مهمترین رویدادهای سبزوار دیار سربداران در سال 92

سال 92 یکی از سال های سخت سیاسی و اقتصادی در ایران بود. درحالی که تحریم های همه جانبه جهانی و نیز سوءمدیریت های فراوان از جانب مدیران ارشد کشور در واپسین ماه های دولت دهم باعث شده بود، کشور در تنگنای شدیدی به ویژه از نظر رفاهی و اقتصادی قرار گیرد ، سرانجام دولت دکتر روحانی با شعار تدبیر و امید روی کار آمد که در اولین روزهای حضور این دولت بعضی نشانه های گشایش در بیشتر امور مشاهده شد. اما از آنجایی عملکرد دولت روحانی هم خالی از ایراد نبود که مهمترین جلوه آن در توزیع بحث برانگیز سبد کالا قابل مشاهده بود و نیز بدان سبب که سوء مدیریت های داخلی و تحریم های شدیدخارجی ، عمیقا در طول چند سال اثر خود را بر جنبه های مختلف کشور باقی گذاشته بود ، بسیاری از بحران های کمبود بودجه و اعتبارات تا پایان این سال ادامه یافت.
همین موضوع باعث شد تا بسیاری از پروژه های عمرانی و برنامه های فرهنگی که نیاز به بودجه های دولتی داشتند در همه نقاط کشور دچار رکود و افت شدید شوند. منطقه سبزواربزرگ نیز از این قاعده مستثنا نبود و بسیاری از پروژه های مهم شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب و داورزن ... که قرار بود در سال 92 به بهره برداری برسند و یا پیشرفت های خوبی پیدا کنند ، تحقق نیافت.
با  وجود این بازهم می توان شمار زیادی از خدمات مهمی را درهمین مدت در این شهرستان ها پیدا کرد که با بودجه دولت و یا بخش خصوصی به ثمر رسیده اند.


اینک اسرارنامه در هفته پایانی سال جاری با همکاری شمامخاطبان گرامی ، تصمیم دارد به جهت رسیدن به یک ارزیابی صحیح از کارنامه دیار سربداران در ابعاد مختلف اقتصادی ، سیاسی ، دانشگاهی و علمی ، فرهنگی و هنری ، ورزشی و ... نگاهی به مهمترین رویدادهای این سال در 5 شهرستان غرب خراسان رضوی (سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب و داورزن) بیاندازد.


گفتنی است در تهیه این فهرست هیچ ترتیب خاصی (نه ترتیب زمان وقوع و نه اهمیت رویدادها) در نظر گرفته نشده است.


شما گرامیان نیز می توانید با ارسال دیدگاه های خود به بخش نظرات این مطلب به تکمیل شدن کارنامه دیار سربداران در سال 92 یاری رسانید.


نظرات مخاطبان درباره رویدادهای دیار سربداران در سال 92 پس از دریافت و تأیید صحت آن ها توسط تحریریه اسرارنامه در بخش ضمیمه مخاطبان در همین صفحه صفحه ثبت خواهد شد.




1-  تحقق حماسه سیاسی سال 92 :
با حضور پرشکوه اکثر مردم سبزوار در پای صندوق های رأی در دو انتخابات همزمان خرداد 92
مردم سبزوار در انتخابات ریاست جمهوری بیشترین رأی خود را به نام دکتر روحانی در صندوق ها ریختند تا جریان اعتدال را بر فضای سیاسی و اجتماعی کشور حاکم کنند.
درانتخابات شورای شهر نیز تقریبا تمام اعضای دوره پیشین مجددا انتخاب شدند.و علاوه برآن ها 6 عضو جدید نیز به شورا اضافه شد تا از این به بعد این مجلس محلی در سبزوار 13 عضو داشته باشد.بیشترین رأی مردم در ا نتخابات شورای چهارم به مهدی مقصودی و پس از آن به مسعود پسندیده داده شد که هردو از اعضای جوان شورای شهر هستند.

 


2-    راه اندازی دانشگاه فن آوری های نوین سبزوار :
یکی از مهمترین دست آوردهای دیار سربداران در سال 92 بود.
با تأسیس این دانشگاه ، تعداد دانشگاه های تمام دولتی سبزوار  به 3مورد افزایش یافت. دانشگاه حکیم سبزواری ، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه فناوری های نوین.  وجود سه دانشگاه دولتی معمولا در شهرهای غیرمرکز استان معمول نیست و از این حیث شاید سبزوار ، شاهرود و کاشان معدودشهرهای غیرمرکز استان در کشور باشند که دارای چند دانشگاه دولتی هستند. خصوصا اینکه در سبزوار دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه علوم پزشکی هر دو از دانشگاه های با معتبر و با سابقه چند دهه ای در شمال شرق ایران محسوب می شوند و از این حیث جایگاه اولین شهر دانشگاهی پس از مشهد مقدس را در این ناحیه برای سبزوار ایجاد کرده اند.
آگاهان امر به خوبی می دانند که اخذ مجوز و راه اندازی دانشگاه های ملی درشهرها به ویژه شهرهای غیرمرکز استان به آسانی امکان پذیر نیست و مراحل طولانی ای برای این امر باید طی شود. به طوری که معمولا هیچ دانشگاهی از همان ابتدا به صورت دانشگاه تأسیس نمی شود بلکه مراحلی نظیر مرکز آموزش عالی ، مجتمع دانشگاهی ، دانشکده را می پیمایند تا سرانجام به دانشگاه ارتقاء یابند.
اما دانشگاه فناوری های نوین سبزوار از ابتدا با عنوان و مجوز دانشگاه آغاز به کار کرد.
از آن گذشته این دانشگاه ، رشته هایی تقریبا منحصر به فرد  دارد که از کارآیی بالایی درکشور برخوردارند.
اولین رئیس دانشگاه فناوری های نوین سبزوار و در واقع یکی از اصلی ترین موسسان آن ، دکتر جواد حدادنیا از چهره های شناخته شده دانشگاهی شهرستان بود که در حال حاضر ریاست دانشگاه حکیم سبزواری را برعهده دارد.
گفتنی است دانشگاه فناوری های نوین سبزوار در ابتدا قرار بود با نام دانشگاه کنولوژی حضرت زینب (س) به صورت تک جنسیتی فقط ویژه بانوان کار خود را در سبزوار آغاز کند و محمد رضا محسنی ثانی نماینده مردم سبزوار در گفتگویی با خبرگزاری ایرنا توضیحاتی دررابطه با پیگیری های راه اندازی دانشگاه تکنولوژی حضرت زینب ارائه داده بود. (منبع)

اما سرانجام دانشگاه مذکور پس از مدتی با یک سری تغییرات ، درهمان بدو تأسیس گسترش مطلوبی یافت و به یک دانشگاه کامل با امکان تحصیل هر دو جنس مرد و زن تبدیل شد.


3-    محروم شدن سبزوار از داشتن شهردار به مدت 6 ماه با عملکرد ضعیف شورای چهارم شهر
در نخستین روزی که شورای 13 نفره شهر سبزوار در 12 شهریور 92 فعالیت خود را آغاز کرد ، بعضی از اعضای این شورا ، تصمیم به برکناری حسین مقصودی از ریاست شهرداری را گرفتند.
حسین مقصودی شهردار پرکار و همچنین پرحاشیه  و پر خبری بود که در مدت 2 سال حضورش در شهرداری سبزوار منشأ اتفاقات مثبت و منفی زیادی شد.
عده ای از شهروندان به شدت به جمع حامیان وی پیوستند  و حمایت خود را در انتخابات شورای شهرچهارم با دادن بیشترین رأی اعتماد به مهدی مقصودی که نسبت فامیلی نزدیکی با حسین مقصودی دارد ، نشان دادند.
اما عده ای دیگر مقصودی را به واسطه سیاست های اشتباهی که به ویژه در رابطه با تراکم سازی های غیرقانونی و کسب درآمدهای غیرمجاز برای شهرداری اتخاذ کرد ، مورد انتقاد قرار دادند.
البته شماری از شهروندان در بحبوحه برکناری مقصودی و انتخاب شهردار جدید می گفتند ، انتقادات به مقصودی عمدتاً از جانب کسانی هدایت می شود، که از محبوبیت روز افزون او در میان شهروندان و اقدامات موثر  و خلاقانه ای که برای اولین بار در شهر سبزوار انجام می داد ، هراس پیدا کرده بودند و معتقد بودند با این روند او قطعا در انتخابات های آینده رقیب سرسختی برای بسیاری از مدعیان خواهد بود.لذا سعی کردند با بزرگنمایی از خطاهایی که معمولا درهمه دوره ها در شهرداری سبزوار به وقوع می پیوست و تازگی نداشت ، چهره حسین مقصودی را نزد شهروندان تخریب کنند.اقدامی که ظاهرا در انتخابات 92 موثر واقع نشد و مردم بیشترین رأی را به نامزد مورد حمایت حسین مقصودی دادند.
اما در مقابل شمار دیگری از شهروندان عقیده داشتند حسین مقصودی واقعا بیشتر از آن که اقدامات اساسی برای سبزوار انجام دهد به کارهای سطحی که در چشم شهروندان نمود داشته باشد پرداخته است و در واقع اقدامات او در حد گریم و بزک ظاهری شهر بوده است. همچنین این گروه معتقد بودند ، بعضی اشتباهات مقصودی در سمت شهرداری سبزوار ضربه هایی جبران ناپذیر به اداره مطلوب این شهر در آینده زده است.
فارغ از اینکه هریک از این ادعاها چه قدر صحیح باشد ، به هرحال حسین مقصودی در شهریورماه 92 بعد از 2 سال فعالیت چشمگیر در شهرداری سبزوار از این مقام کنار گذاشته شد تا کس دیگری جایگزین او شود.
این موضوع برای چند هفته به مهمترین مبحث سیاسی و اجتماعی شهر سبزوار تبدیل شد و بحث های داغی در بعضی رسانه های خبری شهرستان به راه انداخت که متاسفانه در برخی از این رسانه ها مخاطبان شاهد انتشار برخی نظراتی عمدتا از جانب نظردهندگان ناشناس بودند که تهمت های سنگین و البته بدون سند و مدرکی را به بسیاری از شخصیت های شهرستان وارد می کرد و باعث تشویش اذهان عمومی مردم می شد که مصداق واضح پدیده بداخلاقی رسانه ای و جنگ روانی علیه بعضی اشخاص و موقعیت ها بود.
دراین بین شورای 13 نفره چهارم نیز با تأخیر عجیبی که در انتخاب شهردار جدید از خود نشان دادند ، باعث شدند درهمان ابتدای کار ، در نظر مردم به عنوان شورایی ضعیف ، فاقد قدرت پیش بینی و انسجام و نیز بدون وجود یک رهبری با نفوذ ارزیابی شوند . این ها همه انتقاداتی بود که تا زمان انتخاب شایسته دکتر طالبی نسبت به همه اعضای این شورا ادامه داشت. اما پس از این انتخاب که ظاهرا موردتوافق همه گروه های مردم سبزوار و اعضای شورا بود فضای التهاب و انتقادات نسبت به شورا کمی فروکش کرد.
با این حال پس از گذشت حدود دو ماه از این انتخاب ،عدم  قرارگرفتن دکتر طالبی در جایگاه خود مجددا باعث به وجودآمدن شک و شبهه ها و حرف  و حدیث هایی درمیان شهروندان شده است.
اینک سبزواری منتظرند تا ببینند شهردار جدید سبزوار سرانجام چه وقت کار خود را آغاز خواهد کرد تا پایانی باشد بر همه التهاب ها  و حرف و حدیث های چندماهه سبزوار پیرامون بحث انتخاب ریاست شهرداری.



4 -  به تأخیر افتادن شهرستان شدن ششتمد
علی رغم وعده های مکرر مسوولان به ویژه نمایندگان منطقه هنوز شهرستان شدن ششتمد تحقق نیافته ا ست
البته در آخرین روزهای دولت احمدی نژاد ، امیدها برای شهرستان شدن ششتمد افزایش یافت.
به طوری که رسانه ها نوشتند:
با حضور و همت ویژه سبحانی فر گل دقیقه نود به ثمر رسید/ششتمد شهرستان شد

10 مرداد


با پیگیری سبحانی فر و دستور معاون اول رئیس جمهور ، شهرستان ششتمد به زودی ابلاغ می شود

7 شهریور

محسنی ثانی هم در این زمینه از پیگیری های خود خبر داده بود ، که آن پیگیری ها نیز تا کنون به نتیجه مطلوب منتهی نشده است
ادامه پیگیری های محسنی ثانی برای شهرستان شدن ششتمد


در دیدار محسنی ثانی با وزیر کشور مطرح شد: پیگیری شهرستان شدن ششتمد و ارتقاء روستاهای حوزه انتخابیه به شهر


به هرروی ششتمد سال 92 را با وعده های مسوولان و نمایندگان برای شهرستان شدن به پایان می برد.تا مگر در سال 93این آرزوی دیرینه مردم تحقق یابد.
 


5 - بهره مندی شهرهای روداب و ششتمد از نعمت گاز
ششتمدی ها هرچند سال 92 را با وعده های عملی نشده مسوولان برای شهرستان شدن این بخش به پایان می رسانند ، اما برخوردارشدنشان از نعمت گاز طبیعی خدمتی ارزشمند بود که کمی باعث تخفیف دلخوری مردم این شهر شد.
همزمان با ششتمد روداب هم از این نعمت برخوردار شد.
(منبع1) ، (منبع2)
 



6    -برگزاری اولین نماز جمعه شهر روداب 
اولین نماز جمعه شهر روداب مرکز بخش روداب از توابع شهرستان سبزوار در دهه فجر 92 در محل حسینیه این شهر برگزار شد.
حجت الاسلام کیانی مقدم اولین امام جمعه این شهر است. (منبع)

 


7    - قهرمانی سبزوار در رقابت های والیبال نشسته آسیا :
ورزشکاران تیم والیبال نشسته ثامن الحجج سبزوار ، در آذرماه 92 موفق شدند مقام قهرمانی آسیا را برای ایران اسلامی به ارمغان بیاورند تا بار دیگر جایگاه برجسته سبزوارشهر دیرینه های پایدار را به عنوان یکی از قطب های مسلم ورزش ایران تثبیت نمایند .
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، خبر قهرمانی تیم والیبال نشسته ثامن الحجج سبزوار در حالی در رسانه های ملی ایران و بعضی دیگر از رسانه های آسیایی مطرح شد که خبرنگاران و کارشناسان ورزشی و علاقه مندان به این عرصه عمدتاً نام پرافتخار سبزوار را مساوی ایران ذکر می کردند و این بی شک نشان دهنده بخشی از عظمت مردم دیار سربداران است که به عنوان گل سرسبد شهرهای خراسان ، همواره درخششی با شکوه در عرصه های مختلف ملی و بین المللی به ویژه در زمینه های علمی ، فرهنگی ، هنری و ورزشی داشته اند. (منبع)



8- رونمایی از مجموعه انیمیشنی راشن و ماهشن

مجموعه انیمیشنی راشن و ماهشن که با سفارش و تهیه کنندگی صدا و سیمای استان خراسان رضوی به مدت دوسال تحت نظر سیدنورالله رضوی و با کارگردانی هنری پروانه باغانی در سبزوار ساخته شد ، در دهه فجر 1392 با حضور مدیرکل سیمای استانی و هیأت همراهش طی مراسمی با حضور چهره های فرهنگی و هنری دیار سربداران رونمایی شد.

این اولین اثر انیمیشنی چند قسمتی در سبزوار بود که برای پخش در شبکه های سیما انتخاب شد و مورد تایید کارشناسان و مسوولان هنری سیمای استانی و صدا و سیمای کل کشور قرار گرفت.و از این بابت می توان از آن به  عنوان مهمترین تولید هنری این سال سبزوار یاد کرد.

موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق ، خانه هنر دانشجوی دانشگاه حکیم سبزواری و گروه مهندسی پویانمایی سروستان سبزوار در تهیه این اثر مشارکت داشتند. (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3)

 

9- انتشار جدیدترین کتاب استادمحمود دولت آبادی درانتشارات فیروزی سبزوار

استاد محمود دولت آبادی که از وی به عنوان بزرگترین نویسنده معاصر ایران یاد می شود ، درسال 92 جدیدترین کتاب خود را به انتشارات فیروزی سبزوار سپرد تا امتیاز چاپ این اثر به شهر زادگاهش برسد.

چاپ این کتاب جدید از دولت آبادی را در سبزوار می توان به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی سال 92 این هرستان دانست.

این کتاب درمرحله پیش فروش با استقبال بسیار گسترده ای مواجه شد و انتشار آن انعکاس فراوانی در رسانه های داخل  و خارج از کشور پیدا کرد.(منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) ، (منبع4)

 

10-  بلاتکلیفی بیمارستان حشمتیه برای واگذاری یا عدم واگذاری به بخش خصوصی

موضوع واگذاری بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی یکی دیگر از مهمترین رویدادهای اجتماعی و مدیریتی سال 92 بود که انعکاس گسترده ای در رسانه ها پیدا کرد و بحث های زیادی را در این زمینه برانگیخت.
در آن زمان گفته می شد ، سیدابوالفضل میرعلی که پیش از آن تجربه موفقیت آمیزی از ورود او به بخش ورزش شهرستان مشاهده شده بود ، قصد خرید بیمارستان حشمتیه و سرمایه گذاری در آن را دارد..

در همین راستا عده ای با استناد به وقفی بودن زمین این بیمارستان واگذاری آن به بخش خصوصی را مخالف شرع می دانستند .این گروه می گفتند اگر بخش خصوصی نیت خیری در جهت توسعه دیار سربداران دارد ، چرا می خواهد به سرمایه گذاری در پروژه ای ورود پیدا کند که تا به حال باهزینه دولت بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و دیگر تا تکمیل ساختمان آن راهی باقی نمانده است؟
 اما عده ای دیگر که با واگذاری بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی موافق بودند ، می گفتند: هرچند مراحل ساخت بنای فیزیکی این بیمارستان تا کنون با حدود 15 میلیارد تومان هزینه حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ، اما در امر احداث یک بیمارستان ، هزینه تجهیزات آن به مراتب از

احداث بنای فیزیکی بیشتر است و بنابراین تا تکمیل شدن نهایی بیمارستان مذکور در سبزوار و تجهیز آن به دستگاه ها و وسایل مورد نیاز تخصص های مختلف ، به چیزی حدود 25 میلیاردتومان دیگر سرمایه احتیاج است که در چنین وضعیتی با توجه به عدم وجود بودجه کافی در دولت ، انتظار تکمیل  این بیمارستان فوق تخصصی در سبزوار توسط بخش دولتی ، انتظار چندان معقولی نیست ، چرا که خود وزیر بهداشت هم که به سبزوار سفر کرد، از سیاست های دولت برای کاهش تصدی گری در بخش بهداشت و درمان سخن گفته بود.
در همین رابطه یک انتقاد مهمی که موافقان واگذاری بیمارستان  حشمتیه به بخش خصوصی به مخالفان وارد می آوردند این بود که، همیشه در سبزوار عده ای اعتراض می کنند که چرا سرمایه گذاران بخش خصوصی به پروژه های این شهر ورود پیدا نمی کنند؟
و این موضوع را ضعفی در عملکرد مسوولان اجرایی و نمایندگان شهرستان به شمار می آورند که قادر نیستند سرمایه گذاران را به شهر جذب کنند..
اما وقتی هم که یک سرمایه گذار بخش خصوصی بالاخره پیدا می شود که حاضر است به پروژه های این شهر ورود پیدا کند ، همین گروه معترضان با کارشکنی و سنگ اندازی آگاهانه و ناآگاهانه جلو فعالیت او را می گیرند.
  به هرحال با حرف و حدیث های پیش آمده ، سرنوشت بیمارستان حشمتیه در سال 92 در هاله ای از ابهام فرو رفت و هرچند در تاریخ 26 دی ماه جلساتی با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه دیار سربداران و نیز با فرهیختگان و دلسوزان توسعه این شهر در دفتر محمدرضا محسنی ثانی نماینده منطقه سبزواربزرگ برگزار شد ، اما به دلیل ادامه اختلاف نظرها ، به تصمیمی روشن و نهایی منجر نشد.
اینک بیمارستان  حشمتیه به شدت نیازمند تزریق بودجه است تا بتواند سریعتر تکمیل شده و فعالیت بهداشتی و درمانی خود را برای شهروندان سبزواری ارائه دهد.در این بین مردم سبزوار بسیار نگرانند که اگر قرارباشد تکمیل بیمارستان حشمتیه به دولت واگذار شود ، این فرآیند آنقدر طول بکشد که تازمان افتتاح بیمارستان بنای آن دچار استهلاک و فرسودگی شدید شده باشد
همچنین سبزواری ها از خود می پرسند در این مدت که بیمارستان حشمتیه از چرخه خدمت رسانی به مردم خارج شده است، مسوولیت بلااستفاده ماندن این پروژه عام المنفعه وقفی برعهده کیست؟

 (با تشکر از جعفر 1370 ، برای پیشنهاد این مورد در فهرست مهمترین رویدادهای 92 سبزوار)

 

11-انتخاب دکتر طالبی به عنوان شهردار سبزوار و ابلاغ حکم ایشان در آخرین روز کاری

انتخاب فردی شایسته ، انقلابی و ملی با سابقه بیش از 30 سال مدیریت درخشان به سمت شهرداری سبزوار که در روزهای پایانی سال معارفه گردید یکی از بهترین اتفاقاتیست که نتایج آن در سال آینده ان شاا... خواهیم دید
 

 (با تشکر از جعفر مفتح وکاظمی، برای پیشنهاد این مورد در فهرست مهمترین رویدادهای 92 سبزوار)


این مطلب در روزهای آینده با افزودن موارد جدید و توضیحات بیشتر  تکمیل خواهد شد.

مخاطبان گرامی شما نیز می توانید با ارسال نظرات خود درباره مهمترین رویدادهای شهر سبزوار در سال 92 و یا با تکمیل  آنچه تا کنون گفته شده است ، به تکمیل سریعتر این فهرست یاری رسانید.
 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

پروژه هایی که باید حال آن ها را بپرسیم

نظرت را بنویس
comments

مفتح

انتخاب فردی شایسته ، انقلابی و ملی با سابقه بیش از 30 سال مدیریت درخشان به سمت شهرداری سبزوار که در روزهای پایانی سال معارفه گردید یکی از بهترین اتفاقاتیست که نتایج آن در سال آینده ان شاا... خواهیم دید

کاظمی

انتخاب آقای دکتر طالبی که شخصیت ملی محسوب میشن به عنوان شهردار خیلی اهمیت داشت.

جعفر1370

از بیمارستان حشمتیه فراموش کردید چرا؟ اونم خیلی خبر مهمی شده حدودا دو ساه قبل.اخرشم ما نفهمیدیم سرنوشتش به کجا رسید

اگه گزینه های پیشنهادی تون رو نظرسنجی میزاشتین خیلی بهتر میشد ولی بنظر من بی شک گزینه سه بخصوص با خودکامگی افراد بی تدبیر ، و بی اندیشه که خود را روشنفکر و مدرنیته و جهان دیده می دانند... آقای پسندیده چرا خودت را گول میزنی؟!! افسوس...
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما