سبزواربیز دروازه امن ورود به دنیای اقتصاد و تجارت آنلاین

یکی از ظرفیت های ارزشمند و در عین حال کمتر معرفی شده سبزواری ها ، فعالیت گسترده جوانان این شهر در عرصه علوم رایانه ای و دنیای مجازی اینترنت است که عمده تغییر و تحولات جهان کنونی تقریبا بر محور این دو پدیده مدرن شکل می گیرد.

جوانان سبزواری به صورتی آرام اما جسورانه و ابتکاری ، چنان مسیر پیشرفت در علوم رایانه ای را پیموده و جایگاه های ارزشمندی را برای خود ایجاد کرده اند که ظرفیت های پدیده آمده در صورت توجه و برنامه ریزی صحیح ، می تواند از طریق آسان سازی بعضی امور اقتصادی ، اداری و خدماتی ، اشتغال زایی ، اطلاع رسانی سریع و ارزان قیمت و ... به عامل مهمی در توسعه پایدار ناحیه غرب خراسان رضوی ، تبدیل شود.

یکی از جلوه هایی که نشان دهنده ظرفیت بالای جوانان سبزوار در فعالیت های رایانه ای و اینترنتی است ، وبسایت سبزواربیز به عنوان وبسایتی اختصاصی برای فعالیت های خدماتی و اقتصادی آنلاین مردم سبزوا راست.

مجله اینترنتی اسرارنامه در این مجال قصد دارد ، از طریق گفتگو با مدیر و ایده پرداز راه اندازی سبزواربیز به معرفی کامل این وبسایت بپردازد :

 

معرفی سبزوار.بیز

وبسایت سبزوار.بیز ( www.sabzevar.biz ) در تابستان سال ۹۰ در قالب یک تیم ۴ نفره از دانشجویان سبزواری شروع به کار کرد .
از همان ابتدا سعی شد در این کار از رویکرد حرفه ای در حوزه فناوری اطلاعات استفاده شود. از این رو حتی در انتخاب نام آن وسواس زیادی انجام شد و بالاخره پسوند .biz -که در تمام کشورها معرف سایت ها و ارائه دهندگان خدمات تجاری و ابتدای کلمه بیزینس است- انتخاب شد. سبزوار.بیز کار خود را با جمع آوری فهرست مشاغل و اصناف سبزوار آغاز کرد. این کار برای نخستین بار در سبزوار.بیز انجام شد و پس از آن بود که سایتهای مشابه سبزواری نیز اقدام به راه اندازی چنین بانک اطلاعاتی کردند. اما تفاوت کار در اینجا بود که سبزوار.بیز ادامه مسیر خود را پیش بینی و برنامه ریزی کرده بود و به همین دلیل اکنون پس از گذشت دو سال و نیم، تنها سبزوار.بیز مشغول ادامه فعالیت و ارائه خدمات به شهروندان عزیز سبزواری است.
شعارِ گام اول شهر الکترونیک سبزوار، “سبزوار.بیز، جایگزینی بهتر برای ۱۱۸″ بود. در نگارش های اولیه، شما تنها می توانستید با جستجو در میان بانک اطلاعاتی مشاغل، اطلاعات مربوط به فروشگاه، آموزشگاه یا واحد صنفی مورد نظر خود را پیدا کنید و همین ویژگی باعث شکل گیری این شعار شد.

مزیت سبزوار.بیز راحتی کار، طبقه بندی اطلاعات، امکان جستجو در میان صدها واحد ثبت شده و از همه مهم تر رایگان بودن آن بود. به مرور بخش های دیگری نظیر کاریابی، مشاوره‌های آنلاین و بخش خرید و فروش کالاهای دست دوم شهروندان به سبزوار.بیز افزوده شد.

با گسترش دامنه ی فعالیت ها و خدمات، سبزوار.بیز از جایگزینی برای ۱۱۸″ به “شهر الکترونیک سبزوار” تغییر عنوان داد. عنوانی که مدت ها راه نما و نقشه ی راه مدیران آن بود. شهر الکترونیک سبزوار اکنون در میانه ی سومین سال از فعالیت خود، روزانه به حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر از شهروندان سبزواری خدمات گوناگون ارائه می دهد. به گفته مدیریت این گروه، تیم سبزوار.بیز برای افزایش فعالیت های خود علاقه مند به جذب افراد توانمند و متمایل به فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات است. شهر الکترونیک سبزوار با ایده اولیه حمید دلبری مدیریت کنونی آن و آقای سروش آزادواری نایب رییس فعلی این گروه پایه ریزی شد و در همان روزهای نخستین، آقای سعید مهرپور و خانم سحر عظیمی راد نیز به تیم مدیران ارشد و موسسان این گروه پیوستند.

تا امروز نیز همین کادر دوستانه توانسته اند شهر الکترونیک سبزوار را برای خدمات دهی رایگان به جامعه سبزوار بزرگ، ایستا نگه دارند. پروژه ای که به گفته مدیرانش، در آینده نزدیک شاهد پیشرفت های بزرگتری در آن خواهیم بود.

سبزوار.بیز در سال اول شروع بکار:

 

صفحات داخلی در سال نخست

 

سبزوار. بیز در سال دوم فعالیت

 

سبزوار.بیز در اواسط سال دوم فعالیت

 

وبسایت سبزوار. بیز در سال سوم فعالیت:

 

طراحی و برنامه نویسی سبزوار.بیز را حمید دلبری انجام داده است. همین بهانه ای شد تا با این جوان تلاشگر شهرمان مصاحبه ای انجام دهیم.


لطفا خودتان را برای کاربران معرفی کنید؟
حمید دلبری هستم . متولد ۶ آبان ۱۳۶۸ ، فروردین سال ۸۰ اولین کامپیوتر را در زندگی ام دیدم و از همان ابتدا شیفته آن شدم. همین بهانه ای شد تا در کمتر از چندروز پدر را وادار به خریدن کامپیوتر کنم. در سالهای نخست تنها با برنامه های تحت ویندوز نظیر میکس و مونتاژ و تولید سی دی های مجموعه نرم افزار و فارسی سازی ویندوز ۹۸ و اکس پی و فارسی سازی نرم افزارهای کاربردی سرگرم بودم. اولین بار در سال دوم راهنمایی ام یعنی سال ۸۲ با یک کارت شارژ ۱۲ ساعته (۵ هزارتومنی) شرکت پژواک سبزوار وارد اینترنت شدم و سال ۸۴ برای نخستین بار با وبلاگ و وبلاگنویسی آشنا شدم. مشاهده پدیده نوین وبلاگنویسی در آن زمان برایم چیزی از آشنایی با کامپیوتر کم نداشت ! درست در همان زمان بود که علاقه مند شدم برنامه نویس و طراح وب شوم !

 

کجا و در چه تاریخی اولین فعالیت حرفه ای خودتون را در حوزه وب شروع کردید؟


از همان سال ۸۴ وبلاگنویسی ام را شروع کردم و در سال ۸۵ از نظر سایت الکسا دو سایت من به نامهای بازم۲ و پاتوق.کام جز ۵۰ سایت پربازدید ایران  شدند. بعدها برای اولین بار در ایران سرویس وبلاگ وردپرسی رزبلاگ رو به همراه دوستم راه اندازی کردم که بدلیل فشار زیاد روی سرور و هزینه های بالای آن، تجربه چندان موفقی برایم نبود. اولین سایت انجمن سمپاد ایران با نام سمپاد سبز رو در سال ۸۵ و شبکه اجتماعی فیس باکس در سال ۸۷ از جمله فعالیت در زمینه های مختلف وب برای من بود . سپس به مدت دو سه سال فعالیت در زمینه وب را رها کردم و در سال ۹۰ ایده راه اندازی شهر الکترونیک سبزوار یا همون سبزوار.بیز به ذهنم رسید که بدون درنگ اون رو با دوستانم در میان گذاشتم و آنها هم برای همکاری استقبال کردند.

 


در ابتدا هدف شما از راه اندازی سبزوار.بیز چه بود ؟
آن زمان من در حال تحصیل رشته عمران در شهرستان شاهرود بودم . مدتها بود فعالیت در زمینه وب انجام نداده بودم و ایده های زیادی طی سالیان قبلش در ذهنم نقش بسته بود. از طرفی از شهر خودم، سبزوار دور بودم و بنا بر همان قضیه دوری و دوستی، خیلی دوست داشتم به شهرم خدمتی کرده باشم که پس از رفتنم از اونجا چیزی از خودم به یادگار گذاشته باشم . که بعد از اینکه با دوستان همکارم در سبزوار.بیز صحبت کردم دیدیم شاید بتوانیم علاوه بر خدمت دهی، از این کار بتوانیم هزینه های خودمان را هم در بیاوریم که تا به امروز به چنین چیزی نرسیده ایم! زمانی که از فاصله ۲۵۰ کیلومتری برای شهرم برای طراحی سبزوار.بیز چندین ماه شبانه روز وقت می گذاشتم ، دوستان هم اتاقی و کسانی که به خانه دانشجویی مان رفت آمد داشتند، از وطن پرستی و علاقه ام به شهرم به وجد آمده بودند و می گفتند خوشبحال سبزواری ها که انقدر شهرشان را دوست دارند ! این را هم اضافه کنم که سایر مدیران سبزوار.بیز هم پا به پای من و در سبزوار برای پیشبرد اهداف سایت فعالیت می کردند.


سبزوار.بیز در آینده قرار است چه جایگاهی در سبزوار داشته باشد ؟
همانطور که می دانید، شعار ما در این مرحله شهر الکترونیک سبزوار است و هدفمان انجام بسیاری از خدمات شهری بصورت الکترونیکی است. متاسفانه چیزی که سرعتمان را در این مسیر کم کرده است ، کمبود نیرو و بودجه مان است . جدا از اینکه باید وقتمان را برای درس و دانشگاه تنظیم کنیم، تا همین امروز هم سبزوار.بیز را با پول تو جیبی هایمان ایستاده نگه داشته ایم .


گفته بودید که در حال پروژه ای بزرگ در سطح ایران هستید. می توانید در مورد آن هم کمی توضیح بدهید ؟


بله . همانطور که گفتم در همان سالهای ابتدایی ظهور اینترنت در ایران، تجربه راه اندازی و مدیریت سایتهای مهمی را داشتم که بدلیل اقتضای سنی و نبود پشتوانه مالی و از همه مهم تر نبود سرورهای اینترنتی خوب برای پشتیبانی مطمئن از سایتها، خیلی از آن سایتها براحتی از دست رفتند ولی تجربه هایشان برایم باقی ماندند. در آن زمان ایده فراوان داشتم ولی چندان قدرتی از لحاظ طراحی و کدنویسی برای پیاده سازی آنها نداشتم. همیشه در هنگام انجام معماری سایتها، دغدغه ام استفاده بهینه و تمام و کمال از پایگاه داده ای است که یک سایت در اختیار دارد. البته سادگی کار هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کاری که در حال انجام آن هستم تلفیق این دو با یکدیگر است تا در قالب یک سایت جامع ملی در تمام زمینه های دانلود نرم افزار، اپلیکشن، کتاب و …  ، بخشی آموزشی نیز داشته باشیم و به شکلی یک دانشگاه الکترونیکی در تمام زمینه ها و در یک سایت داشته باشیم، بطوری که اگر شما یک مطلب را باز می کنید، به ده ها مطلب مرتبط با آن را فارغ از زمانی که ارسال شده اند دسترسی داشته باشید و هنگامی که یک مطلب را که باز می کنید و می خوانید انگار کل قالب سایت برای همان یک مطلب طراحی شده است. البته طراحی کامل این سیستم ۵/۶ ماه طول خواهد کشید و می توانم به طور قاطعانه بگویم مشابه چنین سیستمی تا کنون نه تنها در ایران، بلکه در هیچ کجای دنیا راه اندازی نشده است .

 

به تازگی در همین زمینه کتابی از شما منتشر شده است . می توانید در این مورد هم توضیحی بدهید :
بله . مدیریت محتوا (CMS) اولین کتاب آموزش برنامه نویسی و طراحی وبسایت به کمک سیستم های مدیریت محتوا در ایران است که در 23 فصل و 434 صفحه در ابتدای پاییز امسال و توسط انتشارات فیروزی سبزوار در تیراژ 2 هزار نسخه بصورت تمام رنگی به چاپ رسید.
در این کتاب سعی کرده ام که فارغ از موقعیت تحصیلی افراد، تنها با استفاده از پتانسیل علاقه مندی آنها برای کار در فضای وب و طراحی و کدنویسی وب از پایه به آموزش طراحی و راه اندازی انواع سایت های موجود در فضای وب ( سایت شخصی، خبری،شبکه اجتماعی، فروشگاه و .. ) بپردازم و در فصلهای انتهایی تمامی زبانهای کدنویسی لازم برای طراحی وب نظیر ( php , [code] , css , html ) را به مقدار نیاز آموزش داده ام. وجود چنین سرفصلهایی کنار هم یکدیگر، تا کنون در کتابهای منتشر شده در زمینه طراحی وب سابقه نداشته است و در واقع این کتاب ترکیبی از 6/7 کتاب مختلف لازم برای یادگیری مفاهیم طراحی وب می باشد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آشنایی با مجید علوی زاده جوان موفق سبزواری و چهره وب ایران

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما