نگاهی به هتل امیران نیشابور در مراحل احداث / سبزوار و نیشابور نیاز به تکمیل زیرساخت های گردشگری دارند

هتل ها از مهمترین زیرساخت های لازم برای رونق گردشگری در هر شهر و ناحیه ای هستند با این حال متأسفانه در ایران با وجود اینکه یکی از بیشترین جاذبه های گردشگری فرهنگی، تاریخی و طبیعی جهان را در خود جای داده است، تعداد هتل ها و سایر مراکز اقامتی مناسب برای گردشگران بسیار اندک است و آن اندک موارد موجود نیز اکثراً کیفیت لازم را ندارند.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، در استان خراسان رضوی به استثنای کلانشهر مشهد مقدس که دارای مجموعه بزرگی از هتل های مجلل و سایر مراکز اقامتی و رفاهی برای گردشگران است، در دیگر شهرها از این حیث کمبودهای فراوانی احساس می شود.

به طور مثال طبق آمار و اطلاعاتی که در سایت هتل داری ایران درج شده است، در حال حاضر 279 هتل و مرکز اقامتی در خراسان رضوی وجود دارند که حدود 250 مورد از این هتل ها در شهر مشهد و بقیه در سایر شهرستان ها پراکنده شده اند.

نکته منفی دیگر در این زمینه این است، که در حال حاضر از مجموع حدوداً 30 شهرستان خراسان رضوی، فقط دو شهر مشهد و سبزوار از هتل های مجلل 3 ستاره و بالاتر از آن برخودار هستند و البته انحصار هتل های 4 ستاره و 5 ستاره فقط در اختیار مشهد است و در میان همه این انحصار امکانات در مشهد، تنها سبزوار توانسته است از حدود 13 سال قبل با ساخت هتل 3 ستاره کاملیا یکی از هتل های نسبتاً مجلل استان پهناور خراسان رضوی را به خود اختصاص دهد و بنابراین همینک تا ردیف چهلم فهرست هتل های مجلل خراسان رضوی به غیر از یک مورد که به هتل کاملیای سبزوار اختصاص یافته است، بقیه موارد همه در انحصار مشهد است. (منبع1) ، (منبع2)
 

اما پر واضح است که اگر امروز گردشگری را یکی از راه  های مهم ایجاد درآمد اقتصادی، تبادل، اشاعه و گسترش فرهنگ، ایجاد اشتغالزایی و در نهایت توسعه پایدار می دانیم، پس باید علاوه بر کلانشهر مشهد، در دیگر شهرستان های خراسان رضوی نیز زیرساخت های ضروری برای رونق گردشگری از جمله هتل های مجلل و یا دست کم مهمانسرا و مهمانپذیرهای با کیفیت مناسب را فراهم آوریم.

شاید مهمترین شهرهایی که در استان خراسان رضوی می بایست روی زیرساخت های گردشگری خود کار کنند، شهرهای تاریخی و مهمی نظیر سبزوار و نیشابور هستند که علاوه بر اینکه در مسیر جاده آسیایی و پرتردد تهران – مشهد قرار دارند که فرصت عبور و مرور سالانه میلیون ها نفر مسافر را مانند رودخانه ای دائمی از ثروت، برای این شهرها فراهم می آورد، خود این دو شهر نیز از جنبه های بسیار زیادی می توانند به عنوان یک مقصد گردشگری اصلی مطرح شوند.

از همین رو می طلبد که در هر دوی این شهرها مسئولان، مردم و سرمایه گذاران نگاهی جدی به ضرورت های ایجاد اقامتگاه های مناسب از جمله هتل های مجلل چند ستاره، برای جذب و افزایش زمان ماندگاری گردشگران داخلی و خارجی داشته باشند.

این همان نگاهی است که در سال 1381 با احداث و افتتاح هتل 3 ستاره کاملیای سبزوار آغاز شد و امروز در نیشابور با مراحل ساخت هتل امیران که گفته می شود، قرار است دارای درجه کیفی 4 ستاره باشد، در حال ادامه و تکمیل شدن است. اما بی شک اکتفا به همین دو مورد کافی نیست و می بایست سرمایه گذاری های بیشتری در زمینه ایجاد زیرساخت های مناسب گردشگری، از جمله هتل های مناسب در هر دو شهر سبزوار و نیشابور صورت گیرد.

اینک پس از بیان این مقدمه، مناسب است نگاهی به روند احداث هتل امیران نیشابور، زمان آغاز ساخت و امکانات پیش بینی شده برای آن داشته باشیم:


اطلاعات پیش رو از وبسایت مجتمع بزرگ امیران استخراج شده است:

اطلاعات و امکانات مجتمع بزرگ هتل امیران نیشابور


1.اطلاعات پروژه
"مجتمع بزرگ امیران" یک مجموعه اقامتی، تجاری، گردشگری و فرهنگی شامل هتل4 ستاره، مرکزخرید و مجموعه تفریحی درنیشابور است. این مجموعه بزرگترین و مدرنترین مجتمع چندمنظوره گردشگری – تجاری است که تا کنون درنیشابور پیش بینی شده است.

عملیات عمرانی مجتمع بزرگ امیران از تاریخ 12 بهمن ماه 1392 آغاز شده . این مجتمع در زمینی به مساحت 4702 متر مربع در دو بخش مجزا شامل هتل 4 ستاره بین المللی و مرکز تجاری که به یکدیگر متصل می باشند در حال احداث می باشد. این مجتمع دارای 3 طبقه زیرزمین ( پارکینگ، تأسیسات، مجموعه آبی ...) و 4 طبقه روی زمین ( هتل و مرکز خرید) با زیر بنایی معادل19.000 متر مربع است. "مجتمع بزرگ امیران" با سازه تمام بتنی و فونداسیون گسترده با رعایت کامل استانداردهای ساختمانی و پیش بینی های ضد زلزله طراحی شده است.

سرمایه مورد نیاز برای احداث این مجموعه از سوی بخش خصوصی و توسط یکی از قدیمی ترین و خوش نام ترین خانواده های نیشابور؛"خانواده امیران" تامین شده است. "مجتمع بزرگ امیران" به منظور رفاه شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی در صدد است با ارائه مجموعه ای از انواع خدمات با استاندارد های بالا و استفاده از آخرین فن آوری های روز دنیا در طراحی، اجرا و بهره برداری از بالاترین کیفیت برخوردار باشد.

به همین منظور؛ شرکت تعاونی"امیر پردیس خیام" به عنوان مجری این مجموعه عظیم با بهره گیری از کلیه امکانات بومی و محلی موجود در منطقه و استفاده از نظارت مشاوران برجسته و زبده داخلی و خارجی بر اساس زمانبندی دقیقی مدیریت اجراء و بهره برداری از این مجتمع را به عهده دارد.
 


2.امکانات پروژه

این مجموعه که در اصلی ترین و پر رفت و آمد ترین منطقه مرکزی نیشابور؛ یعنی خیابان امام خمینی؛ مقابل باغ ملی (پارک شهر) واقع شده است دارای امکانات زیر است:

هتل 4 ستاره

- 48 اطاق بسیار مدرن با چشم انداز زیبا و خدمات رفاهی جنبی
- لابی بسیار مجلل در دو سطح مختلف با خدمات فرهنگی، هنری و تجاری
- تالار مراسم و مرکز همایش های با ظرفیت 500 نفر
- مجموعه رستوران ها ( سنتی ، ایتالیایی، صبحانه خوری،وی آی پی VIP )
- سالن آمفی تأتر با ظرفیت 150نفر
- مجموعه ورزشی شامل استخر، سونا ، جکوزی حمام سنتی و ماساژ
- پارکینگ مورد نیاز

 


مرکز خرید

- مجموعه خرید در 4 طبقه با امکانات و آسانسور و پله برقی
- پیشخوان غذا ( Food Court ) و فضای بام متصل به آن ( Roof Gorden ) با مجموعه متنوعی از انواع غذاهای سنتی ایرانی و فرنگی
- کافی شاپ
- فضای بازی کودکان و سینماتک
- پارکینگ مورد نیاز


3.ویژگی های معماری مجتمع

برای طراحی این مجموعه منحصر به فرد در نیشابور از بهترین طراحان و معماران سراسر کشور که شامل 25 شرکت زبده در امر طراحی و معماری بودند دعوت به عمل آمده که پس ازانجام گزینش و مسابقه ای با جوایز نفیس به داوری بهترین اساتید معماری ایران ( دکتر داراب دیبا، زنده یاد مهندس بهروز احمدی ) در نهایت سه طرح انتخاب گردید و جوایزی به آن سه طرح تعلق گرفت و سرانجام بهترین طرح که طراحان آن جناب آقای مهندس باقرلی وسرکار خانم مهندس وکیلی بودند با نظرهیئت داوران مسابقه برای این مجتمع برگزیده شد .

طراحی و معماری "مجتمع بزرگ امیران" بر مبانی و اصول کالبدی معماری اصیل ایرانی بوده است. با توجه به خصوصیات این مجموعه؛ ظاهر مدرن و امروزی آن؛ تداعی کننده نگاه سرمایه گذاران و طراحان به افق های روشن آتی است. در عین حال؛ بهره گیری از نشانه های ظریف در نما و ساختار آن؛ فرهنگ ایرانی و اصیل آن را نیز برجسته تر نموده است.

در طراحی فضاهای داخلی و نماهای بیرونی این مجموعه نیز تلاش شده است تا با ترکیب نوآورانه ای از فن آوری های جدید؛ و با الهام از نمادهای معماری ایرانی؛ فضایی ماندگار خلق شود تا خاطره اقامت و بازدید آن برای مدت های طولانی در ذهن ها ماندگار بماند. در طراحی "مجتمع بزرگ امیران" مجموعه مفاهیم و ساختارهای کهن ایرانی زیر الهام بخش طراحان و معماران آن بوده اند :


1. سلسله مراتب عملکردی فضایی (هفت شهر عشق در منظومه های عطار نیشابوری)
2. هندسه ساخت باغ های سمبلیک و کهن ایرانی
3. گودال باغچه در معماری سنتی و کهن بناهای ایرانی
4. کوشک ها و چهارطاقی ها در بناهای قدیمی و معماری کهن ایرانی
5. تقارن فضاها و اهمیت عنصر آب در ساخت بناهای قدیمی ایران
6. بهره گیری از عناصر محیطی موجود در اقلیم و شاخص های معماری شهرهای ایرانی
7. بهره گیری از فن آوری های نوین در معماری معاصر

 



4.گروه مشاوران مجتمع

طراحی و معماری :

- جناب آقای مهندس " جهانگیر باقرلی "
- سرکار خانم مهندس " تی تی وکیلی "


- فوق ليسانس معماري از دانشكده هنرهاي زيبا – دانشگاه تهران
- فعاليت در دفتر شخصي
- عضو هيات مديره مهندسين مشاور آداك
- برنده مسابقه معماري ساختمان نظام مهندسي استان خراسان (مهندسين مشاور آداك)
- برنده اول مسابقه توسعه حرم حضرت معصومه (س) ، قم ( مهندسين مشاور ارگ بم كرمان)
- برگزيده اول طرح توسعه حرم حضرت شاهچراغ (ع) ، شيراز
- عضو شوراي راهبردي طرح هاي توسعه حرم حضرت معصومه (س) و حضرت شاهچراغ (ع)
- برگزيده نيمه نهايي مسابقه معمار در بخش مسكوني جايزه معمار 90 (پروژه خانه كوچك دربند)
- برنده اول مسابقه مجتمع بزرگ اميران در نيشابور


تاسیسات مکانیکی و برق :

- شرکت تحکیم سازه دیماس


طراحی سازه :

- شرکت بهین اندیشه ساخت
- جناب آقای مهندس منوچهر سپنتا

استراتژی، فروش و بازارسازی :

جناب آقای دکتر"شاهین شادفر" جناب آقای مهندس "علی یاوری"

*   *   *

گفتنی است، نیشابور در سال های اخیر موفق شده است در فهرست 14 شهر نمونه گردشگری ایران قرار بگیرد، اما مسئولان حوزه گردشگری سبزوار هنوز نتوانسته اند، جایگاه مناسب دیار سربداران را در میان فهرست شهرهای نمونه گردشگری ایران ایجاد کرده و پاسخ مثبتی به ظرفیت های مغفول باقی مانده گردشگری در غرب خراسان رضوی و انتظارات به حق مردم این ناحیه رضوی بدهند.(منبع)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

فهرست شهرهای نمونه گردشگری ایران بدون سبزوار ناقص است

نظرت را بنویس
comments

سیاوش

حالا یا کوچکتر یا بزرگتر چه فرقی می کند. اینکه گردشگر کجا میره کجا نمیره بستگی به اهمیت و جذابیتی دارد که مکان ها و شهرها براش دارند. هر چیزی را مقایسه کردن خوب نیست . اگر هم خیلی به مقایسه علاقه داری الان شهر خودت را با پنج سال و ده سال قبلش مقایسه کن.

جمال آبادی

نیشابور یازده سال بعد از سبزوار تو سال ۹۲ شروع به احداث هتل کرده و هنوزم فقط یک فاز مجتمع تجاریش افتتاح شده. خب معلومه چون جدید ساخته میشه نماش هم باید از هتل سبزوار شیک تر باشه. ولی خیلی افت داره برای شهری که بقول خودت خیلی گردشگر داره، تا حالا هتل نداشته و بعد از سبزوار هتل دار میشه. اما همین هتل تازه ساختتون هم باز از هتل سبزوار کوچیکتره. هتل کاملیا سبزوار ۵ طبقه، ۵۷ اتاق، و ۳ سوئیت داره و هتل امیران نیشابور ۴ طبقه، ۴۸ اتاق و ۲ سوئیت داره. مجتمع تجاری و استخر هم چون هتل نیشابور تازه ساخته، باید داشته باشه. سبزوار مجتمع تجاری کنار هتلش نداره تا گردشگر بره داخل شهر و از اونجا خرید کنه و بیشتر با سبزوار و جاذبه های گردشگریش آشنا بشه.

سیاوش

خیلی جالبه برخی دامنه مقایسه به دو تا هتل هم گسترش دادن. کاش کمی دایره دیدمان وسیع تر بود .

رضا

آفرین به طراحی زیبا و کاربردی این مجموعه در نیشابور، انشا... شاهد این کارها در سبزوار نیز باشیم

هستی

سلام من موفق به ثبت نام استحدامی نشدم . امکان باز شدن دوباره سایت برای ثبت نام نیست؟

mojtaba

ممنونم ازاینکهاطلاعات خوبی دراختیارمامیذارید

مفتح

یادم نماینده دوره قبل نیشابور حسینی در یک مصاحبه با اشاره به وجود هتل در سبزوار ( هتل کاملیا ) خواستار ایجاد هتل در نیشابور به عنوان زیر ساخت گردشگری بود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما