درگفتگو با کاظم باروتی صنعتگر موفق سبزواری مطرح شد:

با چای کوک سبزوار، من کوکم تو چه طور؟

وبسایت منطقه ویژه اقتصادی سبزوار درادامه سلسله گزارش هایی که از صنعتگران وفعالان اقتصادی غرب خراسان رضوی تهیه می کند، این بار به سراغ کارخانه باروتی رفته ا ست که هرچند 15 سال است فعالیت خوبی در عرصه تولید و بسته بندی چای در سبزوار دارد، اما از حدود 2 سال قبل با راه اندازی برند موفقی به نام چای کوک، در نزد سبزواری ها با عنوان کارخانه چای کوک معروف شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه کاظم باروتی صنعتگر موفق سبزواری در این گفتگوی مفصل با وبسایت منطقه ویژه اقتصادی سبزوار توضیحات خوبی درباره صنعت تولید، بسته بندی و توزیع چای ارائه کرده است که اتفاقا تناسب اسمی و محتوایی خوبی هم با نام و محتوای بخش چای داغ اسرارنامه دارد.

تاسیس منطقه ویژه اقتصادی سبزوار از سال 89  توسط مجلس و دولت وقت تصویب شده و در شورای نگهبان نیز به تایید رسیده و هم اکنون مراحل اداری راه اندازی این پروژه بزرگ اقتصادی شمال شرق کشور در کیلومتر 35 جاده سبزوار - مشهد در حال انجام است.

از حدود یک سال ونیم قبل نیز وبسایت منطقه ویژه اقتصادی سبزوار راه اندازی شده است که تا کنون چندین گزارش از فعالان اقتصادی و صنعتی دیار سربداران درجهت معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری و نیز مشکلات و مسائل پیش روی تولیدکنندگان  منتشر کرده که  اسرارنامه اکثر این گزارش ها را انعکاس داده است.

شما گرامیان در ادامه می توانید، متن کامل گفتگوی وبسایت منطقه ویژه اقتصادی سبزوار با کاظم باروتی مدیر کارخانه چای کوک را مطالعه کنید:

 گفتگو با کاظم باروتی مدیر کارخانه چای کوک و از صنعتگران موفق سبزوار

کارخانه چای باروتی یکی از صنایع موفق و رو به گسترش شهرستان سبزوار در چند سال اخیر است. کارخانه ای که موفق شده است، با رعایت اصول بهداشتی و حرفه ای در تمام مراحل کار، به تدریج بازار خوبی در شهر سبزوار و برخی دیگر ازشهرستان های خراسان رضوی به دست بیاورد و برندهای جدیدی نظیر کوک و پیل پا را به بازار چای ایران وارد کند.

به گزارش وبسایت منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، کاظم باروتی مدیر خوش فکر این کارخانه نیز اکنون بعد از برداشتن گام های موفقیت آمیز اولیه، بنا دارد در صورتی که حمایت های مناسب را از جانب مردم و مسئولان سبزوار به دست بیاورد، دامنه کار خود را به سطح ملی و فراملی گسترش دهد و برند چای کوک و دیگر چای های تولید شده در کمپانی چای باروتی را به شهرت و اعتبار جهانی برساند.

به نظر می رسد در شهری که با مشکل بیکاری نیروی جوان مواجه است، وجود چنین سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کارآفرینی فرصت های ارزشمندی است که باید مغتنم شمرده شود و با حمایت های موثری که مردم و مسئولان به عمل می آورند این گونه سرمایه گذاران را به ورود به عرصه صنعت و ادامه این حضور دلگرم و تشویق کرد.

خبرنگار وبسایت منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در راستای رسالت خود برای معرفی ظرفیت های اقتصادی شهرستان سبزوار و شناسایی و حمایت از تولیدگران و سایر فعالان اقتصادی این بار به سراغ مدیر کارخانه چای کوک رفته و طی انجام مصاحبه ای مفصل با وی از کم و کیف فعالیت این واحد تولیدی موفق در غرب خراسان رضوی گزارشی تهیه کرده است که در ادامه تقدیم می شود:

  • لطفا معرفی مختصری از خودتان وتحصیلات وانگیزه تان را از این حرفه برایمان بیان کنید ؟

- من کاظم باروتی هستم متولد 1350 و دارای تحصیلات دیپلم. به مدت 16 سال است که در کار تولید و صنعت چای فعالیت دارم. صنعتی که متاسفانه درایران افت و خیزهای زیادی داشته است.در مورد انگیزه ام برای ورود به این کار باید عرض کنم که پدرم از سال ها قبل به این شغل اشتغال داشت و من با همه مسائل آن آشنا شدم وعلاقه شدیدی به این حرفه پیدا کردم.

 

  • در مورد تاریخچه چای کوک در سبزوار توضیح مختصری بفرمایید ؟

- 15 سال است که کارخانه چای در سبزوار با نام کمپانی چای باروتی به ثبت رسیده و فعالیت می کند که یکی از زیر مجموعه های آن چای کوک است که این بخش از یک سال و نیم قبل فعالیت خود را شروع کرده است.

ان شالله سعی داریم نام آن را جهانی کنیم و یکی از افتخارات ما این است که چای کوک در سبزوار به برند شناخته شده ای تبدیل شده و امیدواریم بتوانیم به عنوان یکی از محصولات سبزوار آن را به برند جهانی تبدیل کنیم.

 

  • · برای راه اندازی این کارخانه چه مقدار سرمایه داشته اید؟

- چند سال قبل حدود 5/1 میلیارد تومان سرمایه از خودمان داشتیم و 500 میلیون تومان هم از بانک کشاورزی تسهیلات دریافت کردیم که توانستیم این کارخانه را راه اندازی کرده و به مرور گسترش دهیم.

 

  • در مورد کیفیت و تنوع چای در کارخانه توضیح دهید ؟

- چای در مناطق متعددی از دنیا و... به عمل می آید. در ارتباط با چای ذائقه های بسیار مختلفی وجود دارد و برای پاسخ دادن به انواع ذائقه ها چاهای مختلفی نیز وجود دارد چای دیر دم ، چای زود دم، چای عطری و.. که هر کدام در یک شهر، یا کشور محبوبیت بیشتری دارند. که ما برای اولین بار تقریبا سعی کرده ایم همه انواع ذائقه ها را درمحصولاتمان در نظر بگیریم و کلاس های مختلفی را روی چای با رنگ های مختلف پیاده کرده ایم و در حال حاضر ما در کارخانه چای کوک، 68 نوع چای داریم که فقط 14 نوع از آن چای سبز هستند برای اولین بار در کشور و همچنین نزدیک به 7 مدل چای ایرانی داریم.

البته چون تست عطر و طعم همه این چای ها توسط مردم مردم زمان می برد و تقریبا امکان پذیر نیست. البته برای هر کدام از این ویژگی ها توضیحاتی داده می شود، اما در نهایت شاید مصرف کننده نخواهد ریسک کند و یک بسته بزرگ بخرد و طعم های مختلف را امتحان کند چرا که به صرفه اقتصادی نیست و این مشکل را چای کوک حل کرده است.

زیرا برای اولین بار چای کوک آسان تست ها را به شکل بسته های کوچکی درون بسته های بزرگ تر جای داده که هر بسته بزرگ دو بسته تست کوچک رایگان از طعم های دیگر چای کوک دارد و به این ترتیب کار برای مصرف کنندگان راحت تر می شود و می توانند با خرید یک چای با طعم و ویژگی های خاص، دو نوع چای دیگر را نیز تست کنند و در صورتی که مورد پسندشان قرار گرفت بسته کامل آن را تهیه کنند.

 

  • چای هایی که از جاهای مختلف دنیا می آیند آیا فقط اینجا بسته بندی می شوند ؟

- یکی از کارهایی که ما در این کارخانه انجام می دهیم «بِلِند» کردن یا اختلاط چای هاست که این خیلی حساس تر از تولید کردن چای است. «بِلِند» کردن چای خود یک مقوله جداگانه است و اینکه همان محصول را با همان بِلِند باید طی سالیان متمادی در اختیار مصرف کنندگان قرار بدهیم که یک مقوله جداست.خیلی از شرکت ها بخاطر سختی کار در این پروسه می مانند.

 

  • لطفا درباره این بِلند کردن بیشتر توضیح بدهید.

- مثلا وقتی 10 نوع چای را با هم مخلوط می کنیم که هر کدام یک آیتم دارد این ذائقه مصرف کننده را 10 برابر می کند به طور مثال آیتم هایی که باید مورد توجه قرار بگیرد یکی خوشرنگ بودن چای ، ماندگاری چای، ظرافت چای ،عطر چای است که همه باید با یک ترتیب ثابتی کنار هم قرار بگیرند و همین فرمول برای سال ها رعایت شود و ما این کار را در بعضی از انواع چای هایمان انجام می دهیم. البته بعضی دیگر از چای ها هم می آید که مستقیم و بدون هیچ گونه اختلاطی به دست مشتری می رسد. مثل چای کنیا که مستقیم بدون هیچ اختلاطی ما آنها را بسته بندی می کنیم یا چای دارجلینگ هندوستان.

ما در اصل باید در زمینه چای به این نتیجه برسیم که برای نوشیدن چای خوب به یک کلکسیون چای در منزل احتیاج داریم. انواع چای های مختلف برای انواع موقعیت ها . مثلا چای مناسب صبحانه، چایی است که زود دم باشد و سبک باشد هرچه به طرف شامگاه نزدیک تر می شویم چای با تئین بیشتر مناسب خواهد بود مثل چای هندوستان که تئین بالاتری دارد.

تئین چای مانند کافئین است که در قهوه وجود دارد و از چای صبحانه هرچه به سمت چای شامگاه می رویم باید دوز مصرف تئین بالاتر برود.

ما نمی توانیم یک چای را انتخاب کنیم که در طول روز آن فرح بخشی لازم را به فرد بدهد بلکه کلکسیونی از چای ها در هر خانه یا اداره باید وجود داشته باشد که در هر ساعتی متناسب با حال آن ساعت باشد با چایی است که در طول یک روز در یک کلکسیون به فرد شادی می بخشد.

 

  • · پس شما درکارخانه چای کوک سعی کرده اید برای تمام ذائقه ها در طول تمام شبانه روز محصول مناسب را تولید و عرضه کنید.

- بله در حال حاضر ما برای اولین بار 68 نوع چای در ایران تولید می کنیم تأکید می کنم چون واقعا در ایران تا به حال هیچ کارخانه ای نداریم که 68 نوع چای داشته باشد با طعم ها و عطر و رنگ های متفاوت از چای ارزان قیمت تا قیمت های بالا تر، همه چای ها بنا به کیفیت خود بسته بندی و درجه بندی شده اند. به طور مثال چای سی تی سی چای کله مورچه را (که از بهترین چای های کنیاست ) آن را با 5 نوع چای به مصرف کننده می دهیم.

چای دارجلینگ را هم باز رتبه بندی کردیم با تئین خیلی بالاتر و گسی بیشتر و چای متعادل تر و ... و خلاصه ما مصرف کننده ای نداریم در ایران که چای خور باشد و یکی از چای های ما را نپسندد. اما فقط یک مشکل دارد و آن این است که چه طور این همه چای مختلف را امتحان کند؟

ما در این زمینه فکر کردیم و دیدیم این مسئله نه با بروشور نه با تبلیغ در مجله وگفتمان ، حل نمی شود و به این نتیجه رسیده ایم که باید آسان تست به مردم بدهیم و الآن آسان تست های ما در جعبه های بسیار ارزان هست که هر بسته 24 نوع چای را قرار داده ایم که جعبه با حدود هفت هشت هزار تومان خریداری می شود و هر مشتری معمولا از بین این 24 نوع چای بالاخره یکی را انتخاب می کند.

کار بزرگی که ما انجام دادیم همین آسان تست هاست . زیرا ما حتی چای های فرح بخش و چای سحر آمیز نیز تولید کرده ایم که این ها را اصلا نمی توان برای مشتری توضیح داد و فقط بهترین کار خریدن آسان تست هاست تا بتوانند انتخاب خوبی داشته باشند.

همه دنبال یک چای خوب هستند و می روند می گویند فلان جا چای خوش طعم یا خوش رنگی خوردیم اما دیگر یادشان نمی ماند که نام چای چه بوده اما با آسان تست هایی که ما ارائه می دهیم، سریعتر می توانیم به کشف ذائقه های مختلف بپردازیم.

 

  • · یعنی آسان تست ها را علاوه بر اینکه در هر بسته چای قرار می دهید، جداگانه هم می فروشید؟

- بله در هر بسته چای که از ما بخرند دو بسته آسان تست به صورت رایگان قرار می دهیم و آسان تست هایمان به صورت جداگانه هم در مجموعه کلکسیون های 24 تایی به صورت نصف قیمت قابل خریداری است.

 

  • شما در بحث بِلند کرن چای آیا متخصصی در این کارخانه دارید ؟ یا تجربی و ذائقه ای است ؟

- دو تا کار در این زمینه انجام می شود. یکی آزمایشگاه مجهز کارخانه است که در سبزوار یکی از مجهزترین آزمایشگاه ها محسوب می شود و مهندسین و کارشناسان بهداشت هم هستند که از توان و تخصصشان استفاده می کنیم.

باز یک بخش مهم دیگر که شاید اهمیتش از همه قسمت ها بیشتر هم باشد، بحث ذائقه است. در هر کارخانه ای باید یک نفر تستر فوق قوی از نظر تجربی و از نظر تست چشایی داشته باشیم که این را هم ما انجام می دهیم.

 

  • · همچین فردی را دارید؟

- بله. خود بنده هستم. در بحث چای ما باید یک تستر قوی داشته باشیم که بسیار نادر هستند. تستر قوی هم در بیشتر کارخانه های موفق استفاده می شود در اسانس های مختلف از عطر و ادکلن گرفته تا چای و ... یعنی حس چشایی یا بویاییشان باید آنقدر قوی باشد که انواع مزه ها و بوها رابه سرعت حس کنند و نتیجه را اعلام کنند. چون خیلی مهم است. این امر در آزمایشگاه هم اتفاق می افتد اما با طول زمان و با کندی. حالا آزمایشگاه از نظر مسائل میکروبی و شیمیایی هستند و دارند کار می کنند که آن هم بسیار ضروری است که دارد اتفاق می افتد اما این ها دو تا وزنه ای هستند که حتما باید با هم باشند و هماهنگ عمل کنند.

 

  •  شما در فرآیند تولید و بسته بندی چای، از اسانس و ترکیبات شیمایی برای رنگ و عطر و طعم چای ها استفاده می کنید.

- ببینید برای چای خورهای حرفه ای در کل دنیا یک چیزی که مهم است این است که خود چایی باید فوق العاده باشد. یعنی حتی اگر چایی را با قند یا شکلات هم نخورند، باز هم مزه اصلی چای مزه خوب و دلنشینی باشد و حتی گاهی از خوردن چیزهای دیگر ازجمله قند و شکلات همراه با چای اجتناب می کنند تا مزه اصلی چای تحت الشعاع قرار نگیرد. همچنین ترکیباتی را که ما به چای می زنیم باید بسیار مراقب باشیم که طعم آن ترکیبات را با طعم اصلی چای اشتباه نگیریم.

به طور مثال یکی از ترکیباتی که با چای قاطی می کنند دارچین است که وقتی به چای اضافه می شود مزه آن غالب می شود برطعم چای، یا اسانس هایی که در کارخانه ها می زنند بر طعم چای غالب می شود در نتیجه می توانند چای های بسیار ضعیف را با کمک اسانس ها به دست مشتری بدهند.

متاسفانه الان می بینیم که اسانس ها جای اصلی طعم چای را گرفته و ما باید کاری کنیم که به تدریج استفاده از اسانس ها کمتر شود و طعم اصلی چای برگردد. این اتفاق نمی افتد مگر اینکه بخواهیم اسانس استفاده نکنیم یا اگر مجبور بودیم از اسانس ها استفاده کنیم از بهترین و با کیفیت ترین آن ها استفاده کنیم که متاسفانه گران هم هستند.

 

  • · یعنی خود شما از هیچ اسانس استفاده نمی کنید.

- نه ، نمی شود اینطور یک شبه همه ذائقه هایی را که به اسانس ها در چای عادت کرده اند به حالت طبیعی برگردانیم. بنابراین مجبوریم از اسانس استفاده کنیم اما سعی می کنیم از همان بهترین اسانس ها بهره ببریم و البته باز هم بر این عقیده ایم که باید استفاده از اسانس به حداقل برسد و با دوز بسیار پایین باشد. زیرا ما باید به تدریج مغز ها را با جنس ارگانیک عادت دهیم. البته خود مردم هم باید جنس خوب بخواهند. در میوه و برنج و دیگر محصولات غذایی هم همینطور است. وقتی می روند دنبال مثلا هویج یا سیبی می گردند که یک دست باشد، یا همه درشت باشد یعنی دنبال محصول ارگانیک نیستند. پس باید ذهنیت خود را شستشو بدهیم. یعنی 50 درصد به تولید محصول خوب توسط کارخانه ها بر می گردد و 50 درصد دیگر به ذهنیت اولیه شخص بستگی دارد که دنبال محصول خوب باشد. ما داریم محصولاتی که کاملا ارگانیک و سالم است اما مشتری چون یک ذهنیت و عادت اشتباهی در طول مدت ها پیدا کرده باز می آید و مثلا می گوید ما یک چایی می خواهیم که پرعطر باشد و ... و بنابراین باید به مرور زمان باید ذائقه های مردم آرام آرام به اصل خودبرگردد.

 

  • · در بین چای های با کیفیت خوب و اصیل چای ایرانی چه جایگاهی دارد؟

- همه جور چای هم در ایران و هم در خارج داریم. از بهترین نوع چای تا بدترینش هم در داخل کشور تولید می شود و هم در خارج از کشور. این هم یک بحث فرمالیته است که عده ای می گویند چای ایرانی بهتر از چای خارجی است یا برعکس.

البته تا به حال چندین نشست بزرگ کشوری درباره چایی هم داشته ایم. همچنین در سندیکای چای کاران کشور و در تجمعات بزرگ چای کاران در شمال کشور بحث های زیادی مطرح شده و ما شاید از مبلغان عمده مصرف چای ایرانی بوده ایم. اما خوب مسلما از آن طرف هم باید کیفیت چای ایرانی را بالا ببریم تا بالاخره ذائقه مشتری را جواب بدهد.

به همین منظور ما سعی می کنیم در کارخانه چای کوک بهترین چای ها را خریداری کنیم.

 

  • مراحل تولید چای را در کارخانه توضیح دهید لطفا .

- مراحل تولید درکارخانه از خرید یک چای تازه شروع می شود، بعد از آن مراحل دپو کردن بهترین چای هاست. دپو یعنی ذخیره سازی چای برای این در طول سال همیشه چای های با یک کیفیت ثابت را داشته باشیم . زیرا ما در سه فصل سال برداشت چای را داریم. بهاره، تابستانه و پاییزه که تفاوت هایی باهم دارند مثلا در فصل بهار عطر چای بسیار بالاست و بسیار لطیف تر هستند و چای تابستانه بسیار پر رنگ تر هستند اما عطرشان می آید پایین تر و در پاییز چای ها زمخت تر و با رنگ دهی بسیار بالاتر می شود که از اختلاط آنها با هم می توانیم بهترین چای را داشته باشیم.

این مستلزم دپوی زیادی از چای است که ما در فصل های مختلف باید از کشاورز خریداری کنیم و دپو شود و در طول سال با یک کیفیت مشابه به مراحل تولید چای وارد شود.

 

  • · این نگهداری حجم زیاد چای هم دشوار است؟

- کار نگهداری چای هم یک مقوله بسیار سخت است که مستلزم مراقبت ویژه ای است. نه رطوبت چای باید زیاد شود نه کم در مجاورت هوا نباید باشد، دمای محیط هم نباید از حداستاندارد کم و زیاد شود. که اگر مجموعه این عوامل رعایت شود، دپوی سالمی از چای انجام می گیرد.

 

  • · شماخودتان دپو هم دارید؟

- بله. اتفاقا ماچون 68 نوع چای داریم، دپوی همه این چای ها و فرآوری همه آن ها کار را بسیار سخت می کند که هرکسی انجام نمی دهد.

کار دیگری که ما داریم انجام می دهیم این است که چای را در بسته بندی های جدید و متنوع فلزی تولید و عرضه کرده ایم و اخیرا هم قرار است قوطی های فلزی جدیدی با طرح و اصالت ایرانی را که در فرودگاههای کشور هم عرضه می شود.

صنایع بسته بندی ایران متاسفانه تا کنون بسیار ضعیف بوده وما دانش فنی آن را از ترکیه آورده ایم به ایران و قوطی سازی را داریم انجام می دهیم.

 

  • درباره چشم انداز توسعه کارتان و اینکه آیا بازارتان فقط شامل سبزوار می شود یا شهر های اطراف را هم در بر می گیرد ؟

- فعلا بازار هدف ما در سبزوار و شهر های اطراف است اما در برنامه های ما هدف بسیار فراتر از این است. اما فعلا استان خراسان رضوی است که استقبال خوبی انجام شده که علاوه بر خود سبزوار شهر های جوین ،جغتای ، اسفراین ،بردسکن ، کاشمر، تربت حیدریه، قوچان، چناران تا به حال از محصولات ما استفاده می کنند و ان شاالله تا سال آینده تماما خراسان را پوشش می دهیم و ان شاالله تا سال های آینده کلانشهرهای کشور و دیگر استان ها را نیز پوشش می دهیم.

 

  • چرا مکان کارخانه داخل شهر است ؟ چرا شهرک صنعتی نیست ؟

- ما اولین کارخانه ای هستیم که کلا مجوزهایش راچند سال قبل برای داخل شهر گرفتیم که یکی از دلایلش هم تسهیل درجذب نیروی کار بوده است. اما چشم انداز بعدی ما یا شهرک صنعتی است یا دهکده چای کوک است که با نمایندگان و مسئولان شهرستان هم صحبت کرده ایم تا انشاالله بتوانیم برای اولین بار در ایران دهکده چای را راه اندازی کنیم. امیدواریم در چند فاز این کار انجام شود و به صورت گام به گام جلو می رویم و انشاالله اگر بحث دهکده چای کوک انجام شود، اشتغال زایی زیادی ایجاد می کند در سبزوار.

 

  • این در چه مرحله ای است، آیا به آن امیدواری هست یاهنوز در مرحله ایده است؟

- ایده را داده ایم و طرح هایش را مکتوب کرده ایم و تا جایی پیش برده ایم و حمایت دوستان را می خواهد.

 

  • حمایت ها تا به حال از سوی مسئولانی که قدرت اجرایی دارند یا می توانند تأثیرگذار باشند، چه طور بوده است ؟

- از نظر حمایت مسئولان که تا به حال فقط در حد بازدید بوده است. اما ان شاالله بعد از این بتوانیم از حمایت هایشان استفاده کنیم. کار بزرگ است. جذب نیروی کار برای ما خیلی در اولویت است چون نیاز شهرستان سبزوار هم همین است.

 

  • · مسئولان در شهری که تا این حد با مشکل بیکاری مواجه است، برای حمایت از صنعتگران و کسانی که به روش های مفید کسب و کارهای اقتصادی برای جوانان ایجاد می کنند، چه کارهایی می توانند انجام دهند؟

- کارهای زیادی هست که مسئولان در این زمینه می توانند و وظیفه دارند انجام دهند. مثلا یک نمونه اش بحث تبلیغات رایگان یا ارزان برای شرکت هایی است که تازه وارد عرصه صنعت می شوند. شهرداری ها باید حمایت کنند و در این راستا می توانند چند المان و بیلبورد تبلیغاتی در سطح شهر در اختیار صنعتگران قرار دهند که مسلما تاثیر زیادی بر فروش و عرضه محصولات دارد و اینکه حداقل هزینه ها را فقط به اندازه درآمدن پول مواد اولیه، از صنعتگران بگیرند این کار باعث، تشویق و معرفی و افزایش فروش محصولات پیشرفت و رشد تمامی صنعت کاران سبزواری می شود.همشهریان هم البته می توانند با خرید محصولات بومی به نوبه خود به صنعتگران و تولیدگران شهرشان کمک کنند.

 

  • شما فرمودید همشهریان با خرید محصولات و مسئولان شهرداری با تبلیغات رایگان یا کم هزینه می توانند به صنعتگران شهر کمک کنند، به غیر از این ها دیگر چه ارگان هایی می توانند وارد این عرصه بشوند و به این صنعت یاری برسانند؟

- یک زمینه دیگری که مسئولان می توانند کمک کنند مثلا توسط علوم پزشکی است که در حال حاضر از مزه و طعم چای ما راضی هستند و هر چند ماه یک بار به بازدید از کارخانه می آیند است که این کار مثبت است که می توانند با تاییدشان مشوقی برای تولیدات شهرمان باشند و اینکه علوم پزشکی با تشویق از طریق تبلیغات و رتبه بندی محصولات به طور مثال دادن رتبه Aیا B می تواند حس رقابتی را برای تولید کنندگان به وجود بیاورد و البته تایید علوم پزشکی و رتبه بندی آنها در میزان خرید مایحتاج همشهریان تاثیر گذار است و آن ها با حس اطمینان بهتری از محصولات خرید می کنند.

از طرف تولیدکنندگان هم باید به تعهدات خود مبنی بر ماندگاری کیفیت محصولاتشان متعهد باشند و خود ما یکی از بهترین کارهایی که در حال حاضر برای رعایت کیفیت محصولاتمان انجام می دهیم این است که محصولات اول در خانه خودمان به مصرف برسد ، بدین ترتیب نسبت به رعایت کیفیت مقید خواهیم بود و خدا هم به چنین کسب و کار برکت می دهد.

 

  • الان چه تعداد نیروی کار دارید؟

- در حال حاضربه طور مستقیم 27 نفر نیروی کار داریم و غیر مستقیم حدود 45 نفر که مربوط به ویزیتورها و بازاریاب ها هستند که می روند به شهرهای مختلف و بعضی هایشان نیروهای بومی همان شهرها هستند.

 

  • نیروهایتان بیمه هستند؟

- بله.

 

  • · اسم کوک را چه طور انتخاب کردید؟ آیا مخفف شده واژه یا عبارت بزرگتری است؟

- نخیر. کوک به معنای کوک شدن است. اسم گذاری تجاری در کشور ما کار سختی هم هست اما به هرحال ما این نام را انتخاب کردیم.

 

  • · اتفاقا شما اسم خوبی را انتخاب کرده اید.

- بله یک اسم تک سیلابی وجمع و جور. شعارمان هم این است: من کوکم تو چه طور؟

البته اسم کامل مجموعه ما هم کمپانی چای باروتی است که یکی از برندهایمان هم چای کوک است.

 

  • · برندهای دیگرتان؟

- یکی دیگر ازبرندهایمان هم پیل پاست که انشاالله آن هم در انواع مختلف است که به تدریج وارد بازار خواهد شد.

 

  • تا به حال در تلویزیون یا رسانه های قدرتمند دیگری نظیر آن هم تبلیغات داشته اید؟

- بله. ولی برای اینجور تبلیغات گسترده درتلویزیون یا دیگر رسانه های فراگیر، هنوز خیلی عجله نداریم. ما اعتقاد داریم چای باید کیفیتش بالا باشد، مشتری خودش به دنبال می آید و ضمنا ما حتما باید در تمام شهرستان ها حضور داشته باشیم تا تبلیغاتمان موثرتر شود. یعنی تبلیغات باید همزمان با عرضه محصولات ما درهمان شهر است.

 

  • آیا تا کنون در کار خود موفق به کسب افتخاراتی شده اید؟

- در کشور های مختلف در نمایشگاه های مختلف شرکت کرده ایم که فکر می کنم اولین بار در سبزوار بوده است که ما در چنین موقعیت هایی در کشورهای دیگر حضور یافته ایم. نتیجه آن نیز چندین تندیس بوده است در ایران هم بیشترین مخاطب ما در تهران است و بهترین نمایشگاه بین المللی هم که برگزار می شود، نمایشگاه «آگروفود» تهران هست که الحمدالله چندین دوره هم درآنجا شرکت کرده ایم و همچنین نمایشگاه های مختلف استانی را شرکت کرده ایم. مقام هایی هم که کسب کرده ایم این است که خدا را شکر برای اولین بار در سبزوار توانستیم جزو پیشقراولان گرفتن ایزو 9001 و ایزو 22000 امنیت غذا بود و همچنین کسب استاندارد تشویقی اداره استاندارد کل کشور را گرفتیم.

 

  • حرف پایانی

- نیروهای یک دست و متعهد درکارخانه چای کوک یکی از رمزهای موفقیت و رونق کار ماست. از زحمات تک تکشان تشکر می کنم. چه مهندسان تولید، چه مدیران فنی فروش، چه مدیران داخلی و سایر نیروهای از خود گذشته مان که دراین مجموعه زیادند.

بر این عقیده ام که در سبزوار بهترین نیروی انسانی وجود دارد فقط باید شناسایی شوند و از هر یک درجایگاه خود استفاده کرد. نیروهای ما اکثراً بومی هستند. اما چند نفرشان هم هستند که از قوچان و گناباد و ... هستند که به فراخور رشته و علاقه شان به کار گرفته شده اند.

 منبع: وبسایت منطقه ویژه اقتصادی سبزوار

 

 برای مشاهده گزارش تصویری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

گفتنی است نام و معرفی کاظم باروتی در فهرست صاحبان صنایع سبزوار بزرگ که توسط مجله اینترنتی اسرارنامه در حال گردآوری است، درج شده است:

فهرست صاحبان صنایع سبزوار بزرگ (کلیک کنید) 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

حسن قلعه نویی سازنده تسبیح تمام نقره و هنرمند طلاساز سبزواری

نظرت را بنویس
comments

حيف که کوک در تهران نيست و گرنه قطعا ما کوک مي خريديم. آقاي باروتي ان شا الله کوک اولين برند سبزواري در سطح ملي باشد.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما