به مناسبت سی و هشتمین سالروز وفات نویسنده و متفکر برجسته معاصر

نثر زیبای شریعتی در تالار حکیم الهی سمنان مورد بررسی قرار گرفت

در سی و هشتمین سالروز وفات دکتر علی شریعتی مزینانی فرزند شایسته دیار سربداران، در حالی که مسئولان شهرستان سبزوار اعم از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای شهر، فرمانداری، شهرداری و ... باز هم هیچ کار موثری برای بزرگداشت یاد و خاطر این همشهری خوشنام و فرهیخته خود انجام ندادند، تا امسال نیز علی رغم همه شعارها، مانند سال های گذشته روحیه بی تفاوتی به فرهنگ و فراموشی مشاهیر و بزرگان سبزوار از سوی مسئولان ادامه یابد، اما در دیگر نقاط کشور شریعتی از جنبه ها و زاویه های مختلفی مورد بررسی و تحلیل و تجلیل قرارگرفت.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، یکی از برنامه هایی که در ارتباط با شریعتی برگزار شد، یکشنبه شب گذشته 31 خردادماه در تالار حکیم الهی سمنان به وقوع پیوست که در آن جنبه های ادبی شخصیت دکتر علی شریعتی که در برخی کتاب هایش فامیل خود را سبزواری و سبزوارزاده معرفی کرده است*، در میان سمنانی ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا جای خالی برگزاری چنین جلسات و همایش هایی درمیان قشر دانشگاهی، فرهیخته و اهل قلم سبزوار نیز بیش از پیش احساس شود.

خبرگزاری برنا خبر جلسه مذکور را به شرح زیر منتشر کرده است:

 با همت انجمن اهل قلم؛
جلسه «نثر زیبای شریعتی » در تالار حکیم الهی سمنان برگزار شد

در همایشی با عنوان "نثر زیبای شریعتی" آثار دکتر علی شریعتی یکشنبه شب در تالار حکیم الهی مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان مورد بررسی اهل قلم سمنان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان، در این برنامه ادبی که جمعی از صاحبنظران و علاقه مندان به آثار دکتر شریعتی حضور داشتند سخنرانان در خصوص آثار این نویسنده . تاریخ شناس مباحثی ارائه کردند.

عبدالوهاب ناظمیان، منصور فرزامی و مسعود سیادتی سخنرانان این همایش بودند که ضمن بیان خاطراتی از دکتر شریعتی، به تبیین و بررسی نثر زیبای وی پرداختند.

علی شریعتی مزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی نویسنده، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس، پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران بود که در سن چهل و چهار سالگی به‌ صورت مشکوکی در انگلستان درگذشت و آرامگاه وی در مکانی نزد مقبره حضرت زینب کبری در دمشق سوریه است.

شریعتی علاوه بر شهرتش برای سهم داشتن در انقلاب اسلامی ایران، به‌دلیل کارنامه فعالیت‌هایش برای احیای مذهب و سنت در جامعه و بیدارگری دربارهٔ سلطنت وقت نیز شهرت داشته است.

شریعتی را در ادبیات معاصر معلم شهید می‌نامند و از زمان انقلاب تاکنون یادبودهای زیادی به یاد او برگزار شده‌ است  و از آن زمان نقدها و تجلیل‌های زیادی پیرامون آثار، آراء و تاثیراتی که او بر چند دههٔ معاصر ایران گذاشته وجود دارد.

 


توضیحات:

[*]: استفاده دکتر شریعتی از فامیل سبزواری و سبزوارزاده: دکتر شریعتی و پدرش محمدتقی شریعتی علاوه بر اینکه خود را مزینانی میدانسته اند، سبزواری بودن را نیز بخشی از هویتشان به شمار می آوردند. به طوری که دکتر شریعتی در بعضی کتاب هایش نام های مستعار علی سبزواری، علی سبزوارزاده و علی سربداری را برای خود برگزیده است.(منبع1) ، (منبع2)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تحلیلی بر نهضت سربداران سبزوار از نگاه دکتر شریعتی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما