر در مورد شهرستان کاشمر می باشد که مشاهده شد ظاهرا در بحث تقسیم استان مورد مناقشه قرار گرفته، حال آنکه هیچ بحثی در این مورد نیست، کاشمر در فاصله 75 کیلومتر تربت واقع شده، حال آنکه در فاصله حدود 175 کیلومتری سبزوار و 130 کیلومتری نیشابور قرار دارد، در حالیکه این دو مسیر، مسیرهای کوهستانی و پر پیچ و خم نیز هستند، یعنی این شهر در مقایسه با نیشابور و سبزوار، کاملا نزدیک به تربت قرار گرفته، نکته مهم دیگر اینکه فرودگاه شهید مدرس که مشترک بین تربت و کاشمر است، در منطقه شادمهر در دست احداث می باشد که این خود به وضوح ارتباط نزدیک بین تربت و کاشمر را مشخص می کند. مطالب دیگری هم هست که بعدا به سمع و نظر شما خواهد رسید. با امید به اینکه شهرهای بزرگ سبزوار و نیشابور هم به حق واقعی خود در تقسیم استان دست پیدا کنند. با تشکر مجدد از دوستان

سامان

به عطار کدکنی شب درازست قلندر بیدار.به زودی..

همشهری

باسلام به تمام هم استانیهای خودم دراستان سربداران.به نظرمن میشه به یک شکلی استان سربداران روبیشترمطرح کردوبه تمام مردم ایران شناسوند.سبزواردروازه خراسان قدیم وسربداران فعلیه وباورودوخروج میلیونی زائرین میشه باایجادبروشورهایی به معرفی منطقه سربدران که باعث حساسیت نشه اقدام کنیم ویااستفاده ازبیلبوردهای بزرگ درورودی شهرهای استان سربداران این نام راملکه ذهن تمام مردم ایران کنیم.ضمنابااستفاده ازبزرگانی همچون جناب حمیدسبزواری ازطریق رسانه ملی نویدتاسیس رسمی استان سربداران روداد.بهترین فرصته تازمانی که هسایه های مادنبال ناسزاگویی ومتلک گفتن هستن ودارن ماروبااین کارهادربین هم استانیها محبوب ترمیکنن بخاطراحترام گذاشتن به همسایه ها درهرشرایطی .باروبندیل روببندیم تااززمان حداکثراستفاده بشه

قاسمیان

اسرارنامه جان خوب شد شما آمدید تا وبلاگ های نیشابور حرف های تازه ای برای گفتن پیدا کنند. همه مخاطبین آن سایت ها به خدا خسته بودند دیگر از بس که فقط هردم مطالب تکراری و یک جانبه ای در مورد بزرگی و عظمت و شکوه هزارسال قبل نیشابور منتشر می کردند و فقط الکی می گفتند ما چون منطقه خوش آب و هواتری هستیم و تاریخمان فلان و بهمان بوده است ، باید مرکز استان شویم. اما با آمدن اسرارنامه معادلات ذهنی و پوچ وبلاگ نویس های خوش خیال نیشابور به هم ریخت. حالا دیگر می دانند تاریخ و فرهنگ و شکوه نیشابور هر طور که باشد برای نیشابوری ها به همان اندازه ارزش دارد که تاریخ و فرهنگ و شکوه سبزوار هرطور که باشد برای سبزواری ها و تربت برای تربتی ها و کاشمر برای کاشمری هاو ... ارزش دارد... من از شما ممنونم که این موج جدید و این رفتار جدید را راه انداختید.یک مدت همه سایت های سبزوار و نیشابور ، به خصوص نیشابور انگار مسخ شده بودند.و حرف جدیدی برای گفتن نداشتند. اما حالا خدا را شکر حرف های جدید دارند. ممنونم اسرارنامه

حمید

مار خوش خط و خال خودتی اسرار نامه حالا دست به مظلوم نمایی می زنی .................... که رفت ..................تا کی می خوای ادامه بدهی .

عطار کدکنی

سایت روزنه نیشابور انواع اقسام متلک ها را بار سایت شما کرد و من هم امدم ببینم اینجا چه خبره

آقای محمدی اصلا معلوم نیست که شما نیشابوری هستی و هدفت به بیراهه کشوندن بحثه. البته همه این رو قبول داریم که کاشمر جزو مهمترین شهرهای خراسانه.

هما

من می خوام بدونم دلیلتون برای اینکه میگید سبزوار بزرگ تر از نیشابوره چیه نکنه چون فقط یک فرودگاه دارید اینطوری فکر می کنید.به آمار سری بزنید همه چیز مشخص میشه .

شفاف‌سازی و اثبات حُسن نیت

همدلی و اتحاد، ایده و حرف خوبیه که توسط سایت اسرانامه مطرح شده. اما باید قبل از هر چیز شفاف‌سازی و به اثبات رسوندن حُسن نیت‌ها انجام بشه. به نظر من، روشن شدن تکلیف اون چهار تا روستا که از شهرستان فیروزه برای ارتقای خوشاب سبزوار به شهرستان، جدا شدن و بازگرداندن اونا به سرزمین مادری‌شون و مخصوصاً عذرخواهی رسمی از مردم چهار تا روستا و شهرستان‌های فیروزه و نیشابور، میتونه نقطه عطف و شروع خوبی برای همدلی و اتحاد و وارد شدن به بررسی کمّ و کیف موضوع باشه. باید به مردم حق داده بشه که با این سابقه و گذشته، فکر کنن که اینم یه بازی سیاسی دیگه‌ست که در ظاهر، یه چیز مطرح میشه اما در پشت پرده مشخص نیست قراره چه اتفاقی بیفته و واقعاً هدف از مطرح کردن این پیشنهاد اتحاد چیه، و محصول نهایی اون، سر از کجا درمیاره. بدون هیچ مقدمه‌ای، شفاف‌سازی مواضع و به اثبات رسوندن حسن نیت، اولویت اول و تضمین مطرح کننده پیشنهاد اتحاد، برای هر جور تحولی در منطقه‌ست. وقتی که در زمان حال، گره‌های مبهم و گنگ به این اهمیت وجود داره، چطور میشه انتظار داشت که در آینده، اینجور اقداماتی در حد وسیع‌تر و عمیق‌تری انجام نشه؟! به نظر من، اگر سایت رسمی استان کردن سبزوار (اسرارنامه) توان ایجاد ایده اتحاد در بین شهرهای استان، برای تشکیل استان‌های جدید رو در خودش می‌بینه، پس حتما توان ایجاد فکر برگردوندن چهار روستای گرفته شده، به سرزمین مادریشون و همچنین عذرخواهی رسمی مسولان ذیربط، از مردم منطقه رو هم باید در خودش ببینه. چه این نظر، در سایت شما (به طور کامل، بدون سانسور و بدون تحلیل و اظهارنظر شخصی سایت اسرارنامه) منتشر بشه و یا نشه، به صورت همزمان، به سایتایی که با مخاطبای خودشون روراست هستن ارسال میشه

محمدی

با تشکر از مطلب خوبتان. اتحاد واقعا رمز توسعه و عدالت در استان خراسان رضوی با شرایط الان می‌باشد که شما با درایت به این موضوع اشاره کردید. باید همه شهرهای مهم استان به هم کمک کنند و با هم متحد شوند تا توسعه و عدالت واقعی در استان برقرار گردد. البته یک گلایه هست که برای کاشمر این وسط هیچ جایی در نظر گرفته نشده است. اگر همین نقشه‌ ای که بالای سمت راست همین مطلب گذاشتید را ببینیم کاشمر در دایره زرد قرار گرفته که تقریبا در مرکز سه تا استان فرضی است با توجه به اینکه ایجاد سه تا استان تقریبا غیر ممکن است پس اگر سه شهر تربت حیدریه و سبزوار و نیشابور اختلاف نظر بر سر مرکز استان شدن را کنار بگذارند و کاشمر که در مرکز نقشه هست مرکز استان شود و سه شهر بزرگ نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه، معاون استاندار باشند و مثل سازمان ملل در تصمیمات استانی، حق وتو داشته باشند. یک پیشنهاد دیگر هم دارم اینکه 4 تا استان جدید ایجاد کنیم استان خراسان شرقی (به مرکزیت تربت حیدریه)، استان خراسان مرکزی (به مرکزیت نیشابور)، استان خراسان غربی (به مرکزیت سبزوار) و استان ترشیز (به مرکزیت کاشمر). شهرستان های کاشمر، فیض‌ آباد، خلیل آباد، بردسکن، ششتمد، بخش روداب سبزوار و بخش میان جلگه نیشابور می‌توانند شهرستان‌های استان ترشیز باشند. در عوض، شهرستان اسفراین به استان خراسان غربی و شهرستان قوچان به استان خراسان مرکزی ملحق شود. به نظر من وقتی که قرار باشد 3 تا استان ایجاد شود 3 تا با 4 تا تفاوت زیادی ندارد. شاید بهتر هم باشد چون مردم کاشمر هم در اتحاد سه شهر بزرگ استان شرکت می‌کند و اتحاد قوی تر می گردد.

در مورد دوستی که گفتن دولت ریسک استان کردن یکی از شهرها به تنهایی را نمی پذیرد. دوست عزیز همیشه برای استان شدن یک منطقه موافقان و مخالفانی وجود دارد ولی در حال حاضر استان شدن سبزوار مشکلی برای نیشابور ایجاد نمی کند چون نیشابور میتواند مثل گذشته تحت نظر مشهد باشد.و در مورد اتفاقاتی که استان شدن بجنورد به همراه داشت به این دلیل بود که حق خوری واضح بود و همه مطمءن بودند که سبزوار استان میشود ولی در اخرین لحظه نفوذ نماینده بجنورد در دولت نتیجه را تغییر داد.در هر صورت باز هم همه ما تابع نظر دولت مقدس و عدالت محور جمهوری اسلامی ایران هستیم.ولی چیزی که مشخصه اینه که اگه نوبتی هم باشه نوبت سبزواره

عطار تربتی و یا عطار کدکنی و نه عطار نیشابوری

من که قانع نشدم از جوابتان. حالا خوب است که شما خودتان هم با این ............ ها مشکل دارید. پس چرا الکی ازشان طرفداری می کنید؟ عطار در کدکن به دنیا آمده و کدکن امروز مال تربت حیدریه است. حالا اگر قرار شد نگوییم عطار تربتی حداقل باید بگوییم عطار کدکنی و معلوم نیست روی چه حسابی عطار کدکنی را عطار نیشابوری می نامند فقط به خاطر آنکه زودتر شروع کرده اند به این کار و افتخارات را به نام خودشان ثبت کرده اند. فردا که کدکن هم شهرستان شد خودتان می بینید که نام عطار را برای خودمان ثبت خواهیم کرد یا نه !!!

تربت ما

با تشکر از مطالبتان ولی واقعیت چیز دیگر است آن هم با شرایط وبودجه دولت و مهمتر دعوای شهر شما با نیشابور آن هم با فاصله کمتر صد کیلومتر نه نیشابور به شما اجازه می دهد نه شما واین بحث بخاطر فاصله کم است حالا حالا ادامه خواهد یافت( اگر به کاشان یا ذزفول ویا .... شهرهای دیگر که خواستار استان شدن است بدون رقیب هنوز در صف هستند حالا شما با این رقیب با فاصله صد کیلومتری.....) فکر نمی کنید اگر خراسان از نظر عرضی تقسیم شود هم استان خراسان رضوی کوچک می شود وهم شهر های محروم جنوب خراسان تحولی صورت می گیرد یعنی مشهد و نیشابور تا سبزوار و قوچان درگز واز جنوب تا فریمان.

همشهری

باسلام خدمت دوستان گلم.میخواستم یه پیشنهاددوستانه بدم برای ایجادسریعترتقسیم استان.مطمئنا یکی ازمشکلات مهم دولت بحث بودجه است که میشه بادادن پیشنهادبه دولت برای اداره استان جدیدبه وسیله کمکهای مردمی(باتوجه به بخش خصوصی قوی وزبانزدمنطقه درکل کشور)این مشکل اساسی دولت حل بشه

بی طرف واقعی

دوست ارجمندم ( همشهری جوان) بدون شک سبزوار هم به جز پنج بخش لاینفک خودش که دل همه اهالی آن برای سبزوار می تپد می تواند شهرهای بردسکن ، انابد ، خلیل آباد و حتی اسفراین را که در جدید ترین نظر سنجی اظهار علاقه مندی کرده اند که در صورت مرکز استان شدن سبزوار می خواهند از شهرهای مهم استان سربداران باشند چون 60 درصد جمعیت اسفراین را مهاجرین سبزواری تشکیل داده اند و از طرفی اقوام غیور کرد اسفراین دارای سابفه دیرینه در انجام امور تجاری با تجار سبزواری بوده اند و اگر نیشابوری ها هم افتخار دهند می توانند در کنار ما باشند و دست دوستی و مودت ایشان را صمیمانه می فشاریم.

سرزمین عطار تربت حیدریه است نه نیشابور

در پاسخ به نظردهنده اول که با اسم "از سرزمین عطار" نظر گذاشته است ولی در مورد نیشابور صحبت کرده !!! دوستان توجه داشته باشید عده ای دارند سعی می کنند بزرگان و مفاخر دیگر شهرها را بدزدند مثل کاری که ترکیه با مولوی کرد. حالا آن یک کشور خارجی بود اما داخل یک کشور چرا باید شهرهای همسایه این کار را بکنند؟!!! عطار را سالهاست به نام نیشابوری معرفی کرده اند اما عطار در اصل نیشابوری نیست زاده تربت حیدریه است بخش کدکن. متأسفم که بعضی ها دروغ به این واضحی می گویند.!!!!!!!!!!!!!!!11 عطار نیشابوری !!!!!! جهت اطلاع عرض می کنم آرامگاه پدر عطار هم در همان بخش کدکن تربت حیدریه واقع شده و نباید عطار را به خاطر چندسالی که در نیشابور زندگی کرده و در آنجا مرده نیشابوری دانست.

همشهری جوان

بحث شهرستانهای جدید وفرق آن با شهرستانهای دیگر این است شهرستانهای جدید تا به شهرستان کامل برسند حداقل ده تا پانزده سال فاصله است ان هم به امکانات ساده . شهرستان بردسکن خلیل آباد هم بخشهای جدا شده کاشمر هستند وفرقی زیادی با بخشهای سبزوار ندارند.در مورد قاین از اول با خراسان جنوبی موافق بود فقط فردوس چند سالی مخالفت کرد در ثانی(قاین ونهیندان بودند)

حسين آزاد

سلام و خسته نباشيد. خوشحالم كه بالاخره در ميان بلبشوي دعواهاي قوميتي و بين منطقه اي خلاصه يك عقل سليم پيدا شد كه به جاي كوفتن بر در هميشه بسته ي زور و تفرقه دم از اتحاد مي زند. اصولا دادن راهكار در بن بست ها از اولين وظايف جرايد و نشريات است. اين كه از گذرگاه هاي سخت چگونه بايد گذشت و چطور بايد به جاي فرصت سوزي از تهديدها فرصت ساخت. نزديك به يكديگر بودن اين سه شهرستان اگرچه در گذشته هرشهر تهديدي براي مركز استان شدن ديگري بود، اما امروز ميتوان با راهكارها و همدلي ها اين تهديد را به فرصت تبديل كرد. راهكارهايي كه مديران كاركشته ي سبزواري بر آن رفتند و نيشابور و تربت حيدريه نيز ميتوانند بر آن بروند. از آنجا كه تاريخ نه چندان دور نشان داده است كه دولت هرگز خطر و ريسك مركز شدن يكي از اين شهر ها و تابع شدن دو شهر ديگر را نميپذيرد، كساني پيشرفت ميكنند كه از گذشته درس بگيرند و به دنبال راهكار باشند. سبزوار پس از آن اتفاق تلخ، كه كاملا از روي احساسات انجام شد، اكنون به دوره ي تعقل رسيده است و سعي كرده است تا زيرساخت ها و بن مايه هاي مركز استان شدن را در خود تقويت كند! اين امر سبب شده كه مخصوصا در اين 4 يا 5 سال گذشته به اندازه ي حداقل 10 تا 15 سال كار انجام شود و پيشرفت سبزوار براي همه ملموس است. اميد دارم نيشابور كه شهر فرهنگ است و شاعران بزرگي چون عطار در گذشته و دكتر شفيعي عزيز در حال حاضر و نيز بسياري از شاعران گم نام كه به زودي بر صفحه ي تاريخ نيشابور خوش خواهند درخشيد را در سينه دارد بتواند با مديريت عاقلانه و هوشمندانه زيرساخت هاي مركزيت استان شدن را در خود بپرورد و به زودي شاهد اين امر باشيم كه نيشابور نيز به حق خود كه زماني مركز ادب و فرهنگ بوده به مركزيت استان برسد. به هر حال چه ما بخواهيم و چه نخواهيم اين دو شهر از قديم الايام مركز علم و فرهنگ و ادب بوده اند و اميدوارم كه رقابت بين اين دو شهرستان به قول سياسيون برد-برد باشد و يك طرف چوب نسوزد. لازمه ي اين امر همدلي و همگام بودن مردم و مسئولان است. يادم نميرود كه در دوران دانشجويي يك ترم به تعداد خاصي از دانشجويان وام دانشجويي تعلق گرفت و بعض ديگر بدون وام بودند. دانشجويان تحصني به پا نمودند و خواستار تعلق وام به همه ي دانشجويان شدند. نكته ي جالب اينجا بود كه دانشجوياني نيز كه وام به آنها تعلق گرفته بود در اين تحصن حضور يافتند. با اين ديدگاه كه درست است كه ما به حق خود رسيده ايم اما بقيه نيز بايد برسند و ما در برابر آن مسئوليم. اين اتحاد دانشجويان به ثمر نشست و ظرف 24 ساعت به تمام دانشجويان وام تعلق گرفت.و ديگر چنين مسئله اي تكرار نشد. حال مسئله چنين است كه حق هر يك از شهر هاي ماست كه مركز استان باشيم. و البته استان هايي وجود دارند كه از هر كدام از شهرستان هاي ما به مراتب كوچكتر هستند. بنابراين مركزيت استان حق ماست. اما براي گرفتن حقمان بايد متحد باشيم. با بودن اين حلقه ي مفقوده است كه مي توانيم به آرزوهاي خود برسيم.

جمشید

یک شهر در ایران با نام سربداران است شهر پایتخت شیعه من چند وقتی است از پیشرفت شهر شما در سایت های اینترنتی اطلاع پیدا کرده ام شهر شما چه فرقی با مراکز استان دارد هم دانشگاه هم فرودگاه وهم.. از شهر شما دیار سربداران فقط انتظار می رود به شهرهایی که از مشهد واز شهرهای دیگر استان عقب تر است کمک کنداگر کمک کنید تا استانی به مرکزیت تربت ایجاد شود واقعا کمک به شهرها کوچک کرده اید چه جنوب شرق چه شهرهای کوچک غرب خراسان با تقسیم خراسان رضوی به دو استان بودجه جدا جذب می شود ودر نتیجه پیشرفت آبادانی . سبزوار همه چیز دارد فقط می ماند صدا سیما آن هم قابل حل است مپل مهاباد ارومیه عمل می نماییم

همشهری جوان

به بی طرف واقعی بجنورد بیرجند به غیر از بخش های شهرستان شده خود دارای شهرستان دیگر بود بیرچند(قائن نهبندان-فردوس)بجنورد(شیروان اسفراین) نه خود شهر سبزوار با خودش استان بشه؟؟؟؟

پرویز

دوستان جای تشکر دارد از لطف شما به شهرما ولی قبول کنید سه استان خیلی خوشبینانه است واگر واقعی به مطلب نظر داشته باشیم یک استان آن هم از تقسیم طولی خراسان شهرها به هر استان پانزده شهر می رسد وهم دولت جرات وبودجه لازم را داردپس یک دست صدا ندارد ائتلاف سبزوار وتربت(دو شهر مهم خراسان) می تواند کارساز باشد کلیت به توافق برسیم جزئیات مهم نیست.و دیگر اینکه شهرما وشما اگر چه از نظر مسافت دوریم ولی از جمیع جهات بهم خیلی نزدیکیم.شباهت دارالمومنین و شهر شهدای دی 57

حامي از سبزوار

سلام ،من فكر مي كنم اولا شهرستان هاي مورد اشاره نبايد براي همديگر سنگ اندازي كنند،هر شهرستان حرفي را براي گفتن دارند،مثلا سبزوار بزرگ هم اكنون داراي 6 شهرستان مي باشد و برحي از شهرستان هاي مجاور هم شايد خواسته باشند به سبزوار ملحق شوند لذا زير ساخت هاي سبزوار از قبيل راه آهن ،فرودگاه ،گاز 48 اينج ،بزرگراه حرم تا حرم ، ،منطقه وي‍‍ژه اقتصادي و يااز نظز موقعيت جغرافيايي در غربي ترين نقطه استان و با فاصله بيش از 400 كيلومتر با مركز استان سمنان و يا از نظر مسائل امنيتي شرايط مهيا است لذا هر منطقه اي شرايط خاص خودش را دارد و شما رسانه هاي محترم هم اين وخدت كه فعلا در بين شهرستان هاي بزرگ است به هم نزنيد هر منطقه بگذاريد حرف هاي خودشان را بزنند و كارشناسان محترم هم نظر دهند و كارها از مجاري قانوني پيگيري شود/با تشكر حامي از سبزوار

وحید یوسف نژاد

واقعا سایت بسیار جالبی دارید،امیدوارم موفق باشید به امید همکاری بیشتر

پیام

به نظر من اگر کسی این مقاله کاملاً دوستانه و منصفانه وبی طرفانه ضمیر سبز کویر را بخواندو بعد باز مثل این آق رسول بیاید واز این نظرات بدهد که مثلاً بخواهد بگوید نیشابور باید مرکز استان خراسان غربی شود سبزوار و سایر شهرهای این منطقه زیرمجموعه نیشابور باشند ، نهایت بی منطقی و جنگ طلبی ..................ها را نشان داده است. اگرنه دراین متن به خوبی پیداست که سبزواری ها با وجود همه برتری هایشان نسبت به نیشابور با این موضوع کنارآمده اند که حالا اشکالی ندارد اگر دولت توانست یک استان نه چندان ضروری هم برای نیشابوری ها تأسیس کند تا غرور کاذبشان جریحه دار نشود . غروری که معلوم نیست روی چه حسابی خود را مرکز ثقل غرب و جنوب غرب خراسان رضوی می دانند . حالا راستی واقعاً دوست دارم آق رسول توضیح دهند نیشابور چه طوری و از کی یکباره مرکز ثقل نواحی غرب و جنوب غربی خراسان رضوی شد؟!!! به فرودگاه نداشته اش . یا به منطقه ویژه اقتصادی نداشته اش ، یا به یک دانشگاه دولتی تازه تأسیس وکوچکش نیشابور حوس کرده مرکز ثقل استان باشد.! البته شاید اگر می گفتند مرکز سقط (به مفهوم مرکز سقوط) بهتر بود . چون حالا دیگر پس از شهرستان شدن قدمگاه و جدا شدن بخش عظیمی از صنعت نیشابور که در قدمگاه قرار داشت بسیاری از امتیازات از دست نیشابور رفته و نیز برعکس با استقرار مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی ستاره خراسان در سبزوار ، شهرستان سبزوار تازه در حال رشد عظیم صنعتی است و نیشابور و سبزوار در صنعت به سرعت با یکدیگر برابر خواهند شد ، اگر سبزوار جلو نزند. لذا من پیشنهادمی کنم آق رسول از این به بعد نیشابور را به جای مرکز ثقل مرکزسقط خراسان رضوی معرفی کنند. وشما اسرارنامه ای ها هم دیگر از این مطالب مصالحه جویانه منتشر نکنید. این همسایگان شرقی ما اگر اهل صلح و دوستی بودند ، بخش قدمگاهشان را که با 80 هزار نفر جمعیت تا همین امسال به خاطر اختلافات درونی شهرستان نشدده بود ، می توانستند زودتر از این شهرستان کنند. لطفاً حتماً نظرم را کامل انتشار دهید.چون هرچه گفتم پاسخی بود به بیانات آقای رسول و حیف است که ایشان پاسخ کامل خود را از ما نگیرند.چون پاسخ های شما اغلب با ا ینکه طولانی است اما خیلی کلی وزیادی مودبانه است.پیشاپیش ممنونم.

بی طرف واقعی

مگر زمانی که حق سبزواری ها خورده شد و بجنورد مرکز استان اعلام شد ما سبزواری ها جز اینکه به شهر عزیز خودمون خسارت وارد کردیم چه نتیجه ای گرفتیم که حالا نیشابوری ها و تربت حیدریه ای ها می خواهند بگیرند . در آن زمان بجنورد دارای شهرستان های راز و جرگلان و مانه و سملقان بود که ما فاقد هیچ شهرستانی بودیم ولی حالا اوضاع فرق کرده و ما دارای پنج شهرستان شدیم . به هر حال باید در نظر گرفت که اولین شهرستان استان خراسان رضوی یعنی داورزن تا مشهد 340 کیلومتر فاصله دارد که باید بعد این فاصله را با مرکز استان شدن سبزوار جبران کنیم و بعد مسافت را تعدیل ببخشیم ولی نیشابور که دردو قدمی مشهد قرار دارد و اهالی شریف و فرهیخته آن با یک ساعت فاصله به مرکز استان می رسند. نیشابوری های عزیز باید کمی هم منطقی بود و از هوا وهوس های ناسیونالیستی دوری کرد و رضای خداوند متعال را در نظر گرفت . خدا همه ما را به راه راست هدایت فرماید. آمین

رسولا

,خودتی جناب که خودت را به جای سر زمین عطار جا میزنی

حسین کمیزی

باسلام انشاالله هرچه زودتر این امر مهم محقق شود

مرتضی

انسان عاقل در تمام آموزه های دینی و علمی آمده است از بحث وجدل بی حاصل دوری می گزیند برادران قضیه استان مرکزی (بینالود) راپیگیری نکنید تلاش زیاد را در ایجاد استانهای جدید به مرکزیت سبزوار(با پتانسیل بسیار بالا) و تربت (بازهم شراط بالایی )دارد معطوف کنید .همسایه نزدیک مشهد است ونه شرایطش را داردخود به خود حذف است اگر این انرژی را درمورد سبزوار بگذارید به همین نزدیکی استان می شود.

رسول

به نظر من همانطور که اشاره نمودید شهرستان نیشابور به دلیل مرکزیتی و موقعیتی که دارد بهترین گزینه برای استان شدن را دارد و از پتانسیل بسیار بالایی از نظر جمعیت شاخص های فرهنگی صنعتی و دانشگاهی و کشاورزی برخوردار می باشد و مرکز ثقل شهرستان های غرب خراسان رضوی و جنوب غربی خراسان رضوی می باشد و بعد از ان در جنوب خراسان رضوی تربت حیدریه مرکزیت بسیار خوبی برای استان شدن دارد

حمید

به نظر من با توجه به خواست دولت و مشکل بودجه اجازه تشکیل بیش از یک استان را نمی دهددولت و باعنایت به اینکه بین تربت وسبزوار هیچگونه بحثی نیست می توان استان جدید با مرکزیت تربت یا سبزوار در نظر گرفت و راحترین وزودترین گزینه برای استان شدن است بحث بیهوده وجنجال شاید تا صد سال طول بکشد پس تا پایان سال اگر همت شود استانی جدید تشکیل می شود لطفا بحث نیشابور پیش نکشید چون این حرف ها درحد جنجال وحرف باقی می ماند.وسه استان هیچگاه تشکیل نمی شود چون شهرها مجاور این سه استان از نظر توان مشابه هستند با بالا گرفتن دعوا شروع می شود مخصوصا تربت

از سرزمین عطار

استان شدن سبزوار و نیشابور ارتباطی به هم نداره و نباید جلوی پای هم سنگ بندازن هرچند که قبول دارم که نیشابور یا باید همزمان با سبزوار استان بشه یا بعد از سبزوار(که امیدوارم همزمان باشه) ولی خداییش تربیت حیدریه نمیتونه با وجود نیشابور ادعایی داشته باشه و کاملا مشخصه که نیشابور میتونه مرکز استانی بشه که تربت یکی از شهرهاشه.

سبزوار دلاور

مسول محترم سایت دور از شان هست که برخی از همشهریان سبزواری باهمکاری شمادرغالب واسم نیشابوری مثلا سرزمین عطار به مقام نیشابور توهین میکنید.خجالت آوره .همه دنیا نیشابور را به خوبی میشناسندوآن را به عنوان یه شهر ملی میدانندولی سبزوار را حتی داخل کشورهم نمیشناسند .

عشق من سبزوار

سلام به از سرزمین عطار. دوست عزیزم میدانم که شماهم همشهری بنده یعنی سبزواری هستی وبا نامه یه نیشابوری داری مطلب ارسال میکنی .من کاری به نیشابور ندارم ولی این کارشما هم دوراز شان است .ماچرا خودمان را گول میزنیم .همه ماتاریخ وتمدن نیشابور را میدانیم ومیدانیم که تمام جهان نیشابور را به خوبی میشناسند وروزی پایتخت ایران بوده وسبزوارهم بنام بیهق یکی از روستاهای آن بوده .میدانیم که نیشابور روزگاری یکی از 10شهر بزرگ دنیا بوده .دوست عزیز چرا دراینترنت راجب شهرنیشابور وشهرخودمون سبزوار تحقیق نمیکنی وچرا افکار خودت رو دست مسئول سایت ووب نوشتی بنام اسرارنامه میدی که تمام هدفش تبلیغات توخالی برای خودش هست .شما فکر میکنید که نیشابور شهری است که با توهین ماسبزواریها لطمه ایی بخورد .نیشابور یک شهر ملی وبین المللی است .میشه بفرمایین درکشورمان ایران شهر سبزوار چقدر شناخته شده است حالا درجهان بماند برای بعد. عشق من سبزوار
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما