سبک زندگی مردمان روستای استاج درایام نوروز

پایگاه اطلاع رسانی روستای استاج سبزوار که توسط دو تن از وبسایت نویسان عزیزهمشهریمان آقایان رضا و احمد استاجی اداره می شود در یکی از مطالب منتشره خود به تشریح سبک زندگی و آداب و رسوم مردمان روستای استاج در ایام نوروز پرداخته است.
این مطلب وبلاگ نویسان استاجی به خوبی آداب و رسوم گذشته و امروز مردمان روستای استاج را در ایام نوروز شرح داده و تقریباً هیچ موردی را از قلم نیانداخته است.
آداب چیدن سفره هفت سین ، غذاها و خوراکی های مورد استفاده مردم در ایام نوروز ، چگونگی تحویل کردن سال نو ، بازی و ورزش های محلی رایج ، آداب رفتاری جداگانه برای دختران و پسران و کودکان استاجی در نخستین روزهای فرارسیدن سال نو و ... همه مواردی است که به خوبی دراین مطلب موردتوجه قرار گرفته و قابل شناسایی است.
لذا شایسته است که بدون مقدمه چینی بیشتر در این زمینه به مطالعه مطلب «نوروز در استاج  » بپردازیم :
نوروز در استاج
مردم روستای استاج همچون دیگر مردمان ایرانی نوروز را با شادمانی، دید و بازدید و پوشیدن لباس‌های نو آغاز می کنند و خود را مهیای پذیرایی از مهمانان نوروز می‌كنند.پهن کردن سفره هفت سین و گذاشتن خوراکی هایی همچون شیرینی،مغز بادام،مغزگردو،کشمش ونخود نوید پذیرائی ویژه از میهمانان این ایام را میدهد.
مردم روستای استاج در آغازین ساعات اولین روز از فصل بهار در مسجد جامع روستا گرد هم جمع می شوند تا ضمن شاد باش وتبریکات سال نو برای کسانی که دریک سال اخیر فوت نموده اند طلب مغفرت کنندو وتسلی بخش بازماندگان آنان باشند. از نکات بارز در ساعات اولیه روز عید دریافت عیدی از سوی کودکانی است که بادر دست داشتن پلاستیک هایی به درب منازل رفته و صاحبان خانه با دادن پول یا بادام و گردو به این کودکان عیدی می دهند.
در روزهای عید جدا از دیدوبازدیدها، انجام بازی های بومی محلی نیز رونق خاص خودرادارد،تیله بازی،گوی را،هفت سنگ از جمله بازی های رایج در این ایام است که تاحدودی جای خود را امروزه به والیبال وفوتبال داده اند.
در گذشته دختران وزنان جوان نیز درطول روزهای این ایام به محیطی سرسبز خارج از روستا میرفتند وبا سرگرمی هایی چون رقص کودکان،تاب بازی،و.... این ایام رابا سرور وخوشحالی سپری میکردند که امروزه این برنامه نیز جای خود را به گذراندن اوقات در کنار تلویزیون داده است.
از دیگر آئین های ایام نوروز پخت پلو در شب عید است به گونه ای که شب عید در تمام خانه ها پلو پخت میگردد با خورشت های متنوع وآش وجالب تر اینکه در گذشته هرخانواده در شب عید از غذای طبخ کرده خود یک بشقاب برای چوپانانی که در طول سال از گوسفندان آنان مراقبت میکردند یا برای حمامی  یا خادم مسجدمی بردند تا از زحمات یک ساله آنان به نوعی تقدیر کنند.
ایام نوروز فرصت مناسبی است برای دختران وپسران در آستانه ازدواج،وبازار ازدواج های فامیلی ونسبی در این ایام بسیار پررونق است به امید خوشبختی همه جوانان به ویژه همشهریان عزیز استاجی .....
(منبع : پایگاه اطلاع رسانی روستای استاج سبزوار)
ضمناً شما مخاطبین گرامی اگر تمایل به آشنایی بیشتر با روستای سرسبز استاج داشتید ، می توانید تا ساعاتی دیگر به بخش سبزوار گردی همین وبسایت مراجعه کنید تا از نگاه یکی از روزنامه نگاران کشوری مطلبی در وصف زیبایی ها و توانمندی های روستای اتاج را مطالعه نمایید.
در پایان این مطلب مختصر و البته بسیار مفید یک مسئله ناخوشایند این است که متأسفانه  پایگاه اطلاع رسانی روستای استاج به عنوان منبع اصلی انتشار این مطلب از تیرماه سال گذشته تا به این لحظه سوم فروردین سال 91به روزرسانی نشده و به حالت تعطیلی درآمده است.  
این پایگاه اینترنتی در مدت حدود یک سال و 4 ماه فعالیت خود مطالب بسیار مفیدی در معرفی روستای سرسبز و با صفای استاج در بخش روداب سبزوار منتشر کرده  که می تواند منبع خوبی برای شناخت این روستا باشد.
اسرارنامه در همین مکان ضممن قدردانی از زحمات همشهریان و همکاران رسانه ای خود در وبلاگ استاج و تمامی وبلاگ ها و وبسایت های روستایی در خطه پرافتخار سربداران آرزو مند است ، این فعالیت ها به خوبی ادامه داشته باشد . چرا که در این آشفته بازار تهاجم فرهنگی رسانه های بیگانه علیه فرهنگ و تمدن ارزشمند ایرانی و اسلامی ، برتمامی ما ایرانیان مسلمان از جمله سربدارانی های فرهیخته و متدین لازم است در حفظ و نشر فرهنگ و ارزش های بومی و محلی خود از هر سنگری که می توانیم بکوشیم.
کد:5715
 
کوچه پس کوچه  پیوندها
کلیک کنید:
آداب و رسوم روستائیان خسروجرد در ایام نوروز

 
نظرت را بنویس
comments

کرابی

سلام سال نو بر شما مبارک . انشاالله امسال برایتان سرشار از شادی و شادمانی و تندرستی و سلامتی باشد. از سایت خوبتان خیلی سپاسگذارم.مطالب خیلی مفیدی دارد. من یکی از تکالیف نوروزی فرزندم این بود که در شهرمحل زندگیتان یعنی سبزوار آداب و رسوم نوروزی یکی از روستاها را در ایام نوروز شرح دهید ، از هرکس می پرسیدم جواب های کاملی نمی دادند ولی وقتی در اینترنت جستجو کردم اولین یافته ها به این سایت و چندسایت دیگر رسیدم که از مطالب شما استفاده کردم خیلی ممنون. خیلی خوب است که در سبزوار ما سایت هایی مثل سایت شما راه افتاده تا فرهنگ و آداب و رسوم محلی را در اینترنت منتشر کنند. امروزه حتی پیرمردهای روستایی هم از بس این تلویزیون ها و ماهواره ها حتی در روستاها هم زیاد شده حتی پیرمردها وپیرزن ها هم به درستی شاید ندانند که آداب و رسوم قدیم و اصیل روستایشان چه بوده و اگر بپرسی شاید شکسته پاره همان رسومی را بگویند که در سبزوار و حتی در تهران اجرا می شده یا می شود. اما وقتی این چیزها در اینترنت باشد ، حداقل بچه های ما و حتی خود ما این اطلاعات را که با واقعیت بهتر جور در می آید پیدا می کنیم. بی زحمت از کراب هم بنویسید. من اگر بخواهم بگویم تقریباً شبیه همان رسم هایی است که در روستاهایی است که خودتان تا الآن نوشته اید تا جایی که من می دانم فرق بیشتری ندارد اما شما وقتی می نویسید به مطلب پر و بال می دهید. من مشتاقم که بازهم به این سایت بیایم و اگر بیایم حتماً جستجو می کنم تا ببینم از کراب چه چیزی نوشتید.خیلی ممنونم. موفقباشید. بازهم برایتان سال خوبی آرزو میکنم و خیلی خوشحالم که برای سبزوارمان می نویسید. موفق باشید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما