هفتصدمین سالگرد قیام سربداران و لزوم مشارکت همگانی مردم سبزوار در پاسداشت این رویداد عظیم تاریخی

جواد دباغی مقدم ، سردبیر و خبرنگار وبسایت پرمخاطب سبزوارنیوز ، که بعضی گزارش ها و یادداشت های او در ماه های اخیر به ویژه دررابطه با موضوع انتخاب شهردار سبزوار ، بسیار بحث برانگیز شد ، به تازگی به پروژه برگزاری کنگره ملی و بین المللی هفتصدمین سال وقوع نهضت سربداران وارد شده است ، تا بدین ترتیب نام خود را با یکی از مهمترین رویدادهای تاریخی و فرهنگی شهر دیرینه های پایدار پیوند بزند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، ورود جدی دباغی مقدم که از روزنامه نگاران با سابقه کشور است و تجربه همکاری با روزنامه کیهان را در دوران اوج فعالیت های این روزنامه کثیرالانتشار کشور دارد ، به عرصه بزرگداشت نهضت سربداران ، می تواند یادآور این نکته باشد، که اهمیت تاریخی ، سیاسی و فرهنگی قیام سربداران به حدی است که تلاش برای برگزاری هرچه با شکوه تر آن نمی تواند تنها به چند مقام مسؤول و یا چند محفل و نهاد دانشگاهی منحصر گردد ، بلکه لازم است همه دلسوزان فرهنگی ، و فرهیختگان سبزوار از جمله خبرنگاران و اصحاب رسانه ، به این موضوع مهم ورود پیدا کرده و سهم خود را در آن ایفا نمایند.

جدیدترین مطلب منتشر شده در وبسایت سبزوارنیوز به خوبی نشان می دهد که در میان سبزواری ها به ویژه فعالان فرهنگی و رسانه ای اهمیت موضوع سربداران درک شده و اقداماتی اساسی برای پاسداشت این ظرفیت عظیم تاریخی در دارالمومنین سبزوار در حال انجام است.

در ادامه به انتشار متن کامل جدیدترین مطلب منتشر شده در سبزوارنیوز در ارتباط با برگزاری کنگره باشکوه هفتصدمین سال نهضت سربداران می پردازیم:



پیشنهاد سبزوارنیوز تقدیم کمیسیون فرهنگی می شود
چارت تشکیلاتی و برنامه عملیاتی هفتصدمین سالگرد قیام سربداران تهیه شد


سبزوارنیوز/ سبزوارنیوز با همراهی اتاق فکر جوانان دوستدار سبزوار سرانجام موفق شد چارت تشکیلاتی و همچنین برنامه پیشنهادی و عملیاتی هفتصدمین سالگرد قیام سربداران را برای دفاع به کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بفرستد.
جواد دباغی مقدم با اعلام این خبر تأکید کرد: این برنامه باز بوده و قابلیت اجرای چندین جشنواره ملی و همچنین همایش های مختلف با محوریت سبزوار را در دل خود دارد که در کنار کنگره ملی و بین المللی سربداران و یا در طول سال 1393 قابل برگزاری می باشد.
وی با اعلام این خبر که براساس گفت وگو و رایزنی های انجام شده رییس کنگره یادشده دکتر محمدعلی طالبی شهردار منتخب سبزوار خواهد بود بیان داشت: به طور همزمان دفاتر تهران و قم نیز برای پیگیری و انجام رایزنی های موردنیاز گشایش خواهند یافت.
سردبیر خبرگزاری سبزوارنیوز افزود: بناداریم همچنان شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) طی مطلبی با عنوان "نهضت سربداران از چه جهت برای ما اهمیت دارد؟" به بررسی کلی این نهضت کاملا مردمی پرداخته است و براساس آنچه که در این تارنما آمده است " مهم ترین نکته اش این است که این اولین و موفق ترین نهضتی بود که علیه مغول ها در ایران به راه افتاد و توانست حکومت تشکیل دهد. این در حالی بود که جماعت قیام کننده شیعیان بیهق بودند و در آینده سیاسی ایران که این کشور شیعی می شود حکومت 50 ساله سربداران اهمیتی مضاعف می یابد."
عضو اتاق فکر جوانان دوستدار سبزوار اظهار داشت: همچنان که می دانیم نخستین تجربه حکومت شیعی کشور را همین قیام سربداران در دل خود دارد و زمینه ساز حکومت صفوی و به تبع آن انقلاب اسلامی ایران است و اساسا چنین پیشینه ای می تواند از سربداران و به دنبال آن از سبزوار نمونه ای بی همتا برای کشور بسازد.
دباغی مقدم گفت: در تدوین مقدماتی این چارت پیشنهادی، نکات قابل توجه و مستنداتی لحاظ شده است که می تواند برای تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان درباره شهرمان فرصت غیرقابل باور و بسیار خوبی ارائه نماید ضمن این که این طرح هنوز به بوته نقد فرهنگیان و دانشگاهیان نرسیده و با موافقت کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر و آقای مهدی مقصودی می توانیم سازوکار مناسب آن را در اختیار این دوستان نیز قرار دهیم.
وی با دعوت از همه علاقه مندان به توسعه شهرمان مهمترین اهداف و پیگیری های اتاق فکر جوانان دوستدار سبزوار را زمینه سازی برای استان شدن سبزوار، راه اندازی مرکز صداوسیمای سربداران، ایجاد دبیرخانه دائمی این قیام مردمی و بی نظیر در تاریخ این منطقه از کشور و همچنین تعامل بیشتر همشهریان در اقصی نقاط دنیا توصیف کرد.
سردبیر سبزوارنیوز اضافه کرد: با پیشنهاد بین المللی برگزار کردن این رویداد که از سوی دکتر طالبی شهردار بسیجی و مردمی شهرمان، در این خصوص نیز پیشنهادات بسیار سازنده و خوبی نیز در حوزه بین الملل داریم که در زمان مقتضی به اطلاع عموم مردم نجیب شهرمان خواهیم رساند.

منبع: سبزوارنیوز

گفتنی است مجله اینترنتی اسرارنامه از نخستین ماه های آغاز فعالیت خود ، موضوعات مهم و مغفول مانده در حوزه تاریخ و فرهنگ سبزوار را مورد توجه قرار داده و به ویژه در ارتباط با سربداران به انتشار مطالب متعددی پرداخته بود که مخاطبان گرامی هم اکنون می توانند ، بعضی از این مطالب را در بخش کوچه پس کوچه پیوندها در انتهای همین مطلب مطالعه نمایند.

                                                                

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

 

مسؤولین پاسخگو باشند / در شناخت و معرفی تاریخ و فرهنگ سبزوار کوتاهی شده است

 

دعوت عمومی / بیایید برای شناخت و معرفی تاریخ محلی و فرهنگ بومی سبزوار بکوشیم

 

قیام سربداران خراسان به رهبری شیخ حسن جوری در نیشابور؟؟؟!!!!

 

پیگیری اسرارنامه درباره قیام سربداران نتیجه داد

 

قیام سربداران مورد توجه مناسب مردم و مسؤولان قرار گرفته است

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما