رحيم پور ازغدي : شريعتي خدمت بزرگي به اسلام کرد / روحانیت متحجر در مقابل اندیشه و کلام دکتر شریعتی موضع گرفته بودند

رحيم پور ازغدي : شريعتي خدمت بزرگي به اسلام کرد    

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با سخنرانی ها و نوشته های دکتر شریعتی، مردم ایران توانستند به مسلمانی خود افتخار کنند و بجای شرمندگی در مقابل مکاتب مادی شرق و غرب سرشان را بالا نگه دارند که این خدمت بزرگی به ملت ایران بود.

حسن رحیم پور ازغدی که در آستانه سالگرد درگذشت دکتر شریعتی دیشب در نشست بزم اندیشه در آستان قدس رضوی سخن می گفت افزود: شریعتی به عنوان عضو جبهه واحد انقلاب اسلامی معتقد بود که دین سیاسی و تمدن ساز است و در سبک زندگی، حاکمیت، مواضع حقوق بشر، اخلاق، روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و معرفت شناسی موضع و تعریف دارد.

رحیم پور بااشاره به تلاش شریعتی برای آورده شدن اسلام از حاشیه به متن و تبدیل آن به محور تمدن سازی، جامعه پردازی، حکومت سازی و سیستم سازی، افزود: در آن دوران دکتر شریعتی و شهید مطهری طیفی را تشکیل دادند که بار فکری جبهه انقلاب اسلامی را بردوش می کشید و در این راه مرحوم شریعتی با قلم و کلام خود بزرگترین خدمت را به اسلام و تشیع کرد.

او ادامه داد: در آن دوران هم جریان روحانیت متحجر ضد امام راحل در داخل حوزه و هم جریان نواندیش دینی که عملا سکولاریسم را تئوریزه می کردند، در مقابل اندیشه و کلام دکتر شریعتی موضع گرفته بودند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مرحوم شریعتی به رغم برخی مشکلات و اشکالاتی که در سخنان و نظریاتش وجود داشت و اینکه با معارف اسلامی به روش کلاسیک آشنا نبود، باعث شد همه مردم به نحوی با ادبیات و استدلال های اسلام محور وی تغذیه فکری شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در زمانی که تقلید از امام خمینی (ره) به عنوان یک مرجع تقلید جرم محسوب می شد، شریعتی مقلد امام راحل بود و با قلم و کلام خود همزمان در چند جبهه علیه مارکسیست ها، کمونیست ها، ملی گراها، متحجرین مذهبی، رژیم سلطنت، سکولاریسم و نظام سرمایه داری می جنگید.

این استاد دانشگاه همچنین دکتر شریعتی را جزء اولین کسانی دانست که مفهوم بیداری اسلامی و بازگشت به ارزشهای دینی را مطرح کرد و افزود: وی براساس تبیین مکتب اسلام به مردم توصیه می کرد شخص محور نباشندو عقل محور و مکتب محور باشند و اعمال و گفتار و خواسته دیگران را در ترازوی نقد قرار دهند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

بزرگداشت سی و هشتمین سالروز وفات دکتر شریعتی در مزینان برگزار می شود

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما