جایگاه دانشگاه های بزرگ خراسان در میان پژوهشی ترین دانشگاه های ایران کجاست؟

خبرگزاری مهر به تازگی مطلبی را در ارتباط با رتبه بندی دانشگاه های جامع کشور به لحاظ شاخص های پژوهشی منتشر کرده است که در این رتبه بندی 56 دانشگاه بزرگ و با سابقه کشور مورد بررسی قرار گرفته اند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، از مجموع 56 دانشگاه مورد بررسی در این مطلب تنها 14 دانشگاه که عمدتاً در کلانشهرهایی نظیر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، همدان ، کرمان، رشت و ... واقع شده اند نمره پژوهشی دریافت کرده و بقیه بدون دریافت نمره به ترتیب در جدول رتبه بندی قرار گرفته اند.

نکته جالب اینجاست که از  کل استان های خراسان رضوی ، شمالی و جنوبی باحدود 50 شهرستان، تنها دانشگاه های 3 شهرستان، مشهدمرکز استان خراسان رضوی ، بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی و سبزوار در غرب خراسان  توانسته اند در این رتبه بندی حضور داشته باشند و دانشگاه بجنورد مرکز استان خراسان شمالی و همچنین دانشگاه های تربت حیدریه و نیشابور در خراسان رضوی موفق نشده اند به این رتبه بندی راه یابند.

بر اساس همین رتبه بندی، دانشگاه فردوسی مشهد با نمره 94.2 در جایگاه چهارم و دانشگاه های بیرجند و حکیم سبزواری شهرستان سبزوار بدون اعلام نمره به ترتیب در جایگاه های 35 و 42 پژوهشی ترین دانشگاه های کشور قرار گرفته اند.

هرچند همین که دانشگاه هایی نظیر بیرجند و حکیم سبزواری در خراسان های جنوبی و رضوی توانسته اند به رتبه بندی دانشگاه های پژوهشی کشور راه یابند، موفقیت خوبی برایشان محسوب می شود، اما در عین حال کسب جایگاه های 35 و 42 برای این شهرهای تاریخی و اثرگذار که از دیرباز مراکز  مهم اداری، سیاسی، دانشگاهی، فرهنگی و علمی شرق کشور محسوب می شده اند چندان مطلوب نیست.

از طرفی دیگر استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی با مجموع جمعیت حدوداً 8 میلیون نفر و اینکه تقریباً یک پنجم مساحت کشور را در بر می گیرند، می بایست هم سهم بیشتری از لحاظ تعداد دانشگاه های راه یافته به رتبه بندی ها و هم سهم بیشتری از لحاظ کسب رتبه های بالاتر را به خود اختصاص دهند. و بنابراین غیبت دانشگاه های استان خراسان شمالی و فقط حضور دو دانشگاه بزرگ از خراسان رضوی و یک دانشگاه از خراسان جنوبی در این رتبه بندی نشان دهنده تلاشی بیشتری است که مسئولین این استان ها باید برای ارتقاء سطح دانشگاه هایشان انجام دهند.

اسرارنامه در ادامه متن کامل گزارش خبرگزاری  مهر درباره پژوهشی ترین دانشگاه های ایران را منتشر می کند:

پژوهشی ترین دانشگاههای ایران را بشناسید/ نمره ۱۴ دانشگاه برتر

بر اساس رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی ایران با شاخص های پژوهشی، ۱۴ دانشگاه جامع بیشترین امتیاز را کسب کردند و ۴۲ دانشگاه بدون احتساب امتیاز در این رتبه بندی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، روش شناسی تعیین معیارها و شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی ایران برای سال ۹۲ به امتیازاتی برمی گردد که هر دانشگاه در یک شاخص کسب کرده است.

بر اساس رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC ، این مراکز در معیار پژوهش با شاخص های کیفیت، کارایی، حجم، نرخ رشد کیفیت، نرخ رشد کارایی و ... مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

در معیار آموزش نیز شاخص های اعضای هیأت علمی دارای جایزه، اساتید پراستناد، نسبت اعضای هیأت علمی دارای مدرک Ph.D به کل اعضای هیأت علمی، فارغ التحصیلانی که جایزه گرفته‌اند، فارغ التحصیلان پر استناد، نسبت اعضای هیأت علمی به دانشجو، نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان، دانشجویان دارای جایزه در المپیادهای بین‌المللی در نظر گرفته شده است.

معیار وجهه بین المللی نیز با  شاخص هایی از جمله نسبت اعضای هیأت علمی بین‌المللی به کل اعضای هیأت علمی، نسبت دانشجویان بین‌المللی به کل دانشجویان، نسبت اعضای هیأت علمی دارای مدرک Ph.D. خارجی(دکتری خارجی) به کل اعضای هیأت علمی دارای مدرک Ph.D. (دکتری)، کنفرانس های بین المللی و همکاری های بین المللی بررسی شده است.

معیار تسهیلات(امکانات) شامل شاخص های سرانه تعداد عناوین کتاب به ازای هر دانشجو و تعداد مؤسسات/مراکز تحقیقاتی دانشگاه و همچنین معیار فعالیت اجتماعی- اقتصادی نیز شامل شاخص های تعداد مؤسسات و شرکت ها و تعداد مراکز رشد (به صورت مستقل یا در درون پارک‌های علم و فناوری) بوده است.

به گزارش مهر، دانشگاههای نامبرده در جدول زیر شامل دانشگاههای جامع می شوند و دانشگاههایی را که تنها در یک گروه مانند صنعتی، هنر و ... فعالیت می کنند در بر نمی گیرد.

صنعتی، هنر و ... فعالیت می کنند در بر نمی گیرد.

رتبه دانشگاه جامع نمره کل از ۱۰۰ شاخص پژوهشی از ۱۰۰
۱ دانشگاه تهران ۱۰۰ ۱۰۰
۲ دانشگاه تربیت مدرس ۹۹.۸۵ ۹۹.۸۵
۳ دانشگاه شیراز ۹۸.۱۴ ۹۸.۱۲
۴ دانشگاه فردوسی مشهد ۹۴.۴۶ ۹۴.۴۲
۵ دانشگاه شهید بهشتی ۹۰.۱۵ ۹۰.۲۱
۶ دانشگاه تبریز ۸۶.۵۸ ۸۶.۵۹
۷ دانشگاه اصفهان ۷۲.۵۲ ۷۲.۴۷
۸ دانشگاه گيلان ۶۹.۳۷ ۶۹.۱۷
۹ دانشگاه شهيد باهنر کرمان ۶۵.۷۸ ۶۵.۹
۱۰ دانشگاه پيام نور ۶۴.۹۶ ۶۴.۴۹
۱۱ دانشگاه بوعلي سينا ۶۴.۲۳ ۶۴.۲۱
۱۲ دانشگاه رازی ۶۳.۴۱ ۶۳.۴۲
۱۳ دانشگاه اروميه ۵۸.۶۳ ۵۸.۶۸
۱۴ دانشگاه مازندران ۵۵.۶۶ ۵۵.۷۴

دانشگاه هایی که نمره ای برای آنها در نظر گرفته نشده است به ترتیب از رتبه ۱۴ تا ۵۶ رتبه بندی شده اند.

 

رتبه دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی رتبه دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی رتبه دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی
۱۵ دانشگاه کاشان ۲۹ دانشگاه شهرکرد ۴۳ دانشگاه هرمزگان
۱۶ دانشگاه شهید چمران اهواز ۳۰ دانشگاه الزهرا (س) ۴۴ دانشگاه گلستان
۱۷ دانشگاه یزد ۳۱ دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان ۴۵ دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
۱۸ دانشگاه شاهرود ۳۲ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ۴۶ دانشگاه قم
۱۹ دانشگاه سمنان ۳۳ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ۴۷ دانشگاه تفرش
۲۰ دانشگاه زنجان ۳۴ دانشگاه دامغان ۴۸ دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان
۲۱ دانشگاه سیستان و بلوچستان ۳۵ دانشگاه بیرجند ۴۹ دانشگاه علم و فرهنگ
۲۲ دانشگاه اراک ۳۶ دانشگاه لرستان ۵۰ دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
۲۳ دانشگاه محقق اردبیلی ۳۷ دانشگاه خلیج فارس ۵۱ دانشگاه امام صادق (ع)
۲۴ دانشگاه خوارزمی ۳۸ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی ۵۲ دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)
۲۵ دانشگاه کردستان ۳۹ دانشگاه مراغه ۵۳ دانشگاه جهرم
۲۶ دانشگاه شاهد ۴۰ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ۵۴ دانشگاه اردکان
۲۷ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ۴۱ دانشگاه ایلام ۵۵ دانشگاه افسری امام علی (ع)
۲۸ دانشگاه یاسوج ۴۲ دانشگاه حکیم سبزواری ۵۶ دانشگاه حضرت معصومه (س)
 
نظرت را بنویس
comments

همیشه فکر میکردم دانشگاه بیرجند خیلی وضعیت خوبی داره ولی الان میبینم ظاهرا خیلی با دانشگاه خودمون فرق نداره

شهروند خراسان

جالبه..!! ما خراسانیها اینقد ادعای فرهنگ و سابقه تمدن داریم, با این وسعت و جمعیت وضعیت دانشگاهامون اینجوریه, اونوقت استان سمنان با یک دهم جمعیت خراسان هم دارای سه تا دانشگاه در این رتبه بندی است(شاهرود, سمنان و دامغان) که بالاتر از دانشگاههای بیرجند و سبزوار قرار گرفته اند... اختلاف و تبعیض چقد زیاده!!

ببخشيد کجاش جاي افتخار داره. دانشگاه حکيم با اين همه دبدبه و اسم و رسم و سابقه رتبه 42 شده و بدتر اينکه هيچ امتياز پژوهشي هم نياورده. چرا نمي گوييد دانشگاه هاي شهرهايي مثل کاشان و شاهرود و غيره کلي از حکيم جلوترند.

درسته که حق سبزوار خیلی بیشتر از اینهاست اما بازم باعث افتخاره از کل سه استان خراسان فقط سه دانشگاه به این رتبه بندی راه یافتن که سبزوار بافاصله کمی از دانشگاه بیرجند به عنوان یک مرکز استان قرار داره خسته نباشید به اساتید و پزوهشگران خوب دانشگاه حکیم

سبزوار بيشترين قنات ها را دارد ________ مشهد/ خبرگزاري صدا و سيما/ اجتماعي 70درصد از6 هزار و 305 رشته قنات خراسان رضوي نيازمند مرمت است. به گزارش خبرگزاري صدا وسيما مديرآب، خاک وامور فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي گفت : يک سوم از مجموع قنات هاي خراسان رضوي در سه شهرستان سبزوار، گناباد و بجستان قرار دارد. محمد ابراهيم بهبودي افزود: هزار رشته قنات در سبزوار، 600رشته در گناباد و 400رشته قنات در بجستان قرار دارد. وي با بيان اينکه اعتبارات مرمتي سال 94 هنوز ابلاغ نشده است، گفت: اما تاکنون با توجه به تخصيص حدود 50درصد اعتبارات پارسال موفق به مرمت و لايروبي 360 رشته قنات در اين مدت شده ايم. مديرآب، خاک و امور فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي افزود: اعتباراتي که در اين زمينه هزينه مي شود بيشتر براي نگهداري سازه قنات است.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما