واکنش ها به قطع یک درخت سبز در سبزوار ادامه دارد / با پیمانکار واحد عمران شهرداری برخورد می شود / افزایش حساسیت شهروندان باعث امیدواری است

شاید در نگاه اول کمی سخت گیرانه به نظر برسد که برای قطع یک درخت سبز در یکی از خیابان های شهر خبرها و گزارش های متعددی تهیه شود و در شبکه های اجتماعی نیز انعکاس بیابد. اما اگر به معنای واقعی با ارزش و احترام همه مخلوقات خدا به خصوص مخلوقاتی مانند درختان سبز که تأثیر مستقیمی بر محیط زیست زندگی بشر دارند، آشنا باشیم، آن گاه پی خواهیم برد که حتی حساسیتی بسیار بیشتر از این لازم است.

احترام به درختان و سایر اجزاء طبیعت در سیره پیشوایان دینی اسلام نیز بسیار مشاهده می شود به طوری که امام علی علیه السلام نقل می فرمایند: «هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه و آله گروهی را به جهاد می‌فرستاد، به آنان چنین رهنمود می‌داد: «اّنْطَلِقُوا بِسْمِ اللهِ ...لاَ تَقتُلُوا وَلِیداً طِفْلاً وَلاَ اِمْرَأَةً وَلاَ شَیْخاً کَبِیراً، ... وَلاَ تَعقَرنَ شَجَراً إِلاَ شَجَرٌ یَمْنَعُکُمْ قِتَالاً أَوْ یَحْجِزُ بَیْنَکُم وَ بَیْنَ الْمُشْرِکِینَ؛ با نام خدا حرکت کنید ... مبادا به کشتن زنان، پیران و کودکان مبادرت نمایید ... و از قطع درختان بپرهیزید؛ مگر درختی که مانع جنگ یا مانع بین شما و مشرکین باشد(منبع)

مقام معظم رهبری نیز در این زمینه می فرماید:

ما از مردم خواهش می کنیم که درخت را پاس بدارند و فضای سبز را اهمّیّت بدهند. «هر ایرانی یک درخت» که گفته میشود و در زبانها هست، شعار خوبی است. (همان منبع)

*     *    *

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، بعد از ظهر پنجشنبه 8 مرداد ماه، یک شهروند سبزواری تعدادی عکس از قطع یک درخت سبز توسط کارگران شهرداری که مشغول جدول سازی یکی از خیابان ها بودند، در مجله اسرارنامه  و شبکه اجتماعی تلگرام منتشر شد و بازتابی سریع داشت.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار یکی از مسئولان مربوطه ای است که به انتشار این خبر واکنش نشان داده است.

حسین بیدی در همین راستا طی گفتگویی که با سبزوارنیوز انجام داده، گفته است:

 

به بهانه انجام اقدامات عمرانی، فضای سبز را نمی توان تخریب کرد

سبزوار نیوز/ مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار گفت: به بهانه انجام اقدامات عمرانی ؛فضای سبز را نمی توان تخریب کرد درختان ریه های تنفسی شهر هستند، با هر گونه تخریب به شدت برخورد خواهد شد.

کارگران شهرداری سبزوار  در حین اقدامات عمرانی و جدول گذاری در انتهای خیابان 22 بهمن سه راه چهل متری دوم، متاسفانه بدون هماهنگی با سازمان پارک ها درخت سبزی را از ریشه درآوردند. این درحالی است که مصوبه جرائم قطه اشجار سال گذشته در شوری دوره چهارم به تصویب رسیده است.

حسین بیدی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار سبزوار نیوز اظهار کرد:  پیمانکار این طرح عمرانی بدون هماهنگی با سازمان اقدام به قطع درخت چندین ساله در این خیابان کرده که بر خلاف مقررات سازمان است شکوائیه ای در این خصوص تنظیم شده تا با پیمانکار برخورد لازم صورت گیرد.

وی بیان کرد: دستگاه های اجرائی ملزم هستند تا قبل از انجام هر گونه پروژه عمرانی موقعیت فضای سبز را به عنوان ریه های تنفسی شهر در نظر بگیرند اولویت با درختان و فضای سبز است اداراتی از جمله برق، گاز، آب در صورت اجرای طرح باید سازمان را در جریان برنامه های خود قرار دهند.

بیدی با اشاره به مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر در افزایش جرائم قطع اشجار در سبزوار گفت: متاسفانه با توسعه شهر و اجرای ساخت و سازهای شهری در گذشته تعداد بسیاری از درختان شهر با قدمت بالا  توسط پیمانکاران و یا شهروندان قطع می شد به لحاظ اهمیتی که درختان در تامین اکسیژن و نشاط فضای شهری دارند  این موضوع در اولویت قرار گرفت و مصوبه افزایش جرائم قطع اشجار در راستای برخورد جدی با متخلفان به تصویب رسید.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار همچنین به پلاک گذاری بیش از 5 هزار اصله درخت در خیابان های اصلی شهر اشاره کرد و گفت: فراخوانی داده شده تا از گروه های علمی دانشگاه ها برای نرم افزاری کردن این طرح(GPS ) استفاده شود پیش بینی می شود این قرارداد تا پایان 6 ماه نخست سال به مرحله انعقاد برسد.

منبع: سبزوارنیوز

*    *    *

یک کارشناس منابع طبیعی سبزوار هم طی گفتگویی که درهمین زمینه با اسرارنامه داشت، گفت: اولا جای خوشحالیست که این حساسیت ارزشمند در میان همشهریان سبزواری نسبت به فضای سبز ایجاد شده که حتی برای قطع یک درخت هم واکنش نشان می دهند.

وی که مایل نیست نامش دراین خبر درج شود، می گوید: قبلا از این موارد بسیار زیاد داشته ایم اما مردم زیاد توجه نمی کردند.

این شهروند سبزواری گفت: با پیگیری هایی که کرده، متوجه شده است پیمانکار واحد عمران شهرداری سبزوار به دلیل عدم نظارت باعث این واقعه شده که از طریق مدیران فضای سبز در حال پیگیری است و مطمئناً جریمه سنگینی برای وی در پی دارد.

وی سپس می گوید، با جدیتی که مسئولان اداره فضای سبزوار سبزوار، در یک سال گذشته در این زمینه به خرج داده اند هم اکنون میزان قطع درختان سبز کاهش یافته و از طرفی حساسیت مردم هم افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس منابع طبیعی سبزوار سپس با اشاره به پیاده روی طرف مقابل خیابان این درخت قطع شده که تا جایی که در عکس ها پیداست در آن هیچ جایی برای کاشت درخت و ایجاد فضای سبزوار تعبیه نشده است، پیشنهاد می دهد که وقتی بخش عمران شهرداری سبزوار، پروژه ای را تعریف می کند، بهتر است حتماً یک کارشناس فضای سبز هم در مراحل طراحی داشته باشد تا شاهد دیگر شاهد انجام اینگونه پیاده رو سازی های بی روح و خالی از درخت نباشیم.

*     *     *

اما درگروه تلگرامی سبزوارتوسعه نیز این خبر بازخوردهای متعددی داشته است.

یکی دیگر از شهروندان سبزواری نیز که چون جهت ذکر نامش از وی اجازه گرفته نشده، نامش را در متن این گزارش درج نمی کنیم، در واکنش به خبر قطع درخت سبز در یکی از خیابان های سبزوار متن تأثیرگذاری را از گروهی دیگر به اشتراک گذاشته که مورد استقبال سایر اعضای گروه سبزوارتوسعه قرار گرفته است:

اگر درخت‌ها وای‌فای داشتند

جنبشی به نام «اگر درخت‌ها وای‌فای داشتند» در گوشه و کنار دنیا شکل گرفته است. جنبش از این دو جمله‌ی طنز آمیز شروع شد: «فرض کنید اگر درخت‌ها وای‌فای مجانی داشتند، لابد همه‌ی ما دیوانه وار شروع به کاشتن درخت می‌کردیم. اما متاسفانه درخت‌ها فقط «اکسیژن» برای تنفس آدم‌ها درست می‌کنند!»

این ماجرا، سراغاز حرکتی شد که مردم عشق و احترام و توجه خود را به درخت‌ها نشان دهند. بسیاری از آن‌ها پلاک‌هایی با علامت «وای‌فای» به گردن شاخه‌ها آویزان کردند به دیگر شهروندان نشان دهد همان وقت که شما پای اینترنت در حال تجربه‌ی زندگی مجازی‌اید، زندگی واقعی و در راس آن درخت‌ها در حال ویرانی‌اند. برخی دیگر نیز این دو جمله را بر روی محصولاتی که در باغبانی مصرف دارد منتشر کردند تا در موج نو بازگشت به طبیعت با رویکردی مدرن سهیم شوند.

جای خوشبختی است که این شعار دو جمله‌ای، دست کم در مقیاس مجازی از صفحات فارسی نیز کم‌کم سر در می‌آورد. تجربه نشان می‌دهد که گام عملی بعدی در راه است.//

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

کارگران شهرداری سبزوار یک درخت سبز را از ریشه در آوردند / مبلمان شهری بدون فضای سبز

نظرت را بنویس
comments

mahmood

شاهکار شهرداری سبزواربه این حرف ها خلاصه نمیشودبااین مدیران .........؟

دیواندری

هر دم از این باغ بری می رسد..!! دستمریزاد به شهرداری سبزوار که بجای کاشتن درخت روز به روز در حال از ریشه در اوردن و قطع آنها هستند! پارسال درختان خیابان اسد آبادی در ملک خصوصی از ریشه در امدند که هنوز ریشه های آنها در میدان سی هزار متری ، نمایان گذاشته شده و داغ دل آدم و تازه میکنه و امروز در خیابان 22بهمن باز هم گل کاشتند و درختی رو قطع کردند. معنی مسئولیت عمومی در قبال فضای سبز شهری رو هم فهمیدیم .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما