در مصاحبه با دکتر محمدرضا سلیمانی کوشکی:

موزه شهر سبزوار دریچه ای برای شناخت تاریخ و فرهنگ دیار کهن سربداران

سبزوار شهر دیرینه های پایدار؛ شهری که با برخورداری از پشتوانه عظیم تاریخی وادبی توانسته جایگاه ویژه ای را درحیات تمدنی دیرینه ایران زمین به خود اختصاص دهد ؛شهری که به کرات نویسندگان ومورخان وجغرافی دانان به آن اشاره کرده اند و از مراکز عمده تشیع در ایران بوده است .
آثار وشواهد باستان شناسی بررسی شده در این منطقه قدمت آن را به پیش از تاریخ می رساند تا آنجا که این شهر کهن را با تاریخ اساطیری ایران پیوند می زند. به طور نمونه می توان به محل نبرد رستم وسهراب که به «دژسپید» معروف است در محدوده کنونی «باغ ملی سبزوار» اشاره داشت.

چنان که می دانیم در دنیای مدرن به غیر از کتاب ها ومجلات علمی ورسانه های صوتی وتصویری گاهی نیاز است که یافته های تاریخی به طور عینی مورد بررسی قرار گیرد واین مسئله وجود موزه های متعدد را می طلبد که محققان وعلاقمندان بتوانند لحظه ای چند از نزدیک مطالعات خود را انجام داده وازتاریخ شهرها ونواحی جغرافیایی آگاه شوند. درسبزوار نیز با وجود قدمت تاریخی وفرهنگی که در سطرهای پیشین بیان شد نیاز به وجود موزه های متعدد همواره احساس می شده است. در همین راستا خوشبختانه چند سالی است شاهد افتتاح چند موزه از جمله موزه مردم شناسی ووقف در کاروانسرای فرامرز خان ، موزه صنعت نفت در محل ساختمان قدیمی شرکت نفت سبزوار وبه تازگی موزه شهر در محل تالار سابق شهرداری هستیم .
ازهمین رو مدتی قبل فاطمه خرم پور کارشناس ارشد تاریخ ایران باستان و خبرنگار اسرارنامه به موزه شهر رفته است تا مصاحبه ای با مدیرموزه دکتر محمدرضا سلیمانی کوشکی داشته باشد.
شما گرامیان در ادامه متن کامل مصاحبه خبرنگار اسرارنامه با مسئول موزه شهر سبزوار را مطالعه خواهید کرد:

آقای دکتر توضیح مختصری درباره موزه شهر بدهید اینکه شامل چه بخش هایی است وچه اطلاعاتی را می تواند در اختیار بازدید کننده بگذارد ؟
- موزه شهرسبزوار شامل موضوعات متعددی است. بخشی از آن به اشیاء تاریخی دوران قبل از اسلام وبعد از اسلام بر می گردد .بخش هایی شامل : وضعیت جغرافیایی ،ادبیات و تاریخ علم ،علما ،ادیبان ، مورخان ، نویسندگان و از همه مهمتر بخشی از موزه به تاریخ تشیع اختصاص داده است.
با بازدید یک ساعته از موزه شهر سبزوار می توان فهمید این شهردیر پای خراسان از لحاظ معماری، مردمی، مبارزات، و.... چه تغییراتی داشته، از لحاظ علمی چه پیشرفتی پیدا کرده است و چه دانشمندانی دراین دیار زیسته اند.
همچنین در این موزه می توان سوغات وآداب ورسوم مردم محلی را مشاهده کرد.


- آیا درراه اندازی این موزه اداره میراث فرهنگی نیز همکاری داشته است با توجه به اینکه سازمان میراث فرهنگی باید نقش اساسی را در این زمینه ها ایفا کند؟
- بله. سازمان میراث فرهنگی با ما همکاری داشته وبرخی از اشیاء تاریخی را برای افتتاح در اختیار ما گذاشته اند.


- با توجه به اینکه معتقدید میراث فرهنگی با شما همکاری لازم را داشته است واظهار داشته اید که سازمان اشیاء تاریخی را برای افتتاح در اختیار شما قرار داده چرا دوباره آن را پس گرفته با توجه به اینکه موزه دیگری وجود ندارد ،مگر نه اینکه اینجا موزه شهر است وباید اشیاء تاریخی در موزه محافظت بشوند تا از تخریب دور بمانند ؟
- سازمان میراث فرهنگی معتقد است که بایستی یگان حفاظتی مستقر بشود ولی ما هنوز در موزه شهر یگان حفاظتی نداریم ،ولی جزو کارهایی است که در حال اجراست در حال حاضردوربین مدار بسته نصب کرده ایم ویگان حفاظتی را به زودی مستقر می کنیم.
وبعد از آنکه ان شالله طرح محتوایی آماده شده وتصویب گردد کارها یک به یک انجام می شود

.
-
در مورد قدمت اشیائی که در موزه نگهداری می شود توضیح بدهید ؟
- فاز اول را با اشیاء مردمی شروع کردیم طبق تاریخ گذاری که اداره کل برای ما انجام داده اشیائی که در اینجا نگهداری می شود اشیاء مربوط به قبل از میلاد از جمله سلاح های سرد را داریم ،و نیز اشیاء دوره معاصر (دوره قاجاریه تا پهلوی اول ) را نیز نگه داری می کنیم

.

-
درباره نهضت تاریخی سربداران و نقش با اهمیتی که در مقابله با هجوم متجاوزان مغول به خاک ایران و بازگرداندن آزادی و استقلال به بخش های وسیعی از شرق کشور داشتند و در حرکت سرنوشت ساز خود از پشتوانه غنی تشیع و فرهنگ اصیل پهلوانی و جوانمردی ایرانی برخوردار بودند، چه کار خاصی انجام داده اید ؟ با توجه به اینکه این سلسله سکه های خاصی داشته اند که هم اکنون در موزه های دیگری در کشور نگه داری می شوند، برای این موارد آیا تدبیری اندیشیده اید ؟ آیا برای برگرداندن این سکه ها و جمع آوری سایر آثار متعلق به سربداران به موزه شهر سبزوار راهکاری وجود دارد؟
سلیمانی: درست است که حکومت سربداران باعث شناساندن شهر سبزوار به تاریخ شده است. ولی مشکلی که وجود دارد این است که برگرداندن سکه های سربداران که در موزه های دیگر موجود است کاربسیار سختی است چرا که وقتی شیئی در موزه ای قرار می گیرد مسلما جزء اشیاء آن موزه محسوب می شود وبرگرداندن آن به زادگاه اصلی کاری سخت وطولانی است اما ما این مهم را جزوء کارها وسیاست های راهبردی ومسایل پیش بینی شده واستراتیژیکی خود قرار داده ایم. به طور مثال در نظر داریم نمایشگاه های فعال ودوره ای برگزار کنیم وبتوانیم با موزه های دنیا ارتباط برقرار کرده و در این زمینه گامهای مثمر ثمری بر داریم .


در مورد سربداران چه ایده ای دارید آیا بخشی از موزه را برای آن در نظر گرفته اید ؟
- به اعتقاد من باید بخش مستقلی به نام سربداران در موزه راه اندازی شود سال آینده کنگره هفتصدمین سال سربداران در سبزوار برگزار خواهد شد و امیدواریم بتوانیم بخشی از موزه را به این موضوع مهم اختصاص داده ودر این مورد مباحث زیادی صورت گرفته که ان شاءالله بتوانیم تا سال آینده این بخش را آماده کنیم .


آقای دکتر شما چه راهکاری را پیشنهاد می کنید تا بتوانید اشیاءوسکه های دوره سربداران را راحت تر به دست بیاورید ؟آیا اگر کسی بخواهد سکه هایی که در دست دارد را به موزه بفروشد ،بودجه لازم را در نظر گرفته اید؟
- جمع آوری سکه یا اشیاء دوره سربداران از اطراف کار سختی است اگر مردم عزیز با ما همکاری داشته باشند مسلما این راه برای ما سهل تر خواهد بود اگر کسی سکه یا اشیاء دیگری داشته باشد وآن را به موزه تحویل دهد به شناخت سربداران کمک بزرگی کرده است .زیرا این اشیاء بالاخره باید توسط کسانی به ما فروخته شده یا هدیه داده شود. ما در این خصوص اطلاع رسانی کرده ایم وموزه شکل گرفته و بعد از این هم بیشتر ازاین اطلاع رسانی خواهیم کرد .
اما مسئله ای که وجود دارد اینست که ما نمی دانیم چه سکه یا اشیائئ در دست مردم وجود دارد واین بستگی به طرز فکر وجامعه نگری مردم بزرگوار ما دارد .که این سکه ها را پنهان کنند یا اینکه به موزه تحویل دهند. اگر طبعاً قصد فروش داشته باشند ما آن را قیمت گذاری کرده واز آنها می خریم .واینکه ما اعلام آمادگی می کنیم وپرچم برافراشته ایم وتابلو موزه را نصب کرده ایم در حال حاضر موزه فعال است .


- با توجه به این که این اشیاءدر خانه ها به طور علمی محافظت نمی شوند ممکن است در معرض گرد وغبار یا آسیبهایی دیگر قرار بگیرد به نظر شما آیا درموزه بهتر نگه داری نمیشود ؟
- بله مسلما در موزه حفاظت های خاص صورت میگیرد


- آیا تا به حال کسانی بوده اند که اشیاءی را به موزه اهدا کنند ؟
- بله مردم خیر وبزرگواری وجود داشته اند که اشیائی را به موزه اهدا کرده اند .کسانی مانند استاد طوسی که ایشان یکی از خوشنویسان به نام معاصرسبزوار هستند وقتی که ایشان خبردار شدند که قرار است موزه شهر راه اندازی شود، ایشان لطف کردند وحکمشان را به ما دادند اصل حکم ،قلم نی اولیه و وسایل خودشان که شامل یک زیر دست چرمی، یک مرکب دان ویک قلمدان زیبا بود .
یا از استاد محمود حیطه نام ببرم که ایشان عکاس بین المللی وممتازی هستند ودر عرصه سنگ تراشی و...کارهای حجمی زیاد خلق کرده اند وقرار است کار زیبایی به ما هدیه بدهند .
همچنین مجموعه خطی آقای مختاری که با ایشان صحبت شده امید است که موافقت خود را اعلام کنند .
به نظر من این نوع کارها میزان فرهیخته گی این مردم بزرگوار را نشان میدهد که خوشبختانه اکثر مردم در این زمینه ها توجیه هستند.
 


- صحبت آخر شما برای مردم چیست ؟
- موزه شهر یعنی نماد شهر ،پیشانی شهر سبزوار.
سبزوار دارای سرمایه داران بزرگی است باید این سرمایه گذاران کمک کنند سرمایه گذاری کنند تا دیگران نیز تشویق شوند .
ما جزو موزه های فعال هستیم که فعالیت می کنیم وامیدواریم بخش خصوصی وارد بشود در حال حاضر به لطف خدا وهمکاری اعضاء شورای شهر وشهرداران محترم این چند ساله مخصوصا آقای دکتر طالبی که بسیار پیگیر این موضوع بوده اند که باید از همه آن ها تقدیر کرد.
در حال حاضر توانسته ایم فاز یک موزه را فعال کنیم ان شالله در فرصت مناسب برای بازدید عموم آزاد خواهد شد ودر اسرع وقت توسط پیامک وتبلیغات آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد .
خواهش من از رسانه ها این است که موزه را تبلیغ کرده و مردم را تشویق کنند به اینکه اگر اشیائی تاریخی را در اختیار خود دارند، به موزه اهداء کرده تا هم مورد بازید عموم قرار بگیرد و هم از آسیب آن در خانه ها جلوگیری شود.


مصاحبه توسط: فاطمه خرم پور

کارشناس ارشد تاریخ ایران باستان

 

برای مطالعه مطالب قبلی از همین نویسنده هم اکنون روی اینجا کلیک کنید

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

شهر اساطیری سبزوار با قدمتی پنج هزارساله

نظرت را بنویس
comments

مطلع

ایا معرفی حال وی به معنای سرک کشیدن است؟؟؟؟؟

مطلع

اگر شک دارید میزان حال وی را از اهالی کوشک و محمود دیگر سوال بفرمائید!!!!!

انقلابی

نام واقعی ................................................ است !!!!! جائی بس تاسف که در دیار سربداران .....................................این سکان را عهده دار شده است؟؟؟

انقلابی

ای کاش میزان حال این فرد را از محمود نوروز سوال میکردید؟؟؟؟؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما