مالیات های سنگین توان رقابت را از شرکت های تعاونی گرفته است

نفیسه بابائی/مجله اینترنتی اسرارنامه
 
علی اکبر زیدآبادی مدیرعامل
 
  • شرکت تعاونی «خدماتی برتر محاسب سبزوار»
شرکت تعاونی «خدماتی برتر محاسب سبزوار» در سال 1378 شروع به فعالیت نمود. فعالیت اولیه شرکت در زمینه حسابرسی و حسابداری بود ولی چون خدمات آموزشی هم به فعالیت های شرکت اضافه شد اساسنامه شرکت تغییر کرد و به خدمات برتر محاسب تغییر نام داد. پس از آن فعالیت های شرکت در زمینه حسابداری، حسابرسی، تاسیساتی، خدمات نظافتی تغییر کرد، ولی متاسفانه هم اکنون فقط در بخش خدماتی و حسابرسی فعال است که نظافت و حسابرسی بیمارستان ها را برعهده دارد. هم اکنون قریب به 250 الی260 نیرو داریم که در بیمارستان های حشمتیه، امداد، واسعی، مبینی و همچنین بیمارستان های جوین و جغتای فعالیت دارند. خوشبختانه تمام نیروهای خدماتی بیمارستان های سبزوار از شرکت ما تامین می شود.
 
 
  • سوددهی، نحوه پذیرش و تعداد نیروهای شرکت تعاونی خدمات برتر محاسب
هم اکنون در شرکت های تعاونی بخصوص شرکت تعاونی های خدماتی همچون شرکت ما سود چندانی حاصل نمی شود. هدف شرکت های خدماتی مشغول به کار کردن تعدادی نیرو است. حتی پذیرش نیروهای شرکت تعاونی ما از طریق آزمون انجام شد که خدایی نکرده پارتی بازی نشود. این آزمون به نام خود شرکت تدارک دیده شد و زیر نظر دانشگاه حکیم سبزواری وعلوم پزشکی در دی ماه سال 94 در دانشگاه حکیم برگزار گردید. هم اکنون 260 نیرو در زمینه خدمات، 60 نیرو در تاسیسات بیمارستان ها،  5 نیرو در بخش حسابداری بیمارستان ها و 5 نفر پرسنل اداری که برای خود شرکت تعاونی در قسمت اداری مشغول به فعالیت می باشند، که همه ی نیروها زیر نظرعلوم پزشکی سبزوار مشغول به کار می باشند.
 
 
  • نحوه آغاز همکاری با علوم پزشکی
همکاری شرکت تعاونی ما با مجموعه علوم پزشکی از طریق مناقصه انجام شد، در این مناقصه قرعه به نام ما افتاد و سبب همکاری بین شرکت ما و علوم پزشکی شد. البته در سال های گذشته با اداره های دارایی، کار، بازرگانی، فرمانداری، اداره راه، مخابرات و ارگان های دیگر نیز همکاری داشتیم.
 
 
  • علت کاهش حجم فعالیت های شرکت خدمات برتر محاسب نسبت به سال های قبل
با آمدن قانونی حجم این همکاری ها به شدت کاهش یافت زیرا در این قانون تبصره ای وجود داشت که ملزم کرده بود تمامی نیروهای شرکتی باید تحت خدمت اداره هایشان باشند.
ولی در یکی دوسال اخیر وضعیت بهتر شد، به طور مثال با افتتاح بیمارستان حشمتیه به خاطر نبود نیروهای ثابت مجبور به جذب نیروهای شرکتی شدند و همینطور نیروهایی بازنشسته می شدند و یا به هر دلیلی که نیرو کم بود از نیروهای شرکتی استفاده می کردند. البته حجم فعالیت ها به شانس ما در مناقصه ها نیز بستگی دارد چرا که اگر در مناقصه ها قرعه به نام ما نیفتد به طور حتم حجم فعالیت های ما نیز متغیر خواهد بود.
 
 
  • فشار مالیات های سنگین بر دوش تعاونگران
مالیات ها قانونی است ولی روش کار درست نیست، متاسفانه بعضی از دوستان و بازرسان اداره دارایی در جریان درست کار نیستند. ولی به طور کل دادن مالیات ها برای ما آسان نیست. 9 درصد ارزش افزوده برای شرکت های تعاونی و تولیدکننده ها واقعا سنگین است. چون آنها هم مجبور به بالا بردن قیمت فروش محصولات خود می شوند. به طور مثال یک کارخانه دار صنایع چوب 9 درصد ارزش افزوده را باید روی کالای خود ببرد ولی یک نجار آن 9درصد را ندارد برای همین آن کارخانه دار ضرر می کند. کارخانه داران حق دارند چون نمی توانند با این مالیات ها در بازار با دیگر محصولات رقابت کنند .
 
 
  • حمایت های مالی یا حمایت های معنوی
خوشبختانه مسئولین اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلسوزانه حمایت می کنند ولی این حمایت ها معنوی است و حمایت مالی صورت نمی گیرد چون بودجه ای کافی برای حمایت این همه شرکت تعاونی نیست. ولی برای تولیدکننده ها و شرکت های تعاونی اگر نیازی به گرفتن وام از بانک هاست این حمایت صورت می گیرد.
 
 
  • دست و پنجه نرم کردن شرکت های تعاونی خدماتی با سازمان تامین اجتماعی
در سال 1384 نیروهای خدماتی بیمارستان های شهرستان سبزوار دست ما بود، هم اکنون ما می خواهیم مفاصاحساب سال 95 را بگیریم ولی سازمان تامین اجتماعی می گوید که شما از سال 84 بدهکار هستید، به دلیل اینکه نیروهای شما در سال 84 سختی کار خوردند و می خواهند 5 سال زودتر بازنشسته شوند، و این 5 سال را باید به نرخ امسال حساب کنید. حتی این بدهکاری با 4 درصد سال 84 محاسبه نمی شود بلکه آن را به نرخ امسال حساب کردند. با این تفاسیر ما بدهکار هستیم و باید مبلغ تعیین شده را که چیزی نزدیک به 60 میلیون تومان می شود را بپردازیم. چون تعداد نیروهای آن سال حدود 100 نفر بودند و برای هر نفر مبلغ 600 هزارتومان محاسبه شده است. مسئله اینجاست که این نیروها فقط 1سال در اختیار شرکت بودند و هم اکنون 10 سال است که از رفتن آن ها از شرکت می گذرد.
با همه ی این توضیحات اگر مجبور به پرداخت آن باشیم شرکت ورشکست خواهد شد. نامه ها همه زده شده است و پیگیری های لازم انجام شده ولی هیچ نتیجه ای نگرفتیم . متاسفانه منبع درآمد بنده و همه ی همکاران از همین شرکت است. همه ی همکاران که مثل ما شرکت های خدماتی دارند با این مشکل مواجه هستند، این مسئله برای شرکت تعاونی ها یک خطر بزرگ محسوب می شود چرا که شرکت ها را تا مرز انحلال پیش برده است.
 
برای مطالعه گزارش های بیشتر از نفیسه بابایی هم اکنون به آدرس زیر مراجعه کنید:
 
 
نظرت را بنویس
comments

کامران

نحوه آغاز همکاری با علوم پزشکی همکاری شرکت تعاونی ما با مجموعه علوم پزشکی از طریق مناقصه انجام شد، در این مناقصه قرعه به نام ما افتاد و سبب همکاری بین شرکت ما و علوم پزشکی شد. البته در سال های گذشته با اداره های دارایی، کار، بازرگانی، فرمانداری، اداره راه، مخابرات و ارگان های دیگر نیز همکاری داشتیم. بنظرم این مصاحبه با توجه به مصاحبه مدیرعامل کارخانه چوب صورت گرفته تا کمی از فشار را از روی دوش علوم پزشکی سبزوارکم کنه.اما این دلیل نمیشه خطای یه عده ای لاپوشانی بشه.ضایع شدن میلیون ها تومان چیزی از اصل مسئله کم نمیکنه.از خود آقای مدیرعامل شرکت برترمحاسب بپرسید خدایی تمام افراد ازطریق آزمون جذب شدند؟خدایی جواب بده؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما