"نجات" بازی قدیمی کودکان و نوجوانان سبزواری

گروه سبزوار شهر دیرینه های پایدار و دانشوران بیدار که مدتی است در شبکه اجتماعی فیسبوک فعالیت خوب و موثری را در راستای معرفی دیار سربداران از زاویه های مختلف فرهنگی ، تاریخی ، مشاهیر ، سبک زندگی و ... انجام می دهد ، به تازگی مطلب زیبایی را درباره یکی از بازی های قدیمی کودکان و نوجوانان سبزواری منتشر کرده است که به خصوص در سال های دهه های 1360 و 1370 درسطح محلات و یا مدارس ابتدایی این شهر بسیار رایج بوده است.
از ویژگی های این بازی نیاز به وجود تعداد زیاد و حداقل بیش از 8 نفر شرکت کننده بوده است که هرچه تعداد اعضای بیشتر می شد ، هیجان کار افزایش می یافت.
بنا براین کودکان و نوجوانانی که در بازی نجات شرکت می کردند، بودن در گروه و فعالیت های جمعی را تجربه می نمودند.درست برخلاف بسیاری از بازی های امروز که عموماً با کامپیوتر و درفضای انفرادی انجام می شود.
اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل توضیحات ارائه شده درباره این بازی قدیمی می پردازد:

خوشبختانه ما در زمانی زندگی کردیم که طعم شیرین این بازی ها رو چشیدیم و با هم سن و سال های خودمون تو کوچه ها میگشتیم و از این بازی ها لذت می بردیم .متاسفانه امروزه به علت افزایش بازیهای کامپبوتری در بین بچه ها شاهدیم که اونها علاقه ای به رفتن به کوچه و بازی با هم سن و سالهاشون ندارند .در اینجا ما برانیم تا به معرفی بعضی از بازی هایی که در سال های گذشته رایج بوده بپردازیم.
نجات یکی از بازی هایی بود که من در گذشته به همراه دوستام تو مدرسه یا کوچه بازی می کردیم.البته این رو اضافه کنم که اسم این بازی تو محله ما نجات بود و شاید در مناطق دیگه سبزوار اسم دیگه ای روش گذاشته باشند .شیوه ی این بازی که بیشتر در بین پسرها رایج بود به این صورته:
بچه ها که تعدادشون از حدود 8 یا 10 نفر باید بیشتر بود(برای جذاب شدن بازی) دو گروه تقسیم میشدند و با "سنگ کاغذ قیچی" یک گروه ,گروه دزد و یک گروه پلیس اسم می گرفت سپس گروه دزدها فرار می کردند و پلیس ها باید به دنبال انها می رفتند تا انها را بگیرند و تا زمانی که تمام انها را نگرفته باشند این روند ادامه پیدا می کند.
البته باید این نکته رو اضافه کرد که هرکدام از دزدها که گرفته می شد باید در مکانی که محله نامیده می شد نگهداری و مواظبت می شد تا دیگران نتوانند او را ازاد کنند که اسم بازی هم از اینجا گرفته شده و شیوه ازاد کردند به این صورت است که دزدها به محله حمله می کردند و با زدن دست خود به دوستشان او را ازاد می کردند.

نویسنده: سبزوار پایدار
منبع: گروه سبزوار شهر دیرینه های پایدار در شبکه اجتماعی فیسبوک

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

چه کسانی با کت و شلوار اتو کشیده می خوابند؟

نظرت را بنویس
comments

پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما