به مناسبت 14 اردیبهشت روز بازیگر

گفتگو با مریم نیکو بازیگر توانمند تئاتر سبزوار / هنرمندی که در جوانی به پیشکسوتی رسید

هنر تئاتر در شهرستان سبزوار حداقل در شاخه تعزیه خوانی سابقه دیرینه ای دارد و از زمانی هم که تئاتر نوین وارد ایران شده نیز پا به پای دیگر شهرهای کشور در سبزوار نیز این شاخه هنری جای خود را باز کرده است و هنرمندان متعددی سال های زیادی از عمر خود را در این هنر سپری کرده و به مقام پیشکسوتی رسیده اند، اما هرچه در تاریخچه تئاتر غرب خراسان رضوی حداقل در نیم قرن اخیر جستجو کنیم در کنار شمار زیادی از اسامی مردان هنرمند، کمتر به نام بانوانی برمی خوریم که در نمایش های این شهرستان به روی صحنه رفته و به قول معروف خاک صحنه خورده اند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه البته موضوع کمبود تعداد بانوان هنرمندی که در عرصه تئاتر سبزوار سال های زیادی فعالیت کرده باشند، دلایل تقریبا مشخصی دارد و عمده این دلایل شاید به دیدگاه های منفی بر می گردد که در گذشته به ویژه در دوران قبل از انقلاب نسبت به فضای هنر تئاتر در بین مردم به خصوص اقشار مذهبی وجود داشت و در این فضا بانوان کمتری مجال ورود به عرصه تئاتر و در صورت ورود کمتر فرصت ماندن طولانی مدت در فعالیت های هنری خود را می یافتند.

در سال های اخیر اما هرچند به طور کل تئاتر شهرستان سبزوار چندان در نقاط اوج خود قرار ندارد و با فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده، ولی به دلیل تغییر دیدگاه های جامعه نسبت به این هنر دشوار ، خلاق و هیجان انگیز، شاهد حضور و درخشش بیشتر بانوان سبزواری در این عرصه هستیم.

یکی از این بانوان خانم مریم نیکوست که اگرچه به لحاظ شناسنامه ای با کمتر از 40 سال سن نسبت به بسیاری از پیشکسوتان تئاتر ، هنرمندی جوان محسوب می شود، اما در میان بانوان تئاتری سبزوار در جایگاه پیشکسوتی قرار دارد، که چون فعالیت های تئاتری را از دوران دانش آموزی آغاز کرده است، تا همین جای کار نزدیک به سه دهه سابقه فعالیت هنری دارد.

اسرارنامه مدتی قبل با این بانوی هنرمند سبزواری گفتگوی کوتاهی انجام داده است که امروز به مناسبت 14 اردیبهشت روز بازیگر به انتشار متن این مصاحبه می پردازد.

گفتنی است، این مصاحبه به صورت یک گفتگوی تلگرامی انجام شده است و بنابراین خلاصه وار است و کمتر مجال پرسیدن سئوالات تخصصی فراهم آمد. با این حال امیدواریم در آینده بتوانیم در یک مصاحبه مفصل تر پای صحبت های این بانو و سایر هنرمندان تئاتر دیار سربداران بنشینیم:

گفتنی است، سئوالات خبرنگار اسرارنامه از متن این گفتگو حذف گردیده است:

-        مریم نیکو  هستم متولد یکم مهر ماه 1356 شهرستان سبزوار .متاهلم و یک فرزند پسر ساله دارم.

-        کار را از دوران دانش آموزی شروع کردم. دوم دبیرستان که بودم توسط آقای جعفر استیری که از اقوام بود وارد فعالیت های هنری اداره ارشاد شهرستان شدم و اولین کارم را با استاد حسین ماستیانی در تئاتری به نام «حوا» شروع کردم که آن زمان در دانشگاه فردوسی مشهد اجرا شد و پس از آن به ترتیب با آقایان حمید ادیبی ، سید محسن جعفری ، عبد الحسین کارگری ، سید هادی زرقانی ، محمد اکبری و ...... به همکاری پرداختم.

 

-        اولین جشنواره ای که در آن شرکت کردم، برای نمایش «نور را باید دید» به کارگردانی حمید ادیبی بود که مقام دوم بازیگری را به صورت مشترک(با یک هنرمند دیگر) از آن خود کردم.

 

-        بیشتر به کارهای مذهبی و دفاع مقدسی علاقه دارد و ارتباط خوبی با سوژه هایش برقرار می کند به همین دلیل اکثر کارهایی که خودش کارگردانی کرده  در این زمینه است

 

-        با اکثر کارگردانهای سبزواری کار کرده ام و یکی از اساتیدی که بیشترکارهایشان را دوست دارم و از آن ها کمک می گیرم محمد اکبری است و همچنین آقایان کاشمری، زرقانی و رضوی بسیار برایم قابل احترامند و حق استادی به گردنم دارند.

 

-        چون علاقه زیادی به بازیگری داشتم و در آن سن به چیزی جز هنرپیشگی فکر نمی کردم تصمیم بر این شد که به یکی از رشته های هنری بروم و چون رشته بازیگری نبود در رشته طراحی دوخت مشغول به تحصیل شدم و دیپلم هنری گرفتم، ولی متاسفانه در دانشگاه قبول نشدم و فقط دنبال تتاتر را گرفتم.

 

-        نمایشنامه «شهر آباد رمل» که هرچند نوشته سید شمس بود ولی تحقیقات بالینی این نمایش را خودم انجام دادم و یک جورهایی با تارو پود خودم عجین شده بود که خیلی برام لذت بخش بود و بعد سال ها هنوز هم دوستش دارم. البته کار پر از خیر و برکتی هم بود که در جشنواره هویزه بازیگری اول و در جشنواره سبزترین سرخ هم بازیگری اول جشنواره را گرفتم و علاوه بر کارگردانی و طراحی صحنه اول، کار برگزیده دو جشنواره اعلام شد.

 

شنیده اید که می گویند هرچه از دل برآید لاجرم بردل نشیند این نمایش و بازی در آن برای من از دل بود همینطور نمایش خونیین شهر و آخرین خطیبه که کارهای مذهبی بود که بعد از سال ها من هنوز دوستشان دارم.

علاوه بر بازیگری ، کارگردانی چند اثر را هم داشته ام، که بعضی کارهایی که کارگردانی کرده ام از جمله «ملکه آفتاب» است که مقام اول جشنواره استانی را در کاشمر به دست آورد و بعد از آن 10سال پی در پی در جشنواره دانش آموزی مقام اول را کسب کردم و در نهایت به عنوان داور جشنواره دانش آموزی با آموزش و پرورش همکاری داشته و دارم

تعدادی دیگر از آثاری که کارگردانی و نویسندگی کرده ام عبارتند از:

« از  ز  زهرا تا  ز  زینب»

«آخرین خطیبه»

«زینب زینب است»

«خونیین شهر»

 

با سپاس از پاسخ های شما...

 

گفتنی است نام و معرفی مریم نیکو در فهرست هنرمندان سبزواربزرگ که مدتی است توسط اسرارنامه در حال گردآوری است، درج شده است:

فهرست هنرمندان سبزواربزرگ(کلیک کنید)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

با لیلا فیروزیزدی در سال هایی که گذشت 

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما