در گفتگوی مفصل با سید رضا حسینی مطرح شد/

اداره میراث فرهنگی سبزوار معطلِ سرمایه گذار

مجله اینترنتی اسرارنامه

پنجم مهرماه مصادف با بیست و هفتم سپتامبر به عنوان روز جهانی گردشگری نامیده شده است. گردشگری به عنوان یک صنعت پاک و سودآور در اکثر کشورهای جهان شناخته شده است که کشور ما ایران و نیز شهرستان سبزوار از جهات مختلف ظرفیت های بالایی برای گردشگری در حوزه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی دارند. اما متاسفانه چنانکه باید و شاید این ظرفیت ها مورد شناسایی و بهره برداری قرار نگرفته است.

به همین مناسبت خبرنگار اسرارنامه در همان ایام هفته گردشگری به سراغ سید رضا حسینی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سبزوار رفت تا با وی درباره ظرفیت ها و چالشهای رونق گردشگری در سبزوار به گفتگوی مفصلی بپردازد. حسینی که در طول مدت مدیریت خود تا کنون هیچ نشست خبری با اصحاب رسانه سبزوار برگزار نکرده و علی رغم اهمیت بسیار بالای حوزه مسئولیت وی، به نظر می رسد کمتر خبرهای حوزه مدیریتی او در رسانه ها انعکاس یافته است.

مصاحبه خبرنگار اسرارنامه با حسینی طولانی و مفصل بود که در ادامه بخش هایی از این گفتگوی منتشر می شود:

سید رضا حسینی:

گردشگری اقتصاد پاک

همانطور که می دانید از طریق گردشگری می توان یک اقتصاد پاک را وارد شهر کرد و اقتصاد شهر را چرخاند. بنده اینطور متوجه شده ام که عموم افراد گردشگری را فقط در بناهای تاریخی می بینند. اما گردشگری فقط در بناهای تاریخی نیست. خوشبختانه سبزوار پتانسیل های میراثی و گردشگری زیادی دارد. ما حتی جاذبه ای داریم در 200 کیلومتری سبزوار به اسم مشهد. خیلی ها این را خوب نمی دانند و من برعکس، وجود مشهد در همسایگی مان را نقطه قوت می دانم. این یک ظرفیت است که باید از آن استفاده کنیم.

من فکر می کنم همه دستگاهها باید یک پست گردشگری در آن دستگاه داشته باشند و از تمام ظرفیت هایشان برای بحث گردشگری استفاده کنند.

 

ضرورت جذب سرمایه گذار خصوصی و همکاری مردم و رسانه ها

اعتباری که در اختیار میراث فرهنگی قرار می گیرد، برای مرمت های اضطراری است و چون بناها زیاد است این اعتبار به همه نمی رسد. بنابراین باید سرمایه گذار ورود پیدا کند. سیاست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر جذب سرمایه گذار و برون سپاری است. ما با محدودیت منابعی که داریم، سعی کرده ایم آن قسمت هایی که نیازمند بوده و توانسته ایم را احیا کنیم و حتی به بخش خصوصی هم کمک کنیم. در اینجا می توان به خانه حجازیان و خانه عظیمیان اشاره کرد که برای اینها به عنوان اقامتگاه سنتی موافقت اولیه صادر شده و برای یکی از خانه ها مشاور هم گرفته شده ولی به نتیجه رساندن آن زمان بر است چون طرح باید بررسی شود.

این دو نمونه، آثاری هستند که در حال کاربری دادن به آنها هستیم که امیدواریم مشوقی شوند تا سایرین برای سرمایه گذاری اقدام کنند. البته برای اینکه یک بنا مرمت شود معمولا باید کلی جنگید. خصوصا بناهایی که متولی دارند.

در حوزه گردشگری اداره میراث فرهنگی همچنین کار نظارت و صدور مجوز برای تاسیسات حوزه گردشگری یا آژانس های مسافرتی را بر عهده دارد. اما حوزه گردشگری همت همه مسئولین و مردم را نیز می طلبد.

رسانه ها نیز در حوزه گردشگری باید آموزش همگانی داشته باشند و به فرهنگ سازی بپردازند. مثلا در زمینه جذب سرمایه گذار، تاثیرات گردشگری بر اقتصاد شهر و ... رسانه ها می توانند مردم را برای پذیرش فرهنگ گردشگری آماده کنند.

حتی می شود از ظرفیت NGO (ان جی او) ها در زمینه گردشگری به خوبی استفاده کرد که در حال حاضر در سبزوار 2 ان جی او برای میراث فرهنگی داریم.

حفاظت از آثار یکی دیگر از کارهای میراث فرهنگی است که در این بخش ما با آثار زیاد و کمبود نیرو مواجهیم و نمی توانیم به عنوان نگهبان دائمی نیرویی داشته باشیم و حفاظتمان به صورت سرکشی مداوم بوده است که در بعضی جاها از نیروی انتظامی هم کمک گرفته ایم.


واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی و به عبارتی برون سپاری برای همین است تا سازمان میراث فرهنگی خودش را سبک کند و نیاز به استخدام چندین نیرو و هزینه های بسیار نداشته باشد اما تا زمانی که هنوز سرمایه گذار پیدا نشده باشد سرکشی مداوم به همراه روش های حفاظت متفاوت  مد نظر است.

 

تبدیل شدن به قطب گردشگری

برای اینکه شهری به قطب گردشگری تبدیل شود، ابتدا باید زیر ساخت ها تامین گردد از جمله حمل و نقل. باید کاری کرد که وقتی گردشگر وارد شهر می شود از ابتدا به حس خوبی دست پیدا کند و حس خوب از طریق جاده خوب، احترام کافی و دریافت اطلاعات و راهنمایی مناسب در بدو ورود به شهر ایجاد می تواند شود. حتی ورودی شهر باید خود یک مبلغ باشد.

 

روش های اطلاع رسانی

راه های زیادی برای کسب اطلاع گردشگران از جاذبه های گردشگری سبزوار هست. ما پایگاه اطلاع رسانی داریم در پارک بهمن که از طریق بروشور هم اطلاعات کافی در اختیار گردشگر می گذارد و هم بازارچه صنایع دستی است.

یا اینکه ارگانهای مختلفی که در مسیر هستند مثل پلیس راه یا هلال احمر نیز با اینکه وظیفه ذاتی آن ها نیست، می توانند اطلاعاتی در اختیار گردشگر بگذارند.

اداره میراث فرهنگی سبزوار خود سایتی اختصاصی ندارد اما لینکی از سایت اداره کل خراسان رضوی هست که اطلاعات سبزوار در آنجا وجود دارد. در حال حاضر اطلاعات به روز نیست که باید به روز شود. ما اطلاعاتی را می فرستیم که در اداره کل روی سایت آپلود می کنند. اخیرا هم اطلاعاتی از ما گرفته اند.

 

گردشگران خارجی در سبزوار

خارجی ها معمولا جذب شهرهای بزرگ می شوند و در شهرهایی مثل سبزوار عمدتاً با لیدر می آیند یا خودشان برای انجام کاری مطالعاتی یا ارتباط با شرکتی خاص می آیند.

چند بار شرکت های مسافرتی تماس گرفته اند که در گذشته ما اطلاعاتی به آنها داده ایم. در سالها قبل به پیشنهاد اداره میراث فرهنگی سبزوار تورلیدر های مشهد به اینجا دعوت شدند و با پتانسیل های موجود آشنا گردیدند تا برای سبزوار مسافرهای داخلی و خارجی بفرستند. ولی میراث خودش شخصا اقدام به جذب نمی کند و تنها از طریق آژانس ها می تواند برای جذب گردشگر اقداماتی انجام دهد. حالا آنها باید برای سبزوار تور ببندند. همچنین گردشگران خارجی می توانند از فضای مجازی برای کسب اطلاعات استفاده کنند.

 

خلاصه ای از اقدامات برای چند اثر تاریخی مهم سبزوار

میل خسروگرد: سرمایه گذاری پیدا کرده ایم. سرمایه گذار طرح خود را ارائه کرده است که در حال حاضر شورای فنی اداره کل آن را به اصلاح راه دسترسی منوط کرده است.

تپه دامغانی ها: برای تپه دامغانی ها هدف میان مدتی داریم. به خاطر وجود راه آهن در نزدیکی آن و مشرف شدن به جاده سبزوار مشهد از اهمیت بالایی برخوردار است و با ایجاد سایت موزه در آن محل می شود به رونق گردشگری شهر کمک فراوانی کرد.

موزه باستان شناسی: برای احداث موزه باستان شناسی با مشاوری صحبت شده و از مسئولین مربوطه دعوت شده که به شهرستان بیایند. برای مکان هم طی صحبتی با شورای شهر و شهرداری قرار بر واگذاری همان محل  موزه شهر درخیابان 24متری شده است.

یخ دانها: یخ دانها مالک های متعددی دارند . برای جذب سرمایه گذار اقداماتی انجام شده اما تا حال کسی برای سرمایه گذاری ورود پیدا نکرده. در اوایل امسال به دعوت شورای شهر در جلسه ای که تشکیل دادند قرار شد شورا پیشنهادی به شهرداری بدهد برای اختصاص حدودا 200 میلیون تومان برای مرمت یخ دانها، که تا الان هیچ خبری از سوی شورا نشده و ما هم پیگیری نکردیم.

کاروانسرای عرب ها: سرمایه گذار جدیدی برای کاروانسرای عرب ها اعلام آمادگی کرده است. میراث فرهنگی با او رایزنی کرده و اداره اوقاف هم اعلام کرده می تواند کاروانسرا را  به سرمایه گذار واگذار کند.

خانه  جعفر زاده: اکنون محل استقرار اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی سبزوار است و به آن کاربری داده ایم و شاید در آینده به بخش خصوصی داده شود.

مصلی تاریخی سبزوار: از طریق ماده 27 قرار است به مزایده گذاشته شود و به بخش خصوصی بدهیم.

 

********

اسرارنامه تصمیم دارد در آینده به سراغ مسئولین و صاحب نظران بیشتری در حوزه میراث فرهنگی سبزوار برود و گزارش های ویژه ای  با تاکید بر آثار تاریخی مهم دیار سربداران تهیه و منتشر نماید.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما