پیرامون چالش های سنگ نوردی در غرب خراسان:

گفتگو با مهدی فرزان فر ورزشکار سنگ نورد سبزواری

 
ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
سنگ‌نوردی یا صخره‌ نوردی نوعی ورزش و تفریح است که فرد با استفاده از طناب و ابزار مخصوص به بالا رفتن از صخره‌های طبیعی یا دیواره‌های سالنی می‌پردازد.
 
سنگ نوردی در سبزوار بسیار مظلوم و ناشناخته واقع شده و متاسفانه به این رشته بهای آنچنانی داده نشده است. گرچه این ورزش در سال ۸۶، رنگ و بوی بهتری داشت و سبزوار جزء تیم های منتخب استان برگزیده شد و به مسابقات کشوری راه یافت اما به دلیل کمبود امکانات لازم، نداشتن مکان مجزا و کمبود زمان در سال های گذشته، حضور این ورزش در سبزوار کمرنگ شد و کسب موفقیت های بیشتر در این ورزش ملزم به تداوم آن بود.
 
گروهی که به تازگی در فضای مجازی با عنوان کمپین حمایت از سنگنوردی سبزوار تشکیل شده است، بهانه ای شد که خبرنگار اسرارنامه سراغ تنها مربی سنگ نوردی سبزوار برود و از وی جویای وضعیت این ورزش در غرب خراسان شود. 
 
(این مصاحبه در محل کافه ویرگول سبزوار به مدیریت خانم جعفری انجام شد.)
 
 
-  جناب فرزان فر لطفاً خودتان را بیشتر معرفی کنید تا مردم با سنگ نورد موفق سبزواری آشنا شوند؟
 
بنده مهدی فرزان فر متولد سال 68 هستم. پدرم از سال 68 کوهنوردی را گسترش داده و و به مدت نه سال رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان بوده است و ایشان از پیشکسوتان کوهنوردی محسوب می شود. این چنین شد که حضور پدرم در کوهنوردی بنده را علاقمند به این ورزش کرد و ازهمان کودکی به همراه پدرم به این ورزش می پرداختم و در واقع پدرم اولین مربی من بود.
سال 83 سنگ نوردی را در منطقه بفره سبزوار استارت زدم و از سال 86 این ورزش را به صورت حرفه ای شروع کردم. همچنین مدرک سنگ نوردی و کوهنوردی را به ترتیب در سال 89  و 96 گرفتم. 
در سال های 86 و 95 به مسابقات استانی و کشوری راه یافتم. 
سابقه ی تدریس سنگ نوردی برای عموم و همچنین تدریس برای امدادگران هلال احمر را نیز دارم و از سال 87 با جمعیت هلال احمر سبزوار و سازمان آتش نشانی همکاری می کنم.همچنین به دلیل علاقه ی زیاد به این ورزش، در دیواره نوردی و در زمینه امداد و نجات کوهستان کار کرده ام.
 
 
- رشته سنگ نوردی به سه قسمت سنگ نوردی داخل سالن، سنگ نوردی در طبیعت و دیواره نوردی تقسیم می شود. لطفا درباره هر کدام از این قسمت ها و موفقیت هایتان در این زمینه ها توضیح دهید؟
 
سنگ نوردی داخل سالن که به چهار قسمت 1-سرطناب 2- بولدرینگ 3-سرعت 4- جامپ تقسیم می شود. سال 86 به دلیل تمرینات متعدد و داشتن زمان های بیشتری که سالن در اختیار داشتیم، بنده به همراه آقایان بلالی ونیشابوری منتخب مسابقات استانی شدیم و توانستیم به مسابقات کشوری نیز راه یابیم.    
سنگ نوردی داخل سالن در ایران بسیار پرطرفدار است و شهرهای بزرگ استقبال زیادی از این ورزش کرده اند، ولی متاسفانه در سبزوار از چهار رشته زیرمجموعه سنگ نوردی داخل سالن، به دلیل کمبود امکانات، در حال حاضر فقط سرطناب آموزش داده می شود.
سنگ نوردی در طبیعت نیز جذابیت های خاص خود را دارد ولی آموزش در طبیعت در فصل تابستان به دلیل آب و هوای مساعد صورت می گیرد و بنده در دو شاخه سالن و طبیعت آموزش سنگ نوردی را انجام می دهم.
همچنین درباره دیواره نوردی باید عرض کنم، در طبیعت صعود از سنگهای یک پارچه و بزرگی که از یک طول طناب 50 متری بیشتر است، دیواره نوردی محسوب می شود که خراسان رضوی در سال 89  فراخوانی برای تیم کلونی دیواره نوردی داد و بنده پس از شرکت در این فراخوان، در آزمون دیواره نوردی استان انتخاب شدم و دو سال جزء تیم دیواره نوردی بودم.
 
 
- انگیزه تان از تشکیل گروه کمپین حمایت از سنگنوردی سبزوار در فضای مجازی چیست؟
 
متاسفانه درحال حاضر از سنگ نوردی  درسبزوار حمایت چندانی نمی شود. بر این اساس در تابستان 96 گروهی در فضای مجازی با عنوان کمپین حمایت از سنگ نوردی سبزوار راه اندازی شد و با حمایت مردم توانستیم تنها دیواره ای که از سال 81 برای تمرین این ورزش در سبزوار وجود داشت را، بازسازی کنیم و وسعت آن را افزایش دهیم، اما هنوز نیاز است که آن را تکمیل تر کرد و استانداردهایش را افزایش داد.
 
 
- در حال حاضر دیوار موجود شهرستان سبزوار برای سنگ نوردی چه ابعادی دارد؟
 
فعلا ما در سبزوار دیواره لید داریم که 3 مترعرض و 12 متر ارتفاع دارد و می خواهیم دیوار بولدرینگ هم به ابعاد 6.5 متر در 4 متر ارتفاع داشته باشیم.
 
 
- برای تکمیل این دیواره چقدر هزینه نیاز است و آیا تا کنون هزینه قابل قبولی از حمایت های مردمی جمع شده است؟
 
تکمیل این دیواره با توجه به اینکه بعضی قسمت های کار از دست خودمان بر می آید و نیازی به پرداخت هزینه در این زمینه ها نداریم در مجموع حدود هشت میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که متاسفانه تا کنون مبلغ ناچیزی جمع شده است. امید می رود مردم و همچنین مسئولین سبزواری در این حرکت یاری کنند تا بتوانیم هر چه سریعتر این دیواره را تکمیل کنیم.
 
 
- هزینه های  جمع آوری شده در این کمپین دقیقا صرف چه کارهایی می شود؟
 
گرچه تاکنون مبلغ ناچیزی در این کمپین جمع شده است اما از تلاش برای بازسازی این دیواره ناامید نمی شویم و حتی بنده بر اساس علاقه ی قلبیم به این ورزش، هزینه هایی را شخصاً متقبل شدم تا بتوانیم این دیواره را تکمیل کنیم و مجدداً شاهد پررنگ شدن این ورزش در شهرستان باشیم.
ما تصمیم داریم با هزینه ای که از حمایت های مردمی دریافت می شود، سرطناب (یا لید) که قدیمی و کوتاه است و ایرادات فنی دارد را به سمت و سوی استاندارد بودن ببریم و همچنین سعی داریم دیواره بولدرینگ را به دیواره قدیمی اضافه نماییم.
 
 
- در سبزوار چند دیواره ی سنگ نوردی داریم و آیا امکان تمرین در این دیواره ها به راحتی مقدور است؟
در سبزوار دو دیواره داریم که شامل دیواره آتش نشانی و دیواره عمومی است. که دیواره آتش نشانی خصوصی است و فقط در اختیار دوستان عزیز آتش نشان می باشد و دیواره عمومی که در حال حاضر در اختیار ما و اداره تربیت بدنی شهرستان است که برای استفاده از این دیواره با یک سری محدودیت هایی از جمله کمبود زمان مواجه هستیم زیرا درحال حاضر آموزش در ادره تربیت بدنی، سه ساعت در هفته همزمان با والیبال نشسته صورت می گیرد.
 
 
- درصد خطر برای یادگیری این ورزش چقدر است؟
 
خوشبختانه با داشتن تشک و طناب های استاندارد و ارتفاع تا سقف سه متر، هیچ خطری آموزش این ورزش را تهدید نمی کند. 
 
 
- ورزش سنگ نوردی علاوه بر اینکه یک ورزش شناخته شده است، آیا کاربرد و مهارت خاصی هم برای ورزشکاران این رشته در زندگی دارد؟
 
سنگ نوردی در افزایش قدرت تمرکز و چابکی و قدرت استقامت فرد تاثیر به سزایی دارد. همچنین باعث می شود فردی که در این زمینه مهارت دارد، بتواند در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها کارهای مربوط به نمای ساختمان نظیر رنگ و نقاشی و نظافت شیشه ها و ... را بدون نیاز به نصب داربست که باعث سد معبر و ایجاد خطرات احتمالی برای عابران می شود و همچنین با سرعت بیشتر و هزینه کمتر انجام دهند.
 
 
-  افراد علاقه مند آموزش این ورزش را از چه سنی باید شروع کنند؟
 
با توجه به اینکه سبزوار پتانسیل بالایی در زمینه سنگ نوردی دارد اما بهایی به این ورزش داده نشده است، پیش بینی می شود از سنین پنج الی شش سالگی می توانیم سنگ نوردی را آموزش دهیم و برای شهرستان قهرمان پروری کنیم ولی متاسفانه کمبود مکان و زمان و کوچک بودن دیواره این اجازه را به ما نمی دهد.
 
 
-  از صعودتان به عنوان تنها سنگ نورد سبزواری در سال 95 به گرجستان بگویید؟
 
سال گذشته برای گشایش مسیر سنگ نوردی در گرجستان ده کشور ورود پیدا کردند که تیم ملی ایران جزء ده کشور بود.تیم ملی شامل هفت نفر از شهرهای سبزوار، تهران، شاهرود و نیشابور بود که چهار نفر توانستند صعود کنند.بنده هم این افتخار را داشتم که به عنوان تنها سنگ نورد سبزواری 815 متر روی دیواره باشم و صعود این گشایش را برای سبزوار کسب کنم.
 
 
- اکنون مهمترین نیازی که شما در مسیر پیشرفت ورزش سنگ نوردی در سبزوار احساس می کنید چیست؟
 
من فکر می کنم بهتر است ورزش سنگ نوردی که در حال حاضر زیر مجموعه ی کوهنوردی است، از کوهنوردی مجزا شود. چون سنگ نوردی سبزوار به شرط بها دادن، توانایی مستقل شدن را دارد.
 
با سپاس از کافه ویرگول به خاطر میزبانی این گفتگو
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما