«کف بیخی» غذای محلی روستای برگوی سبزوار در شب های سرد پاییز و زمستان

«برگو» یکی روستاهای ییلاقی شهرستان سبزوار در بخش روداب است که گفته می شود نام این روستا به دلیل واقع شدن در نزدیکی کوه پایه های جنوب غربی شهرستان سبزوار در اصل "برکوه"بوده که به مرور زمان برگو تغيير يافته است .

مردم این روستای قدیمی و خوش آب و هوا نیز مانند سایر شهرها و روستاهای دیار سربداران در ایام مختلف سال، آداب و رسوم اصیل و سبک زندگی خاص خود را دارند.

یکی از جلوه های سبک زندگی بومی مردمان برگو که به ایام سرد سال در شب های بلند پاییز و زمستان اختصاص دارد، تهیه و صرف غذایی محلی به نام «کف بیخی» است.

روزنامه خراسان در گزارشی که به تازگی درباره روستای برگو تهیه و منتشر کرده است، نحوه پخت و استفاده «کف بیخی» را به شرح زیر توضیح داده است:

اين غذابيشتر در شب هاي بلند زمستان پخته ودرديد و بازديدهاي شبانه ميل مي شود و از کف يک نوع گياه کوهي منطقه به نام "بيخ "به دست مي آيد. به اين صورت که ريشه هاي اين گياه را ۳ بار مي جوشانندبراي بار اول و دوم آب آن را دور مي ريزند براي بار سوم آب آن را در ظرف بزرگي که بهتر است سفالي باشد مي ريزندو بعد آب را با دسته چوب گز هم مي زنند.

اين هم زدن تا زماني که کف سفت شود ادامه دارد ووقتي سفتي به حدي رسيد که کف از چوب جدا نشد آن گاه مقدارى شيره انگور يامقداري شکر را به تدريج به آن اضافه کرده و زدن کف را ادامه مي دهند تا خوب مخلوط شود و در آخر کف را در ظرف هايي مي کشند و آن را با مغز گردو و بادام و...تزيين مي کنند، و از ميهمان ها پذيرايي مي کنند.

منبع: روزنامه خراسان

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

طرز تهیه «کمه جوش» غذای محبوب و سنتی شهر سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما