گفتگو با حسین مطلوبی مدیرمسئول پایگاه خبری عصر سبزوار

نبض خبر غرب خراسان در دستان عصر سبزوار

 
امید برومندی، ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
عرصه خبر سبزوار در سال های اخیر شاهد ظهور و افول رسانه های خبری مختلفی بوده است. رسانه هایی که بعضی از آن ها مدت کوتاهی بسیار در اوج بوده و نبض خبر سبزوار در دستان تحریریه آن ها می تپیده است اما مدتی بعد به افول رسیده اند و اکنون از برخی از این رسانه ها و حتی خبرنگارانشان دیگر خبری نیست.
 
از آنجایی که محیط فضای مجازی و خصوصاً تلگرام در حال حاضر با همه حواشی و نقدهای وارد بر میزان اعتبار آن در حال حاضر داغ ترین محیط را به جهت فعالیت های به روز خبری دارد، بدون تعارف باید بگوییم، در بین کانال های تلگرامی خبری موجود سبزوار بزرگ کانال های عصر سبزوار و سبزواردوربین پر رنگ ترین و به نوعی  حرفه ای ترین فعالیت را دارند. 
 
از همین رو اسرارنامه طبق روال همیشگی خود که معرفی خبرنگاران و رسانه های تأثیرگذار را مد نظر قرار می دهد، این بار به سراغ حسین مطلوبی مدیرمسئول کانال تلگرامی و اخیراً وبسایت اینترنتی عصر سبزوار رفته است تا پای صحبت های این همکار رسانه ای خود از فراز و نشیب ها و خطرات و خاطرات کارش بنشیند.
 
 
*لطفا بفرمایید چه طور شد که به سمت فعالیت خبری و رسانه ای آمدید و همین الان، حال عصر سبزوار چطور است ؟
 
من اگرچه رشته تحصیلی ام در دانشگاه بسیار متفاوت بود ولی از دوران نوجوانی بیگانه با کار خبر نبودم و علاوه بر چاپ نشریه دانش آموزی در دبیرستان شهید بهشتی که در آن زمان تنها نشریه دانش آموزی سبزوار بود، بسیار نیز اهل مطالعه و خرید روزنامه ها بودم و بعدها همین روند در دانشگاه هم ادامه پیدا کرد و سردبیر نشریه بوف در دانشگاه فردوسی مشهد شدم که به عنوان بهترین نشریه مستقل دانشجویی انتخاب شد و علاوه بر این ها با نشریات دیگری نیز در دوران دانشجویی همکاری کرده ام، اما در دوران بعد از دانشگاه مدتی در مشهد در زمینه رشته تحصیلی ام که عمران بود، مشغول کار شدم، و  از سال 93 دوباره به سبزوار برگشتم و پس از پرداختن به چند شغل موقت سرانجام به سمت کار رسانه ای کشیده شدم چون این عرصه را دوست داشتم و حتی در دوره راهنمایی و دبیرستان، از دکه روزنامه فروشی روبروی حوزه علمیه در خیابان بیهق روزی حدوداً 14 نسخه روزنامه از کیهان و خراسان و قدس تا روزنامه ورزشی می خریدم و می خواندم. به هرحال چند سال بعد از دانشگاه، زمانی که در یکی از مشاغلی که حضور داشتم، شکست خوردم و همه سرمایه ام را از دست دادم، به سراغ یکی از دوستان قدیمم در مشهد رفتم و با او برای پیدا کردن کاری که سرمایه اولیه نخواهد مشورت کردم و او نمایندگی روزنامه خراسان رضوی ویژه غرب استان را به من پیشنهاد داد تا بحث تبلیغات و کارهای خبریش را انجام دهیم. و حدود چهارماه کار کردیم ولی دیدم با توجه به هزینه های بالایی که روزنامه خراسان دارد .سبزوار جوابگو نیست. و سپس به سمت نشریات محلی رفتم.
 
البته آن زمان هیچکدام از نشریات محلی را نمی شناختم چون تازه به سبزوار آمده بودم و فقط بعضی جاها به طور اتفاقی نشریات محلی سبزوار به چشمم خورده بود. .اولین جایی که رفتم نزد آقای دباغی مقدم بود، .بعد آقای دلبری و بعد آقای معیری که شرایط آقای معیری را مناسب تر دیدم و شروع به همکاری کردیم و چون با دید بازرگانی و تبلیغاتی وارد شده بودم، تصمیم داشتم بحث نیازمندی ها را در نشریات محلی سبزوار راه بیاندازم، که خدا را شکر بحث نیازمندی ها در نشریه ما در آن زمان بعد از دو سه هفته کار، موفق شد.
 
بعد از یک مدت که در بحث تبلیغات و بازرگانی در نشریه ایران با آقای معیری همکاری کردم، به من پیشنهاد داد که کلیت نشریه را به دست بگیرم و کارهای خبری آن را هم انجام بدهم و بدین ترتیب من دبیر ویژه نامه سبزوار در روزنامه ایران شدم و  ما برای ارتباط با مشتریان در زمینه بازرگانی، یک کانال تلگرامی در آبان 94 تاسیس کردیم  و در آن بریده خبرهای روزنامه ایران مربوط به کل کشور و نشریات خودمان را برای اطلاع مشتریان منتشر می کردیم. بحث کانال عصر سبزوار نیز از همینجا کلید خورد  و دوستان به من پیشنهاد دادند که سایت عصر سبزوار را که قبلا راه افتاده بود و مدتی غیرفعال شده بود، به دست بگیرم و من در اولین اقدام در دی ماه 94 اسم کانال تلگرامی روزنامه ایران ویژه سبزوار را به عصر سبزوار تغییر دادم و تصمیم گرفتم بخشی از اخبار سایت عصر سبزوار را در این کانال تلگرامی بگذارم و لینک بدهم، تا مخاطبان سایت زیاد شود و این ایده را از اسرارنامه گرفتم که در کانال تلگرامی خود همین کار را می کرد.
 
بعد از شکل گیری کانال تلگرامی عصر سبزوار من تا یک سال بعد دست تنها  آن را اداره می کردم و در جریان عضو گیری کانال عصر سبزوار تا امروز، دو سه مرحله یکی زمان تخریب چهارراه دانشگاه، یکی پوشش لحظه به لحظه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای شهر و همچنین زلزله و حوادث اینچنینی، به افزایش سریع آمار اعضایمان منجر شده است.
 
سرانجام مردادماه 96 تیم  عصر سبزوار تغییر کرد و تیم جدیدی با عملکرد جدیدی روی کار آمدند. و چون پیام های مردم برایمان می آمد، تصمیم گرفتم، بیشتر آن ها را پوشش بدهم و کانال را از حالت روابط عمومی ادارات به کانال مردمی تغییر بدهم و همانطور که صدای مسئولان را به مردم می رسانم، صدای مردم را نیز به مسئولان برسانم. هر چند باتوجه به اینکه اعضا زیاد شدند و پیام های زیادی به دستم می رسد، یک تعداد از پیام ها را هنوز نگذاشته ام و یک تعداد از آنها را هنوز از مسئولان جواب نگرفته ام. البته الان کسی را مامور کرده ام که پیگیر جواب پیام های مردم باشد و حتی  زمانی مشخص کرده ام که اگر مسئولان پاسخ ندادند، بعد از آن به مردم اعلام کنیم که این نهاد یا این مسئول با وجود پیگیری ما، هیچ پاسخی نداد.
 
همچنین در همین دوره سعی کردم کانال را از فضای سیاسی و اصلاح طلبی که داشت، خارج کنم و کم کم خبرها را به صورت مدیریت شده بگذارم و اکنون اگر در روز 40 تا50 مطلب در عصر سبزوار منتشر می شود،  اکثرا مربوط به شهرستان است و اگر یک خبر سراسری هم منتشر می شود، خبری است که همه مردم درگیر آن موضوع هستند و برایشان جذاب است.
 
از چند ماه قبل و در آبان 96 هم تصمیم گرفتم علاوه بر کانال تلگرامی، وبسایت اینترنتی عصر سبزوار را نیز مجدداً احیا کنم و همچنین به فکر راه اندازی نشریه کاغذی عصر سبزوار نیز بوده ام که از همان زمان درخواست صدور مجوز را ارسال کرده ام و اکنون دوسه نفر ازدوستان خبرنگار نیز به عصر سبزوار پیوسته اند و در حال همکاری هستند.
 
 
*کار خبری آن هم به شکلی که شما دارید انجام می دهید به عنوان شغل خوب است؟
 
بستگی به علاقه دارد و به همین راحتی نمی توان به عنوان یک شغل درآمدزا  به آن نگاه کرد. هرچند اگر مقداری تحمل داشته باشیم و از نظرات و راهنمایی های مختلف استفاده کنیم، می توان در عین حال که وابسته به نهاد یا مسئول خاصی نباشی و قلم فروشی هم نکنی، به آن به عنوان یک حرفه که امکان درآمد زایی هم دارد، نگاه کنیم. ما هم برای این منظور، اکنون محیط اینستاگرام عصر سبزوار را نیز داریم  فعال می کنیم، تا بیشتر بتوانیم از بستر تبلیغاتی آن جهت درآمدزایی نیز استفاده کنیم. در کل کارخبری اگر هدفمند باشد می تواند به درآمد زایی برسد. و علی رغم درآمدزایی وصل به ارگان و نهادی هم نشود و استقلال خودش را تا حدی حفظ کند.
 
 
*آیا عصر سبزوار تا کنون برایتان درآمدزایی داشته است؟
 
عصر سبزوار تاالان درآمد خاصی نداشته و صرفا هزینه بوده و اگر تبلیغات مقطعی با هزینه های کم نیز گرفته ایم، صرفا در حد تأمین هزینه اینترنت خودش می شد و تا کنون هیچ حمایت مالی از جایی نگرفته ایم.  ولی الان که سایت را راه انداخته ایم و رسمیت بیشتری پیدا کرده، به دنبال این هستم که از روابطی که با ادارات و روابط عمومی ها داریم و روابط عمومی ها مرتباً خبرهایشان را برایم می فرستند، این وضعیت را قانونمندتر کنیم و رابطه ای برد برد ایجاد کنیم.
 
البته شاید اگر من از اول خودم چشم اندازی به این کار می داشتم و با برنامه ورود پیدا می کردم و می دانستم که قرار است از این راه کسب و کار کنم، در مدت کوتاه تری به نتیجه می رسیدم و 3-4 سال بدون هیچ درآمدی به این کار ادامه نمی دادم. ولی از ابتدا به صورت حرفه ای به آن نگاه نکردم تا زمانی که انگیزه هایش پیش آمد.( انگیزه هایی نظیر تغییر تحریریه و اینکه می خواستم خودم را اثبات کنم)
 
 
*با توجه به اینکه می گویید، در این چند سال درآمدی از عصر سبزوار نداشته اید، در تآمین مخارج زندگی با مشکل مواجه نشدید؟
 
من در تمام این مدت یک سری کارهای عمرانی را به صورت پاره وقت انجام می دادم به طور مثال با دانشگاه حکیم سبزواری و شهرداری تعدادی کار عمرانی انجام داده ام و همچنین برخی مشاغل دیگر را نیز داشته ام و علاوه بر اینها همسرم نیز شاغل هستند و در همین مدت اتومبیلم را نیز فروخته ام.
 
 
*رسانه ابزار قدرتمندی است و شما هم در حال حاضر مدیر یکی از پر مخاطب ترین کانال های خبری غرب خراسان هستید، آیا وسوسه شده اید که در کارهای دیگرتان از این ابزار قدرتمند استفاده کنید یا کسی را تحت فشار بگذارید؟ 
 
خیر به آن شکل هرگز. ولی برخی مطالب را که صرفا جنبه خبری داشته به خاطر رفاقتی که با بعضی مسئولان داشته ام، منتشر کرده ام، ولی اینطور نبوده که بخواهم امتیازی از آن ها بگیرم. اما هر زمان دیده ام خبرها و مطالبمان از یک مسئول زیاد شده، بلافاصله فضا را مدیریت کرده ام تا زیاده روی نشود و از همه به صورت عادلانه ای خبر و مطلب داشته باشیم.
 
 
*چند ساعت برای عصر سبزوار وقت میگذارید؟
 
خیلی. عادتی که دارم صبح ها 5:30 بیدار می شوم و شب ها 12 می خوابم و درطول شبانه روز کلا خوابم همین پنج شش ساعت است و با گوشی بیدار می شوم و باگوشی می خوابم.
 
 
*خانواده اعتراض نمیکنند؟
 
سعی می کنم وقتی در خانه، کنار خانواده هستم و آن ها مشغول کار دیگری نیستند، زیاد خودم را با گوشی سرگرم نکنم.
 
 
*در این مدت که کار رسانه ای کردید و بعضی مطالب انتقادی را نیز انتشار داده اید، از جانب برخی افراد یا نهادها تهدید هم شده اید؟ 
 
بله. در بخش صدای مردم و یا انتقاد از عملکرد بعضی ادارات مواردی داشتیم که تهدید به شکایت کرده اند، و خوشبختانه به شکایت های خاصی نرسیده است. یک شکایت از عصر سبزوار را در زمان تیم تحریریه سابق داشتیم که چون مطلب صحت نداشت شکایت به جایی نرسید. پیام هایی هم داشتم در تلگرام که تهدید می کردند و من هم تنها کاری که می کردم، بلاک کردنشان بود.
 
همچنین در همان زمان تیم تحریریه سابق، یک مورد به خاطر یکی از تبلیغاتی که انجام داده بودیم، شکایتی از ما شد و اتهام اشاعه تصاویر مبتذل و ترویج فساد و فحشا را به خاطر درج یک عکس تبلیغاتی به من نسبت دادند که خدا را شکر منع تعقیب خوردم، چون مدرکی نبود که آن مطلب را من گذاشته باشم.
 
دو مورد شکایت نیز از سمت رئیس اداره ارشاد به دادستانی به عنوان رسانه فاقد مجوز داشتیم، در صورتی که ما آن زمان فقط کانال تلگرامی بودیم و مرجع ثبت کانال های تلگرامی سامانه شامد است، که ما از اول در شامد ثبت کرده بودیم ولی گویا رئیس ارشاد سبزوار آن را قبول نداشت! در واقع از نظر اداره ارشاد سبزوار کانال هایی می توانند فعالیت داشته باشند، که دارای سایت باشند، درصورتی که خود وزارت ارشاد سامانه شامد را قبول داشت و تازه ما آن زمان اعضایمان زیر 5هزارنفر بود و طبق قانون تنها کانال های بالای 5 هزارنفر باید در این سامانه ثبت نام می کردند. به هرحال من عصر سبزوار را در اسفندماه 95 ثبت کردم و به عنوان اولین کانال خبری تلگرامی سبزوار بود کد شامد گرفت.
 
همچنین سر موضوع نظرسنجی ای که درباره ادارات گذاشته بودیم و نیز سر موضوع کنسرت فرزاد فرزین که ما یک سری انتقاداتی به اداره ارشاد داشتیم، ایشان دوباره به دادستان نامه زدند و شکایت کردند که این کانال مجوز ندارد و وقتی توضیحات را به دادستان دادم، خیلی برخورد خوبی داشتند.
 
 
*خبرنگار الگوی شما کیست؟چه در سطح محلی، چه ملی؟
 
دوست دارم مثل یاشار سلطانی بحث فساد را در ادارات مختلف پیگیری کرده و شفاف سازی کنم و به مردم یاری برسانم چون یک سری اطلاعاتی در دست دارم اما متاسفانه مستنداتم کافی نیست.
غیر از آن من 4 نفر را در سبزوار خیلی بهشان ارادت دارم آقایان اصغرزاده، کیخسروی(علی رغم دیدگاه های متفاوتمان) برومندی،  و محمود شم آبادی فکر میکنم کمتر نگاه سیاسی در دیدگاهشان هست. هرچند که قاعدتا نگاه خاص خود را به مسائل دارند و براساس همان نگاه، مطالب را تحلیل می کنند و می نویسند، اما در بیان دیدگاه هایشان غرض ورزی ندارند.
 
 
*و همچنین رسانه ای که مورد قبولت کدام است؟
 
کلیپ های روزآروز را می پسندم و در بین رسانه های مکتوب به روزنامه سازندگی علاقه مندم.
 
 
*شما به عنوان یک فعال رسانه ای در شهرستان سبزوار، اوضاع سیاسی و وضعیت مملکت را چگونه ارزیابی می کنید؟ با این بی آبی،  خشکسالی، وضعیت اقتصادی و ...؟
 
من فکر می کنم مردم چیزهایی را که باید درحق نظام ادا می کردند، را کرده اند و الان نوبت مسئولین است. مشکلات مردم بحث تبعیض و فساد است که هر روز یک فساد اتفاق می افتد و تبعیض ها و رانت خواری ها نیز برای مردم بسیار آزاردهنده است. اما به نظر من نشانه های مثبتی در زمینه برخورد با فسادها دیده می شود که اگر مسئولین به خودشان بیایند و همه گروه های سیاسی اجماع داشته باشند و به یک وفاق برسند. یعنی اگر از خود برادر رئیس جمهور گرفته تا... جلوی فساد گرفته شود و مردم ببینند با آنها برخورد می شود، قاعدتا اعتماد بیشتری به دستگاه پیدا می کنند و فساد کمتر می شود.
 
باید مسئولین به خودشان بیایند وگرنه شکاف بین مردم و حاکمیت اتفاق خوبی نیست. هرچند من معتقدم بحث دخالت خارجی اتفاق نمی افتد اما  بهترین راه این است که یه سری اصلاحاتی در سیستم صورت بگیرد و چالش هایی که اکثر مردم با آن دارند برطرف شود. قطعا یه سری تغییرات ساختاری، باز کردن نگاه ها و کم کردن تنگ نظری ها و مهربان تر بودن با مردم می تواند کمک کننده باشد. 
 
من گاهی با خودم فکر میکنم عده ای شب و روز  می نشینند و فکر می کنند که امروز چه کار کنند تا اعصاب مردم به هم بریزد؟! مثلا پخش اعترافات مائده (دختر رقصنده اینستاگرامی) و کارهایی از این قبیل، در این وضعیت خراش دادن روح مردم است. 
 
 
*کم کم به انتخابات سال 98 برای مجلس نزدیک می شویم، به نظرتان اصلاح طلبان رأی می آورند یا اصول گرایان؟ 
 
فکر می کنم مردم رای جناحی نمی دهند. در سبزوار معمولا رای جناحی نمی دهند و قالب سبزوار هم بیشتر راست سنتی است و حتی سیاسی نیست و در اوضاعی که الان می بینم اگر همینطور ادامه پیدا کند، به نظرم ترکیبی از یک نماینده مستقل و یک نماینده اصول گرا رأی می آورد.
 
 
*فضای خبری سبزوار را چگونه می بینید؟
 
من اوایلی که وارد فضای رسانه شدم در روزنامه ایران، دیدم آقایان مقصودی و لعل بهادر که در هفته نامه ستاره صبح کار می کردند، هرکدامشان مجوز نشریه جداگانه ای را گرفته بودند. گفتم بهتر است این همه پتانسیل را در یک تیم جمع آوری کنید. اصلا بچه های خبری سبزوار یک تیم شوند و نشریه ای قوی در بیاورند چون پتانسیل های زیادی دارند و فکر می کنم بیشتر اختلافاتی هم که هست، در زمینه تفاوت گفتمانی است و در اصل هیچ اختلافی ندارند. باید روی نقاط اشتراک بیشتر کار کرد. و نقطه اشتراک های ما همان مشکلاتی است که مردم دارند و مشکلات مردم از دید چپ و راست فرقی ندارد.دغدغه اصلی مردم مشخص است و اگر به مشکلات مردم پرداخته شود همه هدفشان یکی می شود.  فکر میکنم علت اصلی اختلاف ها این بوده که یک نفر باید متولی باشد و خبرنگاها را سر یک میز بنشاند و اختلافاتشان را حل کند و اینجا کوتاهی اداره ارشاد را می رساند.
 
 
 
*فضای خبری سبزوار را چگونه می بینید؟مدتی قبل انجمن صنفی خبرنگاران را به همراه جمعی دیگر از خبرنگاران سبزواری راه اندازی کردید، به کجا رسید؟
 
در رابطه با انجمن صنفی ما یک انتخابات درون سازمانی داشتیم و هیئت مدیره مان انتخاب شدند ولی چون باید استعلام مراجع چهارگانه می گرفت و مراحل ثبتش را به عنوان یک انجمن و یک تشکل کارگری طی می کرد، مدتی طول کشید و الان ثبت شده و به صورت قانونی اجازه فعالیت داریم و امسال خودمان برای اولین بار مراسم روز خبرنگار را از طرف انجمن صنفی خبرنگاران برگزار کردیم..

به هرحال انجمن صنفی تمرکزش روی مسائل صنفی نظیر مطالبات خبرنگاران، بیمه خبرنگاری، بیمه تکمیلی و برخی خدمات دیگر است و هیچ خط و مشی سیاسی ندارد.

 

*با توجه به اتفاقت اخیر و فیلترینگ و فضاهای خبرسانی داخلی، پیش بینی شما از سرانجام این وضعیت چیست؟
 
تا قبل از فیلترینگ تلگرام که اتفاق افتاد ما حدود 8400 کاربر داشتیم و حدود دوماه این عدد ثابت بود و بازدیدهایمان نسبت به قبل خیلی کم شده بود ولی از اوایل تیرماه بازدیدهایمان مجدداً افزایش یافته است.
بحث اطلاع رسانی ساعات قطعی برق هم چون صرفا از طریق کانال ما و کانال دیگری که مبدأ آن بود، اعلام می شد، باعث شد اعضای ما بیشتر شوند. البته ما در ایتا و سروش هم کانال ثبت کردیم .ایتا شبیه ترین محیط را به تلگرام دارد ولی تعداد کاربرانش فعلا خیلی کم هستند. سروش هم معایب زیادی دارد .هرچند تلگرام هم اوایل معایب زیادی داشت که به مرورزمان برطرف شد. البته فکر میکنم سروش با توجه به حجم تبلیغات و به روز رسانی های زیادی که داشته و امکانات نسبتا خوبی که اضافه کرده، بهتر شده است ولی به هرحال باید روی اعتماد سازی در بین مردم کار کند. هرچند هنوز هیچکدام از اینها درفضای فعلی جای تلگرام را نمی گیرند.
 
نظرت را بنویس
comments

احمدی

عصر سبزوار: روابط عمومی در سایه و پنهان شهرداری و مخصوصا اقای کوشکی

بازدیدکننده عصر سبزوار

والبته سایت تبلیغاتی حسین مقصودی

مهدی قارزی

با سلام ممنون از گزارشی که گرفتید. پاینده باشید انشاله فقط خواستم بگم در غرب خراسان رضوی پایگاهای خبری بزرگتری هم هستند نسبت به عصر سبزوار . عزیزان دل غرب خراسان رضوی فقط سبزوار نیست شهرستان های جوین و جغتای.و خوشاب هم هستند ضمن اینکه شهرستان خوشاب بدون اینکه دفتر خبری داشته باشه ماشالله رتبه 4 ام داره در گزارش دهی و تهیه گزارش در استان خراسان رضوی. ارادتمند عزیزان غ

اشکان

برایم جالب این دوستمان دارددم وشعارمیدهدکه قلم فروشی نبایدروزنامه نگاربکند؛آقای محترم خودت خبرنداری قلم های تان راشهردارسبزوارخریده وهیچ خبرنگارمستقلی دراین شهرنمانده...اگردلت می خواهدمثل یاشارسلطانی باشی اول ازهمه ازشهردارسبزوارشروع کن

خبرنگار

عصر سبزوار در واقع روابط عمومی شهرداریه هر جا روابط عمومی ضعیف شهرداری کم کاری میکنه عصرسبزوار جبران میکنه برای جناب کوشکی..خب اینا منتفعشون به منافع شهردار وصله دیگه شهردارم که کلا یدطولانی داره در همراه کردن خبرنگاران با دادن کلبه و رپورتاژ و ....

محمد رضایی

دفتر قشنگی دارید جناب برومندی، میوه و گل و ...

بی طرف

با سلام و خسته نباشید به سایت محترم اسرارنامه و همچنین جناب آقای مهندس مطلوبی یه انتقاد، در کانالی که هم اکنون موجود هست و بنده هم تمامی مطالب این کانال پر محتوا رو دنبال میکنم همیشه خبری از آقای مقصودی نماینده شهرستان هست ولی از آقای سبحانی به ندرت با اینکه بنده هیچ یک از این دو نماینده رو قبول ندارم لطفا طبق گفته خودتون بی طرف باشید.

مخاطب عصر سبزوار

دروود بر حسین مطلوبی عزیز

امیر مسکنی

خلاق، جسور و با پشتکار بالا... عصر سبزوار سطح کیفی رسانه‌ها را در سبزوار یک پله ارتقا داد. خسته نباشید به تیم عصر سبزوار و همچنین اسرارنامه
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما