دمی با استاد محمدتقی محفوظی معلم پیش کسوت و فعال فرهنگی سبزوار

دمی با  استاد محمدتقی محفوظی معلم پیش کسوت و  فعال فرهنگی سبزواری

معلمان و آموزگاران معمولاً در هر جامعه ای جزء محترم ترین اقشار محسوب می شوند و از نقش و جایگاه ویژه ای در امر توسعه اجتماعی برخوردارند. به همین دلیل در آموزه های دینی اسلام معلمی  را شغل انبیا دانسته اند و نسبت به احترام و قدردانی  از مقام معلم بسیار توصیه شده است. حتی امیرالمومنین علی (ع) در جایی فرموده اند هرکس چیزی به من بیاموزد ، مرا بنده خود کرده است.
به همین دلیل  مجله اینترنتی اسرارنامه به پیروی از رسالت فرهنگی خود مناسب دید که در نخستین روزهای سال 92 به رسم احترام به سراغ یکی از قدیمی ترین معلمان دلسوز و محبوب دارالمومنین سبزوار برود و چند صفحه از این مجله را به معرفی بیشتر و ادای احترام نسبت به این معلم پیش کسوت سبزواری بپردازد.
استاد محمدتقی محفوظی یکی از معلمان قدیمی ادبیات فارسی  در سبزوار است. او هم اکنون در حال تجربه کردن ، هشتاد و چهارمین سال عمر خود است و با وجود این کهولت سن هنوز روحیه پویایی را از دست نداده و فعالانه  درراستای ذوق و علائق فرهنگی و ادبی خود می کوشد.
استاد محمدتقی محفوظی به دلیل سال ها فعالیت در زمینه تدریس و چاپ و انتشار کتب ادبی ، حق بزرگی بر گردن جامعه فرهنگی و ادبی سبزوار دارد. با این حال وی از این که کتبی که سالها برای تألیف آنها وقت گذاشته است ، به دست فراموشی سپرده شوند نگران است و انتظار دارد که علاقه مندان به عرصه مسائل فرهنگی سبزوار برای انتشار و معرفی کتبش با او همکاری بیشتری بکنند.
او همچنین در مصاحبه ای که مدت ها قبل با مجله جوان امروز یکی از مجلات فرهنگی کشور انجام داده است تنها انتظار خود از  جوانان را چنین عنوان کرده است که ، قدردوران پربرکت جوانی را بدانند و نیز سعی کنند هرچه زودتر برکت وجود بزرگترها را دریابند.


تا هستم ای رفیق ندانی که کیستم
روزی سراغ وقت من آیی که نیستم.


در ادامه برای معرفی بیشتر استاد محمدتقی محفوظی نگاهی به تعدادی از مطالب منتشر شده درباره برخی کتب و نشریات می پردازیم :
گفتنی است در تهیه و تدوین این مطلب سرکار خانم زهرا شیرازی که خود یکی از بانوان هنرمند و از مدیران موفق فعالیت های هنری سبزوار است ، با اسرارنامه همکاری صمیمانه ای داشته که جای تقدیر و تشکر دارد.
شیرازی که پیش از این به مدت دو سال مدیریت کانون هنرمندان شهرستان سبزوار و همچنین مدیریت اجرایی و یا دبیری تعدادی از جشنواره ها و همایش های فرهنگی و هنری غرب خراسان رضوی از جمله مدیریت اجرای نکوداشت استاد حمید سبزواری و دبیری جشنواره منطقه 3 تئاتر کشور در سبزوار را برعهده داشته است و هم اکنون در سمت مدیریت اجرایی موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق مشغول است ، مدتی پیش از طریق چند جلسه ارتباط حضوری با استاد محمدتقی محفوظی ، تعدادی از تصاویر و اسناد و مدارک مربوط به این معلم پیش کسوت سبزواری را تهیه کرده و برای انتشار در اختیار اسرارنامه قرار داده است.


یک مصاحبه مطبوعاتی در سال 1381:

 

در محضر استاد محمدتقی محفوظی سبزواری 


        کمتر کسی است که استاد را نشناسد هر جا که صحبتی از خاطره است ناخودآگاه استاد به ذهن ها می آید با آن دم مسیحایی و به واقع انسانی است خوش مشرب و همواره برای امیدواری و دلداری به ما جوان ها زنده دل تر از پیر عرصه معرفت و جوان سالخورده کسی وجود ندارد.
در اوین دیدار که او را می بینی با خود فکر می کنی چه خوب است آدم اینقدر دلشاد باشد و غافل از اینکه این بازی روزگار است و امروز اگر محفوظی اینچنین سرزنده و شاداب اسست به خاطر این است که نکند مشکلات زندگی باعث شود از بزرگترین رسالتش که همانا آگاهی و هشیاری نسل جوان است بازماند.
چرا که پیش از این ها هم او در کلاس های درس استادی راهنما برای پدران ما بود و هم اکنون این رسالتش را خارج از محیط کلاس و مدرسه به ما جوان ترها هدیه می کند.
حال بد نباشد اگر که کمی بیشتر استاد را بشناسیم برای همین مصاحبه ای با ایشان ترتیب داده ایم که خواندن آن برای شما خوانندگان پر و پا قرس نشریه خالی از لطف نیست.
س- لطفاً خودتان را به طور کامل معرفی کنید؟
ج-  بنده محمدتقی محفوظی متولد 1307 هجری شمسی در سبزوار و دبیر ادبیات بازنشسته هستم.
س- لطفاً از نگارشات و تألیفات خودتان برای خوانندگان مجله جوان امروز صحبت کنید؟
ج- حقیر نویسنده کتاب های منتشر نشده "خرخوش راه ، میرزا علی ، شهر بی دروازه ، خاطرات پنجاه ساله یک معلم از مکتب تا دانشگاه ، کتاب نیایش از الف تا یاء ، کتاب های انشاء و نگارش ، کتاب اکبرآقا و تعداد زیادی شعر های محلی و رباعی می باشم."
س- چه طور شد که به فکرتألیف کتاب گمنام آریانامه افتادید؟
ج- بنده با مشاهده هجوم بی امان و لجام گسیخته لغات خارجی به حریم مقدس زبان فارسی احساس خطر کردم و کمر همت بستم تا بلکه با چاپ این کتاب پارسی گویی و پارسی نویسی را به بهترین وجه بیان کنم.
س- موضوع اصلی کتاب آریانامه چیست و چه قدر زمانی صرف آن کردید؟
ج- موضوع اصلی آریانامه خلق داستان های شیرین است و هدف همانطور که گفتم ترویج شایسته ای جهت ساده نویسی بوده است و حدود 2 سال به طول انجامید.
س- آیا در حال حاضر تصمیم به چاپ مجدد آن کتاب ندارید؟
ج- متأسفانه نه تنها کتاب آریا نامه بلکه کلیه آثارم در محاق فراموشی و انزوای خاموشی مطلق می باشد و از ناشرین هنوز کسی برای چاپ آثار حقیر کمر همت نبسته ...
س- در مورد زندگی شخصی خودتان و ثمره ازدواجتان بفرمایید ؟
ج – بنده در 23 سالگی ازدواج  کردم و هم اکنون پس از 52 سال زندگی مشترک با همسرم خدا را شاکرم. بنده 6 فرزند دارم . دو پسرم به نام های عباس و بهروز که مهندس اند ، مسعود پسر دیگرم معلم و همسرشان نیز همینطور ، روزبه پسر دیگرم پزشک عمومی می باشد و خانمش متخصص بیماری زنان و بهنام پسر دیگرم پزشک متخصص در رادیولوژی و سونوگرافی است و همسرش نیز پزشک عمومی است و دخترم نیز ازدواج کرده است.
س- تلخترین و شیرین ترین خاطره ای که تا کنون در ذهن شما برجای مانده چه بوده است؟
ج- تلخترین خاطره ام مربوط به دو تن از شاگردان قدیمی می باشد که پسر عمو بودند و یکی از آن ها هم اکنون فوق تخصص قلب است ولی متأسفانه دیگری به علت رهایی از درس و تحصیل و گرفتار شدن در دام اعتیاد مدتی پیش خودکشی کرد و شیرین ترین خاطره ام از ایام جوانی این است که 10 عدد گنجشک را از قرار دانه ای 10 ریال از پیرمرد کوژ پشتی خریدم و آن ها را در راه خدا به طرف آسمان رها کردم و لذتی در زندگی ، شیرین تر از آن نیافتم.
س- چه توصیه ای به خوانندگان مجله جوان امروز دارید؟
ج- روی سخنم با جوانترهاست که قدردوران پربرکت جوانی را بدانند و نیز سعی کنند هرچه زودتر برکت وجود بزرگترها را دریابند.
تا هستم ای رفیق ندانی که کیستم
روزی سراغ وقت من آیی که نیستم.

مصاحبه: مهدی نیکپور
منبع : مجله جوان ، سال اول ، پیش شماره ، دی ماه 1381

 


معرفی استاد محفوظی در کتاب "محرمان خلوت انس"

 

محمدتقی محفوظی


محمدتقی محفوظی فرزند محمدابراهیم ، متولد 25/9/1307 خورشیدی ، سرزنده ، با نشاط ، خوش مشرب و امیدوار است. هنوز قلم از دست نگذاشته و با سبک و سنگین کردن تلنباری از خاطرات هفتاد ساله ی خود مشتاقان ادب را بهره ور می سازد.
او دوران ابتدایی خود را در دبستان دانش پهلوی به ریاست شیخ حسن داورزنی گذرانده است و از استادان او در دوران دبیرستان ، مرحوم ادیب سبزواری و مرحوم میبدی بوده اند.
در  سال  1330 به افتخار معلمی نایل آمده است و تا سال 1360 که بازنشسته شده ، در تمامی  دبیرستان های سبزوار از جمله ابن یمین ، فقیه سبزواری ، دکتر غنی به تدریس ادبیات  فارسی  پرداخته است.
او زبانی ناقد ، سخنی روان و حافظه ای نیرومند دارد که هر شنونده ای را حلاوت می بخشد . بعضی از آثار چاپ شده و چاپ نشده ی ایشان عبارتند از : آریانامه ، مجموعه ی اشعار محلی و کلاسیک  ، شهر  بی دروازه ، یکی به نعل یکی  به میخ و ...
درنوشته های او لغات بیگانه کم می توان یافت و بیشتر به فارسی  سره می نویسد و اشعار محلی او از چاشنی طنز بهره ور است.
محفوظی در بیست و سه سالگی پیوند زناشویی  بسته و هم اکنون دارای شش فرزند است.
اوکه هم اکنون هفتاد و هفتمین سال زندگی خود را سپری میکند ، مشغول نگارش خاطراتی ارزنده از شادروانان دکتر شریعتی ، دکتر قاسم غنی ، شیخ حسن داورزنی ، ادیب همایونفر  است.

منبع : کتاب محرمان خلوت انس : زندگی نامه ی دبیران پیش کسوت ادبیات فارسی سبزوار / جواد جعفری نسب / چاپ 1385 / ناشر ابن یمین / سبزوار

لازم به ذکر است ، مجله اینترنتی اسرارنامه هم اکنون در بخش عکس نامه همین وبسایت به انتشار یک گالری عکس قدیمی و خاطره انگیز از سال های فعالیت استاد محفوظی در دبیرستان های سبزوار اقدام کرده است.

این عکس ها از آلبوم شخصی استاد محمدتقی محفوظی اسکن شده اند.

شما مخاطبان گرامی برای مشاهده این عکس ها در بخش عکس نامه این وبسایت هم اکنون می توانید روی اینجا کلیک کنید.

در اینجا بازهم از زحمات  سرکار خانم شیرازی در تهیه این مطلب و گردآوری تصاویر استاد محتمدتقی محفوظی سپاسگزاری می کنیم.

مجله اینترنتی اسرارنامه ضمن آرزوی صحت و سلامتی برای این معلم محبوب و پیش کسوت سبزواری ، امیدوار است در آینده نیز بتواند مطالبی در خصوص سایر زحمت کشان و چهره های شاخص فرهنگی و اجتماعی در خطه سربداران تهیه و منتشر نماید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

 

کلیک کنید:

 

باور کنیم معلولیت ، محدودیت نیست.(مصاحبه با دکتر امین زارعین)

مصاحبه با روزنامه نویس و خبرنگار پیش کسوت سبزواری

نظرت را بنویس
comments

سید محمد حجازیان

سلام استاد را به خوبی می شناسم . در سال های اول و دوم دبیرستان ساله های 1349 و 1350 افتخار شاگردی ایشان را داشتم. خاطرات بسیار زیادی از آن سال ها به خاطر دارم. و یاد آوری آنها مرا شاداب می کند . برای استاد طول عمر همرات با عزت و سلا متی آرزومندم.

مهدی نیکپور

مصاحبه با استاد محفوظی را بنده انجام داده ام اصلاح بفرمایید

مجید دلبری

استاد شنیده ام اخیرا کسالت داشته اید اگر این مطلب را می خوانید یا فرزندان و نزدیکانتان این مطلب را می خوانند ارزو می کنم حالتان خوب باشد و همیشه در پناه خدا همچون فامیلتان محفوظ و برقرار باشید. اردتمند شما مجید دلبری

محمد تقی محفوظی

از لطفی که به بنده داشته اید بسیار سپاس گزارم و امیدوارم در مراحل مختلف زندگی موفق باشید . ارادت مند شما محفوظی

تاوپلج

خدا ایشان را برای این دیار حفظ نماید.طبع پر شور ایشان را می توان از علاقمندی شان به فرهنگ سبزوار در اشعارشان دریافت. برای این انسان فرهیخته صحت و سلامت آرزومندیم.

ارادتمند همه معلمان عزیز

احسنت. امیدوارم همه معلمان زحمت کش و دلسوز در پناه لطف خدا سالهای سال زنده باشن و سایه شون سرشاگردان و جامعه باشه. اسرارنامه جان داریم به روز معلم نزدیک میشیم لطفاً درمورد معلمان عزیز شهرمون بیشتر مطلب بنویسید. پیشاپیش متشکرم.

پوریا

خدا حفظشون کنه . من که خودم شاگردشون نبودم ولی معلم بابام بوده و بابا بزرگم بوده. هر دوشونم دوستش داشتن و دارن. داشتن واسه پدربزرگم بود چون بنده خدا دو سال قبل به رحمت خدا رفت. از اسرارنامه به خاطر این مطلب خوب متشکرم.عکس هایی که گذاشته بودید اما هیچ کدومش پدربزرگ یا بابای من توش نبود خیلی با شوق گشتم شاید اونا رو ببینم ولی نبودن.بابامم دید خیلی حال کرد. دمتون گرم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما