برای یک خانه تکانی فکری در آستانه سال نو

همین حالا به وبسایت سبزوار پیام مراجعه خواهم کرد ...

برای یک خانه تکانی فکری در آستانه سال نو
همین حالا به وبسایت سبزوار پیام مراجعه خواهم کرد...
آخرین روزهای هرسال برای ایرانی ها با شور و هیجان و نشاطی خاص همراه است.
انجام خرید های مختلف ، پختن شیرینی ، برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی و ... از جمله فعالیت هایی است که ایرانیان با انجام این امور در آخرین روزهای سال به استقبال نوروز می روند.
خانه تکانی یکی دیگر از این کارهای پیشوازی مردم ایران در آستانه عید نوروز است.
وقتی صحبت از خانه تکانی می شود در مرحله اول سریعاً کارهای مربوط به نظافت منزل به ذهن افراد می رسد. اما امروز با بالا رفتن سطح فکر و معلومات، اکثر افراد می دانند که خانه تکانی تنها به امور نظافت ظاهری منزل محدود نمی شود بلکه حتی شاید خانه تکانی های مهمتری وجود داشته باشد که باید در دل و فکر و اندیشه افراد انجام شود. دور ریختن کینه ها ، کنار گذاشتن قهر و کدورت ها، برنامه ریزی برای ایجاد برخی تغییر و تحولات اساسی در سبک فعلی زندگی و ...
یکی از این خانه تکانی های درونی که خیلی از ما باید برای داشتن زندگی سالم ، انجام دهیم تغییر سبک نگرشمان به موضوعات مختلف است.
تغییر سبک از منفی اندیشی و منفی نگری به سمت مثبت اندیشی و مثبت نگری.
این منفی نگری که از لزوم اصلاح و تغییر آن صحبت می کنیم ، چیزی است که آثارش در همین فضای مجازی اینترنت نیز رسوخ پیدا کرده است و می توان نمودهای واضحی ازتوجه و تمرکز بیش از حد و یک جانبه همشهریان سبزواری به نقاط  منفی را در این فضا به خوبی مشاهده کرد.
مثلاً اگر همین حالا به وبسایت سبزوار پیام که یکی از پایگاه های خبری حرفه ای و معتبر دیار سربداران است مراجعه کنید در سمت چپ صفحه اصلی این وبسایت در بخش (حرف مردم) با ستونی از پیام های مردم سبزوار مواجه خواهید شد که تقریباً حدود 95 درصداز این موارد گله و شکایت از ایرادات و اشکالات موجود در عملکرد ادارات مختلف شهرستان درحوزه های کاری مختلف است. و فقط موارد خیلی کمی ازاین پیام های مردمی به دور از فضای گله و شکایت به ارائه پیشنهادات عمرانی یا فرهنگی اختصاص یافته است و متأسفانه هیچ موردی از تشکر و سپاسگذاری از خدمات زحمتکشان و مسئولین امور مختلف شهرستان دراین ستون مشاهده نمی شود. یعنی دریغ از حتی یک مورد گزارش مثبت و تقدیر و تشکر !!!
دراینجا برای روشن تر شدن بحث بد نیست نگاهی به تعدادی از پیام های  مردمی مندرج در ستون  حرف مردم در وبسایت سبزوارپیام بیاندازیم که تا صبح روز دوشنبه 22 اسفند 90 در این وبسایت منتشر شده است :
 محور جنوبی شاهرود-سبزوار خراب است  
 کارگران کارخانه ای در روستای صدخرو طلب خود را نگرفته اند
علی /وضعیت آسفالت کوچه های رازی جنوبی 3،5،7 و 9 نا مناسب است
 از نیرو انتظامی درخواست می شود در خیابان طلوع بیشتر گشت بزنید.   مهدی / روزها چراغ خیابان ها رو خاموش کنید و اگر زحمتی نیست شبها روشن بفرمائید.  
 پیشنهادی برای اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی داشتم.  
 خواهشمندیم یه فکری برای کمک های موتورمون بکنید از بس چاله چوله داره سبزوار/
 مهدی کرابی   پیام مهندس تعصبی در باره تحویل نهال به شهروندان داوطلب درختکاری   
شعری در باره روستای مهر/ سید محسن مهری   احمد مهری /
محور جنوبی کاهک -سبزوارخراب است  
  گلایه شهروند و پاسخ مدیر نوسازی شهرداری در مورد قبوض خدمات پسماند
  دروازه عراق ضلع شرقی کوچه بن بست( پشت کمیته امداد) خرابه ای وجود دارد که تبدیل به زباله دان شده و ...  
  امور برق سبزوار بخواند/ حدود یک سوم تیرهای برق روستای برزو روشنایی ندارد!  
 از سلمان مدائن تا نماینده مجلس  اداره میراث فرهنگی و مسوولان
برای مرمت کاروانسرای دو درب تفریشی در مرکز شهر قبل از اینکه تلفات جانی و مالی داشته باشد اقدام کنند./
بقایی   از مسوولان شهرداری می خواهیم بلوار دکتر سیادتی را تکمیل کنند/
رضا  مسوولان اداره راه و ترابری سبزوار بخوانند   ما کشاورزان پنبه کار روستای دولت آباد بعلت قیمت پایین پنبه محصول خود را جمع آوری نکرده ایم
  احمدی / بوی بد تصفیه خانه سبزوار ما اهالی بلوار خوشبین را کلافه کرده است  
 عملیات جدول گذاری شهرک توحید کند است/
جمعی از اهالی فاز 2 توحید شهر   مسوولان درمانگاه تامین اجتماعی این مطلب را هم بخوانند   بیماران سرگردان در درمانگاه کلینیک تخصصی تامین اجتماعی  
.
.
.
(منبع : سبزوار پیام / ستون حرف مردم )
و موارد بسیار زیاد دیگری که در طول زمان در این بخش  از وبسایت سبزوار پیام پیرامون گله ها و شکایت های مردمی منتشر شده است.
این موارد همه صحیح است . و اشاره به مشکلات و ناهنجاری هایی در سطح اداری و اجتماعی شهرستان دارد ، که هریک از همشهریان ما به آن برخورده و از این ناهنجاری ها کم و بیش آسیب دیده اند.
اما آیا همه واقعیت فقط همین چیزهاست ؟
مسلماً خیر. همین حالا اغلب این همشهریانی که دائماً از زندگی فردی یا از اوضاع اجتماعی شهر و کشورشان گله مندند اگر  از زاویه ای دیگر به اطراف خود نگاه کنند ، موارد مثبت فراوانی پیدا خواهند کرد که جای شکرگزاری دارد.
البته دراینجا قصد آن نداریم که درس عرفان بدهیم چرا که نه خود عارفیم و نه معتقدیم آنچه را می دانیم فقط در انحصار ماست و دیگران از آن بی بهره اند.اما هدف یک یادآوری است. یادآوری اینکه این لیوان نیمه های پری هم دارد.
و با وجود این نیمه های پُر برای مردمان فاضل ، فرهیخته و مومن  دیار سربداران با این پیشینه فرهنگی غنی ،  شایسته نیست که تا این اندازه نسبت به همه امور بدبین و ناامید باشند و در اثر همین بدبینی کم کم به شهروندانی غُرغُرو افسرده و ایرادگیر و نِق زن تبدیل شوند.
البته همین جا برای اینکه خود ما هم به دام منفی نگری نیافتاده باشیم باید به این موضوع اشاره کنیم که قطعاً همه سبزواری ها به این شکلی نیستند که در سطرهای قبلی وصف شد و هنوز در فکر و اندیشه و رفتار بسیاری از جوانان و مردان و زنان این مرز و بوم می توان غرور و غیرت سبزواری را ، مشاهده کرد. اما آنچه نگران کننده است شیوع تدریجی رفتار بدبینانه و موج انتقاد گری ناسازنده در بین همشهریان سبزواری است.
شیوع این حالت در حالیست که امروزه روانشناسان به شدت این باور رسیده اند که مثبت نگری یکی از حلقه های گمشده در احساس رضایت و خوشبختی افراد از زندگی است.
و همین روانشناسان این  موضوع را مورد تأکید قرار می دهند که اگر انسان ها به جای ایرادگیری دائمی از اشکالات محیط  و توقع داشتن از دیگران برای حل این مشکلات ،  در نگرش ها و رفتارهای شخصی خود تغییر و اصلاحاتی ایجاد کنند ، نتایج خیلی بهتری به دست می آورند .
دین مقدس اسلام نیز نسبت به لزوم مثبت نگری و حفظ امید و نشاط مسلمانان در موضوعات شخصی و اجتماعی ، توصیه های فراوانی کرده است.اسلام دائماً پیروان خود را به حفظ نشاط اجتماعی و روحیه کار و تلاش دعوت می کند.
این در مقابل دیدگاه عده ای از مردم عزیزماست است که بدون اینکه خودشان حاضر به انجام کمترین مشارکت در انجام صحیح امور اجتماعی باشند و کمترین نقش موثری را در این زمینه ایفا کنند ، دائماً می نشینند و با نگاهی بدبینانه نسبت به عمل و تصمیمات دیگران به ایرادگیری می پردازند.
البته بارها اعلام کرده ایم که اسرارنامه هرگز قصد ندارد به انکار نقاط ضعفی بپردازد که متأسفانه در حال حاضر به صورتی فراوان ، در جامعه و در عملکرد اشخاص و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی مشاهده می شود.حتی قصد ما این هم نیست که بگوییم مردم نباید این مشکلات را بیان کنند و نسبت به آنها به گله و شکایت بپردازند. چرا که اگر اعتراضی و فشاری نباشد دیگر ممکن است هیچ یک از معضلات برطرف نگردد و هیچ کاری درست نشود. چون روحیه انتقادی در بین مردم کشته شده است.
پس از دیدگاه نویسنده این متن حتماً باید نسبت به کم کاری ها اعتراض کرد . حتماً باید  از کمبودها شکایت کرد و انتظار برطرف شدنش را داشت . اما مسئله اینجاست که ما معتقدیم ، نباید فقط اعتراض کرد و دائم لب به شکایت از بدی ها گشود ؟ بلکه باید گاهی هم به تحسین خوبی ها پرداخت و موارد مثبت را دید و از بانیان این امور تقدیر و تشکر نمود.
با اینکاردر واقع ما یک اقدام تربیتی کامل و اثرگزار انجام داده ایم.
چرا که تشویق یک کارخوب نتیجه ای چندبرابر تنبیه یک کار بد از خود به جای خواهد گذاشت.
ما بالاخره در شهری زندگی می کنیم که با وجود همه نقاط منفی دست آوردهای خوبی هم داشته است. پس چرا باید ستونی به نام حرف مردم در یک وبسایت معتبر اینترنتی مثل سبزوار پیام ، تنها از گله ها و شکایت های ما پر شود ؟و در آن اثرکمی از توجه به جنبه های مثبت و قدردانی از زحمتکشان مشاهده شود؟
مگر قرار نیست مثبت نگر باشیم؟
مگر قرار نیست همه جانبه نگر باشیم ؟
شاید برای همین است که امروز به نظر اینجانب یکی از مهمترین خانه تکانی های فکری برای ما سبزواری ها دور ریختن منفی نگری بیش از حد و اخذ نگاه مثبت اندیشانه است.
و یک گام آسان برای شروع عملی این مسیر این است که مثلاً همین حالا به وبسایت سبزوارپیام مراجعه کنیم و در قسمت حرف مردم بنویسیم :
متشکرم آقای شهردار زیباسازی بسیاری از میادین شهر ، بازگشایی چند خیابان شهر که سالها مسدود شده بود، زیباسازی جاده توحید شهر با نورپردازی های زیبا ، اقدام به احداث پارک تفریحی باغ ایرانی و ...در مدت 4 یا 5 ماه گذشته همه از ایده ها و اجرای مدیریتی شماست.
متشکرم اعضای محترم شورای شهر ، بولوار کشی تعدادی از خیابان ها که از ماه ها قبل آغاز کرده اید ، به افزایش امنیت تردد و زیبایی خیابان ها انجامیده است.
متشکرم اداره منابع طبیعی نهال های سبزی که در بیشتر خیابان ها کاشته اید ، به شرط مراقبت و نگه داری ما مردم می توانند به درخت های سبزی برای فردا تبدیل شوند
متشکرم اداره گاز شهرستان در اثر پیگیری های شما و افزایش جایگاه های CNG در سبزوار زمان در صف ماندن اتومبیل ها برای سوخت نسبت به چندسال قبل به کمترین میزان خود رسیده است.
متشکرم آقایان نماینده : در اثر پیگیری شما مدتی است پروازهای عتبات عالیات از همین سبزوار انجام می شود. و بدین ترتیب در وقت و هزینه مای ما بسیار کاسته می شود.
متشکرم دست اندرکاران هنر تئاتر سبزوار . امسال با حضور پیدا کردن یک تئاتر از سبزوار در جشنواره فجر افتخار خوبی برای مردم این دیار فراهم آوردید
متشکرم ورزشکاران سبزوار ، شما حقیقتاً امسال افتخارات فراوانی برای دیار سربداران فراهم آورده اید.
متشکرم شبکه بهداشت و درمان سبزوار به خاطر اینکه بیشترین سطح پوشش بهداشتی و در مانی خراسان رضوی را در سبزوار به وجود آورده اید...
متشکرم ...
.
.
.
شما بگویید دیگر چه نکات مثبتی وجود دارد که می توان به خاطر آنها سپاسگذار خدا و بانیان آن حرکت مثبت بود ؟!
نویسنده : ضمیر سبز کویر

نظرت را بنویس
comments

علیرضا

باسلام چه عجب از اسرارنامه\r\nیه چیزی راسته که میگفتن کاربر سایت اسرارنامه حقوق عقب موندشو نداده بودن به خاطر همنین یه مدتی اسرارنامه غیر فعال شد\r\nحالا کاربر اسرارنامه عوض شده یا نه ؟

رضا

بنام خداوند جان وخرد بسیار خوشحالم که پس از چندی دوبار شاهد فعالیت مجله وزین اسرترنامه هستیم باور کنید در این مدت که فعالیت نداشتید جای خلی شما بسیار محسوس و ملموس بو انشاالله که در عرصه فکری و کاری خود موفق و سربلند باشید و بدیهی است که سبزوار به وجود اسرارنامه و اسرارنامه ها نیازمند است . موفق ، پیروز و سربلند باشید رضا حارث آبادی وبلاگ ابوالفضل بیهقی

احمد رضا

آقای شهردار خسته نباشید قول داده بودید سال 91 فاز 2را آسفالت نمایید .متاسفانه هنوز خبری نیست .مااهالی بیصبرانه منتظر هستیم

احمد رضا

سلام:آقای شهردار تور و به خدا آسفالت فاز 2به کجاانجامید یک کاری بکنید

حسینی

سلام ... انشاالله که عید و سال نو خوبی داشته باشید ... با مطالبی تحت عنوان " ..... هفت شین " و " جایزه اسکار خدا یا ....؟ " منتظرتون هستم ... التماس دعا یا علی

roli

با تشکر از شما اسرار جون سال نو مبارک از جوابت ممنون خیلی خوب بود فقط یه نکته من قصدم از این حرف ها این نبود که شهرداری هیچ مشکلی نداره من میدونم شهرهای ما مشکلات زیاد داره ولی حرف من اینه از یه مقطعی دیگه بیایم روند تغییر بدیم و این ها فقط کار شهرداری نیست همه ادارات دانشگاهی ها مردم دست به دست هم بدن ادمی زرنگ که از دیگران عبرت بگیره والان ما همباید از کلانشهر ها عبرت بگیریم

roli

با سلام خدمت شما اسرار دیار سربداران من اگه دیدگاهمو میگم به عنوان یه دوستدار دیار سربداران نظرمو میگم تا شما اگه درست دونستیت از دیدگاه ژورنالیستی به ان بپر دازید مثلا من برا شهرداری دو نظر دارم 1-ایا شهرداری یه برنامه کلان داره ؟شما خودتون دیدید که سبزوار داره مریضی واگیر دار ترافیک مبطلا میشه چرا که شهرداران و شورای شهر قبل به فکر ایند شهر وتوسعه قاعده مند شهر نکردند وحالا ترافیک داریم ساخت وساز های نا منظم اطراف شهر نداشتن فضای تفریح کافی داریم حالا من میگم نباید یه فکری بشه؟که چند سال بعد بیماری ترافیک اپیدمی نشه؟ویا برای یه پارک تا شهدای گمنام نریم وبرگردیم؟ 2-مسئله دوم از نظر من اینه که ایا شهرداری فکری به حال هویت شهری کرده؟فکری به حال زیبایی شهر کرده؟ اسرار جون شما خودتون بارها سنگ اینو زدید که گردشگر جذب کنیم فلان کنیمو... ایا اصلا مسئولان فکر کردن که چه هویتی شهر باید داشته باشه؟مثلا هویت شهر تاریخی باشه مدرن باشه پست مدرن یا اصلا منطقه ای تاریخی و منطقه ای مدرن یاهرچی... توضیح بیشترش این میشه که اگه قراره شهر هویتی بگیره باید ساخت وساز شهری مبلمان شهری(مبلمان شهری هرچی که استفاده عمومی داره) ،تجهیزات موجود در شهر با ان سبک کار شود حتی شهرداری فکری به حال سردر مغازه ها نکرده و هر کسی یه رنگ یه مدل وحتی هرکی پولش بیشتر طول وارتفاعش بیشتر... حالا شما بگید اینا بهتره که بهش فکر بشه یا چاله در خونه ما جدول کشی فلان کوچه واسفالت فلان جا؟

roli

دوست عزیز من مطلب زیبایی نوشتی خیلی خوبه خیلی خوبه برا ما سبزواری ها کمی انتقاد ها رو به سمت خودمون جهت دهیم مثلا ما چقدر بلوار ی که شهرداری تا میدان مشاهیر کشید رو خراب کردیم تا دور بر گردون های غیرقانونی درست کنیم، ما چقدر اشغال هارو توی سطل اشغال میریزیم،ما چقدر به زیبایی شهرمان اهمیت میدیم چقدر احساس مسئولیت میکنیم که عوارض شهرداری خود را به موقع بریزیم وبعد از شهرداری توقع خدمات داشته باشیم این مثالی بود پس خوبه به سمتی بریم که سربدارنی الگو باشد و استان سربداران باشد وولی من از شهرداری وشورای شهر می خواهم بپرسم که ایا تا حالا برای سبزوار برنامه کلی تعیین کردید؟ایا هویتی را برای شهر و معماری شهر درنظر گرفتید؟ایا این اش شوربای ظاهر شهری ادامه خواهد داشت؟اینده سبزوار وبرنامه کلان کجاست که شاهد این نباشیم که هرکی بیاد کاری بدون برنامه بکنه؟این المان های عید هم ایا به سبزوار می خووررد؟ نظر من اینه که به جای چاله چوله محل مون بیایم کلی بنگریم نه فقط الان و عشق باشیم مانند خود مسئولین

مثبت + منفی

دوست ضمیر سبز فکر نمی کنید دارید خیلی ساده انگاری می کنید ؟!!! البته مطلب خوبی نوشتید ولی آیا با این تشکر کردن ها و مثبت اندیشی ها مشکل ما حل میشه ؟1
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما