آشنایی با لباس سنتی زنان سبزوار ، جوین، جغتای، روداب و خوشاب
تنوع پوشش لباس در شهرستانهای سبزوار جوین جغتای روداب و خوشاب به فرهنگ مردم این دیار بر میگردد جوین تحت تاثیر فرهنگ ترک و فارس و متاثر از اقلیم تقریبا مشابه جغتای است منهای اینکه کردهای جغتای با طایفه های کیوانلو اینانلو زعفرانلو و غیره تقریبا متاثر از پوشش کرمانجی ست . و شهرستان خوشاب کردهای روستای عادل اباد تقریبا مشابه کردهای جغتای و روداب است .
در روداب تنوع پوشش لباس بلوچی را داریم در روستای بیدک و ذوالفرخ پوشش لباس بلوچی بیشتر است . عنایتا به فرهنگ و اقلیم و گویش می توان تقسیم بندی زیر را منظور کرد :
پوشش ترکی
پوشش کردی شاخه کرمانجی
پوشش بلوچی
پوشش فارسی
"شوسر بندی "
بعضا ترک زبانان محترم به فارس زبانان " تات" می گویند بعضی ها " تات" را برای غروشمارها بکار می برند با این حال به پوشش سر که کلاهی است گرد بدون لبه و از جنس پارچه که روی ان را سکه در یک تا سه ردیف تزئین کرده اند "شو سر بندی " می گویند.
" شو سر بندی " در بین کردها هم استفاده می شود.
"چهار قد"
نوعی سرپوش پارچه ای که معمولا با تکنیک "فرد "بافته می شود و هندسه ان مربع است ودر زیر "شوسر بندی " قرار می گیرد و معمولا به شکل لوزی زیر "شوسر بندی" قرار دارد. این چهر قد با ایجاد سایه انداز در پشت و طرفین و جلو سر که بعنوان روبند است و باعث جلوگیری از برخورد افتاب باد و باران به سر می شود و خنکی متبوعی برای زن در زمستان و تابستان دارد در زیر چهار قد روسری به سر می بندند و موها را می بافند تا از پریشانی انها جلوگیری شود.
"جلیقه"
پوششی ست بر روی پیراهن بلند که معمولا پیراهن تا زانوها طولش می رسد این "جلیقه " از رنگهای شاد مانند قرمز . صورتی و لیموئی ست که لبه ان با سکه تزئین شده و گل سینه روی ان کار کرده اند پوشش "جلیقه بیشتر در مجالس یا رفت و امد های رسمی استفاده می شود.
" دامن "
معمولا پر چین است و بلند و از دامنهای کوتاه بنام "شلیته" در مهمانیهای زنانه استفاده می کرده اند این دامنهای پر چین معمولا تا ساق پا امتداد دارد .
"پی تاوه "
پارچه ای دست بافت است با هندسه مستطیل که انتهای دو سوی پارچه دارای بند است "پی تاوه " از مچ پا به صورت دورانی تا نزدیکهای زانو روی شلوار بسته می شود و پا را در مقابل سرما و گرما و دید نامحرم مصون نگه می دارد.
" چاروق "
نوعی کفش از جنس چرم است دارای پاشنه کم ارتفاع و بندهائی که روی چارق بسته می شود .
هر چند این پوشش امروزه معمول نیست لیکن هنوز بعضا سالخوردگان از همین پوشش استفاده می کنند و غالبا در صندوق خانه ها لباس مادر بزرگ ها را نگه داری می کنند .
پژوهشگر: محمد عبدالله زاده ثانی
منبع: وبلاگ تاریخ و تمدن سبزوار
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
قاسم بهمن آبادی
سلام بر دوستان فرهیخته و فرهنگ شناس در بوستان مجله اینترنتی اسرارنامه گشتی زدم و مانند همیشه لذت وافر بردم از سویی متأسف شدم از این که سنت های حسنه یکی یکی می میرند و ما با رفتن شان شادی و دست افشانی می کنیم.
مرسی جالب بود..