محرم در روستای شهرآئین سبزوار

سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
صدها سال پیش در صحرایی داغ و سوزان بنام کربلا فرزندان پیامبر را به طرز فجیعی به شهادت رساندند و زنان آن ها را به اسارت بردند و حال بعد از چندین قرن گویی همین دیروز این اتفاق شوم افتاده بود چرا که در منطقه گرم و خشک حاشیه سبزوار در روستای شهرآئین همین واقعه بازسازی شد و بقدری شور و هیجان در خالقین این شبیه سازی زیاد بود که بلاتشبیه انگار حسین همان امام حسین بود و حضرت عباس همان و شمر ذی الجوشن همان.
 
شمر ملعون آنچنان بر سر سربازان خود فریاد میزد و دستور حمله به اصحاب امام حسین (ع) میداد که پسرکان و و دخترکان تماشاچی چشمانشان از ترس گشاد شده بود و دست و پایشان میلرزید. پیرزنان چادر به روی خود کشیده و آرام هق هق میکردند و پیرمردانی که اشک در چشمانشان جمع شده بود.امام حسین و حضرت عباس آنچنان اشعار وداع شهادت می خواندند که انسان به فکر فرو میرفت که نکند ایشان به فارسی صحبت می کردند.به آهستگی بغض خود را فرو میخوردند و به شمر لعین و لعنت می فرستادند. آنانکه جوانتر بودند و هر چند که میدانستند این یک شبیه سازی است و بازیگران امروز حتی ذره ای مشابه فرزندان پیامبر نیستند وکسی که اشعار شمر را می خواند هم هرگز آنچنان ملعون نیست ولی با تصور نمودن واقعه عاشورا بعلت علاقه به امام حسین و یارانش به یادشان اشک می ریختند و آه میکشیدند. 
 
شهرآیین، روستایی است از توابع بخش باشتین شهرستان داورزن که در 47 کيلومتري جنوب غرب سبزوار قرار دارد. آوای غم انگیز نوحه خوانی و سوگواری برای حسین بن علی در این روستا همه ساله از روز نخست محرم آغاز می شود و در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج خود می رسد. 
 
در روز عاشورا مانند بسیاری از شهرها و روستاهای کشورداستان شهادت حضرت عباس و امام حسین در قالب رسم دیرینه تعزیه خوانی بازسازی می شود و در روز تاسوعا نیز از ابتدای واقعه یعنی روزی که حربن یزید راه بر امام حسین بست و سپس توبه نمود و بعد هم در رکاب امام حسین (ع) به شهادت رسید به تصویر کشیده میشود. در عصر تاسوعا هم دسته زنجیر زنی روستا  که متشکل از زنجیرزنان پیر و جوان و دهل زن و علم گردان و ... هستند با مشایعت اهالی روستا از مرکز روستا به راه می افتند و به درب منازلی که به تازگی عزیزانشان را از دست داده اند می روند و فاتحه ای به یاد عزیز درگذشته نثار می کنند و خانواده عزادار هم به رسم همیشگی به اندازه وسع خود گوسفندی را در پیشاپیش دسته زنجیر زنی قربانی کرده و کنند  و گوشت حیوان را جهت آماده نمودن غذای روز تاسوعا و عاشورا اهدا می کنند و بعد از اینکه دسته زنجیر زنی به درب منازل افرادی که ذکر شد رفتند در آخر بسوی مصلی روستا حرکت کرده وبرای اهل قبور فاتحه نثار می کنند.
 
دیدن این همه صفا و صمیمیت و از خودگذشتگی در این روزهای عزیز را می توان به جرات از دوستی مردم به اهل بیت عصمت طهارت دانست چرا که هنوز در قلب این مردم پاک و باصفا حتی در روستاهای دور افتاده در هر نقطه از این کشور پهناور بعد از چندین قرن نشان از برحق بودن آن امام همام دانست.
 
برای مشاهده تصاویر بیشتر  هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما