موقوفات در سبزوار حیف و میل می شوند / تصرف غیرقانونی در درآمدهای وقفی

سید رضا مختاری مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری انتظار قائم و یکی از هنرمندان و فعالان فرهنگی سبزوار به تازگی مطلبی را در یکی از شبکه های اجتماعی مجازی که اعضای آن را سبزواری های علاقه مند به توسعه دیار سربداران تشکیل می دهند، منتشر کرده است که پیرامون اتلاف موقوفات و یا استفاده غیر مجاز از درآمدهای وقفی در سبزوار است.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، سیدرضا مختاری که طبق گفته خودش در سال های گذشته مدتی در زمینه موقوفات سبزوار فعالیت کرده و مسئولیتی داشته، در یادداشت خود نوشته است:

سبزوار بالغ بر 3000 سند وقف دارد که دارای 55000 رقبه است.

سبزوار بعد از شیراز از مقام دوم واقفین بهره مند است و در خراسان بزرگ ایران بعد از مشهد مقام دوم به حیث میزان وقف را احراز کرده است.

بیش از 60 درصد زمین های ادارات سبزوار وقفی است.

بیش از 5500 مغازه سبزوار موقوفه است.

حدود 70 درصد موضوع وقف را امام حسین و امام رضا است.

حدود 30 درصد با موضوعات فرهنگی است.

درآمد سالیانه آن حدود 000،000،2000  تومان است که حدود 500 تا 600 میلیون آن فرهنگی است.

مطابق قانون وقف، درآمد موقوفات فقط و فقط باید صرف نیات واقف شود یعنی این درآمد به خزانه واریز نمی شود و باید در سبزوار و روستاها و شهرستان های تابع هزینه شود.

اما سبزوار اولین شهر جهان اسلام است که مال وقف را حیف و میل می کند و بیشترین تصرفات غیرقانونی را در آن معمول می دارد.

شایان ذکر است بعد از اینکه در سال 1381 جناب آقای شیبانی، مدیرکل وقت استان که بعدا رییس اوقاف کل کشور شدند، ابلاغ مسوولیت بخش پژوهش اوقاف را در سبزوار به نام بنده مکتوب فرمودند و بعد در زمان جناب آقای تدین، ریاست وقت اوقاف سبزوار بازخوانی اسناد وقف به صورت گروهی آغاز گردید و بنده و آقای علی یوسف آبادی در 30 مجلد این اسناد را منتشر نمودیم و یک لوح فشرده هم آماده شد ، اخیرا باخبر شدیم که اوقاف دوباره تمامی این اسناد را در حال اسکن دارد و بابت آن کلی هزینه می کند در حالی که این لوح فشرده نزد بنده محفوظ است.

و خبر دیگر اینکه برخلاف دستور فقهی ما که وقف حبس مخلد است و درآمد آن جایی دیگر نمی تواند خرج شود متاسفانه کلی از مبالغ به تهران می رود و هیچ کس هم پاسخگو نیست و وقف امروز مظلومترین میراث معنوی ماست که بیشترین آسیب را از سازمان عریض و طویل خودمی بیند.

واما جناب حافظ که می فرماید:

فقیه مدرسه دی مست بود و فتوا داد

که می حرام ولی به زمال اوقاف است

 

گفتنی است در صورتی که مسئولان اداره اوقاف سبزوار و یا سایر آگاهان در این زمینه، نسبت به این مطلب پاسخی داشته باشند، اسرارنامه مبادرت به درج جوابیه آنان نیز خواهد کرد.

برای مطالعه مطالب بیشتر از سیدرضا مختاری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

تصویر از صفحه شخصی سیدرضا مختاری در شبکه اجتماعی فیسبوک برگرفته شده است.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

درکاروانسرای تاریخی حاج عبدالصانع سبزوار خیر عمومی فدای خیر شخصی می شود

نظرت را بنویس
comments

نام شما

این مختاری هم خودش خیلی ادم چیزی نیستا! خب خودش گفته که سی دی دست منه!!. خب سی دی دست تو چکار می کنه؟ مگه الان تو اوقاف مسئولیتی داری که هنوز اون سی دی دست توئه؟؟ اگه قرار باشه هر کی مسئول یه جایی شد یه زمانی اسناد اون رو خارج کنه و تو خونه اش نگهداری کنه که دیگه هیچ!!!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما