6 درخواست کتابداران سبزواری از رئیس جمهور ایران


شماری از کتابداران سبزواری ، به نمایندگی از تمامی کتابداران کتابخانه های عمومی سراسر کشور طی ارسال نامه ای به ریاست جمهوری ، نکاتی چند در رابطه با مشکلات و درخواست های صنفی خود را به اطلاع رئیس دولت دهم رساندند.
نامه شماری از کتابداران سبزواری به رئیس جمهور ایران در جریان چهارمین سفر استانی محموداحمدی نژاد و وزرای کابینه اش به دارالمومنین سبزوار تهیه شده و به دست رئیس جمهور رسیده است.
متن این نامه در روزهای اخیر به مناسبت هفته کتاب وکتاب خوانی توسط آقای مصطفی پاک فطرت یکی ازکتابداران سبزواری امضا کننده این نامه ، در اختیار مجله اینترنتی اسرارنامه قرار گرفته است ، که در ادامه بخش هایی از آن به انتشار عمومی در می آید .
کتابداران سبزواری در این نامه به 6 عنوان کلی مشکلات نهادکتابخانه های عمومی کشور اشاره کرده و خواستار رسیدگی دقیق رئیس جمهوری به این موارد شده اند.
6 مورد درخواست کتابداران سبزواری از رئیس جمهور عبارتند از :
1-    با توجه به وضعیت نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تعریفی که قانون از آن به عنوان نهاد غیردولتی نموده است ، مشکلات زیادی از قبیل تأمین بودجه لازم برای تأمین هزینه های جاری ، عدم وجود چارت سازمانی مشخص و قانونی ، عدم مشخص نمودن وظایف وپست های سازمانی ، عدم وجود طبقه و رتبه و اِعمال سوابق و تجربیات ومدارک تحصیلی کارکنان در انتساب پست ها ، مشخص نبودن وضعیت پرسنل ازاین حیث که کارمند محسوب شده و شامل قوانین اداری کشور می شوند یا شامل قوانین کار وکارفرما(کارگری) می شوند. تمام این عوامل سبب می شود که پرسنل احساس کنند نهاد ثبات لازم اداری رانداشته و در حقیقت امنیت شغلی خود را در خطر ببینند . لذا با توجه به اهمیت ویژه ای که بحث کتاب و کتاب خوانی در ارتقاء سطح فرهنگ جامعه دارد و با توجه به بودجه و هزینه خاصی که باید از منبع مشخصی تأمین شود که در اکثر کشورهای دنیا نیز از محل اعتبارات دولتی تأمین شده و دولت ها به صورت مستقیم امور کتابخانه ها را اداره می نمایند ، خواسته کتابداران و همه اقشار جامعه اختصاص جایگاه سازمانی مستقلی به نهاد با عنوان "سازمان کتابخانه های عمومی کشور" می باشد.
2-    با مقایسه ای مختصر بین حقوق ومزایای کتابداران نهاد کتابخانه های عمومی کشور با سایر نهادها و سازمان ها در خواهید یافت که تفاوت بزرگی بین حقوق یک کتابدار با یک معلم و یا یک کارمند ادارات دولتی و غیردولتی ویا حتی یک کتابدار شاغل درموسسات دولتی و یا دانشگاهی وجود دارد و فی الواقع به این نتیجه می رسید که این دو رقم اصلاً قابل مقایسه با هم نبوده و زندگی ومعیشت کتابداران از این جهت بسیار درتنگنا و سختی سپری می شود. لذا دردرجه اول همسان سازی حقوق این قشر زحمتکش جامعه با حقوق پرسنل سایر ادارات بزرگترین قدم در راه حل مشکلات آنها می باشد.
3-    علاوه بر بحث حقوق ، هیچ گونه مزایایی که اکثر قریب به اتفاق ادارات به کارکنان خود پرداخت می کنند از قبیل اضافه کاری ، بُن های مختلف ورزشی ، رفاهی ، ایاب و ذهاب ، کارانه ، بهره وری ، هدایای ویژه مناسبت ها و... درنهاد کتابخانه ها به کارکنان پرداخت نمی گردد. و اخیراً مبلغ اندکی که در پایان سال با عنوان رفاهی پرداخت می شد ، از دریافتی کارکنان حذف گردید .لذا دراین بخش نیز عنایت ویژه به مسائل مزایا و رفاهی الزامی به نظر می رسد.
4-    باتوجه به مشکلات چارت اداری که به عرض رسید اخیراً در اقدامی ، نهاد مبلغ حق بیمه ای که به سازمان تأمین اجتماعی به جهت بیمه بیکاری کارکنان پرداخت می نمود به نهاد عودت داده و با استناد به قانونی (نامشخص) اعلام نمود کارکنان شامل قانون بیمه بیکاری نبوده و از این پس در صورت قطع همکاری نمی تواننداز حقوق بیمه بیکاری استفاده نمایند.که این موضوع با توجه به اینکه کارکنان نهاد شامل قوانین پرسنل دولتی نیز نمی شوند باعث ایجاد سردرگمی و ناامیدی در پرسنل نهادشده است.
5-    مشکل کمبود نیرو در کتابخانه ها باعث شده است که کتابداران بیش از حدتوان خود در کتابخانه هاکار کنند تاخلاء مربوط به این کمبود راجبران نمایند ، که این موضوع باعث فرسودگی نیروی جسمی و روحی آنها و عدم خدمات دهی مناسب به مراجعان شود لذا اختصاص نیروی کار لازم حداقل درحد استاندارد تعریف شده درقانون می تواند این مشکل عمده رانیز در کتابخانه ها حل نماید.
6-    با توجه به اینکه دغدغه همه مسئولین کشوری ارتقاء سطح فرهنگ جامعه می باشد وکتابخانه ها یکی از ارکان بسیار مهم در فرهنگ سازی جامعه می باشند ، و نقطه اتصال ودسترسی بین مردم و کتابخانه ها نیز کتابداران هستند ، لذا ضروری به نظر می رسد با اقدامات لازم از قبیل رفع مشکلات آن ها و نیز معرفی نقش ارزنده این قشر به جامعه از طریق رسانه های مختلف علاوه بر ارتقاء شأن و منزلت اجتماعی کتابداران ، گام مهمی درارتقاء فرهنگ جامعه برداشته شود.
با سپاس از عنایت جنابعالی
جمعی از کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان سبزوار (نهاد کتابخانه های عمومی کشور)


گفتنی است شهرستان سبزوار در حال حاضر با برخورداری از18 کتابخانه عمومی به لحاظ تعداد کتابخانه ها جایگاه دوم استان خراسان رضوی پس از مشهدمقدس را به خود اختصاص داده است.(منبع)
با این حال سبزوار که یکی از قطب های دانشگاهی وفرهنگی شمال شرق کشورمحسوب می شود ، با دارا بودن حدود 30 هزار دانشجو و البته چندین هزارنفر دانش آموز مشغول به تحصیل  هنوز نیازمند تأسیس کتابخانه ای بیشتر و جذب کتابداران بیشتر برای خدمت رسانی به قشر عظیم مراجعان به کتابخانه های این شهر است.
هرچند طبق متن نامه کتابداران سبزواری به رئیس جمهور به نظر می رسد کتابخانه های عمومی و کارکنان آنها در تمامی کشور با مشکلاتی مواجه هستند ،اما در شهرهایی با نقش دانشگاهی و فرهنگی مانند سبزوار باید به صورت جدی تری نسبت به حل مشکلات کتابخانه های عمومی و کارکنان آنان پرداخت.
مجله اینترنتی اسرارنامه در پایان ، نظر به اهمیت حرفه ارزشمند کتابداری و محوریت فرهنگ کتاب و کتابخوانی در توسعه پایدار اجتماعی ، امیدوار است مشکلات موجود پیش پای کتابخانه های عمومی وکتابداران عزیز کشور هرچه سریعتر با تلاش و جدیت مقامات بلندپایه کشوری برطرف شود.

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
سبزوار با داشتن 18 کتابخانه عمومی ، در جایگاه دوم استان قرار دارد.
نظرت را بنویس
comments

یک کتابدار توبه کار

ما که دیگه به این دولت فخیمه حضرت آقای احمدی نژاد هیچ امیدی نداریم. هیچ درخواستی هم نداریم.فقط منتظریم تا هرچه سریعتر این 6 ماه باقی مانده هم به پایان برسه ایشان لطف کنند کرسی ریاست جمهوری را رها کنند بلکه نخبه بعدی بیاید روی کار بتواند کاری برای نه فقط کتابداران همه کارمندان بیچاره دولت بکند که الآن چند ماه است حقوقشان کم شده ، اضافه کاری ها قطع شده و هزار جور مشکل اقتصادی گریبانگیریشان شده است. البته در این میان کتابداران وضعشان خرابتر است. همه همکاران بیگناه بنده توبه کار شده اند که چرا از بین این همه رشته و این همه شغل شریف در جامعه ما باید شغل کتابداری را انتخاب می کردیم؟ معنای عدالت محور را هم فهمیدیم در دولت فخیمه جناب احمدی نژاد!!!!!!!!!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما