ضربان هندبال، قلب تپنده ورزش سبزوار به شماره افتاده

براتعلی رجبی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
مهد هندبال ایران از روزهای درخشانش خیلی فاصله گرفته، از روزهای شیرینی که تماشاچیان با اشتیاق از گوشه کنار این شهر به عشق هندبال و به امید پیروزی به سالن می آمدند که شاهد هنرنمایی ورزشکاران شهرشان باشند و بازیکنان سبزوار همدل و یکصدا با تماشاچیان، همه ی رقبا را یک به یک از پیش رو برمی داشتند وهیچ وقت تماشاچیان را سرخورده به خانه هایشان بر نمی گرداندند ، حرف هندبال نقل هر محفل ومجلسی بود، البته امروزم هست اما آن زمان از پیروزی ها می گفتند و امروزاز شکست ها، قلب تپنده ی شهرمان متاسفانه این روزها حال خوشی ندارد. 9 هفته از شروع لیگ گذشته وتنها از مجموع بازی ها، یک پیروزی و یک تساوی نصیب تیم مان شده است.
 
 به  همین خاطر پایگاه خبری اسرارنامه با توجه به اهمیت موضوع به سراغ جمعی از پیشکسوتان  وکارشناسان هندبال سبزوار رفت واز آنها دلایل شکست های خانگی را جویا شد. این مصاحبه با هماهنگی هنرمند واستاد موسیقی سبزوار رضا سیدنیا سرپرست گروه داروگ که خود از پیشکسوتان سالیان دور هندبال سبزوار است، ترتیب داده شد. 
 
پسشکسوتان هندبال سبزوار که همگی از ملی پوشان سالهای دور هندبال سبزوار بودند این روزها درحال آماده شدن برای مسابقات هندبال کارگران کشورند. برای گفتگو به باشگاه شهید مشکانی رفتیم، سالنی که همین بازیکنان که امروز در هیبت کسوت داران هستند سالهای دورشادی را با  پیروزی هایشان به  مردم سبزوار تقدیم کرده بودند.از جمع پیشکسوتان حاضر در سالن آقایان حسن صالحی ، حسین اسماعیلی وعلی صالحی آزاد با ما به گفتگو نشستند. یک سوال کلی را مطرح کردم وپاسخ یک به یک آنها را جویا شدم.
 
 سوال: از آنجایی که تیم هندبال سربداران سبزوار هفته نهم را پشت سر گذاشته  و تنها یک پیروزی ویک تساوی نصیبشان شده که در رده هفتم جدول  آن هم با تفاضل گل خورده ، بالاتراز تیم های پایین تر از خودش ایستاده، با توجه به اینکه سبزوار نام مهد هندبال ایران را با خود یدک می کشد، از شما به عنوان یک کارشناس هندبال می پرسم، دلایل این عقب افتادگی و شکست های پی در پی چیست؟ چرا هندبال سبزوار از روزهای اوجش بسیار فاصله گرفته؟ 
 
حسن صالحی گفت: متاسفانه از آنجایی که تیم دیر بسته شد، تا کنون نتوانستیم شاهد نتیجه خوبی باشیم واز طرف دیگر حمایت های مالی درخور توجهی از تیم نشده وخیلی از بازیکنان دیر به تیم ملحق شدند.این تیم روند آمادگی جسمانی خوبی را طی نکرده وبه لحاظ آمادگی در چند بازی اول مشکل داشت و بازی به بازی کم کم تیم آمده تر شد، تیم هندبال سربداران هنوز نیاز به حمایت و همچنین تمرینات منسجم تری دارد.
 
این پیشکسوت هندبال افزود: نباید از حق گذشت که تیم خوبی داریم، تلفیقی از بهترین پیشکسوتانی که از نسل گذشته هندبال سبزواربودند، مثل آقایان حجت راه شناس، هادی طالبی ، احمدرمضانی و از طرف دیگر قریب به 9 نفر که کمتر از20سال سن دارند و آینده داران این رشته در شهرستان هستند، می بینیم که در کنار هم در تیم هندبال سربداران قرار گرفته اند. 
 
کارشناس هندبال سبزوار ادامه داد: گاهی نتیجه تیم را مورد بررسی قرار می دهیم که شاهد نتیجه خوبی نیستیم، و گاهی نیز عملکرد را در نظر می گیریم که باید به این موضوع توجه کنیم که  پارسال تیمی در لیگ نداشته ایم، اما خوشبختانه امسال به همت همین بچه ها در لیگ حضورداریم. از لحاظ تاکتیکی در بعضی موارد نقاط ضعف داریم که با تمرینات این ضعف ها رفع می شود، از طرف دیگر تیم فقط یک سنگربان دارد که متاسفانه این دروازبان در طول بازی اگر خسته شود یا آسیب ببیند جایگزین قابل اعتمادی ندارد.
 
وی در ادامه تو ضیح داد: تیم هندبال سربداران دروازبانی مانند امیر مسکنی داشت که متاسفانه با کادر فنی به مشکل خورد و این اتفاق خوبی برای مجموعه نبود. چرا که یکی از بازیکنانی که می توانست  تیم را همراهی کند امیر مسکنی بود ولی قراری با ایشان از طرف کادر گذاشته نشد تا به مشکل ایشان رسیدگی شود. این اختلاف سلیقه ها واختلاف نظرها در تمام باشگاه های داخلی و خارجی هست که با گفتگو حل و فصل می شود و به نظرم باید از امیر مسکنی دلجویی کرد و او را به تیم بازگرداند. امیدواریم که در نیم فصل دوم بتوانیم شاهد نتیجه خوبی برای هندبال سبزوار باشیم.
 
حسین اسماعیلی در ادامه این گفتگو گفت: عوامل مختلفی را می توان برای شکست های هندبال سبزوار برشمرد که یکی از این عوامل، حضور بازیکنان جوان در تیم در مقاطع حساس است که توپ ها را لو می دهند و توپ هایی را نیز خراب می کنند که این بازیکنان به مرور، با کسب تجربه و دیدن میدان های مختلفی رفع می شود.
 
پیشکسوت هندبال سبزوار افزود: مشکل اصلی تیم ما دفاع است، کل بازی هایی را که رصد کرده ایم، این مشکل به وضوح دیده می شود که این مسئله لطمه زیادی به تیم وارد کرده است. به عنوان مثال بازی با تیم زاگرس، مجتبی کرمی که خط زن ملی پوش این تیم بود، بیش از 50 درصد گل های تیم زاگرس را به ثمر رساند، نقطه ضعف دیگر تیم هندبال سربدران، دروازبان آن است. ایمان کوثری سنگربان بسیار خوب وبا تجربه ای است، اما تنها ضعفش روی گوش هاست، که در بازی ها گاهی اوقات از زاویه بسته گلهایی وارد دروازه اش می شود که با تمرینات این نقاط ضعف برطرف می گردد.
اسماعیلی ادامه داد: شنیده ام که تیم هندبال سربداران سبزوار، اگر در نیم فصل دوم حامد رحیم زاده به تیم اضافه گردد گوش چپ مان تقویت می شود و از طرفی دیگر اگر کادر فنی بتواند با امیر مسکنی به نتیجه برسد و او را مجدد به تیم بازگرداند مطمئنا تیم تقویت می شود.
 
وی در مورد مشکل دروازبان سابق تیم ملی گفت: من با امیر مسکنی صحبت کرده ام و او بعنوان یک بازیکن باید تمام وقتش را برای تیم بگذارد و همچنین این ورزشکار باید زندگیش تامین شود تا بدون دغدغه درون زمین قرار بگیرد. وقتی وضعیت مالی بازیکن از طرف تیم تامین نمی شود، کل ذهن بازیکن بیرون از زمین است تا درون زمین. البته نباید از حق گذشت که با وجود همه مشکلات، امیر مسکنی دو سه هفته تا بازی سپاهان با تیم بود، ولی بعد به گفته خودش ظاهرا مربی ها یکسری ناملایمت ها با او داشته و به امیر مسکنی میدان نداده بودند که باعث آزردگی وی شده بود. امیر نظرش بر این بود که در بازی های اول به کادر به خاطر آماده نبودنش باید حق میداد که کنار گذاشته شود، اما از زمانی که در تمرینات حاضر شده و به آمادگی لازم رسیده، انتظار داشت به او میدان بدهند. این در حالی بود که انتظارش را برآورده نکرده اند.
 
درپایان این مصاحبه علی صالحی آزاد گفت: یکی از مواردی که کادر فنی بیان می کند، جوانگرایی تیم است که این دلیل نمی تواند به عنوان شکستهای تیم بیان شود، چون در این لیگ، همه تیم ها امسال  به جوانگرایی روی آورده اند. یا اینکه می گویند تیم سبزوار تمرین کمی داشته است. این بهانه در هفته های اول توجیح پذیر است اما در هفته هشتم هم شاهد باخت تیم هستیم.  حیرت من از این است که با توجه به کادر فوق العاده قوی مانند حاج قاسم شعبانپور، علی شعبانپور وحمید ربانی کیا که رزومه های خیلی خوبی دارند  چرا نتوانستند این تیم را منسجم وهماهنگ روانه این مسابقات کنند.
 
این کارشناس هندبال ادامه داد: به نظر من در این مسابقات از نظر فنی، نیمه اول بازی یا برنده بوده ایم یا با تساوی به رختکن رفته ایم، اما در نیمه دوم بازی که معروف به نیمه مربی هاست ما بازی را واگذار کرده ایم. به طوری که گویا کادر فنی یک برنامه برای بازی نداشته که تیم با شکست روبرو شده است.
 
پیشکسوت هندبال سبزوار افزود: متاسفانه خیلی وقت است که دیگر در هندبال سبزوار سرمایه گذاری روی تیم های پایه انجام نمی شود، تیم نونهالان، نوجوانان وجوانان را رها کرده ایم که این تیم ها سرمایه های آینده هندبال سبزوار هستند وهیچ نگاهی به این ها نیست. در سبزوار ما مربیان و پیشکسوتانی داریم که به خاطر عشق به هندبال حاضر هستند که رایگان به میدان بیاییند و تیم های پایه را  آموزش دهند تا در این شهرستان استعداد یابی صورت گیرد؛ اما متاسفانه از طرف مسئولین هیچگونه کمکی تاکنون صورت نگرفته است. نباید فراموش کنیم که بازیکنانی که اکنون در میدان هستند و برای سبزوار بازی می کنند، چندسال دیگر نیستند وباید به فکر جایگزین برای آنها باشیم. به نظرمن ما باید در تیم های پایه سرمایه گذاری کنیم تا مثل گذشته به روزهای اوج مان برگردیم.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما