دکتر رمضانی و نگاهی اجتماعی به حوزه ی دانشجویی

دغدغه یک مسئله مثبت است

دکتر ولی الله رمضانی دانش آموخته دکترای انسان شناسی از فرانسه می باشند. ایشان متولد شهر سبزوار است دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را نیز در ایران گذرانده اند و هم اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه  حکیم سبزواری و مدیر اجتماعی دانشگاه می باشند. این مصاحبه پیش از این  توسط سایت سبزوار فرهنگ انتشار یافته است که به خاطر نوع نگاه مصاحبه شونده با حذف سوالات ارائه می شود.

دغدغه های دانشجویان :

دغدغه یک مسئله مثبت است. اگر این مسئله مثبت، منفی بشود مشکل و معضل می آفریند. دغدغه صرفا بد نیست.
  یکی از دلایل تبدیل شدن دغدغه به مشکل در دوره دانشجویی میتواند این باشد که در دوران تحصیل قبل ازدانشگاه در نوعی از بافت اجتماعی قرار داشتند که همیشه از آنها خواسته شده کاری انجام دهند اما دردانشگاه برای انجام وظایفشان تحت فشار نیستند. اگر هم فشاری باشد منظم نیست. مثلاٌ نزدیک امتحانات سعی در جبران عقب ماندگی هایشان میکنند.برای حل این مشکل باید شیوه مدیریتی دانشگاه تغییر یافته و دانشجویان در رابطه با این مهم به خودآگاهی رسیده و تمرین نمایند.

حجم بیشتر دانشجویان رشته های فنی در ایران به نسبت هم طرازان غربی:

دانشجویان رشته های فنی در ایران به نسبت هم طرازان غربی خود حجم بیشتری از دانش را فراگیری نموده اند. اما در این مدت فرصتی که لازم بوده تا با فرهنگ و جامعه آشنا شوند را از دست داده اند. در شرایط بلوغ جنسی، اجتماعی و فرهنگی بدون راهنما و روش درست دچار آسیب میشوند. این آسیب بخاطر فاصله بین مدرسه و دانشگاه است که سبب فشار بر دانشجو خواهد شد. در چنین شرایطی دچار استحاله میشوند وعده کمی محکم برخورد کرده و از این مرحله به سلامت عبور خواهند کرد.

آینده شغلی و زندگی مشترک:

آینده شغلی افراد به شدت با آینده زندگی مشترک آنها ارتباط دارد. سه مجرا پیش روی دانشجویان وجود دارد. 1-دانشگاه   2-والدین   و3-خود فرد.

دانشگاه که نتوانسته است راهکار درست و خوبی در زمینه شغلی ارائه دهد. والدین دانشجویان که قبلاٌ کاملاٌ حامی بوده اند دیگر از نظر زمانی و هزینه ای قادر نیستند از فرزندان خود حمایت کنند. خود فرد نیز به بلوغ اجتماعی و تجربه لازم برای اشتغال و تشکیل زندگی مشترک نرسیده اند پس نتیجه دغدغه منفی .

بحران های رو به رو:

دگرگونی های انقلاب باعث شده است که دانشجویان در باطن رنگ انقلابی دارند اما  در ظاهر آنها رنگ انقلابی دیده نمیشود.

ایران در بعد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انقلاب کرده است. اما در بعد اقتصادی به انقلاب نرسیده ایم. در واقع اصلاٌ وارد فرایند تغییر نشده ایم. این دگرگونی ها باعث شده است که دانشجویان در باطن رنگ انقلابی دارند ما در ظاهر از انقلاب دور شده اند

دین گریزی و دین مداری:

 به دلیل برآورده نشدن انتظارات ما از دین مداری و قرار گرفتن تحت تأثیر تبلیغات دشمنان انقلاب، دین گریزی شیوع میابد و افراد به اگزیستانسیالیستی، اومانیستی، عرفان های غیر دینی و جادویی و پوچ گرایی روی می آورند.
 
شغل:

 بیش از صدهزار شغل در ایران طبقه بندی شده است اما دانشجویان قادر نیستند مشاغل مرتبط با رشته خود را تشخیص داده و شغل مناسب خود را بیابند. به دلیل این شناخت ناقص، خود را محدود به تعداد اندکی از مشاغل نموده اند.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما