نگاهی به مهمترین ظرفیت ها و چالش های تنها فرودگاه غرب خراسان

گفتگویی مفصل با مهندس روشن بین رئیس فرودگاه سبزوار

 
گزارش: امید برومندی ، ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
نزدیک به هفتاد سال سابقه برخورداری سبزوار از فرودگاه 
 
حمل و نقل هوایی از امور زیربنایی و یکی از اجزای مهم چرخه تولید و مصرف به شمار می آید که در سیستم ملی کشورها در بخش خدمات قرار می گیرد. در ایران بر اساس آمار رسمی فعالیت های مستقیم حمل و نقل بیش از 9 درصد تولید ناخالص ملی و 15 درصد کل سرمایه ناخالص در ماشین آلات و لوازم کسب و کار و قریب 3/1 میلیون نفر از شاغلین کشور را به خود اختصاص داده است. بهترین مسیر، امن ترین راه، سریعترین و سالم ترین وسیله حمل و نقل با رعایت حداقل زمان و هزینه، همه سبب توجه به حمل و نقل هوایی شده است. صنعت حمل و نقل هوایی در هر منطقه وکشوری جنبه استراتژیک دارد.(منبع)
 
خوشبختانه سبزوار سالهاست که در اثر همت و تدبیر دوراندیشانه مردم و دلسوزان توسعه شهرستان، از مزیت فرودگاهی برخوردار شده و از آنجایی که در کل منطقه غرب خراسان رضوی فرودگاه دیگری وجود ندارد، می توان فرودگاه سبزوار را مزیتی مهم و انکار ناپذیر برای همه شهرستان های این منطقه از کشور در نظر گرفت.
 
 با وجود این اهمیت بالا و استراتژیک وجود فرودگاه در منطقه سبزوار که می تواند بِرند خاص و ویژه شهرستان باشد، اما به نظر می رسد مردم، مسوولان و اصحاب رسانه غرب خراسان چنانکه باید و شاید به این مزیت مهم توجهی ندارند و گویی همانگونه که محل احداث فرودگاه چند کیلومتر خارج از محدوده شهری است، ذهن مردم و مسوولان شهرستانی و استانی نیز از این ظرفیت فاصله گرفته و غافل شده است.
 
البته در مدت های اخیر خبرها و مطالب مربوط به فرودگاه در رسانه های محلی پر رنگ تر شده است که این شاید حاصل فعالیت روابط عمومی فرودگاه سبزوار و نیز مطالبه گری مردم و اصحاب رسانه درباره این امکان مهم زیربنایی در دیار سربداران باشد.
 
در همین راستا روابط عمومی فرودگاه سبزوار درادامه تلاش های این مجموعه برای برقرار کردن ارتباط دو سویه با اصحاب رسانه و پاسخگویی به اذهان عمومی جامعه، نشست هایی دوستانه را بین مهندس روشن بین رئیس فرودگاه سبزوار که از مدیران با سابقه اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی است، با خبرنگاران این شهرستان تدارک دیده است که در اولین دیدار خبرنگاران اسرارنامه به فرودگاه دعوت شدند.
 
در این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید درباره بعضی از مهمترین مسائل تنها فرودگاه غرب خراسان رضوی با مهندس روشن بین گفتگو کردیم که شرح این گفتگوی مفصل در ادامه منتشر می شود:
 
 
فرودگاه سبزوار با پیشینه 70 ساله
 
سابقه برخورداری سبزوار از فرودگاه به سالها قبل از ساخت فرودگاه فعلی برمی گردد. زیرا سبزوار فرودگاهی قدیمی داشته که تاریخ تأسیس آن حدود سال 1330 بوده است و گفته می شود که از فرودگاه مشهد قدیمی تر است.
 
در حال حاضر در کشور 54 فرودگاه داریم. تصمیماتی که برای احداث فرودگاه در هر منطقه از کشور توسط مقامات گرفته می شود باید براساس سیاست های کلان کشوری باشد و مسلما همه فرودگاه ها صرفا برای حمل بار و مسافر احداث نمی شوند، بلکه بعضی فرودگاه ها به عنوان باند اضطراری یا امداد و نجات احداث می شوند و این موضوع که آیا محل احداث فرودگاه ها درست کارشناسی می شود یا نه، بعضا تحت تأثیر فشارهای منطقه ای، از جمله پیگیری نمایندگان است.
 
شاید بعضی فرودگاه ها اصلا نباید ساخته می شد و یا باید با نگاه منطقه ای ساخته می شد و اگر نگاه منطقه ای حاکم می بود شاید در محلی احداث می شد که می توانست پوشش بهتری داشته باشد و به نحو مطلوب تری از آن بهره برداری می شد.
 
به طور مثال درباره همین فرودگاه جدید سبزوار یک دیدگاهی وجود دارد که می گویند زمانی که در حال احداث بود، شاید اگر در فاصله 30-40 کیلومتری بین سبزوار و نیشابور احداث می شد، رونق بیشتری می گرفت. زیرا می توانست دو شهر پرجمعیت بعد از مشهد را پوشش دهد و نیازی هم نبود که مردم و مسئولین نیشابور امروز دنبال فرودگاه باشند و همچنین  فرودگاه سبزوار رشد بهتری می کرد.
 
اما اکنون که فرودگاهی در سبزوار ایجاد شده انتظار داریم هم مردم و هم مسوولین قدرش را بدانند. به هرحال سرمایه عظیمی به کار گرفته شده و باید نهایت بهره را از آن برد چرا که در کوتاه کردن زمان رفت و آمد تجار، اساتید، پزشکان و ...به پایتخت کشور نقش بسیار موثری دارد.
 
همچنین یکی از کارکردهای مهم فرودگاه این است که اگر حادثه ای در شهرستان و منطقه پیش بیاید، کار امداد و نجات را تسریع می کند که این موضوع را در زمان زلزله بم و نقش آفرینی فرودگاه آن شهر شاهد بودیم.
 
 
فراز و فرود در پروازهای فرودگاه سبزوار / تهران، کیش و عتبات عالیات مسیرهای جذاب
 
در ارتباط با این سئوال باید عرض کنم، که به هرحال از شرایط و واقعیت های جامعه نمی شود فاصله گرفت. تورم سال 97، در شرکت های هواپیمایی نیز تاثیر خود را گذاشت. همچنین وضعیت ناوگان هواپیمایی کشور هم در عملکرد فرودگاه ها موثر است. به طور مثال شرکت آسمان به مشکلاتی در ناوگان خود برخورد که لاجرم مجبور شد بعضی مسیرهای پروازی خود را لغو کند. در واقع شرکت آسمان در شهریور و مهر که کنسلی های متعددی در سبزوار داشت، 45 مسیر پروازی دیگر خود را هم در شهرهای دیگر لغو کرد. زیرا چاره ای جز این نداشت و نمی توانست به همه سرویس دهد.
 
البته سال 95 که خدمت مردم سبزوار رسیدم، فرودگاه این شهر 4 روز پرواز در هفته داشت که از همان زمان تلاش هایمان را برای افزایش پروازها آغاز کردیم  که با فراز و فرودهایی مواجه شد. اکنون قرار است مجدداً 5 روز پرواز در هفته داشته باشیم و علی رغم این شرایط اقتصادی که در کشور حاکم شده، توانستیم  چراغ فرودگاه را روشن نگه داریم و از این به بعد امیدواریم که با کمک رسانه ها و مسئولین شرایط را بهتر کنیم.
 
اکنون هم در حال رایزنی با ایران ایر هستیم برای ATR های جدیدی که از ایتالیا تحویل گرفتند و پیگیریم تا ایران ایر را هم برای روزهای یکشبنه و چهارشنبه که پرواز نداریم، به سبزوار بیاوریم و خدا را شکر کارها دارد پیش می رود. چون میانگین مسافران ما در پروازهایمان حدود 62 نفر است، هواپیماهای ATR ایران ایر می تواند مقرون به صرفه نیز باشد.
 
همچنین پیگیری هایی برای برقراری پروازهای کیش داشتیم و بدین منظور جلساتی با مسئولین آژانس های سطح شهر برگزار کردیم و از یک آژانس هم در مشهد دعوت کردیم اما نیاز به یک سرمایه گذاری دارد.  و از آنجایی که با توجه به نوسانات نرخ ارز، مطمئناً سفرهای خارجی مثل گذشته نخواهد بود و افت زیادی در سفرهای خارجی خواهیم داشت، به همین خاطر کیش که یک مقصد داخلی است و 6 ماه دوم سال جذبه خاصی دارد، می تواند مقصد خوبی برای مسافران و سرمایه گذاران در فرودگاه سبزوار باشد.
 
 
عتبات عالیات نیز به همین شکل استقبال خوبی از جانب مردم دارد و برقراری مجدد آن راحت  است. ما هم مقدماتش را فراهم می کنیم و پیگیری هایش را انجام می دهیم ولی باید سرمایه گذار و تضمین کننده ای پیدا بشود که حداقل یک سال پروازها را تقبل کند و وارد قرارداد با شرکت هواپیمایی شود.
 
از آن طرف پروازهای حج نیز همت مسئولین را می طلبد که نمایندگی آن را بیاورند و گرنه ما در فرودگاه مشکلی نداریم.
 
 
فرودگاه سبزوار، فرودگاه منطقه غرب خراسان رضوی است
 
اگرچه از فرودگاه سبزوار نام می بریم ولی بنده می گویم از فرودگاه سبزوار می شود باعنوان فرودگاه منطقه غرب خراسان رضوی یاد کرد. 
 
بارها شده است که مقامات و مسئولان و میهمانان شهرهای همجوار از جمله استاندار خراسان شمالی، نماینده ها و فرمانداران شهرهای اطراف برای رفت و آمد به منطقه از پروازهای سبزوار استفاده کرده اند. 
 
همچنین باعث افتخار است برای سبزوار که اگرچه رئیس جمهور تمام سفرهای استانیش را تا کنون با ورود به مراکز استان ها انجام داده است اما در سفر به خراسان رضوی، فرودگاه سبزوار مبدأ ورود رئیس جمهور به خراسان رضوی قرار گرفت و تا کنون سه رئیس جمهور اخیر ایران به فرودگاه سبزوار رفت و آمد داشته اند.
 
فرودگاه سبزوار حق همه مردم منطقه است و اینکه چرا بین دو شهر سبزوار و نیشابور احداث نشده باید ببینیم چه فضایی در آن زمان حاکم بوده است. شاید هم در زمان خودش تصمیم درستی بوده و ما الان آن را نقد می کنیم. ولی بالاخره حالا که این فرودگاه احداث شده باید درست از آن استفاده کنیم. اگر بخواهیم در یک شهری چینن فرودگاهی بسازیم و به این سطح برسانیم باید چند صد میلیارد تومان هزینه کنیم و به این راحتی نیست. بنابراین سبزوار از این جهت جایگاه خیلی خوبی دارد. 
 
فرودگاه سبزوار می تواند در حمل بار هوایی نقش آفرینی کند و این یکی از چیزهایی است که انگار اصلا به آن پرداخته نشده است. خشکبار و تره بار منطقه خیلی راحت می شود با پروازهای این فرودگاه جابه جا شود. هم ما هم مسوولین و هم تجار منطقه می توانند روی این موضوع فکر و برنامه ریزی کنند.
 
 همچنین فرودگاه سبزوار می تواند به عنوان یک مرکز آموزشی در نظر گرفته شود. زیرا فرودگاه مشهد به خاطر ترافیک سنگینی که دارد دیگر نمی تواند، بحث های آموزش را هم پوشش بدهد. زمانی که من خودم رئیس اداره مراقبت پرواز فرودگاه مشهد بودم، می دیدم که پروازهای آموزشی باید مدت ها منتظر می ماندند تا بین ترافیک ها یک لندینگ انجام دهند و وقت دانشجویان به هدر می رفت، در صورتی که می توان خیلی راحت از فرودگاهی مثل سبزوار به عنوان بیس آموزشی استفاده کرد.
 
فرودگاه سبزوار همچنین می تواند مبدأ گردشگری خراسان بزرگ باشد. مدتی قبل من یک پیشنهاد به بعضی دوستان دست  اندرکار دادم مبنی بر اینکه فرودگاه سبزوار و شهر سبزوار را مبدأ گردشگری خراسان بزرگ قرار دهیم. یعنی تورهای گردشگری تعریف کنیم که به جای اینکه پروازهای گردشگری مستقیماً به مشهد بروند، بیایند در سبزوار بنشینند و پس از یکی دو شب اقامت در سبزوار و بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر و مناطق حومه اش به صورت زمینی به نیشابور و مشهد بروند و در آخر از سمت قوچان  به سبزوار برگردند و از طریق فرودگاه سبزوار دوباره از این استان خارج شوند. اما الان متاسفانه همه چیز در مرکز استان متمرکز شده است. 
 
البته اجرای این پیشنهاد نیاز به ایجاد زیرساخت هایی دارد که کار مسوولان نیز فراهم کردن همین زیرساخت هاست. یعنی مثلا به جای اینکه همه هتل های پنج ستاره در مشهد باشد، در نیشابور و سبزوار هم ساخته شود. چون به هرحال مسافری که می آید خدمات و امکانات مطلوب نیاز دارد.
 
 
فرودگاه ویترین توسعه شهری
 
فرودگاه ها از امکاناتی هستند که  ویترین توسعه شهری محسوب می شوند و از جمله مراکزی هستند که اگر در شهری وجود داشته باشند از آن شهر به عنوان شهر برند نام برده می شود. اما متاسفانه دو سال قبل که تازه این مسئولیت را در سبزوار پذیرفته و به اینجا آمدم، مشاهده کردم که  حتی بعضی از مردم سبزوار نمی دانستند که از شهر خودشان پرواز انجام می شود. به همین خاطر امیدواریم طوری بشود که سبزوار هم مانند شهرهای بزرگ وقتی نامش برده می شود به عنوان یک شهر فرودگاهی در ذهن مخاطب نقش ببندد.
 
در جلسه ای که اخیرا با شهردار محترم داشتیم از ایشان خواستم که در سطح شهر تابلوهای راهنمای فرودگاه نصب شود تا مردم چشم شان آشنا شود. شهردار نیز این قول را داد که در خیابان ها، میادین و چهارراه ها تابلوهایی نصب گردد.
 
همچنین در جاده های منتهی به شهر سبزوار نیز اگر تابلوهای فرودگاه نصب شود، برای اطلاع رسانی به مسافران بسیار موثر خواهد بود.
 
 
فرودگاه سبزوار مظلوم واقع شده است
 
فرودگاه سبزوار زیرمجموعه اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی است که متأسفانه در بعضی موارد مورد حمایت استان قرار نمی گیرد. البته نه فقط در حوزه فرودگاه ها بلکه به طور کل همیشه بیشترین اعتبارات استانی در مرکز استان هزینه می شود و به شهرهایی همچون سبزوار، نیشابور آنقدر اعتبارات استانی اختصاص پیدا نمی کند. اما به نظر من اگر توجه کافی به سبزوار بشود و زیرساخت های فرودگاه تقویت گردد و مشکلاتش مرتفع شود، می تواند به عنوان یک فرودگاه قوی و پشتوانه ای برای  منطقه غرب خراسان باشد و در این راستا امیدواریم پیگیری دوستان رسانه کمک حالمان شود و ما هم رایزنی خودمان را می کنیم تا برای فرودگاه قدمی برداریم زیرا معتقدم فرودگاه سبزوار مظلوم واقع شده است. 
 
در سفری که چند وقت قبل دکتر مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به سبزوار داشت، از ایشان خواستم مسائل توسعه ای را برای فرودگاه سبزوار در نظر بگیرند. چه در زمینه نیروی انسانی و چه در زیرساخت های دیگر و این فرودگاه را اگرچه در مرکز استان نیست، اما در ردیف مراکز استان ببینند. زیرا در بین فرودگاه های اقماری، ما از چند مرکز استان وضعیت بهتری داریم. این را آمار خود شرکت فرودگاه ها نشان می دهد که عملکرد و پروازهای ما از چند مرکز استان بالاتر است که این جایگاه خوبی برای فرودگاه سبزوار است و می طلبد که نگاه ویژه ای به آن بشود.
 
البته فرودگاه سبزوار چند وقتی است دارد اهمیتش را به مردم و مسئولین نشان می دهد.
 
 
 
فرودگاه سبزوار هنوز گازرسانی نشده است / به زودی اسناد مالکیت فرودگاه قدیم و جدید تعیین تکلیف می شود
 
بنده دوست ندارم در دوران مسئولیتم ساکت و راکد، در یک جا بنشینم. به همین خاطر در این مدت، یک سری مسائل را که از قبل وجود داشت پیگیری کردم.
 
 یکی از مشکلات عمده ای که فرودگاه داشت، اسناد حقوقی آن بود که از دهه 70 همینطورلاینحل باقی مانده بود. بحث جابه جایی فرودگاه جدید و قدیم و واگذاری زمین ها در شهرک صنعتی(صالح آباد) و توافقاتی که در سال 73 شکل گرفته بود که بر مبنای آنها، اسناد باید منتقل می شد، اما متاسفانه بعد از عملیاتی شدن فرودگاه کسی سراغش نرفته و تعهدات به درستی انجام نشده بود. چه تعهداتی که شرکت فرودگاه داشت چه تعهداتی که مردم منطقه و هیئت امنای فرودگاه در قبال شرکت فرودگاه ها داشتند. 
 
پیگیری و به جریان انداختن همین ماجرا انرژی زیادی از من گرفت. اما خدا را شکر کار روی روال افتاده و بعد از یک سال و نیم که این موضوع در جریان است، امیدواریم بالاخره به نتیجه برسد و وضعیت زمین های قدیم که مردم خریده بودند و سندی به آن ها داده نشده و همچنین فرودگاه جدید که اسنادش مطابق با تعهداتی که سال 70 شکل گرفته هنوز منتقل نگردیده، مشخص شود و انشاالله با این پیگیری ها هر دو طرف به حقشان برسند. 
 
در واقع مساحت فرودگاه قدیم با مجموعه محوطه و ابنیه آن که شامل خانه های سازمانی و ساختمان اداری است، 103 هکتار است و طبق توافقات سال 73 باید 12 هکتار آن در تصرف شرکت فرودگاه ها باقی بماند و بقیه آن باید به مردم و هیئت امنای فرودگاه بابت تعهداتی که داشتند واگذار شود و متقابلا آن ها سند زمین فرودگاه جدید را به شرکت فرودگاه های کشور منتقل کنند.
 
شرکت فرودگاه های کشور تعهداتش را انجام داده و اسناد فرودگاه قدیم را به نام اداره راه و شهرسازی کرده است تا این اداره سندها و زمین ها را از طریق شهرداری به صاحبان انتقال دهد و اکنون سندهای آن 91 هکتار در اختیار اداره راه و شهرسازی است و حتی سند همان 12 هکتاری که باید در اختیار شرکت فرودگاه ها باقی می ماند، را نیز باید راه و شهرسازی به ما برگرداند و بنابراین در حال حاضر اداره راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد؛ زیرا مشکل از آن ناحیه است. 
 
در واقع باید بین هیئت امناء فرودگاه و اداره راه و شهرسازی و شهرداری که مجری کار محسوب می شود، هماهنگی شکل می گرفت که متاسفانه این هماهنگی ها و اقدامات لازم هنوز انجام نشده است. اما امیدواریم به زودی تکلیف 12 هکتار ما و 91 هکتار مردم و اسناد فرودگاه جدید روشن شود.
 
از دیگر پیگیری هایمان در این مدت بحث گازرسانی به فرودگاه بوده است، چرا که ما بعد از این همه سال که از افتتاح فرودگاه می گذرد، هنوز گاز نداریم. البته الان دو سال است که با پیگیری هایی که شد، فرودگاه در لیست گازرسانی ها قرار گرفته؛ گرچه این کار باید خیلی قبل تر انجام می شد. زیرا ما در هر ماه برای وسایل گرمایشی و سرمایشی مان کلی هزینه سوخت فسیلی می کنیم.
 
همچنین تعداد زیادی ابنیه در محل فرودگاه قدیم داشتیم که رها شده بود و در  این مدت به وضعیت آن ها نیز رسیدگی کردیم. از جمله  ابنیه اداره قدیم فرودگاه که تبدیل به مهمانسرا شد و نیز چند خانه سازمانی قدیمی داشتیم که اگر به آن ها رسیدگی نمی کردیم کاملا خرابه می شدند، اما اکنون احیا شده و محل سکونت خود بنده در سبزوار یکی از همین خانه های سازمانی است. همین نوروز گذشته دو معاون وزیر به سبزوار آمدند و در مهمانسرای محل فرودگاه قدیم اقامت داده شدند که به گفته خودشان اصلا فکر نمی کردند چنین امکاناتی داشته باشیم. در واقع حدود 3 میلیارد ابنیه داشتیم که فقط با 300 میلیون در سال 96 آنها را احیاء کردیم.
 
همچنین به اداره کل درخواست داده ام که بتوانیم یک مجتمع ورزشی و استخر شنا در همان محدوده 12 هکتاری فرودگاه قدیم ایجاد کنیم که هم به نحوی پرسنل فرودگاه و هم مردم منطقه از آن بهره ببرند. و اگر مسئولین شهر برای سرمایه گذاری استقبال کنند، ما زمین را در اختیار آنها می گذاریم و اخذ مجوزش را پیگیری می کنیم تا با ایجاد چنین امکاناتی به رشد و ترقی منطقه صالح آباد نیز کمک شود.
 
ضمناً دو عدد  «رَک اِن دی بی» (کنسولات و تجهیزات فنی که به حرکت هواپیما ها جهت می دهند)در محل فرودگاه قدیم داریم که یکی از دوستان و همکاران شرکت فرودگاه ها در تهران که از وجود این تجهیزات در فرودگاه سبزوار با خبر بود، یک مرتبه از ما خواست: آن رَک های اِن دی بی را به خوبی نگه داری کنیم تا به موزه شرکت فرودگاه ها در تهران انتقال داده شود. ولی من به او گفتم، به تهران نمی دهیم و انشالله خودمان در فرودگاه یا موزه های سبزوار به نمایش می گذاریم. ضمناً علاوه بر آن، این دی کی شن، آمپرها یا موتوربرق های قدیمی که متعلق به دهه 30 و 40 بوده نیز در فرودگاه قدیم سبزوار وجود دارد. 
 
همچنین سال قبل دو دیزل ژنراتور500 کیلووات آمپر را برای فرودگاه تهیه و نصب کردیم که پشتوانه بسیار خوبی است و انتقالشان تقریبا دو میلیارد تومان هزینه داشت و قرار شد دهه فجر افتتاحیه اش را انجام دهیم که دچار کم مهری شدیم و برای افتتاحش مراسمی گرفته نشد. 
 
ولی به نحوی مورد بهره برداری قرار گرفت و اگر هر دو را در مدار بیاوریم شاید بتوانیم برق نیمی از شهر سبزوار را تأمین کنیم. البته از قبل دو دستگاه دیزل ژنراتور خیلی کوچک داشتیم که آن ها را به فرودگاه شهر دیگری فرستادیم.
 
 استارت مطالعات طرح جامع فرودگاه سبزوار نیز خورده است که مطالعات اولیه اش یک سال و نیم طول خواهد کشید و طرح جامع با یک چشم انداز بیست ساله ارائه خواهد شد.
 
در این دو سال که آمده ام کارهای زیرساختی متعددی را پیگیری کردم که  شاید خیلی هایش بیان نشده باشد.  ایجاد اداره فنی و مهندسی فرودگاه، بهسازی ساختمان پلیس و سپاه، دیوار حفاظ دور ساختمان پلیس، در راستای پدافند غیر عامل، سرپوشیده کردن استخر، انبار نیروی زمینی، انبار و ورزشگاهمان، اتاق سانترال و ...
 
 
تطویل باند و توسعه ترمینال فرودگاه سبزوار / فرودگاه سبزوار همین الان هم می تواند میزبان نشست و برخاست پروازهای حج باشد
طول باند فعلی فرودگاه سبزوار 3177 متر در عرض 45 متر با دوشانه 7 ونیم متری است که برای نشست و برخاست هواپیماهای تا رده متوسط مثل هواپیمای بوئینگ 727 ، هواپیمای md ،ایرباس 120 مناسب است و اگر حدود 800 متر اضافه شود و به مرز4000 متر برسد و مقاومت سطح باند نیز افزایش پیدا کند، هواپیماهای سنگین مثل بوئینگ 747 ، ایرباس های بدنه سنگین و ... نیز می توانند بنشینند. 
 
موضوع تطویل باند را در یک دیدار که همراه نمایندگان و فرماندار شهرستان با مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران داشتیم، در میان گذاشتم و مطرح شد که سبزوار نیاز به هواپیماهای سنگینی ندارد که مثلا 300 نفر مسافر را جابه جا کنند، زیرا برای پروازهای 100 نفره نیز مسافر کافی وجود ندارد.
 
با این حال ما می گوییم می شود از این زاویه هم نگاه کنیم که فرودگاه سبزوار باید بتواند پشتیبان همه پروازهای فرودگاه مشهد باشد و بنابراین به این افزایش طول باند نیاز است. زیرا فرودگاه مشهد به خاطر سرد تر بودن هوای آن شهر و پدیده مه گرفتگی در فصول سرد سال، کنسلی های زیادی در پروازهای خود دارد ولی سبزوار در این مدتی که من بوده ام، فقط یک روز به خاطر گرد و خاک شدید، نتوانست پرواز انجام دهد. بنابراین فرودگاه سبزوار گزینه خوبی برای پشتیبانی از فرودگاه مشهد است. البته الان هم فرودگاه سبزوار پشتیبان فرودگاه مشهد هست، اما فقط در پرواز هواپیماهای تا بدنه متوسط و اگر یک بوئینگ 747 نتواند در مشهد بنشیند باید به شهرهای دورتری برود که این موضوع هزینه ها را بسیار افزایش می دهد و بنابراین افزایش طول باند فرودگاه سبزوار از دید سرمایه گذاری لازم و مناسب است. 
 
افزایش طول و مقاومت سطح باند فرودگاه سبزوار را می توان با دو هدف پیگیری و توجیه پذیر کرد: یکی پیشتیبانی واقعی برای فرودگاه مشهد که همه نوع هواپیما را بتواند پوشش بدهد، دوم شکل گیری پروازهای بین المللی در آینده و معین شدن برای فرودگاه مشهد در پروازهایی نظیر حج و زیارت. 
 
اگر قرار است بالاخره وضعیت ترافیکی فرودگاه مشهد که هم اکنون از پر ترافیک ترین فرودگاه های کشور است، سر و سامانی پیدا کند، باید فرودگاه سبزوار هم به عنوان تنها فرودگاه خراسان رضوی بعد از مشهد، رونق بگیرد و فعال شود. البته بعضی مسوولان استانی شاید به رشد پروازهای مشهد به  عنوان دومین فرودگاه پر ترافیک کشور افتخار کنند؛ اما در واقع این ترافیک سنگین به فرودگاه و به امر سرویس دهی مطلوب به مسافران فشار زیادی وارد می کند.
 
البته فرودگاه سبزوار همین الان هم وقتی که می تواند به راحتی میزبان فرود هواپیمای ایرباس 320 ریاست جمهوری باشد، پس پروازهای حج نیز راحت می توانند اینجا بنشینند و همچنین کلیه هواپیماهای بدنه متوسط با پروازهای دو الی سه ساعته، این قابلیت را دارند که از فرودگاه سبزوار پروازهای حج را انجام دهند. 
 
البته مرکز استان می گوید به جای اینکه سبزوار با یک هواپیمای صد ، صد و پنجاه نفره یک پرواز حج را انجام دهد و از مشهد هم همین مقدار برود، بهتر است دو پرواز را یکی کنیم و با یک پرواز سیصد نفره همه را از مشهد ببریم.
 
سئوال خبرنگار: آیا آن ها وقت و هزینه ای را که مردم شهرستان های غرب خراسان تک تک صرف می کنند تا به مشهد برسند و خطراتی که احتمالا در مسیرطولانی جاده ها برایشان پیش می آید را هم در نظر می گیرند؟ 
 
به هرحال ما اگر بخواهیم در پروازهای حج، معین مشهد قرار بگیریم، به نحوی می طلبد که یک عزم کلی شکل بگیرد. در واقع برای شکل گرفتن پروازهای حج و سایر پروازهای بین المللی از فرودگاه سبزوار می طلبد که پیگیری خاص و ویژه ای نه تنها از سمت مسئولان فرودگاه بلکه از سمت مسئولان شهر و رسانه ها انجام شود و اگر هم جایی قرار است زیرساختی ایجاد شود، ضرورت آن اثبات گردد. 
 
همچنین از دکتر مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه های ایران، قول 2 هزار متر توسعه ترمینال را گرفته ایم و اکنون نیز از نمایندگان و فرماندار شهرستان درخواست دارم که پیگیر این قول آقای مه آبادی برای توسعه ترمینال بشوند و اعتبارش را بگیرند. زیرا این توسعه ترمینال از آیتم های مهم برای فرودگاه است.
 
 
لزوم ساماندهی به بولوار و میدان ورودی فرودگاه سبزوار / ضرورت طراحی سردر 
 
سبزوار دروازه ورود به خراسان رضوی است. باید همه چیزش زیبنده باشد. اما الان تمام مسیرهای منتهی به فرودگاه را در نظر بگیرید و خودتان قضاوت کنید. کمترین رسیدگی به بولوار فرودگاه و میدان مشاهیر صورت می گیرد. این در حالی است که مسیرهای منتهی به فرودگاه در تمام دنیا جزء زیباترین مناطق هستند. اما در شهر سبزوار برای من باعث تعجب است. من این اجازه را ندارم که فضای خارج از فرودگاه از جمله میدان مشاهیر یا بولوار فرودگاه را بسازم و ساماندهی کنم. حتی عبور و مرور گله های گوسفند روستاهای اطراف از بولوار فرودگاه هنگام رفت و آمد مسافران و همراهانشان چهره ناخوشایندی به مسیر می دهد. کشتارگاه هم که در نزدیکی فرودگاه ایجاد شده باعث شده بوی تعفن بدی به این سمت بیاید. 
 
همچنین میدان ورودی به سمت بولوار فرودگاه که نامش مشاهیر است و تندیس سربداران در آنجا نصب شده می تواند به راحتی متناسب با فرودگاه ساماندهی شود. من چند بار به شورا و شهرداری پیشنهاد داده ام که تندیس های زیبای سربداران بهتر است از محل کنونی در میدان مشاهیر به میدان سربداران جابه جا شوند، زیرا در محل فعلی که میدان کوچکی در وسط جاده است، خودرو ها به سرعت از کنار آن می گذرند و اصلا کسی توقف نمی کند که بتواند زیبایی این تندیس ها را با دقت ببیند و یا در کنار آن ها عکس بگیرد. در نتیجه بهتر است این تندیس ها در جایی مثل میدان سربداران نصب شوند که وسعت بزرگی هم دارد و مسافران و رهگذران در اطراف آن توقف می کنند. به جای آن در میدان مشاهیر با تغییراتی متناسب با فرودگاه مثلا نام  میدان پرواز را روی آن بگذاریم و بنده هم می توانم هماهنگی هایی انجام دهم که یک هواپیمای اسقاطی را بیاوریم و در وسط این میدان قرار دهیم تا نماد و نشانه خوبی برای ورودی فرودگاه باشد و هر کس هم از مردم و مسافران از این میدان عبور کند به راحتی متوجه بشود که این شهر فرودگاه دارد. این کار را شاهرودی ها انجام داده اند و در ابتدای بولوار ورودی فرودگاه یک هواپیمای سبک اسقاطی گذاشته اند.
 
من گلایه ای از برخی مسئولین شهری دارم که گویا عقیده دارند چون فرودگاه به لحاظ مکانی 10 کیلومتر از شهر فاصله دارد، پس خارج از حوزه شهری است و اموراتش به مدیریت شهری سبزوار مربوط نیست. اما در واقع ما داریم به همین مردم خدمات رسانی می کنیم و به طور کل فرودگاه ها عناصر مهم شهری هستند و هرگز نمی توان آن ها را خارج از حوزه شهری دانست.
 
در ارتباط با طراحی و ایجاد سردر فرودگاه با همین اعتبارات حداقلی که داریم، دو طرف ورودی فرودگاه را آجر نما کرده ایم زیرا قبلا فنس بود که وجهه خوبی نداشت. برای طراحی و ایجاد سردر نیز یک اعتباری درخواست کردیم که متاسفانه پارسال با آن موافقت نشد. اما در همین زمینه با دکتر حدادنیا رئیس قبلی و دکتر مولوی رئیس جدید دانشگاه حکیم سبزواری گفتگو کرده ام که موضوع طراحی سردر فرودگاه سبزوار را به عنوان یک پروژه دانشجویی در نظر بگیرند که انشاالله در صورت تحقق از بین چند طرحی که ارائه شود، یک مورد را که هم در بردارنده نمادهای هویتی خاص خود باشد. در واقع سردر فرودگاه سبزوار می تواند المانی باشد که هم مشخصه های دیار سربداران را در خود داشته باشد و هم مشخصه های فرودگاه را. 
 
 
همه روزه شدن پروازهای سبزوار در مسیر تهران هدف کوتاه مدت ماست
 
در حال حاضر همه روزه شدن پروازهای فرودگاه در مسیر پایتخت هدف کوتاه مدت ماست که امیدواریم به زودی تحقق یابد. ما همچنین باید سعی کنیم که شرکت ها را به سمت و سویی ببریم که زیاد تغییر ساعت نداشته باشند تا مشتری ها بتوانند با اطمینان برای زمان خود برنامه ریزی کنند و استمرار این روند منجر به جذب دانشجویان بیشتری بشود. 
 
همچنین با جذبه  ای که مقاصد عتبات عالیات و کیش برای مردم منطقه دارد، پروازهای این دو مسیر نیز می تواند برقرار شود و من هم به جد پیگیرم که در مسیر کیش یک پرواز یا دو پرواز در هفته را حتما راه اندازی کنیم و  استمرار ببخشیم. 
 
بعد از مسیرهای کیش و عتبات اگر خدا یاری کند امیدواریم برای نوار شمالی کشور هم بتوانیم برنامه ریزی کنیم.
 
همچنین برای مقاصد دیگری نظیر شیراز و اصفهان نیز لازم است ابتدا رصدی انجام دهیم و ببینیم چه تعداد از مردم سبزوار و شهرهای اطراف سفرهای هوایی به این مقاصد خواهند داشت که در صورت کسب اطمینان این مسیرها نیز می تواند برای فرودگاه سبزوار مطرح باشد. 
 
در حال حاضر فرودگاه سبزوار دارد خوب نقش آفرینی می کند و اگر تطویل باند اتفاق بیافتد و دو هزارمتر توسعه ترمینال صورت بگیرد و پارکینگ نیز توسعه یابد، در آینده می توانیم در این فرودگاه پذیرای هواپیماهای سنگین و پهن پیکر نیز باشیم. 
 
البته تجربه من می گوید برقراری پرواز کاری ندارد. مثلا برای فرودگاه قشم من می توانم از طریق ارتباط با بعضی مسوولان پرواز برقرار کنم. ولی این اطمینان را نداریم که مسافرانش را در سبزوار داشته باشیم و اگر برای یک مسیر یک هفته پروازی انجام شود و هفته دیگر کنسل شود، لطفی ندارد و برای شهرستان هم خوب نیست. ما باید ابتدا به این اطمینان برسیم که برای یک مسیر پروازی، حداقل شصت درصد مسافر را داشته باشیم. مثلا پرواز کیش را که اکنون به دنبالش هستیم به این خاطر است که تقریبا جذابیت کافی را برای همه شهرها دارد و خصوصا اگر در نیشابور و جوین و جغتای و اسفراین هم اطلاع رسانی کنیم می توانیم از استقبال شدنش مطمئن باشیم. عتبات عالیات نیز این جذبه را دارد. این می تواند به عنوان حق مردم منطقه باشد که از تنها فرودگاهشان به  عتبات عالیات پرواز داشته باشند.
 
رسانه های محلی می توانند به فرودگاه سبزوار در پیشبرد اهداف توسعه ای کمک کنند
 
ما رسانه ها را کمک حال خودمان می دانیم و اعتقاد داریم که باید همه همگام و همفکر شویم و به کمک هم بیاییم تا به هدف های جمعی مان که هم توسعه فرودگاه و هم توسعه شهرستان است برسیم. 
 
بعضی مواقع هست که بعضی حرف ها را ما نمی توانیم بزنیم اما رسانه ها می توانند بگویند و بعضی پیگیری ها را رسانه ها نمی توانند انجام دهند که ما می توانیم انجام دهیم. خدا را شکر در این مدت هم که آقای وهاب دلقندی را در سمت روابط عمومی گذاشته ایم، ارتباطات خوبی با اصحاب رسانه دارد و پای کار هم هست.
 
مردم مان هم مردم خوبی هستند پای همه چیز ایستاده اند و شایسته این هستند که به نحو مطلوب سرویس بگیرند. ما هم خدمات رسان مردمیم. چون مردم هستند که ما اینجا نشسته ایم. من خیلی وقت ها به همکاران می گویم اگر پروازی در فرودگاه انجام نشود، چرا ما پشت میز بنشینیم؟ وقتی پرواز انجام شود، فرودگاه مدیر و کارمند می خواهد فرودگاه و کارمند.  ما هستیم که پرواز انجام شود و باید تلاش کنیم که بیشتر شود. 
 
مردم از اول پای همه چیز بودند پای انقلاب و جنگ و در همه صحنه ها بوده اند.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما