آداب و رسوم روستای بهمن آباد در ماه مبارک رمضان

بهمن آباد این روزها نام آشنایی است برای بسیاری از مردم خطه سربداران . حداقل برای آنهایی که از مخاطبین رسانه های محلی از جمله اسرارنامه هستند بهمن آباد روستایی تقریباً شناخته شده است. و این شناخته شدگی به خاطر فعالیت تعدادی از فرزندان فرهیخته این روستاست که تصمیم گرفتند چیزهایی را در روستایشان تغییر دهند. و چون آنها این تصمیم را گرفتند خدا طبق وعده خود همان چیزها را برایشان تغییر داد.
در قسمت معرفی وبلاگ روستای بهمن آباد که توسط یکی از همشهریان عزیزو اهل قلم جناب یوسف بهمن آبادی مدیریت می شود می خوانیم :
«بهمن آباد از روستاهای نه چندان آشنای شهرستان سربداران (سبزوار) است که قدمت زیادی درتاریخ این مرز و بوم دارد. با این حال، در نقشه ها نشانی از آن نیست و تاسیس این وبلاگ، از آن جهت بود تا نشان دهد بهمن آباد زنده است و می تواند در این عصر نوین با دگرگونی های سریع و پپچیده اش، خود را فریاد کند.»(منبع : وبسایت روستای بهمن آباد / بخش درباره وبلاگ)
این همان تغییری است که بهمن آبادی ها خواستند و از دیدگاه مجله اینترنتی اسرارنامه اکنون نسبت به انجام آن تاحدودی موفق شده اند.
چرا که اکنون دیگر با وجود انتشار این حجم زیاد از مطالب ازجمله آداب ورسوم ، دل نوشته ها ، اخبار و... بهمن آباد در شمار زیادی از رسانه های محلی ، این روستا حداقل در فضای رسانه ای یکی از سرشناس ترین روستاهای خطه سربداران محسوب می شود. و این موفقیتی است که با تلاش همشهریان اهل قلمی چون یوسف بهمن آبادی ، قاسم ملا بهمن آبادی و دیگر بهمن آبادی های عزیزی به دست آمده است که به عشق روستای خود در فضای مجازی اینترنت پایگاه های تشکیل داده اندو دائماً مطالبی منتشر می کنند.
شاید به همین خاطر باشد که ما می خواهیم دراینجا به همشهری عزیزمان جناب یوسف بهمن آبادی توصیه کنیم ، دیگر وقت آن است که در مطلب بخش درباره وبلاگ تجدید نظر کنند...
اینک پس ازاین مقدمه ، بد نیست برای آشنایی بیشتر با روستای عزیز بهمن آباد نگاهی بیاندازیم به سبک زندگی مردم این روستای کهن خراسان درماه مبارک رمضان که به قلم شیرین مدیر وبسایت روستای بهمن آبادنوشته شده  است :

آداب و رسوم بهمن آباد در ماه مبارک رمضان
ماه مبارک رمضان از راه می رسد و مردم بهمن آباد همچون مردمان دیندار دیگر ایران، خود را برای این ماه پر برکت آماده می کنند. در اینجا، به آداب ماه مبارک رمضان در روستای بهمن آباد پرداخته می شود:

سال های گذشته که حمام عمومی پابرجا بود، مردم بهمن آباد روز قبل از ماه مبارک به حمام می رفتند و با تجدید جسم و روح، خود را برای روزه گرفتن آماده می کردند. در واقع، حمام عمومی از ساعات 9 صبح تا حدود 4 بعدازظهر در اختیار بانوان و از 4 بعدازظهر تا صبح در اختیار مردان بود. اکنون در اغلب خانه ها حمام های کوچک ساخته شده و مردم در خانه های خود دوش می گیرند.

شب های ماه مبارک، ساکنان بهمن آباد یک ساعت قبل از اذان با صدای شب خوانی بیدار می شوند. در گذشته که بلندگو نبود، افراد مسئول  با ایجاد صدا (زدن به قوطی یا چلیک) اقدام به بیدار کردن ساکنان می کردند. امروزه با آمدن تجهیزات صوتی، این کار راحت تر شده است. به طوری که در یکی دو دهه گذشته فرزندان عزیز آقای حاج رمضان حاج حسن بهمن آبادی به نام های علی آقا و قاسم آقا، شب خوانی [سحرخوانی] های ماه مبارک رمضان را بر عهده دارند. علی آقا یا آقا قاسم در ساعت مقرر وارد هیات یا مسجد شده و شب خوانی می کنند و ساکنان بهمن آباد سحری ها را با صدای زیبای این عزیزان بیدار می شوند.  

نذری دادن در روزهای احیا، از جمله آداب هر ساله مردم بهمن آباد است و افرادی که نذر و نیازی دارند، اقدام به طبخ آش کرده و  در میان اهالی روستا پخش می کنند.

شب ها نیز پس از افطاری اهالی روستا در مسجد جمع شده و دعای جوشن کبیر را می خوانند و در ادامه روحانی محله روضه خوانی می کند. ناگفته نماند که روستای بهمن آباد از 2 بخش تشکیل شده و اعمال ماه مبارک در 2 مکان مذهبی (مسجد و هیات) برگزار می شود.
ساکنان بهمن آباد که تقریبا همه شان کشاورز و دامدار هستند در ماه مبارک کار سخت کشاورزی و دامداری را رها نمی کنند و روند زندگی را همچون دیگر روزها ادامه می دهند.

روز عید فطر نیز مردم در مسجد روستا جمع شده و تحت اقامه روحانی محله، نماز عید فطر را به جای آورده و پس از آن مورد پذیرایی قرار می گیرند.

نویسنده : یوسف بهمن آبادی

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
یک خوش شانسی برای روستایی در دل کویر
نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی

باسلام مطلب جالبی بود که به قلم دوست عزیزمان جناب آقای بهمن آبادی به رشته تحریر درآمده است . اگر التفاطی به وبلاگ شاهدان کویر مزینان بشود رسم ورسوم دیار مزینان نیز درچند پست با عنوان رمضان درمزینان تقدیم شده است هرچند دیر است اما انتشار آن دراسرارنامه خالی ازلطف نیست. شاهدان کویر مزینان
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما