در حاشیه دومین سال برگزاری

نقد اعضای شورای شهر سبزوار بر برگزاری آیین نمادین استقبال سربداران از امام زمان(عج)

در روزهای بعد از برگزاری آیین استقبال نمادین از امام زمان (عج) و احیای میراث معنوی 700 ساله سربداران که برای دومین سال پیاپی در سبزوار برگزار شد، وبسایت شورای اسلامی شهر سبزوار سبزوار که به تازگی فعالیت خبری موثری را آغاز کرده و همه روزه اخبار و گزارش های این نهاد مهم تصمیم ساز شهری را به اطلاع مخاطبان می رساند، انتقادات برخی اعضای شورا به نحوه برگزاری دومین آیین استقبال نمادین از امام زمان(عج) را منتشر کرده است.

به طور مثال، کاظم کرامت رئیس شورای شهر سبزوار که معمولا در مسائل فرهنگی دیار سربداران دیدگاه های روشنی دارد و در کمتر از یک سال اخیر با شرکت در مراسم رونمایی از تمبر یادبود آقای رمان ایران در هفتاد و چهارمین سالروز تولد استاد محمود دولت آبادی (منبع) ، امضای نامه موافقت شورا برای برگزاری بزرگداشت دکتر علی شریعتی (منبع) و اجرای قطعه کوتاهی از ترانه زیبا و فولکلور ننه گل محمد در هفته سبزوار(منبع)، نشان داده است که نسبت به ظرفیت های ارزشمند فرهنگی سبزوار آگاه  است و جسارت کافی را نیز برای ایستادن پای این ظرفیت ها دارد، با نگاهی تردید آمیز به کیفیت برگزاری آیین نمادین استقبال از امام زمان در دومین سال اجرا نگریسته و گفته است:

رئیس شورای شهر :
شهرداری کوتاهی کرد استقبال کمتر شد

رئیس شوراری اسلامی شهر گفت: کوتاهی شهرداری در جمع آوری مستندات تاریخی آئین استقبال از امام زمان (عج) باعث کاهش استقبال همشهریان از برنامه امسال شد.

کاظم کرامت با بیان اینکه نباید در اظهار نظرهایمان با یکدیگر تعارف داشته باشیم افزود: متاسفانه شهرداری سال گذشته تهیه مستندات تاریخی این آئین را پشت گوش انداخت که حاصل آن کاهش استقبال عامه مردم و خواص از برنامه امسال بود.

وی با تاکید بر اینکه استمرار این مراسم در سال های آینده در گرو مردمی شدن و تائید صاحب نظران و علماء است بیان کرد: باید از همین امروز جهت آسیب شناسی اجرای 2 سال برگزاری و جمع آوری مستندات تاریخی اقدام کنیم در غیر اینصورت پایان خوشی در انتظار این برنامه نخواهد بود.

 رئیس شورای سبزوار با تائید برخی انتقادات درباره طولانی بودن مسیر و سردرگمی مردم و اجرای برنامه های به روز برای جوانان تصریح کرد: استخراج  شرح حقیقت و واقعیت این حرکت معنوی از تاریخ توسط صاحب نظران حوزه و دانشگاه مهمترین کاری است که باید در اسرع وقت انجام شود.

کرامت با تاکید بر اینکه  اگر کار فرهنگی درست اجرا نشود یقینا با شکست مواجه می شود اضافه کرد: اگر این مسائل تا سال آینده برطرف نشود مطمئنا برگزار نشدن این مراسم بهتر از اجرای آن است البته امسال یکی از تاکیدات ما به برگزار کنندگان این بود که چون کارها را فراهم نکرده اید و دیر به فکر افتاده اید برگزار نشود.

منبع: وبسایت شورای شهر

 

برمبنای همین گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، مهدی مقصودی رئیس کمیسیون فرهنگی شورا، اسدالله نورنهنگ نایب رئیس شورا، علی ارغیانی و سید قاسم حسین زاده دو تن از اعضای پیشکسوت شورای شهر سبزوارنیز، ضمن اینکه هیچ یک ضرورت احیای این آیین معنوی و میراث فرهنگی ارزشمند در دیار سربداران را رد نکرده اند، اما نسبت به کیفیت برگزاری آن در دومین سال اجرا، ابراز نگرانی کرده و خواستار آن شده اند که شهرداری در سال های آینده با جمع آوری مستندات تاریخی و مشورت با صاحب نظران، بر جنبه های کیفی این مراسم بیافزاید:

اظهارات نمایندگان درباره آئین استقبال از امام زمان (عج)

نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر سبزوار بر طرح جمع آوری مستندات تاریخی و آسیب شناسی اجرای آئین استقبال از امام زمان( عج) تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر سبزوار تعدادی از نمایندگان در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اظهارات خود را نسبت به آئین استقبال از امام زمان (عج) مطرح کردند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در ابتدای جلسه با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری مراسم آئینی استقبال از امام زمان (عج) گفت: امسال دومین بار بود که شهرداری این برنامه فرهنگی و معنوی را برگزار کرد. مهدی مقصودی با اشاره به اینکه متاسفانه سال گذشته وعده شهرداری برای جمع آوری مستندات تاریخی و آسیب شناسی این مراسم به دلیل سهل انگاری و پیگیر نبودن مسئولین مربوطه در شهرداری عملی نشد افزود: البته در نشست هم اندیشی قبل از برگزاری مراسم امسال که در شهرداری برگزار شد مواردی مطرح شد که در مراسم امسال به برخی از آنها توجه شده بود.

وی با بیان اینکه با ارائه مستندات تاریخی می توان آئین انتظار حضرت قائم (ع) را در سطح ملی مطرح کرد از آمادگی بنیاد مهدویت برای همکاری در این مراسم معنوی خبر داد.

در ادامه علی ارغیانی با تائید اظهارات مقصودی گفت: برای ورود شورا به بحث تحقیق و پژوهش کمیسیون فرهنگی می تواند با دعوت از مورخین، اساتید دانشگاه، علماء و صاحب نظران شهرستان و استان برای انجام جمع آوری مستندات تاریخی این واقعه معنوی و تاریخی اقدام نماید. وی همچنین بر استفاده از ظرفیت های مردمی، هیات مذهبی و پایگاه های مقاومت برای برگزاری باشکوه تر و استمرار هر ساله این برنامه تاکید کرد.

 
اسدالله نورنهنگ هم در با بیان اینکه باید در برگزاری مراسم شان و جایگاه سبزوار به عنوان بزرگترین شهرستان استان حفظ شود گفت: به نظر بنده جدا از فلسفه انتظار حضرت صاحب الزمان اروحناه فدا، اینگونه برگزاری مراسم، که یک کارناوال چند کیلومتر را از شرقی ترین نقطه تا شمالی ترین نقطه شهر با پای پیاده بپیماید متعلق به شهرهای کوچک است.

نائب رئیس شورا با بیان اینکه باید در برگزاری مراسم بخش هایی  از برنامه با توجه به شرایط امروزی به روزرسانی شود گفت: شرکت کنندگان باید در پایان مراسم علاوه بر حفظ آئین خطه خود از فرهنگ صحیح انتطار بهره مند شده باشند.

نورنهنگ با بیان اینکه این آئین در دوره سربداران از مسجد جامع آغاز می شده بر کوتاه شدن مسیر و جلوگیری از بی نظمی در عبور و مرور وسایل نقلیه برای اجرای این مراسم در سال های آینده تاکید کرد.

سید قاسم حسینی زاده نیز در این باره با بیان اینکه هنوز از سوی مسئولان اجرایی نحوء همراهی شرکت کنندگان در حین برگزاری مراسم تبیین نشده است گفت: برای شهروندان که در طول مسیر به کاروان اضافه می شوند هیچگونه برنامه ای تدارک دیده نشده است و برخی نمی دانند باید در این مراسم باید چه کاری انجام دهند و سر در گم هستند.

منبع: وبسایت شورای شهر

اینک با در نظر گرفتن تمام انتقادات و پیشنهادات مطرح شده از سوی اعضای شورای شهر سبزوار درباره نحوه برگزاری آیین استقبال نمادین سربداران از امام زمان(عج) در دومین سال متوالی، باید ببینیم آیا شهرداری سبزوار می تواند می تواند در سال آینده ضمن استمرار دادن به این حرکت زیبا که احیای یکی از میراث معنوی دیرینه در دارالمومنین سبزوار است، نقاط ضعف آن را نیز برطرف ساخته و به تدریج این مراسم را به سمتی هدایت نماید که مانند قالی شویان اردهال کاشان، یک آیین فرهنگی زیبا و متمایز برای معرفی گوشه ای از فرهنگ و تاریخ دیار سربداران در سطح کشور و جهان باشد؟

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

گزارش کاملی از برگزاری آیین نمادین استقبال از امام زمان(عج) در سبزوار

نظرت را بنویس
comments

مصطفی

با سلام حضور مردم مظلوم سبزوار و مجله خوب اسرارنامه برگزاری این مراسم باید به گونه ای باشد که باعث جذب مردم گردد ولی متاسفانه مراسمی که برگزار گردید علاوه بر اینکه هیچ جذابیتی نداشت ، فاقد هرگونه نظمی نیز بود، بطوریکه هزاران خودرو در مسیر حرکت این کاروان به مدت چند ساعت گرفتار ترافیکی بسیار سنگین شده بودند. حال سوال من از مسئولان شهرداری و شورای شهر سبزوار این است که با وجود هزینه بیهوده ای که صرف این برنامه گردید، چه نتیجه ای از این برنامه حاصل شد. آیا اگر زندگی فردی در خطر بود و باید هر چه زودتر به بیمارستان منتقل میگردید، با وجود این ترافیک امکانش بود؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا مسولین محترم شهرداری و شورای شهر و راهنمایی رانندگی در قبال جان آن فرد مسئول نیستند؟؟؟؟ آیا وقت هزاران سرنشین خودروهایی که به خاطر اجرای غلط این برنامه گرفتار ترافیک بسیار سنگین شده بودند برای این مسئولین اهمیتی ندارد. چرا باید مردم چوب بی لیاقتی مسئولین شهرداری و شورای شهر و راهنمایی رانندگی را بخورند؟؟؟؟؟؟؟ اجرای غلط این گونه برنامه ها علاوه بر اینکه هیچ سودی ندارد باعث بوجود آمدن دیدگاهی منفی در بین مردم و خصوصا جوانان نسبت به این سنن میگردد. در پایان از مسئولین محترم درخواست دارم که یا انجام این قبیل برنامه ها را رها کنند و یا آن را به اهل فنش واگذار کنند. ندهد هوشمند روشن رأي به فرومايه كارهاي خطير بوريا باف اگر چه بافنده است نبردندش به كارگاه حرير
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما