حضور و غیاب رسانه ای در سبزوار (2)

نظر به اهمیت رسانه های گروهی در پیشرفت اجتماعی و نیز رابطه متقابل این رسانه ها با موضوع توسعه پایدار هر شهر و منطقه ای ، چندی قبل در همین مجله برآن شدیم که به تحلیل و بررسی فعالیت های رسانه ای در شهرستان سبزوار بپردازیم.
این موضوع را در ابتدا با بررسی فعالیت های رسانه ای در زمینه نشریات کاغذی آغاز کردیم و به مخاطبین خود وعده دادیم در قسمت های بعدی به مطالعه و بررسی فعالیت های رسانه ای شهرستان سبزوار در زمینه وبسایت های خبری وتحلیلی نیز بپردازیم . اینکه قصد عمل به آن وعده را داریم . و برای ورود به این موضوع ، از بررسی و تحلیل مختصر فعالیت های وبسایت سبزوار آنلاین به عنوان یکی از وبسایت های خبری—تحلیلی پرمخاطب و اثرگزار  سبزوار در حدود دو سال اخیر آغاز می کنیم و در روزهای بعدی به ترتیب سایر وبسایت های خبری وتحلیلی شهرستان را نیز مد نظر قرار می دهیم.
البته در ابتدای کار به این نکته تأکید می کنیم که مطالب مطرح شده در این مقاله بیان کننده دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و ممکن است دارای کم و کاستی هایی باشد. لذا شما می توانید با نظرات ارزشمند خود به تکمیل این مبحث یاری رسانید.
1- سبزوار آنلاین : این وبسایت در طول حدود دوسال فعالیت رسانه ایش به یکی از معتبرترین پایگاه های خبری و اطلاع رسانی سبزوار تبدیل شد. سبزوارآنلاین در فعالیت خبری خود چنان حرفه ای عمل کرد که حتی می توان از آن به عنوان یک خبرگزاری محلی یاد کرد.
چنان که شاید شما مخاطبان گرامی نیز بدانید بین  ماهیت کاری خبرگزاری ها و پایگاه های خبری که به شکل وبسایت های اینترنتی یا نشریات کاغدی مشاهده می شوند ، تفاوت هایی وجود دارد. و به طور کلی می توان گفت خبرگزاری ها مرجعی برای پایگاه های خبری هستند و اخبار کلی یک  منطقه جغرافیایی خاص را جمع آوری  کرده و در اختیار پایگاه های خبری قرار می دهند. مجله اسرارنامه در آینده به صورت مفصل تری به این موضوع خواهد پرداخت.
با وجود این همه موفقیت ، پایگاه خبری سبزوارآنلاین که با مدیریت رضا قدیریان خبرنگار نام آشنای سبزوار و تیم تحت مدیریت وی به خوبی توانسته بود ، درمدت دو سال از فعالیت حرفه ایش به یکی از اصلی ترین منابع خبری شهرستان تبدیل شود ، از دی ماه 90 ناگهان فعالیت خود را متوقف کرد.
هرچند این وبسایت هرگز دلیل خاصی را برای توقف فعالیت های خود ذکر نکرد ، اما برخی منابع غیررسمی ، بروز مشکلات مالی را دلیل تعطیلی سبزوارآنلاین معرفی کردند.
انتشار گزارش های دست اول ، عکس های ناب خبری ، مصاحبه های حرفه ای با شخصیت های اداری ، سیاسی و فرهنگی ، تنظیم وجمله بندی صحیح و حرفه ای متن های خبری ، استفاده از منابع معتبردر تهیه خبرها ، عدم ورود جهت دارانه به مسائل سیاسی ...از ویژگی های بارز و مثبت سبزوارآنلاین بود.
در مدت فعالیت این پایگاه خبری یا به عبارتی خبرگزاری محلی ، اغلب وبسایت های خبری و نشریات کاغذی شهرستان ، وبلاگ های روستایی و حتی وبسایت های مرتبط با ادارات و نهادهای دولتی  برای تأمین اخبار و اطلاعات مورد نیاز خود از سبزوارآنلاین بهره می جستند. و کاربران وبسایت های خبری سبزوار نیز همه روزه از این پایگاه خبری بازدید می نمودند.
با حساب تمام توضیحات بالا و شناخت جایگاه و نقش اثرگذار سبزوار آنلاین در عرصه اطلاع رسانی سبزوار شاید بتوان گفت : بزرگترین غایب رسانه ای  سرزمین سربداران در ماه های پایانی سال 90 و نخستین ماه های سال 91 ، پایگاه خبری تحلیلی سبزوار آنلاین بود.
2- پایگاه خبری تحلیلی سبزوار پیام :
پایگاه خبری تحلیلی سبزوارپیام در اواخر سال 89 راه اندازی شده است. این پایگاه خبری از بسیاری جهات ، همان ویژگی های مثبت سبزوارآنلاین را در خود جمع کرده است. و می توان آن را یکی دیگر از خبرگزاری های محلی سرزمین سربداران دانست. پایگاه خبری تحلیلی سبزوارپیام که با مدیریت خبرنگار با سابقه با سابقه شهرستان آقای محمد مهرنیا اداره می شود ، از یک تیم خبری حرفه ای بهره مند است. این تیم در سبزوار نمایندگی روزنامه خراسان و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) را نیز برعهده دارند.
روح الله مهری یکی از نویسندگان و خبرنگاران مجرب این پایگاه خبری است که مقالات وی در موضوعات مختلف اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی در آرشیو وبسایت سبزوار پیام و بسیاری از وبسایت های خبری و تحلیلی شهرستان وجود دارد.
گالری عکس های سبزوارپیام نیز یکی  دیگر از بخش های جذاب این وبسایت محلی است. این گالری که به لطف بهره مندی از هنر عکاسان همشهری آقایان محسن و رضا مهری دارای گنجینه ارزشمندی از عکس های خبری و هنری شهرستان سبزوار است ، خود می تواند به صورت مستقل یکی از بخش های مورد بازدید و صاحب مخاطب در وبسایت سبزوارپیام باشد. تنها ایراد موجود این است که بخش گالری سبزوارپیام با وجود این همه جاذبه های موجود و سوژه های خبری در محدوده شهرها و روستاهای دیار پرافتخار سربداران ، نسبت به سایر بخش ها به کندی به روز رسانی می شود.و در حال حاضر تنها حدود 32 مجموعه عکس در این گالری قرار گرفته است.
یکی از ویژگی های بارز سبزوار پیام توجه و حمایت خاص این وبسایت از مسائل ورویدادهای بخش داورزن است. این موضوع را می توان به خوبی در آرشیو خبرها و گزارش ها ، گالری عکس و دیگر بخش های وبسایت سبزوارپیام مشاهده کرد که حجم قابل توجهی از مطالب منتشر شده دراین قسمت ها به مسائل مرتبط با شهر و روستاهای بخش داورزن اختصاص پیدا کرده است.
داورزنی ها که از گذشته های دور تا به امروز همواره در عرصه های فرهنگی و سیاسی سبزوار صاحب پیشینه ای کهن و فرهنگی اصیل هستند. هم  اکنون  در زمینه رسانه ای از فعالیت های گسترده ای برخوردارند. برخورداری چندین ساله از چند وبلاگ ووبسایت روستایی از جمله وبلاگ پرمخاطب وپرتلاش روستای مهر از آن جمله است. براساس اطلاعات مجله اینترنتی اسرارنامه حتی روستای مزینان زادگاه دکتر علی شریعتی از یک نشریه داخلی برخوردار است . اما دراین رابطه اطلاعات بیشتری دردست نداریم.
وبسایت سبزوارپیام نیز که به خاطر اصالت داورزنی گردانندگانش ، پس از پوشش اخبار و رویدادهای شهر سبزوار به عنوان مرکز اصلی سیاسی و اداری و جمعیتی غرب خراسان رضوی ، طبیعتاً توجه خاصی به مسائل داورزن نشان می دهد. لیکن این توجه خاص به داورزن باعث نشده است مسائل و رویدادهای سایر شهر و بخش های دیار سربداران از توجه این وبسایت پنهان بماند.
پیش از این در مورد پایگاه سبزوارپیام مطالب متعددی دراین اسرارنامه منتشر کرده ایم. برای مطالعه این موارد می توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید :
 
نقد و بررسی پایگاه خبری تحلیلی سبزوارپیام

3- وبسایت خبری سبزوارنیوز
وبسایت خبری سبزوار نیوز یکی از وبسایت های قدیمی دیار پرافتخار سربداران در عرصه خبری و اطلاع رسانی است.
بنا بر اطلاعات مجله اینترنتی اسرارنامه وبسایت سبزوار نیوز از چندسال گذشته و زودتر از شروع به کار وبسایت های سبزوارآنلاین و سبزوارپیام ، کار خود را آغاز کرده است.
سبزوارنیوز که در طول فعالیت خود دوره هایی از فراز و فرود را تجربه کرده نموده ، و شاید به لحاظ کم و کیف فعالیت حرفه ای رسانه ای در حال حاضر رتبه رتبه بعد از سبزوار پیام را به خود اختصاص دهد ، اما در مجموع می توان این پایگاه اینترنتی را در ردیف وبسایت های مستقل و معتبرخبری دیار سربداران جای داد.
منظور از وبسایت های مستقل دراین دیدگاه آن دسته از پایگاه های اینترنتی است که  صاحب خط مشی و رفتار مشخص رسانه ای خاص خود بوده و بدون وابستگی صد در صدی به خبرها و مقالات منتشر شده در دیگر وبسایت ها ، دنیای اینترنت و با قلم و با طرز فکر خاص نویسندگان خود به انتشار مطالب و مقالات خبری و تحلیلی می پردازند.
البته حتی اغلب وبسایت های خبری و  تحلیلی مستقل نیز از  اخبار و مطالب منتشر شده در دیگر پایگاه های خبری استفاده می کنند و این برایشان موضوع رایجی است ، اما ارزش و اعتبار اصلی یک وبسایت خبری به آن دسته از خبرها و مطالب و عکس هایی است که خود برای اولین بار به انتشارشان می پردازد یا یک موضوع تکراری و استفاده شده در دیگر وبسایت ها را با یک زاویه دید و تحلیل جدید مورد بررسی و انتشار قرار می دهد. و سبزوار نیوز از این جهت معمولاً جایگاه خوبی در بین سایت های خبری شهرستان به خود اختصاص داده است. لیکن نتوانسته است به رتبه و جایگاه سبزوارپیام یا سبزوارآنلاین دست پیدا کند.
سبزوار نیوز اما در بخش عکس ها و انتشار گزارش های تصویری از خبرها و رویدادهای شهرستان ، جایگاه بسیار منحصربه فرد و رتبه بالایی دارد.
اگر به بخش گزارش های تصویری این وبسایت مراجعه کنید ، با مجموعه ارزشمندی از چندصد عکس روبه رو خواهید شد که توسط عکاسان توانمند این وبسایت خبری با زاویه دید و طرز نگاه خاص خود به موضوعات خبری و هنری گرفته شده است.
در  این بخش از وبسایت سبزوار نیوز نام برخی عکاسان عزیز همشهری از جمله آقایان حسین اسماعیلی ، سید رضا مهری ، مصطفی قربانی ،  موسی الرضا خیراندیش ، محسن سعیدی و ...به چشم می خورد . و نشان می دهد این وبسایت به موضوع  تهیه و انتشارعکس های خبری و حرفه ای توجه ویژه ای دارد.
 از همین جهت بسیاری از عکس های گرفته شده توسط عکاسان سبزوارنیوز ، بعدها در سایر وبسایت های خبری شهرستان منتشر می شوند.
یک ویژگی دیگر سبزوار نیوز توجه و پوشش خبری مخصوص این وبسایت در مورد اخبار و رویدادهای بخش ششتمد سبزوار است . به طوری که به نظر می رسد مدیران و هیئت تحریریه سبزوار نیوز علاقه خاصی نسبت به این بخش قدیمی و زیبای سبزوار دارند.
قبلاً در بررسی فعالیت رسانه ای سبزوارپیام به موضوع توجه و پوشش خبری مخصوص مدیران این وبسایت از مسائل بخش زادگاه خود (داورزن) اشاره کرده بودیم. اینک به نظر می رسد سبزوار نیوز نیز هرچند به طور کلی یک وبسایت عمومی و پرمخاطب برای همه شهر و روستاهای سرزمین پرافتخارسربداران است اما ، توجه مخصوص خود را به مسائل بخش ششتمد معطوف کرده است و این موضوع را می توان از بررسی آرشیو خبرها و گزارش ها و مقالات مختلف سبزوارنیوز  مورد بررسی قرار داد که حجم قابل توجهی از این مطالب پیرامون بخش ششتمد است.
سبزوار نیوز به جز بخش های خبر ، عکس وگزارش تصویری ، مقالات و ... که معمولاً در هر وبسایت خبری محلی رایج است ، اخیراً صاحب یک بخش منحصربه فرد ، جذاب و خلاقانه شده است . یک بخش طنز که با نام لغت نامه کدخدا ، و با قلم طنز به بررسی و معرفی و ترجمه برخی واژگان محلی زبان سبزواری ، می پردازد. 
تا کنون چند واژه سبزواری در این لغتنامه وارد شده و توضیحات طنزامیزی برای آن نوشته شده که می تواند در صورت ادامه این روند ، این بخش به یکی از قسمت های اصلی و اثرگذار وبسایت سبزوار نیوز در بخش فرهنگ بومی و محلی سبزوار تبدیل شود. پیش از این درباره این لغت نامه در همین وبسایت توضیحاتی  ارائه شده است .
برای مطالعه توضیحات بیشتر در مورد این لغتنامه طنز به پیوند زیر مراجعه نمایید:
عرضه نسخه طنز لغت نامه دهخدا در وبسایت سبزوار نیوز

4- وبسایت تخصصی سبزوار فرهنگ :
سبزوار فرهنگ را می توان اولین وبسایت تخصصی دیار پرافتخار سربداران  درحوزه فرهنگی و هنری دانست.
این وبسایت که متعلق به خانه فرهنگ دانشجو و از مجموعه نهادهای حقوقی وابسته به دانشگاه حکیم سبزواری است ، فعالیت خود را در عرصه رسانه ای دیار سربداران از سال 1389 آغاز کرده و در این مدت توانسته است پایگاه منسجم و معتبری از خبرها و تحلیل های فرهنگی و هنری دیار سربداران به وجود آورد.
طبق اعلام های رسمی و نیز اطلاعات مجله اینترنتی اسرارنامه مدیرمسئولی و سردبیری این وبسایت تخصصی حوزه فرهنگ و هنر سبزوار ازابتدا برعهده جوانان هنرمند و فرهیخته سبزواری بوده است . به طوری که در حال حاضرآقای محمد علی کوثری دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه حکیم سبزواری مدیرمسئول و  خانم راضیه سادات عمادی خواه دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی سردبیر وبسایت سبزوار فرهنگ هستند.
خانم راضیه عمادی خواه به ویژه بانوی جوانی است که از ابتدای راه اندازی سبزوار فرهنگ ، با آن همراه بوده است.
وبسایت سبزوار فرهنگ دارای چندین بخش متنوع و جذاب است که از جمله می توان به بخش نوشتار اشاره کرد که  ویژه انتشار اشعار ، داستان ها ، دلنوشته ها و مقالات فرهنگی و هنری نویسندگان سبزواری است.
همچنین بخش های نگارخانه ، خبرها ، یوکستان ، گزارش و مصاحبه و... از دیگر صفحات این وبسایت محلی سبزوار هستند.
سبزوار فرهنگ تا کنون توانسته است در طول حدود دو سال فعالیت در نگاه مخاطبینش به یک شناسنامه خاص خود دست پیدا کند . به طوری که اینک همگان می دانند وبسایت خانه  فرهنگ دانشجو حتی در ایامی نظیر انتخابات هرگز وارد بحث ها و مسائل سیاسی شهرستان نمی شود و اگر هم مطالبی  در این رابطه منتشر نماید ، از زاویه دید و نگاه فرهنگی وارد این مسائل می شود.
همچنین تقریباً هرزمان که بخواهیم به مجموعه اخبار و رویدادهای فرهنگی و هنری سبزوار دست پیدا کنیم ، مراجعه به سبزوار فرهنگ می تواند بهترین گزینه انتخابی باشد.
وبسایت خانه فرهنگ دانشجو تا کنون توانسته است در حوزه تخصصی فعالیت خود تأثیرات خوبی نیز به جای بگذارد.و در نقش یک پایگاه رسانه ای فعال و پویا ظاهر شود.
 به طوری که در ماه های مهر، آبان و آذر سال گذشته در جریان اختلافات تقریباً گسترده ای که درمیان گروهی از هنرمندان سبزوار و کانون های هنری این شهر با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر ایجاد شده بود ، اطلاع رسانی های روزانه و تحلیل های منتشر شده در وبسایت سبزوار فرهنگ ، مخاطبین زیادی در جمع اهالی هنر شهرستان پیدا کرده و تعداد بازدید های روزانه زیادی را به خود جذب کند.
اما این وبسایت محلی با وجود همه نقاط قوت پیش گفته از چند نقطه ضعف کلی نیز رنج می برد. به عنوان مثال می توان به این موارداشاره کرد :
1- حجم خبر، گزارش و مصاحبه های تولیدی منتشره سبزوار فرهنگ در مقایسه با خبر، گزارش ومصاحبه هایی که به نقل از دیگر منابع اینترنتی منتشر می شوند به شکل قابل توجهی کمتر است. حال آنکه هرچند گردآوری خبرها وگزارش های مختلف از دیگر وبسایت ها نیز خود یک فعالیت پژوهشی و رسانه ای محسوب می شود ، لیکن از نگاه مجله اینترنتی اسرارنامه ارزش و اعتبار یک وبسایت خبری و فرهنگی به مطالب تولیدی است که توسط نویسندگان آن وبسایت نوشته شده و برای اولین بار منتشرمی گردند.لذا اگر سبزوار فرهنگ با همه موفقیت های پیش گفته بتواند تعداد خبرها وگزارش های تولیدی خود را افزایش دهد از جانب مخاطبین خود با موفقیت و استقبال بیشتری مواجه خواهد شد.
2- برخی بخش های موجود در سبزوار فرهنگ به شکل راکد باقی مانده و مدت هاست به روزرسانی نشده اند. به عنوان مثال در بخش انجمن های این وبسایت تنها نام سه انجمن هنری فعال در خانه فرهنگ مطرح شده که هیچ توضیحی در مورد آنها منتشر نشده است.بخش های دیگری نظیر نشریه ، کلاس های آموزشی و ... نیز مدت هاست بدون به روز رسانی باقی مانده اند.این درحالی است که قطعاً انجمن ها ، کلاس های بیشتری در خانه فرهنگ فعال بوده که درصورت اطلاع رسانی صحیح وبه موقع می توانند اطلاعات ضروری و مفیدی را در اختیار مخاطبین این وبسایت محلی قرار دهند.
3- وجودبرخی ایرادات املایی یا نگارشی درمتن بعضی ازخبرها و گزارش های منتشر شده این وبسایت یکی دیگر ازنقاط منفی است که می تواند در صورت تکرار زیاد به کاهش علاقه و سررفتن حوصله مخاطبین این مطالب بیانجامد.
دراینجا با توجه به پیشینه غنی تاریخی ، فرهنگی و هنری دیار سربداران ، جادارد از همکاران محترممان در وبسایت پرمخاطبی چون سبزوار فرهنگ درخواست کنیم ، به عنوان اداره کنندگان تنها وبسایت تخصصی حوزه فرهنگ و هنر سبزوارشهردیرینه های پایدار ، به شکل عمیق تری به معرفی و ارائه اطلاعات دست اول در مورد پیشینه فرهنگی شهرستان ، مفاخر و پیشکسوتان عرصه های گوناگون هنری و ... بپردازند.
چرا که  در حال حاضرمتأسفانه با وجود فعالیت وبسایت های نسبتاً موفقی نظیر سبزوار فرهنگ هنوز جای خالی مطالب مناسبی در معرفی دقیق و کامل هنرمندان سبزواری و شاخه های هنری موجود در این شهر احساس می شود.
حتی بسیاری از پیشکسوتان فرهنگ و هنر سبزوار ممکن است پس از فوتشان در حد چند سطرمختصر ومحدود در رسانه های محلی معرفی شوند.
این درحالی است که بسیاری ازاین شخصیت ها اگردر زمان  حیات یا حتی پس از آن به درستی معرفی و شناسایی شوند ، ممکن است بعضاً مشخص شود که از ارزش و اعتباری نه تنها در سطح شهرستان سبزوار بلکه حتی در سطح ملی و حتی فراتر از آن برخوردار باشند.
 به عنوان مثال شاید بسیاری از همشهریان سبزواری نمی دانند ،که یکی از معلمان دوران ابتدایی دکتر علی شریعتی هنوز درقید حیات است ودر سبزوار زندگی می کند و با اینکه به سنین کهنسالی رسیده ، بسیار علاقه مند به فعالیت های فرهنگی است .
ناشناخته باقی ماندن فردی چون معلم کهنسال درحالی است که همه دوستان ، آشنایان ، معلمان و نزدیکان و مرتبطین شخصی به بزرگی دکتر علی شریعتی  که نه تنها در ایران بلکه حتی در جهان به شهرتی دست یافته است ، می توانند در صورت معرفی صحیح و به موقع ، مورد توجه و علاقه مردم قرار گیرند و گفتنی های زیادی در مورد خود و آن بزرگ اندیشمند کویر داشته باشند.
نمونه هایی شبیه این نوع توانمندی های فرهنگی و تاریخی در سبزوار بسیار است که متأسفانه توجه کافی را از جانب مسئولین ، مردم و رسانه های ملی و محلی دریافت نمی کنند و بسیار می طلبد که وبسایت های وزینی چون سبزوار فرهنگ توجه بیشتر به چنین موضوعاتی را سرلوحه کار خود قرار دهند.
پیش از این درمجله اینترنتی اسرارنامه به معرفی مختصری در مورد وبسایت سبزوار فرهنگ پرداخته ایم . برای مطالعه این مطلب می توانید روی پیوند زیر کلیک کنید:
خبرهای خوش فرهنگی دروبسایت خانه فرهنگ دانشجو

5- وبسایت خبری تحلیلی سلام سبزوار
وبسایت سلام سبزوار را می توان یکی از سایت های قدیمی و پرمخاطب سبزوار دانست که در مدت چندسال فعالیتش ، در نگاه مخاطبین همیشگی این وبسایت ، سبک خاص خود را پیدا کرده بود.
سردبیری سلام سبزوار برعهده یکی از همشهریان سبزواری به نام آقای حمید برقبانی بود. این وبسایت که از حدود یک ماه قبل به طور ناگهانی فعالیت خود را متوقف کرد ، درمدت فعالیتش بیشتر به عنوان یک وبسایت تحلیلی و خبری اعتراضی شناخته می شد.
شاید در همین رابطه بتوان به طور کل ، گفت سلام سبزوار آمده بود که اعتراض کند .
داشتن ماهیت اعتراضی  برای یک رسانه به خودی خود نمی تواند نقطه قوت یا ضعف محسوب شود . اما شیوه های انتقادگری و ورود آن رسانه به مباحث اعتراضی ممکن است کیفیت کار را آنچنان تحت تأثیرقرار دهد که یک رسانه منتقد را به شرط استفاده از شیوه های صحیح ، به سطح یک منبع قدرتمند جریان سازی های مثبت اجتماعی ارتقاء دهد و نیز در صورت گرفتار شدن همان رسانه در دام افراط و تفریط های گوناگون آن را از سطح یک رسانه اعتراضی به سطح رسانه ای جنجالی تنزل دهد.
چنانکه متأسفانه سلام سبزوار در برخی موارد بیش از آنکه وبسایتی انتقادی و اعتراضی باشد ، به وبسایتی جنجالی تبدیل می شد و به دلیل انتشار برخی مطالب واکنش معترضانه و دائمی عده ای از مخاطبین و مردم و مسئولین سبزوار را نیز بر می انگیخت.
لیکن نقطه ضعف مورد اشاره در عملکرد وبسایت سلام سبزوار نمی تواند مانع آن باشد که ارزش های کاری خاص این وبسایت را نادیده بگیریم.
به هرحال  در هر کاری اولین ها همیشه دچار ایراداتی خواهند بود، اما با همین ایراداتشان زمینه ای فراهم می آورند برای  کارهای کامل تر بعدی.
در عین حال جمع کردن تعداد زیادی از مخاطبین روزانه ، چنانکه قبلاً هم گفته شد یکی از توانمندی های خاص و موفقیت های ویژه سلام سبزوار بود که خود زمینه ای برای آشنایی و درگیر شدن بیشتر تعداد زیادی از همشهریان سبزواری با فعالیت های رسانه ای فراهم آورده بود.
در رابطه با سلام سبزوار باید به یک نکته تأکید کرد که این وبسایت در تمام دوران فعالیت، علی رغم برخورداریش از میانگین بالای مخاطبین در هر روز ، کمترتوانست در قامت یک پایگاه خبری تولید کننده خبرها و گزارشات دست اول ظاهر شود. بلکه بیشتر منتشر کننده گزینشی آن دسته از خبرها و گزارش های منتشر شده در دیگر وبسایت های خبری بود که با رویکردهای اعتراضی سلام سبزوار هم راستا محسوب می شدند.

به هرحال سلام سبزوار با همه نقاط قوت و ضعف خود هم اکنون پس از حدود 3 سال فعالیت در عرصه رسانه ای سبزوار ، مدتی است هم به روزرسانی اش را متوقف کرده و هم به حذف تمامی مطالب آرشیوی خود پرداخته و بدین ترتیب عملاً به حالت تعطیل درآمده است.
پیش از این در همین مجله طی انتشار  یک مقاله به نقد و بررسی وبسایت خبری سلام سبزوار پرداخته ایم . اما  مطالعه آن مقاله در موقعیت فعلی که سلام سبزوار پس از تغییر اساسی در رویکردهای رفتاری خود ، به تعطیلی کامل رسیده است ، دیگر نمی تواند مفید واقع شود.
در پایان مجله اینترنتی اسرارنامه برای همکاران  رسانه ای خود در وبسایت سلام سبزوار و مخاطبین همیشگی ان احترام می گذارد وامیدواراست این عزیزان بتوانند با کمک تجربیات قبلی خود ، مجدداً به عرصه رسانه ای سبزوار باز گردند و به فعالیت بپردازند..

6- وبسایت خبری سبزوار ما
وبسایت سبزوار ما یکی از پایگاه های خبری محلی و نوظهور در دیار پرافتخار سربداران  است. از دیدگاه مجله اینترنتی اسرارنامه این وبسایت که از شش ماهه دوم سال 90 به مجموعه پایگاه های خبری اینترنتی سبزوار پیوسته است ، تا کنون فعالیت بی حاشیه ای را از خود به نمایش گذاشته و البته به لحاظ خبری عملکردی نسبتاً حرفه ای داشته است.
در طول مدت فعالیت سبزوار ما به ویژه از ایام نزدیک به انتخابات مجلس شورای اسلامی درسال 90 تا امروز این وبسایت محلی گرایش خود را به صورتی مخصوص به پوشش خبرهای مربوط به آقای علی سبحانی فر یکی از نمایندگان شهرستان های حوزه سربداران در مجلس شورای اسلامی نشان داده است. البته سبزوار ما از پوشش خبرهای مربوط به نماینده دیگر مردم دکتر محمدرضا محسنی ثانی و نیز دیگر شخصیت های سیاسی شهرستان غافل نمانده ، لیکن در این میان به نظر می رسد پوشش اخبار ورویدادهای مرتبط با رمضانعلی سبحانی فر نماینده تازه نفس شهرستان های سبزوار ، جغتای ، جوین و خوشاب در دور نهم مجلس شورای اسلامی در وبسایت سبزوار ما از اولویت بالاتری برخوردار است.
وبسایت سبزوار ما به لحاظ طراحی صفحات طبق روال معمولی اغلب وبسایت های خبری رایج کشور طراحی شده است .یک ستون طولانی برای نمایش جدیدترین اخبار که تیتر هر خبر را به نمایش می گذارد در سمت چپ صفحه اصلی ، ستونی بزرگ و پررنگ در میانی ترین قسمت صفحه اصلی سایت برای درج گزارش های با اهمیتی که تحریریه سبزوار ما مایل است مخاطبین بیشتری این مطالب را مطالعه کنند. و دو ستون دیگر با نام های آبادی وچشم انداز در گوشه سمت راست صفحه اصلی که اولی قرار است به آداب و رسوم زندگی مردم شهرها و روستاهای 6 شهرستان حوزه سربداران بپردازد و چشم انداز که اختصاص به مقالات عمومی این وبسایت دارد.
و البته در پیشانی وبسایت سبزوارما و زیر لوگوی این وبسایت محل درج یک مطلب  به همراه بزرگترین عکسی که دراین صفحه می توان مشاهده کرد ، تعبیه شده است . و مسلماً مطلبی که دراین قسمت منتشر شود همواره مهمترین مطلب سبزوار ما خواهد بود که ممکن است از چندروز تا چندهفته ثابت بماند.
قاب تصویر که اختصاص به گالری تصاویر سبزوار مادارد و یک ستون مربوط به نظرسنجی از دیگر بخش های این وبسایت هستند.
این روند طراحی درصفحه اول وبسایت سبزوارما چنانکه گفته شد روند معمول اکثر وبسایت های خبری کشور در حال حاضر است . با این وجود استفاده مناسب از المان های محلی دارالمونین سبزوار در لوگوی این وبسایت ، از همان نخستین نگاه هویت محلی آن را به خوبی آشکار می کند و وجهه تمایز خوبی برای تشخیص این وبسایت از دیگر وبسایت های محلی و کشوری شده است.
درتوضیح این مطلب باید گفت : استفاده همزمان از 3 مورد از بارزترین نمادهای خاص شهر سبزوار از جمله مجسمه فیلسوف شهیر شرق حکیم حاج ملاهادی اسرار سبزواری ، مقبره ملاحسین واعظ کاشفی و مناره خسروگرد ، در طراحی این وبسایت نقطه عطفی است که علاوه بر برقراری ارتباط سریعتر با مخاطبین محلی ، برای مخاطبینی که احتمالاً از دیگر نقاط کشور به صورت اتفاقی یا به صورت هدف دار وارد این وبسایت محلی سبزوار شوند ، می تواند در زمانی بسیار کوتاه چند مورد از المان های فرهنگی وتاریخی شهر سبزوار را به صورتی مختصر معرفی کند.
به هرحال با توجه به اینکه سبزوار ما تا کنون فعالیت بی حاشیه ای را به نمایش گذاشته است و به لحاظ سایر ظرفیت های موجود در این وبسایت ، توان تبدیل شدن آن به یکی از اصلی ترین پایگاه های خبری سبزوار وسایر شهرستان های منطقه وجود دارد . از دیدگاه مجله اینترنتی اسرارنامه ، سبزوارما با چندراهکار که در ادامه اشاره  خواهد شد ، می تواند به این جایگاه مهم در میان وبسایت های محلی غرب خراسان رضوی دست پیدا کند :
1- افزایش خبرهای تولیدی : خبرهایی که مستقیماً توسط خبرنگاران وتحریریه خود سبزوارما با زاویه دید و هدف ها و زبان نگارشی خاص خود منتشر شوند. البته در این بین استفاده از خبرهای تولیدی در دیگر خبرگزاری های  ملی و وبسایت های خبری محلی نیز خالی از لطف نیست و حتی شاید گاهی ضروری باشد.اما تولید دست اول خبرها و تحلیل ها دریک وبسایت خبری جایگاه والاتری به آن می بخشد.
2- انتشار بیشتر مقالاتی که پیرامون یکی از موضوعات روز درحوزه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی وفرهنگی شهرستان های خطه سربداران اختصاص دارند. (در بخش چشم انداز) مانند مقالاتی که به قلم آقای روح الله مهری در رابطه با مسائل روز شهرستان  تازه تأسیس داورزن در بخش چشم انداز نوشته منتشر شده اند. البته سایر مقالات منتشر شده این بخش نیز ارزش خود را دارند که می توانند با بیان بیشتر مسائل بومی و محلی ویا مسائل کلی کشور با مثالهای بومی جذابیت بیشتری برای مخاطبین سبزوار ما به همراه آورند.
3- به روز رسانی سریعتر بخش آبادی که به معرفی روستاها و شهرهای مختلف خطه سربداران در شهرستان های سبزوار ، خوشاب ، جوین ، جغتای ، ششتمد و داورزن می پردازد.
4- توجه برابر به پوشش اخبار و رویدادهای هر 6 شهرستان موجود در خطه سربداران که البته تا کنون نیز چنین بوده است.


برای مطالعه قسمت اول این مقاله روی اینجا کلیک کنید

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
جنبش رسانه ای در سبزوار
نظرت را بنویس
comments

حاضر

در حال حاضر بزرگترین غایب رسانه ای سبزوار اسرارنامه است. اسرارجان اینقدر همه رو حضور غیاب می کردی و حواست به همه چی بود حالا جای خودت خالیه.

ایمان

فردا روز خبرنگار بیایید از دفتر واحد مرکزی خبر سبزوار و خبرنگاران انها بخصوص اقای درقدمی که زحمات بسیاری جهت تهیه گزارش و پخش ان از شبکه خراسان و شبکه های ملی می کشند تشکر و قدردانی کنیم به امید تلاش بیشتر دفترواحد مرکزی خبر سبزوار و شناسندن توانمندیها منطقه سبزوار بزرگ(شهرستانهای جوین جغتای داورزن ششتمد خوشاب)

همکار

همزمان با حلول ماه مبارک رمضان سایت خبری -تحلیلی صبح سبزوار به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد. علاقمندان می توانند جهت اطلاعات بیشتر به آدرس الکترونیکیwww.sobhesabzevar.com مراجعه کنند.

سایت بهمن آباد

سلام بر گردانندگان محترم مجله اینترنتی اسرار نامه و امیدوارم حالتان خوب باشد. از اینکه همواره بر ما منت گذاشته اید و شرمنده مان کرده اید به سایت بهمن آباد سر زده اید و مطالب این سایت را در سایت زیبایتان منتشر کرده اید، بسیار ممنونم. موسم دروی گندم و جو تمام شده و به تدریج خرمن ها را با دستگاه خرمن کوبی می کوبند که البته ممکن است در شهریور ماه اندکی از خرمن ها باقی مانده باشد.

ایمان

اینجانب قبلا هم گفته ام که یکی از زیرساختهای مهم داشتن صداوسیما خراسان غربی است لطفا این متن را بخوانید از سوی رئیس صدا و سیما صورت گرفت استقبال از ایجاد شبکه سراسری پایتخت معنوی خبرگزاری فارس: رئیس سازمان صدا و سیما از از تبدیل شبکه استانی خراسان‌رضوی به شبکه سراسری پایتخت معنوی با محوریت خراسان‌رضوی استقبال کرد. به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی صدا و سیمای خراسان‌رضوی، سید عزت‌الله ضرغامی از تبدیل شبکه استانی خراسان‌رضوی به شبکه سراسری پایتخت معنوی استقبال کرد و اظهار داشت: اگر بتوانیم شبکه‌ای را با محوریت خراسان‌رضوی با یک کنداکتور قابل قبول و با توجه به ظرفیت‌های مطلوب دینی بارگاه منور رضوی ایجاد کنیم، پیوستن این شبکه به شبکه سراسری قابل دسترسی است. ضرغامی در ادامه گفت: یکی از کارهایی که مرکز خراسان‌رضوی باید انجام دهد، این است که با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر این استان دائماً و پیوسته امید و امیدواری را به مردم نسبت به انقلاب و آینده القاء کند چرا که از محورهای مهم فعالیت سازمان پرداختن به امید، دین، اخلاق و آگاهی است. رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خطاب به برنامه‌سازان خراسان‌رضوی، افزود: شما باید این معنویت حاکم در شهر مقدس را پوشش دهید و دوربین شما باید تصاویر ارادت و اعتقاد مردم به آقا امام رضا (ع) را آشکار کند. وی ادامه داد: با مردم مصاحبه کنید و نگاه‌ها و نظرات مردم را درباره زیارت و معنویت جمع‌آوری کنید و به زیباترین شکل تدوین و پخش کنید چرا که این تصاویر می‌تواند بر روی اعتقادات مردم تأثیرگذار باشد و عظمت قدسی و حرم مطهر رضوی را به مردم سراسر کشور منتقل کند. در ادامه حجت‌الاسلام علی نهاوندی مدیرکل صدا و سیمای خراسان‌رضوی در جلسه شورای مدیران که با حضور رئیس سازمان برگزار شد، با اشاره به حضور سالانه 25 میلیون زائر ایرانی و 2 میلیون زائر خارجی در شهر مشهد و ظرفیت‌های ممتاز صنعتی ،علمی، گردشگری در این شهر گفت: شایسته است شبکه خراسان رضوی بر روی TS3قرار بگیرد تا در کنار مأموریت‌های استانی به مأموریت‌های سراسری نیز بپردازد و شکوه معنویت دینی شیعیان را منتشر کند. وی افزود: قابلیت و زیرساخت مناسب برای چنین رویدادی فراهم است و بودجه زیارت هم می‌تواند برای چنین رویداد مهمی موثر باشد تا زائران حضرت از مبدا اطلاع‌رسانی شوند. همانگونه که ملاحظه می کنید شبکه خراسان رضوی به زودی شبکه ملی خواهد شد اگر ما کمی به خودمان بیاییم می توانیم با کمی پشتکار شبکه خراسان غربی را ایجاد کنیم

دزرود

سلام خوبی؟ خلاصه بگم که با انتقال آب دز به قم،در شمال خوزستان با ممنوعیت کشت مواجه شدیم.قبلا در سه فصل ما کشت داشتیم دزفول قطب کشاورزی هستش

داورزن شناسی

متن خطبه امام جمعه شهرستان داورزن در وبلاگ داورزن شناسیhttp://davarzan.persianblog.ir/

س.س حافظه

سلام دوستان با عرض خسته نباشيد خواستم اعلام كنم كه و بلاگ نويس س.س حافظه (اينجانب) با وبلاگ رييس يازدهم با محور بررسي اخبار و تحليل انتخابات يازهم رياست جمهوري شروع به كار كرد. اميدوارم همانطور كه ما را در انتخابات مجلس همراهي نموديد(وبلاگ نهمين انتخاب سبزوار)، اين وبلاگ نيز محفلي شود براي تبادل نظر و اطلاعات و بحث و بهانه اي براي دوباره دور هم جمع شدن دوستان. منتظر حضور شما عزيزان هستم در وبلاگ: http://entekhabe11.mihanblog.com/

داورزن شناسی

http://davarzan.persianblog.ir/ سلام سخنان این هفته امام جمعه داورزن در وبلاگ داورزن شناسی ضمنا در سایت جایی برای تماس با شما ایجاد نمایید متشکرم.

هم ولایتی

با تشکر که همیشه مطالب روستای مهر را در سایت خود قرار می دهید.مطمئنا کار شما در جهت اطلاع رسانی حرف اول را می زند.ممنونیم از شما
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما