خسته نباشی آقای داور

داور نقش‌آفرین هماوردهای مهیج

محمد ژیان پور/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
ورزش از هر نوعی پر است از هیجان برای همه ولی داور فقط استرس را به دوش می‌کشد و دغدغه‌های فراوان که در خلق این هیجان و البته در ایجاد شرایط رقابتی منصفانه نقش ایفا کند.
 
داور حیثیتش را وسط می‌کشد و اعتبار و آبروی حرفه‌ای خود را تا وجدانش آرام باشد بعد از مسابقه حرف‌ها را به جان می‌خرد و طعنه‌ها و زخم‌زبان‌ها و ناملایمات را ولی چشم و گوش خود را بر همه این حواشی می‌بندد و سنگینی نگاه‌ها و حرف‌ها را به جان می‌خرد تا فقط انصاف را در آوردگاه ورزشی به همراه داشته باشد.
 
داور نقش‌آفرین هماوردهای مهیج است.
 
قضاوت و داوری از هر نوعش و هرکجا باشد سخت است و چه سخت‌تر می‌شود زمانی که این کار پراسترس در زمین ورزشی باشد که باید در لحظه و آنی تصمیم گرفت و رأی داد.
 
داورها در ورزش کشور ما بدون شک همیشه مظلوم واقع‌شده‌اند و در آخر بازی همه اشتباهات خود را فراموش می‌کنند و تنها داور را مقصر می‌دانند.
 
پس چه‌بهتر است مسئولان ورزشی و رسانه‌ها به این قشر بیشتر اهمیت بدهند.
 
تصمیم گرفتیم بنا به این موضوع با یکی از داوران شهرمان صحبتی داشته باشیم و چه کسی بهتر از آقای مصطفی مناجاتی، داور تحصیل‌کرده از خانواده‌ای ورزشی و بااخلاق که بدون شک این داور جوان شهرمان اگر موردحمایت قرار بگیرد در سال‌های آینده سبزوار نماینده‌ای در لیگ برتر فوتبال ایران خواهد داشت و جا پای بزرگانی همچون آقایان علیرضا رجبی و موسی‌الرضا ارغوانی خواهد گذاشت.
 
*********
*لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید؟
 
مصطفی مناجاتی پور متولد سال 1369 در سبزوار دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری.
 
 
*چگونه وارد عرصه داوری رشته فوتبال شدید؟
 
با توجه به اینکه به رشته فوتبال علاقه داشتم و آن زمان در سطح استان و شهرستان و تیم آموزشگاه‌ها فعالیت داشتم و همچنین خانواده ما خانواده کاملاً ورزشی است و سه برادر و یک خواهر من نیز داور می‌باشند من نیز به سمت این رشته سوق پیدا کردم و از سن 14 سالگی داوری را شروع کردم که شاید شروع داوری در این سن کم‌سابقه باشد؛ و حتی توانستم در سن 19 سالگی فینال سخت جام رمضان سبزوار را قضاوت کنم.
 
 
*در چه رقابت‌هایی تاکنون قضاوت کرده‌اید؟
 
در استان در تمامی رده‌ها تا لیگ برتر و در رده کشوری نیز ابتدا در لیگ‌های پایه و سپس توانستم لیگ‌های دسته سه و دو کشور را قضاوت کنم. امسال نیز در کلاس‌های پیش فصل لیگ دو شرکت کردم که خوشبختانه آزمون‌های تئوری و عملی را با موفقیت پشت سر گذاشتم و امسال نیز در این رقابت‌ها قضاوت خواهم کرد.
 
 
*وضعیت داوری شهرستان سبزوار چگونه است؟
 
وضعیت داوری سبزوار از سطح فنی رقابت‌های فوتبال آن بسیار بالاتر است و پتانسیل‌های بسیار در سبزوار وجود دارد که علت اصلی این پیشرفت پیشکسوتان داوری سبزوار و استعدادیابی‌ای که سال‌های قبل انجام شده است و داوران بسیار خوب و جوان در سطح سبزوار داریم که امسال نیز در رقابت‌های کشوری قضاوت خواهند کرد. ازجمله آقایان مهدی عظیم امین اکبری و طاها درخشان فر و در فوتسال هم آقایان مصطفی شبرنگی، حامد بدری، بهزاد جهانبانی و عماد ریاحی در رشته فوتبال فعالیت دارند. امروز ما خوشبختانه در سطح استان خراسان رضوی پس از مشهد بیشترین داور کشوری را داریم.
 
 
*علت اصلی افول فوتبال سبزوار در سطح کیفی چیست؟
 
به نظر من دلیل اصلی، عدم برگزاری رقابت‌های فوتبال آموزشگاه‌ها در سطح شهرستان است. به‌طور مثال اکثر بازیکنانی که هم‌اکنون در سطح فوتبال سبزوار فعالیت دارند همان بازیکنانی هستند که از فوتبال آموزشگاه‌های شهرستان به بدنه فوتبال سبزوار اضافه‌شده‌اند. دلیل عمده دیگر در بحث افول سطح فوتبال شهرستان، مدارس فوتبال می‌باشند که تنها در این مدارس بحث درامد زایی مطرح است و به سمت تیم داری در رشته‌های پایه رقیبی ندارند البته امسال خوشبختانه تنها مدرسه فوتبال امید در سطح رقابت‌های فوتبال استان تیمی را در رده پایه به این مسابقات اعزام کردند که خوشبختانه نتایج خوبی نیز گرفتند و تنها نماینده ما در سطح استان بودند. در سطح استان هم‌اکنون شهرستان‌ها در رده پایه بسیار فعال‌شده‌اند به‌طور نمونه شهرستان قوچان رقابت‌های لیگ‌های رده سنی بزرگ‌سالان را تعطیل کرده است و فقط در رده پایه مسابقات برگزار می‌کند که این باعث شده قوی‌ترین تیم‌ها را در سطح استان و کشور داشته باشند. البته هیئت فوتبال چند سالی ست که تلاش زیادی در برگزاری رقابت‌های فوتبال و فوتسال پایه دارد ولی متأسفانه استقبال خوبی از این رقابت‌ها صورت نمی‌گیرد. در این فصل نیز تیم‌های بزرگ‌سالان به دلیل مشکلات مالی حتی توان پرداخت ورودی این رقابت‌ها را نداشتند و نبود اسپانسر یکی از دلایل عمده افت باشگاهی فوتبالی سبزوار است. امسال نیز با تلاش اعضای هیئت فوتبال، بخصوص آقای حسینی، آقای جواد ایزی و آقای هادی خسروجردی با جذب اسپانسر توانست ورودی مسابقات را کم کند و رقابت‌های لیگ برتر که در معرض تعطیلی بود را برگزار کند که واقعاً جای تشکر و خدا قوت به این عزیزان دارد.
 
 
*داوری در فوتبال یکی از مواردی است که همیشه در بحث مالیان اعتراضاتی از سمت داورها است وضعیت شما چگونه است؟
 
داورها که به قشر زحمتکش معروف می‌باشند و مبالغ پرداختی واقعاً درشان داورها نیست ولی همیشه این عزیزان به عشق این رشته به این کار ادامه می‌دهند و حتی اگر بهترین قضاوت را داشته باشند چه از طرف تیم برنده و چه از طرف تیم بازنده مورد بی‌حرمتی قرار می‌گیرند ولی ما داوران به خاطر عشق به این لباس بازهم در میادین برای قضاوت حاضر می‌شویم البته خوشبختانه شهرستان سبزوار جزو معدود شهرهایی است که حق‌الزحمه داوری را بااینکه مبلغ ناچیزی است ولی بلافاصله پس از پایان بازی پرداخت می‌کنند. در سطح استان نیز از زمانی که آقای برادران ریاست هیئت فوتبال را برعهده‌گرفته‌اند در آخر فصل حق‌الزحمه داوران به‌صورت کامل پرداخت می‌شود ولی همان‌طور که گفتم مبالغ آن بسیار کم است و شاید فقط هزینه رفت‌وآمد داورها به مسابقات تأمین می‌شود و جوابگوی زحمات این قشر نیست. چون یک داور برای قضاوت در یک‌فصل تمرین‌های بسیار سخت و پرفشاری را در طول سال پشت سر می‌گذراند.
 
 
*بهترین رقابتی را که قضاوت کرده‌اید چه دیداری بوده است؟
 
البته هر بازی سختی و جذابیت خاص خود را دارد ولی بهترین و سخت‌ترین دیداری را که تاکنون قضاوت کرده‌ام رقابت تیم‌های فولاد مبارکه سپاهان اصفهان و خونه به خونه بابل در شهرستان بابل بوده است زیرا در هفته آخر یک تیم برای قهرمانی و یک برای سقوط می‌جنگیدند که خداروشکر توانستیم از این دیدار سخت، سربلند بیرون بیایم.
 
 
*فرهنگ تماشاگران سبزواری در رقابت‌های فوتبال چگونه است؟
 
متأسفانه جو خوبی حاکم نیست؛ و ما در بهترین شرایط که از دید ناظران قضاوت خوبی داشته‌ایم بازهم از سوی تماشاگران مورد هجمه قرارگرفته‌ایم که شاید علت اصلیان عدم خویشتن‌داری کادر فنی و بازیکنان است که باعث تحریک تماشاگران می‌شود البته این معضل کشوری است و فرهنگ‌سازی برای تماشاگران باید به‌صورت پایه‌ای در سطح کشور انجام شود.
 
 
*حمایت اداره ورزش و جوانان و هیئت فوتبال از شما به‌عنوان یک داور کشوری چگونه است؟
 
در این چند سالی که من در حال قضاوت بوده‌ام هیچ حمایتی از سوی اداره ورزش و جوانان ندیده‌ام بااینکه همیشه تمرینات سختی را پشت سر گذاشته‌ام و هرساله به‌عنوان نماینده شهرستان در مسابقات کشوری باوجود تمام مشکلات حضور پیداکرده‌ام یک‌بار نیز نشده است که به ورزشگاه تشریف بیاورند و یک خسته نباشید به ما بگویند. فقط تنها کاری که من دیدم در این چند وقت گذشته از طریق کانال اداره ورزش و جوانان موفقیت‌های ما را اطلاع‌رسانی کردند. متأسفانه در هیچ سالی روز داور را حتی با یک پیامک به ما تبریک نمی‌گویند. البته هیئت فوتبال به همت آقای حسینی تا حد امکان از داوران خود حمایت کرده است و مربی بدن‌ساز هم برای ما گرفته است و روز داور نیز مراسم کوچکی برای تقدیر و تشکر از داوران در حد توان خود ترتیب داده‌اند البته اینجا جا دارد از باشگاه عظیم گستر و مدیرعامل آن تشکر ویژه نمایم که یک مراسم بسیار خوب و در شأن داورهای سبزوار برای ما ترتیب داد و کاری را که اداره ورزش و جوانان باید انجام می‌داد این باشگاه به نحو احسن انجام داد.
 
 
*صحبت پایانی؟
 
جا دارد تشکر ویژه از خانواده خودم و برادرانم که همیشه حامی من در داوری بوده‌اند و علت اصلی موفقیت من نیز بوده است. از پیشکسوتان داوری سبزوار که در رشد و پیشرفت این‌جانب در داوری نقش بسیار مهمی داشته‌اند همچون آقایان علیرضا رجبی موسی‌الرضا ارغوانی که افتخارات داوری شهرستان در سطح کشوری می‌باشند تشکر می‌نمایم و همچنین آقایان حمید ابارشی، مجید اکبری، برادران قدرتی، جواد ایزی و امین احمدی تشکر می‌کنم و همچنین آقای فریمانی ریاست کمیته داوران استان خراسان که همیشه به داوران جوان بهاداده‌اند و یادی می‌کنم از آقای احمد اکبری داور پیشکسوت فوتبال که چند سالی است در بستر بیماری می‌باشند و آرزوی سلامتی برای ایشان دارم و از آقای سید جلال حسینی ریاست هیئت فوتبال شهرستان که همیشه حامی داورها بوده‌اند تشکر می‌نمایم و همچنین آقایان بقایی و خسروجردی که به‌عنوان مربی بدن‌ساز داوران شهرستان سبزوار در کنار ما بوده‌اند. بدون شک اگر از داوران جوان حمایت بیشتری شود این داوران حرف‌های زیادی در عرصه داوری کشوری خواهند داشت و افتخارات زیادی را برای ورزش شهرستان سبزوار کسب خواهند کرد. همچنین از شما هم تشکر می‌کنم که این وقت را به بنده دادید تا به‌عنوان کوچک‌ترین عضو داوری شهرستان در خدمت شما باشم و درد و دل‌های خودم را بیان کنم.
 
منبع: هفته نامه ستاره شرق
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما