مدیر عامل کارخانه بتن سبک AAC سبزوار: صنعت روز ساختمان سازی جهان معطوف به استفاده از بتن های سبک است

سوپروایزر شرکت HESS آلمان: ایران شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری صنعتی دارد
 
اگرچه در حدود یک دهه اخیر کشور ایران با شرایط متلاطم و سختی به لحاظ اقتصادی مواجه بوده و به خصوص بسیاری از فعالان بخش صنعت از اوضاع نامناسب بازار، کمبود اعتبارات، نا امن شدن شرایط برای ورود سرمایه گذاران خارجی، تحریم ها و ...گلایه مندند و متحمل ضرر و زیان هایی شده اند، اما در این بین باز هم هستند مردان و زنان با انگیزه ای که با هدف کمک به اشتغال زایی و به گردش در آوردن چرخ صنعت و اقتصاد این مملکت به عرصه خطیر سرمایه گذاری های صنعتی و احداث کارگاه و کارخانه های کوچک و بزرگی روی آورده اند که هر کدام از آن ها بخشی از نیازهای کشور را تأمین خواهد کرد.
 
شهرستان سبزوار نیز اگرچه در چند دهه اخیر همواره با مشکل عدم رشد مناسب صنعتی و عدم وجود اشتغال کافی و بیکاری جوانان مواجه بوده است، اما در این بین بعضی سرمایه گذاری های صنعتی هم صورت گرفته است که نقطه امیدی در مسیر توسعه اقتصادی شهرستان و کاهش بیکاری و ایجاد شغل های پایدار محسوب می شده اند. البته بعضی از این سرمایه گذاری ها به سرانجام مطلوبی نرسیده و در حد حرف و شعار باقی مانده است. اما برخی پروژه های دیگر هم بوده اند که با همت و  جدیت سرمایه گذاران و صنعتگرانی که با دست پر وارد این عرصه شده اند، به سرانجام رسیده و یا به سرعت در مسیر تحقق هستند.
 
یکی از پروژه های با اهمیت صنعتی شهرستان سبزوار در حال حاضر که در آستانه بهره برداری است، کارخانه تولید بتن سبک هوادار اتوکلاو شده (AAC) است که از سال 89 سنگ بنای این کارخانه در سبزوار گذاشته شده و امروز با سپری کردن برخی پستی ها و بلندی ها سرانجام کار به بیش از 90 درصد پیشرفت رسیده است.
 
خبرنگار اسرارنامه که پیش از این هم در راستای معرفی و حمایت از فعالان اقتصادی شهرستان به سراغ شماری دیگر از صنعتگران و کارآفرینان رفته و گزارشی از فعالیت های آنان تهیه کرده است، این بار به محل کارگاه احداث کارخانه بتن سبک (AAC) در محل روستای کیذور در بخش ششتمد سبزوار رفته و با فرهاد تفریشی مدیرعامل این کارخانه و نیز با sander hunting سوپروایزر شرکت آلمانی حس که این روزها برای نظارت بر مراحل احداث این کارخانه در سبزوار به سر می برد، به گفتگو پرداخته و تعدادی عکس از محل کارگاه این پروژه تهیه کرده است.
 
شما گرامیان در ادامه معرفی مختصری از کارخانه بتن سبک سبزوار و سپس متن گفتگو با فرهاد تفریشی صنعتگر سبزواری و ساندرز سوپروایزر شرکت حس آلمان را مطالعه خواهید کرد:
 
 
معرفی کارخانه بتن سبک (AAC) سبزوار
شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع خراسان در سال 1384 به منظور سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال و مشارکت در تولید کشور در شهرستان سبزوار تأسیس گردید که در چند پروژه صنعتی در شهرستان سبزوار مشارکت نموده و بدون در نظر داشتن سود پروژه های خود را به سرانجام رسانیده و در اختیار سرمایه گذاران طرح ها قرار داده است.
 
شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع خراسان در سال 1389 پروژه ای دیگر را با تفکر مشارکت مردمی - اشتغال زائی در منطقه و توسعه صنعتی شهرستان در شهر سبزوار به نام تولید بتن سبک هوادار اتوکلاو شده (AAC) که از زمره پروژه های روزآمد صنعت نوین ساختمان سازی دنیا بود را تعریف نموده و پس از بررسی های متعدد و مطالعات در روی محصول فوق و سفرهای متعدد به کشورهای اروپایی و آسیایی در نهایت تصمیم بر این گرفته شد که ماشین آلات خط تولید را از کشور آلمان و از شرکت HESS  که یکی از معتبرترین تولیدکنندگان خط تولید این محصول در جهان می باشد خریداری گردد.
 
نهایتاً در اواخر سال 89 مدیران شرکت با فراخوان عمومی در سطح شهرستتان درخواست خود مبنی بر مشارکت مردمی را به اطلاع عموم رسانیدند که این امر باعث شده عده ای از افراد تحصیل کرده و اساتید دانشگاه شهرستان و حتی سبزواری هایی که در شهرستان سکونت نداشتند فقط به خاطر پیشرفت شهر خود اقدام به سرمایه گذاری حتی اندک بنمایند در نهایت پس از سرمایه گذاری عده ای از همشهریان و تعریف پروژه در بانک صنعت و معدن قرار بر این شد قسمتی از هزینه پروژه از طریق مشارکت با بانک تأمین گردد.
 
در ابتدای طرح زمینی به مساحت 4 هکتار در جنوب شهر سبزوار و در منطقه محروم تهیه و در ابتدای سال 90 کلنگ زنی ان به انجام رسید. این پروژه با مشارکت بانک صنعت و معدن به عنوان حامی صنعت کشور در سال 1390 تسهیلاتی معادل 7 میلیون یورو و 40 میلیارد ریال اختصاص داده شد و علاوه بر مبلغ فوق سهامداران شرکت تا کنونه نزدیک به 1 میلیون یورو بعلاوه 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری نموده اند که جمع کل سرمایه گذاری طرح تا به حال از لحاظ ارزی بالغ بر 8 میلیارد یورو و ریالی آن 140 میلیارد ریال گشته است.
 
این پروژه متأسفانه به علت تحریم های بین المللی به مدت 2 سال به صورت راکد در آمد و پس از اجرایی شدن برجام خوشبختانه روند اجرایی آن پیشرفت چشمگیری را داشته است.
 
پروژه صنعتی با توجه به پتانسیل های وزارت صنعت، معدن و تجارت که بایستی درصدی از ماشین آلات خط تولید خود را از داخل تهیه نماید این شرکت 40 درصد ماشین آلات خط را از پیمانکاران داخلی تهیه نمود و در ابتدای امر با یکی از ماشین سازان ایرانی قراردادی را منعقد نموده که به علت مشکلات به وجود آمده فی ما بین شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع خراسان و پیمانکار مجبور به خاتمه قرار داد با پیمانکار اولیه شد و بعد از انعقاد با پیمانکار جدید ایرانی بسیاری از مشکلات ماشین آلات خط تولید برطرف گردید.
 
در حال حاضر مهندسین شرکت HESS  در شهرستتان سبزوار در حال نصب ماشین آلات خط تولید می باشند که روند نصب ماشین آلات با در نظر گرفتن موارد مشابه بسیار سریع و غیر قابل باور و حتی برای خود کارشناسان خارجی مستقر در محل پروژه و با استفاده از نیروهای متخصص بومی در حال اجرا می باشد و امیدواریم تا قبل از پایان سال 95 شاهد بهره برداری از پروژه فوق باشیم. ضمناً میزان اشتغال زایی در این پروژه به طور مستقیم 100 نفر و به طورغیر مستقیم حدود 250 نفر است.
 
 
گفتگو با فرهاد تفرشی مدیرعامل کارخانه بتن های سبک (AAC):
 
 لطفا درباره ابعاد این پروژه و اهمیت آن برای سبزوار توضیح بدهید و بفرمایید آیا مسئولان مربوطه در شهرستان با این پروژه همکاری لازم را دارند؟
- کارخانه بتن سبک (AAC) بزرگترین پروژه صنعتی در حال احداث در شهرستان سبزوار است و مسئولان هم برای اینکه کمکی به اشتغالزایی بکنند تا به حال با ما همراهی داشته اند. آقای فرماندار حمایت کرده. هر وقت مجلس رفته ام آقای سبحانی فر حمایت کرده . حتی یک مرتبه که به دنبال دریافت وام 4 میلیارد تومانی بودیم، آقای سبحانی فر برای کارهایمان از صحن علنی مجلس بیرون آمد. آقای مقصودی هم تازه روی کار آمده اند و تازه نفس هستند و اما در همین مدت به بازدید از این پروژه آمده اند و قول پیگیری داده اند حالا باید ببینیم بعدا چه می شود. همچنین آقای مهندس صالح نیا معاون وزیر صنعت و معدن که سبزواری هستند زمانی که ما مشکل داشتیم برای ترخیص کالاهایمان نامه ای نوشت که ما دیگر مستقیم و خیلی راحت ظرف دو روز کالاهایمان را از گمرک ترخیص کردیم.
 
 
جلسات ستاد تسهیل که با حضور تعدادی از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در محل فرمانداری برگزار می شد، آیا در کار شما تأثیر گذاشت؟ 
- ما در آن زمان که ستاد تسهیل تشکیل می شد، کارمان در مرحله ای بود که نیاز نداشتیم . ولی الان درخواست وام 3 میلیاردی کرده ایم از ستاد تسهیل که در استان موافقت شده و حالا نوبت بانک صنعت و معدن است که هنوز مصوب نکرده ولی باید برویم دنبالش.
 
 
آیا شرکت HESS  به غیر از این پروژه در سبزوار، در پروژه های دیگری نیز در ایران حضور پیدا کرده است؟ 
- بله. شرکت HESS در حال حاضر 3 کارخانه را در ایران کار کرده است که یکی پرین بتن در نزدیکی بینالود، دیگری پروژه ای در یزد است و شرکت توسعه خراسان هم که در سبزوار است. و البته این شرکت هم اکنون در حال انعقاد دو پروژه دیگر هم در ایران هست.
 
 
کمی درباره ویژگی های محصولی که در این کارخانه تولید می شود، بگویید.
- یکی از ویژگی هایی که محصول کارخانه بتن سبک (AAC) دارد، این است که باعث کاهش وزن سازه ای که ساخته می شود، و این کاهش وزن باعث می شود نیروهای زلزله ای که به ساختمان واردمی شود، کمتر آسیب برسانند. و این خاصیت محصولات صنعت نوین ساختمان است این صنعت الان در اروپا دارد کار می شود و روز به روز هم سیستم های جدید را به آن اضافه می کنند تا جایی که حتی از این بلوک ها به عنوان نما استفاده کنند .
 
 
با این حساب پس آیا می شود امیدوار بود در آینده ساختمان هایی که درایران ساخته می شود به سمتی حرکت کنند که همه این استانداردهایی که گفته شد را داشته باشند و به محیط زیست هم کمتر آسیب وارد کنند؟
- بله . الان در نظام مهندسی مبحثی را داریم به عنوان مبحث 19 مقررات ملی ساختمان که مصوبه سازمان مسکن و شهرسازی است که این مربوط به ذخیره کردن انرژی است و الان در استان خراسان شدیداً در حال اجراست یعنی ساختمان های چند طبقه به بالا حتما باید چک لیست های این مبحث را رعایت کنند ویکی از بهترین محصولاتی که برای این منظور می توانند استفاده کنند و قبلا جواب داده، همین  بتن های سبک AAC است.
 
 
پس بازار این کارخانه پیشاپیش تأمین است ؟
- بله مخصوصا اگر صنعت ساختمان رونق پیدا کند ما اصلا نمی توانیم جوابگو باشیم. 
خصوصا اینکه آجر دیگر الان دارد به تدریج حذف می شود از سیستم های تولید مصالح 
ظاهر قضیه این است که قیمت آجر کمتر است اما در مجموع که نگاه کنیم ، واقعیت این است که این بلوک ها خیلی ارزان تر در می آیند. زیرا با کم کردن وزن ساختمان، آسیب هایی که در آینده به آن وارد می آید را کاهش می دهند و همچنین عایق صوت و حرارت هستند و ...
 
 
درباره نیروی کاری که در این کارخانه به کار گرفته خواهند شد نیز توضیح دهید.
- در این کارخانه پس از افتتاح به طور مستقیم حدود100 نفر به کار گرفته خواهند شد و کارگرهای اینجا اکثراً تحصیل کرده هستند. زیرا کلاً به نیروهای فنی و آموزش دیده نیاز داریم. خود شرکت HESS می گوید کارکنان باید کسانی باشندکه باهوش باشند. 
بنابراین ما به نیروی کار متخصص و کارگرهای ماهر ونیمه ماهر نیاز داریم. چون اصل سیستم رباتیک است.
به همین خاطر برای جذب نیرو در این کارخانه فراخوان زدیم و کلا هیچ کس را به صورت رابطه ای قبول نکرده ایم. حتی برادر من هم اگر بیاید قبول نمی کنیم. حتما باید تخصصش را داشته باشد. به خاطر همین هم خود این آقایان که از شرکت HESS برای بازرسی آمده بودند و اینجا را با روسیه مقایسه می کردند، معتقد بودند اصلا قابل مقایسه نیست و در کار ما یک دید مهندسی غالب است و همه چیز را طبق اصول مهندسی دیده ایم.
 
 
خوب الان در این مرحله که ظاهرا کار احداث این کارخانه تا مراحل پایانی پیش رفته و نزدیک به بهره برداری است، آیا مشکل دیگری وجود دارد که ممکن است به روند کار را با مشکل مواجه سازد؟
- الان یکی از مهمترین نیازهای این کارخانه اختصاص 3 میلیارد تومان اعتبار است که از بانک صنعت و معدن درخواست کرده ایم.
 
 
پس امکانش هست که اگر این اعتبار تأمین نشود، پروژه افتتاحش به تأخیر بیافتد؟
- سعی می کنیم حلش کنیم دیگر. 
 
 
چه کسی می تواند در این زمینه موثر باشد و بیشترین کمک را بکند؟ 
- فرماندار، نماینده ها و آقای صالح نیا که قول همکاریشان را گرفته ایم.
اگر این 3 میلیارد تومن تزریق شود، خودسهامداران هم بقیه اش را تأمین می کنند. و ما صد در صد تا قبل از 96 کارخانه را افتتاح می کنیم. 
 
 
چه تعداد سهامدار دارید؟
- سهامدار این شرکت 140 نفر هستند ولی سهامداران عمده سه چهار نفر بیشتر نیستند.
 
 
به نظر شما که خودتان یکی از صنعتگران سبزوار هستید، دلیل این که بعضی پروژه ها در سبزوار با مشکل برخورد می کنند و مثلا شبیه آن چیزی که در کارخانه سیمان اتفاق افتاد، باعث می شود شور و شوق اولیه مردم و سرمایه گذاران از بین برود، چیست؟ 
- در آن کارخانه هایی که به مشکل برخورد می کنند، هر کسی که مدیر می شود یک تیمی ازخود را می آورد و مسلما این باعث می شود به سوددهی نرسند چون کار اصولی انجام نمی گیرد. اما ما به شدت مخالف این رویه هستیم. ما اصلا کسانی که برای مصاحبه می آمدند هیچ کدام را نمی شناخیتم. برای اینکه همه چیز براساس شایستگی است.
سیستم های خصوصی این مزیت را نسبت به سیستم های دولتی دارند که در سیستم های خصوصی واقعا بیشتر سعی می شود شایسته تر ها را انتخاب کنند. چون اگر غیر از این باشد، به ضرر خودشان می شود و برایشان بازدهی مناسبی نخواهد داشت.
 
 
گفتگو با sander hunting  سوپروایزر شرکت HESS آلمان 
 
آقای ساندر لطفا درباره پروژه ای که در حال انجام آن در سبزوار هستید، توضیح مختصری بدهید.
- کاری که ما اینجا می خواهیم انجام بدهیم ساختن بلوک های AAC یا همان (بتون های سبک اتوکلاو شده) است که در ایران چند شرکت مشابه دیگر هم در این زمینه فعال هستند. کاری که در این کارخانه انجام می شود در نهایت به تولید یک محصول محیط زیستی می انجامد و آسیب خاصی به محیط زیست نمی رساند. ساخت و برشش راحت است. وزنش سبک است. انرژی زیادی را در زمستان وتابستان صرفه جویی می کند و ...
 
 
پیشرفت کار این پروژه را چه طور می بینید و شرایط برای کار کردن چگونه است؟
- پیشرفت کار خیلی خوب وخیلی عالی است. کسانی که من با آن ها کار می کنم خیلی زرنگ هستند وهمیشه هم لبخند می زنند.
 
 
شرایط ایران در مقایسه با کشورهای دیگری که شرکت HESS در آن ها پروژه هایی را پیاده کرده، چگونه است؟
- هر کشوری شرایط خودش را دارد. ولی ما بسته به شرایط کار نمی کنیم و سعی می کنیم کیفیت را بر اساس کیفیت استاندارد حفظ کنیم و همان تکنولوژی ومرغوبیت را به هر شرکتی در هر کشوری ارائه دهیم. چه ایران باشد چه هند و …
 
 
فضای ایران به خصوص بعد از امضای برجام برای ورود سرمایه گذاران خارجی و شرکت های صنعتی که بخواهند در اینجا به کار تولیدی و صنعتی ورود پیدا کنند چگونه است؟ 
- من فکر می کنم کشورتان کاملا آماده است.دارید به سمت توسعه پیش می روید و آمادگی وپذیرش این را دارید. کمی از اروپا ندارید.
 
 
با این حساب اگر بخواهد باز هم در اینجا پروژه ای انجام شود، مثلاهمین شرکت بخواهد توسعه پیدا کند یا سرمایه گذاران دیگری در بخش صنعت ایران بخواهند با این شرکت آلمانی همکاری داشته باشند، از نظر شما زمینه اش فراهم هست؟
- بله
 
دراین مدتی که حضور داشته اند فکر می کنید در ایران روی چه کارهای دیگری می شود سرمایه گذاری کرد؟ یعنی در واقع پیشنهادتان برای صنعتگران ایرانی در حوزه ساختمان سازی چیست؟ 
- خیلی پروژه ها هست. این البته اولین بار من است که در ایران هستم.اما از همکارانم و رئیسم که تا به حال به ایران آمده اند تعریف سخت کوشی و صمیمیت ایرانیان راخیلی شنیده ام. درهر حال برای ما خیلی خوشحال کننده است که بخواهیم در ایران کار کنیم.
 
 
درباره ویژگی های محصول که گفتند به محیط زیست آسیب نمی رساند، بیشتر توضیح دهند.
- بله موادخامی که برای این محصول استفاده می شود خیلی ساده است. سیمان، سنگ، آهک، گچ وپودر آلومینیوم . با کمترین مواد شما می توانید بزرگترین بلوک ها را تولید کنید. داخل این بلوک ها یک سری حباب های گاز هست که حجم می دهد. برای همین وزنش خیلی سبک است وخیلی سریع آماده می شود و به خاطر ویژگی هایی که دارد یک محیط ایزوله به وجود می آورد وگرما وسرما را در زمستان وتابستان حفظ میکند و مصرف انرژی را خیلی پایین می آورد و در نهایت مواد خامی که ما برای تولید این محصول استفاده می کنیم، هم ارزان است و هم همه جا می شودپیدا کرد.
 
 
یعنی از همین منطقه سبزوار هم می شود همه مواد اولیه را به دست آورد؟
- به غیر از ماسه بقیه مواد بله.
 
 
اینکه در ابتدای صحبتتان گفتید همیشه انسان ها را در اینجا خندان می دیده اید برایم باعث خوشحالی است و امیدوارم تاآخر این حس را داشته باشند.
- باید هم همینطور باشد اینکه کارگرها از کارشان لذت می برند خیلی خوب است وزندگیشان را ساده می کند.
 
 
با توجه به اینکه شما اصالتاً هلندی هستید و هلند هم که به کشور گل ها معروف است، اما امیدوارم به خاطر این تفاوت آب وهوایی در ایران و سبزوار به شما سخت نگذشته باشد.
- اینجا خیلی گرم است ولی من در کل طبیعت را دوست دارم. درختان حیوانات را دوست دارم واین چیزی است که باعث می شود درمأموریت های مختلف که جاهای مختلف می روم از شغلم لذت ببرم. ما باید این منابع را حفظ کنیم برای بچه هایمان و بچه های بچها هایمان. این مأموریتی است که دراین شغل داریم انجام می دهیم. زیرا وقتی شما انرژی را ذخیره کنید خود به خودبه طبیعت کمک کرده اید. راجع به این موارد باید فکر کرد.
 
با سپاس از  حامد نعیمی مترجم
محمود فتح الهی به خاطر همکاری در تهیه این گزارش
 
 
نظرت را بنویس
comments

تور مشهد

با تشکر از مطلب خوبی که قرار دادید

کانکس

ممنون از سایت خوبتون. خیلی عالی بود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما