6 موزه در شهر سبزوار آماده بازدید مسافران تابستانی است

 شش موزه سبزوار برای بازدید مسافران تابستانی آماده شد
سبزوار - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: شش موزه این شهرستان برای بازدید زائران و مسافران تابستانی در غرب خراسان رضوی آماده شد.

حسنعلی حبیب پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این موزه ها علاوه بر بازدید مسافران محل مناسبی برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و دانش آموزان این شهرستان در ایام تعطیلات است.

وی موزه های شهرستان سبزوار را شامل موزه های شهر، مردم شناسی، شهدا ، وقف، نفت و حیات وحش ذکر کرد و گفت : موزه های مزبور برای بازدید همه مردم بویژه مسافران تابستانی آماده شده اند.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر سبزوار افزود: موزه مردم شناسی سبزوار با غرفه های مشاغل سنتی، آداب و رسوم و هنرهای دستی در ضلع غربی میدان کارگر شهر سبزوار قرار دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری سبزوار اظهار کرد: بخشی از غرفه های موزه مردم شناسی مربوط به آداب و رسوم این منطقه و هنرهای دستی شامل فرش بافی، گلیم و پلاس بافی، جاجیم بافی و مشاغل سنتی مثل رنگرزی، آهنگری، سفالگری، عطاری و خراطی است.

وی افزود: همچنین در موزه مردم شناسی غرفه ای به معرفی آیین اسب چوبی به عنوان یکی از هنرهای آیینی این شهرستان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: موزه مردم شناسی سبزوار اواخر سال 86 در بخش بارانداز و غرفه های اطراقگاه شرقی کاروانسرای فرامرزخان سبزوار دایر شد.

حبیب پور افزود: بنای کاروانسرای فرامرزخان محل موزه مردم شناسی نیز خود به عنوان اثری تاریخی از بناهای چهار ایوانی سبزوار بوده که در عهد قاجار ساخته شده است.

وی گفت: نمایشگاه شهدا هم در بخشی از موزه مردم شناسی سبزوار دایر شده و شامل وصیت نامه، عکس و آثاری از شهدای دوران دفاع مقدس می باشد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار افزود: موزه وقف هم در قسمتی از موزه مردم شناسی دایر شده که تصاویر بخشی از اسناد و وقفنامه های قدیمی و ظروف مساجد را به نمایش گذاشته است.

وی اظهار کرد: موزه حیات وحش سبزوار نیز در حاشیه اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان و موزه نفت سبزوار هم در محل شرکت نفت قدیم شهر برای بازدید عموم فعال شده است.

وی به موزه شهر سبزوار که چندی قبل توسط شهرداری این شهر راه اندازی شده اشاره کرد و افزود: حدود 500 شی ء تاریخی و قدیمی از دوره های پیش از تاریخ، دوره باستان، دوره اسلامی تا معاصر در این موزه نگهداری می شود.

وی گفت: در این موزه نوع و شیوه زندگی مردم این منطقه به نمایش گذاشته شده است.

سالانه حدود 20 میلیون مسافر از مسیر شهرستان سبزوار تردد می کنند.

سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

وجود اولین موزه نفت ایران در سبزوار تعجب خوزستانی ها را برانگیخت

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما